Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rower Zokes 660 - nie działa silnik i sterownik ..manetka gazu''

andrzej warchoł 04 Aug 2021 07:45 633 7
Optex
  • #1
    andrzej warchoł
    Level 9  
    Panowie i Panie!
    Proszę o proste porady w następującej sprawie.
    Rower elektryczny po awarii akumulatora nie rusza po jego wymianie. Szukając rozwiązania dowiaduję się, że silnik w kole ma zawsze 3 przewody do silnika 3 fazowego. W moim są tylko 2 - czerwony i czarny oraz 2 kabelki do czujnika.
    Po podaniu napięcia i zwarciu czujnika silnik rusza wypięty ze sterownika.
    Pytania.
    - czym zastąpić manetkę gazu? Czy spełni tą funkcję panel dotykowy z 3 stopniami wspomagania?
    - Co robić gdy w nowym sterowniku są trzy kable zasilające do silnika a u mnie są tylko dwa?
    W moim rowerze jest silnik Heinzman 250 wat 24V [w naklejce fabrycznej napisano max 400wat i 185obr/min, nic więcej].
    Czy jest realne zastosowanie sterownika innego typu i ma sens?
    -w sterowniku został wyrwany jeden z czujników hamulca - czy zwarcie tego czujnika coś zmieni?
  • Optex
  • #2
    eurotips
    Level 38  
    andrzej warchoł wrote:
    Szukając rozwiązania dowiaduję się, że silnik w kole ma zawsze 3 przewody do silnika 3 fazowego

    Tak kiedyś było ale to już rzadko spotykane.

    andrzej warchoł wrote:
    Co robić gdy w nowym sterowniku są trzy kable zasilające do silnika a u mnie są tylko dwa?

    Sterownik masz zabudowany w kole, nie podejdzie ten 3-przewodowy starego typu.

    andrzej warchoł wrote:
    w sterowniku został wyrwany jeden z czujników hamulca - czy zwarcie tego czujnika coś zmieni?

    Jak kontroler widzi wciśnięty hamulec to wyłacza silnik, drugi działa więc pomierz jakie napięcie ma być przy zwolnionym hamulcu.
  • Optex
  • #3
    web69
    Level 31  
    Kolega się pomylił, tam jest zwyky silnik DC i sterownik PWM. Wystarczy wpisać w internety zokes 660
  • #4
    eurotips
    Level 38  
    web69 wrote:
    Kolega się pomylił, tam jest zwyky silnik DC i sterownik PWM

    Masz racje, nie przejrzałem internetu.

    andrzej warchoł wrote:
    czym zastąpić manetkę gazu? Czy spełni tą funkcję panel dotykowy z 3 stopniami wspomagania?

    Nie.

    andrzej warchoł wrote:
    Co robić gdy w nowym sterowniku są trzy kable zasilające do silnika a u mnie są tylko dwa?

    Do takiego sinika nie potrzeba sterownika.

    Kup gotowy moduł generatora PWM i wyjście z niego zapodaj na sterowanie tym silnikiem.
  • #5
    andrzej warchoł
    Level 9  
    Drodzy elektrorodacy dzięki za pociechę...Ja wchodziłem na stronę producenta ale nie znalazłem ..no nie zna też dostatecznie języka technicznego. Generator PWM też niewiele mi mówi..ale powoli powoli się dowiem.Próbuję reanimować to co było.. tylko nie wiem jak. Na osi korby był czujnik ktory ,,się wyrwał'' ale żaden z chińskich czy tych z allegro nie ma takiego kształtu. i muszę użyć tego co oferują.Na obrazkach jest wiele do wyboru...i muszę ściągnąć korbę i dłubać dalej. Martwi mnie jakiś dziwny ,,stwór elektroniczny'' wielkości dużego znaczka pocztowego który był polączony 4 przewodami z obudową osi korby.na tym malutkie oczko z diodą czerwoną. Nie wiem po jakiego grzyba dioda w niewidocznym całkiem miejscu...i niedostępnym.. ukryta pod maską.? Od tego stworu ida już dwa druty bepośrednio do sterownika. Czy nowy PAS łączyć podobnie?
    Ucieszyło mnie stwierdzenie że to normalny silnik DC.. nie szczotkowy..
    Znaczy się ten drugi sterownik ,,Alomejor'' bedzie zbędny? On ma właśnie 3 przewody do silnika..i ja przecież nie obetnę nożyczkami nadmiaru? Panowie koledzy ja jestem 76 letnim emerytowanym humanistą ale uparłem się że tego roweru nie wyrzucę. Dziękuję za wsparcie..
  • #7
    LEDówki
    Level 36  
    Normalny silnik, to silnik szczotkowy. Silnik bezszczotkowe są nienormalne, bo potrzebują sterownik żeby działać przy zasilaniu prądem stałym.
    Czujnik przy pedałach wytwarza impulsy elektryczne w takt impulsów magnetycznych. W starszych rowerach był to kontaktron, w nowszych może to być hallotron. Czujnik musi podawać impulsy.
  • #8
    andrzej warchoł
    Level 9  
    Dziękuję za cenne informacje.. Obecnie próbuję zwyczajnego regulatora z modułem PWM.
    Z konieczności usunięte zostały czujniki hamowania jak tez czujnik ruchu korby który był ulokowany w środku suportu.
    Silnik będzie mam nadzieję pracował na tym regulatorze .Moc 30 amper z radiatorami.
    Zagadką pozostaje jak będzie się zachowywała bateria Li-on o pojemności 14 Ah. Baterie żelowe które były dotychczas były kontrolowane przez sterownik który usunąłem. Jakoś to muszę ogarnąć.. sam wyświetlacz na baterii wskazuje na poziom rozładowania..ale istotne jest zablokowanie baterii gdy obciążenie zbliza się do granicy.. Nie każda bateria się samoczynnie wyłącza. Silnik w garażu ,,hula'' na razie na dwóch połączonych w szereg akumulatorach ołowiowych ???