Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Skoda Octavia 2 - Oryginalne kostki - opis

Greg01pl 26 Jun 2021 14:21 1512 16
  • #1
    Greg01pl
    Level 13  
    Witam potrzebuję "zdjęcia" z opisem oryginalnych kostek w skodzie O2.
    W moim egzemplarzu poprzedni właściciel dokonał średnio udanych przeróbek, przez które mam problem z dojściem do ładu...
    Chodzi o tę kostkę:

    Skoda Octavia 2 - Oryginalne kostki - opis
  • #2
    gradek83
    Level 41  
    Greg01pl wrote:
     Skoda Octavia 2

    Jeśli masz oryginalne fabryczne radio to podeślij zdjęcie front tył nalepki informacyjne.

    Inna opcja to dokładne sprawdzenie po nr VIN zazwyczaj na framudze od drzwi masz plakietkę informacyjną i tam po tym nr wiesz dokładnie jaki model pojazdu masz i możesz szukać schematu okablowania itp.
  • #3
    Greg01pl
    Level 13  
    Auto bez fabrycznego radia, poprzedni właściciel dokonał samodzielnego montażu chinola, robiąc sieczkę z kabli...
    Gdzie i jak szukać schematów po VINie ?
  • #4
    gradek83
    Level 41  
    Kupując pojazd zapewne dostałeś papiery z nim więc tam w dowodzie masz markę rocznik i po tym szukaj. Vin przydaje się gdy szukasz części zamiennych w tym przypadku możesz sprawdzić jakie modele radia były w twoim pojeździe montowane. Mając model radia możesz po jego nr części szukać na alledrogo itp stronach takowego radia często ludzie sprzedają razem z odciętą wiązką i widać gdzie dany kolor przewodu prowadzi o ile wcześniejszy właściciel nie namieszał za bardzo w innym przypadku najsensowniej będzie oddać pojazd do elektronika samochodowego oni mają zazwyczaj dostęp do baz danych serwisowych.
  • #5
    Greg01pl
    Level 13  
    Skoda Octavia 2 - Oryginalne kostki - opis
    Z kodów wyposażenia rzeczy dot. radia:
    8L3 ANT Roof antenna
    8RE LSE 4 speakers (passive)
    7Q0 NAV Without navigation device
    8AA RAO Without radio
    9WG AUD Without multimedia in the vehicle but with Mirror Link and APP feature
    7A0 CDW Without CD changer/CD player

    Elektronik nie bardzo wchodzi w grę, bo kiedy zacząłem przeglądać wiązki znalazłem już sam tyle "sieki" że już wiem ile by to kosztowało, a już i tak wykosztowałem się na lakiernika, a czeka mnie jeszcze mechanik (wymiana kompresora klimy, uszczelnienie silnika, wymiana rozrządu) i kilka modyfikacji... bardziej interesuje mnie czy ktoś nie podzieliłby się opisem oryginalnej kostki -> połączenie przewodów do stanu "jaki był" nie jest aż takie trudne, potem kolejno będę odtwarzał przelotkę pomiędzy kostkami auta i radia (bo też jest "posiekana") ale do tego muszę mieć opis oryginału, żeby czegoś nie popierniczyć, zwłaszcza, że dalej nie mam pewności, czy ten chinol wymaga dekodera CAN, czy nie...
  • Helpful post
    #6
    gradek83
    Level 41  
    Sprawdź czy na tej konkretnej wiązce kabli nie masz naklejki informacyjnej z nr wiązki.
  • #7
    Greg01pl
    Level 13  
    Nic nie mam - wszytko pokiereszowane...
    Znalazłem opisy kolorów do kabli:
    pomarańczowo-brązowy - CAN_Low (obcięty z kostki przez poprzedniego właściciela)
    pomarańczowo-fioletowy CAN-High (obcięty z kostki przez poprzedniego właściciela)
    brązowy - GND
    czerwono-biały - +12 ===> i tu się schody zaczynają, bo są takie dwa obok siebie i mam teraz jajco w głowie...
    A tak to wygląda w kostce...
    Skoda Octavia 2 - Oryginalne kostki - opis
    A co zrobił poprzedni właściciel:
    (załóżmy że piny numerujemy od góry do dołu i rozdzielamy na lewe L i prawe P)
    L1 -> kabel obciety i wyprowadzony nowy, czerwony (z tego co widzę zmierza gdzieś w okolice stacyjki lub bezpieczników
    L2 -> dosztukowany przewód ("głośnikowy" przezroczysto-czerwony) i poprowadzony cholera wie gdzie
    L3 i L4 są puste oryginalnie
    P1 - masa nieruszana
    P2 - pusty oryginalnie
    P3 - CAN Low - obcięty
    P4 - CAN High - obcięty

    No i teraz zaczyna się robić ciekawie, bo przelotka z tej kostki do radia również została zremixowana przez poprzedniego właściciela... Będę pomijał podłączenia głośników, bo zgroza ogarnia... Tu zdjęcie "rozpiski" z radia:
    Skoda Octavia 2 - Oryginalne kostki - opis
    L1 podłączony jest rozdzielony i podłączony do radia pod A6 (illumination) i A4 (NC)
    L2 podłączony jest do A7 (Battery)
    P1 podłączony jest do A8 (ground)
    i biorąc pod uwagę to co zostało wycięte i pokiereszowane to tyle... xD

    O kostkę głośników nie będę pytał bo to "detal" a i tak widzę, że poprzednik obciął przewody i poprowadził grubszym przewodem "głośnikowym" nowe okablowanie do drzwi przednich - tylne nie podłączone, ciekawe czy oryginalne wiązki są czy przy dokładce głosników będę musiał dorabiać...

    Siedzę i grzebię w tym już od tygodnia i póki co ustaliłem że radio to: na03w6vw0702

    I tu pojawia się pytanie... czy takie radio potrzebuje modułu dekodera CAN, czy nie?
    W opcjach jest np "uczenie się" funkcji kierownicy, czy podawanie poziomu paliwa, prędkości i obrotów...
    Wydaje mi się, że nie, ale pewności nie mam...
    Czy oznaczenia na kostce radia CAN+ i CAN- odpowiadają Can High i Can Low w kostce skodawki ?


    EDIT: Biorąc pod uwagę, że takie podłączenie jak zrobił poprzednik działa - tj radio działa przy włączonym zapłonie i gaśnie wraz z wyłączeniem auta (co jest upierdliwe, bo żeby posłuchać radia na parkingu trzeba mieć przekręcony zapłon i bateria odparowuje momentalnie) to wystarczy chyba podpiąć linie CAN do radia ?
  • #9
    Greg01pl
    Level 13  
    Skoda Octavia 2 - Oryginalne kostki - opis Skoda Octavia 2 - Oryginalne kostki - opis
    Część -A- :


    1 - tył - prawy +5 - tył - prawy -9 - CAN bus high (CAN BUS+)13 - Control signal
    2 - przód - prawy +6 - przód - prawy -10 - CAN BUS low (CAN BUS-)14 - Outside actuation
    3 - przód - lewy +7 - przód - lewy -11 - N/C (lub telefon wyciszanie)15 - Terminal 30 (zasilanie 12+)
    4 - tył - lewy +8 - tył - lewy -12 - Terminal 31 (masa)16 - Terminal 30 "SAFE" (anit-theft)

    Z części -B- dla mnie użyteczne są tylko:
    1 - AUX / Multimedia Socket IN lewy +
    2 - AUX / Multimedia Socket - masa
    7 - AUX / Multimedia Socket IN prawy +
    Pozostałe piny z części B są do zmieniarki, a cała część C do telefonu...

    Zatem do połączenia są (po lewej kostka auta - po prawej kostka radia):
    A9 => A1
    A10 => A5
    A12 => A8
    A15 => A7
    B1 => C2
    B2 => C3
    B7 => C1

    Jakby ktoś mógł mi jeszcze wyjaśnić do czego są:
    13 - Control signal
    14 - Outside actuation
    mogę się tylko domyślać, że jeden z nich służy do podania sygnału do załączenia np zewnętrznego wzmacniacza...

    Szkoda, że w kostce nie ma wyprowadzenia "Terminal 15" czyli +12 po zapłonie, ale właśnie chyba to zrobił poprzednik wyprowadził czerwonym kabelkiem do kostki spod stacyjki...
  • Helpful post
    #10
    WPX2
    Level 20  
    Quote:
    Szkoda, że w kostce nie ma wyprowadzenia "Terminal 15" czyli +12 po zapłonie

    W fabrycznej instalacji odcinanie zasilania po stacyjce nie jest potrzebne, ponieważ takie wyłączanie/usypianie radia idzie przez CAN.
    W chińczykach dostosowanych do konkretnego modelu auta taż jest tak to robione.
  • #11
    Greg01pl
    Level 13  
    Czyli jeśli dobrze rozumiem - jeśli przywrócę kostki do oryginalnej postaci -> podłącze linie CANBUS+, CANBUS-, zasilanie z Terminal 30, Masa Terminal 31 to:
    1) Wzbudzanie / usypianie radia będzie działać po sygnale z CAN
    2) Funkcje CarInfo w radiu (poziom paliwa, obroty, etc.) również bedą wyświetlane z CAN
    3) Po podpięciu kamery cofania do AV_IN - po wrzuceniu wstecznego obraz z kamery równiez powinien pokazać sie po sygnale z CAN

    Kamerkę wg opisu mam zainstalować w taki sposób:
    z żółtego RCA na kamerze do AV_IN radia
    z czerwonego RCA na kamerze przewód czarny do masy tylnej lampy, a czerwony do plusa światła wstecznego...
    Tylko pytanie, czy to nie będzie dawać błędów np spalonej żarówki czy coś tego typu ?
  • Helpful post
    #12
    WPX2
    Level 20  
    Quote:
    Czyli jeśli dobrze rozumiem - jeśli przywrócę kostki do oryginalnej postaci -> podłącze linie CANBUS+, CANBUS-, zasilanie z Terminal 30, Masa Terminal 31 to:
    1) Wzbudzanie / usypianie radia będzie działać po sygnale z CAN
    2) Funkcje CarInfo w radiu (poziom paliwa, obroty, etc.) również bedą wyświetlane z CAN
    3) Po podpięciu kamery cofania do AV_IN - po wrzuceniu wstecznego obraz z kamery równiez powinien pokazać sie po sygnale z CAN


    Teoretycznie tak to powinno wyglądać. Pytanie dlaczego CAN został odcięty? Może soft radia nie czytał poprawnie instrukcji z CANa?

    Co do kamerki lepiej podłączać pod dedykowane zasilanie z radia, wtedy jest zasilana przez cały czas jak włączone jest radio. Ma to o tyle znaczenie, że szybciej pojawia się obraz na ekranie. Ja podłączysz pod światło cofania będzie lekkie opóźnienie pojawienia się obrazu 1-2sek. nie jest to krytyczne, ale trochę denerwujące. Poza tym jeśli kamerka pobiera sporo prądu (kwestia modelu) to będziesz miał błąd żarówki.
  • #13
    Greg01pl
    Level 13  
    WPX2 wrote:
    Pytanie dlaczego CAN został odcięty? Może soft radia nie czytał poprawnie instrukcji z CANa?

    Ciężko stwierdzić ale wydaje mi się, że to radio w stanie czuwania pobierało dość sporo energii i rozładowywało aku w zimie... stąd pomysl na przeróbkę... tylko po co -> wystarczyło dać zamiast zamienić tylko Terminal 30 na Terminal 15 w kostce i po temacie... chociaż zastanawiam się, czy nie dorobić sobie przełącznika zasilania tak, żeby po wyłączeniu zapłonu dało sie sluchac radia.. wystarczy przełącznik pomiędzy Terminal 15 a Terminal 30...
    WPX2 wrote:
    Co do kamerki lepiej podłączać pod dedykowane zasilanie z radia

    Niestety "chińczyk" nie posiada żadnej opcji zasilania (ani nawet podania sygnału załączenia) na zewnętrzne urządzenia... Pewnie dało by się to zrobić wykorzystując port USB radia i zasilić z niego przekaźnik załączający zasilanie z Terminal 30, ale to strasznie dużo korowodów... W przypadku pojawienia się błędu spalonej żarówki pociągnę zasilanie z Terminal 30, a spod żarówki cofania wyprowadzę zasilanie do przekaźnika - opóźnienie sygnału kamerki wzrośnie, ale trudno... Zasilanie kamerki w trybie ciągłym z terminal 15 nie wchodzi w rachubę, bo wziąłem kamerkę z LEDami nocnymi i trochę durnie by wyglądało jakby jarały na okrągło - z resztą przeglądu chyba by mi nie podbili z takim wynalazkiem xD

    Edit: A skoro kostki mam rozgryzione to zaś mnie na kombinacje nachodzi... I teraz myślę nad czymś takim:
    Skoda Octavia 2 - Oryginalne kostki - opis
    Robię przekładkę tunelu środkowego na wersję z podłokietnikiem i myślę, że takie coś by mi się w podłokietniku przydało... tylko czy tak długi przewód USB wyrobi (na oko potrzeba 1,2m) i jak go przedłużyć (o ile potrzeba, bo sprzedawca nie podaje długości kabelków), żeby nie było problemów...
  • Helpful post
    #14
    WPX2
    Level 20  
    Sama długość kabla nie będzie problemem.
    Jeśli będzie za krótki to najlepiej odciąć go od terminali złącza i dolutować kabel USB o właściwej długości (przed lutowaniem wyjąć terminale ze złącza, aby się nadtopiło). Trochę zabawy, ale będzie to najlepsze wyjście.
  • #15
    Greg01pl
    Level 13  
    No i kolejny klops...
    Po podłączeniu CAN'a do radia dzieją się cuda...
    1) Przy wyłączonym zapłonie radio poprawnie podaje wartości np temperatury, czy ilości paliwa w zbiorniku....
    2) Po przekręceniu zapłonu dostaje na ekranie radia po lewej czerwone "Warning" a po prawej żółty "!" z napisem "UNLOCK" i wyświetlony jest "obrazek" otwartych drzwi od strony kierowcy....
    3) Kiedy chcę zgasić silnik, przekręcam i wyciągam kluczyk, a silnik nie gaśnie :O :O :O gaśnie dopiero po odpięciu kostki od radia

    I o co w tym chodzi ?

    Edit: Skoro poprzednik wyprowadził zasilanie spod stacyjki (zakładałem że to terminal 15) do radia... nie wiem nawet jak to określić, że idzie przez radio sygnał jakby stacyjka była dalej załączona?
  • #16
    Greg01pl
    Level 13  
    Ciekawostka - może komuś sie przyda.

    Radio ISUDAR isd-v001n (na03w6vw0702) podłączone wg zaleceń (CAN + zasilanie).
    Kiedy w CAN Gateway jest wkodowane radio (obojętnie digital czy analog) Isudar działa, poprawnie pokazuje otwarte drzwi, poziom paliwa, obroty, prędkość, załącza kamerę cofania po wrzuceniu wstecznego, ALE => w VCDS wywala masę błędów w tym: źle zakodowany sterownik dla CAN Gateway, błąd komunikacji dla Bordnetz'a (w skrajnych przypadkach nawet potrafi skopać centralny zamek) i inne głupoty powiązane z w/w sterownikami...
    Jesli natomiast w CAN Gateway wykodujemy radio (odfajkowane analog i digital) to błędów w VCDS nie ma, ale radio nie działa lub działa z znacznymi problemami - nie chce się włączyć, nie działa podświetlenie, kamera cofania o ile się włączy to nie chce się dezaktywować, etc...
    Próbowałem na wszyskie możliwe sposoby i niestety nie znalazłem rozwiązania w którym wszystko byłoby ok.
  • #17
    Greg01pl
    Level 13  
    Problemu nie da się rozwiązać - ta wersja radia niestety nie potrafi sie poprawnie "dogadać" z magistralą CAN mam wybór albo radio będzie cały czas pobierać zasilanie z akumulatora, albo będzie generować błędy...

    Wybrałem wersję z błędami - jakoś bardzo nie przeszkadzają :P