Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania r480 - Temperatura silnika pod obciążeniem

piterlbn 10 Jun 2021 14:26 870 10
  • #1
    piterlbn
    Level 9  
    Witam. Zauważyłem dziwne zachowanie wskaźnika temperatury w swojej scani. A mianowicie jak jade załadowany to temp. Dochodzi do 90 stopni i czasem nagle spada do 80 stopni. Ale też jest tak że nie włącza się wiskoza powyżej 90 stopni. Ale jak już wyjdzie dalej około 96 stopni to zalacza się Ale nie z pełną mocą tylko tak jak by wolniej. Byłem na komputerze i powiedzieli ze wiskoza uszkodzone bo robili test. I tyle. Ale według mnie jak by było uszkodzone to by wcale nie chodziło. I czasem jest też tak że samo wiskoza wlaczy się podczas jazdy przy temp. 80 stopni. I chodzi jak się odpali zimny silnik oraz chodzi jak doda się gazu to słychać że się szybciej kreci. Co mogę sprawdzić i w jaki sposób żeby samemu sprawdzic wiskoza. Czy są tam jakieś czujniki? Ewentualnie jednostka sterującą może takie dziwne rzeczy robić.
  • #2
    darfur5
    Level 34  
    Jeśli z wiskiem jest coś nie tak to powinien być zapisany błąd w EMS, możesz to sprawdzić sam wchodząc w menu na panelu. Podaj numer błędu i numer części ( długi numer).
  • #3
    piterlbn
    Level 9  
    Nie ma żadnego błędu w ECU ani w coo. Właśnie to mnie dziwi. A mechanik powiedział tyle że nie może włączyć wisko za pomocą komputera
  • #4
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Uzupełnij dane pojazdu. Nie podałeś roku produkcji nie wiadomo jaki to model silnika itd. Viskoza w Scaniach -R są sterowane sygnałem pwm w zależności od temperatury prędkość wentylatora będzie różna. W sdp3 jest test wentylatora a oprogramowanie sprawdza jego bezwładność i skuteczność wysyłając sygnał i oczekuje na spodziewana się zmianę obrotów. Jeśli ta zmiana nie występuje w określonym czasie program uznaje taki wentylator za uszkodzony. Zmniejszenie obrotów takiego sprzęgła viskzowego to podanie napięcia które otwiera wewnętrzny zawór przepływu żelu i odpłynięcie z łopatek sprzęgających. Dlatego to po włączeniu sprzęgła nie następuje od razu zmiana jego prędkości lecz dopiero po pewnym czasie prędkość jego maleje i to jeszcze na większych obrotach silnika aby prędkość odśrodkowa z powodowała odpłynięcie żelu . Reasumując jeśli sprzęgło zostanie odcięte od instalacji (wyłączona wtyczka ) to wentylator będzie pracował pełną mocą (co powoduje zwiększenie zużycia paliwa).
  • #5
    piterlbn
    Level 9  
    Jest to scania r480 z 2006 r. A jest jakiś sposób żeby sprawdzić wiskoze bez komputera samemu?
  • #6
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Niestety nie ma innego wiarygodnego sposobu sprawdzenia.
  • #7
    piterlbn
    Level 9  
    Odpiąłem dzis kostek od wiskozy i nie było żadnej reakcji nie kręciła się szybciej tylko tak samo jak z kostka. Tylko wywaliło blad w EMS 5697..
  • #8
    darfur5
    Level 34  
    Wywaliło błąd bo był obwód otwarty na obwodzie wentylatora.Tu z pewnością będzie uszkodzone wisko.
  • #9
    golbaradoslaw93
    Level 3  
    Wiem, że temat sprzed roku ale mam to samo w r480 z 2010r. Poradziłeś sobie z tym problemem ?
  • #10
    piterlbn
    Level 9  
    Niestety nie. U paru mechaników byłem i każdy mówi co innego. Wiskoza się włącza czasem sama beż powodu.
  • #11
    golbaradoslaw93
    Level 3  
    Ale wymieniałeś coś w tym czasie ? Raczej temperatura powyżej 90 to nic dobrego dla motoru.