Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Toyota RAV4 rok 2018 inteligentny system zarządzania energią

artmannt 24 May 2021 22:37 486 6
Wago
  • #1
    artmannt
    Level 2  
    Witam,
    jest to mój pierwszy post na tym forum także proszę o wyrozumiałość jeśli coś błędnie zamieszczę lub opiszę. Jednocześnie witam wszystkich użytkowników :))
    W przyczepie LMC rok 2005 zamierzam zainstalować akumulator, który ma być ładowany podczas jazdy przez samochód. Mój holownik to Toyota RAV4 rok 2018.
    Auto posiada podobno inteligentny system zarządzania energią (słyszałem , że tak jest w nowszych samochodach). Sprawdziłem napięcie na akumulatorze oraz na wtyczce 13 pin - stały plus i multimetr wskazał 13,95V. Po włączeniu świateł, radia i klimy napięcie spadło do 13,50V. Z tego co się orientuję to aby skutecznie ładować dodatkowy akumulator potrzebne jest napięcie powyżej 14V. Moje pytanie - czy jest sposób obejścia tego inteligentnego systemu w aucie? Widziałem wiele filmów na YT gdzie nowe samochody ciągną przyczepy i zasilają znajdujące się w nich akumulatory więc może coś można na to poradzić.
    Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam, Artur
  • Wago
  • #2
    gimak
    Level 40  
    artmannt wrote:
    Z tego co się orientuję to aby skutecznie ładować dodatkowy akumulator potrzebne jest napięcie powyżej 14V. Moje pytanie - czy jest sposób obejścia tego inteligentnego systemu w aucie?

    Nie bardzo wiem na czym ma polegać ten inteligentny system ładowania, bo w mojej corolli z 2004 r, napięcie zachowuje się podobnie, no może nie spada aż do 13.5V - raczej jest to chwyt marketingowy, ładnie brzmi. Co do samego ładowania dodatkowego akumulatora, to będzie miał takie same warunki, jak ten główny w samochodzie. Będzie się tylko wolniej ładował niż gdyby w instalacji panowało napięcie 14.4V. Gdybym się miał w to bawić, to na dachu przyczepy zamontowałbym panel PV. Wtedy ładowanie byłoby cały czas, niezależnie od tego czy się stoi czy jedzie, oczywiście oprócz pory nocnej.
  • Wago
  • #3
    andrzej20001
    Level 43  
    Napięcie jest dostosowane do aktualnych potrzeb samochodu , sterowane przez ecu silnika. Ma zmniejszyć zuzycie paliwa. Głupota inzynierska. Jesli masz na klemie minus IBS odłacz od nie go wtyczkę. Powinno być stałe 14V. Jeśli nie ma to nic nie zrobisz.
  • #4
    artmannt
    Level 2  
    Co do samego ładowania dodatkowego akumulatora, to będzie miał takie same warunki, jak ten główny w samochodzie. Będzie się tylko wolniej ładował niż gdyby w instalacji panowało napięcie 14.4V. Gdybym się miał w to bawić, to na dachu przyczepy zamontowałbym panel PV. Wtedy ładowanie byłoby cały czas, niezależnie od tego czy się stoi czy jedzie, oczywiście oprócz pory nocnej.[/quote]

    Dziękuję za odpowiedź. Mam jednak wątpliwości czy będzie zachodziło ładowania tego dodatkowego akumulatora. Separatory akumulatorów załączają ładowanie drugiego akumulatora przy określonej wartości napięcia. Czy te 13,5V wystarczy?
    W mojej rozbudowie instalacji elektrycznej nie zakładałem montażu paneli solarnych.
  • #5
    gimak
    Level 40  
    andrzej20001 wrote:
    Napięcie jest dostosowane do aktualnych potrzeb samochodu , sterowane przez ecu silnika.

    Do mnie taka argumentacja nie trafia, bo zgodnie z tym twierdzeniem im więcej jest włączonych odbiorów tym niższe będzie napięcie, a to pogarsza komfort pracy tych urządzeń, choćby na przykładzie oświetlenia - przy niższym napięciu będzie gorsze oświetlenie. To, że może będzie wtedy ciut niższe spalanie, to tego można się spodziewać, ale o ile to już sprawa dyskusyjna.
    Dobrze, że tym tropem nie idzie energetyka i uzależnia napięcie w sieci od obciążenia.
    Racjonalne i uczciwsze byłoby uzasadnienie obniżania napięcia w instalacji samochodowej, jako ochrony wyżyłowanego alternatora przed sfajczeniem. I to raczej nie ECU tym rządzi, tylko regulator napięcia w alternatorze, a właściwie jego temperatura. To jest łatwe do sprawdzenia, a sprawdzałem to w kilku samochodach, różnych marek i różnych roczników. Przy zimnym alternatorze, napięcie w instalacji niezależnie od obciążenia, było rzędu 14.3-14.4V, ale po kilkunastu minutach zaczynało spadać do poziomu 13.8-14.0V, a przy załączonej większej ilości odbiorników, jeszcze niżej.
  • #6
    andrzej20001
    Level 43  
    Do mnie też nie trafia ,napisz do krawaciarzy z Toyota,Honda itd.. po co takie wynalazki
  • #7
    artmannt
    Level 2  
    andrzej20001 wrote:
    Jesli masz na klemie minus IBS odłacz od nie go wtyczkę. Powinno być stałe 14V. Jeśli nie ma to nic nie zrobisz.


    Dodano po 3 [minuty]:

    Ale czy odłączenie IBS nie spowoduje zakłóceń w pracy innych podzespołów w samochodzie?
    Skontaktuję się z serwisem Toyoty ale obawiam się ,że niewiele mi powiedzą a z całą pewności nie podsuną mi pomysłu jak obejść to zabezpieczenie :)