Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.

398216 Usunięty 19 Aug 2021 18:42 3582 53
  • Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
    Wiercenie otworów.
    Każdy otwór (czyli potrzebna dziura) musimy najpierw zapunktować. Tu mamy do wyboru albo punktak "automatyczny" (taki wystarczy przytknąć do miejsca gdzie ma być otwór i mocno nacisnąć. Strzeli w nim wtedy zapadka z ciężarkiem i mamy elegancki punkt do wiercenia.
    https://pl.aliexpress.com/item/32975908252.ht...=%7B%22sku_id%22%3A%2212000022992346488%22%7D
    https://www.youtube.com/watch?v=UvzIAnqOxsQ&t=8s
    Jak takiego nie mamy - można sobie zrobić ze starego wiertła, gwintownika czy z innej twardej stali - musimy tylko mieć do dyspozycji szlifierkę i wiertarkę (wkrętarkę). Do wiertarki mocujemy np. stępiony gwintownik, włączamy szlifierkę, wiertarkę i... i ostrzymy elegancko nasz punktak "zastępczy".
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
    Za materiał do wykonania punktaka użyłem jakiegoś strasznie specjalistycznego (Kolega miał dojścia w PZL) elementu silnika samolotowego. Punktak ma mniej więcej 38 lat i jak widać trzyma się nieźle (był kilkukrotnie ostrzony, ale co widać na zdjęciu "obuch" się nie sklepał). Z równie dobrym efektem można wykorzystać np. wspomniany wcześniej zużyty gwintownik.
    Samo ostrze nie może być zbyt ostro zakończone - szybciej się stępi a punkt po nim będzie zbyt mały jak dla wiertła (nawet o niewielkiej średnicy).
    Można oczywiście kupić punktak, ale większość dostępnych jest ; A/ z kiepskiej (miękkiej stosunkowo) stali i dość szybko będzie wymagać ostrzenie, B/ są duże. Za duże jak do precyzyjnego zaznaczania. Każdy wie jak posługiwać się takim punktakiem - przykładamy (uważając by nam ręka nie drgnęła) do punktu na otwór, dociskamy żeby się nie przesunął i uderzamy młotkiem - kolejna uwaga - w zależności od twardości materiału z odpowiednią siłą.
    Małe otwory (powiedzmy do 10 mm) w zasadzie wszyscy wiemy jak wykonać.
    Wiertarka, wiertło i jedziemy.
    Problem zaczyna się gdy mamy np. miękki plastik (ABS, polistyren). Tu może się okazać, że otwór nie wyjdzie nam zbyt ładny... Plastik termoplastyczny podczas wiercenia nagrzewa się i klei do wiertła, do siebie nawzajem... Dobrze więc poświęcić kilka kropli IPA - Chłodzenie alkoholem zdecydowanie polepsza wygląd otworu. Zwłaszcza gdy średnica nieco większa niż kilka mm. Należy też pamiętać, że ostre wiertła mają tendencję do "zarywania" materiału7; dlatego też musimy koniecznie zadbać o dociśnięcie wierconego elementu do podkłądki (kawałak sklejki na przykład).
    Najlepiej jednak (to sprawdzona informacja!) jest zaopatrzyć się w wiertła do drewna - t.zw. "Dwupióry" Jest to takie samo wiertło jak do metalu, ale inaczej ostrzone :
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
    Jak widać różnią się nieco od typowych wierteł do drewna w postaci płaskiej blachy z zaostrzonymi końcami. Akurat te ze zdjęć powyżej kupiłem jakieś 15 lat temu i (co można ocenić) do dziś mi służą - mimo że mają "na liczniku" po co najmniej kilkadziesiąt otworów w aluminium, plastiku i stali (w takiej kolejności jak wymieniłem - w stali starałem się nie wiercić dużo (co najwyżej po kilka otworów) - ostatecznie to dość delikatne wiertła). Wiertła tak ostrzone, ale czarne, z tego co zauważyłem są zdecydowanie mniej wytrzymałe - stal na nie przeznaczona jest zbyt miękka i szybko się tępią, a do wiercenia otworów np. w cienkiej blaszce stalowej (z czym te powyżej przedstawione kłopotów nie mają) niestety nie polecam ich - próbowałem i po dwóch otworach nadawały się do ostrzenia (z tym akurat w tym wypadku dość trudno).
    W każdym razie przy wierceniu również używamy IPA ale takie wiertła umożliwiają wykonanie idealnie okrągłego otworu przy średnicy powyżej 4-5mm. Trzeba tylko wywiercić "pilota" o średnicy nie większej niż średnica ostrza naprowadzającego w dwu-piórze. Dodatkowo (mowa o wiertłach ostrych!) Można uniknąć konieczności gratowania krawędzi wywierconego otworu. Wychodzi jak wycięty laserem, a nawet lepiej. Każdy kto miał do czynienia z wierceniem np. w 2 mm materiale wiertłem o średnicy np. 8mm wie, ze czasem zamiast okrągłego otworu wychodzi nam pięciokątny, trójkątny... :( W wypadku użycia dwupióra taki problem NIE WYSTĘPUJE - właśnie z powodu naprowadzającego ostrza na czubku wiertła. Jedyne o czym należy pamiętać - w zasadzie nie tylko przy tych wiertłach, ale każdego otworu średnicy powyżej 3 mm - to wywiercenie "pilota" - otworu wierconego wiertłem średnicy 1-1,5 mm. To umożliwia dokładne wykonanie otworu (wiertło nam "nie ucieknie" na bok) i polepsza dokładność umieszczenia otworu.
    W wypadku konieczności wykonania dużych otworów okrągłych - np. pod wentylator czy kratkę wentylacyjną w obudowie używam czasem też czegoś takiego:
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
    Zalety:
    1/Wierci we wszystkim - wierciłem i w stali i w aluminium i drewnie , laminacie czy plastiku.
    2/ Możliwość ustawienia dowolnej (no prawie...) średnicy otworu.
    Wady:
    Konieczność solidnego mocowania zarówno wiertarki jak i wierconego materiału (naprawdę solidnego!) najlepiej sprawdzi się wiertarka na statywie i materiał solidnie przymocowany do drewnianej podkładki.
    Samą podkładkę należy również zabezpieczyć - w wypadku wiertarki bez regulacji obrotów w momencie przejścia wycinającego ostrza na wylot materiału może (przy braku solidnego mocowania elementu) wyrwać go i zniszczyć.
    3/ Ogólnie narzędzie bardzo niebezpieczne w wypadku braku powyższych zabezpieczeń. Zresztą dobrze też trzymać się od pracującego narzędzia jak najdalej - przy dużych obrotach wiertarki można nawet nie zauważyć wystającego ramienia i się nieźle załatwić.
    Jak ktoś z tych "szybkich. postrzelonych" - NIE POLECAM, a nawet kategorycznie odradzam.
    https://www.youtube.com/watch?v=vWdeZiAcj30&t=504s
    W wypadku plastiku lub drewna można (też sprawdzone) posłużyć się czymś takim:
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Wada - otwory są z góry ustalonej średnicy. Są i podobne, regulowane, ale nie sprawdzałem więc - Jak wyżej; jeśli ktoś ma doświadczenia i zechce się podzielić - zapraszam do komentowania.
    Ostatnio na rynku pokazały się wiertła stopniowe (wielostopniowe, schodkowe... i zapewne jeszcze kilka określeń występuje) -
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
    Jak się nimi posługiwać? Jak każdym innym wiertlem. Ułatwieniem jest to, że wywiercony otwór jest dokładny, a używając (z umiarem) kolejnego, wyższego "schodka" możemy elegancko wykonać fazkę (ścięcie krawędzi otworu). Niestety - wiertła tego typu mają przeważnie wymiary "co numer" - w wypadku wierteł milimetrowych (a są i calowe!) to np. 4,5,6.... 32mm (na przykładzie z powyższego zestawu):
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Dla wygody mamy kilka różnych wierteł ( o różnych średnicach maksymalnych) w zestawie.
    https://www.youtube.com/watch?v=UvzIAnqOxsQ&t=8s
    Nie ma natomiast wymiarów np. 6,5mm - w wypadku konieczności innej niż "okrągła" średnicy musimy korzystać z typowych wierteł spiralnych, lub zaopatrzyć się w drugi komplet - calowy. Nie chce mi się teraz przeliczać z tych jednostek na milimetry, ale jest większe prawdopodobieństwo znalezienie średnic pośrednich - jakie w wersji milimetrowej nie występują.
    Chyba, że mamy w szufladzie coś takiego:
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
    Ten rozwiertak udało mi się zdobyć daaawno temu w jakimś Bomis'ie czy innym złomie. Jak widać swoje już przeszedł (za ostry już nie jest), ale do rozwiercenia otworu w plastiku czy aluminium sprawdza się świetnie. Tego typu narzędzia są do kupienia i dziś, ale jeśli nie przewidujemy wykorzystywania ich na co dzień - prościej użyć pilnika; No właśnie - w "podbramkowych " sytuacjach wybijałem uchwyt ze swojego pilnika okrągłego i mocowałem trzpień we wkrętarce. Ustawiając otwory przeciwne do spiralnych nacięć na pilniku daje się uzyskać dobre rezultaty (to ważne by obroty były przeciwne do nacięć - w innym wypadku pilnik nam "wciągnie" w otwór i nie będzie można kontrolować jego średnicy) i uzyskać otwór o ładnym wyglądzie, nadal koncentrycznie i o wymaganej średnicy. Trzeba tylko pamiętać że - ponieważ stożek ( w rozwiertaku) nie jest zbyt długi - dobrze gdy nawiercamy otwór z dwóch stron. Różnica na płycie grubości 3 mm (na przykład) będzie wówczas pomijalna - co dla niektórych zastosowań (np. oprawka LED 5mm) nie jest bez znaczenia. Oczywiście nie mamy możliwości rozwiercania bez kontroli - musimy tylko co chwilę sprawdzać czy otwór nie zbliża się do wymaganej średnicy; wtedy musimy przerwać i od tej chwili rozwiercać z wyczuciem ; raz z jednej strony, raz z drugiej.
    Nie każdy ma takie szczęście być w posiadaniu podobnego narzędzia, niestety w takim wypadku pozostaje nam tylko wywiercenie możliwie dużej średnicy a resztę dokończyć wypiłowując pilnikiem... I gdy taką konieczność przewidujemy dobrze jest (zaraz po zapunktowaniu miejsca na otwór) zaznaczyć wymaganą średnicę cyrklem z ostrą końcówką. Z doświadczenia wiem, że nawet dobranym wielkością pilnikiem półokrągłym wypiłowanie idealnie okrągłego otworu jest jednak trudniejsze bez takiego wyrysowanego okręgu...
    Zresztą podobnie (zaznaczenie kształtu otworu na płycie) powinno się robić w wypadku otworów nietypowych - np. "fasolce" na gniazdo sieciowe tak zwaną "Ósemkę". Wiercimy największe możliwe otwory a potem już pilnik.
    A jak z otworami prostokątnymi, czy o jeszcze innych, złożonych, kształtach O tym będzie w kolejnej części.

    Cool! Ranking DIY
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
    About Author
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Offline 
    Has specialization in: Hodowla marchewki wysokopiennej
    398216 Usunięty wrote 25755 posts with rating 3754, helped 3188 times. Been with us since 2015 year.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    Grzegorz_madera
    Level 35  
    398216 Usunięty wrote:
    Za materiał do wykonania punktaka użyłem jakiegoś strasznie specjalistycznego (Kolega miał dojścia w PZL) elementu silnika samolotowego.
    Mi ten strasznie specjalistyczny element wygląda na iglicę wtryskiwacza silnika diesla. Mam takich całe wiadro.
  • #3
    beatom
    Level 34  
    Od siebie dodam sposob na wiercenie otworow w blachach lub innych cienkich materialach.
    Wiercony element trzeba umiescic miedzy dwoma plaskimi kawalkami drewna i dobrze zcisnac. Teraz wiercimy przez te trzy warstwy: drewno/blacha/drewno i w ten sposob krawedzie otworu sa rowne. Twardsze drewno jest lepsze do tego celu.
  • #4
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Grzegorz_madera wrote:
    Mi ten strasznie specjalistyczny element wygląda na iglicę wtryskiwacza silnika diesla.
    Możliwe, nie twierdzę, że nie. Ten konkretny "coś" jest jednak nieco "dopasowany do potrzeb" Przycięty i doszlifowany by bardziej przypominał punktak... ;)
    beatom wrote:
    sposob na wiercenie otworow w blachach lub innych cienkich materialach.
    Wiercony element trzeba umiescic miedzy dwoma plaskimi kawalkami drewna i dobrze zcisnac.
    Zaręczam, że równie dobrze wierci się blachę "dwupiórem" Podkładka kawałek sklejki i w blaszce stalowej grubości 0,4mm wierciłem w sumie kilkaset otworów - warunek wiertarka na statywie.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #5
    krzbor
    Level 22  
    Punktak jest dobry, gdy robimy coś w metalu lub innym twardym materiale, jak możemy go położyć płasko ma podłożu. W przypadku gotowych obudów plastikowych takiego luksusu zwykle nie mamy. Stosuję wówczas punktak z rączką (szydło). Sam nacisk ręki pozwala na zrobienie "punktu" w plastiku wystarczającego do wiercenia. Taki punktak można też zrobić z uszkodzonego śrubokręta.
  • #6
    prosiak_wej
    Level 36  
    Grzegorz_madera wrote:
    398216 Usunięty wrote:
    Za materiał do wykonania punktaka użyłem jakiegoś strasznie specjalistycznego (Kolega miał dojścia w PZL) elementu silnika samolotowego.
    Mi ten strasznie specjalistyczny element wygląda na iglicę wtryskiwacza silnika diesla. Mam takich całe wiadro.


    Wiele lat temu brat kilka takich przytargał gdy miał praktyki w PKS. Dobrze punktowały, ale się pogubiły. Czy mógłbyś odstąpić kilka sztuk?
  • #7
    398216 Usunięty
    Level 43  
    krzbor wrote:
    W przypadku gotowych obudów plastikowych takiego luksusu zwykle nie mamy. Stosuję wówczas punktak z rączką (szydło). Sam nacisk ręki pozwala na zrobienie "punktu" w plastiku wystarczającego do wiercenia.
    Nie bardzo rozumiem - jeżeli można dojść takim szydłem i silnie nacisnąć, czemu nie można zapunktować punktakiem?
    Ale nic to; może w jakichś wyjątkowych sytuacjach faktycznie - jeżeli nie mamy możliwości dojścia do punktowanego miejsca trzymanym w ręku punktakiem... Chociaż nadal uważam, że przy odrobinie przemyślenia jest to możliwe.
  • #8
    krzbor
    Level 22  
    398216 Usunięty wrote:
    Nie bardzo rozumiem - jeżeli można dojść takim szydłem i silnie nacisnąć, czemu nie można zapunktować punktakiem?

    Bo jeśli mamy obudowę w kształcie wanienki z wieczkiem, to taką wanienkę trudno jest jest czasem podeprzeć aby uderzyć punktakiem. Zresztą szydło jest wystarczające (trzeba trochę pokręcić) no i mamy wyczucie siły.
  • #9
    żarówka rtęciowa
    Level 37  
    Witam

    W moich projektach zdarzało mi się wykonywać otwory o średnicach znacznie przekraczających średnicę zwykłego wiertła (ok. 15-20mm), np: pod wskaźniki tablicowe, czy podstawki lampowe. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszy wycinanie dłutem szczelin (używałem śrubokręta do pobijania młotkiem), wyłamanie krążka i wyszlifowanie zadziorów pilnikiem okrągłym. Drugi to nawiercenie na obwodzie wielu małych otworów wiertarką, reszta jak poprzednio. Zaletą jest możliwość wycinania otworów o kształcie innym niż okrągły np: prostokątnych pod wyłączniki, natomiast wadą jest niestety pracochłonność.
  • #10
    Fimek
    Level 14  
    Ja znam określenie "wiertło choinkowe" :) Uważam je za bardzo przydatne zarówno ze względu na wielkość otworu, jak i na dobre centrowanie względem pierwotnego małego otworu. Ale słyszałem, że musi być to wiertło niezłej jakości, czytaj drogie, bo takie tanie np. z Lidla, szybko ulegają stępieniu. Nie wiem jak jest naprawdę, bo kupiłem dwa (mniejsze i większe) w Leroy-Merlin, zapłaciłem około 300 zł i wiercą w aluminium bez śladu zużycia.

    Problematyczne jest kupienie dobrego statywu do wiertarki :)

    Aha! czy zostanie poruszony problem cięcia kątowników aluminiowych? Czym to uciąć w warunkach domowych, żeby cięcie było idealnie pod kątem prostym, ewentualnie 45 stopni? Dodam, że statyw do kątówki zupełnie się nie sprawdza, bo kosi się w każdą możliwą stronę.

    Pozdrawiam,
    Fimek
  • #13
    Grzegorz_madera
    Level 35  
    Fimek wrote:
    Aha! czy zostanie poruszony problem cięcia kątowników aluminiowych? Czym to uciąć w warunkach domowych, żeby cięcie było idealnie pod kątem prostym, ewentualnie 45 stopni? Dodam, że statyw do kątówki zupełnie się nie sprawdza, bo kosi się w każdą możliwą stronę.
    Tylko piła taśmowa, lub widiowa tarczowa. Inaczej się nie da prosto ciąć.
  • #15
    clubber84
    Level 26  
    Co do gratowania okrągłych otworów po wierceniu, to polecam wszelkiego rodzaju pogłębiacze stożkowe.
  • #17
    clubber84
    Level 26  
    Kolejny... :roll:
    Kolego, a pomyślałeś kto z początkujących elektroników ma dostęp do przemysłowej wycinarki wodnej albo do firmy, która takową posiada?
    Dajcie już spokój z maszynami przemysłowymi, bo nawet po znajomości też taka robota kosztuje.
  • #19
    398216 Usunięty
    Level 43  
    clubber84 wrote:
    Co do gratowania okrągłych otworów po wierceniu, to polecam wszelkiego rodzaju pogłębiacze stożkowe.
    Oczywiście. Zapomniałem dodać zdjęcia więc teraz przedstawię :
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
    Osobiście zanim takie narzędzia zaistniały w sprzedaży detalicznej rozwiązałem sprawę nieco inaczej - zaostrzyłem specjalnie do tego celu (konkretnie do łbów wpuszczanych śrub M3, bo takich najwięcej używałem) wiertło 6,4mm. Trzeba było zmienić kąt i stępić odpowiednio czubek - żeby się opierał o podkładkę stalową pod nawiercanym panelem. Bez podkładki potrafiło mi "zarywać" nawiercany materiał i zamiast pogłębionego pod łeb M3 otworu miałem dziurę 6,4mm :(. A stępiony stożek? Dobrany tak, żeby nawet gdyby "zarwało" nie przekroczyć pełnego oparcia na łeb śruby.
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
  • #20
    rosomak19
    Level 21  
    Do wycinania różnych kształtów w cienkiej blasze , jest taki ciekawy patent , jak taka przystawka do wiertarki / wkrętarki.
  • #21
    krzbor
    Level 22  
    398216 Usunięty wrote:
    Osobiście zanim takie narzędzia zaistniały w sprzedaży detalicznej rozwiązałem sprawę nieco inaczej - zaostrzyłem specjalnie do tego celu (konkretnie do łbów wpuszczanych śrub M3, bo takich najwięcej używałem) wiertło 6,4mm.

    Przy plastikowych obudowach też używam wiertła do metalu 6-7mm aby zrobić gniazdo na łeb śruby. Używam jednak samego wiertła owiniętego papierem np. papierowym ręcznikiem, aby się go wygodnie trzymało. A robię to ręcznie, gdyż na wiertarce w ułamku sekundy wiertło może przejść na wylot. Oczywiście do takiej ręcznej pracy potrzebne jest ostre wiertło.
  • #22
    398216 Usunięty
    Level 43  
    rosomak19 wrote:
    Do wycinania różnych kształtów w cienkiej blasze , jest taki ciekawy patent , jak taka przystawka do wiertarki / wkrętarki.
    Kolego... przeczytałem Twój post i mam prośbę: Jak już coś chcesz koniecznie napisać, to napisz z sensem. "Taka przystawka do wiertarki"... kuźwa - jaka? Tak trudno napisać? No, chyba, że faktycznie trudno - bo coś tam słyszałeś, coś tam Ci się przypomniało ale na tym koniec. A w takim wypadku lepiej by jednak było, gdybyś nie pisał nic.

    Gdybym chciał pisać w sposób podobny do Twojego to napisałbym - są takie narzędzia do trzymania w ręce i ... i na tym skończyłbym temat. Ja jednak chcę przekazać coś więcej i to w możliwie przystępny i zrozumiały sposób. Uszanuj więc poziom tego Forum i mojego tematu i nie zaśmiecaj go wiadomościami, z których nic nie wynika.
    Dziękuję.

    krzbor -> Oczywiście, można i ręcznie, a można przyrządem/narzędziem, które nie jest drogie, a znacznie ułatwia i przyspiesza pracę. Pisałem o sposobie na zapobieżenie przewiercenia na wylot pogłębianego otworu - naprawdę pomaga i zdaje egzamin. Warunek jest jeden - trzymanie wiertarki idealnie prostopadle względem nawiercanego panela.
  • #23
    rosomak19
    Level 21  
    Google gryzą ? Bo mnie nie , proszę https://www.youtube.com/watch?v=eJalO2a59U4&t=336s Ehhh wam wszystko pod nos trzeba podstawiać . Można by było dorobić do tego blat i napędzać to normalnym silnikiem na przekładni , bądź stosując regulator obrotów silnika. Wtedy już można by było w miarę precyzyjnie ciąć blachę . Tutaj gość tnie cieniutką blachę , ale niby sobie radzi z blachą metalową do 1.8mm i alu 2mm. Mam nadzieję, że kolega już zadowolony.
  • #24
    398216 Usunięty
    Level 43  
    rosomak19 wrote:
    Google gryzą ? Bo mnie nie , proszę https://www.youtube.com/watch?v=eJalO2a59U4&t=336s Ehhh wam wszystko pod nos trzeba podstawiać .
    Nie, nie gryzą. Natomiast przypominam, ze forum czytają również "młodzi zdolni", którzy nie maja takiego rozeznania. Jeśli więc piszesz "jest taki ciekawy patent" to każdy chciałby wiedzieć co masz na myśli. Tym bardziej, że pod hasłem"ciekawy patent" w sieci znaleźć można setki "ciekawych patentów" - w tym co najmniej kilka przystawek do cięcia.
    rosomak19 wrote:
    Mam nadzieję, że kolega już zadowolony.
    To nie ja mam być zadowolony, ale Koledzy czytający ten temat. Mam nadzieję, że Kolega teraz rozumie...?
  • #25
    Grzegorz_madera
    Level 35  
    rosomak19 wrote:
    ale niby sobie radzi z blachą metalową do 1.8mm i alu 2mm
    Taa, jasne. Dobre nożyce np. Makita tną stal stopową do 1,2mm i miękką do 1,6mm. A Ty twierdzisz, że zabawka z biedronki napędzana wkrętareczką przetnie 1,8mm?
  • #26
    ^ToM^
    Level 39  
    Dowolne otwory o dowolnych kształtach, w tym otwory o średnicy większej niż 32 mm - bo takie mam wiertło o największej średnicy najłatwiej się wycina piłą włośnicową. Kupiłem sobie w tym celu piłkę firmy Stanley oraz brzeszczoty do metalu. Wycięcie np. kwadratowego otworu 45x45 mm w typowej obudowie z tworzywa czy blachy zajmuje nie więcej niż 5 minut.
    Piła włośnicowa - zapomniane narzędzie. Dawniej była podstawowym narzędziem każdego majsterkowicza czy modelarza a dziś w dobie laserów czy ploterów odeszła do lamusa. Może warto sobie przypomnieć o jej istnieniu, bo jest tania i bardzo prosta w użyciu a daje bardzo dobre efekty i to dużo lepsze niż dawnej. Wynika to z tego, że obecnie produkowane brzeszczoty są znacznie lepsze jakości niż to co dawniej było do dyspozycji majsterkowicza.

    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.

    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
  • #27
    398216 Usunięty
    Level 43  
    ^ToM^ wrote:
    Dowolne otwory o dowolnych kształtach, w tym otwory o średnicy większej niż 32 mm - bo takie mam wiertło o największej średnicy najłatwiej się wycina piłą włośnicową.
    :) https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3825348.html
    Także ten... Trochę się Kolega spóźnił... ;) Nie mniej jednak dziękuję za post. Też jestem zdania, że narzędzie jest (i będzie) przydatne w warsztacie każdego elektronika - chociażby do przycięcia PCB.
  • #28
    Dobromir pomysłowy
    Level 21  
    A czy ma ktoś duże doświadczenie w używaniu podobnych?
    Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe. Problemy mechaniczne elektronika - Jak zrobić obudowę? Otwory duże i małe.
  • #29
    ^ToM^
    Level 39  
    Sam używam dość często. To szare wygląda jak do betonu - choć wiertło prowadzące ma do stali, ale otworów w obudowie raczej sobie nie wyobrażam tym wiercić :D
    Natomiast czerwone jak najbardziej nadaje się do wiercenia otworów we frontach z tworzyw czy aluminium. Takie wiertło wymaga jednak wprawy, aby wykonać ładny otwór.
  • #30
    Dobromir pomysłowy
    Level 21  
    Tylko nie sugerować się nazwą - firmą a rodzajem. Niby nawet do grubej nierdzewki więc dla majsterkowicza na wieki - czy to prawda? Cena nie wielka ale....:)
    Szara otwornica
    1. Frez do otwornic z węglika spieku jest bardzo długa żywotność, specjalnie zaprojektowana do cięcia materiałów stopowych i ze stali nierdzewnej.
    2. Szybkie, precyzyjne, gładkie cięcia na materiał o grubości do 5 mm, taki jak stal nierdzewna, stal wysokostopowa, aluminium, plastik, FRP i PCW.
    3. Piła otwornica posiada wiertło obrotowe, które jest wyjmowane. W zestawie z kluczem sześciokątnym, spraw, aby Twoja praca była wygodniejsza i łatwiejsza.
    4. Chroń zęby karbidowe przed uderzeniem podczas wiertła pilotowego przez materiał tnący.
    5. Nadaje się do montażu na wiertarce ręcznej, wiertarce stołowej lub innych wiertarkach. Używany do profesjonalnych wiertarek elektrycznych 10 mm zapewnia doskonałą wydajność, nie jest w zestawie.
    6. Uwaga: Piła otwornicza jest stosowana do wiertarki stołowej lub wiertarki. Nie zaleca się wiercenia ręcznego lub wiertarki elektrycznej.
    Materiał: Węglik węglowy, stal węglowa

    Czerwona bimetal 1. Frez do otwornic z węglika spieku jest bardzo długa żywotność, specjalnie zaprojektowana do cięcia materiałów stopowych i ze stali nierdzewnej.
    2. Szybkie, precyzyjne, gładkie cięcia na materiał o grubości do 5 mm, taki jak stal nierdzewna, stal wysokostopowa, aluminium, plastik, FRP i PCW.
    3. Piła otwornicza posiada wiertło obrotowe, które jest wyjmowane. W zestawie z kluczem sześciokątnym, spraw, aby Twoja praca była wygodniejsza i łatwiejsza.
    4. Chroń zęby karbidowe przed uderzeniem podczas wiertła pilotowego przez materiał tnący.
    5. Nadaje się do montażu na wiertarce ręcznej, wiertarce stołowej lub innych wiertarkach. Używany do profesjonalnych wiertarek elektrycznych 10 mm zapewnia doskonałą wydajność, nie jest w zestawie.
    6. Uwaga: Piła otwornicza jest stosowana do wiertarki stołowej lub wiertarki. Nie zaleca się wiercenia ręcznego lub wiertarki elektrycznej.
    Materiał: Węglik węglowy, stal węglowa
    Czerwona Bimetal zęby ze stali szybkotnącej są przyspawane laserowo do korpusu ze stali wysokostopowej. Następnie zęby są utwardzane próżniowo do 65 HRC w temperaturze 600°C
    Wycinarka do otworów, ze stali HSS
    Nadają się szczególnie do wiertarek ręcznych, stojących i tokarek. Otwory boczne pomagają odprowadzać urobek i wycięte fragmenty. zęby ze stali szybkotnącej/stali molibdenowej spawane do bezodpryskowego korpusu wykonanego z CV