Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Polonez 1.9d - silnik nie przyspiesz

kubus838 22 Aug 2021 12:51 711 20
  • #1
    kubus838
    Level 10  
    Witam

    Dostałem silnik wyjęty z poloneza 1.9d. Silnik stoi na ramie z podłączonym paliwem, powietrzem i elektryką. Odpala płynnie tylko nie reaguje na pociąganie linki gazu. Oczywiście dźwignia na pompie pracuje płynnie bez żadnych zgrzytów skoków. Ale silnik nie przyspiesza. Czy to jest jakieś uszkodzenie wewnątrz pompy paliwa? Czy może brak jakiegoś modułu.

    robert
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    miro.nasz
    Level 25  
    Witaj!
    W tradycyjnym silniku Poloneza czy Fiata znajdował się gaźnik,który miał pływak,zawór pilnujący poziom paliwa,oraz dysze główne i wolnych obrotów.
    Pływak ustawiało się odpowiednim wałkiem 6mm tak by zachować odpowiedni poziom paliwa w komorze gaźnika. Wolne obroty regulowało się odpowiednią śrubką - zmniejszało obroty na przypustnicy a zwiększału obroty śrubką od powietrza.
    Zapłon 10 stopni-znaki kółko pasowe i obudowa.Lub diagnoskopem.
    Otwarcie przepustnicy zwiększało obroty silnika.
    Jeśli w silniku oryginalnym Poloneza-Fiata nie zwiększ obroty to trzeba sprawdzić czy przepustnica prawidłowo działa. /z położenia poziomego ma przejść na pionowe/

    Pozdrawiam Miro.Nasz

    Moderated By CameR:

    Temat dotyczy silnika 1,9d [zasilany olejem napędowym]
    Reg. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • #3
    decybel91
    Level 42  
    Daj zdjęcie tej pompy i jak masz to podłączone.
  • #4
    miro.nasz
    Level 25  
    Witaj!
    Opisałem Ci silniki bęzynowe.Silniki 1,9 były w polonezach Truck plus.
    Sprawdź przy zwiększaniu gazu czy w pompie ruchoma jest dźwignia odmykająca zawór paliwa ,może być zatarta.Dokładnie umyj s sprawdź.
    Pozdrawiam Miro.Nas
  • #5
    kubus838
    Level 10  
    W tej chwili zdjęcia nie mam.
    Pompy nie rozkręcałem jeszcze. Ale chyba bez tego się nie obejdzie. Jeżeli chodzi o dźwignie zewnętrzne to prawie wszystko pracuje bez zastrzeżeń. Prawie dlatego, że jest tam dźwignia która połączona jest z obudową termostatu taką jakby linką. Całe to ustrojstwo służy do wzbogacania mieszanki. I właśnie ta dźwigienka pracuje źle. Ja wiem, że bardzo często ten mechanizm z linką ulegał awarii i go się po prostu wypinało z pompy i zakładał mechanizm "ssania" z fiata 125. A i jeszcze dzisiaj zauważyłem, ze z przelewu nic nie leci na pracującym silniku.

    A ma ktoś może jakiś schemat takiej pompy lub wie skąd można go ściągnąć? Z tego co się orientuje to jest bosch.

    robert
  • #6
    till122
    Level 9  
    Musi lecieć z przelewu, dopływ paliwa masz dobry? Jak tak to pompa ,albo ustawienie początku wtrysku, spróbuj pompę przestawic, zbiornik paliwa daj powyżej pompy
  • #7
    dizba
    Level 32  
    kubus838 wrote:
    Całe to ustrojstwo służy do wzbogacania mieszanki

    W żadnej pompie rotacyjnej nie czegoś takiego. To jest tylko zwiększenie wolnych obrotów.
    A Ty przypadkiem nie masz pomylonych śruby zasilającej z odpływem ? Śruba zasilająca ma duże otworki, a śruba odpływowa ma tylko otwór 0,5 mm. Jest na niej napis "OUT".
  • #8
    castin
    Level 24  
    W/g mnie możesz mieć przytarty mechanizm w pompie. Podobnie miałem w Peugeot 309 GRD z 1.9D XUD9 i pompa Lucas. Pompa po regeneracji leżała na stole przez 6m-cy i po montażu i uruchomieniu obroty na max-okazało się, że "zastał" się mechanizm - wystarczyło rozebrać i odblokować i już było OK.
  • #9
    michal_rybka
    Level 32  
    na początek to tak:
    - podłączyłeś elektrozaworek gaszenia na pompie do + po stacyjce?
    - czy jak gruszką pompujesz ropę to w tym momencie możesz dodać gazu?
    - mechanizmem przyspieszającym czas wtrysku się nie przejmuj, możesz go spiąć na stałe naciągnięty, będą ciut wyższe obroty wolne ale będzie zawsze dobrze zapalać, ja mam tak naciągnięte w jumperze 1.9D od zawsze i niema to żadnych negatywnych konsekwencji
  • #10
    Q-mac
    Level 25  
    Jeśli silnik długo stał to pompa zastana. Można próbować dobrych specyfików do czyszczenia układu paliwowego (liqui-moly). Ale pewnie i tak trzeba będzie rozebrać i rozruszać jak przedmówcy wspominali. Pompa Bosch czy Lucas?
  • #12
    carrot
    Moderator of Cars
    Zobacz jak taka pompa (VE) jest zbudowana Link
    Pomiędzy dźwignią "gazu" a nastawnikiem dawki jest sprężyna, mogła spaść, pęknąć. Bez zdjęcia dekielka z pompy raczej się nie obędzie
  • #13
    michal_rybka
    Level 32  
    tu jest dużo fajniej omówione przez profesora Chrisa :)
    https://www.youtube.com/watch?v=O87TDllzN8Q

    nie kręciłeś przypadkiem "śrubką mocy" ? tam nad zaworkiem gaszenia?
    jak nie chcesz rozbierać/wymieniać pompy możesz spróbować w nią postukać np przedłużką i grzechotką w różnych miejscach korpusu, tylko oczywiście z umiarem, żeby dziury nie wybić w aluminium, ale może się odblokuje
  • #14
    kubus838
    Level 10  
    Jeżeli ten zaworek jest podłączony do akumulatora to silnik odpala bez problemu. Jeżeli zaworek odepnę od 12v to silnik gaśnie. Więc ten zespół prawdopodobnie jest sprawny.

    Z racji tego, ze silnik odpala i pracuje na jednych obrotach pomimo ruszania dźwignią przyspieszenia to jeszcze nic nie kręciłem.

    W tej chwili chyba wykręcę ten zaworek i naleje nafty i zostawię na dzień. A później spróbuje pobawić się tą "śrubą mocy"

    To wszystko przed rozbiórką pompy.

    robert
  • #15
    Q-mac
    Level 25  
    Bez sensu, rozregulujesz wszystko i ciężko będzie dojść do ładu. Zdejmij górę pompy (ostrożnie), zaznaczając wcześniej położenie dźwigni gazu i zobacz co jest w środku. Może nafta coś pomoże, ale jak dobrze zaklejone to będzie kłopot.
  • #16
    michal_rybka
    Level 32  
    po wykręceniu zaworka to tam za wiele nafty nie nalejesz, już lepiej zassij naftę gruszką i przepompuj aż będzie z powrotu lecieć nafta, to się cała pompa napełni naftą, może pomoże, chociaż pewnie bez zdjęcia góry się nie obejdzie...

    niestety dzisiejsza "ropa" ma z olejem napędowym niewiele wspólnego, ma mnóstwo syfu=biopaliw legalnie dodawanych, to tak jak byś nalał oleju roślinnego, ja tak kiedyś za dzieciaka naoliwiłem sobie olejem roślinnym znalezionym w kuchni ośki w magnetofonie szpulowym i tak ładnie cicho wszystko działało... przez jeden dzień bo po nocy magnetofon nawet nie mógł ruszyć i musiałem wszystko rozbierać i myć
  • #17
    kubus838
    Level 10  
    Kol. Q-mac

    Właśnie o to mi chodzi. W rozbieraniu miałem na myśli zdjęcie góry.

    Kol. michal_rybka

    Z tą "ropą" to niestety masz racje. Dlatego zaopatrzyłem się w naftę. Tylko w naftę a nie ten olejek do lamp co potocznie nazywany jest naftą. Dodatkowo kupie ten preparat liqi moli czy jak on się nazywa.

    I rzeczywiście mam wrażenie, że bez zdjęcia górnej pokrywy się nie obejdzie. Jeszcze popróbuje ją odmoczyć i zobaczę czy będzie rozkręcana. Mam tylko nadzieje, że nie trzeba będzie jej rozbierać na części pierwsze co do śrubki.

    robert
  • #18
    Q-mac
    Level 25  
    Nie pamiętam już dokładnie, ale chyba po zdjęciu góry będzie już dostęp
  • #19
    carrot
    Moderator of Cars
    Zobacz na filmie jak działa regulator obrotów Link
  • #21
    dizba
    Level 32  
    Nie zdejmuj dekla, bo go nie złożysz.
    Najpierw musisz przywrócić przepływ ropy przez pompę.
    Normalnie to przepływ jest około 8 razy większy niż spalanie.
    Jeżeli tego nie ma, to jest coś zatkane.
    1. Sprawdziłeś śrubę "OUT" ? Jest na swoim miejscu i otworek jest drożny ?
    2. Wykręć zaworek ciśnienia wewnętrznego. W środku jest tłoczek, który musi się luźno przemieszczać.
    Jeżeli tak nie jest, to wsadź go do nafty i napisz.
    Zaworek to numer 2 na zdjęciu.