Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Hak do zawieszenia przyłącza AsXSn.

Ediface 19 May 2021 09:21 1761 31
  • #1
    Ediface
    Level 8  
    Witam
    Dostawca energii będzie wymieniał przyłącze typu AL.4x16mm² na nowe typu AsXSn 4x16mm². Warunkiem wymiany przyłącza na nowe jest zabudowanie we własnym zakresie nowego uchwytu przystosowanego do tego typu przyłącza. Wg ZE nowego przyłącza nie można zawiesić na uchwycie już istniejącym ponieważ jest stary i należy zamontować nowy uchwyt.
    Montaż nowego haka nie jest może zbyt skomplikowany, ale zastanawiam się czy można go zamocować na ścianie szczytowej budynku, która jest wykonana z cegły i grubość tej ściany wynosi 14 cm. Ściana w najwyższym punkcie ma wysokość około 2,5 m i długość u podstawy 11 m - kształt trójkąta. Moje obawy budzi przede wszystkim to, czy takie przyłącze (długość około 40m) nie będzie nadmiernie obciążać tej ściany i powodować jej uszkodzeń.
    Proszę o wypowiedź w temacie osoby, które mają doświadczenie i do czynienia w praktyce z takimi sytuacjami.
    Pozdrawiam
  • #2
    tyqva
    Level 28  
    Ediface wrote:
    ...
    Montaż nowego haka nie jest może zbyt skomplikowany, ale zastanawiam się czy można go zamocować na ścianie szczytowej budynku, która jest wykonana z cegły i grubość tej ściany wynosi 14 cm. Ściana w najwyższym punkcie ma wysokość około 2,5 m i długość u podstawy 11 m - kształt trójkąta. Moje obawy budzi przede wszystkim to, czy takie przyłącze (długość około 40m) nie będzie nadmiernie obciążać tej ściany i powodować jej uszkodzeń. ..

    Za mało danych.
    Do wydania opinii możliwości montażu potrzebna jest ocena istniejącej ściany pod względem jej wytrzymałości, bez wizji lokalnej jest to niemożliwe.
  • #3
    Ediface
    Level 8  
    tyqva wrote:
    Ediface wrote:
    ...
    Montaż nowego haka nie jest może zbyt skomplikowany, ale zastanawiam się czy można go zamocować na ścianie szczytowej budynku, która jest wykonana z cegły i grubość tej ściany wynosi 14 cm. Ściana w najwyższym punkcie ma wysokość około 2,5 m i długość u podstawy 11 m - kształt trójkąta. Moje obawy budzi przede wszystkim to, czy takie przyłącze (długość około 40m) nie będzie nadmiernie obciążać tej ściany i powodować jej uszkodzeń. ..

    Za mało danych.
    Do wydania opinii możliwości montażu potrzebna jest ocena istniejącej ściany pod względem jej wytrzymałości, bez wizji lokalnej jest to niemożliwe.


    Kto może dokonać takiej oceny?
    Pytałem elektryka o montaż tego uchwytu na tej ścianie i powiedział, że nie widzi problemu. Tylko, że on zamontuje i dalej to nie jego problem, ale jak się coś stanie to ja będę odpowiadał.
  • #4
    stomat
    Level 36  
    Jakie długie jest to przyłącze i pod jakim kątem do ściany jest zawieszone? Skoro szczyt utrzymał dotychczasowe przyłącze to chyba wytrzyma też nowe. No chyba że ta ściana leci od dotknięcia.
  • #6
    tyqva
    Level 28  
    stomat wrote:
    Jakie długie jest to przyłącze...

    Czytaj wpis autora.
  • #7
    mipix
    Level 35  
    Jeśli masz uzasadnione obawy przed katastrofą budowlaną, to zasięgnij opinii doświadczonego budowlańca. Może trzeba zrobić jakieś wzmocnienie w nowym miejscu zamontowania haka, może zmienić lokalizację i oddalić go od szczytu w kierunku stropu a może wszystko jest OK.
  • #8
    Ediface
    Level 8  
    stomat wrote:
    Jakie długie jest to przyłącze i pod jakim kątem do ściany jest zawieszone? Skoro szczyt utrzymał dotychczasowe przyłącze to chyba wytrzyma też nowe. No chyba że ta ściana leci od dotknięcia.


    Długość przyłącza około 40 m, pod kątem 60 stopni w stosunku do ściany. Stary uchwyt przechodzi przez ścianę z cegły i przymocowany jest do belki od więźby dachowej. Ściana jest wymurowana z pełnej cegły sylikatowej (250×120×65) 45 lat temu, nie ma na niej pęknięć ani innych uszkodzeń. Ściana wzmocniona jest dwoma pilastrami też z cegły.
  • #9
    elpapiotr
    Electrician specialist
    To nowego haka nie można w podobny sposób przymocować?
  • #10
    Ediface
    Level 8  
    elpapiotr wrote:
    To nowego haka nie można w podobny sposób przymocować?

    Najchętniej nowy zamocowałbym do wyprowadzonego już ramienia, do którego zaczepione są obecnie istniejące przewody, tym bardziej, że jest sporo miejsca. Jednak elektryk stwierdził, że dopóki znajdują się tam przewody pod napięciem to on takiego montażu się nie podejmie. Ponadto uznał, że wywiercenie dziury w ścianie i zamocowanie nowego uchwytu jest prostsze.
    Jednak taki sposób montażu budzi moje wątpliwości, ponieważ obawiam się czy pod wpływem wiatru przyłącze nie będzie powodować drgań, które z czasem mogą spowodować uszkodzenia ściany.
  • #11
    elpapiotr
    Electrician specialist
    Faktem jest, że zamocowanie haka wieszakowego to ryzyko naprężeń bocznych dla śruby, ukruszenia cegły itp.
    Mamy jeszcze haki płytowe, mamy nakrętkowe.
    Trzeba dobrać z głową.
    Aha, był podobny temat - Link
    Może się przyda.
  • #12
    Ediface
    Level 8  
    elpapiotr wrote:
    Aha, był podobny temat - Link
    Może się przyda.

    Dzięki, czytałem już wcześniej temat z podanego linku.
    Zastanawiam się tylko, dlaczego ZE uparł się na nowy hak skoro istniejący posiada 5 zaczepów, na których można zawiesić nowy przewód. Na całej ulicy gdzie mieszkam wszystkie nowe przyłącza zaczepione są do starych istniejących już wcześniej uchwytów.

    Na zdjęciach wygląda to tak:
    https://obrazki.elektroda.pl/9416405900_1621416837.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/9763932500_1621416830.jpg

    Dodano po 42 [minuty]:

    Zastanawiam się jeszcze nad wywierceniem dziury w istniejącym uchwycie i przykręcenie do niego haka nakrętkowego M16.
    Gdyby była taka możliwość jak wspomniałem powyżej, czy jest konieczne czasowe odłączenie napięcia przed takim montażem haka?
  • #13
    stomat
    Level 36  
    Naprawdę to przyłącze ma 40 m? We wszystkich znanych mi katalogach maksymalna długość przyłącza to 35 m. Przy dłuższych powinien być słup w środku.
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc...y_light2.pdf&usg=AOvVaw0FhOCuxin7d3QWXUeXA5mb
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc...ersja2a.ashx&usg=AOvVaw22grIr6a-NZ5B0SKVwHJ5R
    Ta twoja konstrukcja wygląda jak z muzeum elektryfikacji wsi, nie dziwię się że nie chcą na nim wieszać nowego przyłącza.
  • #14
    Ediface
    Level 8  
    stomat wrote:
    Naprawdę to przyłącze ma 40 m? We wszystkich znanych mi katalogach maksymalna długość przyłącza to 35 m. Przy dłuższych powinien być słup w środku.
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc...y_light2.pdf&usg=AOvVaw0FhOCuxin7d3QWXUeXA5mb
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc...ersja2a.ashx&usg=AOvVaw22grIr6a-NZ5B0SKVwHJ5R


    Dokładnie nie mierzyłem, być może ma 38 m, ale raczej nie mniej niż 35 m. Poprowadzone jest nad działką sąsiada i dodatkowo nad drogą.
  • #15
    masonry
    Level 30  
    Naciąg przewodu AsXSn jest mniejszy niż naciąg gołych linek AL, więc siła działająca na hak i ścianę będzie mniejsza niż jest teraz przy nieizolowanym przyłączu.
  • #16
    maziar1000
    Level 14  
    Ediface wrote:
    Zastanawiam się jeszcze nad wywierceniem dziury w istniejącym uchwycie i przykręcenie do niego haka nakrętkowego M16.
    Gdyby była taka możliwość jak wspomniałem powyżej, czy jest konieczne czasowe odłączenie napięcia przed takim montażem haka?

    U mnie w rejonie PGE tak niektórzy wykonują że przymocowują hak do istniejącej konsoli, na objemke, przewiercają płaskownik i przykręcają na wylot a nawet spawają a niepotrzebne części konsoli odcinają.
    Natomiast najlepszym sposobem byłby hak umieszczony w stropie jeżeli masz takowy na tamtej wysokości lub w winiecu ściany szczytowej. Jednak jeżeli nie masz to daj przez ścianę na wylot pręta M 20, od środka dajesz grubszej blachy większy kawałek tak 25x25, po obu stronach podkładki kwadratowe i od zewnątrz na to nakręcasz haka M 20. Pod takim kątem nic temu nie będzie.
  • #17
    Ediface
    Level 8  
    maziar1000 wrote:
    Jednak jeżeli nie masz to daj przez ściane na wylot pręta m20, od środka dajesz grubszej blachy większy kawałek tak 25x25, po obu stronach podkładki kwadratowe i od zewnątrz na to nakręcasz haka m20. Pod takim kątem nic temu nie będzie

    Myślałem o podobnym rozwiązaniu. Mam zaraz za ścianą słup (180x180x2000), który podpiera belkę więźby dachowej. Zamierzam do niego przykręcić metrowy ceownik (40 mm x 20 mm x 5 mm x 5,5 mm) przez, który przewierciłbym otwór i dopiero do niego zamocowałbym szpilkę M16. Następnie wyprowadzić szpilkę na zewnątrz muru i w ten sposób hak byłby zamocowany do tego ceownika a nie do ściany z cegły. Nie wiem czy to dobra koncepcja, ale chyba lepiej niż bezpośrednio do ściany.
  • #18
    William Bonawentura
    Level 33  
    Zrób zdjęcia tego słupa. Jeśli ściana jest słaba to nie jest to zły pomysł. Siła prostopadła do ściany będzie przenoszona na ten słup a siły wzdłużne na pewno jej nie zaszkodzą.
  • #19
    KonradGatek
    Level 27  
    A nie lepiej wynieść układ pomiarowy w granicę i skablować? Nic nie wisi nad głową, elewacja czysta, inkasent nie ma problemów z odczytem.
  • #20
    stanislaw1954
    Level 43  
    KonradGatek wrote:
    A nie lepiej wynieść układ pomiarowy w granicę i skablować? Nic nie wisi nad głową, elewacja czysta, inkasent nie ma problemów z odczytem.
    A dołożysz się finansowo do tej przeróbki? Wiesz ile to będzie kosztować? Jak na razie koszt samego haka to 20-50 zł.
    A o odczyt nie ma się co martwić, bo pewnie w niedługim czasie wejdą powszechnie liczniki odzczytywane zdalnie.
  • #22
    Ediface
    Level 8  
    emigrant wrote:
    Kup śrubę hakową fi16 ocynkowaną ogniowo np. od Alparu( http://alpar.pl/kategoria-produktu/osprzet-li...-niskich-napiec/sruby-hakowe-haki-nakretkowe/ ) a za ścianą na strychu daj płaskownik 1 cm grubości, 5 cm szerokości i 1 metr długości. Wywiercić otwór pod śrubę fi16 na środku płaskownika. Wszystko razem skręcić.


    To rozwiązanie jest najbardziej zbliżone do mojej koncepcji opisanej wcześniej, tylko ja dodatkowo ten płaskownik lub ceownik zamierzam przymocować do słupa (słup jest w odległości 20 cm od ściany) od więźby dachowej. Chyba, że w międzyczasie znajdę jakiegoś fachowca, który zdecyduje się przykręcić hak do już istniejącego uchwytu.
  • #23
    emigrant
    Level 29  
    To co masz aktualnie na ścianie ja bym wywalił, szyderstwo. Daj śrubę hakową M16 a nawet M20 ocynkowaną ogniowo. Za ścianą płaskownik po skosie względem fug/cegieł. Nic tu więcej nie trzeba robić. Ktoś by musiał w słup przywalić samochodem, żeby wyrwać ścianę szczytową. I to nie wiem, czy by się udało...
  • #24
    William Bonawentura
    Level 33  
    1) Twój stary hak (konsola) to próchno i absolutnie nie myśl o niczym innym jak o jego wycięciu.
    2) Ściana wygląda na murowaną na zaprawę wapienną na "pół cegły". Spoiny nie mają żadnej wytrzymałości na rozrywanie i całość utrzyma tylko taki moment zginający jaki równoważy ciężar cegieł.
    3) Nie zmarnuj okazji i przygotuj nowy WLZ 10-16mm² do zabezpieczeń głównych. Ewentualnie przenieś je przy te na strych. Nowe przewody przygotujesz do rozłącznika bezpiecznikowego RBK-00 a stare 4mm² wepniesz późnij w jego wyjście. Nie wiem jak u ciebie, ale u mnie ZE nie podepnie z powrotem raz odłączonego przekroju < 10mm² Cu.
  • #25
    Ediface
    Level 8  
    William Bonawentura wrote:
    1) Twój stary hak (konsola) to próchno i absolutnie nie myśl o niczym innym jak o jego wycięciu.
    2) Ściana wygląda na murowaną na zaprawę wapienną na "pół cegły". Spoiny nie mają żadnej wytrzymałości na rozrywanie i całość utrzyma tylko taki moment zginający jaki równoważy ciężar cegieł.
    3) Nie zmarnuj okazji i przygotuj nowy WLZ 10-16mm² do zabezpieczeń głównych. Ewentualnie przenieś je przy te na strych. Nowe przewody przygotujesz do rozłącznika bezpiecznikowego RBK-00 a stare 4mm² wepniesz późnij w jego wyjście. Nie wiem ja u ciebie, ale u mnie ZE nie podepnie z powrotem raz odłączonego przekroju < 10mm² Cu.

    Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie i dlatego wcześniej rozmawiałem z elektrykiem na ten temat. Nie oglądał on dokładnie instalacji wewnątrz budynku tylko sam uchwyt na zewnątrz i zasugerował żeby wymienić przewody od zacisków do pionu a hak zamocować w zupełnie innym miejscu na ścianie budynku. Czy to miałeś na myśli w cytowanej wyżej wypowiedzi?
  • #26
    elpapiotr
    Electrician specialist
    Witam.
    Mimo wszystko wskazane wzmocnienie siedliska haka.
    Licho nie śpi.
  • #27
    Ediface
    Level 8  
    Mam jeszcze pytanie do osób zorientowanych w temacie, czy można przenieść miejsce mocowania przyłącza na ścianie o 4m dalej?
    Czy muszę wówczas wystąpić o wydanie nowych warunków przyłączenia do sieci?
  • #28
    opornik7
    Electrician specialist
    Ediface wrote:
    czy można przenieść miejsce mocowania przyłącza na ścianie o 4m dalej?

    Możesz spokojnie przenieść ale musisz liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami zmiany trasy wlz-tu.
  • #29
    William Bonawentura
    Level 33  
    Ediface wrote:
    Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie i dlatego wcześniej rozmawiałem z elektrykiem na ten temat. Nie oglądał on dokładnie instalacji wewnątrz budynku tylko sam uchwyt na zewnątrz i zasugerował żeby wymienić przewody od zacisków do pionu a hak zamocować w zupełnie innym miejscu na ścianie budynku. Czy to miałeś na myśli w cytowanej wyżej wypowiedzi?


    Tak. Pamiętaj, że te przewody WLZ, w sytuacji awaryjnej, muszą przenieść prąd zwarciowy linii nie powodując pożaru. Historycznie najpierw realizowało się to dodając bezpiecznik 63-100A tuż po przeciwnej stronie na strychu. Potem pojawiła się koncepcja prowadzenia WLZ po ścianie zewnętrznej budynku i tam też umieszczonych zabezpieczeniach przedlicznikowych.

    Czy słup z którego zasilony jest budynek znajduje się po tej samej stronie ulicy? Jeśli tak to najlepszym wyjściem byłoby wyniesienie przez ZE w ramach przebudowy pomiaru na "słup" a ty wkopałbyś kabel WLZ w ziemię.
  • #30
    Ediface
    Level 8  
    opornik7 wrote:
    Ediface wrote:
    czy można przenieść miejsce mocowania przyłącza na ścianie o 4m dalej?

    Możesz spokojnie przenieść ale musisz liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami zmiany trasy wlz-tu.

    Jakimi konsekwencjami?

    Dodano po 10 [minuty]:

    William Bonawentura wrote:
    Czy słup z którego zasilony jest budynek znajduje się po tej samej stronie ulicy? Jeśli tak to najlepszym wyjściem byłoby wyniesienie przez ZE w ramach przebudowy pomiaru na "słup" a ty wkopałbyś kabel WLZ w ziemię.

    Słup jest po drugiej stronie drogi i jest oddalony ok 37 m od budynku. Prowadzenia przewodów w ziemi nie biorę pod uwagę ze względu na różne przeszkody po drodze oraz jak się domyślam niemałe koszty.