Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Eltrox HurtonEltrox Hurton
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane

tomybb 07 Aug 2021 10:16 12714 113
  • Eltrox HurtonEltrox Hurton
  • #93
    DiZMar
    Level 43  
    kkknc wrote:
    Mi ostatni przyszły złącza 3szt. A zamawialem 10.

    Pewno na zgłoszenie, że jest 3 zamiast 10 czyli cena ponad 3 razy wyższa odpowie To i tak dobra cena. Mi gdy przysłał 10 szt. po 3 USD zamiast 30 szt. po 1 USD tak właśnie odpowiedział Po 3 USD za 1 szt. to i tak dobra cena..
  • #94
    janek_wro
    Level 25  
    gradek83 wrote:
    Czyli mam to reklamować u sprzedawcy
    Nie reklamować, i nie u sprzedawcy. Jeśli minęło juz 75 dni od zakupu, otwierasz spór. Open dispute, goods not received; request: full refund; return goods:no; reason: protection period expired, but package is still in transit. Plus trochę sensownego opisu w textarea też nie zaszkodzi.

    Tyle razy o tym było w wątkach o aliexpress, że aż żal się powtarzać. poszukaj sobie szukajką tu po hasłach "open dispute", "otwórz spór".
    I nie paktujesz ze sprzedającym bezpośrednio, bo będzie Ci robił ściemę wielokrotnie "please wait 2 weeks more", aż upłynie czas na otwarcie sporu. Albo obieca Ci że wyśle drugi raz, co nigdy nie nastąpi, i... upłynie czas na otwarcie sporu.

    BTW ciekawe czy teraz zwrócą też pobrany VAT? jeszcze za wcześnie na spór o niedostarczony towar. Chyba że ktoś przerabiał spór o niewysłany w ogóle towar? Podzielcie się wrażeniami.

    Dodano po 4 [minuty]:

    chemik_16 wrote:
    Nierejestrowane to kradną jak nic,
    i to niestety już w EU.
    chemik_16 wrote:
    nie wierzę że chińczyk nie wysłał
    wysłał, wysłał. Widać po tym jak saver'y wylądują w magazynie konsolidującym, jeszcze tam w CN. Jeśli w tym samym czasie są tam paczki Standard do tego samego adresata, to nieraz saver/economy są razem pakowane w kolejną kopertę foliową, razem z przesyłką standard, i dalej skonsolidowana przesyłka podróżuje jako Standard, tracked. Jedna z nielicznych szans że saver dotrze na pewniaka.

    Dodano po 4 [minuty]:

    DiZMar wrote:
    odpowie To i tak dobra cena.
    ale po co paktować przez "send msg to seller"? open dispute, quantity issue, partial refund, załączasz zdjęcia, żądasz zwrotu proporcjonalnie do braków ilościowych. Nawet jeśli w sporze sprzedający coś ściemnia, i odmawia uznania zwrotu, to i tak na końcu aliexpress rozstrzygnie. Przy tańszych rzeczach starczy zdjęcie, przy bardziej kosztownych lepiej nagrać film z unboxingu.
  • #95
    kkknc
    Level 43  
    DiZMar wrote:
    kkknc wrote:
    Mi ostatni przyszły złącza 3szt. A zamawialem 10.

    Pewno na zgłoszenie, że jest 3 zamiast 10 czyli cena ponad 3 razy wyższa odpowie To i tak dobra cena. Mi gdy przysłał 10 szt. po 3 USD zamiast 30 szt. po 1 USD tak właśnie odpowiedział Po 3 USD za 1 szt. to i tak dobra cena..

    Spokojnie założyłem spór kasa odzyskania.
  • #96
    Marek_Skalski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    janek_wro wrote:
    ale po co paktować przez "send msg to seller"? open dispute, quantity issue, partial refund, załączasz zdjęcia, żądasz zwrotu proporcjonalnie do braków ilościowych.

    Można od razu atakować przez spór, ale z mojego doświadczenia znacznie lepiej najpierw skontaktować się ze sprzedającym i kulturalnie poinformować go o brakach. Wiele razy dostawałem komunikat typu "...Po sprawdzeniu logów i monitoringu potwierdzamy błędną zawartość opakowania. Wysłaliśmy już brakujące produkty, a tutaj jest numer przesyłki..."
    W innych przypadkach, kiedy sprzedawca próbował się wykręcać lub zmieniał zdanie, sugerowałem możliwość otwarcia sporu i często już to działało pozytywnie. W nielicznych przypadkach otwierałem spór, podłączałem zapis rozmowy i czas rozpatrzenia nie przekraczał 48 godzin. Każdy spór w AliExpress jest odnotowywany w statystykach. Jak będzie za dużo sporów, to dostaniesz shadow ban. A ja mam status platynowy i wolę załatwiać sprawy kulturalnie, dzięki temu mam dobre relacje z dostawcami na AliExpress i Alibaba.
  • #97
    gradek83
    Level 40  
    DiZMar wrote:
    Co mu znowu masz wysłać.

    Czy on mi wyśle kiedyś tak miałem że mi ponownie wysłał na własny koszt ale to wtedy omyłkowo inny układ mi inny sprzedawca wysłał no nic poczekam jeszcze do końca tygodnia może gdzieś ta koperta zapodziała się wpadła pod szafę cholera wie dlaczego tak długo tam leży.
    Simon79 wrote:
    Reklamować - zwrot pieniędzy. Jedna z moich przesyłek PL0000.... Alexpress saver shopping od maja ma status odprawa przesyłki zakończona pomyślnie. Pieniądze oddane ale dopiero, kiedy minął okres ochronny.

    I pewnie tak samo będzie w moim przypadku dzięki za informację.
  • #98
    Mishot
    Level 23  
    Marek_Skalski wrote:
    janek_wro wrote:
    ale po co paktować przez "send msg to seller"? open dispute, quantity issue, partial refund, załączasz zdjęcia, żądasz zwrotu proporcjonalnie do braków ilościowych.

    Można od razu atakować przez spór, ale z mojego doświadczenia znacznie lepiej najpierw skontaktować się ze sprzedającym i kulturalnie poinformować go o brakach. Wiele razy dostawałem komunikat typu "...Po sprawdzeniu logów i monitoringu potwierdzamy błędną zawartość opakowania. Wysłaliśmy już brakujące produkty, a tutaj jest numer przesyłki..."
    W innych przypadkach, kiedy sprzedawca próbował się wykręcać lub zmieniał zdanie, sugerowałem możliwość otwarcia sporu i często już to działało pozytywnie. W nielicznych przypadkach otwierałem spór, podłączałem zapis rozmowy i czas rozpatrzenia nie przekraczał 48 godzin. Każdy spór w AliExpress jest odnotowywany w statystykach. Jak będzie za dużo sporów, to dostaniesz shadow ban. A ja mam status platynowy i wolę załatwiać sprawy kulturalnie, dzięki temu mam dobre relacje z dostawcami na AliExpress i Alibaba.


    Są tacy i są też tacy co proszą o 5* i wyślą wtedy nowy przedmiot/zwrócą pieniądze bez udziału sporu, ci znowu się dzielą na takich co wysyłają lub nie...
  • Eltrox HurtonEltrox Hurton
  • #99
    CMS
    Administrator of HydePark
    Dokonałem prostych obliczeń i zacząłem się zastanawiać ile właściwie wynosi ten VAT i za co jest naliczany (za towar, czy za towar plus wysyłkę)?

    Podaję przykład.

    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane

    Jak widzimy towar kosztował 56,66PLN, wysyłka 24,51PLN, zapłaciłem natomiast 98,12PLN.

    No to liczymy:
    56,66 + Vat = 69,69 + wysyłka = 94,20PLN czyli wychodzi mniej niż zapłaciłem, więc może liczą VAT również od kosztu wysyłki.
    No to liczymy:
    56,66 + 24,51 + VAT = 99,84PLN czyli więcej niż zapłaciłem.

    Wychodzi na to, że przy całej kwocie (towar plus wysyłka) wychodzi 17,3%.

    Ale...
    Można policzyć też tak:
    98,12 - 24,51 = 73,61
    73,61 * 1,23 = 90,54

    Wychodzi na to, że oni jakoś dziwnie naliczają ten wat, tak jakby od tyłu. Teraz patrzcie:
    Kwota podatku wynosi 16,95PLN, a to dokładnie 23% z 73,61PLN.
    Ja tam się na podatkach nie znam, od tego mam księgową, ale czegoś tu zdecydowanie nie pojmuję.

    BTW
    Dzisiaj zauważyłem też nowy przycisk na aliexpress w zakładce moje zamówienia/my orders, jest to "POBIERZ FAKTURY"...
    Niestety nie działa :).
  • #101
    gradek83
    Level 40  
    Takie pytanie jak przesyłka z Chin w (tym przypadku) trafia do polski to gdzie i do jakiego oddziału celnego trafia ?
    Kolejna sprawa jak już trafi do jednego lub któregoś tam z kilku obecnych w naszym kraju oddziału to czy istnieje coś takiego jak "Centrum Informacji Służby Celnej" W Internecie coś takiego widnieje "
    Code:
    info.sluzbacelna@kat.mofnet.gov.pl
    " i nawet podają adres e-mail do siebie ale to są informacje z okresu 2011r a sam e-mail nie działa skrzynka wyłączona wiadomości nie dochodzą.

    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane
  • #102
    strucel
    Level 32  
    "faktury" to niestety są tylko w cudzysłowie, nawet nie ma danych kupującego tylko adres dostawy, w przypadku paczkomatu- adres paczkomatu.Zaden US tego nie będzie honorował.
  • #103
    CMS
    Administrator of HydePark
    Myślę, że wystarczy edytować swoje dane i dodać nazwę firmy oraz NIP.
  • #104
    homo_sapiens
    Level 17  
    Te "faktury" w moim przypadku są widoczne i ściągalne od kilku dni.
    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane
    Najlepsza jest ta uwaga u dołu: "Alibaba.com Singapore E-Commerce Private Limited is raising this invoice in accordance to the applicable tax laws in Netherlands."
    Gdyby komuś z Was chciało się dowiedzieć co skośnooki chciał przekazać to dodaję poniżej zakup do faktury
    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane
    Specjalnie kupiłem drobiazgi, żeby w przypadku dostawy przez PP i naliczenia haraczu odmówić odbioru(niewielka strata) i próbować zakładać spór z racji dodatkowej opłaty. Mam do tego prawo bo na stronie sprzedawcy nie ma informacji że to idzie przez PP.

    Chyba poprawiłem
  • #105
    janek_wro
    Level 25  
    Rozwaliłeś sobie linki do obrazków, pokazują się tylko thumbs.
    Może popraw to?
  • #106
    gradek83
    Level 40  
    gradek83 wrote:
    czy istnieje coś takiego jak "Centrum Informacji Służby Celnej"

    Odpowiadając sobie na pytanie otrzymałem odpowiedź

    Spoiler:
    "Szanowny Panie,



    Odpowiadając na pytanie informujemy, że Centrum Informacji Służby Celnej zostało rozwiązane. Pytania z zakresu przepisów prawa celnego i podatkowego należy kierować do Krajowej Informacji Skarbowej poprzez formularz kontaktowy na stronie https://www.podatki.gov.pl/skontaktuj-sie-z-nami/pytanie-e-mail/ ."
  • #107
    MarekS6
    Level 16  
    Ja mam aktualnie taki przypadek:

    Kupiłem Powerbank na Aliexpress w cenie 24,33$. Doliczyło mi podatek 4,45$. Mi tu wychodzi podatek jakieś 18,3%. Troszkę dziwne bo powinno być naliczone 23%. Tymczasem po pobraniu invoice widzę, że pisze że pobrało podatku 23% z kwoty 24,33$ i że to jest 4,45$.

    Dzisiaj był listonosz i powiedział że muszę zapłacić podatek za tą przesyłkę i że naliczyli 19,50zł. Przesyłki nie przyjąłem by wpierw wyjaśnić sprawę ze sprzedającym, bo nie rozumiem na jakiej podstawie każą mi płacić podatek skoro już raz go zapłaciłem. Mam 2 tygodnie na decyzję i odebranie przesyłki na poczcie zanim ta wróci do nadawcy.

    Dzwoniłem na infolinię pocztową i tam mi pani powiedziała, że widocznie nadawca nie dołączyłem wspomnianego papierka o pobranym podatku lub żadnego potwierdzenia o jego naliczeniu, stąd w PL UC naliczyli go ponownie. Powiedziałem, że mogę wydrukować to potwierdzenie i im pokazać. Niestety odparła że to ich nie interesuje - ich interesują TYLKO dokumenty jakie dołączył do przesyłki nadawca i że mam teraz wybór - albo zapłacę drugi raz podatek i odbiorę przesyłkę, albo jej nie odbiorę i ta wróci do nadawcy.

    Poinformowałem o tym sprzedającego. Wstępnie poinformowałem go, że decyzję o tym czy mam odebrać przesyłkę, pozostawiam jemu. Jeśli będę ją miał odebrać to będę chcieć żeby zwrócił mi 5$ (te 19,50 to mniej więcej tyle wychodzi) lub po prostu jej nie odbiorę i będę czekać na pełny zwrot za zakup. Prosił mnie bym poczekał tydzień a on spróbuje się dowiedzieć co poszło nie tak podczas wysyłki i wtedy da mi znać co mam zrobić.

    W załącznikach zdjęcie wspomnianej nieodebranej przesyłki oraz dokumentu Invoice

    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane

    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane
  • #108
    DiZMar
    Level 43  
    MarekS6 wrote:
    Kupiłem Powerbank na Aliexpress w cenie 24,33$. Doliczyło mi podatek 4,45$. Mi tu wychodzi podatek jakieś 18,3%. Troszkę dziwne bo powinno być naliczone 23%. Tymczasem po pobraniu invoice widzę, że pisze że pobrało podatku 23% z kwoty 24,33$ i że to jest 4,45$.

    VAT od 24,33 to 4,55 a nie 4,45. Ktoś pomylił się o 10 groszy.
    Kwota VAT prawidłowa, bo liczona od jako brutto 24,33$. VAT 23% od netto czyli 18,7% od brutto= 4,55$. 24,33-4,55= 19,78 (netto). Sprzedawca pobrał od Ciebie wartość brutto 24,33 (19,78 netto + 4,55 VAT) ale nie odprowadził VAT 4,55 dlatego kupujący ma go uiścić. 19,78 netto x 23%=4,55. Tak to działa również w Polsce. Jeżeli sprzedawca nie odprowadzi VAT i nie jest dostępny dla US to kupujący ma go odprowadzić w wysokości 18,7% od wartości brutto czyli 23% od netto. W Polsce to niezwykle rzadkie przypadki, bo sprzedawca jest dostępny dla US. Do chińskiego sprzedawcy polski US nie ma dostępu więc egzekwuje od kupującego.
  • #109
    homo_sapiens
    Level 17  
    MarekS6 wrote:
    Tymczasem po pobraniu invoice widzę, że pisze że pobrało podatku 23% z kwoty 24,33$ i że to jest 4,45$.

    Sądzę, że Ciebie dotyczą ostatnie wiersze tabeli, czyli wyliczenia w Euro(16,63 x 0,23 = 3,83 euro).
  • #110
    DiZMar
    Level 43  
    Oto wyliczenia po przeliczeniu na EUR z Twojej faktury.
    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane
    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane
  • #111
    MarekS6
    Level 16  
    No to że podatek już po przewalutowaniu jest dobrze naliczony to zauważyłem. Dziwiły mnie jednak kwoty w $ gdyż w takiej walucie płaciłem za zakupy. Nie wiedziałem, że podatek jeszcze się dzieli na jakieś brutto netto, masakra 8-O W moim rozumieniu kwota netto to należność bez naliczonego podatku. Kwota brutto za produkt to wartość netto z naliczonym podatkiem 23%...

    Co nie zmienia faktu, że skoro Aliexpress pobrało podatek to chyba nie powinienem go płacić raz jeszcze w PL...

    Zastanawia mnie jednak kto tu zawinił - sprzedawca czy sam system/pracownik AE. Z tego co się orientuję to sam sprzedawca na oczy tego podatku nie widzi, a nalicza go AE więc to AE powinno w jakiś sposób powiadomić PL UC o naliczonym podatku, bądź sprzedawca powinien ten wydruk który ja widzę jako kupujący, dołączyć do przesyłki (pytanie czy sprzedawca też te wydruki invoice może pobrać)
  • #112
    DiZMar
    Level 43  
    MarekS6 wrote:
    Nie wiedziałem, że podatek jeszcze się dzieli na jakieś brutto netto, masakra

    Przecież inna kwota brutto niż netto i inny % VAT-u od brutto niż od netto aby na jedno wychodziło. Inaczej być nie może.
    Podaję przeliczenia % netto/brutto obowiązującej w Polsce tabeli VAT:
    23% od netto to 18,70% od brutto,
    8% od netto to 7,41% od brutto,
    5% od netto to 4,76 od brutto.
    Jeżeli mimo naliczenia podatek VAT nie dotarł do US w Polsce to ma go uiścić nabywca. Takie są zasady. Pretensje do AE lub w Twoim przypadku do Alibaba
    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane
    kupujący powinien wnosić ale to nierealne więc płacz i płać.
  • #113
    MarekS6
    Level 16  
    DiZMar wrote:
    MarekS6 wrote:
    Nie wiedziałem, że podatek jeszcze się dzieli na jakieś brutto netto, masakra

    Przecież inna kwota brutto niż netto i inny % VAT-u od brutto niż od netto aby na jedno wychodziło. Inaczej być nie może.
    Podaję przeliczenia % netto/brutto obowiązującej w Polsce tabeli VAT:
    23% od netto to 18,70% od brutto,
    8% od netto to 7,41% od brutto,
    5% od netto to 4,76 od brutto.
    Jeżeli mimo naliczenia podatek VAT nie dotarł do US w Polsce to ma go uiścić nabywca. Takie są zasady. Pretensje do AE lub w Twoim przypadku do Alibaba
    AliExpress, zakupy w Chinach: Cło, VAT i inne opłaty z tym związane
    kupujący powinien wnosić ale to nierealne więc płacz i płać.


    Już się chyba domyślam o co Ci chodzi ale troszkę źle to tłumaczysz. Teraz rozumiem to tak:

    Te 24,33$ jakie kosztował powerbank to kwota Netto (czyli to co dostaje sprzedawca) powiększona o podatek tam w chinach czyli ICH brutto.

    Teraz po zmianie przepisów mam zapłacić podatek w PL od kwoty NETTO za produkt czyli trzeba przeliczyć ile ten produkt kosztuje Netto znając ich Brutto oraz ich kwotę podatku. Stąd nie zgadzało mi się te przeliczenie w $ gdzie pisze 24,33$, obok 23% i dalej 4,45., gdyż ta kwota 4,45 (a powinna być 4,55 jak mówiłeś) naliczona jest od wartości netto produktu tam w chinach czyli od jakichś $19,XX .

    Z kolei to co teraz podałeś to taki jakby skrót matematyczny tych obliczeń?

    Widzę, że masz na co dzień do czynienia z kasami fiskalnymi więc wiesz doskonale co piszesz. Uprzedzam jednak, że ja się nie znam na tym, wiem że jest też coś takiego jak płatnik VAT itp ale nie mam o tym pojęcia i operuję prostą matematyką - 23% od netto + netto to brutto i wsio.

    Co do płacz i płać - ani nie płaczę ani nie płacę. Nie mam powodu by płakać, a jak przyjdzie mi płacić to tylko jak już wspomniałem, jak sam sprzedawca mi zwróci te opłaty.

    Po prostu nie lubię niesprawiedliwości i lubię wiedzieć kto, kiedy i jaki błąd popełnił.
  • #114
    DiZMar
    Level 43  
    Brutto to cena towaru powiększona o VAT. Netto to cena towaru bez doliczonego VAT-u. W handlu z UE i UK obowiązuje zerowa stawka VAT przy sprzedaży dla firm. Nabywca (firma) jeżeli jest płatnikiem VAT z NIP-em zarejestrowanym jako europejski nie robi z tym nic (do niedawna naliczał sobie i odliczał VAT czyli był na zero). Jeżeli nie jest płatnikiem VAT to sobie nalicza i odprowadza do swojego US. Jeżeli nabywcą jest firma ale jej NIP nie jest zarejestrowany jako europejski lub jest osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej to otrzymuje towar z doliczonym VAT-em który sprzedawca odprowadza do Polski. Stąd wiele firm w Europie niechętnie handlują jeżeli nabywca nie zarejestrował NIP-u jako europejski.
    Powtarzam. Ty zapłaciłeś brutto (z VAT). VAT powinien być przekazany polskiemu fiskusowi ale to nie nastąpiło. Stąd polski fiskus obciąża naliczonym VAT-em wg faktury wystawionej przez Alibabę nabywcę czyli Ciebie. To wystawca faktury nie odprowadził do Polski VAT-u Drobne nieścisłości w kwotach biorą się z zastosowania różnych kursów walut i zaokrągleń. Mają prawo wystąpić. VAT zawsze płaci nabywca końcowy. Taka jest natura VAT-u. Jest on naliczany (dodawany do ceny/wartości netto) i odprowadzany przez sprzedawcę. Firmy płatnicy VAT faktycznie nie płacą VAT-u (poza wyjątkami np. w paliwie) a jedynie odprowadzają naliczony i pobrany od nabywców. VAT dla firm będących płatnikami VAT jest neutralny finansowo a jedynie jest rozliczany księgowo). Jeżeli nie został odprowadzony to niestety nabywca musi zapłacić go jeszcze raz a o zwrot może upominać się wystawcy faktury. Nie Ty pierwszy i nie TY ostatni jesteś w takiej sytuacji. Możesz oczywiście nie płacić naliczonego VAT-u i nie odbierać towaru. Jeżeli towaru nie odbierasz to i nie masz obowiązku płacenia VAT-u. O zwrot całej zapłaconej kwoty możesz zwrócić się do sprzedawcy. Ot i wszystko.
    Część kupujących otrzymuje przesyłki bez dopłat, bo VAT od ich zakupu został odprowadzony do polskiego fiskusa.