tzok wrote:Jako, że MAP ma decydujący wpływ na czas otwarcia wtryskiwaczy - jest punktem odniesienia przy tworzeniu mapy korekcyjnej (do pracy sterownika nie jest niezbędny).
Ma wpływ na wtryski PB. Na LPG nie ma żadnego wpływu.
tzok wrote:Sterownik obserwuje jaki był czas impulsów sterujących wtrysk benzyny przy zasilaniu benzyną przy danym obciążeniu silnika, aby później mógł go porównać z czasem przy tym samym obciążeniu przy pracy na LPG.
Tak stroi gazownik który nie ma pojęcia jak to działa.
W instrukcji STAG jest napisane jak to należy robić. Rozdział 3.5.
Quote:Ustawianie charakterystyki mnożnika przeprowadzamy w następujący sposób:
Jedziemy samochodem na benzynie, staramy się utrzymywać stałe obciążenie silnika tzn. czasy
wtrysku benzyny powinny być ustabilizowane. Tak dobieramy obciążenie, aby czasy wtrysku benzyny
były np. około 5 [ms]. Określenie czasów wtrysku benzyny ułatwi nam niebieski kwadratowy znacznik,
którego pozycja w osi poziomej zależy od czasów wtrysku. Następnie przełączamy samochód na gaz
i obserwujemy czy niebieski znacznik nie zmieni swojej pozycji w osi czasu wtrysku, czyli czy nie
zmienił się czas wtrysku benzyny. Jeżeli czas wtrysku benzyny zmniejszył się (znacznik przesunął się
w lewo) to oznacza, że dla danych czasów wtrysku benzyny mnożnik jest zbyt duży (mieszanka jest
zbyt bogata). Należy w takim przypadku skorygować mnożnik (w naszym przypadku dla czasu 5 ms)
do dołu. Jeżeli po przełączeniu z benzyny na gaz znacznik przesuwa się w prawo to oznacza, że
mieszanka jest zbyt uboga i należy podnieść mapę mnożnika dla danych czasów wtrysku.
Procedurę opisaną powyżej należy przeprowadzić dla kilku czasów wtrysku począwszy od
punktu kalibracji aż do czasów wtrysku przy dużym obciążeniu. Można np. sprawdzić mapę mnożnika,
co 2ms począwszy od punktu kalibracji. W razie konieczności należy dodać punkt na mapie mnożnika
w celu dokładniejszego jej ustawienia.
Po przeprowadzeniu opisywanego ustawiania ręcznego sterownika mapy benzynowa
i gazowa powinny pokrywać się.
Z tego jasno wynika że dla sterownika LPG są sztywne zależności czasu wtrysku LPG od czasu wtrysku PB. Ta zależność jest stała jednak jej różnice są rożne dla różnych silników oraz różnego ciśnienia gazu, średnicy dysz, montażu itd.
Co więcej jest nawet napisane aby nie podłączać podciśnienia w pewnych przypadkach - valvetronic. A jeśli nie trzeba w pewnych to w ogóle nie trzeba.