Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Młotowiertarka Makita HR4011C - Znowu spalony silnik

bearq 19 Jul 2021 21:30 1188 18
  • #1
    bearq
    Level 38  
    Witam,

    Pacjent to młotowiertarka Makita HR4011C w której został spalony silnik na wskutek przeciażenia a dokładnie podczas próby wydostania zablokowanego wiertła z betonu. Do młotowiertarki został zamontowany "oryginalny" (z all...) nowy wirnik, stojan, łożyska wirnika oraz szczotki które przed montażem zostały delikatnie dotarte na starym wirniku. Po uruchomieniu młot chodził około 10 minut bez jakiegoś większego obciązenia, na szczotkach delikatne krótkie iskrzenie, nic niepokojącego. Młot podczas wiercenia pierwszego otworu po remoncie w kostce ponownie padł. Po rozebraniu okazało się że doszło do uszkodzenia wirnika, widać wyraźnie przegrzane tylko 3 lamelki jak by dostał jakiegoś przebicia?
    Co mogło spowodować spalenie wirnika, możliwe że stojan ocalał czy raczej znowy wymiana kompletu?

    Młotowiertarka Makita HR4011C - Znowu spalony silnik
  • #2
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    bearq wrote:
    Do młotowiertarki został zamontowany "oryginalny" (z all...) nowy wirnik, stojan, łożyska wirnika oraz szczotki które przed montażem zostały delikatnie dotarte na starym wirniku.

    Robiłeś to sam czy w serwisie? Jeśli w serwisie to masz gwarancje.
    bearq wrote:
    Co mogło spowodować spalenie wirnika

    Mogło wiertło zablokować w materiale a wtedy ( gdy pracujący trzyma wyłącznik załączony) cały prąd idzie na dane wycinki komutatora, możliwa kolejna przyczyna to wadliwe połączenie do wycinka komutatora ( wada może powstać na etapie produkcji).
  • #3
    bearq
    Level 38  
    Topolski Mirosław wrote:
    Robiłeś to sam czy w serwisie? Jeśli w serwisie to masz gwarancje.

    Sam robiłem.
    Topolski Mirosław wrote:
    Mogło wiertło zablokować w materiale a wtedy ( gdy pracujący trzyma wyłącznik załączony) cały prąd idzie na dane wycinki komutatora, możliwa kolejna przyczyna to wadliwe połączenie do wycinka komutatora ( wada może powstać na etapie produkcji).

    Niestety używa go teść, raczej nie jest katem bo młot ma bodajże 11 lat i do tej pory sprawował się bezawaryjnie a swoje też wykuł. Wiem tylko że podczas wiercenia pierwszego otworu po naprawie młot stracił nagle moc i efekt widać na obrazu. Czy jeśli silnik były zablokowany z naciśniętym włącznikiem to nie doszło by do wypalenia wycinków komutatora w dwóch miejscach na przeciw siebie tak jak dolegają szczotki? Tutaj gdyby nie liczyć tych 4 wycinków to reszta wirnika jest ładna, bez oznak przegrzania.
  • #4
    bearq
    Level 38  
    Panowie odświeże temat. Do młota ponownie kupiłem nowy oryginalny wirnik, stojan oraz szczotki (wstępnie zaokrąglone przez producenta). Po uruchomieniu dośc mocno iskrzy na szczotkach z zauważalną "poświatą" wokół wirnika. Młot ma 5 regulacji prędkości i na 1 oraz 2 iskrzenie jest minimalne i tylko występuje w miejscu styku wirnika ze szczotkami, 3,4 oraz 5 bieg to już coraz mocniejsza zauważalna poświata wokół wirnika. Po kilku krótkich włączeniach szczotki są delikatne ciepłe. Jakiś pomysł o co w tym chodzi, czyżby uszkodozny był w jakiś sposób regulator prędkości? Wiem że regulator odczytuje prędkośc obrotową z wirnika i ją reguluje.
  • #6
    bearq
    Level 38  
    robokop wrote:
    Zwarcie w uzwojeniu stojana.

    W nowym stojanie? Teraz mam dwa stojany, jeden przeżył spalenie wirnika a drugi jest nowy i jest ten sam problem. Z stojana wychodza cztery odczepy zakończone konektorami w które "wpina" się szczotkotrzymacz. Później idą szczotki i od boku moduł regulacji. Stojan może być zamontowany tylko w dwóch pozycjach ewentualnie przekręconych o 180 stopni, reszty nie da się źle złożyć bo budowa młota jest bardzo modułowa.
    Film z którkiej pracy młota.



  • #7
    bearq
    Level 38  
    Ktoś ma może jakiś jeszcze pomysł? Po kilku włąceniach młota wyciągłem szczotki, widać że dolegają do stojana w jakiś 95%.
  • Helpful post
    #8
    Elmont
    Level 25  
    Kolego po wymianie stojana i wirnika ,po poprawnym połączeniu całości
    należy koniecznie dotrzeć szczotki do komutatora przy obniżonym napięciu
    i obrotach .Docieranie powinno trochę potrwać /nie kilka sekund tylko dłużej/ .
    Przy wyjmowaniu szczotek należy je oznaczyć by ponownie ich wkładać w
    dokładnie ten sam szczotkotrzymacz i ich nie odwracać . Przy poprawnie
    dotartych oryginalnych szczotkach i oryginalnym wirniku i stojanie powinno
    wszystko śmigać .Chyba że coś tam robisz niedokładnie i niestarannie to masz
    tego opisywane efekty.
  • #9
    bearq
    Level 38  
    Elmont wrote:
    Kolego po wymianie stojana i wirnika ,po poprawnym połączeniu całości
    należy koniecznie dotrzeć szczotki do komutatora przy obniżonym napięciu
    i obrotach

    Oznaczyć szczotki i przy zmniejszonej predkosci na regulatorze uruchomić młot aby dotarły się szczotki i ewentualnie zwiększając predkosc obrotowa zwracając uwagę aby podczas docierania nie dochodziło do nadmiernego iskrzenia? Docierać do momentu w którym iskrzenie wróci do normalnego poziomu na maksymalnej predkosci?
  • #10
    trojan 12
    Level 38  
    Pokaż wygląd wirnika, może obciera o stojan.
  • #12
    bearq
    Level 38  
    trojan 12 wrote:
    Pokaż wygląd wirnika, może obciera o stojan.

    E8600 wrote:
    Ostatni post w tym temacie.

    Na pewno nie obciera. Przeczytałem ostatni post z tematu który podlinkował kolega wyżej i rozebrałem niemalże całą "górę" młota w celu weryfikacji łożysk i nie ma się do czego przyczepić. Łożyska chodzą płynnie bez jakichkolwiek zacięć. Wszystkim obraca się palcami. Przełączałem tryb z wiercenia na udar i wiercenie z udarem i iskrzenie jest takie samo. Na sam koniec rozłożyłem przekładnię na pół i oddzieliłem silnik od głównej części przekładni a silnik obracał tylko jednym kołem zębatym. Silnik na "pusto" przestaje całkowicie iskrzyć, widać tylko delikatne mrowienie na styku szczotek z wirnikiem a sam silnik wyraźnie chodzi szybciej.
  • #13
    E8600
    Level 40  
    bearq wrote:
    Silnik na "pusto" przestaje całkowicie iskrzyć, widać tylko delikatne mrowienie na styku szczotek z wirnikiem a sam silnik wyraźnie chodzi szybciej.

    Należy dalej szukać przyczyny w przekładni może użyłeś nieprawidłowego smaru nienadającego się do przekładni pneumatycznych?
    Na allegro jest dedykowany smar 181490-7 do tego modelu młota to potwierdza, że pierwszy lepszy smar na pewno się nie sprawdzi.
  • #14
    baranek110
    Level 10  
    E8600 wrote:
    bearq wrote:
    Silnik na "pusto" przestaje całkowicie iskrzyć, widać tylko delikatne mrowienie na styku szczotek z wirnikiem a sam silnik wyraźnie chodzi szybciej.

    Należy dalej szukać przyczyny w przekładni może użyłeś nieprawidłowego smaru nienadającego się do przekładni pneumatycznych?
    Na allegro jest dedykowany smar 181490-7 do tego modelu młota to potwierdza, że pierwszy lepszy smar na pewno się nie sprawdzi.

    Ostatnio rozebrałem młotowiertarkę Einhell, która zalega mi jakiś czas, bo przy próbie włączenia bardzo iskrzy silnik, myślałem że wirnik jest uszkodzony ale rozebrałem właśnie przekładnię i smar miał konsystencje smoły. Tak było pozalepiane że silnik nie miał siły obrócić przekładnią, dlatego iskrzył, wiec może zajrzyj do wnętrza.
    Edytowałem.[T.M.]
  • #15
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    E8600 wrote:
    Należy dalej szukać przyczyny w przekładni może użyłeś nieprawidłowego smaru nienadającego się do przekładni pneumatycznych?
    Obawiam się że przyczyna jest gdzie indziej. Części zamienne made in china, nie zgodne z oryginałem. Kilkakrotnie zdarzało mi się reklamować szczotki - rezystancja "węgla" kilkakrotnie większa niż w oryginale, "ziały" żywym ogniem z komutatora.
  • #17
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    E8600 wrote:
    nawet pomylony wirnik od wersji 110 V.
    Może nie tyle pomylony (bo kręciłby się kilkakrotnie szybciej), co błędnie uzwojony. Też się zdarzały, jak próbowałem żyrafy m-ki Einhell reanimować zaprzyjaźnionym budowlańcom. Już na dzień dobry ziały ogniem - wirniki odsyłane na reklamację, kilkakrotnie wymieniane, w końcu sprzedawca wycofał je z oferty.
  • #18
    bearq
    Level 38  
    Młot po ostatniej kompleksowej rozbiórce złożyłem, jest nadal iskrzenie na szczotkach. Idzie do "pracy", zobaczymy jak długo pożyje...
  • #19
    bearq
    Level 38  
    Młot na razie żyje, prawdopodobnie był to problem części.