Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Amazon AWS i rynek motoryzacyjny - gdzie jest punkt styku?

ghost666 19 May 2021 17:59 795 1
  • Jak Amazon trafił na rynek motoryzacyjny? Szybka odpowiedź na to pytanie, to "poprzez AWS" (Amazon Web Services). Amazon AWS zaczął rozwijać usługi chmurowe oparte na API (interfejs programowania aplikacji) już około 2003 roku. Technologia chmury obliczeniowej AWS była początkowo wykorzystywana do użytku wewnętrznego - aż do 2006 roku, kiedy Amazon uruchomił AWS do użytku zewnętrznego. Oznacza to, że AWS ma co najmniej 15-letnie doświadczenie w opracowywaniu, testowaniu, aktualizowaniu i ulepszaniu portfolio usług przetwarzania w chmurze - przy jednoczesnym nadążaniu za niesamowitym wzrostem firmy Amazon i znacznym poszerzaniu bazy klientów zewnętrznych. Obecnie Amazon cicho wkracza na rynek motoryzacyjny. Przyjrzyjmy się temu, co Amazon może zrobić w motoryzacji, szczególnie w pojazdach autonomicznych w zakresie logistyki i udziału w przypadkach użycia pojazdów autonomicznych.

    AWS jest zdecydowanym liderem w dziedzinie przetwarzania w chmurze. W ciągu ostatnich pięciu lat zyskał wielu klientów z branży motoryzacyjnej. Kilka przedstawionych poniżej cytatów, pochodzących z komunikatu prasowego AWS i BMW z 8 grudnia 2020 roku, ilustruje, jak dobrze Amazon AWS radzi sobie w branży motoryzacyjnej:

    "Firmy połączą swoje mocne strony jako liderzy w branży, aby wspólnie opracować rozwiązania w chmurze, które zwiększą wydajność i zapewnią zrównoważony rozwój w każdym aspekcie cyklu życia motoryzacji, od projektowania pojazdów po usługi posprzedażowe. W ramach szeroko zakrojonej współpracy, BMW Group przeprowadzi migrację danych z różnych jednostek biznesowych i operacji w ponad stu krajach do AWS. To posunięcie obejmie szereg podstawowych zmian w systemach IT i bazach danych BMW Group dla takich funkcji, jak sprzedaż, produkcja i konserwacja, i pomoże im zwiększyć elastyczność, uzyskać nowe spostrzeżenia i szybciej wprowadzać innowacje do nowych doświadczeń klientów. Ponadto firmy zainwestują w umożliwienie przeszkolenia do 5000 inżynierów oprogramowania stowarzyszonych z BMW Group w zakresie najnowszych technologii AWS i umożliwią globalnym pracownikom firmy lepsze wykorzystanie danych".

    Tak, jest to pewien „bełkot PR-owy”, ale nadal jest bardzo jasne, że BMW ma strategiczne relacje z AWS i będzie w dużej mierze polegać na platformach chmurowych AWS zamiast na swoich wewnętrznych centrach IT.

    Istnieje wiele innych firm motoryzacyjnych korzystających z zasobów i usług przetwarzania w chmurze AWS. Widząc taki ważny trend, trzeba spróbować zrozumieć, dlaczego i jak to następuje oraz jaki jest potencjalny wpływ tych zmian na przyszłość. Artykuł ten jest próbą przeprowadzenia tego rodzaju analizy, jednakże analizy stały się skomplikowane, ponieważ AWS robi bardzo dużo rzeczy i szybko ewoluuje, i ulepsza technologie IT i chmury. Rezultatem jest wiele nowych produktów AWS. Krótko wyjaśnimy, w dalszej części artykułu, co one oznaczają.

    Najpierw należy przyjrzeć się ogólnym czynnikom, które sprawiają, że AWS jest tak silny we wszystkich branżach, w tym w motoryzacyjnych aplikacjach chmurowych:

    * Doświadczenie w chmurze i ekonomia skali. Przychody AWS w 2020 roku wyniosły ponad 45 miliardów dolarów w porównaniu do 3,1 miliarda dolarów w 2013 roku.
    * Jako największa globalna firma zajmująca się infrastrukturą chmurową, świadcząca 200 usług w chmurze. AWS ma ponad 80 stref dostępności (AZ) w 25 regionach świata, przy czym każdy AZ ma jedno lub więcej centrów danych.
    * Ogromny ekosystem firm, które dodają innowacyjne narzędzia programowe, aplikacje i usługi do chmury Amazona.
    * Tysiące partnerów z doświadczeniem pomagającym klientom AWS w opracowywaniu swoich usług w chmurze.
    * Elastyczna strategia cenowa. Większość narzędzi programistycznych AWS w chmurze można używać bezpłatnie na etapie tworzenia produktu przez klientów. Opłaty zaczynają się, gdy opracowany produkt działa w systemach chmurowych AWS. Ogólne ceny AWS są znacznie niższe od kosztów wewnętrznych systemów informatycznych z większą elastycznością.
    * Klienci AWS na rynku motoryzacyjnym to obecnie: Audi, BWM, Continental, Denso, Elektrobit, Honda, Kia, Lyft, Mazda, Mobileye, Momenta, Panasonic, Renault, Scania, Tata, Toyota, TuSimple, Uber, Volvo Group, WeRide, VW, WirelessCar i wielu innych.
    * Główną zaletą AWSa jest światowej klasy doświadczenie w opracowywaniu i korzystaniu z technologii uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.

    Amazon AWS i rynek motoryzacyjny - gdzie jest punkt styku?


    AWS ma wszystkie niezbędne możliwości, aby pozyskać więcej klientów z branży motoryzacyjnej. Pokazany obok rysunek to próba wykorzystania ilustracji, aby przedstawić perspektywę tego, co może zrobić AWS, aby dołączyć klientów automatycznych. Do opisu sytuacji wykorzystano model składających się z czterech faz produktu, aby zilustrować szeroki zakres produktów AWS i przykłady klientów z branży motoryzacyjnej.

    W niebieskich ramkach wymieniono cztery fazy produktu - tworzenie, wytwarzanie, wprowadzanie na rynek i użytkowanie - z typowymi czynnościami wymienionymi w każdym z nich. Cztery zielone pola zawierają listę kilku produktów AWS z dokładniejszym wyjaśnieniem poniżej rysunku. Cztery czerwone pola to przykładowi użytkownicy AWS - ponownie używający czterech faz produktu.

    Przetwarzanie w chmurze i ekosystem AWS

    Powyższy rysunek zawiera również dwa czarne pola, które podsumowują podstawową infrastrukturę chmury obliczeniowej AWS w górnej czarnej skrzynce oraz ekosystem AWS do tworzenia usług w chmurze dla klientów AWS w środkowej czarnej skrzynce.

    W polu AWS cloud computing wymieniono trzy kluczowe akronimy - IaaS, PaaS i SaaS. Infrastruktura jako usługa (IaaS) zapewnia systemy przetwarzania w chmurze - w tym serwery, pamięć masową, oprogramowanie sieciowe i operacyjne jako usługę zwirtualizowaną. Platforma jako usługa (PaaS) obejmuje tworzenie oprogramowania i zasoby oprogramowania systemowego, w których klienci mogą tworzyć własne aplikacje w chmurze. Platformy chmurowe oparte na SaaS działają w oparciu o IaaS i PaaS.

    AWS stworzył cenny ekosystem oprogramowania i usług dla swojego środowiska przetwarzania w chmurze. Istnieją setki rodzajów oprogramowania i narzędzi programistycznych w chmurze od Amazona i jego partnerów. Istnieją również tysiące programistów, konstruktorów i architektów, którzy mogą pomóc w tworzeniu nowych aplikacji w chmurze dostosowanych do potrzeb i wymagań klientów AWS. AWS Marketplace to cyfrowy katalog z tysiącami systemów oprogramowania od niezależnych dostawców, które można łatwo znaleźć, przetestować, kupić i wdrożyć w AWS. AWS Marketplace zawiera ponad 10 000 produktów wymienionych na stronie Amazona.

    Innym wskaźnikiem popularności AWS jest to, że wirtualna konferencja Amazona o nazwie re:Invent w grudniu 2020 r. zgromadziła ponad 570 tysięcy uczestników. Witryna Amazon zawiera doskonałe ogłoszenia i prezentacje. Amazon miał 145 ogłoszeń o nowych produktach na tej konferencji.



    Przykłady produktów AWS

    AWS ma coraz szerszą ofertę produktową. Poniższy akapit objaśnia część usług AWS w stanie na marzec 2021 roku.

    Obecnie AWS oferuje ponad 200 usług obliczeniowych, pamięci masowej, baz danych, sieci, analiz, robotyki, uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy (IoT), urządzeń mobilnych, bezpieczeństwa, rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej oraz tworzenia, wdrażania i zarządzania aplikacjami z 80 stref dostępności (AZ) w 24 regionach geograficznych, z ogłoszonymi planami powstania 12 kolejnych AZ i czterech kolejnych regionów AWS w Indonezji, Japonii, Hiszpanii i Szwajcarii. Miliony klientów - w tym najszybciej rozwijające się start-upy, największe przedsiębiorstwa i czołowe agencje rządowe - ufają AWSowi w zakresie wspierania ich infrastruktury, zwiększania elastyczności i obniżania kosztów.

    Kilka z produktów AWS wymienionych jest w czterech zielonych blokach na ilustracji. Wiele produktów będzie działać we wszystkich czterech fazach produktu: tworzenia, wytwarzania, wykorzystywania na rynku. Większość tych aplikacji opatrzona jest przykładami zastosowania, które najlepiej opisują funkcjonalność danego produktu.

    Jeśli potrzebujecie lepszych opisów jakiegokolwiek z 200 produktów AWS, poszukać można go tutaj. Znajdują się tam oddzielne łącza z opisem funkcji każdego produktu. Zawierają również dane o regionach Amazona i usługach dostępnych w poszczególnych regionach. Dane są aktualizowane codziennie. Poniżej znajduje się krótki opis 16 przykładów produktów, zawartych w zielonych polach.

    * Amazon API Gateway to w pełni zarządzalna usługa, która ułatwia programistom tworzenie, publikowanie, utrzymywanie, monitorowanie i zabezpieczanie interfejsów API w dowolnej skali.
    * Amazon SageMaker służy do przygotowywania, budowania, szkolenia i wdrażania modeli uczenia maszynowego.
    * Amazon SageMaker Ground Truth to zarządzalna usługa etykietowania danych, która ułatwia tworzenie dokładnych zestawów danych szkoleniowych do uczenia maszynowego.
    * Amazon Rekognition ułatwia dodawanie analizy obrazu i wideo do aplikacji przy użyciu sprawdzonej, skalowalnej technologii głębokiego uczenia, która nie wymaga doświadczenia w uczeniu maszynowym.
    * Amazon Elastic Compute Cloud (EC2) to usługa internetowa zapewniająca bezpieczną zdolność obliczeniową o zmiennym rozmiarze w chmurze.
    * AWS Industrial IoT dodaje analitykę i mechanizmy uczenia maszynowego do operacji przemysłowych, korzystając z gotowych modeli uczenia maszynowego dla typowych zastosowań przemysłowych wdrażanych na urządzeniach lub w chmurze.
    * AWS IoT Device Defender to mechanizm do zarządzania bezpieczeństwem urządzeń IoT. Stale kontroluje on konfiguracje systemów IoT, aby sprawdzić, czy nie odbiegają one od najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa.
    * Amazon DynamoDB to elastyczna usługa bazy danych typu NoSQL dla dowolnej skali. DynamoDB może obsłużyć ponad 10 miliardów żądań dziennie i może obsługiwać w szczycie ponad 20 milionów żądań na sekundę. Setki tysięcy klientów AWS korzysta z bazy danych DynamoDB.
    * Usługa Amazon Simple Storage Service (Amazon S3) umożliwia przechowywanie i pobieranie dowolnej ilości danych z dowolnego miejsca. S3 przechowuje dane dla milionów aplikacji wielu firm na całym świecie.
    * Amazon Aurora Serverless v2 to system, który skaluje się do setek tysięcy transakcji w ułamku sekundy, zapewniając do 90% oszczędności kosztów w porównaniu z rezerwowaniem mocy czy usług na szczytową wydajność.
    * Amazon Athena to interaktywna usługa do obsługi zapytań, która ułatwia analizę danych w Amazon S3 przy użyciu standardowych zapytań SQL.
    * Amazon Redshift to system, który może analizować, wyszukiwać i łączyć zarówno eksabajty ustrukturyzowanych i częściowo ustrukturyzowanych danych w hurtowni danych na operacyjnej bazie danych, jak i innych zasobów danych przy użyciu standardowego języka SQL.
    * AWS IoT Core łączy urządzenia IoT z chmurą AWS bez konieczności udostępniania serwerów lub zarządzania nimi. Usługa ta może obsługiwać miliardy urządzeń i biliony wiadomości.
    * AWS IoT Greengrass jest oprogramowaniem typu open source, działającym zarówno na krawędzi, jak i w chmurze, która pomaga tworzyć, wdrażać i zarządzać oprogramowaniem urządzeń. Klienci używają go na milionach urządzeń w domach, fabrykach, pojazdach i firmach.
    * AWS Lambda to bezserwerowa usługa obliczeniowa, która uruchamia kod bez udostępniania serwerów czy konieczności zarządzania nimi, tworząc logikę skalowania klastra uwzględniającą obciążenie, utrzymując integrację zdarzeń lub zarządzając środowiskami wykonawczymi. Lambda może uruchamiać kod dla praktycznie każdego typu aplikacji lub usługi backendu bez konieczności administrowania nią.
    * Amazon Kinesis ułatwia gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie w czasie rzeczywistym, danych, przesyłanych strumieniowo w celu uzyskania aktualnych informacji i szybkiego reagowania na nowe informacje.

    Fazy tworzenia produktu automatycznego

    Fazy tworzenia produktów samochodowych są pokazane w czterech niebieskich ramkach na rysunku powyżej. Szersze informacje na temat tworzenia tego rodzaju aplikacji znaleźć można w innych artykułach, więc nie ma sensu powtarzać tych informacji tutaj. W przypadku oprogramowania tworzenie i rozwój jest najważniejszą fazą, która ma zasadniczy wpływ na sukces całego procesu. AWS oferuje szeroki wybór produktów i usług, które pozwalają odnieść sukces właśnie w tej fazie.

    W fazie tworzenia Amazon oferuje silne wsparcie dla wszystkich tradycyjnych funkcji, takich jak zarządzanie fabryką i produkcją. AWS ma również szerokie portfolio, potrzebne do kontroli łańcucha dostaw i zapasów i może w wielu przypadkach zastąpić wewnętrzne systemy IT firmy.

    Wykorzystanie AWS w przypadku fazy marketingowej jest analogiczne. Amazon oferuje szeroki wybór produktów i usług w zakresie sprzedaży, marketingu, narzędzi do pozyskiwania klientów i logistyki dla jego dealerów. Amazon może zastąpić wewnętrzne systemy informatyczne dla niektórych firm.

    Faza użytkowania aplikacji jest ogromną szansą dla aplikacji SaaS i aplikacji w chmurze i nie jest tutaj zaskoczeniem, że Amazon jest liderem we wprowadzaniu i wdrażaniu tego rodzaju funkcjonalności. To wszystko jest także mocno związane ze zmianami na rynku motoryzacyjnym (i nie tylko), gdzie coraz częściej przechodzi się do modelu usług w sieci.

    Przykłady klientów motoryzacyjnych

    Cztery czerwone pola pokazują przykłady tego, jak niektórzy twórcy oprogramowania OEM dla sektora motoryzacyjnego używają AWSa jako swoich domyślnych platform programistycznych. Wybrano cztery przykłady dla każdej z czterech faz: tworzenia, wytwarzania oprogramowania, jego wdrażania i użytkowania. Wszystkie pozostałe przykłady są opisane bardziej szczegółowo na stronie Amazona.

    * BlackBerry IVY korzysta z warstwy abstrakcji danych QNX i usług chmury obliczeniowej AWS Edge i działa w ramach wbudowanych systemów pojazdu. Interfejs API umożliwia programistom tworzenie kontekstowych doświadczeń w samochodzie bez martwienia się o języki programowania w motoryzacji, odmiany sprzętu, zastrzeżone formaty danych czujników lub dostęp do systemów krytycznych dla bezpieczeństwa. Programiści mogą tworzyć aplikacje na podstawie danych z samochodu dla wielu marek i modeli. Rezultatem jest większa szansa na sprzedaż konkretnych aplikacji.
    * Toyota Research Institute (TRI) opracowała „platformę do automatycznego generowania map” do zautomatyzowanej jazdy. Firma TRI wykorzystała bezserwerową architekturę AWS do zbudowania platformy w zaledwie dwa miesiące.
    * TuSimple korzysta z AWS dla testów autonomicznych (L4) ciężarówek, aby przyspieszyć gromadzenie danych, wstępne przetwarzanie zebranych danych i analizowanie danych testowych w wielu grupach w różnych krajach. Firma zbiera około 5 terabajtów danych dziennie podczas testów systemów L4.
    * Momenta rozwija autonomiczne systemy jazdy oparte na głębokim uczeniu się, widzeniu maszynowym, mapach w wysokiej rozdzielczości i algorytmach podejmowania decyzji przez system podczas jazdy. Strategia spółki polega na testowaniu i wdrażaniu technologii pojazdów autonomicznych. Firma zebrała ponad 700 milionów dolarów inwestycji funduszy typu Venture Capital, w tym także inwestycje ze strony firm, takich jak Bosch, SAIC i Toyota.
    * BMW i AWS zawarły strategiczne porozumienie, jak opisano powyżej. Firma BMW oświadczyła, że będzie wykorzystywać technologię chmury Amazona w swoich działaniach biznesowych, takich jak zarządzanie łańcuchem dostaw i prognozowany popyt na produkcję. Zasadniczo BMW wymieni większość swoich systemów IT na systemy chmurowe AWS.
    * Volkswagen buduje swoją chmurę przemysłową na platformie AWS. Będzie to oparta na chmurze cyfrowa platforma produkcyjna, która zmieni procesy produkcyjne i logistyczne VW wykorzystywane w branży motoryzacyjnej.
    * BMW wykorzystało AWS do zbudowania swojej nowej generacji platformy konfiguracji pojazdów Unified Configurator Platform. Podczas AWS Summit Berlin w 2018 roku firma BMW zaprezentowała szczegółowe omówienie przejścia od lokalnej, monolitycznej aplikacji do platformy opartej na mikrousługach w chmurze.
    * Carlabs opracowało chatbota opartego na algorytmach sztucznej inteligencji do interakcji z klientami OEM, takimi jak Honda.
    * Renault próbuje przeprowadzić szeroko zakrojoną transformację cyfrową, aby bardziej skupić się na usługach, a AWS ma kluczowe znaczenie dla tej transformacji. Pierwszy projekt firmy skupia się na nowej platformie – zwiększył on współczynniki konwersji sprzedaży o 15 rat, a kontakty z klientami o 25 razy.
    * Konfigurator samochodów wirtualnej rzeczywistości firmy ZeroLight został zbudowany przy użyciu AWS i jest używany przez wielu producentów samochodów do pokazywania nabywcom samochodów konkretnych modeli, które chcą kupić. Najnowszy konfigurator samochodów firmy ZeroLight został uruchomiony w usłudze Amazon Live streaming w marcu 2021 roku. Wielu producentów OEM używa go do sprzedaży i marketingu swoich pojazdów.
    * Toyota Connected stworzyła odporną, skalowalną i zoptymalizowaną pod względem kosztów platformę usług mobilnych, która wykorzystuje szczegółowe informacje do poprawy bezpieczeństwa i wygody. Platforma wykorzystuje architekturę bezserwerową, która zwiększa mobilność klientów indywidualnych i flotowych. Interesujące jest to, że prezentacja Toyoty na temat projektu mówi, że „bezserwerowy” oznacza również, że jest „zawsze dostarczany na czas”.
    * Grupa Volvo (Truck) przeszła na AWS w 2015 roku w celu skrócenia czasu wprowadzania na rynek nowych produktów i skalowalności. Od 2015 roku większość usług Volvo opiera się na AWSie, a chmura AWS jest podstawą dla Volvo Group, która dostarcza usługi internetowe dla ponad 800 tysięcy ciężarówek, autobusów i maszyn.
    * Usługa opłat za zatory w samochodach WirelessCar jest obsługiwana przez AWS – akceleruje ona cyfrowe modele biznesowe producentów samochodów, wzbogacając dane dotyczące podróży pojazdu.
    * AWS ma także własną platformę połączoną z pojazdami, z której korzystają niektórzy producenci OEM. AWS Connected Car Solution to projekt referencyjny do łączenia i uwierzytelniania pojazdów w chmurze AWS. Obejmuje lokalne przetwarzanie w pojazdach, zaawansowane reguły zdarzeń, przetwarzanie danych, przechowywanie, analitykę i uczenie maszynowe. Zapewnia platformę do integracji AWS IoT i AWS Greengrass ze stosem oprogramowania Automotive Grade Linux (AGL), dedykowanego do systemów motoryzacyjnych.

    Podsumowanie

    Jak widać z powyższych danych, Amazon AWS jest już potężnym konkurentem w zakresie rozwoju elektroniki samochodowej i długotrwałej eksploatacji w okresie użytkowania samochodów. AWS przejmuje również funkcje IT na etapie produkcji, sprzedaży i marketingu dla niektórych producentów samochodów. Amazon AWS ma konkurentów, spośród których Microsoft Azure wydaje się być najlepiej przygotowanym do biznesu motoryzacyjnego.

    Źródło: https://www.eetimes.com/breaking-down-amazon-aws-in-automotive-context/

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    ghost666
    Translator, editor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 wrote 11274 posts with rating 9535, helped 157 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2003 year.
  • #2
    siewcu
    Level 34  
    A potem Amazon wyciągnie wtyczkę i produkcja leży...