Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

SYM GTS 125 EVO - Regulator napiecia + jednostka sterujaca ładowaniem = brak ład

Gsm Libertus 09 Jun 2021 22:56 2409 9
Suntrack
  • #1
    Gsm Libertus
    Level 13  
    Witam wszystkich

    Panowie okazyjnie kupiłem za granica skuter SYM GTS 125 EVO
    Sprzezdajacy powiedział że coś z elektryką, nie odpal nie wie itp
    Przyjechał do Polski
    Podłaczyłem aku, odpaliłem na plaku :)
    Okazała się zapchana dysza wolnych obrotów :shii:
    Silnik bajka itd aleeee
    Po 20 minutach pracy rozładował mi aku
    Serwisówka download, miernik i do przodu

    Stator dobry, napiecie na cewkach według serwisówki, opór to samo, brak zwarcia do masy na cewkach

    idąc dalej dogrzebałem sie do niby - Jednostki sterującej ładowaniem
    https://www.pieces-origine-sym.fr/en/pieces-detachees/1271-vue-eclatee.html

    To ustrojstwo jest tak jakby za regulatorem napiecia tzn wyjscia z regulatora jest przedłużone na ramie i wchodzą w to "coś" :)

    SYM GTS 125 EVO - Regulator napiecia + jednostka sterujaca ładowaniem = brak ład

    SYM GTS 125 EVO - Regulator napiecia + jednostka sterujaca ładowaniem = brak ład

    SYM GTS 125 EVO - Regulator napiecia + jednostka sterujaca ładowaniem = brak ład

    Zworka zrobiona na pierwszym zdjęciu, wrzuca napiecie na akumulator na poziomie 12,5-13,3V

    Jak zastąpić ten Charge Control Unit?
    Po co on w ogóle jest?
  • Suntrack
  • Suntrack
  • #3
    BANANvanDYK
    Level 41  
    To żeś mnie zaskoczył, że taki moduł istnieje.
    Który to rocznik i kod modelu? Możesz podesłać serwisówkę, bo do tego modelu z takim modułem nie mogę znaleźć.
    Sym GTS250 gaźnikowy i na wtrysku ma kontrolkę ładowania na liczniku, regulator ma wyjście na kontrolkę ładowania.
    Bo tak przypuszczam, że ten moduł służy do wykrywania prądu ładowania i wystawiania sygnału na kontrolkę. Natomiast to czarne walcowe ustrojstwo to przerywacz kierunkowskazów. Musiałbym zajrzeć do schematów aby to przypuszczenie potwierdzić.
  • #4
    dufek
    Level 32  
    BANANvanDYK wrote:
    Bo tak przypuszczam, że ten moduł służy do wykrywania prądu ładowania i wystawiania sygnału na kontrolkę

    To też ale podstawowe zadanie to ograniczanie prądu ładowania, dlatego posiada obudowę z radiatorem.
  • #5
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Otóż takie rozwiązanie nie miałoby sensu. Z alternatorem współpracuje zwyczajny regulator stratny. Rozłączanie prądu ładowania (na przewodzie od akumulatora) powodowałoby zwiększone obciążenie regulatora napięcia (tyrystorów). Ponadto wywoływałoby to przepięcia doprowadzające do niestabilnej pracy regulatora i w rezultacie jego uszkodzenie. To nie jest to samo co nowoczesny samochód który posiada alternator sterowany przez ECM/PCM, kontrolę prądu ładowania i stopnia obciążenia instalacji. Nie widziałem jeszcze aby jakikolwiek producent motocykli nawymyślał podobne udziwnienia w trosce o "ekologię". No poza Hondą Rucus w której wprowadzono system start-stop, czyli alternator i rozrusznik w jednym (plus specjalny moduł). Od ponad 10 lat są znane regulatory napięcia tzw. FET lub MOSFET, czyli takie które nie są stratne tylko szeregowe, a diody prostownicze zastąpiono tranzystorami w układzie aktywnego prostownika. Regulatory napięcia tego typu prawie się nie grzeją.
  • #6
    Gsm Libertus
    Level 13  
    Rozjaśnię trochę temat
    Schemat dla potomnych - dostałem po znajomości 8-)

    SYM GTS 125
    SYM GTS 125 EVO - Regulator napiecia + jednostka sterujaca ładowaniem = brak ład

    Ida dalej po schemacie, widać że coś zwiera układ, do tego na rozruszniku pojawia się dziwne 6V :?:
    Biorę miernik do ręki, dzwonię jeszcze raz i co?
    Okazuje się że klient wcześniej upalił jakoś przekaźnik rozrusznika i kupił drugi
    A że był wzrokowcem i trochę "bez głowy" to go zamontował tak jak wcześniejszy
    Tylko że nowy miał inna polaryzację bateria - motor i trzeba go było obrócić o 180 stopni w uchwycie, tak by zamienić bieguny 8-)

    SYM GTS 125 EVO - Regulator napiecia + jednostka sterujaca ładowaniem = brak ład
    po lewej oryginalny Sym, po prawej zamiennik

    Jaki z tego morał ?
    Myślenie nie boli :shii:

    P.S
    Czarny - napięcie akumulatora
    Żółto\Czarny - sygnał na zegary o błędzie ładowania
  • #8
    Gsm Libertus
    Level 13  
    Skoro jest ogólnie dostepy to dlaczego się z nim nie podzieliłeś w pierwszy poście
    Teraz to ja też jest mądry 8-)
  • #10
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Gratuluję spostrzegawczości. Nawet nie spodziewałbym się, że bezpiecznik na styczniku to nie bezpiecznik główny, tylko bezpiecznik regulatora napięcia.
    Sprawdź i ewentualnie zalutuj połączenie na konektory rurkowe przewodu masowego przy akumulatorze (punkt masowy G3). W tym modelu służy za masę modułu zapłonowego, przerywacza świateł awaryjnych i licznika. Przerwanie połączenia może spowodować problemy z zapłonem i ew. uszkodzić licznik elektroniczny.

    Ze schematu wychodzi, że przez moduł kontroli ładowania nie przechodzi nawet prąd ładowania. Moduł bada wzrost napięcia lub spadek napięcia pomiędzy wyjściem regulatora a "+" po stacyjce (zacisk Sense)? W takim razie do czego służy ten walcowy element?