Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Vivaro 2.0dci 2011 - klimatyzacja nie startuje

pp_pablo 28 May 2021 10:25 1884 10
  • #1
    pp_pablo
    Level 25  
    Vivaro 2.0dci 114KM 2011r blaszak 3 osobowy. Klimatyzacja manualna.

    Klima szczelna (sprawdzona azotem i hydrogenem) czynnik świeży 650g. Przycisk AC się podświetla. Czujnik pod clipem widzi 6bar. Sprężarka nie startuje, ale jak na zgaszonym wcisnę przycisk AC i odpalę silnik to na 1sek kompresor się załączy. Później jak już silnik pracuje nie reaguje na włączanie.

    W w parametrach clipa:
    obecność klimatyzacji - tak
    żądanie klimatyzacji - nie wykonany
    wyłączenie klimatyzacji - nieaktywny
    napięcie czujnika ciśnienia - 0,94V
    ciśnienie płynu - 6 bar



    Bezpieczniki OK. Dobrałem się po przekaźnika pod zbiorniczkiem i jak robię zworę (pin 3+5) klima startuje, chłodzi i wiatrak reaguje OK.
    Na kostce przy wypiętym przekaźniku mam (oznaczenia z brązowego przekaźnika):
    1. zielony z czarnym - 12V po zapłonie
    2. szary z czarnym - 3,5V po zapłonie
    3. czerwony - 12V stałe
    5. dwa szare - masa
    Na wpiętym przekaźniku na pinach 1 i 2 jest ok 10,5V

    Silnik odpalony klima włączona.

    Na wypiętej kostce z presostatu:
    zielony: 4,8V
    pomarańczowy: 4,95V
    fioletowy: masa

    Kostka wpięta w presostat
    zielony: 0,8V
    pomarańczowy: 4,95V
    fioletowy: masa

    Jest coś na rzeczy z wysterowaniem przekaźnika? Ktoś coś podpowie?
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Błedy w silniku masz jakieś?
  • #3
    pp_pablo
    Level 25  
    Niestety nie. Przy wyłączaniu silnika parametr:
    wyłączenie klimatyzacji : nieaktywny zmienia się na sekundę na "stan 5" czyli zbyt mocne ogrzewanie. Przy pracującym silniku i włączonym przycisku AC (dioda świeci) cały czas parametr: wyłączenie klimatyzacji : nieaktywny
    Żadne błędy z klimatyzacji się nie zapisują ani jako aktywne, ani jako nieaktywne.
  • #4
    genek1000
    Level 35  
    pp_pablo wrote:
    Dobrałem się po przekaźnika pod zbiorniczkiem i jak robię zworę (pin 3+5) klima startuje,
    pp_pablo wrote:
    Na kostce przy wypiętym przekaźniku mam (oznaczenia z brązowego przekaźnika):
    pp_pablo wrote:
    3. czerwony - 12V stałe
    pp_pablo wrote:
    5. dwa szare - masa

    :shocked!: :shocked!: :shocked!: :shocked!: :shocked!: :shocked!:
    Jak połączysz 12v z masą to klima startuje :?:
    :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:
    Panel nawiewu jest bezpośrednio połączony s steronikeim silnika
    Stan ET18 " Polecenie włączenia klimatyzacji" to informacja czy silnik dostał sygnał z panela nawiewu.
    Sprawdź przełączniki nawiewu czy wychodzi 12v dalej ?
    Jak masz możliwość to podmień opornicę nawiewu - czasem pomaga .
    Aha. Oczywiście temperatura silnika mieści się w przedziale prawidłowej pracy :D
  • #5
    Aleksander_01
    Level 42  
    Aby klima ruszyła musi być spełnionych kilka warunków. Jednym z nich jest załączenie wewnętrznej dmuchawy przynajmniej na pierwszy bieg. W renówkach taką informację daje "słicz" umieszczony w panelu sterowania. W fiatach niektórych nawet gdy masz wyłączony nadmuch to po włączeniu klimy wentylator nadmuchu idzie na I biegu.
    Zobacz też parametry parownika (temperaturę).
    To w miarę nowoczesny samochód i klima jest prościutkim układem.
  • #7
    pp_pablo
    Level 25  
    Jak nie odpalę silnika tylko kluczyk w pozycji zapłon to Stan ET18 Żądanie klimatyzacji- normalnie reaguje i zmienia się dowolną ilość razy z nie wykonany na wykonany przy wciskaniu przycisku AC.
    Natomiast jak tylko uruchomię silnik przy wciśniętym wcześniej przycisku AC, kompresor wystartuje na 1sek po czym ET18 zmienia się na - nie wykonany i taki zostaje nawet po wyłączeniu silnika (ale na zapłonie). Po uśpieniu ok 10 sek i ponownym włączaniu kluczyka w pozycję zapłon ET18 zmienia status i reaguje na przycisk AC normalnie

    Jak silnik pracuje przy wciskaniu włącznika AC- ET18 cały czas ma status nie wykonany - brak zmian.

    Podsumowując
    -Na pracującym silniku ET18 - status nie wykonany.
    -Na zapłonie (po wcześniejszym uśpieniu sterownika) ET18 - status zmienia się w zależności od położenia przycisku AC, do momentu startu silnika.

    Dodano po 5 [godziny] 27 [minuty]:

    genek1000 wrote:
    3. czerwony - 12V stałe
    pp_pablo wrote:
    5. dwa szare - masa


    genek1000 wrote:
    Jak połączysz 12v z masą to klima startuje :?:


    Jak zwieram pin 3+5 bez wpiętego przekaźnika (przez żarówkę to robiłem) to klima startuje.
    Z kompresora czarny przewód idzie na masę. Natomiast szary idzie do pinu 5 w przekaźniku i z tego samego pinu drugi szary poprzez diodę idzie na masę.

    Teraz coś mi przyszło do głowy. W tym aucie była zautomatyzowana skrzynia biegów. Przerobiłem na manualną, sterownik skrzyni wypiąłem z instalacji i wyprogramowałem. Żeby rozrusznik zakręcił musiałem zrobić zworę na jednym z przekaźników. Pod clipem stycznik sprzęgła widzi jako aktywowany.

    Czy jest realne, że przez ten sterownik przechodzą jakieś informację dotyczące klimatyzacji?
    Może ktoś dysponuje schematem a najlepiej dla porównania (jeśli są różne) wersje manualna i zautomatyzowana skrzynia.

    Presostat podmieniany - bez zmian
  • #8
    genek1000
    Level 35  
    pp_pablo wrote:
    eraz coś mi przyszło do głowy. W tym aucie była zautomatyzowana skrzynia biegów. Przerobiłem na manualną, sterownik skrzyni wypiąłem z instalacji i wyprogramowałem. Żeby rozrusznik zakręcił musiałem zrobić zworę na jednym z przekaźników. Pod clipem stycznik sprzęgła widzi jako aktywowany.

    Fajnie . Uwielbiam takie puzzle , szczególnie jak ktoś podrzuci klika klocków z innego zestawu - tak co by nie było za łatwo .
    pp_pablo wrote:
    Jak zwieram pin 3+5 bez wpiętego przekaźnika (przez żarówkę to robiłem) to klima startuje.
    Z kompresora czarny przewód idzie na masę. Natomiast szary idzie do pinu 5 w przekaźniku i z tego samego pinu drugi szary poprzez diodę idzie na masę.

    To nie pisz że pin 5 . dwa szare to masa. Pin 5 to wyjście zasilania z przekaźnika na sprzęgło kompresora klimatyzacji. Jest podłączone przez diodę do masy żeby gasić prąd wsteczny przy rozłączaniu sprzęgła .
    pp_pablo wrote:
    eraz coś mi przyszło do głowy. W tym aucie była zautomatyzowana skrzynia biegów. Przerobiłem na manualną, sterownik skrzyni wypiąłem z instalacji i wyprogramowałem. Żeby rozrusznik zakręcił musiałem zrobić zworę na jednym z przekaźników. Pod clipem stycznik sprzęgła widzi jako aktywowany.

    Czy jest realne, że przez ten sterownik przechodzą jakieś informację dotyczące klimatyzacji?

    Nie. Nie jest realne . Żadna informacja dotycząca klimatyzacji nie przechodzi przez sterownik skrzyni zrobotyzowanej .
    Natomiast sterownik skrzyni wysyła do sterownika silnika ważne informację mogące blokować pracę klimatyzacji jako dodatkowego odbiornika mocy mogącego obciążać układ napędowy .
    Wg. mnie odpięcie sterownika skrzyni fizycznie od układu generuje dodatkowe problemy ( widziałem już kilka takich pojazdów) .
    Trzeba przeanalizować wszystkie dostępne stany i parametry w sterowniku silnika dotyczące skrzyni automatycznej . Jeżeli jest tam ogóle coś widoczne bo może być sytuacja że producent nie przewidziała że sterownik silnika pod skrzynię zrobotyzowaną będzie współpracował ze skrzynią manualną i nie będzie stworzona żadna ścieżka diagnostyczna dla takiej sytuacji .
    Dla mnie najprostszym wyjściem jest założenie sterownika z programem pod skrzynię manualną i dorobienie dodatkowych przewodów pod czujnik sprzęgła - bo bez tego na obecnym jak i na nowym sterowniku praca silnika nie będzie normalna - będzie się dziwnie zachowywał przy ruszaniu i zmianie biegów .
  • #9
    pp_pablo
    Level 25  
    Są postępy. Po wpięciu komputera skrzyni biegów (tylko większa wtyczka) klimatyzacja ruszyła i działa normalnie. Włączył się wiatrak na 1 bieg i ciśnienie równe 8 bar. Niestety na wyświetlacz wróciły informacje (A,3-N i info o usterce skrzyni). Po podłączeniu clipa wymusiło zmianę konfiguracji (żeby było można podglądać parametry bieżące).
    W kalkulatorze wtrysku w pozycji PR053 "prędkość obrotowa wymagana przez klimatyzację" pokazało się 775obr/min, a wcześniej bez wpiętego kompa skrzyni było 0. To jedyna zmiana oprócz oczywiście ET018 - wykonane (zdjęcia)

    Z fabrycznie manualną skrzynią sterownik silnika w PR053 wydaje mi się że nie widzi obrotów - nie wymaga?

    Mógłbym zmienić sterownik silnika ale u mnie (2011r) EDC16c36 są wtryskiwacze elektromagnetyczne, 114KM i fabrycznie nie ma DPF i raczej będzie trudno kupić. Sterownik z rocznika powiedzmy 2008 gdzie są wtryskiwacze piezo raczej nie zagra.
    Mógłbym jeździć z błędami na desce ale wolałbym nie. Można to jakoś ogarnąć czy pozostaje tylko szukanie nowego sterownika. Aha i jeszcze jedno, konieczna jest zmiana całego sterownika czy wystarczy wgranie nowego programu.

    Numer sterownika na zdjęciu:
    Opel Vivaro 2.0dci 2011 - klimatyzacja nie startuje Opel Vivaro 2.0dci 2011 - klimatyzacja nie startuje Opel Vivaro 2.0dci 2011 - klimatyzacja nie startuje
  • #10
    genek1000
    Level 35  
    pp_pablo wrote:
    Z fabrycznie manualną skrzynią sterownik silnika w PR053 wydaje mi się że nie widzi obrotów - nie wymaga?

    Nie wiem . Nigdy mnie to nie interesowało .
    pp_pablo wrote:
    Niestety na wyświetlacz wróciły informacje (A,3-N i info o usterce skrzyni). Po podłączeniu clipa wymusiło zmianę konfiguracji (żeby było można podglądać parametry bieżące).

    Da się zmienić konfigurację licznika . Nie wiem czy CLIP zezwoli ale istnieją inne programy
  • #11
    pp_pablo
    Level 25  
    genek1000 wrote:
    pp_pablo wrote:
    Niestety na wyświetlacz wróciły informacje (A,3-N i info o usterce skrzyni). Po podłączeniu clipa wymusiło zmianę konfiguracji (żeby było można podglądać parametry bieżące).

    Da się zmienić konfigurację licznika . Nie wiem czy CLIP zezwoli ale istnieją inne programy


    Genek, (Clip zezwala) konfiguracja licznika (i pozostałych kalkulatorów) cały czas jest ustawina na "ręczną", ale jak tylko podłączę większą wtyczkę pod sterownik skrzyni, na wyświetlaczu pojawiają się informacje (3 lub N-po hamulcu, info o usterce skrzyni). Wpięcie/wypięcie małej wtyczki w sterownik nic nie zmienia.

    Będę szukał sterownika silnika od manuala, ale na razie żeby klima chodziła musi być wpięty Magnetti.
    Nie przeszkadzał by mi gdyby nie wysyłał informacji do licznika.

    Masz może rozpiskę pionów sterownika skrzyni?
    Jeśli jest bezpośrednie połączenie z licznikiem, może wystarczy przeciąć komunikację... :roll: