Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem bezszczotkowym prądu stałego.

maciek_sk 27 Paź 2005 16:03 4540 11
  • #1 27 Paź 2005 16:03
    maciek_sk
    Poziom 9  

    Witam

    Potrzebuje przeanalizować sposoby sterowania silnikiem prądu stałego bezszczotkowym. W szczególności interesuje mnie metoda PWM (Modulacja szerokości impulsu) i ruch oscylująco- obrotowy na ten drugi temat wiem tylko ze ruch ten wynika z biegunow magnetycznych na stojanie, ze sa to oscylacje obrotow silnika wynikajace z oddziaływania stojana. Niestety nie wiele mi to mowi. Czy ktoś ma pojęcie oco w tym wszystkim chodzi?

    0 11
  • #2 27 Paź 2005 16:05
    dzik84
    Poziom 17  

    Podczepiam sie pod pytanie, bo ciągle krąży mi po głowie zrobienie modelarskiego regulatora obr. do bezszczotkowca

    0
  • Pomocny post
    #3 27 Paź 2005 16:31
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Witam
    Jest to najnowsze rozwiązanie jeżeli chodzi o silniki. Silnik ten ma bardzo dużo zalet, przede wszystkim brak szczotek i łatwość w uzyskaniu konkretnej prędkości obrotowej.
    Silniki te mają wbudowane czujniki hallotronowe, których zadaniem jest śledzenie kąta obrotu i zarazem odpowiednie zasilanie stojana.
    Do sterowania takim silnikiem potrzebny jest specjalny układ, coś a la falownik. W stosunku do asynchrona ma tę przewagę że "kręci" bez poślizgu, czyli możemy go zaliczyć do silników synchronicznych.
    Następnym plusem tych silników jest dowolne (w zakresie możliwości silnika) sterowanie momentem i prędkością.
    Pozdrawiam

    0
  • #4 27 Paź 2005 23:51
    maciek_sk
    Poziom 9  

    Ok rozumiem, tylko jak realizować PWM oraz ruch oscylująco-obrotowy. Czy ktoś to probowal zastosowac? Jakie są zalety takiego sposobu sterowania, a jakie wady. Szukam po necie i wszystko jest ogolnikowo opisane. Dlatego tez tu zawitalem by zapytac was.

    0
  • Pomocny post
    #5 28 Paź 2005 00:10
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Ale PWM to regulacja za pomocą wypełnienia przy stałej częstotliwości.
    Natomiast w tym przypadku f musi być zmienna aby wprawić w ruch obrotowy wał silnika.
    PWM możemy wykorzystać do utrzymania stałego (o tej samej wartości) napięcia zasilania stojana.
    Pozdrawiam

    0
  • #7 02 Lis 2005 16:48
    maciek_sk
    Poziom 9  

    Aleksander_01 napisał:
    Ale PWM to regulacja za pomocą wypełnienia przy stałej częstotliwości.
    Natomiast w tym przypadku f musi być zmienna aby wprawić w ruch obrotowy wał silnika.
    PWM możemy wykorzystać do utrzymania stałego (o tej samej wartości) napięcia zasilania stojana.
    Pozdrawiam


    Czyli ruch obrotowo-oscylujacy to regulacja za pomocą wypełnienia przy zmiennej częstotliwości?

    0
  • Pomocny post
    #8 02 Lis 2005 17:12
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Witam
    Częstotliwością zadajesz prędkość wirowania, a wypełnieniem moc, czyli w silniku moment obrotowy.
    Gdy chcesz zachować obecną prędkość wirowania a zmniejszyć moment, to musisz tylko zmniejszyć wypełnienie i analogicznie dla zwiększenia momentu.
    Dobrze kombinujesz.
    Pozdrawiam

    0
  • #9 03 Lis 2005 08:34
    maciek_sk
    Poziom 9  

    A czy częstotliwość musi być zmienna ciągle, czy jest to poprostu element sterujący prędkością, tak jak wartość wypełnienia dla momentu?

    0
  • Pomocny post
    #10 03 Lis 2005 09:03
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Witam
    Posłużmy się takim przykładem : masz silnik którego wał jest nieruchomy, a chcesz aby wirował z częstotliwością np. 50 Hz. W silniku asynchronicznym podajesz od razu pełne zasilanie o częstotliwości 50 Hz. Następuje gwałtowny rozruch a wraz z nim wiele niekorzystnych zjawisk.
    Natomiast w tych silnikach zadajesz sterownikowi 50 Hz, a sterownik realizuje zwiększenie od 0 do 50 Hz częstotliwości, w rytm odbieranych impulsów z silnika (czujników Halla). Po osiągnięciu zadanych 50 Hz częstotliwość stabilizuje się a wszelkie zmiany obciążenia realizowane są przez wypełnienie. Tzn gdy zwiększysz obciążenie (moment hamujący) to wał silnika zacznie zwalniać (kręcić się z mniejszą prędkością). Z czujników Halla "pójdzie" informacja do sterownika o zmniejszeniu prędkości. Sterownik odpowie zwiększeniem czasu wypełnienia i prędkość wału silnika powróci do zadanych 50 Hz.
    Pozdrawiam

    0
  • #11 03 Lis 2005 09:26
    maciek_sk
    Poziom 9  

    Dzieki bardzo. Ten pryklad pomógł. Jak bym jeszcze sobie jaki problem wymyślił to nie omieszkam jeszcze zapytać.

    Pozdrawiam

    0
  • #12 04 Lis 2005 13:52
    maciek_sk
    Poziom 9  

    Jeszcze chciałem zapytać, jakie zalety i nowe mozliwosci ten sposob ruchu oscylujaco - obrotowy, sterowanie daje. Czy mozna je jakos konkretnie okreslic, czy poprostu sa wygodniejsze tak z technicznego punktu widzenia?

    0
  Szukaj w 5mln produktów