Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jal zmierzyć natężenie prądu w zakresie 100-800A 7.6V

18 May 2021 09:07 876 32
  • Level 9  
    Chciałbym zmierzyć natężenie prądu pobieranego przez ESC z baterii 7.6V w modelu RC.
    Czy jest jakiś czujnik pod arduino który pozwoli mi na taki pomiar?
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 39  
    Na pewno do 800 A/
    W modelu RC?
  • Level 26  
    Mam takie urządzenie do pomiaru prądu DC w zakresie do 200A Link
    Można je zapiąć be rozłączania przewodu, zasilanie 24VDC wyjście analogowe 0-10V proporcjonalne do prądu płynącego w przewodzie.
  • Level 39  
    Może 800 mA?

    Dodano po 29 [minuty]:

    Bo dla prądów do 800 A potrzebne są szyny miedziane o przekroju 80 x 10 mm.
  • Level 39  
    Przy prądzie rzędu 100 A została by z tego drobiazgu kupka popiołu.
    Ty mówisz o mA a nie A !!!

    Dodano po 3 [minuty]:

    Super Internal BEC

    Built-in switch mode BEC with a maximum output of 10A and voltage
    adjustable from 5V to 7.4V (step:0.1V) for usage with high voltage servos

    Tu napisali max 10 A. I to też pewnie takich chińskich?
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 43  
    jozgo wrote:
    Przy prądzie rzędu 100 A została by z tego drobiazgu kupka popiołu.
    Ty mówisz o mA a nie A
    Modelarskie podzespoły potrafią mieć zaskakująco duże moce, jest to możliwe bo
    1) to nie są urządzenia na pracę ciągłą,
    2) muszą być małe i lekkie
    3) nie muszą być trwałe
    4) maja wymuszone chłodzenie,
    jak kolega jest starej daty może się zdziwić.
    Podobnie w starej pralce przewód do grzałki był 2,5mm2, w nowoczesnej jest 0,75mm2 może nawet 0,5mm2 - też działa mimo że jest gorący podczas pracy, a czasami się palą konektory, ale w większości pralek działa bez zarzutu. To jest projektowanie bez nadmiaru, współcześnie każdy gram materiału się liczy.

    ,
    ghost2k8 wrote:
    Ma chwilowy pobór nawet 1200A
    Zastanawia mnie też z czego taki chwilowy pobór może wynikać?
    To może być katalogowy prąd impulsowy MOSFETów - który ma niewiele wspólnego z parametrami rzeczywistej pracy bo dotyczy bardzo krótkiego impulsu.


    BEC to stabilizator napięcia dla innych układów - to nie ma nic wspólnego z wyjściem na silnik.

    A wracając do tematu - trzeba kupić miernik cęgowy - tylko taki przystosowany do pomiarów DC - jest trochę droższy od AC. Chyba że pomiar ma wykonywać elektronika wbudowana w urządzenie - wtedy czujnik Halla
  • Level 9  
    np taki motor XeRun V10 G3-3.5T ma:

    Amp at the Max. Power Output(A) : 126

    https://www.hobbywing.com/goods.php?id=630&filter_attr=5430.0.0.0.0.0.0.0.0.0

    a np. taka bateria

    https://www.morele.net/gens-ace-akumulator-ge...9g9ttedjvJDJ_jhH4xzdMk7SsZYXRCYxoC2C4QAvD_BwE

    ma szczytowy prąd rozładowania 260C , co daje nam 6000mah * 260c = 1560A

    więc po prostu zastanawia mnie jak to wszystko działa i kiedy pojawiają się takie prądy

    Chciałbym zmierzyć, w którym momencie korzystania z modelu RC pojawiąją się takie prądy
  • Level 39  
    jozgo wrote:
    Bo dla prądów do 800 A potrzebne są szyny miedziane o przekroju 80 x 10 mm.

    A przy 1200 A to druciki tego urządzenia nawet nie zdążą zaświecić.
    Tylko wyparują.
    Istnienia całki cieplnej jeszcze chyba Chińczycy nie zakwestionowali.
  • Level 43  
    jozgo wrote:
    Przy prądzie rzędu 100 A została by z tego drobiazgu kupka popiołu.
    Niektóre silniki rc pobierają prąd do 50A a może i większy. Cztery takie silniki pracujące z pełną mocą, np. w dronie to pobór ok. 200A
  • Level 39  
    vodiczka wrote:
    Cztery takie silniki pracujące z pełną mocą, np. w dronie to pobór ok. 200A

    Nie znam się na dronach.
    A jaka pojemność mają akumulatory? Chyba nie np. 100 Ah?

    Dodano po 11 [minuty]:

    jarek_lnx wrote:
    kolega jest starej daty może się zdziwić.

    Jestem starej daty więc proponuję niezawodny i prosty system pomiaru takich prądów rzędu 1000 A.
    Bocznik 1000 A/50 mV.
    https://allegro.pl/oferta/victron-energy-shunt-bocznik-pomiarowy-1000a-50mv-10640236850
    To plus miliwoltomierz. 1000 A to 50 mV. Prosty pomiar.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Masa przyrządu 1 kg.
  • Level 43  
    ghost2k8 wrote:
    Chciałbym zmierzyć, w którym momencie korzystania z modelu RC pojawiąją się takie prądy

    Pewnie na krótko i przy skrajnych przeciążeniach.
    jozgo wrote:
    Istnienia całki cieplnej jeszcze chyba Chińczycy nie zakwestionowali.
    Nie, ale przewód w izolacji silikonowej wytrzyma dużo wyższe temperatury niż PCW
  • Level 43  
    jozgo wrote:
    A jaka pojemność mają akumulatory? Chyba nie np. 100 Ah?
    Nie ale mają dopuszczalne prądy rozładowania na poziomie 50C. Cytat z netu: Akumulator Gens Ace z serii „BASHING” 5500mAh 11.1V 50C będzie oddawać stały prąd o natężeniu 275A. Obliczamy to, mnożąc pojemność wyrażoną w Ah razy wartość C – czyli 5.5A x 50C = 275A. Wartość prądu rozładowania ma kluczowe znaczenie przy dobieraniu elektroniki do modelu. Na przykład, wyżej wspomniany akumulator Gens Ace poradzi sobie z każdym silnikiem z naszej oferty, zostawiając jeszcze spor zapas.

    jarek_lnx wrote:
    Pewnie na krótko i przy skrajnych przeciążeniach.
    Pewnie tak bo inaczej akumulator wytrzymałby tylko kilkanaście/kilkadziesiąt sekund pracy ale fakt, że autor tematu chce mierzyć prądy powyżej 100A nie jest niczym zaskakującym w modelarstwie.
    Może przesadził z górną granicą, zamiast 800A w większości pomiarów powinien wystarczyć zakres do 300A.
  • Level 43  
    jozgo wrote:
    Powoli schodzimy.
    Ostatnie zdanie ma autor tematu. Może zbudował jakieś monstrum gdzie chwilowy pobór prądu przekracza 600A. Poczekajmy aż się odezwie.
  • Level 9  
    vodiczka wrote:
    jozgo wrote:
    Powoli schodzimy.
    Ostatnie zdanie ma autor tematu. Może zbudował jakieś monstrum gdzie chwilowy pobór prądu przekracza 600A. Poczekajmy aż się odezwie.


    w sumie tego nie wiem bo na razie nie zmierzyłem

    silnik ma pobór 6.5A w peaku 108A
    ESC 120A/720A
    a bateria to : 6000mah 110c/220c = 660A/1320A
  • Level 39  
    ghost2k8 wrote:
    bateria to : 6000mah

    To Chińskie oznaczenia. Po polsku to 6 Ah.
  • Level 43  
    ghost2k8 wrote:
    w sumie tego nie wiem bo na razie nie zmierzyłem
    Ale podałeś dane silnika a z nich wynika, że do pomiaru baterii obciążonej silnikiem wystarczy ci zakres 0-200A.
    ghost2k8 wrote:
    a bateria to : 6000mah 110c/220c = 660A/1320A

    Nieważne, że bateria ma katalogowo 110C (prąd ciągły) i 220C (prąd chwilowy), 1 silnik pociągnie mniej niż 20C.
    Jeżeli owe 110C/220C to nie bujda na resorach a prawdziwe dane to możesz spokojnie zasilić 4 silniki z jednej baterii.
  • Level 9  
    vodiczka wrote:
    ghost2k8 wrote:
    w sumie tego nie wiem bo na razie nie zmierzyłem
    Ale podałeś dane silnika a z nich wynika, że do pomiaru baterii obciążonej silnikiem wystarczy ci zakres 0-200A.
    ghost2k8 wrote:
    a bateria to : 6000mah 110c/220c = 660A/1320A

    Nieważne, że bateria ma katalogowo 110C (prąd ciągły) i 220C (prąd chwilowy), 1 silnik pociągnie mniej niż 20C.
    Jeżeli owe 110C/220C to nie bujda na resorach a prawdziwe dane to możesz spokojnie zasilić 4 silniki z jednej baterii.


    ok ale jeśli nie ma takiego silnika który będzie pobierał +500A, to kiedy takie ESC będzie miało pobór w peaku np. 720A?
  • Level 39  
    vodiczka wrote:
    bateria ma katalogowo 110C (prąd ciągły) i 220C (prąd chwilowy)

    Teraz pytam jako laik. Może będę coś kiedyś montował dla wnuka.
    Piszesz prąd ciągły 110 C czyli 660 A.
    Z tej baterii to ca. 6 Ah/660 A = 0,0091 h = 33 s.
    Czyli przez 33 sekundy to jest prąd ciągły? A 16 sekund chwilowy?

    Dodano po 2 [minuty]:

    To jest, tak bardzo upraszczając, czas zupełnego rozładowania.

    Dodano po 9 [minuty]:

    ghost2k8 wrote:
    kiedy takie ESC będzie miało pobór w peaku np. 720A?

    Jak będzie uzywany do rozruchu np. TiR'a czy dużej koparki. Tam są takie prądy.
  • Level 9  
    jozgo wrote:
    vodiczka wrote:
    bateria ma katalogowo 110C (prąd ciągły) i 220C (prąd chwilowy)

    Teraz pytam jako laik. Może będę coś kiedyś montował dla wnuka.
    Piszesz prąd ciągły 110 C czyli 660 A.
    Z tej baterii to ca. 6 Ah/660 A = 0,0091 h = 33 s.
    Czyli przez 33 sekundy to jest prąd ciągły? A 16 sekund chwilowy?

    Dodano po 2 [minuty]:

    To jest, tak bardzo upraszczając, czas zupełnego rozładowania.

    Dodano po 9 [minuty]:

    ghost2k8 wrote:
    kiedy takie ESC będzie miało pobór w peaku np. 720A?

    Jak będzie uzywany do rozruchu np. TiR'a czy dużej koparki. Tam są takie prądy.


    ja wszystkich tajników RC modelarstwa nie znam, ale tez nie jest tak ze ten prąd ciągły będzie cały czas na poziomie 110C.
    przy spokojnej jeździe taka bateria wytrzymuje okolo 30-45 minut jazdy.
    kiedyś w specyfikacji jakiegoś ESC wyczytałem że ten max peak trwa tylko kilka sekund bo na to pozwala kontroler.
    Pobór prądu przez silnik też zależy od wielu rzeczy, ciężaru modelu, aerodynamiki, wielkości kół, terenie po jakim się porusza.
    Jeśli sie nie myle to bezpieczne obciążenie silnik przyjmuje się na poziomie 6A , aby silnik się nie przegrzewał . Trzeba też spojrzeć na specyfikę jazdy tym modelem, zasięg wzrokowy/radiowy jest ograniczony, więc zabawa jest na ograniczonym terenie. mamy, zakręty , hamowanie, podjazdy na przeszkody , przyśpieszenie - to wtedy pewnie występuje ten większy pobór prądu. nie ma ciągłe jazdy z wciśniętym gazem na maxa.

    Mnie zainteresowało skąd biorą sie te maksymalne wartości i w jaki sposób osiągane
  • Level 39  
    ghost2k8 wrote:
    Mnie zainteresowało skąd biorą sie te maksymalne wartości i w jaki sposób osiągane

    Mnie też. Przecież aby osiągnąć 660 A z 6 V to rezystancja zastępcza obwodu musi wynosić 9 mΩ.
    Przewody ze stykami maja pewnie więcej.
  • Level 43  
    jozgo wrote:
    Czyli przez 33 sekundy to jest prąd ciągły? A 16 sekund chwilowy?
    Tego nie przekładasz wprost na czas pełnego rozładowania. Im wyższy prąd rozładowania tym niższa realna pojemność baterii. Chodzi o to, że prąd ciągły możesz pobierać bez ryzyka uszkodzenia baterii do czasu jej rozładowania a chwilowy przez bardzo krótki czas, też bez ryzyka uszkodzenia baterii. W specyfikacji baterii powinien być podany maksymalny czas prądu chwilowego, np. "...prąd rozładowanie 35 C / 60 C oznacza, że akumulator można rozładować w sposób ciągły maksymalnie 35 C (= 35 x 3,7 Ah daje 129,5 A) i maksymalnie 60 C (= 60 x 3,7 Ah daje 222 A) na krótki czas (1 sekundę)."
    Powyższy cytat z tego linku: https://akumulatoryrc.pl/pl/i/INSTRUKCJA-BEZPIECZENSTWA-DLA-AKUMULATOROW-LPO-SLS/24
  • Level 39  
    To ja wiem. Napisałem o dużym uproszczeniu.
    Ale przy takich "bateryjkach i drucikach" mówić o prądach w kA, nawet milisekundowych, to przesada.
  • Level 43  
    jozgo wrote:
    Ale przy takich "bateryjkach i drucikach" mówić o prądach w kA, nawet milisekundowych, to przesada.
    Realnie mówimy o ułamkach kA. Autor tematu słusznie założył, że jeden pomiar więcej wart niż słowa sprzedawcy.
  • Level 43  
    Moc elektryczna musi być zbliżona do mocy mechanicznej powiększonej o straty, kiedy ESC dostaje sygnał sterujący na max. podaje pełne napięcie na uzwojenia, jeśli to początek rozpędzania modelu prędkość obrotowa silnika jeszcze jest niska BEMF również, płynie duży prąd ograniczony głównie rezystancją w obwodzie, w tym rezystancją wewnętrzną akumulatora, rezystancją przewodów, styków, tranzystorów w ESC i rezystancją uzwojeń silnika. Na początku jest oddawana największa moc mechaniczna i elektryczna pobierana z akumulatora, następnie model przyśpiesza, a prądy i moce spadają.

    Problem z modelarskimi elementami jest taki że rzadko producenci podają warunki pomiaru i nie wiesz czy to jest prąd dopuszczalny akumulatora, osiągalny przy rozsądnych parametrach pracy, czy może zwarciowy w podwyższonej temperaturze gdzie reakcje chemiczne zachodzą szybciej, w przypadku silnika nie wiesz jaka będzie trwałość przy maksymalnych parametrach, nadziałem się kiedyś na ten problem z modelarskimi motoreduktorami, czy katalogowy moment to maksymalny moment przy którym można pracować, czy może moment który dostarczy przy zablokowanym silniku a może moment który spowoduje natychmiastowe połamanie przekładni? dostajesz jeden parametr i nie wiesz, jak lepsza firma to może poda warunki pomiaru ale nie jest to normą.
    Ponadto każdy element badany osobno, ma wyższe parametry, niż cały zestaw silnik+ESC+akumulator.
  • Level 39  
    jarek_lnx wrote:
    płynie duży prąd ograniczony głównie rezystancją w obwodzie, w tym rezystancją wewnętrzną akumulatora, rezystancją przewodów, styków, tranzystorów w ESC i rezystancją uzwojeń silnika.

    No aby było 660 A to wszystko musi być < 9 mΩ.
    Bzdura.
  • Level 43  
    jozgo wrote:
    No aby było 660 A to wszystko musi być < 9 mΩ.
    Bzdura.
    Też słabo to widzę, głównie ze względu na silnik i Rw akumulatora, bo tranzystory 0,5mΩ to nic niezwykłego, a przewody będą krótkie.
  • Level 9  
    Czyli rozumiem że jednak nie ma szans na pomiary w czasie rzeczywistym na jeżdżącym modelu?