Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Whirlpool Ikea DW100W - cyklicznie pali termistor grzałki

matrixmm 10 Jun 2021 14:04 483 13
Bosch
  • #1
    matrixmm
    Level 9  
    Jak w temacie, mam starą zmywarkę z Ikei zidentyfikowałem ja jako Whirpool DW100 ale mogę się mylić. Wydaje mi się (mogę się mylić), że dokładny model nie jest taki istotny bo grzałka taka występuje w setce zmywarek :).
    Problem pojawił się rok temu. Spalone zabezpieczenie grzałki i standardowo opalona kostka zasilania. Kupiłem nową (używaną) grzałkę pochodziła pół roku i znowu wywaliło termistor. W zeszłym tygodniu zwarłem uwalony termistor na krótko czekając na nową grzałkę i popracował 3 mycia po czym poszedł z dymem. Zamontowałem nową grzałkę (tym razem nówka) zrobiła poprawnie może z 10 cykli i znowu spalone zabezpieczenie termiczne. Co może być przyczyną? Może nie odłącza grzałki jak spuści wodę? Jak to mogę sprawdzić? A może za słaba grzałkę kupiłem? Teraz widzę, że nowa grzałka ma 1800W a stara miała chyba 2040W. Mogę się mylić.
    Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
    Whirlpool Ikea DW100W - cyklicznie pali termistor grzałki
  • Bosch
  • Bosch
  • #3
    matrixmm
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedź, od tego zacząłem. Jednak na nie wiele mnie to naprowadziło. Moduł tej zmywarki wygląda tak banalnie, że zacząłem szukać innego (nie znalazłem :)). jest jeden jedyny przekaźnik. Nie wygląda ani na przypalony ani ścieżki na obciążone.

    Whirlpool Ikea DW100W - cyklicznie pali termistor grzałki Whirlpool Ikea DW100W - cyklicznie pali termistor grzałki

    Masz pomysł jak to zdiagnozować?

    Dodano po 37 [minuty]:

    W zasadzie tak się teraz zastanowiłem i chyba nic więcej poza wymiana przekaźnika nie mogę zrobić. Przekaźnika T7SV1E4-12-WG nie widzę w Polsce w dystrybucji. Znalazłem zamiennie HF3FD/012-HS3 dostępny w tme. Kosztuje 5pln więc mogę wymienić profilaktycznie. Pytanie jednak co z grzałką. Kupić nową? Czy to że ta jest 1800W a nie 2000 Mogło mieć wpływ na to że padło zabezpieczenie? czy po prostu by dłużej grzała wodę?
  • #4
    Kenworth 18
    Level 43  
    Przekaźnik należy wylutować i sprawdzić poza płytą: https://youtu.be/Hy0Wk9j1kng
    Grzałka po prostu pracowała bez wody najprawdopodobniej i to będzie przyczyną, moc tu nie ma nic do rzeczy. Jeżeli wymiana przekaźnika nic nie zmieni to bez pomocy fachowca już sam nie zrobisz za wiele.
    Nie pomijaj przypadkiem zabezpieczenia termicznego bo to proszenie się o kłopoty!
  • #5
    matrixmm
    Level 9  
    Wylutowałem przekaźnik i potestowałem go chwilę na moim zasilaczu serwisowym. Podawałem 12V i żadnych anomalii nie wyłapałem. Stabilnie opór 0,4Ω za każdym zwarciem i zawsze puszcza zwarcie natychmiast po odłączeniu napięcia. Stuka czysto i na moje ucho i oko raczej jest sprawny.

    Może zmywarka za szybko wodę spuszcza albo jest jakiś czujnik wody, który się zawiesza? Miałem tak Boschu, że czujnik wody w płaszczu był zaśniedziały i często nie stykał i nie wypuszczał wody z płaszcza. Jednak to skutkowało błędem. To oczywiście inna historia i tam nie było problemu grzałki.

    Tak głośno myślę. Nie mam wielkiego doświadczenia ze zmywarkami więc tak sobie trochę zmyślam. Ale nie wygląda mi ona na skomplikowany sprzęt ani mechanicznie ani elektronicznie więc może ktoś doświadczony ma jakiś pomył co mogę sprawdzić co by nie spalić kolejnej grzałki :)
  • #6
    Robo-technical
    Home appliances specialist
    Może się palić bo
    - uszkodzona kostka przy grzałce - w jej miejsce wstawić nowe konektory. Koszt inwestycji około 50 groszy Polskich
    - uszkodzony przekaźnik grzałki, działa jak chce. Na zimno jest ok. Po przepływie prądu i nagrzaniu styki są sklejone. Profilaktycznie do wymiany
    - uszkodzona wiązka kablowa na drzwiach, możliwe zwarcie i dlatego grzałka jest załączana wtedy gdy nie powinna
    - mało prawdopodobne, ale słabe ciśnienie pompy myjącej. Za mały przepływ wody powoduje że grzałka zamiast oddać ciepło do płynącej wody, zostawia je w sobie i pali się
  • #7
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Robo-technical wrote:

    Może się palić bo
    - uszkodzona kostka przy grzałce - w jej miejsce wstawić nowe konektory. Koszt inwestycji około 50 groszy Polskich
    - uszkodzony przekaźnik grzałki, działa jak chce. Na zimno jest ok. Po przepływie prądu i nagrzaniu styki są sklejone. Profilaktycznie do wymiany
    - uszkodzona wiązka kablowa na drzwiach, możliwe zwarcie i dlatego grzałka jest załączana wtedy gdy nie powinna
    - mało prawdopodobne, ale słabe ciśnienie pompy myjącej. Za mały przepływ wody powoduje że grzałka zamiast oddać ciepło do płynącej wody, zostawia je w sobie i pali się

    To że zwykli użytkownicy fantazje wypisują, to nic złego. Ale specjaliście nie wypada, tym bardziej że przyczynę widać na zdjęciu.
  • #8
    Robo-technical
    Home appliances specialist
    robokop wrote:
    To że zwykli użytkownicy fantazje wypisują, to nic złego. Ale specjaliście nie wypada,

    Możesz sprecyzować swoją tezę? Chętnie poczytam

    robokop wrote:
    tym bardziej że przyczynę widać na zdjęciu.

    tym bardziej że napisałem o tym...
  • #9
    matrixmm
    Level 9  
    Załączone zdjęcie to zdjęcie pierwszej spalonej grzałki. Po pierwszym spaleniu kostka i konektory były w proszku. Wtedy to wstawiłem nowe konektory zaizolowałem termokurczliwymi rurkami. Nowa grzałka nie ma śladów opalenia. Po prostu ma spalony bezpiecznik ten od 206°C. Wczoraj przejrzałem dokładnie obie grzałki i w obu jest spalony ten sam bezpiecznik termiczny. W obu 206°C ten drugi, który jest na 100°C w obu jest cały.

    Znalazłem takie bezpieczniki po 20 zeta w Conradzie więc teraz jak się spali to nie będzie dramatu. Przekaźnik już też będę miał nowy więc też profilaktycznie zmienię i zobaczymy jaki będzie efekt. Tak czy inaczej bardzo wam dziękuję za zaangażowanie i pomoc. To dla mnie bardzo cenne. Zwłaszcza, że robię to hobbystycznie i nie mam gdzie doświadczenia zdobywać. Dlatego każda rada i wskazówka jest dla mnie na wagę złota.
  • #11
    Robo-technical
    Home appliances specialist
    robokop wrote:
    drut jest przywarty do obudowy grzałki


    Jest albo nie jest. Być może to kwestia złudzenia optycznego. Ale faktycznie tego nie zauważyłem - przyznaję że nie zwróciłem na to uwagi. Chociaż jeśli jest zwarcie to powinno bezpiecznik w domu rozłączyć, szczególnie jeśli jest różnicówka.
  • #12
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Robo-technical wrote:
    Ale faktycznie tego nie zauważyłem - przyznaję że nie zwróciłem na to uwagi.
    A ja właśnie taki objaw przerabiałem. Przekaźnik w module rozłącza tylko jeden biegun zasilania do grzałki - w teorii powinien właśnie fazę. Tyle że nie zawsze tak jest.
  • #13
    matrixmm
    Level 9  
    Panowie, przepraszam jak wprowadziłem zamieszanie umieszczonym zdjęciem ale przeze mnie toczycie jałową polemizę. :) Zdjęcie wstawiłem tylko obrazowo by zaznaczyć strzałką element który się przepala. Chyba błędnie napisałem o nim termistor. Bo to jest bezpiecznik termiczny. Cała reszta to nieistotne tło bo to stara grzałka. Ale do rzeczy. Jak pisałem foto jest pierwszej grzałki sprzed paru miesięcy. Grzałka, czego może na zdjęciu nie widać została przeze mnie rozbebeszona. Stąd może wasz trop o zwarciu. Oczywiście gdyby była tam przywarta to od razu by wywalało różnicówkę i zmywarka nie działałaby nawet sekundy. Ale nie wdając się w polemizę czy by działała czy nie. Zwarcia tam nie było. Zmywarka na tej grzałce działała kilka miesięcy po czym pewnego dnia przestała grzać. Po wyjęciu pomierzyłem oba bezpieczniki i wyszło, że jeden jest otwarty. Przepraszam jak wprowadziłem was w błąd zdjęciem rozbebeszonej grzałki. Faktycznie może wyglądać na zwartą. Pierwsza prawdopodobnie padła ze starości (10lat, miała prawo) druga była używana pochodziła kilka miesięcy (ta na zdjęciu) ale trzecia była funkiel nówka i działała kilka cykli. Może to zbieg okoliczności. W poniedziałek wtorek wstawię nowy bezpiecznik i nowy przekaźnik i potestuję. Może będzie działać dłużej niż kilka cykli. :)
  • #14
    abuhamza
    Home appliances specialist
    robokop wrote:
    Robo-technical wrote:
    Ale faktycznie tego nie zauważyłem - przyznaję że nie zwróciłem na to uwagi.
    A ja właśnie taki objaw przerabiałem. Przekaźnik w module rozłącza tylko jeden biegun zasilania do grzałki - w teorii powinien właśnie fazę. Tyle że nie zawsze tak jest.


    W nowszych eluxach zgodzę się. Masz przekaźnik na neutralna i faze. Ale w kapelanach niestety rozlacza tylko faze a neutro stałe..