Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Okablowanie bramy i sposób podłączenia

R1990 22 May 2021 09:39 507 15
  • #1
    R1990
    Level 8  
    Witam.
    Wybrałem taki domofon.
    https://allegro.pl/oferta/domofon-glosnomowiacy-szyfrator-furtka-brama-1rodz-10425608543
    Nie chciałem wideodomofonu bo mój budżet to max 700 zł, a za tyle to chodzą chińczyki.
    Okablowanie tego ustrojstwa według schematu to kabel 2x4x0,5 z centralki wew do zew, od zew do elektrozaczepu furtki 2x1 mm2. Jakieś 2 kable wychodzą z centrali wew do bramy, ale to pewnie nie zasilające tylko sygnałowe? Rozumiem, że oprócz tej skrętki trzeba pociągnąć zasilanie do napędu bramy np. kablem 3x1,5?
    Chciałbym jeszcze z poziomu garażu otwierać bramę garażową oraz wjazdową.
    Jak podłączyć domofon oraz włącznik ścienny w garażu żeby z tych 2 poziomów niezależnie otwierać/zamykać bramę wjazdową?
  • #2
    sosarek

    Level 43  
    R1990 wrote:
    Nie chciałem wideodomofonu bo mój budżet to max 700zl a za tyle to chodzą chińczyki.

    To spójrz sobie na ofertę 9200277435 - nie jest to zestaw najwyższych lotów ale sprawdzonego producenta.
    Jakie masz te sterowniki bramowe?
  • #3
    gadek80
    Level 26  
    Ja bym pociągnął skrętkę i jeszcze z 4 dodatkowe kable, mogą być cienkie, bo zawsze może się nowy pomysł urodzić.
    Ja tak zrobiłem i kabel się przydał (przeciągnąłem dodatkowy kabel dwużyłowy)
    Po podpięciu moduł Zamel SBW-02 zamontowanego w domu do zdalnego otwierania bramy telefonem przez wifi, potrzebowałem kabel od bramy, który mi daje informację do modułu, że brama jest otwarta. W niektórych domofonach nie ma przy słuchawce możliwości podpięcia otwierania furtki przez moduł zamel i druga żyła mogłaby być właśnie do elektrozaczepu.
    W moim domofonie akurat wystarczyło zewrzeć dwa kable domofonowe i furtka się otwiera.
    https://www.youtube.com/watch?v=7iytodjdJFs
    Mi się ten moduł bardzo przydał, bo mieszkam przy ruchliwej ulicy i musiałem jeszcze czekać na ulicy zanim brama się skończy otwierać.
  • #4
    R1990
    Level 8  
    sosarek wrote:
    R1990 wrote:
    Nie chciałem wideodomofonu bo mój budżet to max 700zl a za tyle to chodzą chińczyki.

    To spójrz sobie na ofertę 9200277435 - nie jest to zestaw najwyższych lotów ale sprawdzonego producenta.
    Jakie masz te sterowniki bramowe?


    Nie mam jeszcze wybranych ale chciałbym coś popularnego więc jak to wygląda z okablowaniem wtedy?
  • #5
    R1990
    Level 8  
    gadek80 wrote:
    Ja bym pociągnął skrętkę i jeszcze z 4 dodatkowe kable, mogą być cienkie, bo zawsze może się nowy pomysł urodzić.
    Ja tak zrobiłem i kabel się przydał (przeciągnąłem dodatkowy kabel dwużyłowy)
    Po podpięciu moduł Zamel SBW-02 zamontowanego w domu do zdalnego otwierania bramy telefonem przez wifi, potrzebowałem kabel od bramy, który mi daje informację do modułu, że brama jest otwarta. W niektórych domofonach nie ma przy słuchawce możliwości podpięcia otwierania furtki przez moduł zamel i druga żyła mogłaby być właśnie do elektrozaczepu.
    W moim domofonie akurat wystarczyło zewrzeć dwa kable domofonowe i furtka się otwiera.
    https://www.youtube.com/watch?v=7iytodjdJFs
    Mi się ten moduł bardzo przydał, bo mieszkam przy ruchliwej ulicy i musiałem jeszcze czekać na ulicy zanim brama się skończy otwierać.


    Co masz na myśli mówiąc żeby pociągnąć dodatkowe 4 kable?
    Kabel 4x2x0,5 nie starczy?
  • #6
    dawidedziu
    Industrial cameras specialist
    R1990 wrote:
    Co masz na myśli mówiąc żeby pociągnąć dodatkowe 4 kable?

    Chodzi o przyszłościowe rozprowadzenie większej ilości przewodów.
    Generalnie to najlepiej byłoby dać skrętkę żelowaną od rozdzielni/serwerowni do napędu bramy, kolejne dwie skrętki(jednostka zewnętrzna domofonu oraz elektrozaczep) od słupka furtki do rozdzielni, i ewentualnie kolejny rezerwowy przewód jako zapasowy. Warto też puścić skrętkę od jednostki zewnętrznej do elektrozaczepu. I nie zaszkodziloby dać skrętki od napędu bramy do jednostki zewnętrznej.

    Od panelu wewnętrznego przynajmniej jedna skrętka do rozdzielni, i od przycisku w garażu skrętka do rozdzielni.
  • #7
    R1990
    Level 8  
    dawidedziu wrote:
    R1990 wrote:
    Co masz na myśli mówiąc żeby pociągnąć dodatkowe 4 kable?

    Chodzi o przyszłościowe rozprowadzenie większej ilości przewodów.
    Generalnie to najlepiej byłoby dać skrętkę żelowaną od rozdzielni/serwerowni do napędu bramy, kolejne dwie skrętki(jednostka zewnętrzna domofonu oraz elektrozaczep) od słupka furtki do rozdzielni, i ewentualnie kolejny rezerwowy przewód jako zapasowy. Warto też puścić skrętkę od jednostki zewnętrznej do elektrozaczepu. I nie zaszkodziloby dać skrętki od napędu bramy do jednostki zewnętrznej.

    Od panelu wewnętrznego przynajmniej jedna skrętka do rozdzielni, i od przycisku w garażu skrętka do rozdzielni.

    A moze wypuszcze z rozdzielni z 6szt skrętki na elewacje gdzie planuję zrobić puszkę i potem ziemną skrętką sobie podojeżdżam tam gdzie chce?
  • #8
    gadek80
    Level 26  
    6 skrętek w jednym peszlu? Po pierwsze jaki gruby musiałby być peszel a po drugie po co robić tak duże koszty.
    Policz ile kabli Ci musi iść z domowego domofonu do centrali przy bramie, czyli łączność między domofonami + sterowanie do bramy. Obstawiam, że wystarczy Ci do tego jedna skrętka.
    Reszta kabli może się przydać do późniejszych pomysłów, bo możesz chcieć zrobić sobie oświetlenie, założyć inne czujniki do bramy, inny dodatkowy przycisk do furtki.
    Tak jak wcześniej pisałem jeden kabel wykorzystałem do czujnika otwarcia bramy, drugi miał iść jako dodatkowy prąd otwierania furtki, ale wyszukałem, że wystarczy zwykłe zwarcie kabli komunikacyjnych domofonu to uaktywnienia tej funkcji. Jak będziesz chciał otwierać bramę telefonem to kable przydadzą się do sterownika Zamel SBW-02
  • #9
    sosarek

    Level 43  
    gadek80 wrote:
    Obstawiam, że wystarczy Ci do tego jedna skrętka.

    Ja że jednak dwie to minimum.
    gadek80 wrote:
    Jak będziesz chciał otwierać bramę telefonem to kable przydadzą się do sterownika Zamel SBW-02

    No a na co w bramie montować sterownik skoro może być zamontowany w domu gdy mamy okablowanie?
  • #10
    gadek80
    Level 26  
    sosarek wrote:
    No a na co w bramie montować sterownik skoro może być zamontowany w domu gdy mamy okablowanie?

    Wiem, że tak ludzie też montują, bo wykorzystują zasilanie i centrali bramy, ja akurat mam również w domu założony, ale wtedy i tak przyda się kabel który prześle informacje do Zamela, że brama jest otwarta.
  • #11
    adwlodar
    Level 27  
    gadek80 wrote:
    Obstawiam, że wystarczy Ci do tego jedna skrętka.

    Z jednej skrajności w drugą.

    Autorze, policz sobie dokładnie, nie na oko, ile połączeń potrzebujesz. Możesz posiłkować się tym co napisał Kolega dawidedziu w poście #6. Oprócz skrętek pamiętaj także o zasilaniu sieciowym.

    To czy wyprowadzisz wszystko na elewację czy nie, to sprawa wtórna. Byle by to było zgodne ze sztuką, był dostęp do tej obudowy, nie zrobiło się z tego akwarium, itp - krótko mówiąc, Twoja sprawa.
    Ja będę wykonywał coś takiego:
    1. Wyjście bezpośrednio z rozdzielnicy poprzez przepusty na zewnątrz. W rozdzielnicy przygotowane miejsce na zasilacze i rezerwa na sterownie, połączenia.
    2. Przy napędzie bramy hermetyczna obudowa metalowa Schneidera pomalowana na kolor ogrodzenia, w której będą połączenia i rezerwy, jakieś zasilacze LED do elementów dekoracyjnych, gniazdo serwisowo-ogrodowe 230V
    3. Kable:
    - Domofon 2x UTP
    - Brama 1x UTP
    - Rezerwa 2x UTP - jakaś dodatkowa kamera, sterowanie itp
    - Rezerwa 1x kabel telekomunikacyjny 7x2x0.5 - bo akurat taki mam, więc go dorzucę
    - 2x YKY 3x2.5mm^2
    - 1x YKY 3x1.5mm^2

    To wszystko wchodzi do wspomnianej obudowy i przechodzi dalej lub zostaje jako rezerwa / połączenia. Nie ma w tym żadnych kabli do ogrodu itp - to tylko punkt brama/furtka. Niektóre panele mają podłączany elektrozaczep bezpośrednio do jednostki zewnętrznej, inne do zasilacza, który akurat może być w rodzielnicy, więc kabel do elektrozaczepu też warto przewidzieć - np. jakiś ziemny sterowniczy lub po prostu YKY 1.5mm^2 jak odległości duże.

    Może jeszcze warto dopowiedzieć, że z teoretycznego punktu widzenia, jak i racjonalnego, sterowanie elektryczne bramą wjazdową powinno odbywać się tylko jeśli bramę taką i jej otoczenie widzimy. Żadne wstrzymywanie ruchu, czy wjazd z ulicy nie jest dla mnie usprawiedliwieniem. Nie róbmy komuś dobrze, swoim kosztem.
  • #12
    sosarek

    Level 43  
    @adwlodar A światełko do internetu gdzie? ;)
  • #13
    adwlodar
    Level 27  
    sosarek wrote:
    @adwlodar A światełko do internetu gdzie? ;)

    Oł... nie wspomniałem o nim tylko dlatego, że akurat u mnie rura RHDPE idzie w innym kierunku do ogrodzenia, tuż przy złączu energetycznym. Ale fakt, to wszystko zależy jaki kto ma układ przyłączy i jeśli robimy już wykopy to faktycznie warto jakieś coś położyć.

    Ale tu znowu - operatorzy podobno nie chętnie korzystają z już położonych światełek i muszą mieć swoje. W takim wypadku mikrorurka ziemna lub RHDPE do budynku i spokój.

    Dzięki! :)
  • #14
    sosarek

    Level 43  
    adwlodar wrote:
    Ale tu znowu - operatorzy podobno nie chętnie korzystają z już położonych światełek i muszą mieć swoje.

    No tu bywa różnie - często kładą do płotu i aby podłączyli trzeba wykonać we własnym zakresie ułożenie do domu.
  • #15
    adwlodar
    Level 27  
    sosarek wrote:
    No tu bywa różnie - często kładą do płotu i aby podłączyli trzeba wykonać we własnym zakresie ułożenie do domu.

    O widzisz, na południu raczej mamy tą pierwszą praktykę. Przynajmniej ja na nic innego nie trafiłem - zawsze musieli mieć swój odcinek od krosownicy do routera.
  • #16
    R1990
    Level 8  
    Dziękuje wszystkim za odpowiedzi.
    Robię tak: Z domofonu wypuszczam skrętki plus kabel 5x2x0,5 żelowany, 5 skrętek przyjdzie rurką pod tynkiem z poddasza do garażu, tam wypuszcze "baty" i potem zabuduję to szafą rack, do szafy wpuszcze pod tynk odrazu peszel i potem z szafy już sobie powyciągam żelowane skrętki do punktów gdzie będę chciał.