Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator tyrystorowy prostownika po raz n-ty

grandes1985 23 May 2021 22:42 1002 26
  • #1
    grandes1985
    Level 11  
    Witam.
    Zrobiłem układ jak na schemacie i układ reguluje prąd super, tylko że wraz ze wzrostem napięcia na akumulatorze spada prąd i trzeba korygować ręcznie. Czy można w jakiś sposób zmodyfikować układ żeby prąd był w miarę stały w zakresie napięć 12- 16V? Ustawiam 1A i trzyma 1A od 12 do 16V.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    zworys
    Level 39  
    Tak naprawdę to ten układ reguluje napięcie podawane na akumulator. Stąd przy wzroście napięcia na ładowanym akumulatorze zmniejsza się różnica potencjałów prostownik - akumulator i zmniejsza się pobierany prąd. Bez głębokiej modyfikacji tego układu trudno będzie zapewnić ładowanie stałym prądem a nie jak teraz stałym napięciem.
  • #3
    grandes1985
    Level 11  
    Na czym polegałaby głębsza modyfikacja?

    Wyobrażam sobie to tak, że na boczniku podczas przepływu prądu występuje różnica potencjału. I tym potencjałem należałoby wpłynąć jakoś na potencjometr? Albo wielkość kondensatora? Nie wiem jak to się robi :(
  • #4
    cirrostrato
    Level 37  
    grandes1985 wrote:
    w jakiś sposób zmodyfikować układ żeby prąd był w miarę stały w zakresie napięć 12- 16V? Ustawiam 1A i trzyma 1A od 12 do 16V.
    Naładowany akumulator ma ok. 14,4V więc jak sobie wyobrażasz podać na niego 16V przy dowolnym prądzie?
  • #5
    aksakal
    Tube devices specialist
    Zawsze trzeba pamiętać o prawie Ohma I = U/R. Aby zwiększyć prąd, potrzebujesz albo zmniejszyć rezystancję wewnętrzną akumulatora, czego jego właściciel nie może zrobić, albo zwiększyć napięcie ładowania, ale ta możliwość jest ograniczona maksymalnym dopuszczalnym napięciem ładowania akumulatora!. Nie należy myśleć o utrzymaniu stabilnego prądu ładowania, a jedynie o ograniczeniu maksymalnego napięcia ładowania akumulatora.
  • #6
    grandes1985
    Level 11  
    Ja chce ograniczyć prąd a nie napięcie. Jeszcze raz wytłumaczę: aku rozladowane 11v podłączam prostownik jak na schemacie wyżej i ustawiam potencjometrem prąd na 2A i chciałbym żeby ten prąd się utrzymywał nawet do 16v, żebym nie musiał podchodzić i korygować prądu wraz ze wzrostem napięcia.
  • #7
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolego! Wchodzisz w konflikt z prawami fizyki!!! Nie można utrzymać stabilnego prądu ładowania w zakresie dopuszczalnych napięć akumulatora!!! Czy znasz zasadę działania alternatora samochodu? Ogranicza on maksymalne napięcie ładowania. Dodaj do prostownika układ ograniczający maksymalne napięcie i nie będziesz zmuszony pełnić roli strażnika dla swojego akumulatora!
  • #8
    grandes1985
    Level 11  
    aksakal wrote:
    Kolego! Wchodzisz w konflikt z prawami fizyki!!! Nie można utrzymać stabilnego prądu ładowania w zakresie dopuszczalnych napięć akumulatora!!! Czy znasz zasadę działania alternatora samochodu? Ogranicza on maksymalne napięcie ładowania. Dodaj do prostownika układ ograniczający maksymalne napięcie i nie będziesz zmuszony pełnić roli strażnika dla swojego akumulatora!


    Można utrzymać i robię to ręcznie. Dokładnie Ci to wytłumaczę: podchodzę do prostownika i widzę 1 A, więc przekręcam, aż zobaczę 2 A, a następnie odchodzę. Przychodzę za godzinę i widzę już wyższe napięcie i prąd spadł poniżej 1 A więc podkręcam na 2 A, za 2 godziny przychodzę i znowu koryguję. Nie widzę tu konfliktu z prawami fizyki. Znam zasadę działania alternatora i 14,4 V mnie nie interesuje. Skąd wiesz, że nie mam ograniczenia napięcia w swoim układzie?

    Prąd chcę ograniczyć w regulatorze tyrystorowym ze schematu wyżej i nie chcę tu dywagować czy to zdrowe dla akumulatora czy nie. Proszę o jakiś pomysł.
  • #9
    13K44bOLAF
    Level 14  
    zworys wrote:
    Bez głębokiej modyfikacji tego układu trudno będzie zapewnić ładowanie stałym prądem a nie jak teraz stałym napięciem.

    Proponuję rozstać się z tyrystorem(triakiem). Zrobić źródło prądowe ustawione na 1 A. I do tego prosty układ wyłączający ładowanie przy 14,4 V.
  • #10
    grandes1985
    Level 11  
    13K44bOLAF wrote:
    zworys wrote:
    Bez głębokiej modyfikacji tego układu trudno będzie zapewnić ładowanie stałym prądem a nie jak teraz stałym napięciem.

    Proponuję rozstać się z tyrystorem (triakiem). Zrobić źródło prądowe ustawione na 1 A. I do tego prosty układ wyłączający ładowanie przy 14,4 V.


    Ładowanie ze źródła stałonapięciowego nie dla tego projektu. W tym projekcie chodzi o to, żeby uzdrawiająco cykało z częstotliwością 50 Hz (Tak wiem, na schemacie jest 100 Hz).
  • #11
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kollego ,grandes1985! Sam sobie zaprzeczasz! Napisałeś, że chcesz ustawić prąd ładowania i dalej utrzymywać ten prąd na ustalonym poziomie w granicach napięcia akumulatora od minimalnego - 11V do maksymalnego bez dodatkowej regulacji (post#1). A teraz mówisz, że prąd może być utrzymywany w trybie ręcznym( post#8). Trudno ci zrozumieć , co chcesz, ręczną regulację lub automatyczną! Sam napisałeś, że nie chcesz wielokrotnie utrzymywać prądu na tym samym poziomie w trybie ręcznym.
  • #12
    grandes1985
    Level 11  
    aksakal wrote:
    Kollego ,grandes1985! Sam sobie zaprzeczasz! Napisałeś, że chcesz ustawić prąd ładowania i dalej utrzymywać ten prąd na ustalonym poziomie w granicach napięcia akumulatora od minimalnego - 11V do maksymalnego bez dodatkowej regulacji (post#1). A teraz mówisz, że prąd może być utrzymywany w trybie ręcznym( post#8). Trudno ci zrozumieć , co chcesz, ręczną regulację lub automatyczną! Sam napisałeś, że nie chcesz wielokrotnie utrzymywać prądu na tym samym poziomie w trybie ręcznym.

    Kolego zaczynasz mnie drażnić:)
    Tak potwierdzam ma być prąd automatycznie utrzymywany bez mojej ingerencji. Chce ustawić 2A i ma być cały czas 2A nie ważne czy 11V czy 16V.

    I tak potwierdzam w tej chwili prąd jest utrzymywany w trybie ręcznym i działa to tak że ja jestem tym automatem który go koryguje RĘCZNIE.

    I teraz tak, żeby ograniczyć prąd to musi się rezystancja potencjometru zwiększać, albo pojemność kondensatora musi urosnąć- jakie elementy trzeba dodać do układu?
  • #13
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kollego,grandes1985! Przykro mi, że nie możesz zrozumieć , że nie można utrzymać tego samego prądu ładowania w granicach napięcia akumulatora 11-16V! Wraz ze wzrostem napięcia akumulatora prąd jego ładowania zmniejszy się , a jeśli prostownik ma ograniczenie maksymalnego napięcia ładowania, to po osiągnięciu tego napięcia przez akumulator prąd będzie utrzymywany na poziomie kompensacji prądu samorozładowania akumulatora, w zależności od jego stanu technicznego wyniesie 0,1-0,3 A. Nie widzę już sensu, aby coś ci udowodnić. Życzę powodzenia w Twoich marzeniach!
  • #14
    CYRUS2
    Level 42  
    grandes1985 wrote:
    Kolego zaczynasz mnie drażnić:)
    Tak potwierdzam ma być prąd automatycznie utrzymywany bez mojej ingerencji. Chce ustawić 2A i ma być cały czas 2A nie ważne czy 11V czy 16V.
    Masz rację - aku ładuje sie stałym prądem o wartości I=0,1Q.
    Do tego trzeba dorobić automatykę.
    Nie mam schematu takiego układu.
  • #15
    grandes1985
    Level 11  
    aksakal wrote:
    Kollego,grandes1985! Przykro mi, że nie możesz zrozumieć , że nie można utrzymać tego samego prądu ładowania w granicach napięcia akumulatora 11-16V! Wraz ze wzrostem napięcia akumulatora prąd jego ładowania zmniejszy się , a jeśli prostownik ma ograniczenie maksymalnego napięcia ładowania, to po osiągnięciu tego napięcia przez akumulator prąd będzie utrzymywany na poziomie kompensacji prądu samorozładowania akumulatora, w zależności od jego stanu technicznego wyniesie 0,1-0,3 A. Nie widzę już sensu, aby coś ci udowodnić. Życzę powodzenia w Twoich marzeniach!


    Kto tu nie może zrozumieć ?? Mam ci film nagrać jak reguluje prąd potencjometrem w zakresie napięć 11-16V?? Przy 11V ustawie 2A i przy 16V też ustawie potencjometrem 2A? Co tu jest takiego trudnego do zrozumienia? Film jak zobaczysz to uwierzysz?
  • #16
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    grandes1985 wrote:
    trzyma 1A od 12 do 16V.
    16 woltów na samochodowym akumulatorze i dalej ma się ładować ? Cos tu nie ten tego, Panie Kolego! :cry: Zrobilem sobie prosty prostownik z zasilacza impulsowego 15 woltowego i źrodła prądowego 4 A. Zasilacz ustawiłem na 16 V, bo tyle się dało, na ograniczniku - źródle prądowym spada mi ok. 1,6 V i prąd sobie też sam spada do zera, gdy napięcia akumulatora i prostownika sie zrównają dla 14,4 V. Cześć pieśni.
    Kolega @aksakal chyba wyjaśnił ci, o co biega :D
  • #17
    grandes1985
    Level 11  
    Ale to niema być temat o tym jak się ładuje akumulatory:p tu w tym temacie chodzi o przerobienie aktualnego układu na automatyczna regulacje prądu:)
  • #18
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    grandes1985 wrote:
    tu w tym temacie chodzi o przerobienie aktualnego układu na automatyczna regulacje prądu:)
    To już schematów źródeł prądowych zabrakło, czy Koledze nie chce się pomyśleć. A to teraz na czasie.......wszystkie zasilacze do LEDów :D
  • #19
    zworys
    Level 39  
    grandes1985 wrote:

    Tak potwierdzam ma być prąd automatycznie utrzymywany bez mojej ingerencji. Chce ustawić 2A i ma być cały czas 2A nie ważne czy 11V czy 16V.

    Tylko że - co usiłuje wytłumaczyć kol. aksakal 2A przy 16V na akumulatorze ( tzn jest już całkowicie naładowany ) byłoby dla niego zabójcze ! Elektrolit by się po pewnym czasie "wygotował". Dlatego można byłoby dać te 2A do napięcia max. około 14,4V , potem już najwyżej 0,5A jako podtrzymanie naładowania akumulatora. Ładowanie dużym prądem do ok. 16V jest możliwe ale stosuje się rzadko i zawsze pod kontrolą. Jeśli chodzi o modyfikacje - ten układ jest zbyt prymitywny żeby można było go łatwo zmodyfikować .

    Dodano po 26 [minuty]:

    Tu masz kolego taki prostownik o jakim piszesz . Tylko że jest jednak znacznie bardziej rozbudowany niż Twój układ. Całość z opisem pochodzi z dość wiekowej książki . ( Okładka na pierwszym pdf-ie)

    P1.pdf Download (10.54 MB) P2.pdf Download (13.37 MB) P4.pdf Download (14.8 MB)
    P5.pdf Download (15.85 MB) P6.pdf Download (15.8 MB) P7.pdf Download (12.09 MB)
  • #20
    Rafael22
    Level 21  
    grandes1985 wrote:
    Ale to niema być temat o tym jak się ładuje akumulatory:p tu w tym temacie chodzi o przerobienie aktualnego układu na automatyczna regulacje prądu:)


    To co chcesz zrobić nie nadaje się do ładowania akumulatora!

    Regulator tyrystorowy prostownika po raz n-ty

    A jak będziesz miał mocno rozładowany akumulator, ustawisz 5-6A i pozostawisz bez nadzoru?
    Jakie masz w ogóle trafo? jakie napięcie uzwojenia wtórnego transformatora?

    Bo się zaraz okaże, że Twój prostownik będzie chciał naładować akumulator do większego napięcia niż 16V.
    Jeszcze pytanie jaki akumulator z korkami czy bez?
  • #21
    grandes1985
    Level 11  
    Rafael22 wrote:
    grandes1985 wrote:
    Ale to niema być temat o tym jak się ładuje akumulatory:p tu w tym temacie chodzi o przerobienie aktualnego układu na automatyczna regulacje prądu:)


    To co chcesz zrobić nie nadaje się do ładowania akumulatora!

    Regulator tyrystorowy prostownika po raz n-ty

    A jak będziesz miał mocno rozładowany akumulator, ustawisz 5-6A i pozostawisz bez nadzoru?
    Jakie masz w ogóle trafo? jakie napięcie uzwojenia wtórnego transformatora?

    Bo się zaraz okaże, że Twój prostownik będzie chciał naładować akumulator do większego napięcia niż 16V.
    Jeszcze pytanie jaki akumulator z korkami czy bez?


    Jeszcze raz : Nie chodzi tu o to czy sie nadaje czy nie. Ja chcę gotować akumulatory w mój ulubiony sposób i szukam kogoś kto zmodyfikuje ten prosty schemat co widnieje na górze.

    Mam takie trafo co daje 4A przy 16V i to z jednej połówki.

    A co do 5A << to zależy jak duży aku podepniesz np jenox 145ah 900A << na tym akumulatorze taki prąd jest śmieszny i nie robi żadnego wrażenia

    ZWORYS dzięki za ciekawy schemat , sprawdzę czy zadziała
  • #22
    Rafael22
    Level 21  
    grandes1985 wrote:

    A co do 5A << to zależy jak duży aku podepniesz np jenox 145ah 900A << na tym akumulatorze taki prąd jest śmieszny i nie robi żadnego wrażenia


    To zależy na jakim etapie ładowania, w końcowym etapie kiedy napięcie akumulatora osiągnie 16V prąd kilku amper robi wrażenia na każdym akumulatorze 12V.
    Mówimy cały czas 16V ale Twój prostownik nie ma ograniczenia napięcia końcowego wiec, jak piszesz, że przy 16V osiągniesz 4A to spokojnie napięcie akumulatora wzrośnie powyżej 16V, co mu na zdrowie nie wyjdzie.
    Ale o tym się przekonasz jak nie chcesz słychać rad.

    Ważne jest zarówno napięcie jak i natężenie, z niczym nie można przesadzić.

    Tylko nie podłączaj tego prostownika w pojeździe, bo się zdziwisz co się może stać.
  • #23
    aksakal
    Tube devices specialist
    Wydaje się, że autor tematu należy do kategorii ludzi, którzy wolą uczyć się na własnych błędach,a nie na cudzych , jak robią to mądrzy ludzie. Każdy wybiera własną drogę do zdobywania wiedzy i doświadczenia. Niestety, dla niektórych doświadczenia wynikają z błędów i strat materialnych , a w niektórych przypadkach z kłopotów, a nawet tragedii,a do szczególnie upartych doświadczenie i mądrość przychodzą tylko wraz z impotencją. Szkoda, że autor nie słucha zaleceń kolegów, którzy chcą mu pomóc i chronić przed błędami i możliwymi dużymi problemami.
  • #24
    grandes1985
    Level 11  
    aksakal wrote:
    Wydaje się, że autor tematu należy do kategorii ludzi, którzy wolą uczyć się na własnych błędach,a nie na cudzych , jak robią to mądrzy ludzie. Każdy wybiera własną drogę do zdobywania wiedzy i doświadczenia. Niestety, dla niektórych doświadczenia wynikają z błędów i strat materialnych , a w niektórych przypadkach z kłopotów, a nawet tragedii,a do szczególnie upartych doświadczenie i mądrość przychodzą tylko wraz z impotencją. Szkoda, że autor nie słucha zaleceń kolegów, którzy chcą mu pomóc i chronić przed błędami i możliwymi dużymi problemami.


    Co się dzieje z tym forum?

    Proszę moderatora o usunięcie wszystkich postów, które nic nie wnoszą do tematu regulacji prądu.

    Moderated By gulson:

    Raport: Postawa roszczeniowa. Autor postu obraża się na kolegów którzy dają dobre rady. Rad szkodliwych dla akumulatora i autora nikt nie będzie udzielał. Do autora nic nie dociera.

  • #25
    gimak
    Level 40  
    Wg mnie taka idea ładowania stałym co do wartości prądem, przez cały czas ładowania, jest niezdrowa dla akumulatora, bo nie wiadomo, w którym momencie, akumulator jest już naładowany i kiedy przerwać ładowanie. Szczególnie gdy akumulator jest ładowany dużym prądem, bo wtedy miarą naładowania akumulatora nie może być pomiar napięcia w czasie ładowania (a tak z reguły jest i to jest obarczone dużym błędem), bo na to napięcie składa się wtedy faktyczne napięcie akumulatora (nazwijmy to SEM) i spadek napięcia wynikający z (nazwijmy to) oporności wewnętrznej akumulatora i aktualnego prądu ładowania.
  • #26
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kollego ,gimak! Masz rację. Nowoczesne profesjonalne ładowarki po osiągnięciu przez akumulator znamionowego napięcia ładowania zmniejszają prąd ładowania o 2 razy aby uniknąć nadmiernego nagrzewania elektrolitu i jego degradacji, a także nadmiernego gazowania, co może spowodować wybuch akumulatora.
  • #27
    grandes1985
    Level 11  
    Cześć

    Wykonałem układ z książki tyrystory i ich zastosowania co polecił kolega zworys.
    Układ robi tak tryyy ... przerwa i po chwili tryyy i tak w kółko;] kondensator C1 naładuje się i odcina ładowanie, a gdy na nim spadnie napięcie to przepuszcza kilka pełnych "połówek". Szału nie ma :D :P

    Czy istnieje jakiś prosty układ scalony do precyzyjnego odmierzania czasu kiedy tyrystor ma odpalić ? tzn przejście przez zero > odmierzamy czas> uruchamiamy tyrystor?