Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ogólny - Nadmierna temperatura na szczotkach silnika elektrycznego

Radauskas 30 Jul 2021 22:59 594 7
  • #1
    Radauskas
    Level 9  
    Na początek prosba do moderatorów - nie podałem typu urządzenia bo bo urządzenie specyficzne i typu jako takiego nie posiada więc ewentualna "gimnastyka" w tym zakresie nic nie wniesie. Proszę nie blokować wątku, a pytanie potraktować jako ogólne dotyczące działania silnika elektrycznego. Otóż chciałem zapytać czy w silniku ( na prąd stały, nap. 12V ) może coś powodować zwiększenie temperatury na szczotkach ? Mam silnik w pewnym urządzeniu i 4 szczotki zamontowane są na plastikowej płycie. Z powodu wysokiej temperatury prowadnice szczotek "zakotwiczone" w tym plastiku zaczęły topić plastik i szczotki się nieco uniosły. Naprawiam to sobie i zastanawiam się czy wysoka temperatura na szczotkach to norma i po prostu czas i eksploatcaja zrobiły swoje czy temperatura mogła się zwiększyć w trakcie eksploatcaji i mozna to jakoś poprawić ?
  • #2
    ekspert100
    Level 16  
    Wyższa temperatura na szczotkach silnika świadczy o zbyt dużym prądzie jaki płynieprzez uzwojenia silnika elektrycznego (ew. iskrzenie). Ale podajesz "4 szczotki zamontowane są na plastikowej płycie" może należy zwrócić uwagę na sposób sterowania tego silnika może być niezbędny jest układ sterowania który będzie generował cykle czasowe dla uzwojeń.
  • #3
    Radauskas
    Level 9  
    Na układ sterowania nie mam wpływu bo to rozwiązanie fabryczne. A iskrzenie no to chyba zawsze jakieś na szczotkach jest (?) Zwłaszcza jak się docierają ,..chyba. Ale w urządzniu, które jakiś czas działa to już chyba nie mozna mówić o docieraniu szczotek.
  • #4
    klm787
    Level 29  
    Radauskas wrote:
    Otóż chciałem zapytać czy w silniku ( na prąd stały, nap. 12V ) może coś powodować zwiększenie temperatury na szczotkach
    No jasne, że tak. Jednym z czynników jest tak jak napisał kolega wyżej
    ekspert100 wrote:
    Wyższa temperatura na szczotkach silnika świadczy o zbyt dużym prądzie jaki płynieprzez uzwojenia silnika elektrycznego

    Przyczyną wyższego prądu płynącego poprzez szczotki może być stawiany większy (zbyt nadmierny) opór mechaniczny jaki ma do pokonania wirnik zasilany poprzez te cztery szczotki
    Radauskas wrote:
    Naprawiam to sobie i zastanawiam się czy wysoka temperatura na szczotkach to norma
    Temperatura, oczywiście że się wydziela, ale nie aż tak wysoka by topić plastikowe prowadnice szczotek. Czyli do normalnego tego zjawiska nie można zaliczyć.
    Radauskas wrote:
    czy temperatura mogła się zwiększyć w trakcie eksploatcaji i mozna to jakoś poprawić ?
    Tak. Można to poprawić. Trzeba tylko odszukać przyczynę tego nadmiernego poboru prądu. Krótko. Ja obstawiam te nadmierne opory które to ma do pokonania ten napęd (silnik) innej możliwości nie widzę.

    Radauskas wrote:
    nie podałem typu urządzenia bo bo urządzenie specyficzne

    Dla czego autor tematu nie napisał na początku, że chodzi o napęd pompy hydraulicznej :?:

    Bo ja na przykład gdy przeczytałem post wyobrażałem sobie, że chodzi o napęd wentylatora chłodnicy.
    Gdzie tu specyfika :?: :D
  • #5
    Radauskas
    Level 9  
    No więc teraz więcej szczegółów :) Samochód citroen C5 z hydroaktywnym zawieszeniem. Ostatnio wywaliło mi bezpiecznik pompy hydro. Po wsadzeniu nowego działał kilka minut. Po wsadzeniu kolejnego spalił się natychmiast. Wyjąłem silnik elektryczny i zauwazyłem własnie nadtopione mocowania prowadnic szczotek co spowodowało unieszienie się szczotek i prawodpodowbnie jedna z nich dotykała dekla silnika i robiła zawarcie. Pod lupą widać minimalny slad zwarcia ,.. jak sądze. Więc w.g. Waszych sugestii może pada pompa, stawia wiekszy opór i stąd nadmierna temperatura. Ale było jeszcze "coś". Jakieś 2 miesiące temu pekł przewód od hydrauliki i płyn z układ wyciekł. W takim stanie pojechałem do mechanika ok 2 km. i tu byc może wykazałem się małą bystrością bo przez te 2 km. powolnej jazdy z podwoziem ocierającym o glebę pompa pewnie cały czas pracowała próbując podnieść auto,... no ale brak płynu... Myśłe, że wtedy silnik mógł mocno się przegrzać. Pompa też mogła dostać w kość. Ale z drugiej strony - na forum citroena ktoś mi dziś wrzucił fotę swojego modułu szczotek. Był w 5 razy gorszym stanie również z uniesionymi szczotkami. A jemu płyn nie wyciekł. Poprawił szczotki i jeździ dalej. Hmmm....

    ogólny - Nadmierna temperatura na szczotkach silnika elektrycznego
  • #6
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Radauskas wrote:
    Hmmm....
    Tu nie ma co ,,hmmmkac" Szanowny :D . Silnik DC z natury mocno przeciążony, bo przystosowany do krótkotrwałej pracy (Podnoszenie samochodu i uzupełnianie niewielkich przecieków w amortyzatorach) pracowal przez długi czas nawet bez obciążenia, ale wystarczyło to do termicznego uszkodzenia izolacji uzwojeń, czyli zwarć miedzyzwojowych. Stąd teraz ekstremalny pobór prądu przez ten silnik i przegrzewanie szczotek. Rada nasuwa się sama - kupić nowy albo wirnik, albo (lepiej) cały silnik.



    ekspert100 wrote:
    Ale podajesz "4 szczotki zamontowane są na plastikowej płycie" może należy zwrócić uwagę na sposób sterowania tego silnika może być niezbędny jest układ sterowania który będzie generował cykle czasowe dla uzwojeń.
    Bez przesady Panie Ekspercie. :D Silnik sterowany on/off przekaźnikiem uruchamianym czujnikiem ciśnienia niczym zwykły hydrofor.
  • #7
    Radauskas
    Level 9  
    Wydaje mi się, że uzwojeniom nic nie dolega. Pomierzyłem je na wszelki mozliwe sposoby dokładnym miernikiem i wszystkie rezystancje takie same, powtarzalne. Zwarcia na obudowe też nie ma. Nic w wirniku nie wygląda na przegrzane, przebarwione, nie ma żadnego zapachu spalenizny.
  • #8
    kkknc
    Level 43  
    Ten silnik nie jest do pracy ciągłej z dużym obciążeniem, ma uzupełniać od czasu do czasu ciśnienia jeżeli masz wycieki w układzie mogą być przecieki wewnętrzne lub niesprawne zawieszenie chodzi cały czas. Może być też coś już zwolnieniami to nie ma co się patrzeć tylko trzeba po prostu pomierzyć jego prąd. Kolejną rzeczą to zły słaby docisk szczotek przy za małym docisku będzie niestety się grzać. A przy za dużym będą się zużywać szczotki i komutator. Pompa którą napędza też może być uszkodzona i przytarta od opiłków.