Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu.

Janusz_1962 04 Jul 2021 13:29 996 28
Tespol
  • #1
    Janusz_1962
    Level 6  
    Witam. Posiadam przepływowy podgrzewacz wody Siemens 12.4 kW 3 fazy. Nie grzeje on super dlatego dzisiaj powierzyłem fazy i okazało się, że na jednej fazie jest pobór 18 kW, a na dwóch pozostałych po około 10 kW. Jaka może być przyczyna? Nie jestem elektrykiem, ale myślę ze obciążenie powinno być podobne na wszystkich fazach. Proszę o podpowiedzi.
  • Tespol
  • #3
    Janusz_1962
    Level 6  
    I właśnie tu jest problem. Mierzyłem cęgami (wprawdzie nie profesjonalnymi ale chyba nie o to chodzi). Druga dziwna sprawa jest taka, ze po zmianie kabli na fazach, ten sam przewód zasilający znów miał te 18 kW, pozostałe 10. Tak jakby było coś z zasilaniem. Ale to i tak dziwne. Jak pisałem elektrykiem z wykształcenia nie jestem ale do tej pory jakoś sobie radziłem. Nie wiem jak taka sytuacja jest możliwa. Fotowoltaika raczej takich cudów tez nie potrafi narobić.
  • #4
    spinacz
    Level 41  
    Kolego pokaż to czym ty mierzysz. To jest nie możliwe, skoro całe urządzenie pobiera 12,4kW to jakim cudem masz 18kW i 2x10kW, jak by tak było urządzenie musiało by pobierać 18+10+10=38kW !! to jest niemożliwe przy ogrzewaczu 12,4kW
  • #5
    Janusz_1962
    Level 6  
    Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu. Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu. Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu.

    Wkleiłem zdjęcia. Trochę się zmieniło ale minimalnie jak na problem. Może żle mierze.
  • #6
    spinacz
    Level 41  
    Kolego Ty mierzysz pobór prądu, ampery.
    L1=9,7A L2=17A L3=10,3A
    P1=2,2kW P2=3,9kW P3=2,3kW zakładając że napięcie L-N to 230V
    Nastaw ogrzewacz na maksymalną moc i puść wodę i kolejne pomiary wraz z napięciem każdej fazy.
  • #7
    Janusz_1962
    Level 6  
    L1 - 11.51 A, 383v / 215 V
    L2 - 18.6 A, 372 v / 215 V
    L3 - 10.89 A, 378 v / 215 V
    Jestem daleko od trafo, fotowoltaika daje na podobnych napięciach.
  • #8
    spinacz
    Level 41  
    kolego nie kW ty A co ty ciągle z tymi kW ?
    Czyli łącznie masz pobór ok 2,4kW+4kW+2,3kW=8,7kW.
    Może masz za mały przepływ wody że nie chcę więcej grzać albo zakamieniony układ grzewczy.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Przemierz jeszcze napięcia za termostatem względem N.
  • Tespol
  • #9
    Janusz_1962
    Level 6  
    Załączają się wszystkie fazy. Ciśnienie z hydroforu. Może coś z tym zakamienieniem mogłoby być ale skąd te różnice w poborze prądu. Jest jeszcze możliwe, ze uszkodzeniu uległ taki czujnik który ma ograniczać prąd w trakcie przegrzania i jest on po prostu uwalony i cały czas ogranicza prąd. Muszę szukać dalej ale dzięki za pomoc. Jeśli co ci się nasunie, to proszę napisz. Pozdrawiam i zamykam temat.
  • #11
    Janusz_1962
    Level 6  
    Za stycznikami napięcia takie same. Myślałem ze styki nie przewodzą w pełni. Nie wiem co zrobić a woda chłodna. Może trzeba przejść na bojler 50 l , 230 V.
  • #13
    Janusz_1962
    Level 6  
    Sprawdzę. Dopiero w środę będzie możliwość szukania dalszych rozwiązań. Dzięki.
  • #14
    elpapiotr
    Electrician specialist
    Janusz_1962 wrote:
    Wkleiłem zdjęcia. Trochę się zmieniło ale minimalnie jak na problem. Może żle mierze.
    Kolego, wykonuj pomiar (bez przerywania), przesuwając przewód w różne miejsca zamkniętych cęgów. Bo może się okazać, że będą różne wyniki w zależności od usytuowania mierzonej żyły przewodu w stosunku do przestrzeni wewnątrz szczęk.
  • #15
    elktrod
    Level 32  
    Czy żółto-zielony przewód to przewód ochronny PE? Czy też to jest PEN a może N? Chodzi mi o to czy do podgrzewacza doprowadzono osobno N i PE czy nie, czyli w ogóle to co przychodzi tym żółto-zielonym przewodem? Bo ze zdjęć nie mogę tego rozeznać?
  • #17
    Janusz_1962
    Level 6  
    Ten podgrzewacz nie przewiduje N. To jest uziemienie.
  • #18
    Grzegorz_madera
    Level 36  
    elpapiotr wrote:
    Kolego, wykonuj pomiar (bez przerywania), przesuwając przewód w różne miejsca zamkniętych cęgów. Bo może się okazać, że będą różne wyniki w zależności od usytuowania mierzonej żyły przewodu w stosunku do przestrzeni wewnątrz szczęk.
    No właśnie. Przewód powinien przechodzić przez środek szczęk, a całość powinna być oddalona od innych przewodów o co najmniej 5 cm. Bo teraz to te "pomiary" są nic nie warte.
  • #19
    CYRUS2
    Level 42  
    Janusz_1962 wrote:
    L1 - 11.51 A, 383v / 215 V
    L2 - 18.6 A, 372 v / 215 V
    L3 - 10.89 A, 378 v / 215 V
    372V bez obciążenia a 215V pod obciążeniem ?

    Należy na początek pomierzyć IPZ L-L na przyłączu ogrzewacza.
    Specjalistycznym miernikiem.
  • #20
    zielon_1215
    Level 17  
    Podejrzewam uszkodzenie łącznika krańcowego który załącza pierwszą od lewej grzałkę miedzy fazy L2 i L3 lub pierwszą od lewej grzałkę.
    Gdyby była uszkodzona inna grzałka, niebyło by poboru prądu z fazy L2 lub L3.

    Powyższe jest oparte na założeniu, że wyjście przewodów na grzałki jest w kolejności od lewej L1, L2, L3.
    Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu.

    Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu.
  • #21
    faradek
    Level 17  
    CYRUS2 wrote:
    372V bez obciążenia a 215V pod obciążeniem ?
    Raczej to są pomiary napięć międzyfazowych i fazowych, a nie przed i po załączeniu ogrzewacza.
  • #22
    Janusz_1962
    Level 6  
    zielon_1215 wrote:
    Podejrzewam uszkodzenie łącznika krańcowego który załącza pierwszą od lewej grzałkę miedzy fazy L2 i L3 lub pierwszą od lewej grzałkę.
    Gdyby była uszkodzona inna grzałka, niebyło by poboru prądu z fazy L2 lub L3.

    Powyższe jest oparte na założeniu, że wyjście przewodów na grzałki jest w kolejności od lewej L1, L2, L3.
    Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu.

    Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu.


    To proszę podpowiedz jeszcze jak to sprawdzić i naprawić :)
  • #23
    zielon_1215
    Level 17  
    Kolego Janusz_1962 na początek proponuję sprawdzenie czy moje założenie odnośnie kolejności faz na odejście do grzałek jest słuszne.
    Uruchamiasz podgrzewacz i jedna sonda woltomierza do kostki z przewodem brązowym a druga sonda po kolei do odejść na grzałkę - tam gdzie nie będzie napięcia lub będzie bardzo niskie, ten zacisk będzie odpowiadał L1.
    Powtarzasz to dla przewodu szarego i czarnego.

    Podaj co wyszło np. w takiej formie:
    zacisk 1 - L1
    zacisk 2 - L2
    zacisk 3 - L3
    zaciski liczymy od lewej
    możesz też podać kolor przewodu
  • #24
    kkas12
    Level 43  
    Przecież to wszystko jest gołym okiem widoczne, po co więc sugerować przeprowadzanie niebezpiecznego mimo wszystko pomiaru???
    A może warto wyłaczyć napięcie i użyć omomierza sprawdzając ciągłośc grzałek jak i sprawnośc pozostałych elementów?
  • #25
    elktrod
    Level 32  
    Sprawdzając także oporność grzałek jak i izolacji...
  • #26
    Janusz_1962
    Level 6  
    zielon_1215 wrote:
    Kolego Janusz_1962 na początek proponuję sprawdzenie czy moje założenie odnośnie kolejności faz na odejście do grzałek jest słuszne.
    Uruchamiasz podgrzewacz i jedna sonda woltomierza do kostki z przewodem brązowym a druga sonda po kolei do odejść na grzałkę - tam gdzie nie będzie napięcia lub będzie bardzo niskie, ten zacisk będzie odpowiadał L1.
    Powtarzasz to dla przewodu szarego i czarnego.

    Podaj co wyszło np. w takiej formie:
    zacisk 1 - L1
    zacisk 2 - L2
    zacisk 3 - L3
    zaciski liczymy od lewej
    możesz też podać kolor przewodu


    Sprawdziłem. W zaokrągleniu bo chyba nie chodzi o 4v.
    L1 brąz- 360; 360; 0
    L2 szary- 0; 360;360
    L3 czarny 360;0;360.
    Porozpinalem grzałki i trochę dziwnie bo oporność wskazywała 0. Miernik bez podpięcia 1, więc może za mało dokładny miernik. Trochę dziwna sytuacja. Jeśli był podłączony nie tryb Eco, prąd na przewodach zasilacących czarny 0A, szary i brąz po 10A. W trybie pełnym, brązowy i szary 10A czarny 18A. Czy nie dziwne?
  • #27
    elktrod
    Level 32  
    A może ty masz miernik zepsuty a co najmniej omomierz zepsuty? Czy na pewno mierzysz oporność grzałek na zakresie 200 Omów tym miernikiem z postu #5? - Zmierz i podaj jeszcze raz oporność poszczególnych grzałek na zakresie 200 Omów. Sprawdź omomierz na jakimś znanym oporniku np. 10 Omów co Ci pokazuje? Masz sprawną baterię w tym mierniku?
  • #28
    zielon_1215
    Level 17  
    kolego Janusz_1962 masz uszkodzoną prawą grzałkę - element grzejny do wymiany
    Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu.

    Janusz_1962 wrote:
    Miernik bez podpięcia 1

    1 z lewej strony wyświetlacza przy pomiarze rezystancji oznacza - przerwa w obwodzie lub rezystancję o wartości większej niż zakres pomiarowym.
  • #29
    Janusz_1962
    Level 6  
    zielon_1215 wrote:
    kolego Janusz_1962 masz uszkodzoną prawą grzałkę - element grzejny do wymiany
    Podgrzewacz przepływowy - różne wskazania poboru prądu.

    Janusz_1962 wrote:
    Miernik bez podpięcia 1

    1 z lewej strony wyświetlacza przy pomiarze rezystancji oznacza - przerwa w obwodzie lub rezystancję o wartości większej niż zakres pomiarowym.


    Może trochę żle opisałem. Miernik 1 pokazywał jeśli nie było pomiarów. Co do braku wskazań to nie wiedziałem, ze należy mierzyć na zakresie 200 ohm. Najbliższa okazja ponownego przemierzenia grzałek będzie w sobotę. Wtedy opisze może właściwe pomiary.