Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes Viano/Vito W639 - klimatyzacja wyłącza się

sn2010 24 Jul 2021 08:09 957 2
  • #1
    sn2010
    Level 7  
    Dzień dobry,

    Na końcu wersja skrócona tl;dr

    Walczę z klimatyzacją w samochodzie od 3 miesięcy i tylko jeżdżę od warsztatu do warsztatu od fachowców znalezionych do tych rekomendowanych, ale do rzeczy.

    Auto:
    Mercedes Viano W639 2004. Klimatyzacja 2 strefowa (przód i tył)

    Opis:
    Na wiosnę zanim przyjdą upały chciałem wykonać serwis klimatyzacji, by auto było gotowe na nadchodzące upały. Okazało się, że klimatyzacja była nieszczelna a winnym tego były przewody do tylnego parownika w tylnym nadkolu. Przewody zostały uszczelnione, klimatyzacja nabita i myślałem, że temat klimatyzacji został zakończony, gdy wracałem ładnie wszystko chłodziło.

    Problem pojawił się, gdy przyszły upały powyżej 26 stopni i wyżej, wówczas klimatyzacja załączyła się na chwilę a później czuć było zdechłe powietrze z parownika. Od tego momentu zaczął się dramat z poświęconym tej usterce czasem.

    Wróciłem do Pana, który uszczelniał mi klimatyzację sądząc, że czynnik uciekł lecz ta w trakcie drogi do niego włączyła się i działała. Mechanik rozłożył ręce i kazał przyjechać wtedy kiedy nie będzie działała. Podjeżdżałem tak jeszcze 2 razy i za każdym razem uruchomiała się prędzej czy później. Za 3 razem, mechanik widział że faktycznie nie działa, ale podłączył interfejs xentry by sprawdzić sprężarkę a w tym momencie klimatyzacja włączyła się i słychać było wentylatory na 2 biegu. (Pierwszy raz słyszałem by chodziły na 2 biegu) Noi niestety z diagnozy nici. Ponieważ miałem do niego dość daleko, oddałem auto do mechanika znajdującego się bliżej. Zostawiłem na tydzień czasu, wyraziłem zgodę na korzystanie z auta by sprawdził nie tylko na postoju ale i w drodze. Po tygodniu zadzwonił, że działa jak głupia i że nic nie zrobił. Odebrałem auto i w drodze powrotnej się wyłączyła.

    Podjechałem jeszcze do innego warsztatu, gdzie Pan organoleptycznie bez sprawdzania stwierdził, że pewnie zawór na kompresorze się zacina do wymiany zestaw: kompresor, osuszacz, skraplacz koszt ok. 2500 zł. Nie bolała mnie ta kwota, co taka teza trochę na pałę.

    W międzyczasie po znajomości udało mi się dostać do chłopaka, który obsługuje tylko klimatyzację. Mały review w google, opinie bardzo dobre - jadę, aczkolwiek też umówiliśmy się, że przyjadę bez kolejki jak tylko zobaczę, że nie działa. Nadszedł ten moment, zostałem priorytetowo przyjęty Pan sprawdził ciśnienia.



    Mogę się pomylić ale chyba niepracująca 5bar, stwierdzono że czynnik w ilości wystarczającej jest choć nie ważył go bo stwierdził, że na tym etapie diagnozy nie jest to potrzebne. Skupił sprawdzeniu kompresora, wskazał że głównym powodem jest zacinający się zawór. Podłączył kilkunastokrotnie tak tylko na styk kompresor pod zewnętrzny aku i słychać było cyknięcie więc zawór wyeliminował. Następnie podłączył aku na dłuższą chwilę pod kompresor bezpośrednio i klimatyzacja chodziła, po czym zaraz wpiął oryginalną wtyczkę i uruchomiliśmy auto i klimatyzacja nie chodziła.

    Wpiął się interfejsem diagnostycznym do mercedesa by odczytać wartości czujników oraz błędów. Błędów nie było poza błędem pompy ciepłej wody, lecz nie jest ona w obiegu klimy a parametry czujników były rzeczywiste. Po czym powiedział, że on tu chyba niewiele pomoże.

    I tu się kończy moja historia, ale za punkt honoru postanowiłem że klimę zrobię zastanowiło mnie jedno

    Praktycznie tylko jeden raz słyszałem, że włączyły się wentylatory skraplacza na 2 biegu, wcześniej mimo że auto stało na słońcu 30 stopni, klima uruchomiła się to 2 biegu nie słyszałem.

    Przyszło mi do głowy, że może wina jest przekaźnik lub wentylator. Czy istnieje możliwość sprawdzenia przekaźnika lub uruchomienia drugiego biegu. W załączniku przesyłam zdjęcie przekaźnika.

    Zaobserwowałem, że bardzo często gdy klima chodzi tylko na 1 kresce, z wyłączonym tyłem to szansa na pokonanie dłuższego odcina na działającej klimatyzacji bardzo duża. Włączenie tylnej strefy z dmuchawą na maks momentalnie ją odłącza. Raz tylko się nie udało jej odłączyć kiedy właśnie wentylatory chodziły na 2 biegu.

    tl;dr

    Czy istnieje możliwość sprawdzenia przekaźnika z załącznika oraz wentylatorów klimatyzacji bez wymiany samego przekaźnika?

    Zaobserwowałem, że po czasie wyłącza mi się klimatyzacja w aucie, myślę że może być to spowodowane że wentylatory nie chcą wskoczyć na 2 bieg.

    Widziałem na przekaźniku M1, M2 domyślam się że chodzi to o ilość wentylatorów (są 2) czy o prędkość? Czy byłby w stanie ktoś podpowiedzieć jak sprawdzić?

    Ewentualnie jest ktoś ze Szczecina, kto pomoże w ogarnięciu problemu oczywiście za pieniądze.
  • Helpful post
    #2
    Dziarski Hank
    Level 32  
    Dwie żarówki malutkiej mocy na dwóch kabelkach i zwora z bezpiecznikiem 30A.

    Zmostkowanie pinu 30 z M1 - pierwszy bieg.
    Pin 30 z m2 - drugi bieg
    Żarówka między 31 a rel1 - żądanie załączenia 1 biegu
    Żarówka między 31 a rel2 - żądanie załączenia 2 biegu

    Możesz sobie powpinać żaróweczki przy włożonym przekaźniku, będziesz wtedy widział żądanie uruchomienia wentylatora i jego reakcję. Sam przekaźnik także możesz przetrzepać na zewnątrz, źródło napięcia 12V i multimetr.

    Niech ktoś to tylko najpierw zweryfikuje, zanim zaczniesz działać. @Gerri ?
  • #3
    sn2010
    Level 7  
    Dziarski Hank wrote:
    Dwie żarówki malutkiej mocy na dwóch kabelkach i zwora z bezpiecznikiem 30A.


    Czy taka postojowa 5W-10W będzie ok? Mówiąc zwora masz na myśli wpięcie szeregowo bezpiecznika 30A na przewodzie plusowym?

    Dziarski Hank wrote:

    Zmostkowanie pinu 30 z M1 - pierwszy bieg.
    Pin 30 z m2 - drugi bieg
    Żarówka między 31 a rel1 - żądanie załączenia 1 biegu
    Żarówka między 31 a rel2 - żądanie załączenia 2 biegu


    Nie wiem czy dobrze interpretuje, ale wyciągam przekaźnik i mostkując pin 30 z M2 wentylator powinien się załączyć na 2 biegu i analogicznie M1?

    A wpinając żarówkę między 31 a rel1 przy włączonej klimatyzacji sprawdzam czy sterownik wysyła żądanie uruchomienia wentylatora na bieg 1 i analogicznie rel2

    Dodano po 2 [minuty]:

    Teraz zrobiłem autem kilkanaście kilometrów mamy temperaturę mniejszą 21 stopni i auto chłodzi jak szalone, aż jest zimno. Nie wyłącza się klima mimo uruchomienia maksymalnego nadmuchu na tył i przód, aczkolwiek delikatnie strumień cieplejszy jak odpalony jest tył.

    Stanąłem na moment, lecz wentylatory tylko chodziły na biegu 1

    Dodano po 8 [godziny] 11 [minuty]:

    Dziarski Hank wrote:
    Zmostkowanie pinu 30 z M1 - pierwszy bieg.
    Pin 30 z m2 - drugi bieg
    Żarówka między 31 a rel1 - żądanie załączenia 1 biegu
    Żarówka między 31 a rel2 - żądanie załączenia 2 biegu


    Wyciągnąłem przekaźnik i w gnieździe na Pin 30 i M1 próbówka świeci (masowałem ją do bolca masy) czyli w momencie włączenia klimy na przekaźniku M1. Od przekaźnika idą wyjścia na 2 wtyczki od wentylatorów i tam w jednym z tych gniazd również próbówka pali natomiast jeśli sprawdziłem voltomierzem to on pokazuje 0.03V. Tak jakby wtyczka była sterowana masą. Podłączyłem wtyczkę do gniazda i mimo, że próbnik pokazuje wentylator nie kręci się czyli faktycznie jakby na wtyku nie było masy.