Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Maxity. Pompa działa a kiprować nie chce

Marcinźelazny 31 Jul 2021 22:08 141 2
  • #1
    Marcinźelazny
    Level 1  
    Witam. Problem polega na tym, że wszystko działa, jest ciśnienie do siłownika lecz go nie dźwiga. Przy wejściu oleju do siłownika jest zaworek odpowiedzialny za upust oleju podczas opuszczania oraz podnoszenia. I wydaje mi się, że to jego wina lecz prawidłowo pracuje. Jest jakaś możliwość że siłownik szlak trafił lub jakieś uszczelniacze? Dodam, że gdy dźwignie się go hds'em siłownik trzyma kiper. I trzeba go opuścić z pilota.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #3
    emarcus
    Level 38  
    Marcinźelazny wrote:

    Przy wejściu oleju do siłownika jest zaworek odpowiedzialny za upust oleju podczas opuszczania oraz podnoszenia. I wydaje mi się, że to jego wina lecz prawidłowo pracuje.


    Jak została stwierdzona prawidłowość jego funkcjonowania?

    Na wstępie może trochę powierzchownej teorii z hydrauliki przemysłowej:
    Ten ‘zaworek’ to nic innego jak wg zdefiniowanej nazwy: „Trzy drożny, trzy pozycyjny hydrauliczny, solenoid (lub pneumatycznie) sterowany zawór”.
    Zależnie od wykonawcy/wersji nadwozia tej wywrotki (Renault, Merc, Ford, Iveco.etc.) zawór ten może być w wersji ze sterowaniem elektrycznym (solenoidy z cewkami 12V) (lub alternatywnie w miejsce tych solenoidów są miniaturowe cylinderki pneumatyczne) , przesuwające główny element zaworu (‘spool’) w jedną lub drugą ze skrajnych pozycji.
    Wewnętrzna budowa tego zawory jest dość skomplikowana.
    Schematyczna jego budowa:

    Renault Maxity. Pompa działa a kiprować nie chce
    Wspomniany wyżej ‘spool’ (rodzaj cylindrycznego nurnika z kilkoma wycięciami z wyglądu przypominający złożenie kilku szpulek od nici), jest centrowany dwoma sprężynami w jego neutralnej/spoczynkowej pozycj.
    W tej pozycji olej tłoczony przez pompę przechodzi przez ten zawór i powraca do zbiornika .
    W skrajnej/podnoszenie (TIP) olej jest tłoczony do cylindra (siłownika).
    I wreszcie trzecia pozycja opuszczanie (LOWER) olej zarówno ten tłoczony przez pompe (P), jaki ten powracający z cylindra (tłoczony grawitacyjnie) jest kierowany do zbiornika (T)
    Podsumowanie:
    Jeżeli podniesiony kiper i zawór (spool) jest w pozycji centralnej to powrót oleju z cylindra jest zablokowany, co wskazywałoby na dobry stan pierścieni uszczelniających w cylindrze.
    Jeżeli możesz opuścić kiper z pilota to: spool jest przesuwany (nie jest zatarty)i otwiera przepływ do zbiornika (T).
    Znaczy to tez że ta cewka zaworu dostaje zasilanie i jest sprawna.
    I ostatnia hipoteza odnośnie braku reakcji na podnoszenie (spool nie przesuwa się) wskazywałby na: (1)-brak zasilania cewki, albo: (2) -przepalona cewka solenoidu.
    Nie znam konkretnie budowy twojego zaworu, lecz zazwyczaj wiele tego typu zawory posiadają wbudowany w solenoid (w tej części wystającej poza cewkę), mało widoczy popychacz, przeznaczony do ręcznego wymuszenia przesuwu spool-a na potrzeby diagnostyki. Być może twój zawór z uwagi na jego kompaktową budowę nie jest wyposażony w takie popychacze, zatem osoba z nie wielką znajomościa posługiwania się miernikiem el. może zdiagnozowac usterkę.

    e marcus