Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa ciągnika sam z wałkiem wom

wojtek582 22 Aug 2021 00:37 810 16
  • #1
    wojtek582
    Level 2  
    Witam chciałbym zbudować ciągnik sam który posiadał by :
    Wałek wom najlepiej załączony
    Hydrauliczny tuz z tyłu
    Napęd na tyl lub 4x4
    Zastanawiam się jaki silnik wybrać oraz jaką skrzynie . Most prawdopodobnie był by z uaza . Myślałem o silniku 1.9 TDI od Volkswagena lub 1.7 od Nissana
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Helpful post
    #2
    trojan 12
    Level 33  
    VW 1,9 TDI miał chyba komputer do silnika co robionym ciągniku jest zbędne (no i trzeba podłączyć).
    Raczej 1,6 TD i wyrzucić turbinę i tak mocy będzie na tyle.
    Jakie koła z tył. Na jakie maszyny WOM. Ile biegów- potrzebne terenówki?
    Kolega dokładniej określi co to ma być to można coś zaprojektować.
    I najważniejsza sprawa- ile można wydać bo jak sprawa będzie nierealna to niestety nie pomogę. Jest granica cięcia kosztów po której to traci sens.
  • #3
    wojtek582
    Level 2  
    Koła z tyły chciałbym aby były 28 cali . Traktorek głównie ma ciągać glebogryzarkę oraz rozsiewacz nawozu.
    Chciałbym aby terenowe biegi były . Budżet myślę coś około 15tyś +/-
  • #4
    trojan 12
    Level 33  
    Koła 28"- nie. Rozłupiesz most. Raczej 20" bo są w dobrej cenie bieżnikowana jodełka.
    Glebogryzarka nie ma problemów bo moc nie pochodzi z uciągu ciągnika tylko WOM. Narzędzie aktywne.
    Rozsiewacz- bez problemów.
    Trzeba tylko pomyśleć że sprzęgło będzie 1 stopniowe bo chcąc zrobić 2 stopniowe znacznie podniesie się koszt.
    Ponieważ takie rozwiązanie jest stosowane w fabrycznych ciągnikach nie widzę w tym problemów. Sam mam taki i nie narzekam (sam).
    Z podnośnikiem też nie problem.
    Terenówki w takim rozwiązaniu jak myślę- min ok 2 km/h a że nie są potrzebne całe obroty silnika ok ok 1,2 km/h.
    Max ok 25km/h i też na niskich obrotach silnika.
    Z budżetu powinno zostać dość dużo jak nie będzie specjalnych życzeń typu klima.
    Wspomaganie skrętu, hamulców i przekładnię listwową do tego nie zaliczam.
    Jedna rzecz. Chłodnica aluminiowa od osobówki się nie nadaje.
  • #5
    wojtek582
    Level 2  
    A jaką skrzynie najlepiej wybrać . Ile mniej więcej kosztowało by takie sprzęgło dwustoponiowe ?
  • #6
    Rezystor240
    Level 41  
    Szczerze mówię, odradzam budowanie takiego ulepa. Więcej czasu materiałów, głowienia się nad nie jednym problemem. Kup sobie coś normalnego, nawet z piątej ręki będzie dużo lepsze niż taki składak z nie wiadomo czego.
    Sam dałem się wmanewrować w takie coś, na szczęście nie budowę od zera, a kupno czegoś takiego, dałem kiedyś 9 tys, a teraz z chęcią dołożył był drugie tyle i kupił jakąś 30.
    Do tego badziewia części brak, jedynie jakieś dorabiania kombinowanie. I tak się rzeźbi za każdym razem. I tak więcej to stoi pod wiatą niż faktycznie jest potrzebne. No, ale na wymysł nic nie poradzę.
  • #7
    michal_rybka
    Level 31  
    Władymirca można już kupić od jakiś 6tyś jeśli bez kwitów, a taki sam też będzie bez kwitów bo już się tego nie zarejestruje.
    jak chcesz 4x4 to polecam MTZ, też nie są takie drogie i to jest niesamowicie wytrzymałe ustrojstwo a części tanie i ciągle produkowane.
    30 i 60 są strasznie drogie w stosunku do tego czym są...

    a Sama to lepiej sobie kupić niż robić, to jest ogrom pracy a w gotowych można do woli przebierać w cenach od 2 do 5tyś.

    PS: Mosty Muscela są lepsze niż uaza
    skrzynię z przystawką wyjścia mocy zwykle stosuje się w samach od Stara
    reduktor można np z Nivy, on ma w sobie mechanizm różnicowy z blokadą
    silnik VW 1.9TD to dobry silnik, jak już to zakładam bym ten na zwykłej pompie na linkę, nie z TDI bo tam trzeba komputer do pompy
  • #8
    mariusz090
    Level 12  
    wojtek582 wrote:
    Zastanawiam się jaki silnik wybrać oraz jaką skrzynie . Most prawdopodobnie był by z uaza . Myślałem o silniku 1.9 TDI od Volkswagena lub 1.7 od Nissana


    Jak doradzić jak nie wiadomo z jak dużymi maszynami i na jakim areale będziesz pracował. W zależności od być może potrzeba jakiegoś monstrum do projektu w stylu Big Bud:)

    A jeszcze bardziej serio to najlepiej kupić gotowy fabryczny ciągnik, nawet 60 letni. Jak za 10 lat będziesz go sprzedawał to dostaniesz tyle samo lub więcej niż za niego zapłaciłeś nie to co za ulepa z szopy.
  • #9
    trojan 12
    Level 33  
    Na jakim etapie jest planowanie ciągnika?.
    Silnik ze skrzynią 800zł. Golf na linkę.
    Opona 600x 16 jodełka- przód 175zł.
    9,5x 20 jodełka- 475zł.
    7,5x 20 jodełka- 355zł.
    Skrzynia Żuk 250-300zł.
    Felga 16- 100zł. Taniej to złom.
    Koledzy dołożą inne elementy i z czego można zrobić.

    Felga 20''
    Przekładnia kierownicza.
    Zbiornik paliwa.
    Zbiornik oleju.
    Siłownik podnośnika.
    Rozdzielacz.
  • #10
    LENIWIEC_PL
    Level 27  
    trojan 12 wrote:
    VW 1,9 TDI miał chyba komputer do silnika co robionym ciągniku jest zbędne (no i trzeba podłączyć).

    No i?
    Przerabiałem już dwa silniki 1.9tdi z vw na zwykłe pompy. Bez najmniejszego problemu pasują zwykłe pompy od scharana z 96roku oraz starsze na mechanicznym nastawniku. W takiej pompie wystarczy podać + na zawór stop i silnik chodzi. Ważne aby na otworach dobrze ustawić kąt wtrysku(może bhyć na słuch).

    Dodano po 9 [minuty]:

    trojan 12 wrote:
    Jedna rzecz. Chłodnica aluminiowa od osobówki się nie nadaje.

    Dlaczego? U mnie w pojezdzie własnej konstrukcji chodzi już 3 rok i jak narazie bez problemów.
    wojtek582 wrote:
    Ile mniej więcej kosztowało by takie sprzęgło dwustoponiowe ?

    Dwukrotnie lub trzykrotnie drożej.
    Rezystor240 wrote:
    Sam dałem się wmanewrować w takie coś, na szczęście nie budowę od zera, a kupno czegoś takiego, dałem kiedyś 9 tys, a teraz z chęcią dołożył był drugie tyle i kupił jakąś 30. Do tego badziewia części brak, jedynie jakieś dorabiania kombinowanie. I tak się rzeźbi za każdym razem. I tak więcej to stoi pod wiatą niż faktycznie jest potrzebne. No, ale na wymysł nic nie poradzę.

    Nie zgodzę się. Przy prawidłowo i z pomyśleniem wykonanym traktorku nic ci się nie zepsuje a jeśli coś ci sie zepsuje to dostaniesz do tego części. Lecz zgodzę się po części co do budowy. Często takie sprzęty budowane są przez dziadków lub osoby które nie mają o tym bladego pojęcia lecz ma służyć i tyle.
    michal_rybka wrote:
    a Sama to lepiej sobie kupić niż robić, to jest ogrom pracy a w gotowych można do woli przebierać w cenach od 2 do 5tyś.

    Pracy troszkę jest ale jeśli ma się wszystkie części to złożyć to złożysz w miesiąc licząc z malowaniem i tym podobne. W cenie do 5 tysięcy kupisz wersję podstawową bez hydrauliki, bez instalacji, często bez hamulców nawet. Za coś lepszego godnego polecenia musisz dać około 10tys. Mój pojazd mnie kosztował jakieś 6tys lecz z względu na szerokość, siłę podnoszenia przedniego tura(600kg) oraz funkcjonalność i niskie spalanie nigdy nie zamieniłbym go na t25 lub c330.

    Dodano po 6 [minuty]:

    trojan 12 wrote:
    Silnik ze skrzynią 800zł. Golf na linkę.

    1.9TDI + zwykła pompa 600zł.
    trojan 12 wrote:
    Opona 600x 16 jodełka- przód 175zł.

    Pasują od kosa rozsiewacza. Używane kupisz za 100zł(2szt)
    trojan 12 wrote:
    Skrzynia Żuk 250-300zł.

    W stanie do remontu 150zł, na złomie kupisz za 50zł(mam już 3 takie, z czego 2 sprawne) a sprawna około 200zł.
    trojan 12 wrote:
    Felga 16- 100zł. Taniej to złom.

    Gęsto często kupisz razem z mostem - zestaw 350zł lub sam most 250zł.
    trojan 12 wrote:
    Felga 20''
    Przekładnia kierownicza.
    Zbiornik paliwa.
    Zbiornik oleju.
    Siłownik podnośnika.
    Rozdzielacz.

    Bez problemu znajdziesz to na złomie, tam jest tego pełno. W moim przypadku jako zbiornik paliwa przydała się butla powietrza od naczepy, jako zbiornik oleju hydraulicznego stara gaśnica 10l, siłownik od t25 kupione na złomie 2szt za 50zł i złożony z 2 jeden,rozdzielacz na złomie ciężko znaleźć zatem proponowałbym kupić nowy lub używany w dobrym stanie.
  • #11
    michal_rybka
    Level 31  
    LENIWIEC_PL: z nieba mi spadłeś! podpowiedz więc, czy stara pompa Bosch VE na linkę pasuje na mocowanie Boscha VP37 (tdi) i koło pasowe rozrządu też pasuje z VP37 do VE bez żadnych przeróbek?
    trzeba coś kręcić "śrubką mocy" żeby dopasować starszą pompę do tych nowszych cienkich wtrysków? albo te wtryski jakoś inaczej ustawiać?

    bo chciał bym wymienić pompę VP37 tyle że to jest w busie Masterze 1.9DTI w którym z elektroniką co chwila się coś pierdzieli i mam tego już dosyć i chciał bym założyć zwykłą pompę i mieć w końcu spokój....

    tutaj moje problemy z tym francuskim gównem....:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19579807


    PS: na zaprzyjaźnionym złomie jest bardzo fajny SAM do sprzedania! szkoda, żeby się zmarnował :(
    Silnik od koparki linowej KM jest to bodajże IFA, wygląda prawie jak Deutz 2 cylindrowy chłodzony powietrzem, tył jest od jakiegoś orginalnego traktora, bardzo ładne opony jak nowe wszystkie, hydraulika też jest, skrzynia chyba star z przystawką do pompy, ogólnie bardzo ładna konstrukcja, tylko waży 2.5t więc chcą za to 4.5tyś... mooooże do 4 by zeszli, może by też dało się wymienić za jakieś 3t złomu, nie wiem, trzeba by pogadać. Dla mnie są to niestety całkowicie zaporowe pieniądze, ale mogę pomóc w negocjacjach, bo bardzo szkoda żeby się zmarnował


    Budowa ciągnika sam z wałkiem wom

    Ja tam mam już 2 traktorki sam "małe" na zwężanych mostach poloneza, skrzynie żuk, silniki w jednym z malucha w drugim S101 (kupione po 1000zl/szt) i jednego Dzika przerobionego na 4 kołowy, miałem też dużego Esioka S320 + skrzynia i most gaz51 i to bardzo dobrze dawało radę, ale juz zamieniłem się za coś innego :)
  • #12
    trojan 12
    Level 33  
    Koledzy podałem ceny orientacyjne jedne za wysokie drugie za niskie.
    Silnik- nie liczyłem czegoś obrzyganego olejem ani mytego myjką ciśnieniową. Naturalny stan.
    No i samą pompę na linkę do 1,9 TDI też trzeba kupić bo nówki nie leżą na złomie.
    Żadnego egzotycznego żeby w razie awarii był do kupienia.
    Jodełka na przód- od rozsiewacza konnego bo ciągnikowe nie miały kół będą miały jakieś 30 lat, raczej nówki to nie będą (mam takie przy ciągniczku z 1990 roku i swoją świetność mają daaawno za sobą.
    Skrzynia biegów Żuk- kupisz za tą kasę ale będzie padnięte choinka a to naprawdę naprawa przekracza podaną moją cenę.
    Chłodnica aluminiowa- masz rację będzie chodzić przy ciągniczku- tylko dlaczego przychodzą do mnie po chłodnicę mosiężną od Żuka?.
    Nie piszę tego ze złośliwości ale budując taki sprzęt z niektórymi rzeczami trzeba się pogodzić- kupić lepsze czy czy remontować tańsze.

    Mam skrzynię ZF (ciężarowe)- jedynka i wsteczny 7x, lżejsza od Żukowskiej ale nie mam ochoty jej zakładać bo jedna zębatka będzie droższa od całej polskiej.
    Felg też mam trochę ale jak obstukać rdzę od tarczy do obręczy koła traci się chęć na zakładanie, felga z farbą fajna.

    Koledzy pochwalą się swoimi konstrukcjami, niektóre rozwiązania są proste ale fajne.
    Ale nie kupionymi tylko zrobionymi przez siebie!!!

    Ja swój na razie zajechałem na śmierć i czeka go przebudowa na 4x4, silnik 2,0 TD (taki mam i nie muszę kupować).
    S301 D jak policzyłem remont: regeneracja wału, nowy tłok, cylinder, łożyska na wał (nie panewki) to stwierdziłem że jego czas minął.
    Może kiedyś pójdzie do rębaka czyli do sprzętu który go wykończył.
    A sam silnik- S301 D jest za słaby. Co z tego że terenów miał sporo jak po polu jechał za wolno ( z czarnym dymem) i nie zrobił tak jak trzeba.

    Po remoncie wrzucę filmik na Youtube. Pozdrowienia dla wszystkich esioków.
  • #13
    trojan 12
    Level 33  
    Jak widzę nikt nie chce pokazać ciągniczka swojej roboty.
  • #14
    Rezystor240
    Level 41  
    trojan 12 wrote:
    Jak widzę nikt nie chce pokazać ciągniczka swojej roboty.


    A jest się czym chwalić? Ulepy z których ciągle kąpią płyny eksploatacyjne. Powód do dumy.
  • #15
    trojan 12
    Level 33  
    Jak kapie to coś źle zrobione, koledzy pomogą poprawić a nie tylko krytykować. Marzenia o John Deere to tylko marzenia. Widziałem dość sporo ładnie zrobionych ciągniczków z których nie wystawały kawałki kątowników ciętych palnikiem, nie trzeba podstawiać wiaderka na cieknący olej.
  • #16
    michal_rybka
    Level 31  
    jak cieknie to dobrze, to znaczy że jest :)

    ja sam żadnego traktorka nie zrobiłem, ale naprawiałem kilka, miałem jednego esioka S320 + skrzynia i most Gaz 51:
    Budowa ciągnika sam z wałkiem wom

    oraz mam jeszcze mały traktorek z silnikiem S101 taki jak w agregatach PAB2 + skrzynia Żuk + most 125p

    Budowa ciągnika sam z wałkiem wom

    mam też jeszcze jednego traktorka z silnikiem od malucha oraz dzika przerobionego na 4 koła ale nie mam zdjęć tutaj, muszę poszukać :)

    ja tam o żadnym John Deerze nie marzę, ale o Deutzu, lub czymś z Deutzem chłodzonym powietrzem, prznajmniej 2 cylindrowym to już bardzo :) :)
  • #17
    LENIWIEC_PL
    Level 27  
    michal_rybka wrote:
    LENIWIEC_PL: z nieba mi spadłeś! podpowiedz więc, czy stara pompa Bosch VE na linkę pasuje na mocowanie Boscha VP37 (tdi) i koło pasowe rozrządu też pasuje z VP37 do VE bez żadnych przeróbek?
    trzeba coś kręcić "śrubką mocy" żeby dopasować starszą pompę do tych nowszych cienkich wtrysków? albo te wtryski jakoś inaczej ustawiać?

    Co do samej pompy to nie wiem jak z oznaczeniami bo nie pamiętam ale w vw golf 3 z silnikiem 1.9tdi siedzi pompa elektroniczna. W moim przypadku przeróbki wymagały jedynie rurki od wtrysków gdyż pompa elektroniczna jest delikatnie dłuższa( o jakieś 5mm) w porównaniu do zwykłej więc trzeba rurki troszkę nagiąć lub coś wymodzić. W moim przypadku te rurki troszkę nagiąłem, działa bez żadnych wycieków. Dawki paliwa nie trzeba regulować a jedynie ustawić prawidłowy kąt wtrysku.
    michal_rybka wrote:
    PS: na zaprzyjaźnionym złomie jest bardzo fajny SAM do sprzedania! szkoda, żeby się zmarnował
    Silnik od koparki linowej KM jest to bodajże IFA, wygląda prawie jak Deutz 2 cylindrowy chłodzony powietrzem, tył jest od jakiegoś orginalnego traktora, bardzo ładne opony jak nowe wszystkie, hydraulika też jest, skrzynia chyba star z przystawką do pompy, ogólnie bardzo ładna konstrukcja, tylko waży 2.5t więc chcą za to 4.5tyś... mooooże do 4 by zeszli, może by też dało się wymienić za jakieś 3t złomu, nie wiem, trzeba by pogadać. Dla mnie są to niestety całkowicie zaporowe pieniądze, ale mogę pomóc w negocjacjach, bo bardzo szkoda żeby się zmarnował

    Silnik jaki był montowany w km251 czyli polskiej linówce to IFA 2VD chłodzony oczywiście powietrzem. Miałem do czynienia z tymi silnikami i powiem, że jeśli wymieniasz olej na czas to nie zarżniesz tego silnika. Silnik waży około 400kG w zależności od tego czy z olejem czy bez. Na złomie niestety krzyczą za te silniki powyżej tysiąca bez względu na stan, no chyba, że chcą się pozbyć to wtedy sprzedadzą ci za około 800zł. Fajna jednostka napędowa jeśli założy się odpowiedni tłumik i kupisz jednostkę w akceptowalnym stanie.
    Rezystor240 wrote:
    A jest się czym chwalić? Ulepy z których ciągle kąpią płyny eksploatacyjne. Powód do dumy.

    Jeśli ktoś nie dba bo dbać się o sprzęt panicznie boi to nie dziwię się, że nie chce go pokazywać. Czasami winny jest oring za 2zł a człowiek go nie wymieni bo skoro silnik leje to znaczy się, że czeka poważny remont.