Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tonsil GDN 16/30/12 4Ohm - Xmax

.pychu87 01 Jul 2021 00:41 486 21
  • #1
    .pychu87
    Level 4  
    Cześć wszystkim,
    szukam parametru:
    Xmax - maksymalne wychylenie membrany dla GDN 16/30/12 4Ohm
    Przejrzałem całe forum, wszelkie dostępne PDF'y z kartami z danymi pół internetów i nie mogę znaleźć ww. parametru.
    Udało się może kiedyś komuś pomierzyć ten parametr?
    Z góry dziękuję za pomoc.
  • #3
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Zygaqra wrote:
    Logicznie rozumując, cała amplituda powinna się zawierać w zakresie szerokości nawinięcia cewki x 2
    Jesteś pewien tej tezy?
    X max to maksymalne wychylenie membrany przy zachowaniu gwarantowanych (założonych) zniekształceń; a te wystąpią gdy cewka znajdzie się poza zakresem równomiernego pola magnetycznego. Tak więc logicznie rozumując to wychylenie będzie mniejsze niż 2x wysokość nawoju cewki. Chyba, ze mowa o Xmax nie niszczącym - czyli gdy cewka nie obija się jeszcze o dno nabiegunnika a resor nie rozrywa się od zbyt dużego naciągnięcia; ale wówczas to raczej będzie więcej iż 2x wysokość nawoju, bo musi być zapas na liniową pracę zawieszenia.
  • #6
    Zygaqra
    Level 35  
    Tak myślę, napisałem w zakresie co rozumiem jako do 2x. Wypychanie cewki z nabiegunników do końca uzwojenia do środka i na zewnątrz. Zakładam, że szerokość nawinięcia cewki jest niemal równa szerokości nabiegunników.
  • #7
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Zygaqra wrote:
    Zakładam, że szerokość nawinięcia cewki jest niemal równa szerokości nabiegunników.
    Nigdy tak nie będzie. W większości głośników niskotonowych cewka jest dużo wyższa od wysokości szczeliny. Oznacza to rzecz jasna mniejszą sprawność, ale i mniejsze koszty produkcji (zwiększenie wysokości szczeliny przy zachowaniu takiego samego silnego pola wymagałoby zwiększenia wielkości magnesu - a to magnes jest jednym z najdroższych składników całego głośnika). W głośni8kach wysokotonowych bywa inaczej - mniejsza wysokość nawoju, ale wynika to z faktu zdecydowanie mniejszej amplitudy drgań - zresztą między innymi dlatego łatwiej znaleźć głośnik wysoko-tonowy o dużej sprawności niż niskotonowy.
    Tonsil GDN 16/30/12 4Ohm - Xmax
  • #8
    Zygaqra
    Level 35  
    Tak myślę, napisałem w zakresie co rozumiem jako do 2x. Wypychanie cewki z nabiegunników do końca uzwojenia do środka i na zewnątrz. Zakładam, że szerokość nawinięcia cewki jest niemal równa szerokości nabiegunników.
  • #9
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Czyli albo ja źle widzę, albo nie potrafię policzyć do dwóch, albo Ty Kolega masz z tym trudność. Tak jak piszesz (a i to w przybliżeniu) mogło by być tylko w wypadku gdy wysokość nawoju będzie równo 2x większa od wysokości szczeliny magnetycznej.
  • #10
    .pychu87
    Level 4  
    :) wywiązała się bardzo ciekawa polemika, ale dla mnie laika za dużo nie mówiąca. Elementy o których mówicie trzeba znać żeby mnożyć/dzielić x2
    możecie mi podpowiedzieć jak znaleźć ten parametr fizycznie, co pomierzyć i w jaki sposób.

    Mam stare zniszczone dwie kolumny:
    Barcarola 120 ZgB-80-8-564
    Dane techniczne :
    2xGDN 16/30/12 4Ω
    GDM 10/60/2 8Ω
    GDWK 10/80/6 8Ω
    Moc znamionowa: 80 W
    Moc maksymalna: 120 W
    Efektywność: 90 dB
    Impedancja: 8 ohm
    Pasmo przenoszenia: 45-22000 Hz Częstotliwości podziału 1,5 i 5 kHz
    Rodzaj systemu: 3-drożny

    a że nie podobają mi się stare obudowy postanowiłem sobie zbudować nowe.

    Jeżeli się dobrze orientuje to dla GDN 16/30/12 4Ω (niskotonowego) powinno się projektować obudowę i Xmax ma na to wpływ(?)
  • #11
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Nie rozumiem problemu... Dla poprawnej pracy głośnika niskotonowego wymagane jest zachowanie optymalnej pojemności wewnętrznej obudowy i strojenia BR. Kształt (a chyba o to Ci chodzi, skoro piszesz "nie podobają mi się stare obudowy") jest w zasadzie dowolny. Nie ma więc sensu zastanawiać się nad X max - wystarczy "przełożyć" w całości stare głośniki* do nowych obudów.
    Konstruowanie obudów o innych pojemnościach może się zakończyć albo zniszczeniem mechanicznym głośników albo degradacją brzmienia. Po prostu zakładasz, ze to co obliczył konstruktor jest dla tego zestawu głośników optymalne.

    * Pod tym rozumiem głośni8ki, ich system połączeń i zwrotnicę. O parametrach obudowy pisałem już wcześniej.
  • #12
    .pychu87
    Level 4  
    Z tym kształtem to źle mnie zrozumiałeś. Chodzi mi ich design a nie objętość.
    Zanim zacząłem uczyć się podstaw to poczytałem i posłuchałem inżynierów z Tonsil-Unitra i powiem szczerze to co pisali i mówili troche zatrważa. Ogólnie mówiąc raczej nikt tam obudów nie liczył, a projektowanie było archaiczne. (polecam wywiad na YT Reduktor Szumu).
    Dlatego chciałem się coś wiecej dowiedzieć w sprawie obliczania obudów :)
    Pierwsze moje podejście w tym temacie dały mi wyniki trochę kosmiczne bo ok 90l :D
    dlatego szukam więcej danych.
  • #13
    Zygaqra
    Level 35  
    398216 Usunięty wrote:
    No, skoro tak twierdzisz...
    nie twierdzę ani się upieram przy swoim rozumowaniu chciałem jedynie podjąć temat, nad którym się, szczerze, nigdy nie zastanawiałem. Chciałem do tematu podejść bez wzorów obliczeń, bo i nie znam takich, a jedynie trochę na logikę. Jeżeli była błędna, nie zabieram głosu w temacie, niech wypowiadają się autorytety.
  • Helpful post
    #14
    398216 Usunięty
    Level 43  
    A to rób sobie dizajn jaki sobie chcesz, byle zachować pojemność! Cały czas o tym mowie przecież?
    Projektowanie było archaiczne - nie przeczę, ale przeprojektowanie , czyli zbudowanie kolumn od nowa, wymaga znajomości parametrów TS, jak ich nie znasz - musisz sam je określić (są na to podane sposoby na forum), i zaufać swojemu doświadczeniu i wiedzy,. Jednak jeśli doświadczenia Ci brak, zanim zrobisz zadowalającą konstrukcję musisz się liczyć z wieloma poprawkami - czasem drastycznymi.
    O sposobie obliczania obudów również jest co najmniej kilka tematów - obawiam się, że będziesz musiał poszukać, przeczytać i ... ocenić siły na zamiary. Do poprawnego wykonania kolumny nie wystarczy ołówek, kartka papieru oraz znajomość wzorów.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Zygaqra wrote:
    chciałem jedynie podjąć temat, nad którym się, szczerze, nigdy nie zastanawiałem.
    Wybacz, ale po Twoich postach można odnieść zgoła inne wrażenie.
    Post 2 - przedstawiasz swoje zdanie jakby to był pewnik. W poście 3 próba moich wyjaśni8eń i Twoja odpowiedź w kolejnym (4) poście brzmiąca kopią poprzedniej. Dlatego też moje podsumowanie z wielokropkiem w poście 5. W efekcie powstaje Twój post 6. Tym razem (7) starałem się przedstawić podstawy działania i budowy głośnika pokazując na rysunku zaczerpniętym z sieci jak to wygląda naprawdę. Kolejny Twój post (8 z kolei) to znów powtórzenie tego co pisałeś wcześniej. Dodatkowo dodając błędne założenie co do stosunku wysokości nawoju i szczeliny magnetycznej. Wybacz ale nie wyglądało to na próby dowiedzenia się czegoś czego nie byłeś pewny.
  • #15
    .pychu87
    Level 4  
    Quote:
    Projektowanie było archaiczne - nie przeczę, ale przeprojektowanie , czyli zbudowanie kolumn od nowa, wymaga znajomości parametrów TS, jak ich nie znasz - musisz sam je określić (są na to podane sposoby na forum), i zaufać swojemu doświadczeniu i wiedzy,. Jednak jeśli doświadczenia Ci brak, zanim zrobisz zadowalającą konstrukcję musisz się liczyć z wieloma poprawkami - czasem drastycznymi.
    O sposobie obliczania obudów również jest co najmniej kilka tematów - obawiam się, że będziesz musiał poszukać, przeczytać i ... ocenić siły na zamiary. Do poprawnego wykonania kolumny nie wystarczy ołówek, kartka papieru oraz znajomość wzorów.

    398216 Usunięty dziękuję Ci za rady ukierunkowanie, natomiast myślę, że - ten się nie myli co nic nie robi, a ja lubię coś zrobić nawet jeżeli się pomylę. Szukanie nowych obszarów daje nową wiedzę :) i możliwości a dodatkowo nikt nigdy nie mówił że wiedza nie będzie kosztować :D

    Mam takie pytanie. Czy obliczanie obudów lub w moim wypadku wykorzystanie objętości taka jaka była w oryginale należy zastosować wraz z wypełnieniem czy bez? i co dobrze byłoby włożyć do kolumny na tylną ścianę aby zapobiec falom stojącym? stare Tonsile miał matę filcowo bitumiczną.
  • #16
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Chodzi Ci o pojemność nettp? W takim razie obliczasz pojemność wewnętrzną uwzględniając wszelkiego rodzaju elementy zabierające pojemność takie jak - listwy usztywniające, osłona głośnika średnio-tonowego same głośniki i objętości tuneli BR. Wytłumienia się nie uwzględnia.
    .pychu87 wrote:
    i co dobrze byłoby włożyć do kolumny na tylną ścianę aby zapobiec falom stojącym? stare Tonsile miał matę filcowo bitumiczną.
    Najlepsze są wytłumienia z np. wełny, gąbki akustycznej czy np. watoliny - przy czym, grubość nie może być zbyt mała - optymalne ok. 3-5 cm. (zależy od materiału). Bardzo dobre są płaty wełny skalnej, ale mają jedną wadę - pylą. Można temu zapobiec szyjąc na nie "powłoczki" z materiału (bawełna gęsto tkana). Pył może się wydobywać z kolumny portami BR a jego drobinki są szkodliwe dla płuc.
  • #17
    .pychu87
    Level 4  
    398216 Usunięty dziękuję ci za info.
    Dopytam jeszcze.
    Barcarola 120 ZgB-80-8-564 która sobie modyfikuje wyposażona jest w głośniki:
    niskotonowy 2xGDN 16/30/12 4Ω
    średniotonowy GDM 10/60/2 8Ω
    wysokotonowy GDWK 10/80/6 8Ω
    zauważyłem ze obecnie w konstrukcjach odcina się głośniki wysokotonowe od niskotonowych przegroda stałą wewnątrz obudowy (jeżeli dobrze się orientuję ze względu na różne pasma) natomiast tutaj mamy kolumny 3drożne i moje pytanie jest takie czy środniotonowy również powinno się odciąć od nisko i wysoko tonowych czy powinny być umieszczone wraz z niskotonowymi w jednej komorze ze względu na zbliżone pasma?
  • #18
    DjMapet
    Level 43  
    Głośnik średniotonowy z otwartym koszem w żadnym wypadku nie może pracować w tej samej przestrzeni akustycznej co głośnik niskotonowy, więc siłą rzeczy musi mieć własną komorę. Taki z zamknietym koszem nie musi mieć osobnej komory.
    Separowanie głośnika wysokotonowego nie ma sensu, bo jego układ drgający pracuje w zamkniętej przestrzeni akustycznej swojej (kosz + układ magnetyczny) obudowy, więc przestrzeń akustyczna głośnika niskotonowego a tym bardziej średniotonowego, nie ma żadnego wpływu jego układ drgający.

    GDM 10/60/2 8Ω to głośnik z koszem zamkniętym, więc nie trzeba go dodatkowo separować.

    Pozdrawiam.
  • #19
    398216 Usunięty
    Level 43  
    .pychu87 wrote:
    zauważyłem ze obecnie w konstrukcjach odcina się głośniki wysokotonowe od niskotonowych przegroda stałą wewnątrz obudowy
    Wysoko-tonowe? Na pewno? A nie średnio-tonowe przypadkiem? Chodzi o to, że :
    a/ Głośnik niskotonowy wywołuje duże zmiany ciśnienia wewnątrz obudowy w czasie pracy. Gdyby głośnik średnio-tonowy miał otwarty kosz (bo są i z zamkniętym!) tak duże zmiany ciśnienia po pierwsze by "wypluły" membranę średnio-tonowego, a po drugie;
    b/ mogłyby wpłynąć znacząco na jakość tonów średnich (interferencje, a przy dużych wychyleniach membrany nieliniowość)
    Głośniki wysoko-tonowe z założenia maja szczelne kosze (jeśli można tak to nazwać) więc wpływu ciśnienia działającego na nie "od tyłu" nie ma.
  • #20
    .pychu87
    Level 4  
    Quote:
    Wysoko-tonowe? Na pewno? A nie średnio-tonowe przypadkiem? Chodzi o to, że :


    zobaczyłem min. taki układ:
    2x W.18.180.16.FCX - nisko - średniotonowy
    T.10.250.8.PCX - wysokotonowy
    Tonsil GDN 16/30/12 4Ohm - Xmax
    i z tego co widzę T.10 jest odzielony od W.18

    Czyli reasumując - niskotonowy GDN i średniotonowy GDM umieścić w jednej komorze ponieważ GDM ma zamknięty kosz natomiast wysokotonowy GDWK odzielić od reszty(?)
  • #21
    398216 Usunięty
    Level 43  
    .pychu87 wrote:
    Czyli reasumując - niskotonowy GDN i średniotonowy GDM umieścić w jednej komorze ponieważ GDM ma zamknięty kosz natomiast wysokotonowy GDWK odzielić od reszty(?)
    Reasumując - to przeczytaj raz jeszcze nasze posty, bo chyba masz problemy ze zrozumieniem treści.
  • #22
    DjMapet
    Level 43  
    .pychu87 wrote:
    zobaczyłem min. taki układ:
    2x W.18.180.16.FCX - nisko - średniotonowy
    T.10.250.8.PCX - wysokotonowy
    Tonsil GDN 16/30/12 4Ohm - Xmax
    i z tego co widzę T.10 jest odzielony od W.18

    Jeśli chodzi o ten projekt:
    https://stx.pl/projekt-stx-fx-300-diy.html
    ...to faktycznie pod wysokotonowcem jest niby jakaś przegroda, ale szczerze mówiąc nie wiem co projektant miał na myśli.
    Może to jakieś dodatkowe wzmocnienie a może chodzi o to, by ta przegroda podtrzymywała tylko znajdujący się w tej komorze materiał tłumiący?


    .pychu87 wrote:
    Czyli reasumując - niskotonowy GDN i średniotonowy GDM umieścić w jednej komorze ponieważ GDM ma zamknięty kosz

    W kolumnach Barcarola - tak.

    .pychu87 wrote:
    natomiast wysokotonowy GDWK odzielić od reszty(?)

    Jak napisano w poście #18 oraz #19, nie ma potrzeby.

    Pozdrawiam.