Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czego mogą nauczyć nas płonące ogniwa chińskich pojazdów elektrycznych?

ghost666 22 May 2021 12:36 2706 24
  • Czego mogą nauczyć nas płonące ogniwa chińskich pojazdów elektrycznych?
    WM Motor EX5
    Według kilku doniesień prasowych, chiński startup z sektora elektromobilności - WM Motor - pod koniec października przeprowadził akcję wycofania ponad 1000 pojazdów po tym, jak cztery z jego samochodów zapaliły się w ciągu zaledwie miesiąca. Akcja ta dotyczy modelu EX5 wyprodukowanego od czerwca do września bieżącego roku. Startup obwinił pożary o możliwe zanieczyszczenia w ogniwach akumulatora.

    Jednakże wiadomość o czterech pożarach w ciągu miesiąca w tym samym modelu skłoniła kilku ekspertów do postawienia szeregu pytań:

    * Czy to jest wartość odstająca?
    * Czy jego przyczyna była związana z łańcuchem dostaw ogniw baterii?
    * Czy Chiny mają standardy bezpieczeństwa akumulatorów do pojazdów elektrycznych?
    * Jeśli tak, czy pojazdy WM były zgodne z normą i co poszło nie tak?
    * A co z rolą systemów zarządzania baterią (BMS)? Czy gdyby były zastosowane, nie powinny wskazać przegrzania ogniw akumulatora w ramach systemu wczesnego ostrzegania?

    Biorąc pod uwagę mnożenie się chińskich start-upów z napędem elektrycznym, kuszące jest odrzucenie tego jako odosobnionego incydentu, być może unikalnego dla niedoświadczonych chińskich producentów OEM. Jednak sięgając głębiej, staje się jasne, że zapewnienie bezpieczeństwa akumulatorów do pojazdów elektrycznych nigdy nie jest „zamkniętym i rozwiązanym problemem” dla producentów pojazdów elektrycznych - chińskich czy innych. Jest to raczej rosnące wyzwanie, ponieważ sprzedawcy pojazdów elektrycznych na całym świecie ścigają się, aby zwiększyć zasięg i promować szybsze ładowanie. Takie ulepszenia technologiczne są konieczne, ale zapotrzebowanie na ciągłe ulepszenia może wystawiać akumulatory pojazdów elektrycznych na ogromną presję, zmieniając innowacje w potencjalne zagrożenia.

    WM Motor poinformowało, że nikt nie został ranny w pożarach. Ale nawet jeśli wypadki są rzadkie i nie pociągają za sobą rannych ludzi, pożar jest najgorszym koszmarem każdego producenta pojazdów elektrycznych.

    Phil Magney, założyciel i prezes VSI Labs, powiedział: "To gorący temat (gra słów nie jest zamierzona). Baterie litowo-jonowe są wysoce palne; palą się w bardzo wysokiej temperaturze i trudno je ugasić". Ponieważ pożary pojazdów elektrycznych są tak poważne ratownicy medyczni i straż pożarna przechodzą specjalne szkolenie, jak sobie z nimi radzić. Zważywszy na dotkliwość pożarów akumulatorów, wszystkie komponenty do zarządzania akumulatorami powinny spełniać wymagania ASIL-D - najwyższego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego w systemach motoryzacyjnych.

    Problemy z łańcuchem dostaw

    Na początku Tesla uczyniła Panasonica głównym dostawcą ogniw. Poleganie na jednej japońskiej firmie znanej z jakości złagodziło na początku problemy związane z łańcuchem dostaw akumulatorów do Tesli, jednocześnie utrzymując jakość akumulatorów do pojazdów elektrycznych na wysokim poziomie, wskazuje ekspert branży motoryzacyjnej Egil Juliussen. W ostatnich latach jednak zasoby ogniw są coraz bardziej ograniczone. W 2018 roku, kiedy Tesla zaczęła zwiększać produkcję Modelu 3, Elon Musk obwiniał niedobór ogniw w firmie Panasonic za "piekło produkcyjne" Tesli. Następnie Tesla przeszła na ogniwa dostarczane przez chiński CATL i południowokoreański LG Chem, oprócz baterii dostarczanych przez Panasonic. Tesla zapowiedziała we wrześniu tego roku wprowadzenie do produkcji własnych ogniw zaprojektowanych w firmie Muska. Jednak większość startupów nie ma luksusu samodzielnego zaopatrywania się.

    Przy pozyskiwaniu baterii do pojazdów elektrycznych "Coraz ważniejsze staje się dla producentów OEM zarządzanie i śledzenie łańcuchów dostaw na każdym poziomie" - wskazuje Juliussen. Obejmuje to wszystko - od zakupu surowców do ogniw akumulatorowych po kontrolę jakości w produkcji. O tym, jaki wpływ ma to na rynek pojazdów elektrycznych - chińskich i nie tylko - oraz o ambicjach Państwa Środka w zakresie elektromobilności, przeczytać można dokładniej w artykule źródłowym.

    Źródło: https://www.eetimes.com/lessons-from-chinas-burning-ev-batteries/

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    ghost666
    Translator, editor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 wrote 10411 posts with rating 8709, helped 157 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2003 year.
  • #2
    necavi
    Level 18  
    Artykuł ciekawy zwłaszcza, że te ogniwa są powszechnie wykorzystywane. Tylko zdanie
    Quote:
    Startup obwinił pożary o możliwe zanieczyszczenia w ogniwach akumulatora.

    Brzmi to trochę dziwnie.
  • #3
    siewcu
    Level 34  
    Niby dziwnie, ale jeśli kupowali ogniwa od kogoś, kto się pod tym podpisał i nie była to firma krzak to wtedy mają rację. I tu jest problem... Jak skontrolować proces produkcji będąc startupem, uzależnionym od kogoś. Chyba że da się kupić od firmy typu Panasonic/LG/konkurencji na poziomie i wtedy się nie bać, ale strzelam, że mało kto może sobie na to pozwolić.
  • #4
    vodiczka
    Level 43  
    siewcu wrote:
    Niby dziwnie
    Nie niby a bardzo dziwnie, niezgodnie z zasadami języka polskiego. Zamiast:
    ghost666 wrote:
    Startup obwinił pożary o możliwe zanieczyszczenia w ogniwach akumulatora.
    powinno być:
    "Start up wskazał na możliwe zanieczyszczenia ogniw jako przyczynę pożarów"
    Kolega Tłumacz Redaktor, powinien robić korektę po automatycznym tłumaczu. ;)
  • #5
    Janusz_kk
    Level 31  
    vodiczka wrote:
    Kolega Tłumacz Redaktor, powinien robić korektę po automatycznym tłumaczu.

    W ogóle jakiś 'pokaleczony' strasznie ten tekst jest, tak jakbym czytał translatora google.

    Dodano po 1 [minuty]:

    siewcu wrote:
    Chyba że da się kupić od firmy typu Panasonic/LG/konkurencji na poziomie i wtedy się nie bać, ale strzelam, że mało kto może sobie na to pozwolić.

    Chyba nie mogą bo te firmy są zawalone zamówieniami, przecież jest nawet w tym tekście przykład Tesli.
  • #6
    siewcu
    Level 34  
    vodiczka wrote:
    Nie niby a bardzo dziwnie, niezgodnie z zasadami języka polskiego. Zamiast:

    Aaaa dobra, Tobie o tłumaczenie chodzi :D No to tak, aczkolwiek niespecjalnie zwróciłem na to uwagę.
  • #8
    Janusz_kk
    Level 31  
    silvvester wrote:
    nie mówiąc już o bateriach do samochodów.

    Coś LG Chem zrobił na Śląsku, ale to chyba tylko komponenty produkują a nie całe akumulatory.
  • #11
    ArturP
    Level 20  
    silvvester wrote:
    Nie wiem czy w PL są jakieś fabryki produkujące zwykłe baterie, nie mówiąc już o bateriach do samochodów.

    Potraktowałem to jako pytanie i dałem link do najświeższych wiadomości z 2.03.2021. Równie dobrze możemy rozmawiać o polskich fabrykach samochodów, silników, hamulców, bankach, ubezpieczycielach itp.
    Wystarczy wspomnieć historię polskiego pomysłu z rzeszowskiej uczelni, patentem dysponuje jakaś szwajcarska spółka high-tech.
  • #12
    mipix
    Level 34  
    Czego mogą nauczyć nas płonące ogniwa chińskich pojazdów elektrycznych?
    1. Tego, że mogą ulec zapłonowi i podpalić coś w swoim sąsiedztwie,
    2. Należy wybierać markowe ogniwa aby spać spokojniej.

  • #13
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Markowe palą się tak samo :)
    Michał
  • #14
    vodiczka
    Level 43  
    silvvester wrote:
    Tam piszą o koreańskiej fabryce, a ja pisałem o polskiej:)
    Nie wykręcaj kota ogonem, albowiem wyraźnie napisałeś;
    silvvester wrote:
    Nie wiem czy w PL są jakieś fabryki produkujące zwykłe baterie, nie mówiąc już o bateriach do samochodów.

    Wątpiłeś czy na terytorium Polski są takie fabryki. Nie pytałeś kto jest ich właścicielem :)
  • #15
    wesolyyyy
    Level 27  
    silvvester wrote:
    Nie wiem czy w PL są jakieś fabryki produkujące zwykłe baterie, nie mówiąc już o bateriach do samochodów.

    Z tego co pamiętam w opolskim pod Nysą mają budować fabrykę akumulatorów do baterii samochodowych. Ale jak pracę się posuwają nie mam pojęcia.

    Te akumulatory trzeba zmienić. Technologia ma swoje ograniczenia a upychanie na siłę dodatkowych amperogodzin w akumulator kosztem ich żywotności i bezpieczeństwa to żaden rozwój tylko zmiana priorytetów. Widać na przykładzie samozapłonów telefonów Samsunga do czego to prowadzi. Co rusz dostajemy jakieś przełomowe wiadomości, że już wynaleźli nowy rodzaj ogniwa, ładujący się szybciej, więcej energii, tańszy, bezpieczniejszy. Problem w tym że nie działają jak powinny... A wszędzie nadal Li-Iony.
    Radzę poczytać co sprawiło że akumulatory które typowo mają napięcie znamionowe 3,7V, po "ulepszeniach" mają 3,85V.
  • #16
    szeryf3
    Level 22  
    Quote:
    "Coraz ważniejsze staje się dla producentów OEM zarządzanie i śledzenie łańcuchów dostaw na każdym poziomie"

    Do OEM zawsze podchodziłem troszeczkę ostrożniej bo uważałem je za podróbki podróbek.
    Na filmiku jest pokazany pożar hulajnogi, która ma parę akumulatorów, a płonie całkiem ciekawie. To takie auto elektryczne płonie całkiem wielkim ogniem.
  • #17
    Janusz_kk
    Level 31  
    szeryf3 wrote:
    Na filmiku jest pokazany pożar hulajnogi, która ma parę akumulatorów, a płonie całkiem ciekawie. To takie auto elektryczne płonie całkiem wielkim ogniem.

    Nie trzeba auta, popatrz na to www.sadistic.pl/ladowanie-akumulatora-vt505900.htm
    był jeszcze lepszy z baterią w kuchni ale nie mogę znaleźć.
  • #18
    LEDówki
    Level 27  
    Koc gaśniczy może się przydać.
  • #20
    ^ToM^
    Level 39  
    Czego mogą nauczyć nas płonące ogniwa chińskich pojazdów elektrycznych?

    Może szybkiego gaszenia tychże?
    :lol: :lol:
  • #21
    Janusz_kk
    Level 31  
    ^ToM^ wrote:
    Może szybkiego gaszenia tychże?

    Ale jak? woda nic nie daje, jedynie piasek, koc, piana, może proszek.
  • #23
    mipix
    Level 34  
    W tej widzie było piekło takie samo jak na parkingu, ale zamknięte w małej przestrzeni. Ludzie zostali jednocześnie poparzeni i duszeni. Ciekawe czy są już przepisy regulujące przemieszczenie windami elektrycznych pojazdów.
  • #24
    kamyczek
    Level 37  
    W ogniwach jest lit który spala się podobnie jak sód czy magnez dając wysoką temperaturę , i spalając się nawet przy ograniczonym dostępie powietrza . W przypadku wypadku i zapłonu baterii która jest w aucie osoby będące w pojeździe i o ile nie wydostaną się same lub z pomocą osób z zewnątrz zostaną skremowane żywcem. Poza tym to co się wydziela w trakcie spalania (gazy i dym i tak spowodują uduszenie poszkodowanych ,bo nie sądzę by dało się oddychać w tym dymie. Poza tym wątpię by chińskie ogniwa jakoś znacząco różniły się od tych innych wszak wszystkie są produkowane w chinach we wszystkich jest lit i pewnie są produkowane na tych samych liniach i przez tych samych ludzi . ...Generalnie przy produkcji tych ogniw generuje się więcej co2 i trujących substancji niż w przypadku silników spalinowych , utylizacja ich to kolejny problem z odpadami chemicznymi .
  • #25
    Janusz_kk
    Level 31  
    kamyczek wrote:
    utylizacja ich to kolejny problem z odpadami chemicznymi .

    Opowiadasz :) utylizacja nie jest problemem z kilku powodów, po 1 ogniwa po samochodach są używane jako banki energii i to jest ich drugie życie a późniejszy recykling ich odzyskuje ponad 90% materiałów. Ważne żeby były odpowiednio sortowane i oddawane do utylizacji a nie wyrzucane do ogólnych śmieci.