Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przewody i zabezpieczenia.

DaroMz 17 May 2021 10:17 624 15
Ochrona Domu
  • #1
    DaroMz
    Level 10  
    Witam

    Takie pytanie. Wiem, że formalnie gniazdka zazwyczaj przewód 2,5 mm i zabezpieczenie 16A światło 1,5 mm zabezpieczenie 10A
    Jakiś czas temu elektrycy trochę przegięli i zrobili mi całą instalację na 1,5 mm zabezpieczenia wszędzie 16A (wtedy nie miałem o tym pojęcia). Dom jest po generalnym remoncie i mam taki zonk. Przy przyszłych remontach mam zamiar przynajmniej łazienka i kuchnia to poprawić.

    Zmniejszam zabezpieczenia do 10A jest sporo obwodów zrobionych więc nie ma źle powinno mi wystarczyć. W kuchni mam możliwość miedzy gniazdkami zrobić 2,5 mm kabel mam tam rurkę puszczoną i mogę podmienić. Pytanie czy gniazda 2,5 mm zabezpieczenie 16A a od gniazdka jest podłączone światło 1,5 mm. Zabezpieczenia stosuje się żeby nie przeciążyć kabla czy w takim wypadku jeśli na końcu jest tylko żarówka lub nawet kilka (po kilka wat) to jest to bezpieczne ? Na tym odcinku kabel nie będzie miał nigdy poboru, który może go przeciążyć. Czy grzeje się tez odnoga kabla od obciążonej nitki ?

    Elektrycy teraz robią tak, że pokój gniazda jedno zabezpieczenie światło osobne. Mam takie wrażenie, że trochę dużo tych przewodów i nitek. Czy złym rozwiązaniem jest np. jeden pokój gniazdka i światło 2,5 mm i jedno zabezpieczenie 16 A ? Wiem, że jest to po to aby w przypadku awarii móc łatwo znaleźć problem. Jednak mieszkam w domu 8 lat na kablach 1,5 mm 16A i nigdy z niczym nie było problemu. Więc jeden pokój jedno zabezpieczenie nawet przy awarii to błahostka. A różnica w cenie 1,5 mm i 2,5 mm niewielka zwłaszcza, że to niewiele kabla - pytam tak z ciekawość bo znajomy tak robił i ten pomysł mi się spodobał.
  • Ochrona Domu
  • #2
    osiniak75
    Level 34  
    DaroMz wrote:
    Jakiś czas temu elektrycy trochę przegięli i zrobili mi całą instalację na 1,5 mm zabezpieczenia wszędzie 16A

    To nie byli elektrycy.
    DaroMz wrote:
    Czy złym rozwiązaniem jest np. jeden pokój gniazdka i światło 2,5 mm i jedno zabezpieczenie 16 A ?

    Takie instalacje to były przed II wojną, czy złe to nie wiem ale w przypadku zwarcia w gniazdkach lepiej szukać usterki gdy jest światło.
  • Ochrona Domu
  • #3
    Ktoś_tam
    Level 32  
    Zabezpieczenia dobiera się do najsłabszego ogniwa, nieważne czy to ogniwo jest na początku czy końcu. Więc wszędzie gdzie masz przewody 1,5mm² nie może być 16A. Masz sporo obwodów więc nie powinno być problemu.
    Nie można łączyć obwodów oświetlenia z gniazdami. Inne przekroje, osprzęt na inne prądy.
    Na pewno nie masz za dużo obwodów, nawet jeśli się tobie teraz tak wydaje, kiedyś może to docenisz.
  • #4
    Michał643
    Level 25  
    DaroMz wrote:
    Zmniejszam zabezpieczenia do 10A jest sporo obwodów zrobionych więc nie ma źle powinno mi wystarczyć.

    To jak już zmniejszasz to daj B13, zamiast B10, bo on też będzie dobry. Możesz albo zmienić przewody na 2,5 mm² i zostawić B16, albo zostawić wszystkie przewody i dać B10 lub B13.
    DaroMz wrote:
    Czy złym rozwiązaniem jest np. jeden pokój gniazdka i światło 2,5 mm i jedno zabezpieczenie 16 A ?

    Jednym z powodów jest migotanie światła. Przy poborze dużego prądu z gniazdka napięcie spada i światło przygasa. Po zakończeniu poboru napięcie rośnie i światło świeci mocniej. Gdy oświetlenie i gniazdko będą na tym samym obwodzie efekt jest szczególnie silny i może być irytujący dla użytkownika. Druga sprawa to jakaś wygoda korzystania z instalacji.
  • #5
    CYRUS2
    Level 42  
    DaroMz wrote:
    Takie pytanie. Wiem, że formalnie gniazdka zazwyczaj przewód 2,5 mm
    To jest twoje mieszkanie i orientujesz się co będziesz do gniazdek podłączał.
    Bezpiecznik dla 1,5mm² to 13A.
    To oznacza, że obwód 1,5mm² można bezpiecznie obciążyć mocą aż 2,99 kW.
  • #6
    DaroMz
    Level 10  
    Michał643 wrote:
    DaroMz wrote:
    Zmniejszam zabezpieczenia do 10A jest sporo obwodów zrobionych więc nie ma źle powinno mi wystarczyć.

    To jak już zmniejszasz to daj B13, zamiast B10, bo on też będzie dobry. Możesz albo zmienić przewody na 2,5 mm² i zostawić B16, albo zostawić wszystkie przewody i dać B10 lub B13.
    DaroMz wrote:
    Czy złym rozwiązaniem jest np. jeden pokój gniazdka i światło 2,5 mm i jedno zabezpieczenie 16 A ?

    Jednym z powodów jest migotanie światła. Przy poborze dużego prądu z gniazdka napięcie spada i światło przygasa. Po zakończeniu poboru napięcie rośnie i światło świeci mocniej. Gdy oświetlenie i gniazdko będą na tym samym obwodzie efekt jest szczególnie silny i może być irytujący dla użytkownika. Druga sprawa to jakaś wygoda korzystania z instalacji.



    Zrobiłem test w kuchni. Włączyłem światło następnie czajnik i mikrofalę - nic nie migało przynajmniej nie byłem wstanie zauważyć. Może to obecnie powód żarówek rzędu 7W. Zresztą jakie ma znaczenie osobny bezpiecznik wewnątrz na miganie jeśli szło by to z jednej fazy i jednym bezpieczniku zewnętrznym. Chyba, że na osobne fazie robi się światło ale to byłoby marnowanie mocy.

    Dodano po 20 [minuty]:

    osiniak75 wrote:
    DaroMz wrote:
    Jakiś czas temu elektrycy trochę przegięli i zrobili mi całą instalację na 1,5 mm zabezpieczenia wszędzie 16A

    To nie byli elektrycy.
    DaroMz wrote:
    Czy złym rozwiązaniem jest np. jeden pokój gniazdka i światło 2,5 mm i jedno zabezpieczenie 16 A ?

    Takie instalacje to były przed II wojną, czy złe to nie wiem ale w przypadku zwarcia w gniazdkach lepiej szukać usterki gdy jest światło.


    Rozumiem sugestię - chociaż pracują w Tau.....

    Jestem trochę sceptyczny to robienia dwóch obwodów na pokój: światło i gniazdka osobnych. Chociaż moje wyobrażenie jeszcze niedawno było takie, że światło to jedna lampa na suficie a czasy się zmieniły i przy kilku halogenach jakiejś listwie LED w innym miejscu no zaczyna mieć to sens.
    Co do zwarć. 10 lat - niby słabo wykonana instalacja i miałem tylko jeden problem z betoniarką, która stykała się z zmienią i wyzwalała różnicówkę i ja tego nie rozwiązałem. Znajomy elektryk podłożył gumową wycieraczkę i było ok, inny twierdzi, ze zero się inaczej podłącza i tutaj może sens miałaby różnicówka osobna na każdej fazie a nie jedna wspólna.


    A co powiecie o takiej tabeli: https://elektrykadlakazdego.pl/wp-content/uploads/2016/11/TabelaObc_Przewodow-768x410.png

    Bezpieczniki typu B takie jak mam w domu wewnątrz i tutaj najniższa wartość to 16A. Przewody wielożyłowe to linka ? Ja mam drut czyli 16,5A.
  • #7
    kkas12
    Level 43  
    DaroMz wrote:
    Jestem trochę sceptyczny to robienia dwóch obwodów na pokój: światło i gniazdka osobnych.
    Kolejny sceptyk co to nie zna zasad, ale i tak lepiej wie.
    Dziś "zna" instalacje jutro weźmie wirusy na tapetę.

    Kolego, są standardy do których należy się stosować.
    A tabela jest tabelą i należy się do niej stosować co nie jest równoznacze z jej naginaniem do tego co ci się wydaje.
    Nie wiesz i nie podajesz jak przewody są ułożone. Gdzie jest styropian czy inna termiczna izolacja, bo to obali twój hurra optymizm w tej kwestii.
    A sednem jest to, że łańcuch jest tak wytrzymały jak jego najsłabsze jego ogniwo. I wstarczy kilka centymetrów przewodu w stropianie i swe pobożne życzenia możesz o kant d...y potłuc.
    Więc porzuć tę "nowatorską-oszczędnościową filozofię" i stosuj się do tego co niby wiesz i co nie omieszkałeś w tytułowym poście na wstępie zaznaczyć.
    Tego się trzymaj

    Więc zapamiętaj, że przekroj 1,5mm² zabezpieczamy B10 (max B13) a do przekroju 2,5mm² stosujemy B16.
    I na tym kończymy filozofowanie i sceptycyzm w mieszkaniówce (bo miejsca na to nie ma), czyli w instalacjach obsługiwanych przez laików.
    Bo ty i twoi bliscy jesteście laikami.
  • #8
    Michał643
    Level 25  
    DaroMz wrote:
    Zrobiłem test w kuchni. Włączyłem światło następnie czajnik i mikrofalę - nic nie migało przynajmniej nie byłem wstanie zauważyć. Może to obecnie powód żarówek rzędu 7W

    Wystarczy sieć o większej impedancji lub źródło światła o większej wrażliwości na zmiany napięcia i efekt przygasania światła przy załączaniu odbiorników energochłonnych będzie bardzo widoczny. To że kolegi instalacji efekt nie występuje nie stanowi żadnego precedensu, bo jest wiele instalacji, gdzie zmiany strumienia świetlnego by wystąpiły.
  • #9
    Krzys55
    Level 25  
    Michał643 wrote:
    Wystarczy sieć o większej impedancji lub źródło światła o większej wrażliwości na zmiany napięcia i efekt przygasania światła przy załączaniu odbiorników
    Nie rozumiem Twojego tłumaczenia. Jak się mają osobne obwody do przygasania światła . Jak są zasilane z tej samej fazy , to osobny obwód nic tu nie zmienia.
  • #10
    KonradGatek
    Level 27  
    DaroMz wrote:
    elektrycy trochę przegięli i zrobili mi całą instalację

    Podziękuj tym, co chcą uwolnienia zawodów. Żeby być elektrykiem ze Świadectwem Kwalifikacyjnym nie trzeba mieć żadnego wykształcenia, tylko zdać egzamin za 280 zł z kursem i gwarancją zdania. Koszt ok. 800zł. I już klepiesz kabelki. To co chce rynek i klient. A że to niedobre, to nieważne.
    DaroMz wrote:
    wtedy nie miałem o tym pojęcia

    I bardzo dobrze. Jakbyś miał wiedzę o gminach, wyborach kopertowych itd. to ciężko by Ci się żyło.
    Mogą być jeszcze inne błędy, o których na szczęście nie masz pojęcia:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3807329.html
    DaroMz wrote:
    trochę dużo tych przewodów i nitek

    Kiedyś były "dwa bezpieczniki na światło i gniazda". Nie ma problemu, żyj i używaj sprzętów jak w latach 70-tych. Nie uważasz, że "trochę dużo tych przewodów i nitek", kina domowe, telewizory, czajniki, lampki, rołutery, internety? Panie, po co to komu?
  • Helpful post
    #11
    tyqva
    Level 28  
    Krzys55 wrote:
    Michał643 wrote:
    Wystarczy sieć o większej impedancji lub źródło światła o większej wrażliwości na zmiany napięcia i efekt przygasania światła przy załączaniu odbiorników
    Nie rozumiem Twojego tłumaczenia. Jak się mają osobne obwody do przygasania światła . Jak są zasilane z tej samej fazy , to osobny obwód nic tu nie zmienia.

    Rozpatrujemy osobne obwody wyprowadzane z rozdzielnicy, która zasilana jest większym przekrojem niż omawiany obwód gniazdo+oświetlenie, dlatego spadki napięcia na osobnym obwodzie gniazda w małym stopniu wpływa na spadek napięcia w rozdzielnicy - inaczej mówiąc spadek napięcia występuje tylko na osobnym obwodzie gniazda i nie wpływa zauważalnie na spadki napięcia na osobnym obwodzie oświetlenia.
    Powyższe tłumaczenie Michał643 bierze się z praktyki jak i wiedzy empirycznej.

    pozdrawiam
  • #12
    Michał643
    Level 25  
    Krzys55 wrote:
    Jak są zasilane z tej samej fazy , to osobny obwód nic tu nie zmienia.

    No jeśli nic nie zmienia, to przecież droga wolna. My na forum mówimy tylko, jak powinno się wykonać instalację w sposób prawidłowy, jak ją prawidłowo zabezpieczyć i z czego wynikają różne zasady dotyczące wykonania. Natomiast to, co kolega zrobi to kolegi sprawa. Przecież prawdę mówiąc jak sobie kolega powiesi cały dom na jednym topiku gG16 to też będzie działało. To trochę tak jak z komputerami: z 2000 roku i z 2021. Oba działają, oba liczą, na obu da się pracować..., a jednak odczuwa się różnicę w pracy na obu tych sprzętach.
  • #13
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Michał643 wrote:
    Krzys55 wrote:
    Jak są zasilane z tej samej fazy , to osobny obwód nic tu nie zmienia.

    No jeśli nic nie zmienia, to przecież droga wolna. My na forum mówimy tylko, jak powinno się wykonać instalację w sposób prawidłowy, jak ją prawidłowo zabezpieczyć i z czego wynikają różne zasady dotyczące wykonania. Natomiast to, co kolega zrobi to kolegi sprawa. Przecież prawdę mówiąc jak sobie kolega powiesi cały dom na jednym topiku gG16 to też będzie działało. To trochę tak jak z komputerami: z 2000 roku i z 2021. Oba działają, oba liczą, na obu da się pracować..., a jednak odczuwa się różnicę w pracy na obu tych sprzętach.


    Zawsze też można podróżować wozem drabiniastym, albo "syrenką". Ubierać też można kufajkę i walonki na nóżki. A co! Jak skansen, to skansen! :D I najwyżej jedna żarówka w pomieszczeniu oraz dwa gniazdka na dom. Miłego dnia!
  • #14
    DaroMz
    Level 10  
    Podsumowanie

    Forum pomogło a zwłaszcza: Michał643 o spadku napięcia i migotaniu żarówek chociaż dopiero tyqva rozwiał mój argument tej samej fazy (mniejsze spadki napięcia bo przekroje tam są większe i z tego powodu nie migocze). CYRUS2 pomógł w zakresie doboru bezpiecznika.

    Czyli 1,5 mm - max 13 A. Zakładam, że tabela 1,5 mm do 16A a zastosowanie 13A to jest zabieg zapasu ogólnie praktykowany. Obwody najlepiej osobne do światła i gniazdek nawet jeśli będą użyte odpowiednie przewody (migotanie światła i łatwiejsza naprawa w przypadku awarii instalacji).

    Niektórzy niepotrzebnie tutaj wczuwają się w pewne kwestie. Odpowiedź typu bo tak się robi nie jest odpowiedzią bez argumentacji. Po tych elektrykach niestety nauczyłem się, że lepiej dowiedz się dlaczego a nie ,że tak ma być bo nie wiadomo czy z drugiej strony jest fachowiec - jak widać różnie to bywa.
  • #15
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    DaroMz wrote:

    Niektórzy niepotrzebnie tutaj wczuwają się w pewne kwestie. Odpowiedź typu bo tak się robi nie jest odpowiedzią bez argumentacji.

    Nie cuduj, bo zaraz narobisz odkryć i jeszcze Ci Nobla wcisną. Odpowiedź typu "tak się nie robi" wynika z obowiązujących przepisów prawa. Zapoznaj się z WT dla budynków oraz ich usytuowanie, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001065
    a potem będziesz dyskutował. Kolejny "otkryfca" się mądrzy.
  • #16
    zbich70
    Level 43  
    DaroMz wrote:
    Czyli 1,5 mm - max 13 A. Zakładam, że tabela 1,5 mm do 16A a zastosowanie 13A to jest zabieg zapasu ogólnie praktykowany.
    Właśnie tak. Precyzyjny dobór to nie tylko jedna tabelka, ale żmudny proces wymagający wielu obliczeń i uwzględnienia wielu czynników.
    Zatem praktykowane są pewne uproszczenia zaokrąglające w dół.
    I tak w typowej "mieszkaniówce" przyjmuje się 1,5 mm² i 10 A (maks. 13) w obwodach oświetleniowych oraz 2,5 mm² i 16 A w obwodach gniazd ogólnego przeznaczenia.