Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Moduł zasilania-sterowania świateł do jazdy dziennej (DRL)

nouki 10 Jun 2021 12:13 5970 49
  • Moduł zasilania-sterowania świateł do jazdy dziennej (DRL)

    Jakiś czas temu kupiłem do swojego auta światła DRL połączone z kierunkowskazem. Jak na chiński produkt przystało, nie nacieszyłem się zbyt długo. Po dwóch miesiącach do jednego modułu dostała się woda i zjadło go na tyle skutecznie, że nie było czego ratować.

    Światła jak na chińskie wyglądają nawet ładnie i tanie nie były, więc decyzja "ratujemy".

    Podczas zakładania nie wgłębiałem się zbytnio, w samej konstrukcji było światło i jakaś puszka.
    Okazało się, iż owa magiczna puszka nie tylko przełącza światło dzienne - kierunkowskaz, ale na dodatek daje około 22 V zasilania.

    Do przeróbki została użyta gotowa przetwornica na popularnym XL6009. Druga strona to część logiczna oparta na ATtiny2313 i FDS6961.

    Zasada działania:
    Po otrzymaniu zasiania zapala się światło dzienne. Gdy włączymy kierunkowskaz, białe gaśnie i mruga kierunkowskaz. Po wyłączeniu kierunkowskazu po upływie 1 s zapala się znów białe. Cykl oczekiwania na sygnał kierunkowskazu - właśnie 1 s.

    Po przełączeniu przez czujnik na światła drogowe mamy dwie opcje:
    1. Biały DLR gaśnie, kierunkowskaz nadal działa.
    2. DLR świeci z drogowymi.



    Dzięki zastosowaniu ww. przetwornicy można uzyskać dość spory zakres napięć zasilających LED-y.
    Jeśli ktoś chętny, posiadam płytki, jak i mogę udostępnić wykaz części i wsad.

    Wykaz elementów.

    Item Count Label-Value Pattern Designation(s)
    1 2 4,3V 0805 D1,D2
    2 1 10UF 1206 C1
    3 1 TS1117-5.0V SOT223 IC1
    4 2 50R 0805 R1,R2
    5 1 FDS6961A SMD8A IC3
    6 1 ATTIN2313 SMD20 IC2
    7 1 EMPTY IC1 IC4
    8 2 500R 0805 R3,R4
    9 1 5K 0805 R5
    10 1 100N 0805 C2

    Total number of components: 13

    Procesor taktowanie 8 MHz

    Link do świateł, jakie mam (kupiłem znacznie taniej):
    https://www.wish.com/product/5aae348a1c6def5a...M42oWLLM5YaixAjFfArPAAaAohYEALw_wcB&share=web[/url]

    Moduł przetwornicy:
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-dc-step-up-xl6009-za-lm2577-sx1308-10168011214

    W przetwornicy zaleca się wymianę potencjometru na dobrany opornik. Potencjometr jest ponoć bardzo słabej jakości.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    nouki
    Level 25  
    Offline 
    T3TFF-DYCC3-BTW6H-HFVJ9-MC9BM
    Has specialization in: mechanika i automatyka
    nouki wrote 1148 posts with rating 71, helped 28 times. Live in city ŁÓDŹ. Been with us since 2005 year.
  • #2
    tomekptk
    Level 16  
    Tak z ciekawości. Czy te światła miały homologację dla Kolegi auta?
  • #3
    nouki
    Level 25  
    tomekptk wrote:
    Tak z ciekawości. Czy te światła miały homologację dla Kolegi auta?


    A czy kiedyś ktoś Koledze sprawdzał? Na ulicy można spotkać auta które świecą we wszytkie strony nie wspominając o amerykańskich i wszystko ma przegląd i jest zarejestrowane.
  • #4
    McMarycha
    Level 31  
    Nie wiem jak u innych, ale u mnie to nawet nie sprawdzali działania dokładanych świateł drl, pewnie w wielu miejscach tak jest.
  • #5
    tomekptk
    Level 16  
    Z opisu nie do końca było dla mnie jasne, czy te DLR nie w jakiś nadmiarowy sposób nie ingerowały w oświetlenie fabryczne. Oczywiście wszelka ingerencja w fabryczne oświetlenie jest niedozwolona. Ludzie wymieniają np. zwykłe żarówki na ledowe w standardowych reflektorach. Naiwnie sądzą, że jak się nie przyczepi diagnosta i policja to jest ok, chociaż są tacy, co tracą dowód rejestracyjny po takim "tuningu". Jednak prawdziwy problem pojawia się w razie jakiegoś wypadku, kiedy biegły sądowy badając pojazdy stwierdza wady oświetlenia, które mogły się przyczynić do wypadku, np. przez oślepienie. Oczywiście w naszym porządku prawnym dozwolone jest samodzielne montowanie świateł DLR, spełniając jednak warunki ich umiejscowienia oraz homologacji i jej oznaczeń umieszczonych na kloszach lamp. Sam tak zrobiłem. Osobiście wożę jeszcze jednak w aucie świadectwo homologacji do tych lamp. Może przesadzam, ale to taka już moja natura.
  • #7
    78db78
    Level 39  
    Światła DLR muszą zgasnąć po włączeniu jakiegokolwiek światła w samochodzie mijania -pozycje.
  • #9
    nouki
    Level 25  
    78db78 wrote:
    Światła DLR muszą zgasnąć po włączeniu jakiegokolwiek światła w samochodzie mijania -pozycje.


    Kolega chyba mało oglądał ostatnio nowe auta.

    tomekptk wrote:
    Z opisu nie do końca było dla mnie jasne, czy te DLR nie w jakiś nadmiarowy sposób nie ingerowały w oświetlenie fabryczne. Oczywiście wszelka ingerencja w fabryczne oświetlenie jest niedozwolona. Ludzie wymieniają np. zwykłe żarówki na ledowe w standardowych reflektorach. .


    Nie do końca prawda. Ostatnio pojawiają się żarówki LED które można montować do starszych aut i posiadają homologację.
  • #10
    error105
    Level 13  
    nouki wrote:
    Nie do końca prawda. Ostatnio pojawiają się żarówki LED które można montować do starszych aut i posiadają homologację.

    Doczytaj, to że żarówka ma homologacje nie znaczy że możesz ja montowac w swoim starym Oplu od razu.....
    Twoj klosz nie ma homologoacji do innego typu zarowki niz H4 halogen, i to ze pasuje tam ledowa, HID czy inny wymysl tego nie zmieni i jest to tak samo nie legalne jak montaz zarowki bez homologacji.
  • #11
    nouki
    Level 25  
    Doczytaj Osram i certyfikacja. Na razie jest to w Niemczech najbardziej posunięte. I tyczy się to starych opraw waśnie.
    W Polsce nikomu się nie spieszy i tu jest problem.
    Na stronie jest lista aut.
    https://www.osram.de/am/night-breaker-led/night_breaker_led_kompatibilitaetsliste.jsp

    Oczywiście pytanie można zadać - Jeśli dopuszczone są w Niemczech co się stanie gdy przekroczymy granicę Polską lub gdy kupimy auto w którym będą założone.
  • #12
    gemiel
    Level 24  
    Robiłem sterowanie do lamp z kierunkowskazami i dziennymi. Zamiast tej skomplikowanej konstrukcji z ATtiny2313 można to zrobić na jednej bramce z układu CD4093, kondensatorze 1uF, rezystorze 1M i diodzie 1N4148. Nie trzeba pisać programu, a układ jest bardziej niezawodny.
  • #13
    nouki
    Level 25  
    gemiel wrote:
    Robiłem sterowanie do lamp z kierunkowskazami i dziennymi. Zamiast tej skomplikowanej konstrukcji z ATtiny2313 można to zrobić na jednej bramce z układu CD4093, kondensatorze 1uF, rezystorze 1M i diodzie 1N4148. Nie trzeba pisać programu, a układ jest bardziej niezawodny.


    A 40 lat temu był kalkulator na bramkach :) A tak na poważnie a co ma być takie zawodne? Nic nie stoi na przeszkodzie by Kolega przedstawił swój układ.
  • #14
    Dziarski Hank
    Level 32  
    nouki wrote:
    A czy kiedyś ktoś Koledze sprawdzał?


    Mi tak. Poczekaj, aż Twój pojazd będzie brał udział w wypadku (nie kolizji) - trzepanko wraz z protokołem lepsze jak przy oględzinach przed zakupem. Nawet na kierunkowskazach sprawdzali homologację.
  • #15
    nouki
    Level 25  
    Dziarski Hank wrote:
    nouki wrote:
    A czy kiedyś ktoś Koledze sprawdzał?


    Mi tak. Poczekaj, aż Twój pojazd będzie brał udział w wypadku (nie kolizji) - trzepanko wraz z protokołem lepsze jak przy oględzinach przed zakupem. Nawet na kierunkowskazach sprawdzali homologację.


    Nikt nie każe nikomu robić czy zakładać a ten dział nie jest miejscem do dyskutowania na te tematy.
  • #17
    nouki
    Level 25  
    Same elementy świecące maja oczywiście też mankament.
    Zostały złożone na płytkach które są wygięte dodatkowo zderzak pracuje a to nie wróży dobrze.
    Po jakiś 6 miesiącach przestała działać sekcja składająca się z 5 ledów ( w miejscu najbardziej wygiętym) co skutkowało wymianą sekcji. Niestety z braku 2 kolorowych zostały same białe.
    Uprzedzę pytanie czemu sekcja nie została naprawiona:) bo nie mogłem dobrać ledów
    21,4v na 5 w sekcji daje 4,2-4,3v dodatkowo obudowa i jasność.

    Oryginalnie mogą mieć 3 kolory jeśli auto obsługuje wtedy przy otwieraniu i zamykaniu zapalają się niebieskie.
  • #18
    prosiak_wej
    Level 38  
    Dlaczego strzałki wskazują na kierunek przeciwny?
  • #19
    Python013
    Level 9  
    error105 wrote:
    Doczytaj, to że żarówka ma homologacje nie znaczy że możesz ja montowac w swoim starym Oplu od razu.....
    Twoj klosz nie ma homologoacji do innego typu zarowki niz H4 halogen, i to ze pasuje tam ledowa, HID czy inny wymysl tego nie zmieni i jest to tak samo nie legalne jak montaz zarowki bez homologacji.

    A więc niech kolega sam zgłębi temat ponieważ mało wie. W świetle polskich przepisów w reflektorze należy stosować takie żarówki z jakimi był on homologowany. Niestety są nad nami dopuszczenia europejskie i na ich podstawie wiele niezgodności z polskimi przepisami olewa się na legalu. Tak samo jak dopuszcza się stosowanie LED-owych zamienników np. H7 (Osram i Philips) o ile na liście pojazdów w jakich były one testowane jest nasz i nie ma tu znaczenia wiek samochodu.
  • #20
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dziarski Hank wrote:
    Mi tak. Poczekaj, aż Twój pojazd będzie brał udział w wypadku (nie kolizji) - trzepanko wraz z protokołem lepsze jak przy oględzinach przed zakupem. Nawet na kierunkowskazach sprawdzali homologację.

    Stek bzdur. Sprawdzane jest w razie potrzeby tylko to, co miało, bądź mogło mieć bezpośredni wpływ na zdarzenie.
    melas wrote:

    A co powiesz na nowego mercedes actrosa gdzie ledy świecą non-stop po włączeniu zapłonu, odpaleniu, dalej po włączeniu świateł, po zgaszeniu świateł. I auto ma homolgacje na PL
    Prędzej na Bangladesz. https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat%C5%82a_do_jazdy_dziennej
  • #21
    nouki
    Level 25  
    [/quote]Prędzej na Bangladesz. https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat%C5%82a_do_jazdy_dziennej[/quote]

    Osobiście widzę na ulicach wiele samochodów gdzie świecą i dlr i drogowe (po zmierzchu) .
    Ostatnio nawet widziałem tego co ma kły czy tam zęby tygrysa.
    Mercedesy , Bmw też nie wyłączają Dlr.

    Do Kolegi Python013

    W/w wstawiony link pokazuje ze do zwykłych lamp które nie były przystosowane jednak można. Nie napisałem że w Polsce.
    To że są przepisy nie znaczy że trzeba się ich stosować. Jest to tylko sugestia a odpowiedzialność spoczywa na tym co się nie stosuje.
    Na drogach mamy ograniczenia i mało kto się stosuje:)
    A Polska to taki kraj że mając rację można przegrać sprawę tak jak bycie winnym nie oznacza że nas uznają.

    Osobiście uważam że takie światła czy maja homologację czy nie jeśli są w miarę z głową założone stanowią mniejszy problem jak drogowe ustawione źle.
    Dodam tylko że wiele (usa) aut posiada lampy które są cięte i przerabiane na europejskie lub nie są ruszone a tablice i dowód posiadają.
  • #22
    Dziarski Hank
    Level 32  
    robokop wrote:
    Stek bzdur. Sprawdzane jest w razie potrzeby tylko to, co miało, bądź mogło mieć bezpośredni wpływ na zdarzenie.


    Jak zwykle wiesz najlepiej (chociaż jednak zwykle miewasz rację). Nie piszę, bo mi się wydaje, tylko przerobiłem to w praktyce. Zderzenie dwóch samochodów, sprawca w szpitalu, mój samochód dostał rykoszetem jako trzeci uczestnik - porysowany zderzak. Czy to standardowa procedura, czy nadgorliwość - nie wiem. Policjant miał gotowy protokół do wypełnienia. Mimo tylko paru rys dostałem przegląd samochodu, jakiego nie doświadczyłem na żadnej stacji SKP.

    robokop wrote:
    A co powiesz na nowego mercedes actrosa gdzie ledy świecą non-stop po włączeniu zapłonu, odpaleniu, dalej po włączeniu świateł, po zgaszeniu świateł. I auto ma homolgacje na PL
    Prędzej na Bangladesz. https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat%C5%82a do jazdy dziennej


    Przecież takich samochodów jest coraz więcej.
  • #24
    nouki
    Level 25  
    Panowie tu nie forum prawne temat jak zawsze schodzi na złe tory.
    Dla tego nie wstawiałem tyle czasu niczego bo zawsze to samo !
    Ocenia się konstrukcję chyba że zaszły zmiany.

    P.s Przytoczona dyrektywa czy tam przepisy mają też punkt.

    Konstrukcja świateł z niewymiennym źródłem światła (np. zbudowanych z diod LED) nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.

    Już to widzę jak wymieniacie lampę za 5k bo jedna dioda padła :))) nie naprawiamy bo zakazano :) i nie bedzie homologacji :)
  • #25
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    nouki wrote:

    Już to widzę jak wymieniacie lampę za 5k bo jedna dioda padła )) nie naprawiamy bo zakazano i nie bedzie homologacji
    W Ceed-ach II tak było. Padło DRL w lampie zasadniczej=lampa do wymiany.
  • #26
    nouki
    Level 25  
    Quote:
    W Ceed-ach II tak było. Padło DRL w lampie zasadniczej=lampa do wymiany.

    Tam często padała cała płytka. Naprawiali i jedno i drugie. Ale jak kogoś stać na wymianę lampy i boi się że sprawdzą mu "podczas obcierki" to TYLKO NOWA! Bo używka też może być naprawiana :)
  • #27
    Python013
    Level 9  
    nouki wrote:
    W/w wstawiony link pokazuje ze do zwykłych lamp które nie były przystosowane jednak można. Nie napisałem że w Polsce.
    To że są przepisy nie znaczy że trzeba się ich stosować. Jest to tylko sugestia a odpowiedzialność spoczywa na tym co się nie stosuje.


    Kolega chyba nie zrozumiał. Producenci LED-owych zamienników żarówek halogenowych aby zdobyć homologację EU sami wykonali testy na masie różnych samochodów i stworzyli listę w których legalnie możesz je zastosować.
    To, że tak naprawdę te obsram phillip są słabe i mają mocno zawyżone ceny przez co ludzie kupują chińczyki jest inną bajką. Sam mam w Mondeo MK4 z projektorami H7 założone zamienniki z Ali lecz sam metodą prób i błędów wybrałem dobre produkty. Na okresowym badaniu technicznym linie odcięcia są prawidłowe :P
    Nadmienię tylko, że reflektory LED czy lasery w nowych samochodach też oślepiają i często to samo-poziomowanie i nic nie daje bo walą pojazdom poprzedzającym po lusterkach oślepiając kierowcę.
  • #28
    radekrp90
    Level 11  
    Dzienne mogą świecić po uruchomieniu innych źródeł światła jeśli pełnią funkcję świateł pozycyjnych - wtedy w przedniej części pojazdu nie ma innych świateł pozycyjnych tylko te "DRL".

    Do tego oczywiście musi być odpowiednia homologacja (znaczek B na reflektorze jeśli dobrze pamiętam, czyli całość oznaczenia to |B RL|).

    Poza tym, nowe auta to indywidualne dopuszczenia i homologacje. Ogólne przepisy są jednak dość jasne.

    Inna sprawa to same homologacje na chińskich lampkach - każdy prawie klepie tam co chce, najczęściej na hiszpanię (E8) - zapewne tam nikt nie sprawdza prawie nic w tych lampach. Poza tym - ktoś z Was użytkowników pytał sprzedawcę o odpis homologacji? Ja też nie, ale też i nikt tego nie wymaga.
  • #29
    nouki
    Level 25  
    radekrp90 wrote:
    Dzienne mogą świecić po uruchomieniu innych źródeł światła jeśli pełnią funkcję świateł pozycyjnych - wtedy w przedniej części pojazdu nie ma innych świateł pozycyjnych tylko te "DRL".



    Więc Kolego jeśli jest taka teoria to skoro są pozycyjne to świeciły by z tyłu chyba. Może się nie znam 😀
  • #30
    Marian B
    Level 37  
    "Dokładane" światła dzienne mają tą wadę, że trzeba je "dołożyć". Poprowadzić odpowiednią instalację, zamontować dodatkowy wyłącznik. Po "dołożeniu" trzeba pilnować włączenia/wyłączenia w zależności od warunków jazdy, np. jazda w tunelu.
    Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest kompleksowe podejście do problemu i obniżenie mocy za pomocą PWM świateł mijania podczas jazdy w dzień.
    Odpadają kłopoty z pilnowaniem przełaczania, można bardzo łatwo rozwiązać problem łagodnego startu żarówek (szczególnie mijania). Nic nie trzeba dokładać na zderzak, wydłuża się życie reflektorów bo nie nagrzewają się nadmiernie przy obniżonej mocy żarówek. Niema żadnych problemów typu "homologacja".
    Tu przykład takiego rozwiązania:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13360783#13360783
    Jest to kompleksowy opis modernizacji świateł, łącznie z założeniem przekażników (jeżeli niema takich), ale można skorzystać tylko z opisu zastosowania PWM.