Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instalacja elektryczna w kampervanie

trucker_hiob 26 Aug 2021 20:34 450 7
  • #1
    trucker_hiob
    Level 9  
    Potrzebuję konkretnej, technicznej pomocy w skonfigurowaniu systemu elektrycznego w Fordzie Transicie, który będzie moim domem na kółkach.
    Samochód ma 12-woltową instalację, akumulatory "domowe" to LiFePo4 24V, a "shore power" to zmienny, 120V.

    Mój schemat z grubsza wygląda tak:

    Instalacja elektryczna w kampervanie

    Zdaję sobie sprawę, że taki układ ma swoje wady. Straty energii spowodowane najpierw przejściem z 12V na zmienny 120 i ponownie na stały 24V to pewnie w sumie 25-30%, ale zaletą są niskie koszty, cienkie kable w części "zmienny 120V" i prostota systemu. Przypuszczam, że i tak będę miał "za dużo" energii, bo nie planuję nigdzie parkować całymi tygodniami, raczej chciałbym być ciągle w drodze.

    Zaczynam od akumulatora samochodowego, to górny, lewy róg schematu. Jak grube kable powinny być między akumulatorami, a inverterem 3000W? Tam pewnie popłynie prąd o natężeniu 200, może nawet 250A. Gdzie umieścić bezpiecznik i jaki?
  • #2
    Rado2010
    Level 17  
    trucker_hiob wrote:
    Potrzebuję konkretnej, technicznej pomocy w skonfigurowaniu systemu elektrycznego w Fordzie Transicie, który będzie moim domem na kółkach.
    Samochód ma 12-woltową instalację, akumulatory "domowe" to LiFePo4 24V, a "shore power" to zmienny, 120V.

    Mój schemat z grubsza wygląda tak:

    Instalacja elektryczna w kampervanie

    Zdaję sobie sprawę, że taki układ ma swoje wady. Straty energii spowodowane najpierw przejściem z 12V na zmienny 120 i ponownie na stały 24V to pewnie w sumie 25-30%, ale zaletą są niskie koszty, cienkie kable w części "zmienny 120V" i prostota systemu. Przypuszczam, że i tak będę miał "za dużo" energii, bo nie planuję nigdzie parkować całymi tygodniami, raczej chciałbym być ciągle w drodze.

    Zaczynam od akumulatora samochodowego, to górny, lewy róg schematu. Jak grube kable powinny być między akumulatorami, a inverterem 3000W? Tam pewnie popłynie prąd o natężeniu 200, może nawet 250A. Gdzie umieścić bezpiecznik i jaki?

    Witam, kable musisz użyć takie jak na drugim zrzucie ekranu.
    Bezpiecznik taki jak w pierwszym zrzucie ekranu.
    Bezpiecznik podłączasz pomiędzy plus akumulatora a plus invertera.
    Pozdrawiam.
  • #3
    trucker_hiob
    Level 9  
    Rado2010 wrote:

    Witam, kable musisz użyć takie jak na drugim zrzucie ekranu.
    Bezpiecznik taki jak w pierwszym zrzucie ekranu.
    Bezpiecznik podłączasz pomiędzy plus akumulatora a plus invertera.
    Pozdrawiam.


    Jaka jest zależność między zamiennikiem grubszego kabla na dwa cieńsze? Jeśli zamiast kabla 50 mm2 chcę użyć równolegle dwóch, to każdy z nich powinien mieć 25 mm2?
    Czy taki bezpiecznik jest jednorazowy? Po wywaleniu go trzeba go wymienić?
  • #4
    ladamaniac
    Level 39  
    Bezpiecznik jest jednorazowy, przekroje przewodów sumują się. Możesz zastąpić 1x50mm2 dwoma przewodami 25mm2. Pamiętaj o bardzo dokładnym połączeniu końcówek, żeby nie wyszło tak, że 90% prądu płynie jednym przewodem.
  • #5
    trucker_hiob
    Level 9  
    Dzięki za informacje.

    Powód, dla którego myślę o dwóch przewodach zamiast jednego jest taki, że po pierwsze mam dwa akumulatory w samochodzie, połączone równolegle, i każdy ma przy klemie śrubkę, do której można przykręcić końcówkę kabla, a po drugie sam inverter nie ma zbyt dużo miejsca na dokręcenie większego "oczka" końcówki kabla. Zatem pociągnięcie dwóch kabli wydaje się logiczniejsze - łatwiej je podłączyć do akumulatora i łatwiej je przykręcić do invertera. Będę jedynie potrzebował dwóch bezpieczników.

    Nie do końca wiem jakiego przekroju kable tu potrzebuję, bo też w Necie są sprzeczne informacje. Oczywiście skłaniam się do wyboru bezpiecznej drogi. Lepiej zapłacić parę złotych więcej za grubsze kable, niż spalić kampera wartego pół miliona złotych.

    Na tej stronie jest informacja, że do invertera 3000W potrzebuję kabel 1/0 AWG, czyli 55 mm2. Natomiast TUTAJ tabela pokazuje, że powinien to być kabel 4/0 AWG, czyli 120 mm2 Spora różnica!

    Poza tym jest tam też informacja, że w układzie powinien być bezpiecznik (Fuse) 400 DC amps, albo automatyczny wyłącznik (Circuit Breaker) 250 DC amps. Czy to znaczy, że trzeba/można szeregowo zastosować obydwa, czy też albo jeden, albo drugi?
  • #6
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    trucker_hiob
    Level 9  
    Erbit wrote:

    Przepraszam, że się wtrącę...


    Nie przepraszaj, jestem Ci wdzięczny za to, że się dzielisz swoją wiedzą. W tym celu właśnie pytam.

    Erbit wrote:
    Zabezpieczenie przeciążeniowe (bezpiecznik) dobiera się do instalacji (przewodów). Nie może być tak, że dasz bezpiecznik tak duży, który przepuści prąd wyższy niż nominalny dla przewodu. Dlaczego ? Ano.. dlatego, że jeśli z jakiegoś powodu dojdzie do odłączenia jednego z dwóch przewodów to jaki prąd popłynie tym drugim ?

    [...] jeśli chcesz puszczać dwa przewody to niestety dwa bezpieczniki odpowiednio dobrane do przekroju przewodów.


    To rozumiem. Dlatego też wolałbym mieć bezpieczniki automatyczne, z możliwością ponownego włączenia, po znalezieniu źródła ewentualnej awarii.
    /edit/ Nawiasem mówiąc gdybym zastosował dwa równoległe przewody o średnicy 50mm2 to jaki bezpiecznik na każdym z nich? 150A?

    Erbit wrote:

    Co to za inwenter ?


    Renogy 3000W 12V Pure Sine Wave Inverter, https://www.amazon.com/gp/product/B07MKN7MM3/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1

    Erbit wrote:
    Czy ja dobrze zrozumiałem, że owe 250A ma być obsłużone przez 2 akumulatory czyli po 125A na akumulator? Taki prąd ładowania nie zniszczy akumulatora ? Ja tu chyba czegoś nie rozumiem.
    Co to za akumulator marka / model?


    Akumulatory samochodowe to Motocraft BXT-48H6-610, AGM, 70Ah każdy. Dwa akumulatory są połączone ze sobą fabrycznie. Samochód fabrycznie jest też wyposażony w dwa alternatory po 250 amp każdy.

    Nie będę używał invertera podczas parkowania, przy wyłączonym silniku, więc akumulatory są tu, w pewnym sensie, jedynie "pośrednikiem". Źródłem zasilania będą alternatory. W czasie postoju inne akumulatory, LiFePo4, będą źródłem energii, poprzez inny inverter - jak to ilustruje schemat w pierwszym poście.
  • #8
    trucker_hiob
    Level 9  
    Panowie, potrzebuję wyjaśnienia kolejnego problemu. Czy cały układ elektryczny zabudowy kampera powinien być izolowany od układu elektrycznego Transita? Inaczej mówiąc, czy masa pojazdu nie może się nigdzie łączyć z masą "domową", czy też 12-voltowy układ może mieć wspólną masę z autem?

    Inwerter, który mam za siedzeniem kierowcy ma wejście 12V, plus i minus i wyjście 115V zmienny, na trzy kable, prąd zmienny, L, N i G: load, ground i neutral, a do tego trzeba go uziemić do nadwozia samochodu, jednak instrukcja przestrzega, by nie łączyć tego uziemienia z kablem G na wyjściu z inwertera. Zatem czy do każdego urządzenia 12-woltowego w aucie, jak np. żaróweczki oświetlenia, czy np. lodówka, muszę ciągnąć dwa kable, czy mogę te 12-woltowe systemy połączyć wspólnym uziemieniem? A jeżeli tak, to, jeśli dobrze rozumiem, urządzenie zamieniające prąd 24V na 12V musi mieć kabel minusowy połączony z masą auta, zgadza się?

    Zakładam, że zmienny 115V będzie "po domowemu", czyli bez kontaktu z budą Transita.

    Kolejne pytanie: Czy Główny Wyłącznik Prądu, jaki chcę zainstalować przy akumulatorach "hotelowych", może być na minusowym kablu?