Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Seicento - Kłopot z odpalaniem po awarii

Reca15 15 Jun 2021 10:23 363 9
  • #1
    Reca15
    Level 4  
    Witam serdecznie

    FIAT SEICENTO YOUNG rok 2001 pojemność 900


    1) Awaria - padł wentylator. Na małych codziennych odcinkach 6 km nie zauważyłem tego.
    Autko kiepsko odpalało na ciepłym silniku bo był rozgrzany. Na zimnym bez kłopotu. Stawiałem na akumulator.
    Na odcinku 18 km zgasiłem auto, kupiłem znicz, wsiadłem i był kłopot z obróceniem wału przez rozrusznik. Odpaliłem przez kable od innego auta po tym jak postało z ok. 10 minut i lekko ostygło. Pochodził na parkingu ok. 5 minut i zagotował się płyn. Diagnoza uszkodzony wentylator. Zatarty, aż nie dało się go obrócić, nawet siłą, po wymontowaniu, przepalony bezpiecznik wentylatora. Nie wykluczone, że jeździłem tak dość długo. Lampka kontrolna temperatury nic nie wskazywała, uszkodzona.



    Wymiana wentylatora na nowy, oraz chłodnicy z powodu drobnego przecieku (uszkodzenie przez kamyk). Wymiana bezpiecznika od wentylatora bo przepalony. Nowy czujnik temperatury silnika. Ne oryginał, świeci teraz za wcześnie. Ba po 5 minutach jazdy już świeci. Auto zalane nowym płynem. Czujnik chłodnicy sprawdzony w garnku z gotującą się wodą (załącza wentylator).

    Wczoraj akcja podobna. Godzina 22:30 chłodno już było. Pokonałem do stacji paliw 15 km po dodatkowe paliwo prędkość 40-60 km max, słaba widoczność była - lasy, mgła. Odpalił bez kłopotu na stacji paliw. Przyjechałem do domu, zgasiłem przed bramą, otworzyłem bramę i zonk. Nie mogłem już odpalić. Rozrusznik nie był w stanie obrócić wałem. Ostygł z 10 - 15 minut i bez kłopotu. Płyn gorący, nie zagotowany. Jak już uruchamia się silnik pochodził z 3-5 minut i uruchamia się wentylator 3 sekundy potem na ok 6 sekund. Dalej już nie sprawdzałem. Zimny silnik pali na dotyk. Aku ładowany był przed wyjazdem.

    Ewidentnie problem jest od zagotowania się silnika identyczna sytuacja. Teraz kłopot z odpaleniem na rozgrzanym silniku. O ile by silnik kręcił, bym powiedział, że coś z systemem paliwa. Ale tu jest sytuacja, że silnik nie jest w stanie kręcić. Robi coś na zasadzie 1/5 obrotu jak na słabym aku. Ostygnie to ruszy. Mam wrażenie, że silnik jest zbyt rozgrzany i wszytko od temperatury się ścisnęło, że nie jest w stanie rozrusznik tego ruszyć.

    Co może być tego przyczyną? Teraz co zamówiłem, to nowy czujnik temperatury, oryginalny do fiata, bo ten świeci za wcześnie.
  • #2
    carrot
    Moderator of Cars
    Ja bym obstawiał uszkodzony rozrusznik (tulejki ew szczotki), bez związku z uszkodzeniem wentylatora. Spróbuj na rozgrzanym jak i zimnym silniku wbić 4 i przepchnąć kawałek samochód po płaskim, wyczujesz czy faktycznie silnik stawia większy opór
  • #3
    78db78
    Level 40  
    Wyciągnij rozrusznik na początek. Sprawdź ręcznie kręcąc kołem pasowym na wale czy ma tak samo ciężko na zimnym i gorącym. Może też padać akumulator.
  • #4
    Reca15
    Level 4  
    Przed momentem sprawdziłem auto i na dotyk odpalił na zimnym silniku stojąc w garażu gdzie jest dość chłodno.
    Zostaje wymiana czujnika temperatury. Jeśli będzie za wysoka to się zaświeci. Ten zaświeci za wcześnie.
    Właściciel jak sprzedawał mi kilka lat temu auto wymienił termostat i ów czujnik temperatury. I z góry powiedział, że świeci po chwili. Ale jeździło się kilka lat i nie było kłopotu nawet latem.

    Zrobię to co koledzy poradzili niestety dopiero weekend. Mile widziane inne sugestie i porady a kolegom obecnie dziekuje za podpowiedzi bo aż sam się zastanawiam co może być za przyczyna.
  • #5
    wojtek1234321
    Level 35  
    Czujnik temperatury musi być typu 0-1, czyli przy z byt wysokiej temperaturze (akurat w tych "fiacikach" powinien załączać przy temp. 113-115 stopni C) ma załączać kontrolkę. Ty masz najprawdopodobniej założony czujnik od wskaźnika temperatury (zegara) i im większa temperatura silnika, żarówka wskaźnika przegrzania świeci coraz jaśniej. Ta kontrolka temperatury w zegarach nie powinna, przy normalnej pracy silnika, się zapalać w ogóle, jest to wskaźnik przegrzania silnika, gdy się zapali to powinien wskazywać, że silnik ma "za gorąco"... Oczywiście jeżeli czujniki są takie, jakie powinny być...
    Czujnik załączania wentylatora powinien go załączać gdy płyn w chłodnicy osiągnie temperaturę 98 stopni C.
  • #6
    Reca15
    Level 4  
    Kolego wojtek1234321, masz racje z tym czujnikiem. Wysłali mi taki sam jak miałem już zamontowany w aucie i go oddałem. Zaczyna świecić coraz mocniej z chwilą gdy coraz gorętszy silnik. Teraz wiem dlaczego świeci lekko po 5 minutach pracy silnika a potem świeci jak głupi. Więc czekam na dostawę innego czujnika. Nie wiem czemu wysłali taki jaki mam teraz. Ale bywa. Niestety nadwyrężyłem rękę i nie rozebrałem rozrusznika, więc nie wiem jak wyglądają jego tulejki. Jedynie co jestem pewien to, że pali na dotyk jak jest zimny - podchodzę i rusza. Nawet teraz jak jechałem. A jak mocno rozgrzany to zonk buczenie i nawet nie zakręci. Jak tylko ogarnę rękę to zabiorę się za to. Wszystko zaczęło się właśnie od zagotowania płynu, bo była awaria wentylatora. A że małe dystansy to się nic nie działo aż na długim dystansie bum, kipisz płynu. Od tamtej pory takie klocki pokazuje.
  • #7
    wojtek1234321
    Level 35  
    Reca15 wrote:
    Więc czekam na dostawę innego czujnika. Nie wiem czemu wysłali taki jaki mam teraz.
    Czujnik temperatury (przegrzania) silnika do 900-setki wkręcany w głowicę ma być z czarnym plastikiem, obudową, żaden inny, więc patrz co ci przyślą...
    Ma wyglądać tak.

    Fiat Seicento - Kłopot z odpalaniem po awarii


    https://www.autodoc.pl/meyle/15827929

    https://allegro.pl/oferta/hart-czujnik-temperatury-wody-panda-punto-uno-83-8894344207

    Z niebieską "główką", plastikiem jest wkręcony do termostatu, a w chłodnicy jest z czerwoną "główką", plastikiem.
  • #8
    Reca15
    Level 4  
    Dali mi z czerwonym plastikiem i taki sam mam wkręcony i teraz jak kupiłem też czerwony - do wkręcenia w głowie. Niebieski mam faktycznie w termostat a czerwony o dużej średnicy w chłodnice. Od człowiek uczy się całe życie. Więc czas na czarny i przyznam, że nie sądziłem, że kolor ma tu aż takie znaczenie bardziej podszedłem do tego, że co firma to inny kolor. Oj jak widać mój błąd.
  • #10
    Reca15
    Level 4  
    Czujnik już podmieniony, teraz zabieram się za rozrusznik. Niestety, tuleja od strony szczotek jajowata. :( Patrząc, że to 20 lat, to nie ma się co zastanawiać i raczej zakupić nowy. Koszt 260 zł, ale chyba spokojnie kolejne 20 lat podziała.