Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz 110VDC jak zrobić oraz i dobierać elementy.

wolodyjowskiIC 08 May 2021 09:25 2907 118
IGE-XAO
  • #1
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    Witam!
    Mam takowy problem, z kolegami budujemy symulator lokomotywy i potrzebuje go zasilić napięciem 110VDC. Pomyślałem by zakupić reduktor napięcia polsko amerykański 3000VA 230/110AC.
    I pojawia się tylko jeden mały problem, z prostowaniem i tu pytanie do doświaczonych, czy zakup mostka, kondensatora i stabilizatora rozwiąże sprawę oraz skąd schemat takiego układu znaleźć, bo w internecie przewijają się przede wszystkim prostowniki 24V.
    Jeszcze tutaj takie jedno ważne pytanie, mianowicie o jakich najważniejszych kwestiach pamiętać przy zakupie zasilacza?
    Bardzo wszystkim już z góry dziękuję za pomoc!
  • IGE-XAO
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • IGE-XAO
  • #3
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    Na takie napięcie projektowano żarówki oraz przekaźniki, które są potrzebne do odwzorowania działania głównych zabezpieczeń na lokomotywie.
  • #4
    kortyleski
    Level 43  
    wolodyjowskiIC wrote:
    Pomyślałem by zakupić reduktor napięcia polsko amerykański 3000VA 230/110AC.
    I pojawia się tylko jeden mały problem, z prostowaniem i tu pytanie do doświaczonych, czy zakup mostka, kondensatora i stabilizatora rozwiąże sprawę oraz skąd schemat takiego układu znaleźć, bo w internecie przewijają się przede wszystkim prostowniki 24V.


    Rozumiem, że potrzebujesz mocy 3kW. Taki zasilacz liniowy ( ze stabilizatorem) będzie... wielkości połowy lokomotywy. Zresztą ten reduktor polsko-amerykański, to nie zawsze jest transformator, czasem jakieś ścierwo na triaku.

    Ostatnio kupowałem zasilacz z mean Wella 120V 20A. Ma on regulację 100 - 130V. Coś koło 2 tysięcy złotych polskich po moich rabatach.

    Dodano po 3 [minuty]:
    https://www.conrad.pl/p/modul-zasilacza-addc-...fOTW8JeAw_f6HQ1knKhoCntgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

    Coś w podobie do tego.
  • #6
    karwo
    Level 26  
    To jest raczej transformator 230/110V i na wyjściu będziesz miał napięcie przemienne (AC) a ty piszesz w pierwszym poscie że potrzebujesz 110V stałego (DC).
  • #7
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    Dokładnie, chce później to napięcie wyprostować.
  • #8
    13K44bOLAF
    Level 14  
    Podaj jakiej mocy zasilania potrzebujesz. Wtedy można szukać.
  • Helpful post
    #9
    jarek_lnx
    Level 43  
    Jeśli masz graty zdemontowane z lokomotywy to faktycznie potrzebujesz 110V, jeśli tylko odwzorować logikę działania to możesz użyć niższego bardziej popularnego napięcia innych żarówek i przekaźników. Potrzebujesz 3kVA?

    Z wyprostowania 110V~ uzyskasz 110V tętniące - przekaźniki zasilane czymś takim będą buczeć, po dodaniu kondensatora będzie 165V DC, (ok 50% więcej) więc przydał by się stabilizator, tylko jaki? liniowy jest prosty ale przy większych prądach będzie miał duże straty, a impulsowy choć nie ma tej wady jest dosyć trudny w budowie. Najprościej było by kupić zasilacz impulsowy 110V DC.
  • #10
    karwo
    Level 26  
    jarek_lnx wrote:
    Najprościej było by kupić zasilacz impulsowy 110V DC.

    Popieram!
  • #11
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    Gdzieś w zakresie 3000VA-4000VA

    Dodano po 15 [minuty]:

    jarek_lnx wrote:
    Jeśli masz graty zdemontowane z lokomotywy to faktycznie potrzebujesz 110V, jeśli tylko odwzorować logikę działania to możesz użyć niższego bardziej popularnego napięcia innych żarówek i przekaźników. Potrzebujesz 3kVA?

    Z wyprostowania 110V~ uzyskasz 110V tętniące - przekaźniki zasilane czymś takim będą buczeć, po dodaniu kondensatora będzie 165V DC, (ok 50% więcej) więc przydał by się stabilizator, tylko jaki? liniowy jest prosty ale przy większych prądach będzie miał duże straty, a impulsowy choć nie ma tej wady jest dosyć trudny w budowie. Najprościej było by kupić zasilacz impulsowy 110V DC.


    Obliczam, że gdzieś około tyle będzie potrzebne, a nawet, że 4kVA. Co do zasilacza to racja i tak chciałem zrobić, tylko w internecie na takie napięcia nie znalazłem zasilaczy (może źle szukałem).
  • #12
    User removed account
    Level 1  
  • #13
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    W sieci trakcyjnej mamy 3kV, a my potrzebujemy napięcia pokładowego 110V do zasilania cewek przekaźników przede wszystkim, już żarówki, to mniejszy problem, ale przede wszystkim mi chodzi o te przekaźniki.
  • #14
    Polon_us
    Level 42  
    Jeżeli uwzględnić tylko wyłącznie przekaźniki, to jaka byłaby moc zasilacza potrzebna?
    Ile jest tych przekaźników?
    Kolega mógłby podać model tego przekaźnika?
  • #15
    karwo
    Level 26  
    Już było:
    kortyleski wrote:
    https://www.conrad.pl/p/modul-zasilacza-addc-...fOTW8JeAw_f6HQ1knKhoCntgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

    Coś w podobie do tego.

    Nie ma cudów - dla takiego napięcia i zapotrzebowania na moc musi kosztować. Cytując klasyka: "Panie tego za 100-200zł nie ogarniesz" :)
  • #16
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    Polon_us wrote:
    Jeżeli uwzględnić tylko wyłącznie przekaźniki, to jaka byłaby moc zasilacza potrzebna?
    Ile jest tych przekaźników?
    Kolega mógłby podać model tego przekaźnika?

    Nie mam przy sobie dokładnej listy, jest ich kilka, natomiast nazwy ich są kolejowe, m.in. 3xPVA, PRG, dwie sztuki TJB-1P, ale tu problem, bo są na 3kV i raczej nie będziemy ich podłączać, 2xTJB-1K, TJB-1W i w zasadzie wszystko wymieniełem, ale z TJB jest problem, że ich pobór mocy jest cholernie duży, z racji że są przekaźnikami nadmiarowymi, każdy jeden to zadzaiłania potrzebuje ok. 200A, czyli pobór mocy już będzie w granicach 20kW, więc raczej one będą atrapą, chyba, że uda się je jakoś zmodyfikować, natomiast te PVA pobierają dużo mniej mocy ok 11W każdy, więc w sumie wyjdzie ok. 33W mocy, ale z racji takiej, że przewoźnik z którym współpracujemy, powiedział, że będzie nam sukcesywnie dostarczał kolejne części, wolę mieć do dyspozycji największą możliwą moc.
  • Helpful post
    #17
    jarek_lnx
    Level 43  
    wolodyjowskiIC wrote:
    Nie mam przy sobie dokładnej listy, jest ich kilka, natomiast nazwy ich są kolejowe, m.in. 3xPVA, PRG, dwie sztuki TJB-1P, ale tu problem, bo są na 3kV i raczej nie będziemy ich podłączać, 2xTJB-1K, TJB-1W i w zasadzie wszystko wymieniełem, ale z TJB jest problem, że ich pobór mocy jest cholernie duży, z racji że są przekaźnikami nadmiarowymi, każdy jeden to zadzaiłania potrzebuje ok. 200A, czyli pobór mocy już będzie w granicach 20kW, więc raczej one będą atrapą, chyba, że uda się je jakoś zmodyfikować, natomiast te PVA pobierają dużo mniej mocy ok 11W każdy, więc w sumie wyjdzie ok. 33W mocy, ale z racji takiej, że przewoźnik z którym współpracujemy, powiedział, że będzie nam sukcesywnie dostarczał kolejne części, wolę mieć do dyspozycji największą możliwą moc.
    Tak myślałem że narobiliście głupich błędów w projektowaniu, jeśli chcecie wytworzyć 200A to nie przy 110V i 20kW strat w rezystorze tylko trzeba zmienić uzwojenie, albo zbudować przetwornicę na 200A przy znikomym napięciu np 0,1V.
    Prawo Ohma i ciepło Joule'a trzeba rozumieć, bez tego nie ma co się brać za projektowanie, żaden przekaźnik nie wytrzyma kW mocy, myślisz że ile mocy wydziela się w cewce na 200A? tak samo jak w cewce napięciowej w cewce prądowej wydzieli się kilka-kilkanaście watów.
    wolodyjowskiIC wrote:
    wolę mieć do dyspozycji największą możliwą moc.
    Wydasz niepotrzebnie pieniądze na to żeby uzyskać dobrej jakości napięcie 110V przy dużej wydajności prądowej, żeby później wytracać tę moc w rezystorach. Amerykanie nazywają ten sposób postępowania "throwing money at the problem" - jedyna dostępna metoda działania dla tych co nie potrafią myśleć.

    Niezależnie czy będą ci dostarczać części pojedynczo, projekt całej instalacji trzeba zrobić na początku, będziesz przerabiał po każdej dostawie przekaźnika? to najlepszy sposób żeby zrobić nie możliwą do ogarnięcia prowizorkę - kłębowisko drutów - którego nikt nie umie naprawić.
  • Helpful post
    #18
    CYRUS2
    Level 42  
    Zasilić to z 3-faz, wtedy tętnienia będą małe, kondensator niepotrzebny.
    Nie będzie "buczenia".
    Napięcie stabilne pod obciążeniem
    Jedno trafo 3-fazowe, albo 3 trafa jednofazowe
    Nawet to się daje stabilizować, także regulować prawie bez strat.
    wolodyjowskiIC wrote:
    ale z TJB jest problem, że ich pobór mocy jest cholernie duży, z racji że są przekaźnikami nadmiarowymi, każdy jeden to zadzaiłania potrzebuje ok. 200A, czyli pobór mocy już będzie w granicach 20kW, więc raczej one będą atrapą
    One tyle mocy nie pobierają. Musiałyby być chłodzone.
    Nadmiarowe to pewnie przekaźniki zabezpieczające.
    Chcąc pokazać ich zadziałanie, należy wysterować z kondensatora lub z akumulatora.
    Albo z dodatkowego małego zasilacza.
  • #19
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    Quote:
    jeśli chcecie wytworzyć 200A to nie przy 110V i 20kW strat w rezystorze

    No właśnie chodzi o to, by nie wytwarzać takiego prądu i pomyslałem, by albo zmienić uzwojenie, albo nie stosować tego przekaźnika wogóle.
    Quote:
    tak samo jak w cewce napięciowej w cewce prądowej wydzieli się kilka-kilkanaście watów.

    Hm, to znaczy, że w przekaźnikach nandmiarowych z nastawami 800A napięciem 3kV, wydziela się kilka watów mocy? Nie wiem czy dobrze rozumiem dlatego pytam.
    Quote:
    Wydasz niepotrzebnie pieniądze na to żeby uzyskać dobrej jakości napięcie 110V przy dużej wydajności prądowej, żeby później wytracać tę moc w rezystorach. Amerykanie nazywają ten sposób postępowania "throwing money at the problem" - jedyna dostępna metoda działania dla tych co nie potrafią myśleć.

    Co zatem proponujesz?
  • #20
    CYRUS2
    Level 42  
    wolodyjowskiIC wrote:
    Hm, to znaczy, że w przekaźnikach nandmiarowych z nastawami 800A napięciem 3kV, wydziela się kilka watów mocy?
    Tak,bo one pewnie służą do zabezpieczania.
    Z nazwy tak wynika.
    Inaczej cewki musiałyby być chodzone wodą.
    wolodyjowskiIC wrote:
    Co zatem proponujesz?

    Zbadaj, pomierz te przekaźniki.
    Przynajmniej niech ci dadzą ich parametry.

    Na resztę trafo 3-fazowe 230/110 + prostownik pełnookresowy.
    (3 diody + 3 tyrystory, lub 6 diod).
    Potrzebna jest też rozdzielnica na to 110V DC.
  • #21
    User removed account
    Level 1  
  • #22
    vodiczka
    Level 43  
    wolodyjowskiIC wrote:
    Co zatem proponujesz?
    Powrócę do twojego pierwszego zdania:
    wolodyjowskiIC wrote:
    Mam takowy problem, z kolegami budujemy symulator lokomotywy i potrzebuje go zasilić napięciem 110VDC.
    Symulator czy model kabiny ale niekoniecznie na oryginalnych częściach :?:
    Jeden i drugi można zbudować na elementach wymagających zasilania do 24VDC. Do odwzorowania działania potrzebna jest znajomość układów i schemat ich połączenia a nie oryginalne części.
  • Helpful post
    #23
    jarek_lnx
    Level 43  
    wolodyjowskiIC wrote:
    Hm, to znaczy, że w przekaźnikach nandmiarowych z nastawami 800A napięciem 3kV, wydziela się kilka watów mocy? Nie wiem czy dobrze rozumiem dlatego pytam.
    Duża moc ma być dostarczona tylko do obciążenia, przez cewkę płynie duży prąd ale drut jest gruby i napięcie na cewce jest bardzo małe przez co moc strat również jest niewielka, straty w cewce są niepożądane, ale nieuniknione. Straty powodują że cewką się nagrzewa tym bardziej im większa moc, a tym mniej im większa powierzchnia rozpraszania ciepła, to właśnie powierzchnia cewki jest ograniczeniem ile mocy może się wydzielić bez nadmiernego wzrostu temperatury. W katalogach przekaźników dobrze widać że w ramach jednego modelu cewki na różne napięcia pobierają tą samą moc. Objętość i powierzchnia cewki są te same, jak drut robi się cieńszy, wchodzi więcej zwojów, rośnie rezystancja, napięcie musi być wyższe, ale prąd spada.

    Przy projektowaniu elektromagnesów wylicza się potrzebną liczbę amperozwojów Jak projektant wyliczy że ma być 100 Az to równie dobrze może być cewka prądowa gdzie 100A płynie przez jeden gruby zwój przy spadku napięcia 10mV jak może być cewka napięciowa na 100V która pobiera 10mA i ma 10000zw w obu przypadkach mamy 1W i 100Az (1W to mają przekaźniki samochodowe, większe cewki pobierają więcej mocy ale też nie jest łatwo zrobić cewkę która rozproszy 100W i się nie upiecze)
    Cewkę na 800A można przeliczyć na 0,8A i odpowiednio wyższe napięcie. Czy cały prąd 800A płynie przez cewkę przekaźnika nie było boczników?

    wolodyjowskiIC wrote:
    Co zatem proponujesz?
    Myśleć, projektować, uczyć się, można pytać na forum jest szansa że 20% odpowiedzi będzie sensownych ;) Mnie tam zawsze tematy kolejowe interesowały, chętnie pomogę.

    Zaczął bym od przemyślenia, jakie obwody chcecie zbudować, można to podzielić na kilka niezależnych bloków, przemyśleć na ile dokładnie mają odpowiadać rzeczywistości, jakie modyfikacje trzeba będzie zrobić i można rysować schemat.

    Chcecie żeby ta instalacja odpowiadała jakiejś konkretnej lokomotywie?
  • #24
    CYRUS2
    Level 42  
    wesolyyyy wrote:
    jeżeli wyprostujemy 3x110V prostownikiem niesterowanym sześciopulsowym.
    cyrus2 wrote:
    3 diody + 3 tyrystory, lub 6 diod
  • #25
    jarek_lnx
    Level 43  
    CYRUS2 wrote:
    jeżeli wyprostujemy 3x110V prostownikiem niesterowanym sześciopulsowym.
    cyrus2 napisał:
    3 diody + 3 tyrystory, lub 6 diod
    Gdyby symulator lokomotywy naprawdę wymagał zasilania 3f i 3-4KW mocy to było by dobre rozwiązanie, ale nie wymaga, gdzie te 3-4kW mają się podziać w układach sterowania i automatyki?

    Na początku myślałem że chcą uruchomić sprężarkę pomocniczą, albo jakąś przetwornicę wirującą 3kV/110V w odwrotną stronę :)
  • #26
    CYRUS2
    Level 42  
    jarek_lnx wrote:
    Gdyby symulator lokomotywy naprawdę wymagał zasilania 3f i 3-4KW mocy to było by dobre rozwiązanie, ale nie wymaga, gdzie te 3-4kW mają się podziać w układach sterowania i automatyki ?
    3-4kW to duży grzejnik.
    Nieźle podgrzeje samego siebie i pomieszczenie.
    Pisałem o 3f - bo to prostsza opcja niż trafo if .
    Nie ma problemów o których pisałeś.
  • #27
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    Quote:
    Duża moc ma być dostarczona tylko do obciążenia, przez cewkę płynie duży prąd ale drut jest gruby i napięcie na cewce jest bardzo małe przez co moc strat również jest niewielka, straty w cewce są niepożądane, ale nieuniknione. Straty powodują że cewką się nagrzewa tym bardziej im większa moc, a tym mniej im większa powierzchnia rozpraszania ciepła, to właśnie powierzchnia cewki jest ograniczeniem ile mocy może się wydzielić bez nadmiernego wzrostu temperatury. W katalogach przekaźników dobrze widać że w ramach jednego modelu cewki na różne napięcia pobierają tą samą moc. Objętość i powierzchnia cewki są te same, jak drut robi się cieńszy, wchodzi więcej zwojów, rośnie rezystancja, napięcie musi być wyższe, ale prąd spada.

    Teraz kapuję, dzięki za wytłumaczenie wielce!

    Quote:
    Przy projektowaniu elektromagnesów wylicza się potrzebną liczbę amperozwojów Jak projektant wyliczy że ma być 100 Az to równie dobrze może być cewka prądowa gdzie 100A płynie przez jeden gruby zwój przy spadku napięcia 10mV jak może być cewka napięciowa na 100V która pobiera 10mA i ma 10000zw w obu przypadkach mamy 1W i 100Az (1W to mają przekaźniki samochodowe, większe cewki pobierają więcej mocy ale też nie jest łatwo zrobić cewkę która rozproszy 100W i się nie upiecze)
    Cewkę na 800A można przeliczyć na 0,8A i odpowiednio wyższe napięcie. Czy cały prąd 800A płynie przez cewkę przekaźnika nie było boczników?

    Nie ma żadnych boczników, zwykła cewka prądowa z przekaźnikiem pomocniczym PVA połączona z nim mechanicznie przez zapadkę.

    Quote:
    wolodyjowskiIC wrote:
    Co zatem proponujesz?
    Myśleć, projektować, uczyć się, można pytać na forum jest szansa że 20% odpowiedzi będzie sensownych ;) Mnie tam zawsze tematy kolejowe interesowały, chętnie pomogę.

    Jeśli tylko możemy, to z ogromną chęcią skorzystamy!

    Quote:
    Zaczął bym od przemyślenia, jakie obwody chcecie zbudować, można to podzielić na kilka niezależnych bloków, przemyśleć na ile dokładnie mają odpowiadać rzeczywistości, jakie modyfikacje trzeba będzie zrobić i można rysować schemat.

    Tak zrobię zatem! I to się rodzi odrazu moje pytanie, że jeżeli mam przekaźniki nawet takie nadmiarowo prądowe, wysokonapięciowe, to mogę liczyć że każdy ma jakieś 30W mocy? Gdyż w DTR nie ma informacji o pobieranych mocach(przynajmniej w tym moim). Oraz jak chce by cewka prądowa była na mniejsze prądy, takie możliwe do uzyskania, to tylko przezwojenie jest wyjściem, czy można ewentualnie luzować sprężynę czy też dodawać jakieś boczniki równolegle?

    Quote:
    Chcecie żeby ta instalacja odpowiadała jakiejś konkretnej lokomotywie?

    Owszem, lokomotywie EU07, tzw. wysokiemu numerowi, czyli elektryce w wersji 303E.

    Dodano po 8 [minuty]:

    CYRUS2 wrote:
    Na resztę trafo 3-fazowe 230/110 + prostownik pełnookresowy.
    (3 diody + 3 tyrystory, lub 6 diod).
    Potrzebna jest też rozdzielnica na to 110V DC.

    Tylko jak uzyskać napięcie trójfazowe 230?
  • #28
    CYRUS2
    Level 42  
    wolodyjowskiIC wrote:
    Tylko jak uzyskać napięcie trójfazowe 230?
    Podłączyć do 5-stykowego gniazda 3f.
    W Polsce zasilanie 3-f jest w każdym budynku.
    Napięcie 230V bierze się z instalacji 3-f.
    3-f to 230V+400V jednocześnie.

    Wyprostowane pełnookresowo napiecie 3-f ma tętnienia 17% bez filtra(bez kondensatora)
  • #29
    wolodyjowskiIC
    Level 6  
    CYRUS2 wrote:
    wolodyjowskiIC wrote:
    Tylko jak uzyskać napięcie trójfazowe 230?
    Podłączyć do 5-stykowego gniazda 3f.
    W Polsce zasilanie 3-f jest w każdym budynku.
    Napięcie 230V bierze się z instalacji 3f.
    3-f to 230V+400V jednocześnie.

    Tak myślałem własnie, niestety nie mamy takiego gniazda dostepnego w naszym pomieszczeniu, myślałem że są sposoby na wyciągnięciu z napięcia fazowego w gniazdku napięcia międzyfazowego.
  • #30
    jarek_lnx
    Level 43  
    wolodyjowskiIC wrote:
    Tak zrobię zatem! I to się rodzi odrazu moje pytanie, że jeżeli mam przekaźniki nawet takie nadmiarowo prądowe, wysokonapięciowe, to mogę liczyć że każdy ma jakieś 30W mocy? Gdyż w DTR nie ma informacji o pobieranych mocach(przynajmniej w tym moim).
    Trudno mi powiedzieć jakich dokładnie mocy oczekiwać, bo ja na co dzień używam mniejszych aparatów, ale możesz założyć że podobne rozmiarami cewki napięciowe będą pobierały podobną moc, 30W pobiera cewka stycznika SNW-100 stosowanego w wózkach widłowych.
    Zasilacz 110VDC jak zrobić oraz i dobierać elementy.
    Na zdjęciach jest nawet opis cewka na 80V ma 5400zw drutem 0,28mm
    cewka 24V 1880zw drutem 0,5mm - jako przykład parametrów cewki w miarę dużego stycznika DC.