Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zwarciownica do badania wirników komutatorowych

Maciej_30 15 Aug 2021 13:52 627 10
  • #1
    Maciej_30
    Level 17  
    Próbuję zrobić takie urządzenie z silnika od pompy do pralki. Niestety chyba coś robię źle, bo nie działa. Rdzeń został wycięty jak na zdjęciu. Czy tak wystarczy, czy trzeba przeciąć go całkiem? Próbowałem badać wirnik przy pomocy blaszki szczelinomierza, ale nic nie wykazuje. Na jednym z biegunów wirnika nawinąłem dodatkowo kilka zwojów i je zwarłem. Niestety to nic nie zmienia w zachowaniu blaszki szczelinomierza.
    Z pewnością ktoś z kolegów wykonał takie działające urządzenie, więc liczę na pomoc.
    Zwarciownica do badania wirników komutatorowych
  • #2
    elktrod
    Level 32  
    Dokładnie tak wyciąłem z identycznego silniczka i działa - jutro podeślę zdjęcie bo zgubiłem klucz do piwnicy i muszę się włamać... Może problem masz z blaszką jaką kładziesz na badany wirnik? Musi być metalowa a nie aluminiowa...
  • #3
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    elktrod wrote:
    Musi być metalowa a nie aluminiowa...
    Doskonała jest też drewniana albo z PCV :D Rozróżniasz metale na paramagnetyczne i diamagnetyczne ?


    @maciej30 Wstaw w obwód tej cewki silnika amperomierz AC o zakresie 1 A, by stało się to jakimś użytecznym przyrządem, bo na razie jest niespecjalnie.
  • #4
    Maciej_30
    Level 17  
    Blaszka jest stalowa. Amperomierz też jest.
  • #5
    Janek_15
    Level 20  
    Dlaczego robisz to urządzenie?
  • #6
    Maciej_30
    Level 17  
    @Janek_15 Chcę sprawdzić wirnik od szlifierki, czy nie ma zwarć.


    Jak zwarłem cały komutator, to blaszka brzęczy i widać zmianę prądu na amperomierzu. Jak zrobię 2-3 zwoje zwarte, to nie można tego wykryć. Może powinienem testować większym prądem? Badałem przy 0,5A.
  • #7
    Janek_15
    Level 20  
    Aby określić zwarcie w wirniku silnika kolektora, zasilam go stałym napięciem 10–50 woltów. Wirnik zatrzymuje się na uzwojeniu, w którym występuje zwarcie.
  • #8
    Maciej_30
    Level 17  
    Niestety zniszczone są inne elementy silnika (szczotkotrzymacz z gniazdem łożyska), więc nie mogę badać tego silnika w całości. Napięcie znamionowe tego silnika to 18V
  • #9
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @maciej30 Im niższe napięcie znamionowe silnika DC, tym trudniej wykryć zwarcie miedzyzwojowe wirnika. Jest to efekt różnicy impedancji indukcyjnej pomiędzy elektromagnesem ,,zwarciownicy" a badanymi cewkami wirnika.
  • #10
    Maciej_30
    Level 17  
    Czyli taka metoda diagnostyczna ma za małą czułość do badania silników na niskie napięcia.
    Zastanawiam się czy pomiar napięcia na poszczególnych cewkach wirnika coś powie. Umieszczając wirnik na elektromagnesie i mierząc napięcie na kolejnych cewkach (oczywiście zmieniając odpowiednio pozycję wirnika) powinna być widoczna różnica. Jeżeli jakiś zwój lub zwoje będą zwarte, to napięcie powinno być niższe. Taki wirnik ma po kilka zwojów na każdą cewkę, więc "brak" nawet jednego zwoju powinien dać się wyłapać.
    Czy dobrze kombinuję...?
  • #11
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Maciej_30 wrote:
    Umieszczając wirnik na elektromagnesie i mierząc napięcie na kolejnych cewkach (oczywiście zmieniając odpowiednio pozycję wirnika) powinna być widoczna różnica.
    Taka metoda jest bardziej czuła. Szybciej zidentyfikujesz zwarcie.