Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

ArturAVS 30 Jul 2021 17:41 3126 26
  • Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem
    Ponieważ moje "zabawy" z PV ciągle trwają i istnieje potrzeba pomiaru energii po stronie DC po kilku-dniowych poszukiwaniach stosownego "liczydła" :D nabyłem miernik jak na fotografii obok. Sam przyrząd ma służyć jedynie do szacunkowej oceny produkcji i poboru z paneli fotowoltaicznych więc drobne odchyłki we wskazaniach nie mają większego znaczenia (o tym później). Wygodny panelowy sposób montażu oraz wyświetlanie wszystkich parametrów naraz też przemawiało za kupnem tego konkretnie modelu. O ile typowe mierniki panelowe stosowane przez amatorów mierzące napięcie i prąd są często stosowane w zasilaczach regulowanych czy prostownikach ten ze względu na dodatkowy pomiar mocy i energii może znaleźć szersze zastosowanie (u mnie PV).




    Przyrząd jest fabrycznie zapakowany w niewielkie kartonowe pudełko;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Widoczne na opakowaniu opisy sugerują występowanie tego "liczydła" w wielu wersjach napięciowo/prądowych zarówno DC jak i AC. Wewnątrz oprócz samego miernika;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Z ładnie opisanym układem połączeń na tylnej ściance;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Otrzymujemy bocznik prądowy (widoczne nacięcia to efekty fabrycznej kalibracji);

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    O następujących parametrach;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Obudowa posiada niewielki kołnierz umożliwiający estetyczny montaż miernika w docelowej obudowie (wymiary poniżej);

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem





    Oraz krótką instrukcję w języku angielskim i chińskim. Według danych zamieszczonych w instrukcji miernik charakteryzuje się następującymi parametrami;

    • Pomiar napięcia DC 6,5~100V
    • Pomiar prądu DC 0~100A (z załączonym w komplecie bocznikiem 100A)
    • Pomiar mocy DC 0~10kW
    • Pomiar energii DC 0~9999kWh


    Sposób wyświetlania jest w ciekawy sposób rozwiązany;

    • Napięcie 6,5~99,99V
    • Prąd 0,00~99,99A
    • Moc poniżej 1kW; 0,0~999,9W, powyżej 1kW 1000~9999W
    • Energia poniżej 10kWh 0~9999Wh powyżej 10~9999kWh



    W mierniku mamy przycisk który pełni kilka funkcji;

    • Krótkie naciśnięcie wyłącza/włącza podświetlenie wyświetlacza (jak zwykle niebieskie :-x )
    • Wciśnięcie i przytrzymanie około 3 sekund pozwala na ustawienie alarmu pod/nadnapięciowego (wtedy na pozycji "moc" zapala się napis SET), samo ustawianie jednym przyciskiem jest mocno problematyczne (ale wykonalne). Sam alarm powoduje jedynie miganie podświetlenia.
    • Długie wciśnięcie do czasu pokazania się na pozycji "moc" napisu CLr pozwala skasować licznik energii
    • Długie wciśnięcie do czasu pokazania się na pozycji "moc" napisu Curr pozwala na wybór użytego rodzaju bocznika (50/100A)



    Podłączmy zatem zasilanie i sprawdźmy działanie w praktyce. Na początek 30V bez obciążenia;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem


    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Pobór prądu z zasilacza przy włączonym podświetleniu to ~3mA który spada do ~1mA po wyłączeniu (!);

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Jak widać na powyższych zdjęciach, woltomierz zawyża wskazania o kilkadziesiąt mV (w praktyce bez znaczenia). Podłączmy zatem jakieś obciążenie którym w tym przypadku będzie rezystor ceramiczny 12Ω/5W (trochę mała moc :D);


    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Zaraz, co? Specjalnie taki rezystor oraz napięcie 12V aby było równiutko 12W co jest widoczne na zasilaczu;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Wychodzi na to że kalibracja miernika mocno mija się z prawdą :shocked!:

    Zmierzmy zatem trochę energii (tu napięcie celowo obniżone do 7V ze względu na temperaturę rezystora);

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Oraz zasilacz;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Czyli teoretycznie po jednej godzinie liczydło powinno wskazywać ~4Wh (0,58Ax7Vx1h według zasilacza). Po kilkunastu minutach wskazania się zmieniły (z zasilacza bez zmian);

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Co jest?! No nic, poczekam do pełnej godziny a w międzyczasie wypiję kawę :D

    • Po około pełnej godzinie (± parę minut);


    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Czego się można było spodziewać zliczona energia jest mocno zawyżona. Być może miernik posiada jakieś elementy umożliwiające kalibrację wewnętrzną? Aby to sprawdzić trzeba dostać się do wnętrza, po odblokowaniu czterech zatrzasków na dłuższych ściankach obudowy możemy zdjąć tylną część;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Środek ciekawy, jednak nie widać żadnych elementów regulacyjnych;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem


    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Sterownik/driver wyświetlacza LCD HT1621B, EEPROM 24C02, stabilizator 3,3V, tranzystor MOSFET FQD2N60C (dane na foto poniżej) oraz bliżej niezidentyfikowany z powodu zatartych oznaczeń mikrokontroler;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Po drugiej stronie płytki tylko wyświetlacz i mikroswitch;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Nie widząc fabrycznych elementów kalibracyjnych postanowiłem przerysować najważniejszą część połączeń;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Widać że tranzystor Q1 (FQD2N60C) pełni rolę wstępnego stabilizatora napięcia dla LDO 3,3V, to co nas najbardziej interesuje to część pomiarowa. Dla napięcia są to R6, R10, R11 oraz kondensator C2 a dla prądu R1, R2 oraz C1. O ile w przypadku dzielnika napięcia nie ma problemu (wystarczy zamiast R11 wstawić rezystor 7,5kΩ+trymer wieloobrotowy 5kΩ co da nam regulację w górę i w dół) to wejście pomiaru prądu wygląda na różnicowe. Mając dość spore zapasy trymerów wieloobrotowych 5kΩ postanowiłem na próbę jeden podłączyć równolegle do wejścia różnicowego (pin 1 i 2 mikrokontrolera). Po obcięciu jednego ze skrajnych wyprowadzeń (aby nie zrobić przypadkowego zwarcia) przylutowałem go do rezystorów R1 i R2;

    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Po ponownym podłączeniu zasilania i kilku obrotach trymerka wskazania miernika "zgrały" się z zasilaczem;


    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem


    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem

    Dzielnika napięciowego nie ruszałem, te kilkadziesiąt mV nie ma w praktyce żadnego znaczenia. Za to część pomiaru prądu zdecydowanie zbyt mocno zawyżała wskazania. Być może to kwestia złej kalibracji bocznika, jednak nie dysponuję w tej chwili możliwościami zbadania samego bocznika przy znamionowych parametrach. Moje zaciekawienie wzbudziło też puste miejsce na zworkę oznaczone "W", jednak po wlutowaniu goldpinów i założeniu jumpera nie zauważyłem żadnych zmian (miałem nadzieję że jest to blokada kasowania licznika Wh/kWh).

    Po drobnej modyfikacji sekcji zasilania możemy uniezależnić się od zasilania z mierzonego napięcia co pozwoli mierzyć napięcie od zera (0~99,9V). Klasa dokładności miernika według instrukcji to 1 (stosowana w przyrządach technicznych, dla laboratoryjnych typowo 0,2, 0,5). Sam bocznik w/g oznaczeń ma klasę 0,5 (najczęściej spotykana) lecz kto wie czy wschodnie normy zgadzają się z resztą świata?

    Ogólnie przyrząd bardzo fajny mimo wad które przedstawiłem, elektronik na pewno znajdzie dla niego zastosowanie np. w zasilaczu regulowanym czy prostowniku do ładowania akumulatorów (tu lepszy byłby z wyświetlaniem ilości mAh/Ah) lub też wszędzie tam gdzie istnieje potrzeba pomiaru mocy/energii DC. W ciągu najbliższych kilku tygodni zaprezentuję taki sam miernik w wersji sieciowej 230V ponieważ lekko koncepcja pomiarowa mi się zmieniła a i nie ukrywam że montaż kilku takich przyrządów w panelu znacząco mi się uprości.
    About Author
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Offline 
    Z wykształcenia technik RTV, z zamiłowania elektronik/elektrotechnik konstruktor.
    Has specialization in: kf, audio, elektronika truck, nietypowe urządzenia
    ArturAVS wrote 18069 posts with rating 4455, helped 1713 times. Live in city Grajewo. Been with us since 2005 year.
  • #2
    Jarzabek666
    Level 38  
    Nie znam się, ale czy to nie przesada by bocznikiem 100A mierzyć prądy 1A? wiec im mniejszy prąd tym większa pomyłka?
  • #3
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Skoro taki bocznik jest w zestawie a zakres pomiarowy wynosi 0~99,9A to gdzie tu przesada? Wszak ten 1A mieści się w zakresie pomiarowym.
  • #4
    Jarzabek666
    Level 38  
    ArturAVS wrote:

    Skoro taki bocznik jest w zestawie a zakres pomiarowy wynosi 0~99,9A to gdzie tu przesada?


    Taka że przeważnie boczniki mają klasę dokładności 0.5% maksymalnej wartości. Czyli w tym przypadku pomyłki z rzędu 500mA... Wiec mierząc prądy 1A przy takim boczniku to pomyłki sięgają 50%...


    Wiem był taki w zestawie. Po prostu testy powinno sięgać ponad 50A wtedy może wyniki były by rzetelne..
  • #5
    chemik_16
    Level 25  
    niedawno zamontowałem 3x PZEM004t v3 (z cewkami pod 100A) + esp8266 w obudowie od popsutej różnicówki 1fazowej (mieszczą się na styk i zostaje jeszcze miejsce od czoła na esp lub zasilacz 3v3).
    Dopięte do HA.

    Miałeś może ten model ?
    Mam wątpliwości do co liczonego współczynnika mocy ... ale nie widzi mi się ponowne wyciąganie przewodów od "słupa" żeby zdjąć zamknięte cewki :) Zwłaszcza 1 faza coś dziwnie wygląda.
    
    Voltage	243 / 243 / 242 V
    Current	0.727 / 0.615 / 0.819 A
    Power	44 / 72 / 153 W
    Apparent Power	176 / 149 / 198 VA
    Reactive Power	171 / 131 / 127 VAr
    Power Factor	0.25 / 0.48 / 0.77
    Frequency	50 / 50 / 50 Hz
    Energy Today	20.340 kWh
    Energy Yesterday	16.479 kWh
    Energy Total	51.600 kWh
    
  • #6
    krisRaba
    Level 31  
    Hmm, mnie zastanawiają dwie kwestie.. lub więcej ;)
    Używanie bocznika na zakres 100A to przegięcie, ale ok, już było to omówione. Zgaduję, że te 75mV zapisane na boczniku to spadek napięcia na każdy amper, czyli bardziej 75mV/A, bo wątpię, że chodzi o 75mV@100A ;)
    Dawałoby to sensowną wartość z zapasem do pomiaru przy napięciu odniesienia z jakiegoś wewnętrznego bandgapa.
    Pokazuje to jaką wartość próbujesz mierzyć przy zadanym prądzie, np. 0.6Ax75mV/A=45mV. Ciezko to precyzyjnie wg mnie zmierzyć byle czym.

    Ale wracając do zastanawiających kwestii.
    1. Sprawdzałeś kiedyś na ile dokładny jest pomiar prądu w zasilaczu dla małych wartości? Z mojego doświadczenia jest to pomiar mocno zgrubny i warto się wspomóc multimetrem. Na pewno nie używałbym czegoś takiego do kalibracji, bo ogólnie wynik takiej kalibracji jest gorszy niż precyzja pomiaru będącego podstawą kalibracji. Zwykle używa się przyrządu co najmniej klasę lepszego niż to co chcemy uzyskać.
    2. Czy po swojej kalibracji i "zgraniu" wskazań sprawdzałeś pomiary w innych punktach? Bo jednopunktowa kalibracja może być kiepska. Tu Ci się zgra, a dalej będzie gigantyczny rozjazd.
  • #7
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    ArturAVS wrote:
    Ogólnie przyrząd bardzo fajny mimo wad które przedstawiłem, elektronik na pewno znajdzie dla niego zastosowanie np. w zasilaczu regulowanym czy prostowniku do ładowania akumulatorów (tu lepszy byłby z wyświetlaniem ilości mAh/Ah)
    Potwierdzam. Użyłem bardziej rozbudowaną wersję tego miernika do ładowarki samochodu elektrycznego, o którym tu z resztą pisałem.
    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem
  • #10
    E8600
    Level 40  
    Źle zrozumiałem wcześniejszą wypowiedź kolegi, którą cytowałem (chodziło o samochód nie moduł).
    Pytam bo sam miałem zamawiać ten moduł ze względu na pomiar rezystancji wewnętrznej akumulatora i ciekawi mnie czy ten pomiar jest powtarzalny/wiarygodny?
  • #11
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    chemik_16 wrote:
    Miałeś może ten model ?

    Jeśli to pytanie do mnie, to nie. I nie zamierzam mieć bo po prostu nie mam 3 fazowego zasilania, a to już problem z podłączeniem.
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Użyłem bardziej rozbudowaną wersję tego miernika do ładowarki samochodu elektrycznego

    O popatrz, że też wcześniej ta wersja nie wpadła mi w oko :-( Pasowałaby do mojej baterii akumulatorów 48V. Jak się sprawuje?
  • #12
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @ArturAVS Jak zwykły kalkulator. Mierzy napięcie, prąd i czas i z tego wylicza resztę. Nie robilem analizy dokładności, bo to tylko ładowarka. Można też zaprogramować bargraf w kształcie bateryjki, który wypełnia się po osiągnieciu ustalonego napięcia na akumulatorach.
    Miernik energii/mocy/prądu/napięcia DC PZEM-051 6,5~100VDC/0~100ADC z bocznikiem
  • #13
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Całkiem zgrabna ładowarka :D Dlaczego dodałeś analogowy amperomierz? Wszak w PZEM-015 masz cyfrowy, tak dla szybkiej orientacji w prądzie ładowania?
  • #15
    Grzesiek05
    Level 15  
    krisRaba wrote:
    Zgaduję, że te 75mV zapisane na boczniku to spadek napięcia na każdy amper, czyli bardziej 75mV/A, bo wątpię, że chodzi o 75mV@100A ;)
    Dawałoby to sensowną wartość z zapasem do pomiaru przy napięciu odniesienia z jakiegoś wewnętrznego bandgapa.
    Pokazuje to jaką wartość próbujesz mierzyć przy zadanym prądzie, np. 0.6Ax75mV/A=45mV. Ciezko to precyzyjnie wg mnie zmierzyć byle czym.


    Niestety, spadek napięcia 75mV dotyczy przepływu prądu znamionowego przez bocznik, czyli 100A. Przy prądzie 1A, mamy napięcie z bocznika na poziomie 750uV. Czyli w praktyce bardzo niskie dla tak prymitywnego układu miernika, błąd pomiaru będzie bardzo duży przy małych wartościach natężenia prądu.

    Gdyby ten bocznik miał spadek napięcia 75mV na 1A, to przy 100A moc tracona na boczniku wyniosłaby 750W!
  • #16
    krisRaba
    Level 31  
    Grzesiek05 wrote:

    Gdyby ten bocznik miał spadek napięcia 75mV na 1A, to przy 100A moc tracona na boczniku wyniosłaby 750W!

    Masz rację, bo mi w ogóle się pomerdało, bo przy 75mV/A i 100A spadek byłby 7.5V a nie 0.75V jak sobie ubzdurałem ;)
    Ale to tym bardziej pokazuje, że dla małych prądów wartość napięcia do zmierzenia jest bardzo trudna...
  • #17
    Jarzabek666
    Level 38  
    krisRaba wrote:
    Ale to tym bardziej pokazuje, że dla małych prądów wartość napięcia do zmierzenia jest bardzo trudna...


    Dlatego są różne boczniki. Od najmniejszych do największych. Wiec jak nam zależy na dobrym pomiarze mniejszych prądów to sięgamy po mniejsze boczniki. Tak by chociaż wykorzystać ponad 50%.

    Bo potem:

    ArturAVS wrote:
    Wychodzi na to że kalibracja miernika mocno mija się z prawdą :shocked!:


    Ale to już pisałem wyżej..
  • #18
    jaspi85
    Level 21  
    Ja wolę aptekarską precyzję te parę mV ma mW mają dla mnie duże znaczenie. Jeszcze bym się kłócił o setne pomiary elektryczne. Nie te dziesiętne. Dobrze się bada parametry w 0.001A V W... Niż w 0.1 lub 0.01A V W... Nawet na upartego bym poszedł w tysięczne. 0.0001A V W... Lepszy pomiar.
  • #19
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Jarzabek666 wrote:

    ArturAVS napisał:

    Skoro taki bocznik jest w zestawie a zakres pomiarowy wynosi 0~99,9A to gdzie tu przesada?


    Taka że przeważnie boczniki mają klasę dokładności 0.5% maksymalnej wartości. Czyli w tym przypadku pomyłki z rzędu 500mA... Wiec mierząc prądy 1A przy takim boczniku to pomyłki sięgają 50%...


    Wiem był taki w zestawie. Po prostu testy powinno sięgać ponad 50A wtedy może wyniki były by rzetelne..


    Każdy miernik cyfrowy ma tolerancję pomiaru np. ICL7107 0,2% ale do tego +-2 jednostki czyli też 0,2%
    Ten chiński cud może mieć 0,5% i +- 5 jednostek czyli dla 1 A może wskazywać 1,05 + 0,5 lub 0,95 - 0,5.
    Czyli dla 1A może wskazywać 0,45A do 1,55A co jest całkiem sensowne na zakresie 100A...
  • #20
    ptero
    Level 22  
    Mam taki sam na łodzi w wersji bocznika 50A, przełączany - ładowanie akumulatorów/zużycie prądu. (Silnik elektryczny 24V 1200W, akumulatory 4x12V 120Ah + oświetlenie + lodówka), pierwszy wytrzymał 2 lata (wilgoć), drugi na razie rok i jeszcze działa. :)
    Mogę polecić z czystym sumieniem.
  • #21
    User removed account
    Level 1  
  • #22
    vodiczka
    Level 43  
    Autor tematu napisał: Po ponownym podłączeniu zasilania i kilku obrotach trymerka wskazania miernika "zgrały" się z zasilaczem
    a jeden z kolegow słusznie zauważył;
    krisRaba wrote:
    Czy po swojej kalibracji i "zgraniu" wskazań sprawdzałeś pomiary w innych punktach? Bo jednopunktowa kalibracja może być kiepska.
    Tu Ci się zgra, a dalej będzie gigantyczny rozjazd.
    Chętnie poznałbym wyniki pomiarów dla prądu rzędu 10A

    Pamiętam gadżet ze sklepu elektrody, KWS-10VA (z wejściem/ wyjściem USB) mierzący prąd do 3A. Przy prądach poniżej 100mA wyniki były horrendalne, powyżej 1A błąd pomiaru prawie mieścił się w podanych przez producenta +/- 1%.
  • #23
    Jarzabek666
    Level 38  
    ramrusazer wrote:
    Jarzabek666 wrote:
    ArturAVS wrote:

    Skoro taki bocznik jest w zestawie a zakres pomiarowy wynosi 0~99,9A to gdzie tu przesada?


    Taka że przeważnie boczniki mają klasę dokładności 0.5% maksymalnej wartości. Czyli w tym przypadku pomyłki z rzędu 500mA... Wiec mierząc prądy 1A przy takim boczniku to pomyłki sięgają 50%...


    Wiem był taki w zestawie. Po prostu testy powinno sięgać ponad 50A wtedy może wyniki były by rzetelne..


    Pytanie, czy błąd nie jest podawany dla maksymalnej wartości. A z tego co mi wiadomo, to błędów tak bezpośrednio się nie przelicza. Przynajmniej jeżeli chodzi o Tensometry, ale nie sądzę, by w bocznikach panowały jakieś inne zasady.

    Chociaż, może to są jakieś chińskie procenty ;)



    Jakby było inaczej nie produkowali by innych boczników bo i po co?? Skoro ten do 100A mierzył prądy 1A z dokładnością 0,5% to po co by był potrzebny bocznik 50A?? Nie wspomnę że boczników na rynku z różnym prądem jest od h...... Z drugiej strony też nie rozumiał bym zakresy i bocznik w popularnych miernikach...
  • #24
    User removed account
    Level 1  
  • #25
    Jarzabek666
    Level 38  
    Nie wiem nie sprawdzałem ani nie testowałem, po prostu producenci podają tak w specyfikacji ze błąd pomiarowy to 0,5% maxymalnej wartości...
  • #26
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Panowie chętnie bym sprawdził wskazania w kilku punktach lecz fizycznie nie mam jak wymusić obciążenia większego jak 2-3A. Sam jestem ciekaw jak po "kalibracji" zachowuje się przy innych wartościach obciążenia i postaram się jakieś obciążenie zorganizować i powtórzyć pomiary.
  • #27
    User removed account
    Level 1