Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

PFL-20 - czy warto się za to brać?

Gloomwing 23 Jun 2021 17:48 1104 25
lampy.pl
  • #1
    Gloomwing
    Level 17  
    Witam serdecznie!

    Na fali entuzjazmu w kwestii serwisowania zasilacza laboratoryjnego zamiast brać się do porządnej roboty wyciągnąłem kolejne ustrojstwo, które czeka na lepsze czasy od kilku już lat: Częstościomierz-czasomierz cyfrowy PFL-20.

    W przeciwieństwie jednak do poprzedniego mojego tematu, tym razem zupełnie nie wiem co może być usterką (nie widzę żadnego eksplodowanego scalaka xD). Załączam więc zdjęcia z wizualizacją. Szukałem w sieci jak to przetestować, ale nic nie znalazłem. Natomiast na filmach w popularnym serwisie wideo widać, że pomiar sygnalizowany jest choćby przeskakiwaniem lampek POMIAR/GOTOWE. W moim przypadku jest cisza.
    Zakładam, że warto się za to brać, bo to, mimo swojego wieku, urządzenie o wiele bardziej dokładne niż cokolwiek co mógłbym sam zbudować, a na zakup to jeszcze szybko się nie skuszę.
    Proszę o jakąś sugestię bardziej doświadczonych, to tyle co mogę w tej chwili zrobić.
    Z poważaniem.
    PFL-20 - czy warto się za to brać? PFL-20 - czy warto się za to brać? PFL-20 - czy warto się za to brać?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Właśnie odkryłem jeden spalony bezpiecznik xD
  • lampy.pl
  • #2
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Zacznij od sprawdzenia czy generator wzorcowy działa oraz pomiaru napięć zasilających.
  • lampy.pl
  • #3
    zdzisiek1979
    Level 38  
    Co do lampek pomiar /gotowe to masz żarówki czy neonówki ? Jak neonówki to może już wypalone są. Miałem tak już szukałem podmieniając scalaki a tu zonk neonówki do wymiany. Zmierz napięcia.

    Sprawdź napięcia 12V 5V sprawdź GWM-5-1 czy generuje.

    Z tyłu masz przełączniki. ustawione poprawnie?

    Warto go zrobić. Ja w nich wymieniałem leciwe elektrolity i potencjometry na płytce zasilacza na cermetowe czy jak tam się je nazywa.

    Prawdopodobnie trzeba będzie podmieniać scalaki. Stosuj podstawki.

    Potencjometr czasu odczytu nie zablokowany?
  • #4
    darczar
    Level 24  
    Witam.
    Widzę, że masz wersję z lepszym generatorem wzorcowym, więc moim zdaniem warto ten miernik naprawić. Kiedyś się tym zajmowałem i mogę powiedzieć, że najczęstsze usterki w tego typu przyrządach to: przełączniki Isostat, kondensatory w zasilaczu, przełączniki na płycie tylnej oraz układy scalone, szczególnie produkcji CEMI. Naprawę należy zacząć od czyszczenia wszelkich srebrzonych styków i sprawdzenia ich działania. Następnie należy sprawdzić zasilacz pod względem wartości napięć i poziomu tętnień. jeśli to wszystko będzie O.K., należy sprawdzić poprawność działania generatora wzorcowego. Należy dokonać pomiaru amplitudy i częstotliwości generatora wzorcowego. Jeśli wszystko będzie O.K., można brać się za pozostałą elektronikę.
    pozdrawiam i życzę powodzenia w naprawie.
    Darek.
  • #5
    Gloomwing
    Level 17  
    Gloomwing wrote:
    Dodano po 5 [minuty]:

    Właśnie odkryłem jeden spalony bezpiecznik xD


    Panowie, strasznie mi głupio, ale okazało się, że nie sprawdziłem bezpieczników (zdążyłem się odzwyczaić od tego, że są na obudowie)... Przepraszam za to, choć Wasze odpowiedzi pewnie się jeszcze kiedyś komuś przydadzą.
    Okazało się, że urządzenie wróciło do żywych po wymianie „środkowego” 1A, na 800 mA (bo taki tylko miałem, a nie byłem pewny czy 1,25A jest jeszcze bezpieczny).

    Aktualizuję zatem status urządzenia:

    PFL-20 - czy warto się za to brać?

    Jak widać urządzenie działa, ale:
    - jedna z lamp nie działa. Obstawiam, że powinienem po kolei sprawdzić scalaki z tego samego „rzędu” co lampa nim uznam, że to jej koniec. Czy powinienem się przejmować technologią wykonania scalaków, jeśli będę musiał je zamówic? Mam np. mh7475 i prawdopodobnie UCY7490, ale 74141 brak w moich zapasach,.
    - Miernik podłączony jest obecnie do miernika uniwersalnego ustawionego jako generator funkcji i pokazuje taką wartość jaką pokazuje (przypuszczam, że coś pomiędzy 30 a 40kHz), a jak szukam informacji o tym mierniku (tym typie), to spotykam się raczej z informacją, że jest to 50 Hz [https://www.manualslib.com/manual/1290197/Kemot-M830buz.html?page=14#manual], choć widziałem też „opinie”, że to 1 lub 0,5 kHz.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ponadto, dwa prawe kondensatory w zasilaczu są lekko cieplejsze od pozostałych - kwalifikują się do wymiany? Jak się uprę, to pewnie znajdę gdzieś nawet takie z epoki ;)
  • #6
    ^ToM^
    Level 40  
    darczar wrote:
    Witam.
    Widzę, że masz wersję z lepszym generatorem wzorcowym, ....


    Czemu lepszym? Jak widzę to jest tam wsadzony GWM-5-1 albo OCXO-5, czyli standard w tych hercmiarkach.
  • #8
    ^ToM^
    Level 40  
    zdzisiek1979 wrote:
    Był wstawiany jeszcze GKKT/E Omiga 5MHz


    Zdarzało się, ale to raczej rzadko - standardem w zoopanach był GWM lub OCXO. GKKT montował Meratornik w swoich hercmiarkach.
  • #9
    zdzisiek1979
    Level 38  
    Zopan, wymieniałem GKKT na GWM 5-1 i o dziwo te GKKT nie były takie złe nawet ładnie trzymają częstotliwość. Regulacja potencjometrem przez 1mm dziurkę.
  • #10
    Gloomwing
    Level 17  
    Panowie, nim jakiegoś moderatora zdenerwuje prowadzony tutaj offtopic, aktualizuję co wiem:

    darczar wrote:
    przełączniki na płycie tylnej oraz układy scalone, szczególnie produkcji CEMI.

    Spróbowałem sprawdzić co się dzieje ze scalakami w linii czwartej lampy poprzez pomiar tego co na wyjściach.
    Zacząłem od IC11 (poczwórny przerzutnik) i na jego wyjściach pojawiają się napięcia (różne kombinacje, bo ustawiłem miernik, żeby coś tam zmieniał) - zakładam więc, że UCY7475 jednak nie zawiódł w tym przypadku. Dalej IC20, tutaj zakładam, że moja technika pomiarowa nie jest pewna, ale mimo wszystko spróbowałem pomierzyć napięcia na wyjściach względem masy i pojawiają się tutaj napięcia o wartości 1,6V, co, jak przypuszczam świadczy o tym, że układ działa.
    Czy to wyklucza inne możliwości jeśli chodzi o sprawność lampy? Czy może jest gdzieś uwalony przewód do anody, albo spalony rezystor?

    PFL-20 - czy warto się za to brać?

    Skoro szykuje się rozbieranie tego ustrojstwa, poproszę i w tej kwestii o radę: jak to rozbierać, by nie pourywać przewodów? Jak wygląda płytka „od drugiej strony”? Czy przewody są polutowane do nóżek lampu czy są tam podstawki?

    Dalej idąc, po odłączeniu wzmacniacza częstościomierz podaje uparcie zero, co wydaje mi się dobrym objawem i sugeruje (mi!), że problem leży gdzieś po stronie wzmacniacza?

    darczar wrote:
    Kiedyś się tym zajmowałem i mogę powiedzieć, że najczęstsze usterki w tego typu przyrządach to: przełączniki Isostat, kondensatory w zasilaczu, przełączniki na płycie tylnej oraz układy scalone, szczególnie produkcji CEMI.


    Czy takie objawy rzeczywiście mogą być związane z isostatem lub niesprawnymi przełącznikami tylnymi?

    Kondensatory, te cieplejsze to C1 i C4, które wg. mojego schematu

    PFL-20 - czy warto się za to brać?

    Są w sekcji 12 i 5V. Mogę spróbować je „obejrzeć” na też lekko średniowiecznym oscyloskopie. Zrobić to?

    Dodano po 11 [minuty]:

    Ach! Zapomniałem napisać o jeszcze jednej obserwacji:
    Podłączyłem miernik ustawiony na napięcie do wyjścia ustawionego na 1Hz i miernik (jego bezwładność tutaj pozostawia wiele do życzenia) można uznać, że „skacze” co 1s.
    Właśnie pomyślałem o podłączeniu tam diody, co też za chwilę sprawdzę.
  • #11
    zdzisiek1979
    Level 38  
    Lampy maja druciki i te druciki są polutowane do padów na płycie. Tam nie ma żadnych podstawek. Płytka się odchyla. Zdejmujesz osłonkę lamp tą czarną tam są dociski i odchylasz płytkę sobie. Na zawiasie.

    Nie spotkałem się z tym by przełączniki fiksowały w nich. Zawsze można kilka razy przełączyć i tyle.

    Może uwalony jest scalak sterujący lampą. Ja jak miałem problem to szedłem po bandzie i podmieniałem scalaki.

    Innym sposobem to katalog scalak odszukać tabele prawdy i porównać stany na wyjściu. Uwaga scalak sterujący lampa jest pod napięciem chyba jak pamiętam 160V
  • #12
    Gloomwing
    Level 17  
    Tak, dioda miga co 1s. Przy 10 MHz przestaje, ale to pewnie jej wina a nie PFL'a.
  • #13
    ^ToM^
    Level 40  
    zdzisiek1979 wrote:
    Zopan, wymieniałem GKKT na GWM 5-1 i o dziwo te GKKT nie były takie złe nawet ładnie trzymają częstotliwość. Regulacja potencjometrem przez 1mm dziurkę.


    Nie są złe. Jednak to zależy względem czego je porównujesz. OCXO-5 ma o kilka rzędów wielkości mniejszy dryft niż GKKT. Jak masz częstościomierz z 6 cyframi znaczącymi to GKKT wyda się świetny i te dziesiątki czy setki Hz trzyma bez pudła. Jednak jak podłączysz do częstościomierza, który liczy dziesiąte, setne i tysięczne Hz to już tak różowo nie będzie i widać wtedy sporą przewagę na korzyść GWM czy OCXO. :)
    Przeciętnemu majsterkowiczowi wystarczy zopan z GKKT - byle byłby sprawny.
  • #14
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Gloomwing wrote:
    Czy to wyklucza inne możliwości jeśli chodzi o sprawność lampy? Czy może jest gdzieś uwalony przewód do anody, albo spalony rezystor?

    74141 ma wyjścia OC, "zwierając" do masy katody nixie zaświeca odpowiednią cyfrę. Jeśli jest napięcie na anodzie, to zwierając do masy poszczególne wyjścia sprawdzisz lampę.
    Gloomwing wrote:
    Kondensatory, te cieplejsze to C1 i C4, które wg. mojego schematu

    Mogą trochę "dostawać" ze względu na podniesione do 230V napięcie sieci, jakie jest na nich napięcie?
  • #15
    Gloomwing
    Level 17  
    ArturAVS wrote:
    Mogą trochę "dostawać" ze względu na podniesione do 230V napięcie sieci, jakie jest na nich napięcie?

    Nominalne? C1 ma 63V, C4 - 25V. Czy mam pomierzyć?

    ArturAVS wrote:
    74141 ma wyjścia OC, "zwierając" do masy katody nixie zaświeca odpowiednią cyfrę. Jeśli jest napięcie na anodzie, to zwierając do masy poszczególne wyjścia sprawdzisz lampę.

    Tak się spodziewałem, jak z ULN'ami do sterowania LEDami. Skoro to open-collector, to mogę po prostu zewrzeć odpowiednie (którekolwiek?) wyjście na lampę z masą, bez demontowania lampy i bez demontowania scalaka, by się dowiedzieć czy lampa działa, tak? Rezystor R4, przez który idzie 200V do lampy ma na obu nóżkach 210-212V.

    PFL-20 - czy warto się za to brać?

    Dobrze rozumuję?

    Dodano po 20 [minuty]:

    zdzisiek1979 wrote:
    Płytka się odchyla.

    Whoa! Ona na prawdę się ODCHYLA, ja myślałem, że „jak się odkręci, to da się odchylić”, a to jest tak zaprojektowane, że się po prostu odchyla. Jestem pod wrażeniem.
    Zatem odchyliłem płytkę i nic ciekawego nie zauważyłem, natomiast po przyjrzeniu się lampom zauważyłem, że ta, która nie świeci ma skorodowaną tę część u góry.

    Czego zatem szukać?
  • #16
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Gloomwing wrote:
    Nominalne? C1 ma 63V, C4 - 25V. Czy mam pomierzyć?

    Napięcie nominalne kondensatora to co innego niż napięcie "na nim".
    Gloomwing wrote:
    Skoro to open-collector, to mogę po prostu zewrzeć odpowiednie (którekolwiek?) wyjście na lampę z masą, bez demontowania lampy i bez demontowania scalaka, by się dowiedzieć czy lampa działa, tak? Rezystor R4, przez który idzie 200V do lampy ma na obu nóżkach 210-212V.


    Tak. Napięcie które wcześniej mierzyłeś na wyjściach 141;
    Gloomwing wrote:
    Dalej IC20, tutaj zakładam, że moja technika pomiarowa nie jest pewna, ale mimo wszystko spróbowałem pomierzyć napięcia na wyjściach względem masy i pojawiają się tutaj napięcia o wartości 1,6V, co, jak przypuszczam świadczy o tym, że układ działa.

    Mocno mnie martwią, mogą świadczyć o utracie próżni przez lampę (nawet dotykając sondą woltomierza podczas pomiaru powinny się cyfry zaświecać).

    Gloomwing wrote:
    ta, która nie świeci ma skorodowaną tę część u góry.

    Pokaż jak to wygląda.
  • #17
    Gloomwing
    Level 17  
    Na popularnym serwisie aukcyjnym jest taka lampa „Lampa NIXIE LC-531”, która wygląda tak samo (bo też jest inna o takich samych oznaczeniach ale nie ze znakami 0-9). Jest też „Lampa NIXIE Z5730M”. Kolejno po 32 i 25 zł + 14 za kuriera DPD (wolałbym zapłacić 14 zł za paczkomat =/). Śmiało można kupować czy trzeba na coś uważać?
  • #18
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    W ciemno bym nie kupował, sprawdź tą lampę aby być na 100% pewnym że jest uszkodzona.
  • #19
    Gloomwing
    Level 17  
    ArturAVS wrote:
    Napięcie nominalne kondensatora to co innego niż napięcie "na nim".

    Dobra, dobra. Powiedzmy, że się wygłupiałem ;). Ostrożnie podchodzę do wsadzania łap do działających urządzeń, w których są napięcia nie-bezpieczne.
    na C1 mam 18.5V, na C4 - 8.8V.
    ArturAVS wrote:
    Napięcie które wcześniej mierzyłeś na wyjściach 141;

    Rozumiem, że „tak”, dotyczyło zwierania nóżek lampy do masy, ale tej drugiej części wypowiedzi nie rozumiem.

    ArturAVS wrote:
    Pokaż jak to wygląda.


    PFL-20 - czy warto się za to brać?

    ArturAVS wrote:
    świadczyć o utracie próżni przez lampę

    To chyba mamy to...
  • #20
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Gloomwing wrote:
    Rozumiem, że „tak”, dotyczyło zwierania nóżek lampy do masy, ale tej drugiej części wypowiedzi nie rozumiem.

    Tak, chodziło o zwieranie do masy. Druga część dotyczyła tego że przy napięciu 1,6V na wyjściu '141 lampka powinna świecić.
    Gloomwing wrote:
    To chyba mamy to...

    Chyba tak, pominę to że napisałem "próżnia" gdyż tak nie jest w przypadku nixie ale tak zwykle mówię na zawartość wszystkich lamp (taki szczegół techniczny).
  • #21
    Gloomwing
    Level 17  
    ArturAVS wrote:
    pominę to że napisałem "próżnia" gdyż tak nie jest w przypadku nixie

    Przyjmuję. I tak „próżnia” jest przeze mnie rozumiana raczej jako „środowisko beztlenowe”. Ale to też pewnie nie będzie ściśle określało co tam w rzeczywistości się znajduje.

    Wróćmy w takim razie do tego:
    Gloomwing wrote:
    Dalej idąc, po odłączeniu wzmacniacza częstościomierz podaje uparcie zero, co wydaje mi się dobrym objawem i sugeruje (mi!), że problem leży gdzieś po stronie wzmacniacza?


    Bo rozumiem, że napięcia na kondensatorach (tranzystory T1 do T6 są stabilizatorami napięcia jak przypuszczam?) nas zadowalają.

    Czy to jest dowód na to, że generator funkcjonuje dobrze?:
    Gloomwing wrote:
    Tak, dioda miga co 1s. Przy 10 MHz przestaje, ale to pewnie jej wina a nie PFL'a.


    Dodano po 5 [minuty]:

    Gloomwing wrote:
    Na popularnym serwisie aukcyjnym jest taka lampa „Lampa NIXIE LC-531”, która wygląda tak samo (bo też jest inna o takich samych oznaczeniach ale nie ze znakami 0-9).

    Brać?
  • #22
    Gloomwing
    Level 17  
    Wyjąłem wzmacniacz, żeby go sobie z bliska obejrzeć i przetestowałem miernik po jego odłączeniu (wcześniej opisywałem).
    Dziś podłączyłem wyjście z wejściem A i okazało się, że na wyświetlaczu pojawiają się wartości takie jak trzeba.

    Zamawiam więc lampę i podejmę się jej wymiany. Dam znać jak poszło.
  • #23
    Gloomwing
    Level 17  
    Lampa wymieniona, nie wyszło mi to pięknie, ale świeci i jeśli nic nie namieszałem, to powinna wyświetlać te cyferki, które trzeba. Porównywałem wyprowadzenia z sąsiadkami (noga lampy do nogi scalaka, na wypadek, gdyby na płytce w którymś miejscu coś było inaczej poprowadzone). Uważnie zdejmowałem „koszulki”, żeby pozakładać je na te same nogi a wcześniej zanotowałem w jakiej kolejności odlutowywałem nogi. Lampa ma trochę ciemniejsze cyferki, ale świecą tak samo jasno. Wyszło mi trochę krzywo, ale w granicach estetycznej tolerancji. Nie chcę się szarpać z nóżkami, bo to i tak używka - jak sądzę (miała różne długości nóżek).

    Wciąż nie wiem czy czestościomierz daje dobre wskazania. Jak powinienem go ustawić, żeby coś zmierzyć? Gdzie podłączyć? Durne pytania, ale chcę się upewnić, że wszystko robię dobrze.

    Mogę złożyć jakiś układ na NE555 albo zaprogramować arduino na jakąś tam częstotliwość.
  • #24
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Gloomwing wrote:
    Mogę złożyć jakiś układ na NE555 albo zaprogramować arduino na jakąś tam częstotliwość.

    Lepiej poszukaj generatora kwarcowego z jakieś starej płyty głównej, +5V masa i wyjście sygnału o poziomie TTL.
  • #25
    Gloomwing
    Level 17  
    xD

    Genialne!

    Takich generatorków to mam trochę, bo przez jakiś czas bawiłem się we wrzucanie lektroniki do pieca, żeby mieć zapas różnych części na właśnie taki wypadek. Padło na generator Epsona 36 MHz. Podpiąłem go pod wejście A i miernik zaczął pokazywać 36 MHz +/- powiedzmy 3 kHz. Czy to dużo?

    Nie wiem ile ma lat, ale w datasheecie (prawdopodobnie od tego układu) stoi:
    Quote:
    Frequency tolerance: B*1: +/-50 * 10(^-6), C: +/- 100 * 10^(-6)*

    Ja mam chyba wersję C.

    *https://www.digikey.com/htmldatasheets/production/1744662/0/0/1/sg-615-531-51-series-datasheet.html
  • #26
    dipol
    Level 34  
    Sprawdzam w tej chwili na swoim który reanimowałem a ze 2 lata nie był
    włączany
    Raczej już działa bo piszesz że wejście A wykonuje pomiar sprawdź pozostałe.
    1.potencjometr przy wejściu A poziom czy działa wyłącznik sieciowy ( u mnie był uszkodzony)
    2. sprawdź czas odczyt/pomiar kasowanie regulacja potencjometrem z opisem.
    3.przycisk częstościomierz 0.01s, wejście A mierzymy częstotliwości wzorcowe od 10 Mhz do 100Hz
    4,wejście A wciśnięty dzielnik A (najbardziej czułe)wciśnięte częstościomierz wciśnięty z jaką dokładnością pomiar mierzymy częstotliwości z jakiegoś generatora. (wyzwalanie jakim zboczem niskim/wysokim) poziom automatyczny/ustawiany itd.
    4.Podobnie wejścia B i C niższa czułość
    Wzmacniacz PFC-21 był kłopot uszkodzone tranzystory na wejściach B i C,wymienione kondensatory elektrolityczne,uszkodzony rezystor podający częstotliwość wzorcową na bramki (pęknięty nie było widać oscyloskop się przydał) W zasilaczu wywaliłem elektrolity były bez korków -wlutowałem takie do druku -wszystkie.

    tył-wzorzec /przełącznik na wewnętrzne)-pamięć włączona....sterowanie bramką wewnętrzne...włączone.
    Bezpieczniki byly uszkodzone wszystkie
    stabilizatory na piechotę wyrzucone wstawione układy monolityczne 5v i 12v ba na starym zasilaczu czasami zaczynał "mysleć"/zawieszać się przy pomiarach.
    to co pamiętam potrzebna najlepiej instrukcja ze schematami to jest taka książeczka chyba ze 100 stron. podobna zabawa z KZ 2622A-2.
    Oba ze szrotu po reanimacji działają doskonale.
    Powodzenia
    73!