Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przepięcie, zasilanie 12V zamiast 5V, PCB: G003220A

21 Jul 2021 08:15 486 20
  • Level 10  
    Witam i pozdrawiam.

    Mam taki fajny zasilacz w pełni modularny, że udało mi się podłączyć kabel zasilający sata do
    +12V, +12V,
    zamiast do
    +12V, +5V...
    Nie było żadnego podejrzanego zapachu ani dźwięku sygnalizującego usmażenie płyty hdd, po prostu się teraz dysk nie włącza.

    Liczę na to, że ktoś mi doradzi (jak właśnie wygooglowałem) jak sprawdzić i zlokalizować potencjalny bezpiecznik i diodę TVS na płycie? Przepięcie, zasilanie 12V zamiast 5V, PCB: G003220A
  • Level 26  
    Z tej pokazanej strony na pewno nie ma tych elementów...
  • Level 10  
    Przepięcie, zasilanie 12V zamiast 5V, PCB: G003220A Przepięcie, zasilanie 12V zamiast 5V, PCB: G003220A Przepięcie, zasilanie 12V zamiast 5V, PCB: G003220A

    Dziękuję za zainteresowanie :-)

  • Level 23  
    Prościej Ci będzie kupić taką samą elektronikę i przełożyć rom.
  • Level 10  
    Za dysk zapłaciłem troche ponad 50 funtów (ok. 270 złotych).
    Miałem na nim filmy i używałem z serwerem DLNA (serviio)
    Raczej jestem nastawiony na to, że jak trzeba będzie wymieniać płytkę to odpuszczam...
    Zresztą chętnie bym spróbował... mogę tylko spalić płytkę do końca?
    ...

  • Level 23  
    270 zapłaciłeś za sprawny dysk. Kup uszkodzony ze sprawną elektroniką albo wręcz samą elektronikę.

    Jak przekombinujesz z tą płytką możesz uszkodzić elektronikę wewnętrzną (preamper) i będzie jeszcze drożej o ile już nie jest uszkodzona.
  • Level 10  
    Przepięcie, zasilanie 12V zamiast 5V, PCB: G003220A

    LEDówki wrote:
    --
    Wiadomość powiązana z
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19529927#19529927
    Nie jestem wybitnym specjalistą od naprawy dysków, więc moja porada może być "szkodliwa". Zabezpieczenia będą gdzieś na liniach zasilających. Dioda od zasilania do masy, a bezpiecznik pewnie tzw. zerówka pomiędzy diodą a gniazdem - w ten sposób dioda robiąc zwarcie przepali bezpiecznik i do układu nie będzie się zbyt długo dostawać wysokie napięcie. Od strony pokazanej na zdjęciu pewnie niewiele koledze da się wyśledzić i trzeba będzie wykręcić płytkę żeby popatrzeć na nią od strony elementów. Kolega uważa żeby dodatkowo nie pogłębić strat ładunkami elektrostatycznymi.



    Próbuję coś wykombinować z moją zerową wiedzą na temat elektroniki.
    Mniemam, że zaznaczyłem jakąś część linii zasilających 5 i 12 volt.
    Wydaje mi się, że większość zaznaczonych elementów to diody - jak przyłożę odwrotnie kabelki miernika to pokazuje nieskończony opór a odwrotnie są jakieś wartości
    ... z wyjątkiem jednego elementu - zaznaczyłem niebieską strzałką:
    na linii 5V jest jak by przepalony (jakkolwiek nie przyłożę końcówek miernika),
    na linii 12V pokazuje zerowy opór.

    Czy to ma jakiś sens? Czy może to być "bezpiecznik pewnie tzw. zerówka"?
  • Helpful post
    Level 28  
    Tak, to może być bezpiecznik. Kolega się upewni że za nim nie ma zwarcia do masy.
    Kolega upewni się, że dobrze zidentyfikował wyprowadzenia gniazda Link.
  • IT specialist
    12V możesz nie sprawdzać. W zaistniałym przypadku wejście 5V otrzymało 12V i tu trzeba szukać uszkodzenia.
    Sprawdź 5V do masy.
  • Level 10  
    Ehh a już się podekscytowałem.
    Zwarcie? - no nie ma zerowego oporu - mój tandetny chiński miernik pokazuje 3,5 Ohma.
    To chyba nie jest jeszcze zwarcie?

    Ps.
    No zobaczymy, a nuż będę miał szczęście.
    Przylutowanie drucika w zastępstwie bezpiecznika pomagając sobie lupą do lutowania kupioną w Lidl'u mnie wykończyło.
    Nie mam nawet zamiaru się pytać jak można to prawidłowo naprawić.

    W każdym razie już się nabawiłem, a teraz zobaczę czy będzie jakiś efekt.

    Dodano po 1 [godziny] 20 [minuty]:

    Nie działa.
  • Level 28  
    Jeśli nie było fajerwerków... Bezpiecznik kupuje się drugi i lutuje - jeśli się przepala, to mamy usterkę. 3.5Ω oporu to sporo, ale czy miernik pokazuje tyle samo po zwarciu końcówek? Jeśli tak jest, to bateria w mierniku jest do wymiany albo i cały miernik.
    Jeśli zwarcie sond daje wynik do 0,5Ω to miernik można uznać za sprawny. Diodę zabezpieczającą kolega sprawdził?
  • Level 10  
    Miernik pod względem Ω - ok - 2 cienkie kabelki 0,4Ω -0,5Ω, a 1 kabelek 0,2Ω - 0,3Ω
    Podłączałem ze "zwatowanym" bezpiecznikiem - płytka zrobiła się lekko ciepła.

    Dioda zabezpieczająca: nie wiem która... Są 2 wielkie diody idące idące z masy:

    Na linii 12V opisana na płytce "D803" a na niej samej napis "XB"
    miernik ustawiony w pozycji "diody" - "pipczenie na zwarcie" pokazuje wartość 662, przy odwrotnej polaryzacji nic.

    Na linii 5V napis na diodzie "72" - miernik pokazuje 62, przy odwrotnej polaryzacji nic,
    ale po "wstawieniu bezpiecznika" miernik pokazuje 26, przy odwrotnej polaryzacji 29.

    ... a i wszystkie diody, które "sprawdzałem" w ten sposób pokazują jakąś wartość a przy zmianie biegunów nic z wyjątkiem tej zaznaczonej na zdjęciu:
    Przepięcie, zasilanie 12V zamiast 5V, PCB: G003220A
  • Level 28  
    Na zdjęciu jest kondensator. Diodę do pomiaru należy odlutować chociaż jedną stroną. W przypadku elementów smd trzeba pewnie odlutować oba wyprowadzenia.
  • Level 10  
    ... a ja myślałem, że popsułem diodę jak wylutowywałem.
    Wylutowałem, miernik pokazuje 66, po zmianie biegunów nic...
  • Level 28  
    Dziwne, bo wygląda na kondensator. A jakie jest oznaczenie tego elementu na płytce?

  • HDD and data recovery specialist
    Dioda (Transli) - nie ma mieć zwarcia.
    Bezpiecznik (rezystor zerowy) - ma mieć zwarcie.

    Przepięcie, zasilanie 12V zamiast 5V, PCB: G003220A

    Sprawdź, czy te rezystory zerowe na pewno mają zero.
    Miałem ostatnio przypadek, gdzie jeden z takich rezystorów mnie chciał oszukać i multimetr ustawiony na zwarcie mierzył 0, a pomiar rezystancji wykazał 3 ohm.

    Jeżeli pomiary wykonujesz prawidłowo i elementy nie wykazują uszkodzeń to muszę cię zmartwić, ale nowe PCB zarówno w HGST, Toshiba'ch, WD i Seagate są bardzo delikatne i bardzo łatwo ulegają uszkodzeniu. Najczęściej bez wyraźnego powodu, bez żadnych widocznych uszkodzeń.
  • Level 10  
    Jeszcze raz wielkie dzięki za poświęcony czas.
    Znalazłem na aliexpress płytkę za niecałe 22 funty (110 złotych) i stwierdziłem, że zaryzykuję i kupię.

    ...
    LEDówki wrote:
    Na zdjęciu jest kondensator. Diodę do pomiaru należy odlutować chociaż jedną stroną. W przypadku elementów smd trzeba pewnie odlutować oba wyprowadzenia.

    jarecki2222 wrote:
    ... a ja myślałem, że popsułem diodę jak wylutowywałem.
    Wylutowałem, miernik pokazuje 66, po zmianie biegunów nic...

    LEDówki wrote:
    Dziwne, bo wygląda na kondensator. A jakie jest oznaczenie tego elementu na płytce?


    Ja tylko tak sobie "strzeliłem" z tym elementem. Taki mały kondensator, miernik nie zdąży pokazać żadnego oporu, no to dioda popsuta :D

  • Level 23  
    jarecki2222 wrote:
    Jeszcze raz wielkie dzięki za poświęcony czas.
    Znalazłem na aliexpress płytkę za niecałe 22 funty (110 złotych) i stwierdziłem, że zaryzykuję i kupię.

    Skoro już dojrzałeś do decyzji i chcesz zmienić płytkę, to nie kupuj na Ali. Stamtąd to różne cuda potrafią przyjść.
    Poszukaj na Allegro jakiś model Toshiby z taką samą płytką. Np. MG03ACA100 masz już za 99 zł - cały dysk, więc będziesz miał pewność, że płytka jest ok.
    Poza tym pamiętaj, że jak preamper poszedł, to nawet wymiana pcb nie pomoże ale bez wymiany się tego nie dowiesz.
  • Level 28  
    Preamper to jakaś odmiana ampera, czy tylko przedwzmacniacz?

  • Level 23  
    LEDówki wrote:
    Preamper to jakaś odmiana ampera, czy tylko przedwzmacniacz?

    Tylko przedwzmacniacz :) Masz rację, preamp.
    Niestety słownik w telefonie usilnie robi preamper :)
  • Level 10  
    KodIT wrote:
    jarecki2222 wrote:
    Jeszcze raz wielkie dzięki za poświęcony czas.
    Znalazłem na aliexpress płytkę za niecałe 22 funty (110 złotych) i stwierdziłem, że zaryzykuję i kupię.

    Skoro już dojrzałeś do decyzji i chcesz zmienić płytkę, to nie kupuj na Ali. Stamtąd to różne cuda potrafią przyjść.
    Poszukaj na Allegro jakiś model Toshiby z taką samą płytką. Np. MG03ACA100 masz już za 99 zł - cały dysk, więc będziesz miał pewność, że płytka jest ok.
    Poza tym pamiętaj, że jak preamper poszedł, to nawet wymiana pcb nie pomoże ale bez wymiany się tego nie dowiesz.

    Tylko, że ja mieszkam w UK. Koszt wysyłki, cło (VAT) do zapłacenia...
    W zasadzie to chciałem odpuścić, ale te moje zamiłowanie do grzebania w takich rzeczach... :)