Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instalacja fotowoltaiczna do grzania wody.

akagi66 30 May 2021 09:00 2154 35
Helukabel
  • #1
    akagi66
    Level 10  
    Zdecydowałem się na kupno i montaż takiej instalacji do grzania wody - ale nie wiem jaką moc powinna mieć, dla bojlera 117 l i domku, gdzie mieszkają dwie-trzy osoby. Planuję grzać wodę do ok 60 C. Grzałkę o jakiej mocy wybrać? I co z prądem, gdy woda się zagrzeje i sterownik wyłączy grzałkę? To w ogóle jest jakiś problem czy po prostu wyłączone i już?
    Moderated By krzysiek7:

    Następnym razem proszę założyć swój temat, a nie dopisywać posty w archiwalnych.
    Wydzieliłem z: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3589186.html
    3.1.19. Nie wysyłaj wiadomości w tematach archiwalnych, jeśli jest to kolejne pytanie, w szczególności inne niż osoby pytającej. Z racji szacunku do pytającego załóż własny temat. Możesz dopisać tylko sposób rozwiązania problemu.

  • Helukabel
  • Helpful post
    #2
    anaba255
    Level 26  
    1000 W to będzie minimum, 1500 W, to tak z zapasem. Tutaj masz przykład takiej instalacji
    http://bialaenergia.pl/instalacja-fotowoltaiczna-do-cwu-kompletowanie-systemu/

    Dodano po 5 [minuty]:

    akagi66 wrote:
    co z prądem, gdy woda się zagrzeje i sterownik wyłączy grzałkę ? To w ogóle jest jakiś problem czy po prostu wyłączone i już ?

    Sterownik/termostat wyłączy zasilanie, panelom nic się nie stanie, ani sterownikowi.
  • Helukabel
  • #3
    akagi66
    Level 10  
    Dziękuję Ci bardzo ! Czy gotowy zestaw z Allegro wychodzi znacznie drożej ? Może lepiej samemu skompletować ?
  • Helpful post
    #4
    anaba255
    Level 26  
    akagi66 wrote:
    Czy gotowy zestaw z Allegro wychodzi znacznie drożej ? Może lepiej samemu skompletować ?

    Porównaj ceny, choć jak sprawdzałem, to tak, lepiej kupić osobno. Sterownik i małe elementy, jak śruby, nakrętki, łączniki z przesyłką, na alledrogo, jest za darmo. Paneli i szyn pod panele poszukaj lokalnie.
  • Helpful post
    #5
    Maverick73
    Level 27  
    A może tak :)

    Grzałka 1200W/36V (70 zł)

    https://pl.aliexpress.com/item/32524167766.ht...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Panele x6/7 PANEL SLONECZNY BATERIA 180W MONO 12V 24V (szt z dostawą ok. 100zł)

    https://allegro.pl/oferta/panel-sloneczny-bateria-180w-mono-12v-24v-10734596510

    Możesz zastosować inne panele na 36V co łącznie dają ok.30A.

    Termostat sonoof do grzałki przy okazji aplikacja wielofunkcyjna na telefon (ok. 50zł)

    https://pl.aliexpress.com/item/10050023298256...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Przewód solarny nie więcej (100 zł)

    Ta grzałka w Twoim bojlerze w słoneczny dzień da 8,5 C na godzinę nie zależnie od początkowej temperatury w bojlerze. Dajmy na to ze o 9 rano będziesz miał 20 C w bojlerze to o 14 powinieneś mieć już ponad 60 C.

    Cała inwestycja w pełni automatyczna wychodzi ok. 800zł (jakieś zabezpieczenie,wyłącznik dajmy ze 100zł) = nie powinien przekroczyć 900zł (w tym masz dostęp z komórki w każdym miejscu do ustawień grzałki,widoku temperatury oraz on/off). Mam tak samo używki i nie narzekam hula aż miło, tanio i sprawnie.

    Taki mój mały przykład.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Tutaj jeśli chodzi o grzałki (W) pod Twój bojler to mogę Ci dać dane °C grzania na godzinę jeśli zdecydujesz się na inne rozwiązanie.

    1000W 7°C
    1500W 11°C
    2000W 14°C
    2500W 18°C
  • #6
    akagi66
    Level 10  
    Żaden sterownik potrzebny nie jest ?
  • #7
    Maverick73
    Level 27  
    Nie ... jedynym sterownikiem jest sonoff służący zarazem jako termostat. On ma w siebie automatykę działania czyli nastawy temperatur włączenia, wyłączenia grzałki etc. tylko ze jeśli to ma śmigać pod 30A to sonoff powinien sterować mocniejszym przekaźnikiem bo sam sonoff ma swój max 16A (tutaj można zastosować jak ja mam samochodowy 12-24V/40-60A). W sumie to bardzo prosty i bezpieczny układ w pełni automatyczny przez sonoffa. Ja mam grzałkę 24V/600W w bojlerze 80l i nie narzekam na brak ciepłej wody (oczywiście panele używki)
  • #8
    anaba255
    Level 26  
    Sterownik jest potrzebny, bo przy kiepskiej pogodzie, rano, wieczorem, zimą, zawsze, gdy jest słabe nasłonecznienie wydajność instalacji będzie drastycznie spadać.
    No i lepiej iść w wyższe napięcie, cieńsze/tańsze przewody, nie trzeba stosować złączek, diód blokujących, łatwiej dobrać grzałkę. Niskie napięcia to do ładowania akumulatorów.
  • #9
    Maverick73
    Level 27  
    Zobacz jest 19:30 i u mnie nadal pracuje grzałka bez sterowników innych dziwactw elektronicznych a zaczyna pracę ok. 7 rano.
    Tutaj już jest pierwszy plus jak pomyślisz kiedy może nastąpić pierwsza awaria sterownika a kiedy paneli. Ile sterownik kosztuje? ... to co zaoszczędzisz znów dasz na naprawę lub nowy?
    Dobrze przemyślana strategia układu grzewczego jak najmniej zainwestować a jak najwięcej grzać.
    Ja zainwestowałem w panele 2000 zł góra do dwóch lat grzałka mi zwróci koszty (dobry słoneczny miesiąc do 200/300kWh) ... później już tylko leci na plus bez myślenia co się zepsuje, kiedy i ile znów będzie trzeba inwestować.
    Zdecydowanie jestem za bezpośrednim połączeniu paneli z grzałką.
  • #10
    krzywy1
    Level 24  
    Maverick73 wrote:
    Zobacz jest 19:30 i u mnie nadal pracuje grzałka bez sterowników innych dziwactw elektronicznych a zaczyna pracę ok. 7 rano.
    Tutaj już jest pierwszy plus jak pomyślisz kiedy może nastąpić pierwsza awaria sterownika a kiedy paneli. Ile sterownik kosztuje? ... to co zaoszczędzisz znów dasz na naprawę lub nowy?
    Dobrze przemyślana strategia układu grzewczego jak najmniej zainwestować a jak najwięcej grzać.
    Ja zainwestowałem w panele 2000 zł góra do dwóch lat grzałka mi zwróci koszty (dobry słoneczny miesiąc do 200/300kWh) ... później już tylko leci na plus bez myślenia co się zepsuje, kiedy i ile znów będzie trzeba inwestować.
    Zdecydowanie jestem za bezpośrednim połączeniu paneli z grzałką.


    Kolega ma mocno przewymiarowane panele, to nie jest żadna filozofia. Można założyć instalacje nawet 10kW, tylko po to , aby nawet w pochmurne dni mieć z tego 10%, ale tu nie o to chodzi. To jest coś za coś. Mamy dużo paneli, to nawet jak jest mało słońca, grzałka działa. Ale jak jest bardzo słoneczny dzień, to wtedy jest nadmiar energii, bo nie ma jak jej zagospodarować.
    Sterownik jest po to, aby to wszystko jak najbardziej dopasować. I nie każdy ma tyle miejsca na dachu aby zakładać 4 razy więcej paneli. Poza tym większe prądy to większe straty, trzeba stosować grubsze (droższe) przewody oraz większe prawdopodobieństwo wystąpienia zwarcia, pożaru instalacji, bo prąd 40A to już jest jak prąd ze spawarki.
  • #11
    anaba255
    Level 26  
    Jak dobrze kojarzę masz 3000W paneli, grzałkę 600W i bojler 80l, zgodzę się, że w takim układzie to będzie działać. Ja mam 2000W paneli, grzałka 2100W i bojler 350l, w słoneczne dni mam temperaturę po 70°C, co prawda potrzeba 2 dni, żeby zagrzać tego klocka, ale dzięki temu mam zapas ciepłej wody na kolejne kilka dni bez słońca. A ciepła woda jest zużywana na bieżąco.
    Wcześniej miałem bojler 100l i po południu regulator wyłączał grzanie przy 80°C.
    Pomyśl, ile energii się marnuje w Twojej instalacji.
  • #12
    Maverick73
    Level 27  
    U mnie akurat działa grzałka jak i przetwornica na tym samym zestawie paneli. Akurat mało się co u mnie marnuje. Zapewne jak bym miał kupować nowe panele to bym w to nie poszedł ale używane to siadło to jak bum cyk.
  • #13
    akagi66
    Level 10  
    Ile lat wytrzymają takie używane panele np Sharp ? Pytałem w miejscowej firmie, mają ponoć ok 93% mocy nominalnej i 10 latek...
  • #14
    wello
    Level 19  
    Najważniejsza jest ocena wzrokowa. Jeżeli nie ma żadnych przebarwień, rdzy, uszkodzeń mechanicznych, to ponieważ wytrzymały już 10 lat, to spokojnie powinny wytrzymać kolejne. Gdyby miały się "zepsuć", to do tego czasu już by się to stało.
  • Helpful post
    #15
    anaba255
    Level 26  
    Mam używki z 2008 roku, żadne markowe, chińskie, od siedmiu lat i w tym czasie nie zauważyłem, żeby ich moc spadła, przy dobrych warunkach dają 100%.
    Tutaj masz opisane jak mierzyć panele
    http://bialaenergia.pl/sprawdzanie-paneli-fotowoltaicznych-domowym-sposobem/
    Ważne, żeby kupować od kogoś, kto wie co sprzedaje i da gwarancję rozruchową.
  • #16
    Maverick73
    Level 27  
    Ja to mówię zawsze się musi znaleźć jakiś pionier co przeciera nowe szlaki tam gdzie mówią ze się nie da.
    Odpowiednia strategia, przemyślenie całego projektu, jak najniższe koszty jak i późniejsze dobre dochody.
    Ja mam moją instalacje sprawdzoną i sobie ja chwalę nawet nie spodziewałem się aż takich osiągnięć.
    Wiem wiem ze są takie i takie zasady,przepisy i wiedza powielana w kółko ale jak mówią koty chodzą własnymi ścieżkami :)
    Daje głowę ze zapewne parę razy wymienisz ten sterownik niż wszystkie zużyte panele.
  • Helpful post
    #17
    krzywy1
    Level 24  
    Maverick73 wrote:
    Ja to mówię zawsze się musi znaleźć jakiś pionier co przeciera nowe szlaki tam gdzie mówią ze się nie da.
    Odpowiednia strategia, przemyślenie całego projektu, jak najniższe koszty jak i późniejsze dobre dochody.
    Ja mam moją instalacje sprawdzoną i sobie ja chwalę nawet nie spodziewałem się aż takich osiągnięć.
    Wiem wiem ze są takie i takie zasady,przepisy i wiedza powielana w kółko ale jak mówią koty chodzą własnymi ścieżkami :)
    Daje głowę ze zapewne parę razy wymienisz ten sterownik niż wszystkie zużyte panele.


    Pewnie, każdy tam obie jakoś radzi. Ja poszedłem do tematu grzania wody troszkę inaczej, u mnie wszystkie panele są połączone szeregowo, dają wyższe napięcie i mniejszy prąd, ok 8-9A, uznałem ze tak jest bardziej korzystnie i bezpiecznie. I tez jestem zadowolony.
  • Helpful post
    #18
    MarcinM2020
    Level 15  
    Ciekawa ta dyskusja. Również zastanawiam się nad grzaniem wody instalacja PV. Czytam, pytam ile mogę bo jak to mówią wiedzy nigdy za wiele ale szczerze powiem że im więcej czytam tym mniej wiem ;)
  • Helpful post
    #19
    Maverick73
    Level 27  
    krzywy1 wrote:
    Pewnie, każdy tam obie jakoś radzi. Ja poszedłem do tematu grzania wody troszkę inaczej, u mnie wszystkie panele są połączone szeregowo, dają wyższe napięcie i mniejszy prąd, ok 8-9A, uznałem ze tak jest bardziej korzystnie i bezpiecznie. I tez jestem zadowolony.


    Tak można jak piszesz nie widzę problemu ale ja wykorzystuję moje panele nie tylko do grzania wody ale między innymi i przetwornicy oraz inne układy zasilania. Pogodziłem jednym pakietem paneli więcej moich instalacji niskonapięciowych. Szeregowe łączenie u mnie nie wchodzi w grę.

    Dodano po 3 [minuty]:

    MarcinM2020 wrote:
    Ciekawa ta dyskusja. Również zastanawiam się nad grzaniem wody instalacja PV. Czytam, pytam ile mogę bo jak to mówią wiedzy nigdy za wiele ale szczerze powiem że im więcej czytam tym mniej wiem


    Bo to wiedza tajemna :D ;)
  • Helpful post
    #20
    gaz4
    Level 33  
    Maverick73 wrote:
    Ja to mówię zawsze się musi znaleźć jakiś pionier co przeciera nowe szlaki tam gdzie mówią ze się nie da.
    Odpowiednia strategia, przemyślenie całego projektu, jak najniższe koszty jak i późniejsze dobre dochody.
    Ja mam moją instalacje sprawdzoną i sobie ja chwalę nawet nie spodziewałem się aż takich osiągnięć.
    Wiem wiem ze są takie i takie zasady,przepisy i wiedza powielana w kółko ale jak mówią koty chodzą własnymi ścieżkami :)
    Daje głowę ze zapewne parę razy wymienisz ten sterownik niż wszystkie zużyte panele.


    Nie tylko przeciera szlaki ale także prezentuje inne podejście do tematu opłacalności. To nie jest tak, że jak dzieki sterownikowi uzyskamy >90% efektywność to będzie bardziej oplacalne niż bezpośrednie spięcie PV z grzałką. Z jednej strony można tyle kasy wywalić na sterownik, że opłacalność bedzie zerowa. Z drugiej wielu (większość?) podłaczajacych bezpośrednio do grzałki robi szkolne błędy i wtedy opłacalność będzie zerowa ;)

    Osobiście jestem zwolennikiem wyższych napięć czyli mniejszych prądów. Przy połączeniu PV tak aby napiecie Uoc nie przekroczyło 230V można używać zwykłych grzałek co znacznie ułatwia cała zabawę. Gdy w pełnym nasłonecznieniu moc PV zawiera się w granicach 140-200% mocy oddawanej na grzałce średnioroczna efektywność będzie OK. Moim zdaniem przy aktualnych cenach lepiej 2x przewymiarować moc PV bo ta zawsze się do czegoś przyda. Najpoważniejszą wadą bezpośredniego połączenia jest ryzyko spalenia styków termostatu w bojlerze ale z tym można sobie poradzić. Kilka propozycji w moim temacie o bojlerze i dwu grzałkach.
  • Helpful post
    #21
    Maverick73
    Level 27  
    Tak jak pisałem u mnie działają przekaźniki samochodowe 40A (jako styki termostatów) i nawet się nie grzeją podczas cało dniowej pracy a prądy mam zawrotne grzałka plus przetwornica gdy pracują na maxa to łącznie do 60A. Przewód główny to ASXSN 2x25 mm2. Komparator rozdziela prąd pomiędzy grzałkę i przetwornicę (plus mniejsze układy) zależnie od pogody. Cały układ sam opracowałem i tylko myślę o dołożeniu jeszcze może 2-4 paneli wschód i zachód. Panele te mają służyć na wydłużenie pracy mojej instalacji o jakieś 4 godziny przy pełnym słońcu. Głównie mi się rozchodzi o grzałkę jak teraz się włącza ok.7 to aby zaczęła od 5:30 i kończyła ok 20:30. Do tego aby przetwornica miała więcej prądu o zachodzie. Tak jak pisałem koszt mojej instalacji bardzo tani a sama grzałka do dziś od 15 maja zrobiła 89kWh to gdzieś za dwa dni będzie 100kWh i 71zł zwróci się (sama grzałka w pół miesiąca). Do tego moja instalacja pracuje w każdy dzień z większą lub mniejszą wydajnością ale pracuje. Do tego na panelu przeze mnie zrobionym i zabudowanym w moim pokoju widzę co kiedy pracuje natężenia i napięcia w układzie. Oczywiście reszta w aplikacjach na tel. Cały układ na maxa zautomatyzowany,tani,wydajny i bezpieczny. Właśnie myślę nad automatycznym odłączeniem przewodów głównych (fizycznie) podczas burz i powoli zabieram się do realizacji tego planu. Nie wierzę za bardzo SPD dlatego chcę coś zrobić swojego na własnym pomyśle.
  • #22
    akagi66
    Level 10  
    anaba255 wrote:
    Mam używki z 2008 roku, żadne markowe, chińskie, od siedmiu lat i w tym czasie nie zauważyłem, żeby ich moc spadła, przy dobrych warunkach dają 100%.
    Tutaj masz opisane jak mierzyć panele
    http://bialaenergia.pl/sprawdzanie-paneli-fotowoltaicznych-domowym-sposobem/
    Ważne, żeby kupować od kogoś, kto wie co sprzedaje i da gwarancję rozruchową.

    czy oprócz tej przetwornicy trzeba kupić jeszcze jakieś dodatkowe zabezpieczenia czy zabezpieczenia ? Czy też wystarczy podłączyć z jednej strony panele a z drugiej grzałkę z termostatem ? ( sorki, jestem mocno nietechniczny )
    najbardziej podobało mi się rozwiązanie na prąd stały z polską przetwornicą, ale jak zamówię teraz, to dostawa w październiku... Wobec tego zdecydowałem kupić ten model, który zastosowałeś w swojej instalacji.
  • #23
    anaba255
    Level 26  
    akagi66 wrote:
    czy oprócz tej przetwornicy trzeba kupić jeszcze jakieś dodatkowe zabezpieczenia czy zabezpieczenia ? Czy też wystarczy podłączyć z jednej strony panele a z drugiej grzałkę z termostatem ? ( sorki, jestem mocno nietechniczny )

    Po stronie DC(paneli) powinno się dać wyłącznik dedykowany do PV.
    akagi66 wrote:
    Wobec tego zdecydowałem kupić ten model, który zastosowałeś w swojej instalacji.

    Jak zabezpieczyć, uziemić instalację/przetwornicę powinno być w instrukcji. Rzeczywiście kupiłem tę przetwornicę, po testach wróciłem do starego regulatora, lepiej sprawował się przy słabym nasłonecznieniu, co przy dużym bojlerze ma znaczenie.
  • #24
    gaz4
    Level 33  
    akagi66 wrote:
    anaba255 wrote:
    Mam używki z 2008 roku, żadne markowe, chińskie, od siedmiu lat i w tym czasie nie zauważyłem, żeby ich moc spadła, przy dobrych warunkach dają 100%.
    Tutaj masz opisane jak mierzyć panele
    http://bialaenergia.pl/sprawdzanie-paneli-fotowoltaicznych-domowym-sposobem/
    Ważne, żeby kupować od kogoś, kto wie co sprzedaje i da gwarancję rozruchową.

    czy oprócz tej przetwornicy trzeba kupić jeszcze jakieś dodatkowe zabezpieczenia czy zabezpieczenia ? Czy też wystarczy podłączyć z jednej strony panele a z drugiej grzałkę z termostatem ? ( sorki, jestem mocno nietechniczny )
    najbardziej podobało mi się rozwiązanie na prąd stały z polską przetwornicą, ale jak zamówię teraz, to dostawa w październiku... Wobec tego zdecydowałem kupić ten model, który zastosowałeś w swojej instalacji.


    Tymczasowo można podłączyć grzałkę bezpośrednio z PV, a sterownik dołożyć później. Wydajność takiej prowizorki będzie zależała od stosunku mocy PV do mocy grzałki na danym napieciu: gdy wynosi ok. 2:1 będzie spora. Jednak prąd stały z PV może spalić styki termostatu więc trzeba je zabezpieczyć. Bardzo dobrze sprawdza się zwykła żarówka wpięta równolegle w styki. W moim temacie o bojlerze i dwu grzałkach jest kilka postów osoby która tak zrobiła. Żarówka służy mu jednocześnie do sygnalizowania stanu termostatu - jak świeci to znaczy, że bojler jest w pełni naładowany ;)
  • #25
    Maverick73
    Level 27  
    gaz4 wrote:
    Tymczasowo można podłączyć grzałkę bezpośrednio z PV


    Można i bez sterownika i wydajność będzie jeszcze lepsza i tańsza tak jak pisałem wcześniej. Tutaj jednak wydaje mi się ze działa sprawa rozwiązania technicznego, ze autor tematu za bardzo się w tym nie orientuje więc najprościej jest właśnie przepłacić i dać sterownik. W tym układzie aby wyjść na prostą trzeba spłacić sterownik, jak się nie mylę ok. 500 zł. No ok mamy już nagrzane za to 500 zł wody, super jesteśmy już na prostej teraz tylko na plus. Mamy już 500 na plus i pada sterownik więc kupujemy i znów jesteśmy na 0. Czarny jakiś mam ten scenariusz ale całkiem możliwy to tylko elektronika. Jak to mówią czym mniej dupereli tym dłużej działa.
  • #26
    anaba255
    Level 26  
    akagi66 wrote:
    czy oprócz tej przetwornicy trzeba kupić jeszcze jakieś dodatkowe zabezpieczenia czy zabezpieczenia ? Czy też wystarczy podłączyć z jednej strony panele a z drugiej grzałkę z termostatem ?

    Jeszcze przypomniała mi się jedna rzecz.
    Żeby można było bezpiecznie rozłączać panele z przetwornicą, np. podczas burzy, daj po kolei; wyłącznik DC w rozdzielnicy, wystarczy jednopolowa, z niej wyprowadź przewód na gniazdo 230V 3P 16A i wtyczką połącz z przetwornicą.
  • #27
    Maverick73
    Level 27  
    anaba255 wrote:
    wyłącznik DC w rozdzielnicy, wystarczy jednopolowa, z niej wyprowadź przewód na gniazdo 230V 3P 16A i wtyczką połącz z przetwornicą.


    Ok fajny patent ale myślę ze skuteczność jest tego co najwyżej średnia. Dlatego ze jak nie ma nikogo w domu kto rozłączy przewody bo myślę ze tutaj o to chodzi. W mocy jak przyjdzie burza i wszyscy mocna śpią, burza w oddali i pioruny wędrujące. Same nawet przełączanie wyłącznika w trakcie burzy nie wiem czy jest bezpieczne.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ja mam w planach budowę całkowicie bezpiecznego automatycznego wyłącznika powiedzmy burzowego. Przyjdzie czas na realizację to się tym zajmę.
  • #28
    akagi66
    Level 10  
    a jakieś zabezpieczenia przeciwgromowe ( czy jak się to fachowo nazywa ) ? Mam takie w firmie - i są jak na razie skuteczne...
  • #29
    gaz4
    Level 33  
    W przypadku instalacji off grid (a do takich zalicza sie PV podłączone do bojlera) moża iść inną drogą. Sporo w ostatnich postach mojego tematu o bojlerze i dwu grzałkach. W skrócie polaga to na tym, że jak nie ma uziemienia to nie ma ryzyka przepięć. Aby piorun uderzył rezystancja miedzy ziemią i PV musi być miejsza niż okolicznych wysokich budynków i konstrukcji. Urządzenia podpięte do sieci 230V są szczególnie narażone bo zero w tej instalacji ma potencjał ziemi czyli dla pioruna to jeden z pierwszych wyborów, zaraz po instalacji odgromowej. Główne zagrożenie w przypadku burzy to indukowanie napięcia w kablach.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18675037#18675037

    I jeszcze trochę informacji nt. uziemienia w off grid:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16530144#16530144
  • #30
    anaba255
    Level 26  
    akagi66 wrote:
    jakieś zabezpieczenia przeciwgromowe ( czy jak się to fachowo nazywa ) ? Mam takie w firmie - i są jak na razie skuteczne...

    http://inzynierbudownictwa.pl/ochrona-odgromowa-i-przepieciowa-instalacji-fotowoltaicznej/
    Takie same jak do on-grida po stronie DC, wszystko w artykule.
    Będzie skuteczne, jak masz w domu uziemienie, po pomiarach.