Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Yamaha ybr 125 (2006r)brak iskry

FapMan 30 May 2021 20:34 585 8
Optex
  • #1
    FapMan
    Level 7  
    Witam, mam problem z brakiem iskry zarówno świecy i na samym przewodzie zapłonowym. Nie wiem co może być przyczyną, kiedyś motorek kiepsko palił, zapłon włączał się i wyłączał przy ruchach kierownicy i do tego miał problem z kręceniem rozrusznikiem i falowaniem obrotów.

    Nie chciałem się bawić w ustalanie przyczyny więc za śmieszne pieniądze kupiłem parę części, cewkę zapłonową (stara nigdy nie była wymieniana), przekaźnik rozrusznika, stacyjkę. Z tych rzeczy mniej istotnych to zmieniłem gaźnik na nowy z tą różnicą że już bez podgrzewanej komory pływakowej i zmieniłem kompletny kosz sprzęgłowy ze sprzęgłem i przy okazji zmieniłem pompe oleju. Całość zalałem nowym olejem.

    Zrobiłem duży błąd że rozbierałem wszystko na raz, ale z drugiej strony nie chciałem odpalać motocykla na starym oleju po roku czy dwóch stania na parkingu.

    W każdym bądź razie, nie wiem co dalej robić, stacyjka którą kupiłem wydaje się być uszkodzona, według serwisówki (załącznik) przy uruchomionym zapłonie powinny być warte ze sobą przewody: czerwony z brązowym oraz czarny(masowy) z czarno/białym.
    W starej stacyjce przy sprawdzaniu miernikiem i funkcją diody były takie przejścia, natomiast w nowej przewody były pozamieniane kolorystycznie w pinach stacyjki względem oryginału i do tego jeden pin obsługiwał 3 pozostałe. Tak więc zamiast dwóch obwodów miałem jeden z trzeba przewodami a jeden kabel nie był nigdzie przyłączony. O dziwo neutralny się świecił i było napięcie na sterowniku. To mi się dzisiaj udało ustalić.
    Wcześniej podłączałem przewodu na krótko bez stacyjki ale bez efektów więc myślałem że stacyjka jest w porzątku. Dlatego też kupiłem nowy uniwersalny sterownik cdi który pasuje pinami do tego modelu. Teraz mam wątpliwości czy aby przez tą stacyjkę nie spalił mi się stary sterownik a potem nowy ? Czujnik ckp impulsator jest sprawny sprawdzałem miernikiem,. Napięcie na sterowniku jest, brązowy i czarny przewód. Ale na cewce już go nie ma (pomarańczowy i czarny). Sprawdzałem wszystkie masy i ciągłości przewodów. Zmostkowałem też jeden jedyny wyłącznik bezpieczeństwa w dźwigni sprzęgła.

    Przepraszam jeśli napisałem to to torchę chaotycznie.
  • Optex
  • Helpful post
    #2
    MOSFET - Serwis
    Level 33  
    FapMan wrote:
    Czujnik ckp impulsator jest sprawny sprawdzałem miernikiem

    Jak to miernikiem?

    Sprawdzałeś napięcie zasilania ECU czy napięcie wysterowania cewki zapłonowej? Najlepiej to sprawdzić oscyloskopem. Wtedy widać dużo więcej niż na wskazaniu miernika.
  • #3
    FapMan
    Level 7  
    MOSFET - Serwis wrote:
    FapMan wrote:
    Czujnik ckp impulsator jest sprawny sprawdzałem miernikiem

    Jak to miernikiem?

    Sprawdzałeś napięcie zasilania ECU czy napięcie wysterowania cewki zapłonowej? Najlepiej to sprawdzić oscyloskopem. Wtedy widać dużo więcej niż na wskazaniu miernika.


    Impulsator sprawdziłem badając jego rezystancję, mieściła się w widełkach serwisówki.
    Właśnie nie rozumiem do końca tej cewki. Jest do niej podłączony tylko jeden przewód pomarańczowy, który musi nią zasilać. Nie wiem czy powinno być na nim cały czas napięcie czy nie ? Sprawdzałem to wpinając się w piny wtyczki sterownika (pomarańczowy i czarny przewód). Kiedy kręciłem rozrusznikiem na mierniku pojawiło się może przez chwile jakieś 0.1v ale to i tak za mało do uruchomienia cewki.
  • Optex
  • Helpful post
    #4
    MOSFET - Serwis
    Level 33  
    Na cewce powinien pojawiać się przebieg napięcia zmiennego. To działa mniej więcej tak: Podawane jest napięcie ze sterownika na cewkę wymuszające przepływ prądu, po odcięciu napięcia cewka stara się podtrzymać prąd płynący w cewce indukując sem o znacznej wartości liczony w kV. Jeżeli cały czas by było napięcie, albo cały czas by go nie było to cewka nie mogła by wyindukować odpowiedniego sem. Dlatego najlepszy do sprawdzenia okaże się oscyloskop, który powie ci czy napięcie i prąd mają odpowiednie przebiegi w czasie, czy cewka może wygenerować takie napięcie?
  • #5
    FapMan
    Level 7  
    MOSFET - Serwis wrote:
    Na cewce powinien pojawiać się przebieg napięcia zmiennego. To działa mniej więcej tak: Podawane jest napięcie ze sterownika na cewkę wymuszające przepływ prądu, po odcięciu napięcia cewka stara się podtrzymać prąd płynący w cewce indukując sem o znacznej wartości liczony w kV. Jeżeli cały czas by było napięcie, albo cały czas by go nie było to cewka nie mogła by wyindukować odpowiedniego sem. Dlatego najlepszy do sprawdzenia okaże się oscyloskop, który powie ci czy napięcie i prąd mają odpowiednie przebiegi w czasie, czy cewka może wygenerować takie napięcie?


    Dobra racja, to podstawowa wiedza działania cewki 🤫. Chociaż na innych forum ludzie często pisali w ten sposób, nawet angole. Kiedyś widziałem oscyloskopy wielkości telefonu które kosztowały jakieś 200zł czy taki mało profesjonalny sprzęt będzie dobry do takich rzeczy ?
    Odchodząc trochę w przyszłość, co jeśli nie było by żadnego wykresu na osyloskopie albo było by bardzo niskie ? Jak myślisz co mogło się zepsuć ?
  • #7
    FapMan
    Level 7  
    MOSFET - Serwis wrote:
    Sterowanie cewką. Na schemacie sterowanie wychodzi bezpośrednio z ECU. Jeżeli byłoby za niskie napięcie to ECU do wymiany lub naprawy. Jeżeli napięcie się nie pojawi to raczej ECU nie dostaje jakiegoś sygnału, ale wtedy raczej starter nie zakręci.


    A co z oscyloskopami polecasz coś w małych pieniądzach ? I czy mógłbyś mi doradzić jak i gdzie miałbym go podłączyć i na co ewentualnie zwrócić uwagę ?
  • #8
    MOSFET - Serwis
    Level 33  
    Sam posiadam kr7203a. Używam naprawdę sporadycznie, jak coś robię przy audio. Dosyć stara konstrukcja i raczej nie ufałbym zapewnieniom sprzedawców z olx, którzy zapewniają o doskonałym stanie ich egzemplarza. Sam się naciąłem, bo chciałem przyoszczędzić. Z nowych cyfrówek raczej mało co jest w stanie wzbudzić moje zaufanie. Miałem kiedyś zajęcia z człowiekiem, który ciągle zaznaczał, że do pracy taki hantek to minimum:
    https://www.aliexpress.com/item/32961503018.h...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Nigdy z nich nie korzystałem i ciężko mi się wypowiedzieć na ten temat. Jeżeli nie ma budżetu powyżej 2000 to trzeba eksperymentować. Albo się trafi na coś porządnego albo na zabawkę. Powyżej są już sprawdzone chińskie konstrukcje - jakieś siglenty czy rigole.

    FapMan wrote:
    I czy mógłbyś mi doradzić jak i gdzie miałbym go podłączyć i na co ewentualnie zwrócić uwagę ?

    Masę do masy, plus do sterowania po stronie ecu. Jak chcesz, żeby przeżył to nie próbuj wpinać do strony świecy.
  • #9
    FapMan
    Level 7  
    MOSFET - Serwis wrote:
    Sam posiadam kr7203a. Używam naprawdę sporadycznie, jak coś robię przy audio. Dosyć stara konstrukcja i raczej nie ufałbym zapewnieniom sprzedawców z olx, którzy zapewniają o doskonałym stanie ich egzemplarza. Sam się naciąłem, bo chciałem przyoszczędzić. Z nowych cyfrówek raczej mało co jest w stanie wzbudzić moje zaufanie. Miałem kiedyś zajęcia z człowiekiem, który ciągle zaznaczał, że do pracy taki hantek to minimum:
    https://www.aliexpress.com/item/32961503018.h...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Nigdy z nich nie korzystałem i ciężko mi się wypowiedzieć na ten temat. Jeżeli nie ma budżetu powyżej 2000 to trzeba eksperymentować. Albo się trafi na coś porządnego albo na zabawkę. Powyżej są już sprawdzone chińskie konstrukcje - jakieś siglenty czy rigole.

    FapMan wrote:
    I czy mógłbyś mi doradzić jak i gdzie miałbym go podłączyć i na co ewentualnie zwrócić uwagę ?

    Masę do masy, plus do sterowania po stronie ecu. Jak chcesz, żeby przeżył to nie próbuj wpinać do strony świecy.


    Raczej kilka tysięcy volt oscyloskop nie wytrzyma xD
    Dobra to tyle jak na razie, wielkie dzięki za wskazówki napiszę za jakiś czas co udało mi się ustalić.