Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

sterownik pompy ciepła Haier monoblok 8kW

qwerty112 19 Sep 2022 14:19 23475 99
Testo
  • #61
    kolo9
    Level 12  
    skrzypekps wrote:
    Daj bufor, choćby najmniejszy,.
    -czyli jaki? (Dzięki za odpowiedź). Koncepcja "bez bufora" przyszła mi do głowy gdyż na instalacji tuż obok wiszą 2 kotły o łącznej pojemności około 50l, z zaworami tylko na wyjściach, z czego gazowy z obecnie otwartym (czyli równolegle jak bufor). Zostaje oczywiście temat zewnętrznej pompy obiegowej, którą za buforem równoległym sugeruje instrukcja. Czy montować ją przy braku bufora w/g mojej koncepcji? Czy nie będzie się "gryźć z pompą obiegową w PC?
    Dodam że pompa PC wpięta będzie odcinkiem ok 3,5m 1" w główne rury magistrali 2". Przyłącza do wszystkich grzejników idą 1". Tylko małe grzejniki łazienki są zasilane 3/4".
  • Testo
  • #62
    Majkel_slask
    Level 2  
    Witam wszystkich. Mam pytanie odnośnie czujnika temperatury C.O w pompie Haier 8kw monoblok.
    Gdzie znajduje się ten czujnik? Jutro będę podpinał pompę po bufor 1500l i zastanawiam się czy to bedzie działać, ponieważ zostawiam sterownik ze starego źródła zasilania ( piec na ekogroszek ), a pompa ma tylko zastąpić piec i ogrzewać bufor, który jest podpięty pod całą instalację ( 80% podłogówka ). Najlepiej byłoby gdyby czujnik był wsadzany w kapilarę w buforze. Jedynie czytałem coś o czujniku temp CWU, a o czujniku temp C.O nic nie ma na forach.
    Proszę o poradę.
  • #63
    skrzypekps
    Level 12  
    Czujnik jest w pompie i nie ruszaj go. Algorytm pompy poradzi sobie z buforem. Po podłączeniu pompka obiegowa cały czas działa, miesza wodę w buforze i na bieżąco kontroluje w ten sposób temperaturę.
  • #64
    Majkel_slask
    Level 2  
    Dziękuję za wyjaśnienie. Teraz jestem spokojny. Pozdrawiam forumowiczów

    Dodano po 15 [minuty]:

    Mam jeszcze pytanie odnośnie zaworów antyzamrożeniowych. Założyć 2 czy wystarczy jeden?
  • #65
    krzychorna1
    Level 1  
    Witam. Czy jest możliwa praca pompy tylko ze sterownikiem awt-a01, bez podłączonego yr-e27. Jakie ustawienia ?
  • #66
    berthold61
    Level 26  
    A jak byś chciał ją np uruchomić ?
  • #67
    jaroslawszymanek78
    Level 4  
    Witam forumowiczów.
    Bardzo mi się spodobał post elyaneck1 i chciałbym się także podzielić swoimi doświadczeniami gdyż sam szukałem intensywnie informacji na temat pompy haiera. Dodam że są to moje doświadczenia i przemyślenia i oczywiście nie każdy musi się z nimi zgadza. Realia i doświadczenia z „fachowcami” skłoniły mnie do samodzielnego montażu i uruchomienia a wcześniej do wyboru odpowiedniej pompy ciepła. Muszę zaznaczyć że w związku z tym nie mam dwuletniej gwarancji którą daje producent ale jestem w stanie to przeboleć gdyż odbiór i obowiązkowe przeglądy pochłonęły by sporo pieniędzy a te dwa lata gwarancji w perspektywie dwudziestu paru lat gdzie liczę że pompa będzie działać to akceptowalne ryzyko. Zacznę od tego że zamontowałem pompę ciepła Haier o mocy 5 kW czyli najmniejszą z rodziny i najnowszą konstrukcję ale za to z największą sprawnością COP na poziomie 5.05 dla wody 35 i 7 stopni dla porównania pompa 8 kW ma COP 4,4. Domyślam się że na podstawie doświadczeń Chińczycy coś poprawili. Jest to typowy chińczyk ale na podzespołach tych samych co konkurencja dwa razy droższa czyli sprężarka Mitsubishi pompa obiegowa Wilo itd. Jeśli ktoś posiada dodatkowo jakiekolwiek inne źródło ogrzewania to niech montuje jak najmniejszą pompę. Mało firm posiada pompę tej mocy a już na pewno nie w tej cenie ( zapłaciłem około 11000 zł plus wpięcie i dostosowanie do moich wymagań wyniosło mnie kolejne 4000 zł) Także uważam że za 15 -16 tysięcy można mieć w pełni funkcjonalną pompę ciepła na dobrych podzespołach całkowicie sterowaną po wifi z telefonu. Trochę o warunkach w których pracuje pompa. Dom dość nowy około 230m2 , ogrzewane obecnie około 160m2, (dwa pomieszczenia nie używane). Wcześniej dom ogrzewany gazem w 2018 roku koszt ogrzewania wyniósł około 2800 zł od 2019 ogrzewany czteroma klimatyzatorami w związku z założoną instalacją fotowoltaiczną. Klimy są spoko ale niestety pomieszczenia w których ich nie ma są trochę chłodniejsze a że są to między innymi łazienki to trochę szkoda zwłaszcza że na korytarzach, holach, łazienkach, kuchni i części salonu jest podłogówka i miło gdy w stopy jest ciepło. Ale do rzeczy. Podsumowując co najmniej 1/3 domu podłogówka a reszta grzejniki i to trochę przewymiarowane około 1,3 żeberka aluminiowego na m2. Moim zdaniem idealnie pod niskotemperaturową pompę ciepła. Do tego bojler płaszczowy 140l. Instalacja wpięta bezpośrednio bez bufora. Moim zdaniem dla niewielkiej pompy (5kW) bufor jest zbyteczny. W obiegu mam około 100-130 l wody (producent podaje że minimalnie potrzeba 30l) poza tym rury w posadzce to najlepszy bufor. Gdy nagrzeje się kilka metrów sześciennych betonu w posadzce to ciepło oddaje przez następne 24 godziny. A grzejniki sprawiają że ciepło robi się stosunkowo szybko stąd moje przekonanie że to dobre połączenie. Teraz parę szczegółów technicznych bo tych sam zawsze najbardziej szukałem. Postaram się podać typy i symbole urządzeń które użyłem. Proszę mnie nie posądzać o jakąś reklamę bo każdy jest tak naprawdę innego producenta a wiem że to wielu osobom ułatwi.
    Instalacja elektryczna - Za trójfazowym wyłącznikiem różnicowoprądowym ( przewód 4mm2 choć myślę żem dałby radę 2,5mm2) zastosowałem przełącznik faz APF-25A-150MS 9 (cena około 140 zł) , za nim bezpieczni B20, za bezpiecznikiem jest watomierza Wifi SonOff POWR320D – (cena około 80 zł) i dalej podpięta pompa ciepła i moduł ATW-A01 (przewodami 2,5mm2 każdy) . I to pozwoli działać pompie i kontrolować mi online zużycie energii ale także sprawdzić czy w danym momencie pompa jest załączona czy nie. Ten Watomierz również pokazuje napięcie w instalacji zużycie godzinowe, dzienne, miesięczne i roczne, także pełny raport. Co do sterowania C.O. podpiołem pod wejście CN21 Termostat pokojowy WT-20 VOLT ( cena około 280 zł) (który jest w salonie a jego moduł wykonawczy w piwnicy przy ATW) ustawiłem tak aby załączał pompę od godz 14.00 jeśli temperatura spadnie poniżej 22 stopni i utrzymywał ją do 22.00 godziny. Potem ma się włączać tylko jeśl temperaturai spadnie poniże 19 stopni ale raczej nie będzie takiej sytuacji ze względu na podłogówkę która oddaje ciepło bardzo długo. Co do CWU to zastosowałem sterownik SonOff TH Elite THR316D + czujnik temperatury DS18B20 ( cena około 120 zł) . Sterownik podłączony do styków CN22 (styki CN22 jak i CN21 są stykami bezprądowymi dlatego obydwa sterowniki (WT-20 i THR316D) też mają takowe wyjścia które tylko zwierają styki CN 21 i CN 22 bez podawania na nie napięcia) ustawiony tak że jeśli temperatura CWU spadnie poniżej 35 stopni zaczyna grzać do temperatury 42 i tak w kółko z tym że tylko w godzinach gdy ciepła woda jest potrzebna od 14 do 22 godziny. Sterownik można konfigurować osobno dla każdego dnia dla pełnej skali temperatur i z dokładnością co do minuty. Sterownik posiada funkcję przeglądania kiedy się załączył ma wykresy temperatur itd. I oczywiście wszystko online z telefonu. Powyższe rzeczy uważam że są raczej niezbędne i dodatkowo dają kontrolę i oszczędności przy użytkowaniu pompy ( w przeciwnym razie pompa działa na sztywno od wyznaczonej godziny do wyznaczonej godziny i może przegrzać albo nie dogrzać domu i a CWU utrzymywana na stałej temperaturze co jest okupione ciągłymi załączeniami i krótkotrwałymi dogrzewaniami bojlera a jak wiadomo częste załanczanie sprężarki niszczy ją najbardziej. W tej chwili (temperaturo od 5 stopni w nocy do 12 w dzień ) przy takich ustawieniach moja pompa załącza się dwa razy na dobę. Raz o 14 gdy dogrzewa CWU i CO (dodam że CWU ma priorytet i grzeje się jako pierwsza potem chodzi CO przez dwie do trzech godzin. Drugie załączenie jest wieczorem gdy dwie osoby wezmą prysznic a woda spadnie poniżej 35 stopni dogrzeje do 42 stopni.
    Teraz trochę statystyk. PC ustawiona na temperaturę grzania CO na 35 stopni ( najlepszy COP) Być może w mrozy trochę zwiększę ale jeśli nawet to nieznacznie bo lepiej niech PC dłużej chodzi na niskiej temp. Zauważyłem że przy grzaniu CWU, PC grzeje bojler wodą o temp około 10 stopni wyższą niż jest ustawiona CWU. Zagrzanie wody (140l od temp 35 do 42 trwa około 30 minut i zużywa około 0,9 kW a moc pobierana moduluje od 2,2 Kw na początku do 1,4 pod koniec grzania. Temp zasilania i powrotu to tylko 3 stopnie różnicy, pewnie dlatego że wymiennik (płaszcz wodny) jest zbyt mały. Przy grzaniu CO moc pobierana to około 1,6 do 1,2 kW a różnica temperatur zasilania i powrotu to 5 stopni. Widzę że PC dostosowuje prędkość pompowania ciepłej wody tak aby ta różnica była zawsze taka sama czyli 5 stopni.
    Teraz trochę o moich fanaberiach. Dołożyłem jeszcze dodatkowo kilka urządzeń głównie do kontroli i statystyk.
    Trójfazowy Wskaźnik-miernik napięcia faz F&F WNC-3 ( cena około 85 zł) (pokazuje aktualne napięcie na wszystkich fazach).
    Czujnik temperatury WI FI SonOff R2 6xDS18B20 ( cena około 220 zł) Jest to miernik który posiada 6 czujników temperatury. Każdy czujnik jest na przewodzie o odpowiedniej długości (przy zamówieniu podawałem długości które potrzebuje) Można go zamówić na allegro. Czujniki przytwierdziłem w odpowiednie miejsca i mierzą mi nsp wartości ( temp wody zasilającej z PC, temp wody powrotnej do PC, temp CWU, temp w pompie ciepła (chcę wiedzieć jaka temperatura jest utrzymywana w PC podczas mrozów gdy jest wyłączona), temp w kotłowni-piwnicy i temp na zewnątrz budynku. Wszystko oczywiście po wifi dostępne z telefonu.
    Licznik motogodzin Muller BW7029 ( cena około 85 zł) Mam dwa takie liczniki podłączone pod wyjścia 5i6 oraz 15i16 w module ATW. Gdy pompa się uruchamia tzn zaczyna grzać to podaje odpowiednio napięcie na wyjścia 5,6 ( gdy grzeje CWU) lub 15,16 (gdy grzeje CO) a liczniki zliczają czas grzania odpowiednio CO i CWU.
    Licznik impulsów (cena około 55 zł) też dwie sztuki Programator KAIGAO KG11J-5H . Jest on podłączony pod te same wejścia 5,6 i 15,16. Każde załączenie jest zliczane.
    Obydwa liczniki pokazują ile razy na dobę załącza się pompa i ile godzin pracuje z rozbiciem na CWU i CO.
    Jeszcze krótko o instalacji hydraulicznej.
    Zawór trójdrożny przełączający CO i CWU Afriso 1664300 1” ( cena około 540 zł) – nie kombinowałem z tańszymi bo mogły być problemy ze sterowaniem ( podłączony pod wyjścia 2, 3, 4, w ATW)
    Filtr magnetyczny na wejściu do PC Gosche 0350.721.1 ( cena około 400 zł)
    Nie piszę o śrubunkach zaworach i tak dalej. Ogólnie instalacja zrobiona na rozmiarze 1” (choć producent podaje że ¾” wystarczy) w razie gdyby kiedyś trzeba było zamontować coś innego.
    I jeszcze temat zabezpieczenia anty zamrożeniowego. Nie chciałem stosować glikolu z kilku przyczyn ale nie będę o tym pisał. Więc zastosowałem. Pierwszy stopień ochrony to przełącznik faz o którym pisałem na początku. Po zaniku którejś z faz automatycznie przełączy zasilanie na inną. Drugi stopień ochrony to zawór anty zamrożeniowy SVEG 2-6 ½ ( cena około 250 zł) Zawór zamontowany na zewnątrz budynku na wyjściu z pompy - górne podłączenie. Spytacie ale dlaczego przecież każdy montuje na powrocie dolna rura w najniższym punkcie. Ja mam dlatego że całą instalację mam pod ciśnieniem (około 1,5 bara). Podłączyłem ją przez zawór zwrotny (aby woda się nie cofnęła ) oraz przez reduktor ciśnienia wody AFRISO ½” (cena około 150 zł) do sieci wodociągowej. Gdyby zabrakło prądu a temperatura rur na zewnątrz spadnie do 4 stopni zawór SVEG 2-6 zacznie upuszczać wodę z instalacji co ( pełne otwarcie przy temp 2 stopni). Myślę że przepchnięcie kilku litrów z domowej instalacji CO przez całą PC ogrzeje ją na tyle że zawór się zamknie na jakiś czas i tak wkółko aż nie wróci zasilanie. A to że instalacje mam pod ciśnieniem nie spowoduje jej opróżnienia i zapowietrzenia. A dlatego na wyjściu jest zawór aby cieplejsza woda z domu zawsze przeszła przez całą PC zanim ogrzeje zawór anty zamrożeniowy. Trzeci stopień ochrony który być może założę to UPS podłączony przez termostat temperatury bezpośrednio pod pompkę obiegową w PC . Sterownik uruchamiał będzie samą pompkę przy niskich temperaturach aby ogrzać PC. Czyli mniej więcej robił to samo co opisałem wcześniej.
    Wszystko to co opisałem jest zainstalowane już i działa i póki co zdaje egzamin. Myślę że nie ma sensu przepłacać za PC za 20 czy 30 tysięcy. Rozważałem jeszcze pompę GREE Versati nieco droższą ale z lepszym sterowaniem. Jednak wolę bardziej energooszczędną (lepszy COP). Jak widzicie całe sterowanie i to po WIFi można dołożyć samemu za niewielkie pieniądze. Pewnie nie opisałem wiele szczegółów i rzeczy które wydawały mi się oczywiste. Mam jednak nadzieję że tym przydługim postem komuś pomogę.
  • #68
    skrzypekps
    Level 12  
    Jedna uwaga a może dwie: 1. Pompka i obigowa w pompie działa cały czas ze stałą prędkością (nie jest modulowana jak napisałeś) 2. Zawor przeciwzamrożeniowy powinien być na dole aby spuścić wodę w pompy... u góry spuści cisnienie ale woda w pompie i tak może zamarznąć. W takiej pozycji. Ym go wogole nie montował.
    Ale opis ogólnie fajny...

    Dodano po 3 [minuty]:

    I jeszcze jedno, bufor musi być, pompa ma taki algorytm, że bez bufora histereza temperatury CO wynosi nawet 10 stopni a z buforem wynosi około 3-4 (u ciebie nawet 5)...
  • #69
    jaroslawszymanek78
    Level 4  
    Co do pompki obiegowej nie jestem wstanie zmierzyć czy moduóluje tzn zmienia prędkość. Jednak to że różnica między wodą powrotną a zasilającą z PC jest ciągle taka sama czyli 5 stopi niezależie od temp na dworze daje do myślenia. Przypadek?
    Co do zaworu spustowego to on z założenia nie ma spuścić wody z pompy a tum samym z całego domu tylko przez powolne spuszczanie lub odkapywanie jak kto woli ma ogrzewać PC wodą która jest w obiegu CO domowym do akceptowalnej temperatury w tym przypadku powyżej 4 stopni. Nawet zakładając że przepchnie całą ciepłą wodę z układu CO awięc ponad sto litrów to zacznie tłoczyć wodę sieciową która ma kilka kilkanaście stopni a na dodatek się podgrzeje jeszcze o kilka stopni jak przejdzie przez grzejniki i podłogówkę. Oczywiście można założyć skrajną sytuację że zabraknie wody bieżącej w wodociągu a prądu nie będzie kilka dni. Wtedy zostaje już tylko ręcznie spuścić wodę.
  • Testo
  • #70
    jack63
    Level 43  
    Mam takie niedyskretne pytanie. Co z defrostem?
    Poza tym czy tak trudno zdjąć pokrywę i sprawdzić rodzaj zastosowanej pompy?
    Do tego regulator naścienny on/off przy podłogówce z kilkugodzinną bezwładnością?
  • #71
    jaroslawszymanek78
    Level 4  
    Szczerze to nie wiem co z defostem bo jest za ciepło w tej chwili. Nie zauważyłem zaszronienia. Zobaczymy przy pierwszych mrozach. Pompa i jej typ jest w dokumentacji więc nie ma potrzeby rozbierania obudowy. Poprostu nie sprawdzałem aż tak dokładnie jej specyfikacji bo nie miałem takiej potrzeby. Jeśli ktoś chce to poszukam i podam tym. A z tym rozbieraniem obudowy to nie tak prosto bo aby dostać się do pompy trzeba zdjąć obudowę boczną z prawej strony a tam wychodzą rury z wodą więc w tej chwili trzeba by odłączyć całą pompę od instalacji. Co do sterownika pokojowego to u mnie się sprawdza . Póki co po codziennym dogrzaniu od 14 mniej więcej do 17 już drugi raz się nie włącza . Temperatura za wolno spada a od 22 godziny jest ustawione na 19 więc też się nie włącza. Powiem więcej nawet się nie zbliża do tej temp tzn 19 stopni. Zazwyczaj następnego dnia o 14 godz gdy ma dogrzewać jest jeszcze około 21 stopni.
  • #72
    Majkel_slask
    Level 2  
    Panowie, czy do samego grzania C.O muszę podpinać tą dużą skrzynkę z elektroniką czy wystarczy podpiąć tylko ten mały wyświetlacz pod pompę i wszystko będzie działać? I jeśli trzeba to podłączać to jak to skonfigurować do grzania samego C.O chodzi mi o BM1 BM2 i inne cuda
  • #74
    skrzypekps
    Level 12  
    Majkel_slask wrote:
    Panowie, czy do samego grzania C.O muszę podpinać tą dużą skrzynkę z elektroniką czy wystarczy podpiąć tylko ten mały wyświetlacz pod pompę i wszystko będzie działać? I jeśli trzeba to podłączać to jak to skonfigurować do grzania samego C.O chodzi mi o BM1 BM2 i inne cuda

    Jeśli do samego CO i chcesz najprościej to zrobić to tej dużej skrzynki nie musisz podłączać
  • #75
    tomesz24
    Level 2  
    Witam też mam ten model 5kw. Przy uruchomieniu miałem problem z odpowietrzeniem wbudowanej pompy obiegowej ten model nie posiada odpowietrznika wewnątrz tak powiedzieli w serwisie i sam też go nigdzie nie widziałem jest tylko wymiennik płytowy i pompa obiegowa "wilo", fabrycznie jest ustawiona na najwyższym biegu i nie zmienia prędkości, u siebie przełączyłem ja na drugi bo woda przepływająca przez grzejniki robiła zbyt duży hałas.
    Mam problem z "taktowaniem" niezależnie jak bym próbował ją ustawić to włączała się co około godzinę na 20 minut niezależnie jaka temperatura by była i jak otwarte były zawory przy grzejnikach, rozmawiałem z gościem który ma taką zainstalowaną od roku i doradził mi termostat pokojowy na razie testuje.
    Nie wiem co ktoś miał na myśli pisząc ,jak pompa się zachowa przy defroscie, a jak ma się niby zachować pompa obiegowa nie zmienia kierunku przepływu i gdzieś czytalem że jak pompa wykryje że temperatura wody na wylocie spadnie do 2°C to przerwie defrost.
    A i jeszcze jedno dom około 90mkw z lat osiemdziesiątych i same grzejniki stalowe.
  • #76
    jaroslawszymanek78
    Level 4  
    Tomasz 24 co do taktowania to załączam zrzut z wykresu temperatury wody zasilającej. Jak widać w ciągu ostatnich 7 dni pompa załączyła się równe 10 razy . Gdyby było mniejsze zapotrzebowanie na CWU załączyła by się raz dziennie. Te wysokie piki na wykresie to grzanie CWU, pompa sama dobiera tep wody. Co do grzania CO ustawiłem na sztywno na max 37 stopni. Zastosowany prosty termostat pokojowy. Myślę że się sprawdza idealnie mimo krytycznych uwag że to tylko włącznik sterownik pompy ciepła Haier monoblok 8kW on off

    Dodano po 17 [minuty]:

    A tak w powiększeniu wyglądają ostatnie 24 godz. Od 14 do 22 CO ustawione na 23 stopnie więc pompa dogrzewa. W nocy i do południa 19 stopni Co sprawia że póki co pompa się jeszcze nie załączyła ani razu. CWU ustawiona na 42 stopnie od 14.30 do 22 . Takie ustawienia czyli dogrzewanie CWU po godz 14 ograniczyło załanczanie PC raz dziennie. Ewentualnie dwa razy w przypadku gdy dom jest dogrzany a jest duże zapotrzebowanie na CWU.
    sterownik pompy ciepła Haier monoblok 8kW
  • #77
    jack63
    Level 43  
    tomesz24 wrote:
    Nie wiem co ktoś miał na myśli pisząc ,jak pompa się zachowa przy defroscie, a jak ma się niby zachować pompa obiegowa nie zmienia kierunku przepływu i gdzieś czytalem że jak pompa wykryje że temperatura wody na wylocie spadnie do 2°C to przerwie defrost.

    Ja to pisałem, bo znam zasady i mam wyobraźnię.
    Piszesz jakimś dziwnym językiem. Do tego bez przecinków i kropek. Co ma do tego uwaga, że pompa obiegowa nie zmienia kierunku? Przecież to bezsens. Nie ma takiej możliwości dla pomp wirowych.
    Od kiedy pompa ( nie wiadomo czy chodzi o automatykę PC czy o pompę obiegową) coś wykrywa? Do tego chyba nie zdajesz sobie sprawy z tego ile czasu trwa to "wykrywanie" temperatury. Każdy czujnik pomiarowy przekazuje inf o temp sprzed co najmniej kilkunastu sekund. Jest coś takiego jak stała czasowa pomiaru czyli czas potrzebny na "zauważenie" zmiany temp o jeden oC. Chyba nie zdajesz sobie sprawy jak szybko potrafi zostać zamrożony wymiennik płytowy. Z płaszczowo-rurowymi jest trochę lepiej. Dlatego w każdym chillerze (urządzenie do schładzania cieczy) stosuje się presostaty różnicowe wykrywające zwiększający się opór przepływu powstający przy zamarzaniu wymiennika. Różnica ciśnień we-wyj wody wymiennika.
    Pewnie ta PC nie ma takiego zabezpieczenia. Dlatego zmiana biegu pompy nie jest dobrym pomysłem. A jeżeli już to trzeba było zmierzyć wielkość przepływu aby mieścił się w wymaganych granicach.
  • #78
    berthold61
    Level 26  
    tomesz24 wrote:
    Witam też mam ten model 5kw. Przy uruchomieniu miałem problem z odpowietrzeniem wbudowanej pompy obiegowej ten model nie posiada odpowietrznika wewnątrz tak powiedzieli w serwisie i sam też go nigdzie nie widziałem jest tylko wymiennik płytowy i pompa obiegowa "wilo", fabrycznie jest ustawiona na najwyższym biegu i nie zmienia prędkości, u siebie przełączyłem ja na drugi bo woda przepływająca przez grzejniki robiła zbyt duży hałas.
    Mam problem z "taktowaniem" niezależnie jak bym próbował ją ustawić to włączała się co około godzinę na 20 minut niezależnie jaka temperatura by była i jak otwarte były zawory przy grzejnikach, rozmawiałem z gościem który ma taką zainstalowaną od roku i doradził mi termostat pokojowy na razie testuje.
    Nie wiem co ktoś miał na myśli pisząc ,jak pompa się zachowa przy defroscie, a jak ma się niby zachować pompa obiegowa nie zmienia kierunku przepływu i gdzieś czytalem że jak pompa wykryje że temperatura wody na wylocie spadnie do 2°C to przerwie defrost.
    A i jeszcze jedno dom około 90mkw z lat osiemdziesiątych i same grzejniki stalowe.

    Teraz to po ptokach ale pamiętaj że odpowietrzyć możesz równie dobrze zaworem bezpieczeństwa w haierze , on jest na samej górze i wystarczy ciutkę przekręcić i już .
  • #79
    sdobosz
    Level 1  
    Czy ma/miał ktoś problem ze sterownikiem YR-E27? Dziś sam z siebie przestał reagować na dotyk. Wyłączenie zasilania nie pomogło, blokada dziecięca też nie jest aktywna. Na wyświetlaczu widać temperaturę i pozostałe nastawy jednak nie mogę wyłączyć pompy czy zmienić nastaw. Po odłączeniu od zasilania i ponownym włączeniu przez chwile pojawia się 07 znika, po lewej stronie przez chwile cyfra 8 i dalej normalny widok. Czy to oznacza ze padł ten sterownik?
  • #80
    tomesz24
    Level 2  
    sterownik pompy ciepła Haier monoblok 8kW
    Według instrukcji od yr-e17 błąd 07 może oznaczać że nie ma komunikacji z jednostką zewnętrzną. W yr-e27 może też być podobnie.
    sdobosz wrote:
    Czy ma/miał ktoś problem ze sterownikiem YR-E27? Dziś sam z siebie przestał reagować na dotyk. Wyłączenie zasilania nie pomogło, blokada dziecięca też nie jest aktywna. Na wyświetlaczu widać temperaturę i pozostałe nastawy jednak nie mogę wyłączyć pompy czy zmienić nastaw. Po odłączeniu od zasilania i ponownym włączeniu przez chwile pojawia się 07 znika, po lewej stronie przez chwile cyfra 8 i dalej normalny widok. Czy to oznacza ze padł ten sterownik?
  • #81
    shindu
    Level 10  
    --
    Wiadomość powiązana z
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19841186#19841186

    Witam

    Jak ustawić zworki i które (BM1, BM2?) dla zaworów przeciw zamrożeniowych. Szukałem wszędzie po necie i nic. O uszy mi się obiło że takowe muszą być koniecznie ustawione. Bardzo proszę o podpowiedź. Pozdrawiam. Mariusz
    all-tym_mar(malpa)wp.pl.

    Chodzi mi o ustawienia zworek do takich zaworów:

    https://strefainstalatora.pl/dobre-praktyki-i...okowa-pompa-ciepla-ochrona-przed-zamarzaniem/

    sterownik pompy ciepła Haier monoblok 8kW


    elyaneck1 wrote:
    Witam,

    nie udzielam się zwykle na forach ale bardzo często korzystam z wiedzy (przefiltrowanej) w nich zawartej, w związku z tym zdecydowałem się podzielić moimi doświadczeniami z pompą ciepła Haier 8kW... może komuś się przyda. Z powodu zmiany przepisów na Śląsku przyszedł czas na wymianę kotła zasypowego Kielar na pompę ciepła. Dom to komunistyczna kostka z lat 60tych o powierzchni około 150m2. Docieplenia na ścianie to 15cm białego styropianu oraz wagon "hasi" na dachu + 10 cm styropianu. Ze względu na żonę utrzymuje w domu 23 stopnie. Na węglu przy paleniu "od góry" wychodziło mi średnio zużycie 3 ton na rok. Z tego co pamiętam to wg obliczeń z ciepłowłaściwe.pl zapotrzebowanie wychodziło około 6kW. Kupiłem pompę Haier 8kW taniej niż kolega piec na węgiel. Instalacja we własnym zakresie, poprzez wpięcie bezpośrednio do istniejącej instalacji. Zero buforów, pompek, zaworów, wymienników ciepła i innych pierdół wciskanych przez instalatorów. Zabezpieczenie przeciwzamrozeniowe na zewnętrznych zaworach + porządny filtr... koniec. I teraz najlepsze: mam 100% kaloryferów. Wyszedłem z założenia że jeśli mam coś dokładać do układu ze względu na zlad wody to wolę inwestować w kaloryfery. Każdy pokój w domu ma wymiary 4,3 na 4,3m (6 sztuk) do tego dochodzą 2 małe łazienki, 2 korytarze i klatka schodowa... chyba każdy wie jak wygląda komunistyczny klocek. Zaczynałem od układu w którym każdy duży pokój miał kaloryfer c22 1100mm x 600mm... moc każdy może sobie odczytać z katalogów. W trakcie zbierania informacji wejściowych chciałem się dowiedzieć jak duży musiałby być kaloryfer aby uzyskać taką samą moc grzewczą (przy tych samych parametrach wody) jak ogrzewanie podłogowe na całej powierzchni podłogi (co jest bardzo pesymistyczne bo podlogowka pod meblami niezbyt dobrze działa) i o dziwo wyszło mi "tylko" c22 600mm x 2000mm. Polecam zainteresowanym sprawdzić to we własnym zakresie. Postanowiłem dodawać grzejniki do układu aby uzyskać rozsądnie niską temperaturę wody. Oszczedze sobie opisu stanów pośrednich ale aktualnie mam w pokojach na parterze 3 grzejniki c22 600mm na 1800mm (dokupione jako nowe na dokładkę do istniejącej instalacji), na piętrze mam 6 grzejników c22 600mm x 1100mm które były już wcześniej w domu (kaloryfery z parteru zamontowałem w układzie krzyżowym na piętrze). Dodatkowo mam drabinkę w łazience ale będę po sezonie robił tam dodatkowo podlogowke jako jedyne miejsce w domu ponieważ drabinka jest za słaba. Wszystkie kaloryfery są cały czas otwarte na max, aby wykorzystać 100% ich mocy. Różnice temperatur dobrałem poprzez instalację odpowiednich kaloryferów we właściwych pokojach. Teraz parametry które utrzymuje na pompie: uruchomiłem pompę 10 grudnia 2021, czyli gdy zima była już w pełni. Na początku nie miałem wszystkich kaloryferów i dokładałem je podczas przerwy świątecznej, więc wyniki początkowe mogą być nieco zakłamane. Przy temperaturze zewnętrznej około 0 stopni utrzymuje temperaturę na pompie 31 stopni z deltą 5, czyli pompa od 31 stopni pracuje na minimalnej mocy i jeśli mimo to temperatura nadal rośnie, to przy 36 stopniach się wyłącza i czeka 10 minut a następnie startuje od nowa. Dom ma dużą bezwładności cieplną, więc nawet przy -15 nie musiałem gonić pompy i utrzymywałem na ustawieniu 32-33 stopnie. Temperatura w domu to 22-23 stopnie. I teraz najlepsze: aż do około -5 stopni na zewnątrz pompa nie jest w stanie się tak nisko modulować i musi się wyłączyć bo przekracza temperaturę 31+5 stopni... czyli jest przewymiarowana na mój dom. Zużycie energii od 10 grudnia do dziś 24 stycznia to 1197kWh, czyli biorąc pod uwagę środek zimy i trudne początki, to wg mnie bardzo dobry wynik. Jak jest powyżej 5 stopni to wyłączam pompę na parę godzin bo jest zbyt ciepło i zbyt często się wyłącza.

    Równolegle instalowałem taka samą pompę ciepła u moich rodziców, tam jest też podobna komunistyczna kostka, ale gorzej ocieplona i na dużych żeliwnych kaloryferach. Parametry na pompie utrzymują podobne do moich ale wolą mieć chłodniej w domu: 20-21 stopni. Zużycie prądu podobne jak u mnie. Kaloryfery żeliwne robią robotę.

    Generalnie jestem bardzo zadowolony z zakupu i polecam tą pompę każdemu. Instalacja bardzo prosta jeśli się sprawę przemyśli. Polecam do współpracy z kaloryferami ale jedynie w przypadku ich odpowiedniego przewymiarowana/doboru. Układ CO ma być jak najprostszy, a pieniądze warto inwestować w docieplenie budynku + dodatkowe odbiorniki ciepła... ewentualnie fotowoltaike, jeśli się zdąży przed końcem marca. Wewnątrz tej pompy siedzi sprężarka Mitsubishi i pompa obiegowa Wilo, więc nie jest to jakiś noname... chociaż uważam że Chińczycy robią dzisiaj też porządne rzeczy, tylko trzeba wiedzieć które.

    Oczywiście z podlogowka taka pompa działałaby nieco stabilniej i pewnie z troszkę niższą temperatura, ale różnice nie byłyby jakieś drastyczne. Nie należy się bać pompy ciepła + kaloryferów, ale trzeba sobie wszystko przemyśleć.

    Pozdrawiam
    Janusz.
  • #82
    grzyw3k
    Level 2  
    Siema jaki masz układ pompy-centralne?
  • #83
    kogan77
    Level 17  
    Szanowni.

    Bardzo proszę o pomoc.
    Posiadam pompę Haier 8kW ze sterownikiem ATV oraz przewodowym na ścianę.

    Najprostsza konfiguracja.
    Pompa - Bufor - kaloryfery z pompką obiegową włączoną na stałe.

    Od pompy do bufora średnica 28mm rurki Cu. Odcinek 2mb powrót i zasilanie.
    Ciśnienie w układzie 1,5

    Pompa zwraca błąd 08E
    Walczę z zapowietrzeniem wewnętrznym odpowietrznikiem w monobloku.

    Mam tylko pytanie, czy w układzie pompy z sterownikiem ściennym muszę przestawić DIPy na płycie głównej w pompie?

    Jeśli tak, to które i jak?

    Za dwa dni przymrozki nocą, a pompa stoi i nie rusza :-(
    Bardzo proszę o pomoc.
  • #84
    berthold61
    Level 26  
    Mostem masz założony w ATW ? na cn21 koniecznie musi być mostek to jedno a drugie w jednostce zewnętrznej z góry jak ściągniesz osłony to masz tam takie dwa switche BM1 oraz BM2 i w obydwóch przełącz 8-ki na ON i powinno wszystko banglać a jeśli po tych zabiegach nie ruszy to na bank pompka obiegowa się zastała i albo jakimś cienkim długim plastikiem aby nie uszkodzić łopatem trzeba rozruszać pompę obiegową lub w najgorszym przypadku ciutkę ją rozebrać i tu gorsza sprawa jak masz już rury podłączone , te pompy często się zastoją bo oni chyba wodą morską je testują .
  • #85
    kogan77
    Level 17  
    Więc tak.

    Jest to najprostsza konfiguracja.
    BEZ zainstalowanego AWT.
    Tylko sterownik ścienny.

    Instalacja odpowietrzona.
    Po wstępnym rozruchu ( 10 - 30 sek obrotów wentylatora ), pompa wywala błąd 08E na sterowniku ściennym oraz wyświetlaczu wewnątrz monobloku.

    Pompka obiegowa WILO ma diodę świecącą na korpusie. Miga na czerwono.
    Poza tym żadnych anomaliów.
    To może być bzdura jakaś, albo gruba wada.
    Przepływ jak należy. Mam tylko filtr siateczkowy na dolocie ( IN ) do pompy.
    Średnica miedzi 28mm. Bufor 150 l .

    Raz jeszcze wspomnę, że AWT nie jest podłączony, gdyż nie korzystam z funkcji rozbudowanych.
    Na ciśnieniomierzu grypy bezpieczeństwa utrzymuję 1,5 bar.

    Może czujnik przepływu?
    Może pompka obiegowa wewnętrzna?
    Nie chcę grzebać w nowym monobloku. Przecież to chyba ma gwarancję. Prawda?

    W załączniku położenie DIP'ów.
    Nic tu nie zmieniałem.
    Jedyna zmiana to nie podłączenie sterownika AWT.

    Pomóżta chłopoki, bo mrozy idą a nie wyobrażam sobie trzymać zalanej wodą pompy, która nie działa na mrozie.
  • #86
    Tompress
    Level 11  
    Hej,

    Mam tą samą padaczkę.

    Migająca czerwona dioda na Wilo wewnątrz pompy sygnalizuje błąd, w tym przypadku najpewniej brak obrotów wirnika.

    U mnie nic takiego nie było, ale na jednym z filmików YT od klimakatowice gość wspominał że się zdarza często w Haier'ach.


    Pozdr
  • #87
    berthold61
    Level 26  
    No to ewidentny brak przepływu więc bankowo pompa się zastała i teraz medytujcie jak ją rozruszać bo dojście do niej jest paskudne i aby się dostać trzeba rozkręcić rury dop i odpł zdjąc boczną oraz tylną osłonę imbusem 4 śrubki odkręcićna pompie odsunąć i ręcznie pokręcić wirnikiem potem już poleci sama .
  • #88
    kogan77
    Level 17  
    Oby jeszcze chciała kręcić.
    To samo usłyszałem od chłopaków z Haier'a.
    Wymontować, przeczyścić, rozruszać, zmontować i powinno działać.
    Tak, czy owak gwarancji już Pan nie ma.

    Najważniejsze, aby zadziałała.
    Nie wiem, na co tam chinczyk skręcał śruby, aby nie ciekło.
    To prawda - dojście fatalne. Można uszkodzić zbyt wiele do okoła.

    Dam znać za kilka dni, jak poszło i czym się to skończyło
  • #89
    kogan77
    Level 17  
    No więc HAIER uruchomiony.

    Wyciągnąłem pompkę WILLO na stół i rozebrałem.
    Wirnika nie szło ukręcić ręką. TOTALNIE zapieczona.
    Po dłuższym siłowaniu się z wirniczkiem udało się go ruszyć.
    Po upewnieniu się, że obraca się już zupełnie lekko, zamontowałem wirnik na swoim miejscu i uruchomiłem pompkę po uprzedni złożeniu na sucho - na stole.
    Zadziałała. Diody LED na zielono.
    Po wmontowaniu i przy temperaturze zewnętrznej -2 st C uruchomiłem poprzez przytrzymanie funkcji SET przez 15 sekund wymuszony obieg pompki.
    Pompka uruchomiła się.
    Po około 30 minutach uruchomiłem pompę w trybie TURBO.
    Temperatura zadana 47 st C, ale po 4 godzinach pracy i zużyciu 10kWh temperatura nie została nadal osiągnięta. Jest blisko, bo 44 st C
    DLa mnie ważne, że działa i grzeje.
    Mam stary dom z pecy. 7 kaloryferów płytowych - przewymiarowanych rozmiarowo :-)
    Bufor 150 L
    Teraz pracuje w trybie ECO

    Pompka wcale nie jest trudno dostępna jak to opisują na innych forach. Dostanie sie do niej i wymontowanie, to około 15 minut z kawą włącznie.
  • #90
    jaroslawszymanek78
    Level 4  
    Mam pytanie a właściwie mały problem. W mojej pompie 5kW ustawiłem temp wody zasilającej na 38 stopni i przez kilka tygodni grzała z taką temp . Do grzania cwu oczywiście podnosiła odpowiednio więcej. Od czterech dni nie chce przekroczyć 34 stopni. Zwiększyłem nawet nastawę w sterowniku na 40 stopni ale to nic nie zmieniło. Dalej jest około 34 stopni. Gdy grzeje cwu jest wszystko ok. Wkręca się na 55 stopni bez problemu. Problem pojawił się mniej więcej gdy przyszły ujemne temp a to chyba nie powód. Gdyby nie grzała cwu to bym pomyślał że nie daje rady ale to musi być coś innego. Wie ktoś co się mogło stać?

    Dodano po 9 [godziny] 49 [minuty]:

    Mam pytanie a właściwie mały problem. W mojej pompie 5kW ustawiłem temp wody zasilającej na 38 stopni i przez kilka tygodni grzała z taką temp . Do grzania cwu oczywiście podnosiła odpowiednio więcej. Od czterech dni nie chce przekroczyć 34 stopni. Zwiększyłem nawet nastawę w sterowniku na 40 stopni ale to nic nie zmieniło. Dalej jest około 34 stopni. Gdy grzeje cwu jest wszystko ok. Wkręca się na 55 stopni bez problemu. Problem pojawił się mniej więcej gdy przyszły ujemne temp a to chyba nie powód. Gdyby nie grzała cwu to bym pomyślał że nie daje rady ale to musi być coś innego. Wie ktoś co się mogło stać?