Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Felicia 1.3 - problemy z chłodzeniem silnika

Chmielu 28 Oct 2005 09:52 2884 16
  • #1
    Chmielu
    Level 13  
    Niedawno zaczęły mi się problemy z chłodzeniem w samochodzie. Zwykle wentylator chłodnicy załączał się gdy wskaźnik temperatury oleju sięgał około 100st. a ostatnio miałem już 110st. i nie zadziałał! Nie wiem co może być nie tak. Termostat też działa trochę dziwnie. Raz utrzymuje temperaturę oleju na 70st. a raz na 90st. Nie wiem na czy to jest normalne, czy tak może być. Poza tym mam gdzieś lekki wyciek płynu chłodzącego, bo co jakieś pół roku muszę go dolać do zbiornika wyrównawczego. Słyszałem że są jakieś środki (wiórka czy coś takiego) które po dodaniu do płynu chłodzącego uszczelniają obieg chłodzenia ale znajomy odradził mi twierdząc że w chłodnicy zrobi się z tego osad na ściankach i będzie się gorzej odprowadzać ciepło. Jest jakiś prosty sposób uszczelnienia układu chłodzenia (chłodnicy)?
  • #2
    czapajew
    Level 22  
    Witam
    Zacznij od sprawdzenia wentylatora, włącz go na krótko jeśli chodzi przyczyna może leżeć po stronie czujnika załączającego wentylator
    A w jaki sposób badałeś termostat że wiesz że działa w różnych temp.(i chodzi Ci chyba o temp. wody a nie oleju)
  • #3
    Chmielu
    Level 13  
    Wentylator działa na 100% Po ostygnięciu i ponownym rozgrzaniu silnika zadziałał gdy wskaźnik temp. oleju pokazywał około 100st. Termostatu w żaden sposób nie badałem, tylko podczas normalnej eksploatacji zauważyłem że czasem olej rozgrzeje się tylko do 70st. a czasem do 90st. i nie wiem czy to jest normalne.
  • #4
    czapajew
    Level 22  
    Tobie chodzi o tem wody czy oleju bo ja już w końcu Ciebie nie rozumiem.
    Temp. wody na wskaźniku będzie wyższa w zależności od rozgrzania silnika tak że to jest naormalna sytuacja.
  • #5
    stefano11
    Level 21  
    Wymień termostat i nie bedziesz miał problemu koszt ok 70 zł podrubka 150 orginał
  • #6
    Chmielu
    Level 13  
    Cały czas chodzi o temp. oleju. Płynu chłodzącego - nie wiem jaka jest bo nie ma do tego wskaźnika. Co do wymiany termostatu - pewnie pomoże w utrzymaniu stałej temperatury oleju ale co z chłodzeniem cieczy? Czy jest jakiś osobny czujnik który załącza/wyłącza wentylator?
  • #7
    bombel131
    Level 11  
    Sprawdz przedewszystkim poziom wody w obiegu.Mi sie grzalo auto gdy zalozylem gaz.Temperaturka ponad 100 stopni.okazalo sie ze nie mam wystarczajacej wilosci wody.Pozatym mialem przecieki.Jezeli bedzie za malo wody to wentylator nie zadziala bo pompka nie przetoczy cieplej wody do chlodnicy a tam znajduje sie termostat
  • #8
    Chmielu
    Level 13  
    A co z uszczelnieniem układu chłodzenia? Czy ten środek (wiórka) rzeczywiście pogarszają odprowadzenie ciepła czy mogę je spokojnie wsypać? Wie ktoś coś na ten temat?
  • #9
    czapajew
    Level 22  
    Lepiej sprawdz dokładnie skąd masz ten wyciek wody, może to być błacha sprawa, przewód lub opaska. A takich środków ja osobiście bym nie stosował. Jest taki środek do uszczelniania silikonowy ale on jest zalecany do sam ciężarowych z większo ilością płynu chłodzącego.
  • #10
    mczapski
    Level 39  
    Ciekawi mnie skąd wiesz jaka jest temperatura oleju? Wprawdzie nie znam w szczegółach Felicji. Kolejna ciekawostka to dlaczego obserwujac temperaturę oleju oczekujesz działania termostatu układu chłodzenia i wentylatora? I wreszcie 70-80 st C to nie jest wielka temperatura przy pracy silnika spalinowego. I jeszcze jedno. Dokładność wskazań wskaźników pulpitu nie jest zbyt duża więc odróżnienie 70 od 80 trochę trudne. I wreszcie sądzę, że stan przegrzania silnika to nieco ponad 100 st C. A brak działania wentylatora to typowy przykład małej ilości płynu w układzie lub wadliwego działania termostatu. Na dalszym planie zużta pompa chłodzenia.
  • #11
    Chmielu
    Level 13  
    Od wskazań temperatury oleju jest wskaźnik na desce rozdzielczej. Ujmę temat nieco inaczej: temperatura silnika podczas np. stania w korkach rośnie nawet do 110st. i nie jest to chyba normalne, bo ciecz chłodząca powninna ochłodzić go do niższej temperatury. A kiedy ciecz chłodząca ma również wysoką temperaturę powninien załączyć się wentylator żeby ją schłodzić. Ale tak się nie dzieje i w tym jest cały problem. Termostat, moim zdaniem służy do tego, żeby po rozgrzaniu silnika otworzyć duży obieg chłodzenia (bo jest mały, obejmujący blok silnika i nagrzewnicę oraz duży obejmujący to i całą resztę) oraz tak regulować przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnicę aby utrzymywać mniej więcej stałą temperaturę oleju. Wydaje mi się że powinien być jakiś czujnik albo coś takiego co wykrywa zbyt dużą temperaturę cieczy chłodzącej i załącza wentylator. Być może w tym całym wywodzie napisałem coś nie tak, bo mam błędne informacje i się mylę - w takim razie proszę mnie poprawić. Jeszcze raz powtórze w czym tkwi problem: temperatura oleju rośnie czasem do 110st. czyli chłodzenie silnika zawodzi i staram się - przy Waszej pomocy zorientować co jest tego przyczyną.
    Pozdr.
  • #12
    wireks
    Level 10  
    w ządnej felici w życiu ni ebyło wskażnika temperatury oleju!! Jest wskanik temp cieczy chlodzacej czyli wody!!
  • #13
    sq6fmy
    Level 22  
    Jak wireks pisze: w felicii jest wskaznik temperatury płynu chlodzacegoa nie oleju!

    W mojej felicii wentylator załącza sie wg wskaznika temp wody przy 110st (rzeczywista przypuszczalnie 100st). Jezeli tak sie dzieje w Twoim aucie to ok. Ale jezeli nie włącza sie wentylator to kaput jego wyłącznik. Nie pamietam czy jest wkrecony w blok czy w chlodnice no ale raczej rzuci sie w oczy (chyba w chlodnice)

    Inna sprawa: piszesz, ze auto czasami nie nagrzewa sie powyzej 70st. Rozumiem, ze tak sie dzieje w czasie jazdy. W takim wypadku na chwilke na parking i zostawiasz włączony silnik na luzie. Jezeli temperatura zacznie wzrastac do prawidlowej to wiadomo, ze to wina termostatu - standardowa usterka w felicii

    powodzenia
  • #14
    UBL21
    Level 20  
    W Felici jest to normalne że w "korku" ulicznym temp. rośnie do 110 st C i przy tej temp. uruchamia sie wentylator. W czasie jazdy temp. płynu chłodzącego wynosi ok. 85 st C.
  • #15
    godzio7
    Level 12  
    odnośnie płynu do uszczelnienia układów chłodzących.kupujesz taki proszek za 5zł i mieszasz to dokładnie z płynem chłodzącym.mieszaninę wlewasz do chłodnicy i tyle. zrobiłem to ponad pół roku temu w swoim 406 i jest super tzn nie muszę ciągle dolewać i tego pilnować.jest pewne ALE stosujesz to jesli masz niewielkie ubytki płynu i musisz sie liczyć z tym że pewne części układu takie jak np pompka może (ale nie musi)trochę się tym przypchać.U mnie jest ok!
  • #16
    Borys007
    Level 12  
    Po pierwsze: ten wskaznik o ktorym piszesz to nie jest wskaznik temperatury oleju tylko plynu chlodzacego.
    Po drugie: termowlacznik wentylatora jest wkrecony w chlodnice. Zalacza wentylator jesli temp w chlodnicy zblizy sie do 100 C
    Po trzecie: czesto w felicji 1.3 padaja termostaty. Ja juz chyba ze 4 wymienilem. wykrec go i wsadz do gara z woda. Postaw na palnik i podgrzewaj az sie zacznie otwierac mierzac termometrem temp wody. Poczatek otwarcia termostatu to ok 87 C. Temp pelnego otwarcia to 95-100 C. Nowy termostat to koszt ok 50 zl (podrobka)

    Dodano po 3 [minuty]:

    P.S. Jak juz sie uparles przy temperaturze oleju to w rozgrzanym silniku ma on temperature ok 70 C.
  • #17
    Chmielu
    Level 13  
    Przyczyną okazał się padnięty termostat. Wszystkim biorącym udział w dyskusji dziękuję.