Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot 106 2003r. 1.1 - Brak zasilania elementów na silniku

mkos1 25 May 2021 23:52 282 13
  • #1
    mkos1
    Level 29  
    Dzień dobry!
    Mój kolega ma taki pojazd jak w tytule jako drugie auto w domu. Niedawno musiał mu zrobić mały remont silnika i po remoncie .... auto rzuciło palenie.
    Sytuację jaką zastałem to był brak zasilania czegokolwiek w obrębie silnika. Rozrusznikiem można było sobie pokręcić ale brak pracy pompy paliwa, brak iskry itd.
    Po pomiarach stwierdziłem że główny przekaźnik załączający zasilanie na elementy silnika zupełnie nie jest zasilony - dochodzą do niego 4 kable jasnoniebieskie, na których powinno być 12V a mam raptem jakieś szczątkowe 2V.
    Próba diagnostyki oczywiście nie udała się, gdyż nie mogłem się połączyć z ECU
    PO dłuższych dywagacjach zrobiłem experyment i podałem napięcie na ten przewód zasilający główny przekaźnik.
    Efekt taki, że .... auto odpaliło!
    Cóż - doszliśmy do wniosku, że w ostateczności zamontuje się ten "mosteczek" na stałe dając profilaktycznie jakiś bezpiecznik po drodze.
    Niestety - dzisiejsza próba wykazała, że przez ten mostek płynie cały prąd ładowania accu więc nie mogłem tak tego pozostawić bo można byłoby narobić więcej szkody niż pożytku.
    Oczywiście po podaniu napięcia przez ten "mostek" możliwa się stała diagnostyka silnika.



    Po tym przydługim wstępie mam pytanie:
    - Jaki element podaje zasilanie na elementy przy silniku? Chodzi mi o zasilanie tych nieszczęsnych jasnoniebieskich przewodów, których trochę jest w aucie.
    Czy może być to kwestia immo?
    Auto prawdopodobnie mogło z dobę czasu stać z odłączonym accu w trakcie, gdy był robiony remont silnika.

    Próbowałem porównać dostępne na Forum schematy ale one dotyczyły głownie starszych wersji.
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Rozumię że wszystkie bezpieczniki sprawdziłeś 2 razy i są ok?
  • #3
    mkos1
    Level 29  
    Wszystkie bezpieczniki sprawdzone nie tylko wizualnie.
  • #4
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Wszystkie kable podłączone, nic nigdzie nie wisi? Wygląda to tak jakby coś nie było podłączone.
  • #5
    mkos1
    Level 29  
    Nie ma żadnego wolnego kabla ani pod maską ani też w okolicy bezpieczników przy nogach kierowcy.
    No i oczywiscie brak mi pomysłu co podaje zasilanie na ten obwód.
    Wyłącznik wstrząsowy ma inne kolory przewodów ale nawet kolega go mostkował ale bez sukcesów.
  • Helpful post
    #6
    koleś kit
    Level 39  
    A jest tam już BSM czy nie?Jaki kod silnika?
  • #7
    mkos1
    Level 29  
    Niestety ale nie jestem w stanie podać kodu silnika i wypowiedzieć się w kwestii BSM
    Jedyne co mogę powiedzieć to fakt, że silnik ma sterownik (o ile pamiętam) w wersji M7.4.4
    Immobiliser jest w kluczyku bo znalazłem pętlę indukcyjną przy stacyjce.
  • Helpful post
    #8
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Zrób fotkę bezpieczników pod maską bdzie wiadomo czy ma BSM ale raczej nie ma za to powinieneś mieć coś takiego jak moduł przekaźników. Jest to czarne nie za duże pudełko z wtyczką na 15 pinów. Z niego wychodzi prawie całe zasilanie silnika. Sprawdź jeszcze czy na pinoe 18 sterownika jest stałe napięcie 12V bez zapłonu. Jeżeli znajdziesz moduł o którym piszę to na pinie 12 powinno pojawić się 12V po włączenu zapłonu i rozpoznanou kluczyka.
  • #9
    mkos1
    Level 29  
    Skrzynka bezpieczników koło accu wygląda mniej - więcej tak jak poniżej:

    Peugeot 106 2003r. 1.1 - Brak zasilania elementów na silniku
    Foto zapożyczone z OLX bo nie było kiedy pojechać i zrobić foto z natury.
    Obok niej mam jeszcze jakiś pojedynczy bezpiecznik ale to oryginalne podłączenie.
    Do tego jest też druga skrzyneczka przy ścianie grodziowej z 4 (lub 5) dużymi bezpiecznikach.

    piotrekwoj1 - ten przekaźnik o którym piszesz wydaje mi się, że mam w bliskiej lokalizacji sterownika silnika.
    Powinny do niego przyjść na 4 kabelkach +12V po włączeniu zapłonu.
    Niestety - na tych czterech „plusach” mam tylko jakieś szczątkowe napięcie rzędu 2V przy odłączonym przekaźniku.
    Ten przekaźnik podaje zasilanie na zapłon, pompę paliwa, wtryskiwacze itd.
    Jeśli go sztucznie zasilę to w sumie mogę auto uruchomić.
  • Helpful post
    #10
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Peugeot 106 2003r. 1.1 - Brak zasilania elementów na silniku
    Jedno pytanie tam jest jednopunktowy wtrysk paliwa czy wielopunktowy, będę wiedział na który schemat patrzeć, ale z tego co piszesz wydaje mi się że jednopunktowy. W taki przypadku tak jak piszesz do tego przekaźnika powinny dochodzić 4 zasilania dwa po zapłonie i dwa stałe, oraz jedno tak jak pisałem jak system rozpozna kluczyk to powinno się pojawić. Musisz poszukać dokąd idą te przewody. Postaram się wrzucić Ci schemat.
  • #11
    mkos1
    Level 29  
    Wtrysk wielopunktowy.
    Na żadnym pinie tego przekaźnika nie mam 12V nawet po włączeniu zapłonu i .... nie potrafię określić co załącza to zasilanie.
  • Helpful post
    #12
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Czyli powyższy schemat jest zły i w takim układzie powinien w nim być już BSM, dlatego sprawa się komplikuje bo sterowanie leci cyfrowo a nie analogowo. Według schematu powinno tam być zasilanie stałe na wszystkich 4 przewodach. Sądzę że coś gdzieś jest nie podłączone albo przegapiliście jakąś drobnostkę. Ewentualnie uszkodzony BSM. Skoro powinno być tam napięcie stałe więc nic go nie załącza, powinno tam być i koniec. Do tego BSM powinien dochodzić kabel z zasilaniem, sprawdź czy na bezp. jest jakieś napięcie.
  • #13
    mkos1
    Level 29  
    Wybiorę się do kolegi i zrobię fotkę z zaznaczeniem na których bezpiecznikach mam zasilanie - tak chyba będzie najprościej
  • #14
    mkos1
    Level 29  
    Nie było mnie pare dni ale temat już ogarnięty - przez przypadek oberwał się jeden z przewodów na rozruszniku.

    Dziękuje bardzo wszystkim za chęć pomocy.