Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
LegrandLegrand
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Moduł zasilania-sterowania świateł DLR.

nouki 10 Jun 2021 12:13 1545 16
  • Moduł zasilania-sterowania świateł DLR.
    Witam.

    Jakiś czas temu zakupiłem do swojego auta światła dlr połączone z kierunkowskazem.
    Jak na Chiński produkt przystało nie nacieszyłem się zbyt długo. Po dwóch miesiącach do jednego modułu dostała się woda i zjadło go na tyle skutecznie że nie było czego ratować.

    Światła jak na chińskie wyglądają nawet ładnie i tanie nie były więc decyzja ratujemy.

    Podczas zakładania nie wgłębiałem się zbytnio na samej konstrukcji było światło i jakaś puszka.
    Okazało się iż owa magiczna puszka nie tylko przełącza światło dzienne - kierunkowskaz a na dodatek daje około 22V zasilania.

    Do przeróbki została użyta gotowa przetwornica na popularnym XL6009.
    Druga strona to część logiczna oparta na Attiny2313 i FdS6961.

    Zasada działania.
    Po otrzymaniu zasiania zapala się światło dzienne.
    gdy włączymy kierunkowskaz białe gaśnie i mruga kierunek :)
    Po wyłączeniu kierunku po upływie 1sek zapala znów białe
    Cykl oczekiwania na sygnał kierunkowskaz właśnie 1sek.

    Po przełączeniu przez czujnik na światła drogowe mamy dwie opcje
    1. biały DLR gaśnie kierunek nadal działa
    2. DLR świeci z drogowymi.

    Dzięki zastosowaniu w/w przetwornicy można uzyskać dość spory zakres napięć zasilających ledy.
    Jeśli ktoś chętny posiadam płytki jak i mogę udostępnić wykaz części i wsad.

    Pozdrawiam

    Wykaz elementów.

    Item Count Label-Value Pattern Designation(s)
    1 2 4,3V 0805 D1,D2
    2 1 10UF 1206 C1
    3 1 TS1117-5.0V SOT223 IC1
    4 2 50R 0805 R1,R2
    5 1 FDS6961A SMD8A IC3
    6 1 ATTIN2313 SMD20 IC2
    7 1 EMPTY IC1 IC4
    8 2 500R 0805 R3,R4
    9 1 5K 0805 R5
    10 1 100N 0805 C2

    Total number of components : 13

    Procesor taktowanie 8MHz

    link do świateł jakie mam ( kupiłem znacznie taniej)

    https://www.wish.com/product/5aae348a1c6def5a...M42oWLLM5YaixAjFfArPAAaAohYEALw_wcB&share=web[/url]

    Przetwornica moduł:
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-dc-step-up-xl6009-za-lm2577-sx1308-10168011214

    W przetwornicy zaleca się wymianę potencjometru na dobrany opornik. Potencjometr jest ponoć bardzo słabej jakości.

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    nouki
    Level 25  
    Offline 
    T3TFF-DYCC3-BTW6H-HFVJ9-MC9BM
    Has specialization in: mechanika i automatyka
    nouki wrote 1100 posts with rating 53, helped 28 times. Live in city ŁÓDŹ. Been with us since 2005 year.
  • LegrandLegrand
  • #2
    tomekptk
    Level 15  
    Tak z ciekawości. Czy te światła miały homologację dla Kolegi auta?
  • #3
    nouki
    Level 25  
    tomekptk wrote:
    Tak z ciekawości. Czy te światła miały homologację dla Kolegi auta?


    A czy kiedyś ktoś Koledze sprawdzał? Na ulicy można spotkać auta które świecą we wszytkie strony nie wspominając o amerykańskich i wszystko ma przegląd i jest zarejestrowane.
  • #4
    McMarycha
    Level 31  
    Nie wiem jak u innych, ale u mnie to nawet nie sprawdzali działania dokładanych świateł drl, pewnie w wielu miejscach tak jest.
  • LegrandLegrand
  • #5
    tomekptk
    Level 15  
    Z opisu nie do końca było dla mnie jasne, czy te DLR nie w jakiś nadmiarowy sposób nie ingerowały w oświetlenie fabryczne. Oczywiście wszelka ingerencja w fabryczne oświetlenie jest niedozwolona. Ludzie wymieniają np. zwykłe żarówki na ledowe w standardowych reflektorach. Naiwnie sądzą, że jak się nie przyczepi diagnosta i policja to jest ok, chociaż są tacy, co tracą dowód rejestracyjny po takim "tuningu". Jednak prawdziwy problem pojawia się w razie jakiegoś wypadku, kiedy biegły sądowy badając pojazdy stwierdza wady oświetlenia, które mogły się przyczynić do wypadku, np. przez oślepienie. Oczywiście w naszym porządku prawnym dozwolone jest samodzielne montowanie świateł DLR, spełniając jednak warunki ich umiejscowienia oraz homologacji i jej oznaczeń umieszczonych na kloszach lamp. Sam tak zrobiłem. Osobiście wożę jeszcze jednak w aucie świadectwo homologacji do tych lamp. Może przesadzam, ale to taka już moja natura.
  • #7
    78db78
    Level 35  
    Światła DLR muszą zgasnąć po włączeniu jakiegokolwiek światła w samochodzie mijania -pozycje.
  • #8
    melas
    Level 30  
    A co powiesz na nowego mercedes actrosa gdzie ledy świecą non-stop po włączeniu zapłonu, odpaleniu, dalej po włączeniu świateł, po zgaszeniu świateł. I auto ma homolgacje na PL
  • #9
    nouki
    Level 25  
    78db78 wrote:
    Światła DLR muszą zgasnąć po włączeniu jakiegokolwiek światła w samochodzie mijania -pozycje.


    Kolega chyba mało oglądał ostatnio nowe auta.

    tomekptk wrote:
    Z opisu nie do końca było dla mnie jasne, czy te DLR nie w jakiś nadmiarowy sposób nie ingerowały w oświetlenie fabryczne. Oczywiście wszelka ingerencja w fabryczne oświetlenie jest niedozwolona. Ludzie wymieniają np. zwykłe żarówki na ledowe w standardowych reflektorach. .


    Nie do końca prawda. Ostatnio pojawiają się żarówki LED które można montować do starszych aut i posiadają homologację.
  • #10
    error105
    Level 13  
    nouki wrote:
    Nie do końca prawda. Ostatnio pojawiają się żarówki LED które można montować do starszych aut i posiadają homologację.

    Doczytaj, to że żarówka ma homologacje nie znaczy że możesz ja montowac w swoim starym Oplu od razu.....
    Twoj klosz nie ma homologoacji do innego typu zarowki niz H4 halogen, i to ze pasuje tam ledowa, HID czy inny wymysl tego nie zmieni i jest to tak samo nie legalne jak montaz zarowki bez homologacji.
  • #11
    nouki
    Level 25  
    Doczytaj Osram i certyfikacja. Na razie jest to w Niemczech najbardziej posunięte. I tyczy się to starych opraw waśnie.
    W Polsce nikomu się nie spieszy i tu jest problem.
    Na stronie jest lista aut.
    https://www.osram.de/am/night-breaker-led/night_breaker_led_kompatibilitaetsliste.jsp

    Oczywiście pytanie można zadać - Jeśli dopuszczone są w Niemczech co się stanie gdy przekroczymy granicę Polską lub gdy kupimy auto w którym będą założone.
  • #12
    gemiel
    Level 24  
    Robiłem sterowanie do lamp z kierunkowskazami i dziennymi. Zamiast tej skomplikowanej konstrukcji z ATtiny2313 można to zrobić na jednej bramce z układu CD4093, kondensatorze 1uF, rezystorze 1M i diodzie 1N4148. Nie trzeba pisać programu, a układ jest bardziej niezawodny.
  • #13
    nouki
    Level 25  
    gemiel wrote:
    Robiłem sterowanie do lamp z kierunkowskazami i dziennymi. Zamiast tej skomplikowanej konstrukcji z ATtiny2313 można to zrobić na jednej bramce z układu CD4093, kondensatorze 1uF, rezystorze 1M i diodzie 1N4148. Nie trzeba pisać programu, a układ jest bardziej niezawodny.


    A 40 lat temu był kalkulator na bramkach :) A tak na poważnie a co ma być takie zawodne? Nic nie stoi na przeszkodzie by Kolega przedstawił swój układ.
  • #14
    Dziarski Hank
    Level 30  
    nouki wrote:
    A czy kiedyś ktoś Koledze sprawdzał?


    Mi tak. Poczekaj, aż Twój pojazd będzie brał udział w wypadku (nie kolizji) - trzepanko wraz z protokołem lepsze jak przy oględzinach przed zakupem. Nawet na kierunkowskazach sprawdzali homologację.
  • #15
    nouki
    Level 25  
    Dziarski Hank wrote:
    nouki wrote:
    A czy kiedyś ktoś Koledze sprawdzał?


    Mi tak. Poczekaj, aż Twój pojazd będzie brał udział w wypadku (nie kolizji) - trzepanko wraz z protokołem lepsze jak przy oględzinach przed zakupem. Nawet na kierunkowskazach sprawdzali homologację.


    Nikt nie każe nikomu robić czy zakładać a ten dział nie jest miejscem do dyskutowania na te tematy.
  • #16
    NIXIE_123
    Level 31  
    Pokaż jeszcze jak to wygląda na aucie i efekt końcowy czyli jak działa
  • #17
    nouki
    Level 25  
    Same elementy świecące maja oczywiście też mankament.
    Zostały złożone na płytkach które są wygięte dodatkowo zderzak pracuje a to nie wróży dobrze.
    Po jakiś 6 miesiącach przestała działać sekcja składająca się z 5 ledów ( w miejscu najbardziej wygiętym) co skutkowało wymianą sekcji. Niestety z braku 2 kolorowych zostały same białe.
    Uprzedzę pytanie czemu sekcja nie została naprawiona:) bo nie mogłem dobrać ledów
    21,4v na 5 w sekcji daje 4,2-4,3v dodatkowo obudowa i jasność.

    Oryginalnie mogą mieć 3 kolory jeśli auto obsługuje wtedy przy otwieraniu i zamykaniu zapalają się niebieskie.