Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Czym zabezpieczyć router przed temperaturą?

Pablo945 11 Jul 2021 19:23 1599 32
  • #1
    Pablo945
    Level 4  
    Dzień dobry
    Posiadam router huawei b818 i chciałbym go dać na zabudowany balkon, ponieważ tam wyłapuję najlepszy sygnał internetu, napotkałem pewien problem ponieważ, w lecie jest tam jak w szklarni natomiast w zimie potrafią być minusowe temperatury, z tego co się orientuję router może pracować w przedziale 0-40*C.
    Nie wiem co mogło by zabezpieczyć go przed takimi warunkami, coś wyczytałem że niby puszka hermetyczna ale nie jestem pewien dlatego wolę spytać tutaj ekspertów zanim coś zacznę kombinować, ogólnie w planach mam kupić płaską przedłużkę zasilającą, aby mogła przejść przez okno (nie chcę wiercić na wylot w bloku, z powodu grubych ścian) oraz płaski kabel sieciowy aby móc zrobić access pointa w domu bez utraty sygnału wifi i prędkości, gdyż puszka prawdopodobnie może go pogorszyć.
    Mam kilka pytań co do powyższego:
    Jaki access point bądź inne urządzenie któro poprafi sygnał wifi w bloku polecacie do huawei b818?
    Czy temeratury nie będą miały wpływu na kabel zasilający?
    Czym zabezpieczyć router?
    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • #2
    viayner
    Level 42  
    Witam,
    jak dobrze zrozumialem chceszuzywac urzadzenia elektronicznego przeznaczonego do zakresu typowych temperatur 0-40C w miejscu gdzie moga wystapicwyzsze temperatury jak i przymrozki. Przekroczenie zalecanego zakresu temperatur (dotyczy ukladu scalonego ktory najmniej wytrzymuje) skutkuje niepoprawnyn dzialaniem ukladu do jego wylaczenia wlacznie.
    Odpowiadajac na twoje pytanie najpierw sam rozwaz kilka mozliwych sytuacji:
    - oblozenie czyms routera czy zastosowanie izolowanej obudowy z jednej strony zabezpieczy przed mrozami ale znaczaco utrudni odprowadzanie wlasnego ciepla i zwiekszy bezwladnosc ukladu co moze byc gorsze.
    - kable zasilajace i inne akcesoria takze beda wrazliwe na temperature zaleznie od materialu z jakiego sa wykonane. Kable moga byc sztywne i kruche.
    - Idealnie router jest umieszczony w inteligentym pudelku ktore zaleznie od warunkow chlodzi lub ogrzewa utrzymujac powiedzmu 20C zawsze.
    Chyba najprostrzym i jednoczesnie logicznym rozwiazaniem bedzie wybor routera z zewnetrzna antena ktora montujesz na balkonie a sam router jest w pokoju, nie obejdzie sie bez otworu w scianie ale nie bedzie on duzy, moze rama okienna zaleznie co tam masz.
    Ewentulanie router o lepszej czulosci aby jakosc sygnalu w pokoju byla zadowalajaca. Szukaj routerow do pracy na zewnatrz.
    Pozdrawiam
  • #3
    jimasek
    Moderator of Networks, Internet
    Pablo945 wrote:
    Posiadam router huawei b818 i chciałbym go dać na zabudowany balkon, ponieważ tam wyłapuję najlepszy sygnał internetu, napotkałem pewien problem ponieważ, w lecie jest tam jak w szklarni natomiast w zimie potrafią być minusowe temperatury, z tego co się orientuję router może pracować w przedziale 0-40*C.

    Dlaczego nie pomyślisz o antenie zewnętrznej a montaż routera w mieszkaniu?
  • #5
    Pablo945
    Level 4  
    @viayner
    @jimasek
    W zabudowanym balkonie zewnętrzna antena będzie działać? Jeśli tak to jaką wybrać, informuję że na zewnątrz nie mam możliwości za bardzo jak jej zamontować zbyt dużo szklanych szyb, brak dogodnego miejsca.

    @Erbit
    Posiadam krótka przedłużkę płaską spokojnie przechodzi, musiałbym dokupić jeszcze że 2-3 metry żeby w dobrym miejscu umiejscowić router.
  • #7
    Pablo945
    Level 4  
    Erbit wrote:
    Pablo945 wrote:

    Posiadam krótka przedłużkę płaską spokojnie przechodzi....


    Jaką przedłużkę ? Na 230V ?


    Przedłużka DC 2.1 x 5mm, do 5A.
  • #8
    Erbit
    Level 42  
    Pablo945 wrote:
    ....
    Przedłużka DC 2.1 x 5mm, do 5A.


    To poproszę uprzejmie (poza parametrami wtyczki):

    - średnicę przewodów
    - długość przedłużacza


    Potrzebne jest to do określenia spadku napięcia, które na cienkich przewodach jest dość spore. W efekcie takiego spadku napięcia może Kolega uszkodzić sobie router.
  • #9
    jimasek
    Moderator of Networks, Internet
    Pablo945 wrote:
    W zabudowanym balkonie zewnętrzna antena będzie działać?

    Pisałem o zewnętrznej antenie nie balkonowej.
  • #11
    Pablo945
    Level 4  
    Erbit wrote:
    Pablo945 wrote:
    ....
    Przedłużka DC 2.1 x 5mm, do 5A.


    To poproszę uprzejmie (poza parametrami wtyczki):

    - średnicę przewodów
    - długość przedłużacza


    Potrzebne jest to do określenia spadku napięcia, które na cienkich przewodach jest dość spore. W efekcie takiego spadku napięcia może Kolega uszkodzić sobie router.


    Taką przedłużkę mam tyle że 1m a planuję kupić dłuższą: https://allegro.pl/oferta/przedluzacz-dc-kabel-wtyk-gniazdo-2-1-5-5mm-5-m-8462042761

    @matek451
    Operator został już rozstrzygnięty dawno, w moim miejscu najlepiej działa Play, zasięg do najbliższego nadajnika to 4km, sygnał na balkonie -90 do 95 dbm natomiast wewnątrz mieszkania -100 -104 dbm
  • #13
    matek451
    Level 43  
    Play korzysta z 4 pasm LTE więc najpierw to na jakim z pasm te parametry sygnału? Jesli nawet na LTE2600 to na tym balkonie szału z nim nie ma, co najwyzej dostatecznie, no i ska nagle te 4 km do stacji na DH Szpak czy na komendzie PSP?
  • #14
    VaM VampirE
    Level 21  
    Do użytku na zewnątrz są typowo zewnętrze urządzenia, ale.

    Nikt ci nie broni testować.
    Ile to modemów i routerów do światłowodowego internetu widziałem zamontowanych na nieocieplanych strychach, gdzie w lecie jest jak w piecu, a zimą znacznie poniżej zera.
    Nie mówiąc o tym że 20 lat temu, wiejsko/miejskie sieci WiFi opierały się nie o mikrotiki, a o zwykłe routerki zwane potocznie mydelniczkami, pozamykane we wszelkiego rodzaju mniej więcej hermetycznych obudowach z tworzywa sztucznego. DIY anteny panelowe i reszta. Działało? No jakoś działało i to latami.
    Znajomy co z tego żył, miał w ważniejszych szafkach domontowane żarówki 25-40W i w zimie dogrzewał nimi skrzynki.

    Sam ostatnio montowałem Unifii UAP-AC-M, aby było przyzwoicie.
    Ale odrobina druciarstwa też grzechem nie jest, o Mikrotika hex w garażu się nie boję, jakoś żyje.
  • #15
    m.jastrzebski
    Level 39  
    Pablo945 wrote:
    Dzień dobry
    Posiadam router huawei b818 i chciałbym go dać na zabudowany balkon, ponieważ tam wyłapuję najlepszy sygnał internetu, napotkałem pewien problem ponieważ, w lecie jest tam jak w szklarni natomiast w zimie potrafią być minusowe temperatury, z tego co się orientuję router może pracować w przedziale 0-40*C.
    Nie wiem co mogło by zabezpieczyć go przed takimi warunkami, coś wyczytałem że niby puszka hermetyczna ale nie jestem pewien dlatego wolę spytać tutaj ekspertów zanim coś zacznę kombinować, ogólnie w planach mam kupić płaską przedłużkę zasilającą, aby mogła przejść przez okno (nie chcę wiercić na wylot w bloku, z powodu grubych ścian) oraz płaski kabel sieciowy aby móc zrobić access pointa w domu bez utraty sygnału wifi i prędkości, gdyż puszka prawdopodobnie może go pogorszyć.
    Mam kilka pytań co do powyższego:
    Jaki access point bądź inne urządzenie któro poprafi sygnał wifi w bloku polecacie do huawei b818?
    Czy temeratury nie będą miały wpływu na kabel zasilający?
    Czym zabezpieczyć router?
    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    Puszka hemetyczna chroni przed wilgocią. Nie przed ciepłem. Chyba żę ją owiniejsz wełną mineralną, ale wtedy router ugotuje się od ciepła generowanego przez elektronikę - zwłaszcza moduł modem to jest niezły piec.
    Przez rok miałem w puszcze hermetycznej na kominie B715. Zaliczył i zimę i lato. Nic mu się nie stało.
  • #16
    Erbit
    Level 42  
    m.jastrzebski wrote:
    ...
    Puszka hemetyczna chroni przed wilgocią.


    To tak nie do końca. U nas mawiało się, że instalacja hermetyczna to taki typ instalacji, który wpuszcza wilgoć ale jej nie wypuszcza - tak to działa.

    Wyjaśniając nieco - z puszkami hermetycznymi jest o tyle problem, że mamy jeszcze do czynienia z kondensacją pary. Brak przepływu powietrza wzmaga ten proces... dlatego jeśli puszka hermetyczna to koniecznie z nawierconymi otworami od dołu i to w sporej ilości.
  • #18
    m.jastrzebski
    Level 39  
    Erbit wrote:

    To tak nie do końca. U nas mawiało się, że instalacja hermetyczna to taki typ instalacji, który wpuszcza wilgoć ale jej nie wypuszcza - tak to działa.
    No to nie jest hermetyczna skoro coś wpuszcza.

    Erbit wrote:

    Wyjaśniając nieco - z puszkami hermetycznymi jest o tyle problem, że mamy jeszcze do czynienia z kondensacją pary. Brak przepływu powietrza wzmaga ten proces... dlatego jeśli puszka hermetyczna to koniecznie z nawierconymi otworami od dołu i to w sporej ilości.

    Tu się niezgodzę. Fakt nie mam jakiegoś mega doświadczenia z puszkami hermetycznymi. Obudowa studni głębinowej z PE, jakiś sterownik do podlewania, jakieś połaczenie kabli, rzeczony router na dachu, dawniej mikrotik w alu puszcze od rf elements, która miałą dławiki i uszczelki i nic tam nie nosiło śladów skrapania tudzież się nie zepsuło. Jak puszczka będzie solidna i faktycznie hemetyczna, to może się w niej skroplić para wodna któa jest w tym 1-2L objęctości takiej puszki w chwili zamknięcia. Tyle co nic. W przypadku faktycznej hemetyczności brak przepływu jest właśnie zaletą bo nowa dostawa wilgotnego powietrza gotowego do skroplenia nie ma miejsca. Dziurawa puszka to leczenie syfa pudrem - nie umiesz zrobić szczelnej puszki, wiercisz od dołu dziury żeby "wyciekało" co się skropli.
  • #19
    IC_Current
    Network and Internet specialist
    m.jastrzebski wrote:
    Erbit napisał:

    To tak nie do końca. U nas mawiało się, że instalacja hermetyczna to taki typ instalacji, który wpuszcza wilgoć ale jej nie wypuszcza - tak to działa.
    No to nie jest hermetyczna skoro coś wpuszcza.

    Erbit napisał:

    Wyjaśniając nieco - z puszkami hermetycznymi jest o tyle problem, że mamy jeszcze do czynienia z kondensacją pary. Brak przepływu powietrza wzmaga ten proces... dlatego jeśli puszka hermetyczna to koniecznie z nawierconymi otworami od dołu i to w sporej ilości.


    No właśnie kolega Erbit ma 100% racji. Nie istnieją puszki, które nie pozwolą na przepływ powietrza do wewnątrz, chyba że odlewy aluminiowe skręcane śrubami i z frezowanymi wielokrotnymi rowkami z uszczelkami. Ale to nie jest zakup w pierwszej lepszej hurtowni i droższy niż ten cały chroniony B818. Jeśli powietrze dostanie się do środka, to wilgoć zawsze się tam skondensuje. Dlatego wszystkie rozdzielnice elektryczne, mające pracować na zewnątrz w warunkach możliwej kondensacji NIGDY nie mają IP68. Podobnie jak obudowy mające pracować w warunkach zagrożenia wybuchem gazu. Oba typy obudów mają zawsze fabryczne kanały wentylacyjne umożliwiające przepływ powietrza i wywietrzenie wilgoci lub usunięcie wybuchowego gazu.
    Dlatego montując typową puszkę IP65 lub IP66 nigdy nie zapobiegniemy dostaniu się powietrza do środka i w warunkach możliwej kondensacji należy zapewnić wentylację lub choćby odpływ wilgoci.

    @Pablo945
    Najlepszym rozwiązaniem jest umieścić router w normalnie ogrzewanym pomieszczeniu a na zewnątrz wyprowadzić jak wspomnieli koledzy antenę. Oczywiście wcześniej pomiary, żeby było wiadomo na jakie pasma.
  • Helpful post
    #20
    Erbit
    Level 42  
    IC_Current wrote:
    ...
    Dlatego montując typową puszkę IP65 lub IP66 nigdy nie zapobiegniemy dostaniu się powietrza do środka ...


    Niestety.

    Od razu widać, że Kolega ma solidne elektryczne podwaliny i to na 100% też praktyczne.

    Dodano po 2 [minuty]:

    IC_Current wrote:
    ...
    Najlepszym rozwiązaniem jest umieścić router w normalnie ogrzewanym pomieszczeniu a na zewnątrz wyprowadzić jak wspomnieli koledzy antenę. ...


    Chyba, że to urządzenie przystosowane do pracy na zewnątrz ale w wypadku urządzenia autora tak nie jest. Dodatkowo starałem się pokazać autorowi, że to nie takie proste "pociągnąć sobie zasilanie na zewnątrz". Nawet przy 5 metrach tego przewodu (oby tylko tyle) spadek nastąpi o 0,7V czyli zamiast 12V modem dostanie 11,3V i pewno to go nie uszkodzi ale może znacząco wpłynąć na stabilność pracy urządzenia.
  • Helpful post
    #21
    VaM VampirE
    Level 21  
    No bez przesady z tym spadkiem napięcia, typowy zasilacz ma 9-12V, w środku jest stabilizator i cała elektronika pracuje pewnie na 3,3V.
    Tysiące improwizowanych routerów w czasach Fast Ethernetu zasilano tanimi adapterami PoE.
    Gdzie dwie nieużywane pary używane były do przesyłu zasilania, z jednej strony adapter miał gniazdo na zasilacz i wtyczkę do LAN, oraz gniazdo RJ45 z którego wychodziła sieć + zasilanie, z drugiej strony było gniazdo RJ45 i wtyczka LAN, oraz wtyczka do zasilania routera. 100% pasywne, zero elektroniki, wytrwali przerabiali zwykłe beczki za 2zł, dodające wejście i wyjście zasilania.

    Teraz cały taki zestaw wszędzie kupi za kilka zł.

    Wiem że fajnie jest wszystko zrobić profesjonalnie.
    Ale nawet zewnętrze urządzenia jak groovy, bullety, unifi, poza obudowami które bezpośrednio chronią przed wodą, to mają normalnie gołe PCB. Nie wiem może jakoś bardziej zabezpieczone, ale sama przylutowana elektronika jest jak jest, na wierzchu. Z MT SXT czasami woda się wylewała jak się je przechyliło przy serwisie :)
  • Helpful post
    #22
    Erbit
    Level 42  
    VaM VampirE wrote:
    No bez przesady z tym spadkiem napięcia


    To żadna przesada a nauka.

    VaM VampirE wrote:

    typowy zasilacz ma 9-12V, w środku jest stabilizator i cała elektronika pracuje pewnie na 3,3V.


    Gdyby to Kolegi "pewnie" było prawdą to producent podawałby parametry zasilania tak: napięcie pracy 3,3V - 12V (bo resztę wg teorii Kolegi ma załatwić stabilizator). Jednak producent podaje wyraźnie 12V.

    VaM VampirE wrote:

    Tysiące improwizowanych routerów w czasach Fast Ethernetu zasilano tanimi adapterami PoE.

    Prowadzi Kolega jakieś statystyki czy wymyśla dla "udowodnienia" swojej teorii ? Ja też używałem i wiem jak po roku - dwóch kończy się takie druciarstwo.

    VaM VampirE wrote:

    Wiem że fajnie jest wszystko zrobić profesjonalnie.
    Ale nawet zewnętrze urządzenia jak groovy, bullety, unifi, poza obudowami które bezpośrednio chronią przed wodą, to mają normalnie gołe PCB.

    I do tego albo trzymają się standardu PoE (np. 802.3af/at) albo w przypadku PoE pasywnego producent zadbał o spadki i wyraźnie podaje napięcie zasilania: 30V-48V gdyż umieścił tam stabilizator o którym Kolega wspomniał wcześniej.

    Poza tym ja rozumiem, że to nie Kolegi router, i że to nie Kolega będzie ponosił koszty naprawy/wymiany routera po druciarstwie. Naprawdę to rozumiem.

    [edyta]
    Jest jeszcze jedno rozwiązanie - splittery PoE. Niestety myśląc o tym od początku zastanawiałem się jakiego przekroju są żyły "przejściówki w oknie" bo i w tym wypadku dojdzie do spadków.. nie wiem jakich i nie odważyłem się zaproponować takiego rozwiązania.
  • #23
    Pablo945
    Level 4  
    @Erbit
    Łącznie 6m wyjdzie razem z zasilającym.

    @matek451
    Pasma aktualnie mam 2 (1800+2100), tyle posiada nadajnik oddalony na zachód od mojego mieszkania, router kupiłem przyszłościowo, być może rozwiną nadajniki, jeśli chodzi o inne nadajniki o których Pan wspominał, to kiepski zasięg, ciężko je wyłapać.
  • Helpful post
    #24
    matek451
    Level 43  
    BTS-y z 2 pasmami bez LTE2600 na dodatek z takimi parametrami sygnału na 1800/2100MHz działają słabo, w Play agregacja z LTE2600 robi zasadniczą różnicę a w tej lokalizacji tak jak pisałem antena kierunkowa 1800-2600MHz to podstawa.
  • Helpful post
    #25
    VaM VampirE
    Level 21  
    W prawie każdym zwykłym routerku czy switchu, zaraz za portem zasilania jest filtr i stabilizator napięcia.
    Za studenta jako fuchę czasami naprawiałem właśnie mydelniczki planeta, czy netgeara, które służyły w osiedlowych radiówkach. Stąd też powyższe doświadczenia, radosna improwizacja na full.
    Często też z braku opcji dawało się zasilacz 9V, czy 7,5V, byle polaryzacja pasowała i działało.

    Rozumiem naukowe podstawy i wiem że to druciarstwo było.
    Kurde monitory się czasami zasilało 12V zasilaczami jak akurat 15V oryginalnego nie było i jak działały to sio na biurko.
    Albo podpisało się 12V z zasilacza danego kompa i działo, w sumie do czasu wymiany całości na nowsze.

    Nie mówię że tak zawsze trzeba, ale takie trucie że producenci są święci i ma być apteka, to trucie typowo akademickie i nijak się ma do rzeczywistości.
    Polecam nawet zrobić test i na laboratoryjnym zasilaczu zjechać z napięciem aż testowane urządzenie się zresetuje.
    Jak wspomniane wyżej 0,7V to problem, to chyba ktoś bardzo zaszalał z projektem.
  • Helpful post
    #26
    User removed account
    Level 1  
  • #27
    Pablo945
    Level 4  
    _cheetah_ wrote:

    A ten 818 to jakby zasilał mieszkanie w ten internet - po wifi czy po LAN?

    Wifi, szyby szklane, w pokoju oddalonym 10 metrów dalej w tym 2 ściany na 2.4GHz 1-2 kreski zasięgu w laptopie, ujdzie jeszcze, ale chciałbym poprawić jeszcze prędkość, w sumie to skoro antena zewnętrzna powinna działać to można spróbować będzie, zastanawiam się jeszcze czy metalowe ramy okienne w zabudowanym balkonie nie będą zbyt bardzo zakłócać sygnału, co do b818 jestem w stanie lekko poprawić sygnał jeszcze w wewnętrznej części mieszkania, muszę jedynie półkę zamontować w miejscu gdzie łapie lepszy sygnał.
  • Helpful post
    #28
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #29
    krakarak
    Level 41  
    @VaM VampirE stabilizatory są w śladowych ilościach, głównie w starym sprzęcie. Teraz za "portem zasilania" są przetwornice, nawet 4 sztuki do generowania napięć dla elektroniki oraz 1 dla zasilania podłaczanego telefonu (jeśli jest taka opcja).

    To tak dla sprecyzowania.
    A na temat - wystawienie routera na zewnątrz to fatalny pomysł. Temperatura oraz wilgotność to raz, problematyczny dostęp do niego to dwa. A trzy to jego mocowanie.
    Najlepsze rozwiązanie to antena zewnętrzna a jej kabelek poprowadzony jak w poście #26.
  • Helpful post
    #30
    1985matti
    Level 15  
    Ja mam router b535 w puszce hermetycznej już któryś rok z kolei i nic się nie dzieje. Puszka jest bezpośrednio wystawiona na promieniowanie słoneczne i deszcz.
    Wcześniej miałem inny router z wpiętym modemem LTE i też działało całe lata. W puszcze z dołu mam wywiercone cztery dziurki 2mm w razie jakby jakimś cudem woda się do środka dostała. Nie wierc większych żeby robactwo nie wchodziło i osy się nie wprowadziły.
    W puszcze jest bardzo mała szansa że skondensuje się woda bo jest cały czas podgrzewana przez router i słońce.
    Mówię z doświadczenia, ja tak mam to około 8-10 lat i nigdy nic się nie zepsulo.
    A w puszcze jeszcze siedzi zasilacz ze wzmacniaczem do anteny DVB-T.
    Do zasilania zastosuj kabelek z żyła minimum 1mm i będzie ok. Nie przejmuj się spadkiem bo 12v do niczego nie jest potrzebne w routerze. W środku w nim siedzą zazwyczaj 2 lub 3 przetwornice obniżające napięcie. Zazwyczaj 5v i 3.3v i jeszcze jakieś niższe.

    Sterowniki bram wjazdowych też w zwykłych puszkach siedzą i nikt nie panikuje że się zaraz wszystko zepsuje.
    To samo z licznikami prądu i cała masa innej automatyki która jest w zwykłych puszkach nawet nie hermetycznych.
    Im bardziej szczelne tym gorzej bo będzie zaciągać wilgoć która zostanie w środku.