Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Agregat 40 KVA przewoźny. -UWAGA!- obciążenie nie mniejszym niż 30% mocy znamio

KKZciaz 23 May 2021 10:49 693 15
  • #1
    KKZciaz
    Level 5  
    Dzień dobry. Mam agregat przewoźny 40 KVA pex pol . W instrukcji użytkowania dołączonej z dokumentacją techniczna tego agregatu pojawia się taki wpis "UWAGA!- w trakcie użytkowania agregatu należy zapewnić minimalne obciążenie na poziomie nie mniejszym niż 30% mocy znamionowej" i koniec nic co było wcześnie ani po tym wpisie nie wyjaśnia dlaczego tak ma być. Dzwoniłem do producenta, i pani Jadzia przełączyła mnie do innej pani Jadzi a ta z kolei na serwis a Pan na serwisie powiedział że " można, że nie widzi powodu żeby nie można było". Na początku pomyślałem sobie żeby nie dochodziło do zbyt dużej asymetrii napięć, no ale agregat posiada stabilizator napięcia AVR , Potem pomyślałem sobie że agregat obciążony mniej niż 30 procent mocy znamionowej może nie do końca pracować tak jak powinien i nie ma smarowania,chłodzenia,turbosprężarka się nie uruchamia? Przyszło mi też do głowy że może to odczytywać jaka prace na biegu jałowym , no ale było by to tylko nie korzystne w przypadku podłączenia do sieci jeżeli już. Czy ktoś mogłoby mi odpowiedzieć na to pytanie? Z góry dziękuję.
  • #3
    KKZciaz
    Level 5  
    Dziękuje za odpowiedź, jest to nawet sensowne mimo to muszę być pewnym na sto procent. Spróbuje zadzownić jescze raz do producenta i sie dowiedzieć konkretnie. Puki co niech temat sobie wisi a w miedzy czasie może ktoś odpisze bo wie bo zna ten przypadek itp.
  • Helpful post
    #4
    iskrownik
    Moderator of Home appliances
    KKZciaz wrote:
    Potem pomyślałem sobie że agregat obciążony mniej niż 30 procent mocy znamionowej może nie do końca pracować tak jak powinien
    W jaki silnik wyposażono ten agregat? Iveco FTP?
    Fotki maszyny byś wrzucił.
  • #5
    KKZciaz
    Level 5  
    Fotek nie mam ale jeśli będzie trzeba to zrobie,nie ma problemu. Silnik Diesla Misubishi S4S-DT61SD , 4 cylindry chłodzony cieczą , jest sprzężony z prądnicą Sicro SK160WB. Jest to agregat z serii GPW 45 DZ. Tyle wiem.
  • Helpful post
    #6
    iskrownik
    Moderator of Home appliances
    KKZciaz wrote:
    Fotek nie mam ale jeśli będzie trzeba to zrobie,nie ma problemu.
    Postaraj się wrzucić fotki na forum.
    KKZciaz wrote:
    prądnicą Sicro SK160WB.
    Jeśli chodzi o ścisłość, "sincro"- literówka. Prądnicy( generatora) nie ma się co obawiać.
    Zrób fotki silnika począwszy od wlotu powietrza, z wyszczególnieniem okolic odmy( odpowietrzenie skrzyni korbowej) poprzez cały układ , aż do kolektora ssącego.
  • #7
    KKZciaz
    Level 5  
    co może mieć do tego odpowietrzenie skrzyni korobowej , jego budowa itd. Silnik Diesla jak każdy inny . Silnik napedza prądnice i takie jest jego zadanie . Chyba zadzownie do producenta z probą o wyjasnienia bo jeśli dokonuja takiego wpisu to powinni to uzasadnić a nie że przekierują mnie do serwisu i tam Pan mi powie " że nie widzi przeciwskazań". Nie dziwie się jemu bo pierwszy raz się z tym spotkałem i zreszta pytałem kolege po elektrotechnice z dużym doświadczeniem i też powiedział że pierwsze słyszy. Teoretycznie mógłbym się trzymać zaleceń i tyle ale berdzo chcę wiedzieć dlaczego tak ma być . Co w przypadku gdybym podłączył taki agregat w systemie agregat-sieć i awaryjnie po odłączeniu sieci agregat zasilałby mi urządzenia nie w całym budynku a np. tylko kilka urządzeń bo akurat w danym czasie więcej nie potrzeba i to by było tylko 20 proc mocy znamjonowej to pytanie co się może niedobrego stać z agragatem skoro mowa o minimum 30 procent. Podzownie,popisze wiadomości i się dowiem. A jeśli ma Pan jakieś podejrzenia to proszę powiedzieć.
  • #9
    KKZciaz
    Level 5  
    Przeczytałem, wujek google okazał się pomocny w tłumaczeniu . Znalazłem także taki artykół:
    https://www.ms-motorservice.com/pl/technipedi...-wskutek-docierania-silnika-na-biegu-jalowym/
    więć może być tak jak podejrzewałem że nie chodzi o zabezpieczenie agregatu od strony stricte "elektrycznej" ale o silnik spalinowy który przy małym obciażeniu prądnicy pracuje na poziomie swoich obrotów minimalnych i może to być porównywalne z pracą na biegu jałowym , która jak wynika z tych dwóch artykółow jest bardzo niekorzystna. No nic, chyba sprawa została rozwiązana. W takim razie wpis przez producenta z obawy o dobro silnika jak najbardziej jest uzasadniony. To co wysłałes i z opisu w linku który znalazłem wynika że to najbardziej prawdopodobna przyczyna. Nie zamykam tematu, może się okazać że ktoś coś ciekawego doda od siebie ,albo uwzględni inna przyczynę.
    Ps. Chociaż i tak nie daje mi to spokoju bo gdyby chodziło o silnik to producent powinien napisać coś takiego :
    "Uwaga - w trakcie użytkowania agregatu należy zapewnić minimalne obciażenie na poziomie nie mniejszym niż 30 procent mocy znamionowej- nie powinien pracować na biegu jałowym!" Wtedy miał bym 100 procent pewności.
  • Helpful post
    #10
    gimak
    Level 40  
    Mnie się wydaje, że silnik spalinowy w agregacie raczej nie chodzi na biegu jałowym (bez obciążenia), bo on w zależności od generatora powinien stale utrzymywać 1500 lub 3000 obr/min, a to wg mnie nie są już obroty biegu jałowego. Ta uwaga o zalecanym obciążeniu minimalnym, wynika raczej z tego, że przy niższym i niestabilnym obciążeniu, przy indywidualnej pracy, mogą być problemy z utrzymaniem stabilnych w/w obrotów, może wystąpić ich falowanie połączone z bujaniem się napięcia.
  • #11
    KKZciaz
    Level 5  
    No właśnie tez mi się wydawało że silnik pracuje nominalnie i napedza prądnice z prędkościa adekwatną do ilości biegunów i tyle, ale w sepcyfikacji jest ilość pobieranego paliwa w zależności od obciażenia , a obciążeniem jak mniemam są podłączone odbiorniki elektryczne. Po to jest stabilizator AVR żeby tych wachań napiecia nie było. I dlatego najbardziej prawdopodobną opcją jest podpowiedź lossandałos , bo na stronie która wysłał w wolnym tłumaczeniu jest napisane coś takiego:
    "Oszklenie silnika może powodować poważne problemy w zespołach prądotwórczych, gdy są one zbyt lekko obciążone.

    Jest to często spowodowane nieprawidłowym doborem generatora. Istotne jest, aby generator był odpowiednio dobrany, zwłaszcza gdy obciążenie jest stale takie samo, aby zapobiec oszkleniu, a także zapewnić oszczędność paliwa.
    Eksploatacja silników wysokoprężnych przy niewielkich obciążeniach przez dłuższy czas może spowodować oszklenie otworów cylindrów. Dzieje się tak, ponieważ słabe spalanie może prowadzić do tworzenia się sadzy i niespalonych pozostałości paliwa, które zatykają i zatykają pierścienie tłokowe, co powoduje, że pierścienie tłokowe również nie uszczelniają się. Oszklenie otworów cylindra następuje, gdy gorące spaliny przedostają się przez obecnie słabo uszczelnione pierścienie tłokowe i tworzą szkliwo na otworze cylindra i zwiększają zużycie oleju. Może to prowadzić do przedostania się oleju do układu wydechowego, nagromadzenia się ciężkiego węgla na: tłokach, pierścieniach tłokowych i rowkach pierścieniowych, zaworach i prowadnicach zaworów, portach głowicy cylindrów i rurach wydechowych oraz uszczelnieniach turbosprężarek w silnikach z turbodoładowaniem.

    Jeśli zostanie to wykryte na wczesnym etapie, zwiększenie obciążenia generatora może spalić pozostałości, jednak jeśli pozostanie bez kontroli, silnik może zostać uszkodzony w miejscu, w którym należy go odbudować lub wymienić.
    Warto upewnić się, że generator jest odpowiednio dobrany do Twojej sytuacji, aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z nami pod numerem 07 5446 7788."
    Można sobie nawet zadzownić pod numer i się zapytać:D :)
  • Helpful post
    #12
    gimak
    Level 40  
    KKZciaz wrote:
    No właśnie tez mi się wydawało że silnik pracuje nominalnie i napedza prądnice z prędkościa adekwatną do ilości biegunów i tyle

    I za to odpowiada regulator obrotów.
    KKZciaz wrote:
    ale w sepcyfikacji jest ilość pobieranego paliwa w zależności od obciażenia , a obciążeniem jak mniemam są podłączone odbiorniki elektryczne.

    I dokładnie tak jest. Podłączone pod generator odbiorniki stanowią dla silnika obciążenie, które gdyby nie regulator obrotów powodowałoby spadek jego obrotów. Regulator obrotów nad tym czuwa i w zależności od sytuacji zmniejsza lub zwiększa dawkę paliwa tak, aby obroty silnika były stałe. Regulator AVR ma za zadanie utrzymanie napięcia na zadanym poziomie i reaguje tak jak regulator obrotów na zmiany, w tym wypadku zmiany napięcia. Z tym, że zmiany napięcia mogą nie tylko wynikać ze spadków napięcia związanego z prądem obciążenia, ale również ze zmian obrotów silnika (generatora). Jeżeli zmiany obciążenia nie są gwałtowne i szybkie, to przy dobrze dobranym i ustawionym regulatorze zmiany obrotów będą powolne i regulator napięcia nadąży z reakcją. Przy gwałtownych i szybkich zmianach obciążenia oraz niewłaściwych parametrach regulatora obrotów, może dość do szybkiego falowania obrotów (oscylacji wokół tych zadanych) i wtedy regulator napięcia może nie nadążać i napięcie wtedy też będzie falowało. Znam to z autopsji, w prawdzie nie z nie tak dużym agregatem, ale istota tego jest taka sama.
    Na temat "szklenia" się nie wypowiadam, bo pierwszy raz coś takiego słyszę, ale .. wydaję mi się, że jeżeli coś takiego występuje, to chyba tylko w starych silnikach, gdzie nie była kontrolowana jakość spalin, albo w nowych ta kontrola jest niesprawna. Coś takiego wg mnie może wtedy występować jak mieszanka paliwowa jest długofalowo bogata, nie ulega całkowitemu spaleniu i to co się nie spaliło osadza się w wymienionych miejscach.
  • Helpful post
    #13
    iskrownik
    Moderator of Home appliances
    gimak wrote:
    Znam to z autopsji, w prawdzie nie z nie tak dużym agregatem, ale istota tego jest taka sama.
    Istota ta sama ale wymagania inne.
    Wyobraź sobie taką sytuację:
    Organizator wydarzenia plenerowego( koncertu) wynajmuje sobie od Ciebie zespół (zespoły) prądotwórcze w celu zasilenia niezbędnych urządzeń elektrycznych(światło,dźwięk i inne podobne) ku temu by dana impreza mogła się odbyć zgodnie z planem.
    Organizator zamawia sobie moc ok 450kVA a Ty jedziesz z swym tandemem 2x500kVA na patelni byś zarobił i w razie W nie płacił kary za nie zapewnienie dostaw energii elektrycznej, która to wynosi zazwyczaj minimum 10-krotność wynagrodzenia za obsługę.
    Dlatego wozy prądotwórcze przy bardzo dochodowych imprezach pracują w konfiguracji 80%(podstawowy) obciążenia na 20%(rezerwowy), oba zsynchronizowane ze sobą nawzajem. W razie gdyby podstawowy klękł, rezerwowy ma niecałe 2 sek na przejęcie całego obciążenia.
    gimak wrote:
    Na temat "szklenia" się nie wypowiadam, bo pierwszy raz coś takiego słyszę, ale .. wydaję mi się, że jeżeli coś takiego występuje, to chyba tylko w starych silnikach, gdzie nie była kontrolowana jakość spalin, albo w nowych ta kontrola jest niesprawna.

    W nowszych konstrukcjach masz EGR,wtrysk common rail... co minimalizuje skutek powstawania nagaru na gładzi cylindra,tłokach i rowkach pierścieni uszczelniających, za sprawą lepszego rozpylenia przez wtryskiwacz.
    Tu niestety winne są "biododatki" do oleju napędowego, które to nie spalają się całkowicie lub na zimnym dieslu(starszej daty) po prostu puszczane są w wydech.
    KKZciaz wrote:
    Jeśli zostanie to wykryte na wczesnym etapie, zwiększenie obciążenia generatora może spalić pozostałości, jednak jeśli pozostanie bez kontroli, silnik może zostać uszkodzony w miejscu, w którym należy go odbudować lub wymienić.

    Praktycznie , przy dużym zaniedbaniu prowadzi to rozbiegania sinika.
    Najpierw zapiecze pierścienie na tłokach, później zacznie walić mgła olejową w kolektor ssący z odmy. Jeśli jest chłodnica intercolera to też z niej wydmucha kondensat pozostałości tego czego nie spalono w silniku.
  • #14
    KKZciaz
    Level 5  
    Rozumiem że AVR jest sprzęzony elektronicznie z elektronicznym jak rozumiem regulatorem obrotów . Z tego co napisałes wynika ze przy zbyt małych obciążeniach regulator obrotów może nie działac prawidłowo czyli jego parametry mogą odbiegać od dobrych i dlatego AVR równiez nie radzi sobie z regulacją napięcia. Wobec tego mam pytanie czy to dlatego że układ AVR i stabilizator obrotów są dziadowskie i w tych z najwyzszej pułki takie zjawiska nie wystepuja czy po prostu tak już jest?
    Na tej stronie :
    https://agregaty.com.pl/wp-content/uploads/2017/12/2324.pdf
    Zaraz na początku znalazłem taki oto wpis "...Gwarancja obojmuje produkty dostarczone bezpośrednio przez SprzedawcĊ na warunkach okreĞlonych w niniejszej karcie gwarancyjnej i uĪytkowanych z obciąĪeniem nie mniejszym niĪ 30%." A więc te 30 proc pojawia się dość często.
    Czy sterownik zapisuje w pamięcia takie sytuacje jak praca agregatu pod obciażeniem mniejszym niż 30 proc?

    Dodano po 18 [minuty]:

    To co npisałes Ty Gimak i Iskrownik brzmi sensownie. Na tej angielskiej stronie post jest z "Posted on 29 March 2019 " a na głownej stronie na środku duzymi literami New and Used diesel generators więc nie śadzę żeby tutaj była mowa o jakichs starych silnikach. Sensowne jest to że przy małych obciążeniach regulator obrotów może wprowadzać zakłucenia do AVR przez swoja niestabilna prace a ten z kolei nie radzi sobie z kształtem napiecia , ale sensowne jest jednak to że sam silnik dostaje po dupie przez to "szklenie". Dzięki za Wasza pomoc , dużo mi to dało mam już przynajmniej jakiś pogląd ,no ale temat nadal otwarty więc może jescze ktoś coś doda od siebie (byle nie do frytek :) ).
  • Helpful post
    #15
    gimak
    Level 40  
    KKZciaz wrote:
    Rozumiem że AVR jest sprzęzony elektronicznie z elektronicznym jak rozumiem regulatorem obrotów

    Raczej elektronicznego sprzężenia miedzy nimi nie ma, szczególnie jak regulator obrotów jest mechaniczny (odśrodkowy). A sprzeżene między tymi regulatorami jest przyczynowo-skutkowe przez obiekt.
    KKZciaz wrote:
    Z tego co napisałes wynika ze przy zbyt małych obciążeniach regulator obrotów może nie działac prawidłowo czyli jego parametry mogą odbiegać od dobrych

    To nie tak, że działa nieprawidłowo. Przy powolnych zmianach obciążenia regulator będzie działał prawidłowo. Natomiast przy dużych i szybkich zmianach, regulator może nie nadążać z reakcją. Przykładowo obciążenie nagle spadło, obroty automatycznie wzrastają i na tą zmianę reaguje regulator, ale z lekkim opóźnieniem i to powoduje, że obroty mogą spaść poniżej wartości zadanej. To powoduje kolejną akcję regulatora zwiększania obrotów. Jeżeli ta akcja również lekko spóźniona będzie za mocna, to obroty pójdą ponad wartość zadaną i tak w kółko - efektem tego będzie falowanie obrotów. Amplituda tych wahań z reguły szybko maleje i obroty się stabilizują i to jest jeszcze prawidłowy objaw. Ale może wystąpić sytuacja, szczególnie szybkim wzrastaniu i maleniu obciążenia, że to falowanie obrotów nie będzie zanikać (zaistnieje coś takiego jak rezonans) i to jest już sytuacja nienormalna, a w skrajnych warunkach, może amplituda tych wahań wzrastać, co już jest szkodliwe, bo może dojść do uszkodzeń mechanicznych silnika lub agregatu, spowodowanych przekroczeniem dozwolonych obrotów.
    Prawdopodobieństwo wystąpienia tego przy stosunkowo małym obciążeniu jest dużo większe, z tego powodu, że przy małym obciążeniu, wymagana jest większa precyzja w ustaleniu dawki paliwa.
    Bujanie się obrotów będzie powodowało to, że napięcie, gdyby nie było regulatora napięcia, to też by się bujało i zadaniem regulatora napięcia w tej sytuacji jest stłumienie tego bujania. On reaguje tylko na zmiany napięcia, ale nim rządzą te same prawa co regulatorem obrotów i w pewnych sytuacjach może dochodzić do cyklicznych przeregulowań.
    Bardziej skłaniam się się ku temu, że ostrzeżenie o schodzeniu z obciążeniem poniżej 30% dotyczy tego co opisałem.
  • #16
    KKZciaz
    Level 5  
    Dziekuje Panowie.Chyba nikt tu już niczego nie dopisze a wasze posty są wystarczająco pomocne .O ile kwestia „gazlingu” jest możliwe o tyle skłaniałbym się ze faktycznie stabilizator obrotów przy małych obciążeniach ma większy problem z precyzyjnością i dozowaniem ilości paliwa tak wiec zamykam temat i Dzieki za pomoc ;)