Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

mako122 29 Aug 2021 16:46 19518 67
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    mako122
    Level 11  
    W tym temacie umieszczę wszystkie informacje i zdjęcie związane z naprawa zbiornika AdBlue w samochodzie PEUGEOT BOXER III.
    Mam nadzieję, że komuś z kolegów ten materiał będzie pomocny przy podobnej naprawie.

    ============================================================================================
    Mega ważna uwaga przed przystąpieniem do naprawy zbiornika
    Najczęściej kod błędu jaki pojawia się gdy mamy problem ze zbiornikiem AdBlue to błąd P20E8 - niskie ciśnienie mocznika co sugeruje, że mamy problem z pompą a bardziej ogólnie hydrauliką. Zazwyczaj wszyscy szukają problemu z pompą!!
    Nic bardziej mylnego. Powodem błędu może oczywiście być pompa ale równie dobrze każdy inny element krytyczny zbiornika. Wystarczy, że mamy uszkodzony jeden z czujników temperatury, albo jeden z obwodów podgrzewania mocznika lub czujnik poziomu mocznika komputer sterujący zbiornikiem po każdym rozruchu silnika dokonuje testu wszystkich podzespołów zbiornika i wyłącza zbiornika z pracy wysyłając komunikat P20E8. Druga bardzo ważna uwaga. Jeśli po podłączeniu komputera serwisowego ciśnienie mocznika wynosi 4 bary to oznacza że ciśnienie nie ma wcale!!! Czujnik ciśnienia jest tak zestrojony, że pokazuje ciśnienie od 4 do 6 barów! Nie pokazuje nigdy mniej niż 4 bary. Należy przyjąć jako pewnik, że jeśli odczytamy 4 bary to układ nie pracuje. Zazwyczaj każdy uważa, że jeśli jest odczyt 4 bary to takie ciśnienie 4 bary jest i pompa nie jest uszkodzony. W moim przypadku tak było miałem odczyt 4 bary a po rozebraniu zbiornika silnik pompy był zachlapany mocznikiem i całkowicie zniszczony co pokazują zdjęcie poniżej w wątku. Proszę przed przystąpieniem do naprawy przeczytać cały wątek do końca. Poniżej są informację jak sprawdzić każdy element zbiornika. Reasumując kod błędu P20E8 często pojawia się jak jest uszkodzony np. czujnik temperatury mocznika, albo któryś z obwodów podgrzewania mocznika a jest ich aż 7 w zbiorniku!!!
    ============================================================================================



    Jako uzupełnienie do tego co napisałem proszę przeczytać dodatkowe informację które zamieściłem w tym wątku w odpowiedzi nr 48 z 18 listopada 2022 roku. (#46 18 Lis 2022 13:00)

    UWAGA BARDZO WAŻNA INFORMACJA:
    Umieszczam tą informację tutaj aby Koledzy którzy będę próbować naprawić zbiornik nie popełnili takiego błędu jak ja.

    Po naprawie zbiornika uznałem, że błędy które miałem - komunikaty tekstowe na desce rozdzielczej:

    1) sprawdź system AdBlue, patrz instrukcja.
    2) sprawdź silnik.
    3) 300 km do unieruchomienia silnika.
    4) zapalona na stałe pomarańczowa lampka silnika.

    Same znikną tak od ręki!!!! Niestety byłem w błędzie bo pomimo naprawionego systemu AdBlue u mnie komunikaty nadal się wyświetlały. Skasowanie wszystkich błędów za pomocą komputera serwisowego spowodowało, że system AdBlue nie zgłasza już żadnych błędów i obecnie przejechałem od czasu naprawy 5 tyś km!! Wszystko jest OK. Z moich obserwacji wynika, że generalnie wystarczy naprawić usterkę i błędy znikają zaraz, albo trzeba przejechać tak do 50 km i komputer samochodu je skazuje w tym czasie albo skasować komputerem serwisowym jak się nie chce czekać. Wszystko da się zrobić we własnym zakresie tylko trochę cierpliwości. Mam wrażenie że z błędami jest tak że pojawi się błąd to system jeszcze nie alarmuje tylko czeka na kolejny odczyt za jakiś czas na kolejny i dopiero jak powiedzmy 3 kolejne odczyty są błędne to pojawia się komunikat o usterce i to samo jest po naprawie komputer odczytuje kilka razy stan zbiornika i dopiero po kilku odczytach wszystko wraca do normy. U mnie trzeba przejechać około 50 km w tym czasie.


    [b]Aktualizacja po kolejnym miesiącu i przejechanych kolejnych 5 tyś km.

    Wszystko jest super!! Brak błędów. Panowie nie obawiajcie się naprawy, jeśli tylko ktoś ma choć trochę cierpliwości i potrafi odkręcić kilka śrubek to warto spróbować. Zamieszczony poniżej opis jest szczegółowy i trudno popełnić jakiś błąd. Nie ma też problemu z dostępem do kogoś kto skasuje błędy. Jeśli ktoś jest z okolic Krosna ( woj. podkarpackie) mogę podać namiary na naprawdę dobrego fachowca który może skasować błędy i pomóc ogarnąć temat od tej strony!! Na allegro jest duży wybór używanych zbiorników i z duża doza prawdopodobieństwa uda się z "dwóch zrobić jeden dobry" Ja kupiłem uszkodzony za 400 zł który był dawcą części dla mojego zbiornika.

    [/b]

    Nie wszystkie informacje które zamieszczę są na 100% pewne dlatego proszę o poprawienie mnie jeśli ktoś dysponuje sprawdzoną wiedzą na ten temat.
    Poszukuje informacji serwisowej i schematu płytki elektronicznej sterującej pompą AdBlue.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER



    Poszukuje też informacji na temat procedury odpowietrzania zbiornika.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Przed naprawą zbiornika warto zobaczyć ten film: https://youtu.be/UmnpfIcHvlU

    Demontaż zbiornika z samochodu
    ==========================
    W celu naprawy zbiornika konieczny jest demontaż zbiornika z samochodu. W pierwszej kolejności odłączamy akumulator i rozłączamy kostkę zasilającą zbiornik zaznaczoną jako A.
    Zobacz zdjęcia poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Następnie musimy spuścić płyn AdBlue ze zbiornika. W tym celu należy odkręcić śrubę zabezpieczającą korek.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Przekręcić korek do pozycji pokazanej na zdjęciu poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    i ruchami lekko wahadłowymi wysunąć korek z gniazda.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Jeżeli chcemy przyśpieszyć wypływ płynu proszę odkręcić niebieski korek wlewu AdBlue!!!!!
    Następnie podstawiamy coś pod zbiornik żeby nam nie opadł za dużo i odkręcamy 4 śruby mocujące zbiornik kluczem 13

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Teraz odpinamy dwie rurki, jedną do wlewu i drugą odpowietrzającą (są koło siebie) Nie potrzeba do tego żadnych narzędzi, rurki są na szybkozłączki. Należy tylko nacisnąć placami w odpowiednim miejscu i rurka się wypnie.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Opuszamy zbiornik jedną stroną niżej aby mieć lepszy dostęp do rurki i złącza z drugiej strony zbiornika. Wypinamy rurkę i złącze i wyjmujemy zbiornik. Samochodem można jeździć ale po jakimś czasie pojawi się komunika o awarii systemu AdBlue i zacznie się odliczanie do unieruchomienia samochodu. Mamy jeszcze możliwość przejechania 400 km.

    Poniżej widok podwozia po wyjęciu zbiornika:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Zbiornik przykręcony jest do czarnej ramki zakończonej czterema szpilkami (czerwone punkty) za pomocą 4 śrub.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    A - szybkozłączka na przewodzie którym doprowadzany jest mocznik pod ciśnienie do wtryskiwacza. Obok kostka do zasilania obwodu grzejnego.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    B - rurka wlewu mocznika zakończona biegnie do góry do wlewu mocznika.
    E - szybkozłączka rurki B.
    C - szybkozłączka rurki odpowietrzającej zbiornik.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    D - przewód zasilający zbiornik zakończony wtyczką.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    Jako uzupełnienie do tego co napisałem proszę przeczytać dodatkowe informację które zamieściłem w tym wątku w odpowiedzi nr 48 z 18 listopada 2022 roku. (#46 18 Lis 2022 13:00)


    Opis płytki elektronicznej:

    Elektronika umieszczona na płytce zarządzą pracą zbiornika oraz wysyła po szynie (magistrali) CAN informacje o stanie zbiornika do komputera centralnego samochodu. Odczytuje dane z dwóch czujników temperatury, jednego czujnika ciśnienia oraz z jednego czujnika poziomu płynu w zbiorniku. Steruje jedną pompą, jednym elektrozaworem, siedmioma obwodami podgrzewania mocznika.
    Płytka posiada 4 złącza do komunikacji z w/w elementami. Zobacz zdjęcie płytki ( złącza J1 i J2 i dwa złącza krawędziowe J3 i J4)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Opis wyprowadzeń złącza J1 w kolejności widocznej na zdjęciu od góry do dołu:

    1 - gruby czarny - zasilanie zbiornika - minus
    2 - cieńszy czarny - podgrzewanie rurki z mocznikiem między zbiornikiem a wtryskiwaczem (wtryskiem) mocznika - minus
    3 - cienki niebieski szyna CAN
    4 - cienki biały szyna CAN
    5 - zielony - podgrzewanie rurki z mocznikiem między zbiornikiem a wtryskiwaczem (wtryskiem) mocznika - plus
    6 - gruby czerwony - zasilanie zbiornika +12V

    Między zbiornikiem AdBlue (koło zbiornika paliwa) a wtryskiwaczem mocznika (w okolicy silnika) biegnie przewód z mocznikiem (zobacz rysunek na dole w załączniku - element oznaczony jak 26) który w zimie narażony jest na przymarzanie. Mocznik w temperaturze poniżej -11" C zamarza i dlatego na całej długości rurka z mocznikiem jest podgrzewana drutem oporowym wtopionym w rurkę. Wyprowadzenia 2 i 5 złącza J1 zasilają właśnie ten drut oporowy. Jest to jeden z siedmiu obwodów podgrzewania mocznika i jedyny zewnętrzny obwód pozostałe 6 obwodów podgrzewania mocznika znajduje się wewnątrz zbiornika AdBlue.

    UWAGA WAŻNE: zasilanie zbiornika + 12 V złącze J1 (6 - czerwony) pojawia się po przekręceniu kluczyka i zasila zbiornik. Komputer centralny samochodu czeka na odpowiedź po CAN ze zbiornika AdBlue. Jeśli odpowiedzi nie ma to to komputer samochodu odłącza zasilanie +12V zbiornika. Może to być mylnie odczytane przez naprawiającego samochód, że powodem problemów jest brak zasilania +12 na złączu J1. Reasumując jeżeli nie ma komunikacji między zbiornikiem a samochodem albo zbiornik jest odłączony i wymontowany to na złączy J1 na 6 (+12V) napięcie pojawi się tylko na kilka sekund i znika.

    Opis wyprowadzeń złącza J2 (zobacz zdjęcie)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    1) para żółty-zielony (zasilanie grzałki 100W) podgrzewanie mocznika w zbiorniku w okolicy filtra przez który pompa zasysa mocznik.
    Grzałka to płytka o rozmiarach 8X8 cm z układem ścieżek oporowych służy do odmrożenia miejscowego mocznika w zbiorniku w okolicy poboru mocznika przez pompę. W czasie silnego mrozu, mocznik w całym zbiornik (16l) może zamarznąć i ta płytka grzejna roztapia lokalnie lód w okolicy filtra żeby pompa mogła zassać mocznik. Grzałka jest umieszona w nierozbieralnej części zbiornika i bez rozcięcia zbiornika nie można się do niej dostać!!!!! Podobnie jak do czujnika poziomu i dwóch czujników temperatury!!!!
    Grzałka w postaci płytki to drugi element grzejny z siedmiu.
    2) para przewodów czarny (minus)- zielonożółty (plus) zasilanie silnika pompy.
    3) para szary-czerwony to zasilanie podgrzewania rurki między filtrem zanurzonym w moczniku a pompą (zobacz zdjęcie poniżej). To trzeci element grzejny z siedmiu.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Opis wyprowadzeń złącza J3 kolejności widocznej na zdjęciu od dołu do góry. Na dole jest nr 1!!!!!! (zobacz zdjęcie)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    styk nr 1 ( pierwszy od dołu!!!) czarny masa - sterowanie elektrozaworem.
    styk nr 2 czerwony plus - sterowanie elektrozaworem.

    kolejne styki to zasilanie czterech pozostałych z siedmiu obwodów grzewczych:
    - obwód biały - para 3 i 7 (przewody białe)
    - obwód niebieski - para 4 i 8 (przewody niebieski)
    - obwód zielony - para 5 i 9 (przewody zielone)
    - obwód żółty - para 6 i 10 (przewody żółte)
    Jak widać po układzie ścieżek cztery w/w układy grzejne są załączane razem tym samym sygnałem i zawsze pracują razem. Jeśli będzie zwarcie jednego będą zwarte pozostałe trzy!!!!

    Cztery w/w obwody grzewcze (biały, niebieski, zielony i żółty) podgrzewają 4 miejsca przepływu mocznika (zobacz zdjęcia poniżej)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    - obwód grzewczy biały podgrzewa mocznik w rurce (kolanku) na wyjściu ze zbiornika.
    - obwód grzewczy zielony podgrzewa pompę mocznika.
    - obwód grzewczy żółty podgrzewa miejsce w pobliżu elektrozawóru i czujnika ciśnienia.
    - obwód grzewczy niebieski podgrzewa akumulator mocznika ( mały zbiornik o pojemności kieliszka w którym mocznik znajduje się pod ciśnieniem około 5-6 barów)







    Opis wyprowadzeń złącza J4 w kolejności widocznej na zdjęciu od dołu do góry. Na dole jest nr 1!!!!!! (zobacz zdjęcie)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    styk nr 1 ( pierwszy od dołu!!!) czerwony zasilanie plus - czujnik ciśnienia mocznika.
    styk nr 2 czarny zasilanie minus - czujnik ciśnienia.
    styk nr 3 żółty sygnał (dane) z czujnika ciśnienia.
    Czujnik mierzy ciśnienie mocznika podawane na wtryskiwacz (powinno wynosić około 5-6 bar). Pompa tłoczy mocznik do małego zbiornika zwanego akumulatorem w którym mocznik jest pod ciśnieniem 5-6 bar. W dalszej części opiszę dokładnie zasadę działania.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    styk nr 4 brązowy - czujnik temperatury znajduje się w okolicy filtra i mierzy temperaturę mocznika w zbiorniku w miejscu jego pobierania przez pompę.
    styk nr 5 jasnobrązowy - czujnik temperatury - drugi koniec (para 4 i 5)
    Uwaga: Czujnik temperatury znajduje w dolej części zbiornika i nie ma do niego dostępu!!! Trzeba rozcinać zbiornik żeby się do niego dostać!!!!
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    styk nr 6 żółty - czujnik temperatury znajduje się w centralnej części płytki grzewczej (opisanej wyżej) i mierzy temperaturę samej płytki grzewczej. (mierzy temperaturę elementu grzewczego a nie temperaturę mocznika jak ten opisany wyżej!!!)
    styk nr 7 niebieski - czujnik temperatury - drugi koniec (para 6 i 7)
    Uwaga: jak wyżej - brak dostępu do czujnika trzeba rozcinać zbiornik!!!!
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    styk nr 8 sygnał (dane) - czujnik poziomu (hallotronowy współpracuje z pływakiem w którym jest magnes stały).
    styk nr 9 biały - nieużywany!!!
    styk nr 10 czarny zasilanie czujnika poziomu minus (masa)
    styk nr 11 czerwony zasilanie czujnika poziomu plus
    Uwaga: Czujnik poziomu znajduje się obok płytki grzewczej w dolej części zbiornika i nie ma do niego dostępu!!! Trzeba rozcinać zbiornik
    żeby się do niego dostać!!!!

    Poniżej zdjęcia czujników i płytki grzewczej. Do tych elementów nie ma dostępu!!! Trzeba rozciąć zbiornik oraz usunąć część obudowy aby uwidocznić czujniki ponieważ są szczelnie zamknięte w puszce plastikowej.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Płytka grzewcza 100W oraz zdjęcie czujnika temperatury umieszczonego bezpośredni na płytce grzewczej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Jako uzupełnienie do tego co napisałem proszę przeczytać dodatkowe informację które zamieściłem w tym wątku w odpowiedzi nr 48 z 18 listopada 2022 roku. (#46 18 Lis 2022 13:00)

    Czujnik temperatury który mierzy temperaturę płynu (mocznika) w okolicy filtra przez który pompa pobiera mocznik:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Na czerwono zaznaczono miejsce gdzie umiejscowiony jest czujnik temperatury mocznika. Jest to zewnętrzna strona pudełka z czujnikami która ma bezpośredni kontakt z mocznikiem. Czujnik mierzy temperaturę mocznika poprzez ścianę pudełka dlatego tu jest wybrzuszenie dla lepszego kontaktu z płynem.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Na zdjęciu widać też komorę pływaka czujnika poziomu mocznika.

    Czujnik poziomu mocznika składa się z komory w której umieszczony jest pływak z magnesem trwałym ( komora ma bezpośredni kontakt z mocznikiem oraz z płytki z czujnikiem Halla która zamknięta jest w szczelnej obudowie:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Pływak z widocznym wewnątrz magnesem trwałym:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Jak już pisałem wcześniej do w/w czujników nie mamy dostępu bez rozcięcia zbiornika. Możemy pomierzyć jednie 3 kostki połączeniowe na zakończeniu wiązki przewodów która wchodzi do komory umieszczonej w górnej części zbiornika gdzie znajduje się elektronika i pompa. Żółty element to króciec którym pompa pobiera AdBlue ze zbiornika, do tego krócica z drugiej strony podpięty jest filtr.
    Zobacz zdjęcie:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Zdjęcie wiązki z 3 kostkami:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Kostka biała - zasilanie płytki grzejnej
    Kostka czarna - czujnik poziomu płynu
    Kostka szara - dwa czujniki temperatury ( przewody żółte - czujnik temperatury na płytce grzejnej, przewody niebieskie - czujnik temperatury płynu AdBlue)

    TESTOWANIE elementów do których nie mamy dostępu bez rozcinania zbiornika.
    ================================================================
    Testujemy na w/w kostkach białej, czarnej i szarej

    Do kostki białej wchodzą dwa przewody nieco grubsze bezpośrednio z płytki podgrzewającej mocznik.
    Moc płytki 100 W
    Zasilanie 12 V
    Pomiar omomierzem powinien wskazać około 1,5 Ω oczywiście w obie strony. Po drodze nie ma żadnych zabezpieczeń itp.

    Do kostki szarej wchodzą dwie pary przewodów:
    para żółta od czujnika temperatury umieszczonego na środku płytki grzewczej - około 11 kΩ w temperaturze 25°C.
    para niebieska czujnik temperatury mocznika - 3,3 kΩ w temperaturze 25°C.

    Do kostki czarnej wchodzą trzy przewody od czujnika poziomu.
    czarny minus
    czerwony plus
    biały sygnał
    czujnik poziomu płynu jest czujnikiem hallotronowym. Zbudowany jest z kilku elementów. Możemy przetestować jedynie opory miedzy przewodami. W kierunku przewodzenia:
    czerwono-biały - około 900 Ω
    czerwono-czarny - około 900 Ω
    biało - czarny - około 800 Ω
    w kierunku zaporowym duży opór.

    Poniżej w tym wątku jest dokładny opis jak testować czujnik poziomu!!!


    Zdjęcie komory z czujnikami widziane od góry (czujniki i płytka grzewcza są z drugiej strony):

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    A - komora w której znajduje się pływak.
    B - czujnik poziomu płynu umieszony po drugiej stronie.
    C - czujnik temperatury mocznika umieszony po spodem.
    D - zaznaczone miejsce gdzie po spodem jest płytka grzewcza.

    Komora przykryta jest białym talerzykiem ze sprężyną. Wewnątrz sprężyny umieszony jest filtr przez który pobierany jest mocznik przez pompę:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    Opis działania czujnika poziomu AdBlue.
    ===========================================
    Zbiornik ma pojemność około 16 litrów co pozwala na przejechanie bez tankowania mocznika około 6 tyś km.
    Czujnik poziomu jest umieszczony w zbiorniku mniej więcej w połowie wysokość zbiornika i pływak może poruszać się w swojej komorze około 6 cm góra - dół. Z tego powodu czujnik nie odczytuje poziomu płynu w zbiorniku od 0 do 16 litrów, a jedynie pracuje w pewnym określonym zakresie.
    Jeśli w zbiorniku jest 8 lub więcej litrów mocznika, pływak jest zawsze w maksymalnym górnym położeniu i nie jest możliwe odczytanie dokładnie ile jest mocznika w zbiorniku (np. może być 8 a może być 16 litrów!!!). W takim przypadku elektronika otrzymuje sygnał, że mocznika jest więcej niż 8 l (o ile więcej? tego nie wie!!) Uznaje jednie, że jest na pewno wszystko OK. Na tablicy rozdzielczej nie pojawi się żaden komunikat do czasu aż poziom mocznika nie spadnie poniżej 8 litrów!!
    Przy spadku poziomy mocznika poniżej 8 litrów zaczyna powoli opadać pływak i samochód otrzymuje informację że w zbiorniku pozostało mocznika na 2400 km to powoduje zapalenie na chwilę kontrolki od AdBlue i pojawienie się komunikatu, że możemy przejechać jeszcze 2400 km. W miarę jak pływak opada w dół pojawiają się kolejne komunikaty że możemy przejechać odpowiednio mniej kilometrów. Dzieje się tak do czasu, aż pływak osiągnie dolne położenie, wtedy pojawia się komunikat, że możemy jeszcze przejechać 600 km. W tym wypadku kontrolka od AdBlue już świeci się cały czas i co 50 km pojawi się komunikat o konieczności dolaniu AdBlue.
    Po przejechaniu 600 km pojawi się komunikat, że samochód został zablokowany. Trzeba dolać min 4 l płynu aby odblokować samochód.

    Jako uzupełnienie do tego co napisałem proszę przeczytać dodatkowe informację które zamieściłem w tym wątku w odpowiedzi nr 48 z 18 listopada 2022 roku. (#46 18 Lis 2022 13:00)

    Opis działania układu hydraulicznego umieszonego w zbiorniku
    ================================================
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    W skład układu hydraulicznego wchodzi:
    1) filtr mocznika umieszony w nierozbieralnej części zbiornika.
    2) pompa napędzana małym silnikiem elektrycznym na prąd stały.
    3) elektrozawór.
    4) czujnik ciśnienia.
    5) akumulator mocznika (mały zbiornik wielkości kieliszka w którym mocznik jest pod ciśnieniem około 5-6 bar, którego jedną ścianę stanowi tłoczek na który wywiera nacisk ściśnięta wstępnie sprężyna). Akumulator mocznika swoją budową przypomina strzykawkę w której na tłoczek naciska wstępnie ściśnięta sprężyna. Podczas ładowania akumulatora tłoczek przesuwa się pod wpływem tłoczonego przez pompę płynu AdBlue pokonując nacisk wytworzony przez sprężynę. Dzięki sprężynie mocznik w akumulatorze pozostaje pod stałym ciśnieniem 6 bar. Takie rozwiązanie powoduje, że pompa elektryczna nie pracuje cały czas jedynie uruchamiana jest na chwilę żeby uzupełnić mocznik w akumulatorze.

    Zasada działania całego układu dozowania mocznika jest dość prosta. Mocznik pobierany jest ze zbiornika przez pompę i tłoczony do akumulatora. Pompa działa tak długo aż w akumulatorze wytworzy ciśnienie około 6 bar. Ciśnienie w akumulatorze kontrolowane jest przez czujnik ciśnienia. Aby zapobiec cofaniu się mocznika (który jest pod ciśnieniem) z akumulatora z powrotem do zbiornika między akumulatorem a pompą znajduje się elektrozawór.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Kliknij na obrazek.

    Pompa zębata nie jest pompą szczelną mam tu na myśli stan kiedy pompa nie pompuje to ciecz już przepompowana do akumulatora bez problemu może się przecisnąć miedzy kołami zębatymi i wrócić do zbiornika.
    Z tego powodu konieczny jest elektrozawór który w takim przypadku zapobiega cofaniu już przepompowanego do akumulatora mocznika.


    Wykonywany jest następujący cykl pracy:
    Czujnik ciśnienia stale monitoruje ciśnienie w akumulatorze. Podczas jazdy samochodem mocznik pod ciśnieniem podawany jest na wtryskiwacz mocznika, który wtryskuje w miarę potrzeby kolejne porcje co powoduje spadek ciśnienia mocznika w akumulatorze. Jeżeli ciśnienie spadnie do dolnej granicy elektrozawór się otwiera i pompa ponownie ładuje akumulator. Po naładowaniu akumulatora pompa zatrzymuje się a elektrozawór zamyka się. Taki stan trwa do czasu kolejnego spadku ciśnienia mocznika w akumulatorze i cykl się powtarza.



    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Opis zdjęcia:
    A+B - akumulator
    część A - okrągła puszka zawiera sprężynę zakończoną tłoczkiem.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    część B - mieści w środku komorę o objętość kieliszka wypełnioną mocznikiem. Jedną ścianę komory stanowi tłoczek.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Pomiędzy częścią A i B znajduje się metalowy pierścień łączący obie części a na tłoczek nałożony jest gumowy kapturek który pełni rolę uszczelnienia. Zapobiega przedostawaniu się mocznika do puszki ze sprężyną. Zobacz zdjęcia poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Na zdjęciach poniżej uszkodzony silnik (przez dłuższy czas był zalany mocznikiem i uległ korozji):

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Widoczna na zdjęciu dioda zabezpieczająca to TRANSIL DWUKIERUNKOWY P6KE

    Wikipedia:
    Transil (Transient Voltage Suppressor, TVS) – wyspecjalizowana dioda zabezpieczająca, chroniąca czułe elementy elektroniczne przed skutkami przepięć, stosowana często do tłumienia przepięć i impulsów o wysokim napięciu. Działa podobnie jak warystor, lecz jest od niego dużo szybsza. Po przekroczeniu napięcia progowego zaczyna gwałtownie przewodzić. Podstawową zaletą transila jest bardzo krótki czas reakcji - rzędu 1 pikosekundy. Popularna seria 1.5KE pozwala na wytracenie 1500 W mocy szczytowej przez krótki czas. Transil może być zarówno jedno jak i dwukierunkowy.

    Pompa:
    Jest to prosta pompa zębata. Jedna zębatka napędzana jest przez silnik (pokazany wyżej) a druga zębatka napędzana jest bezpośrednio przez pierwszą zębatkę. Zobacz https://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_z%C4%99bata

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Zewnętrzna ścianka pompy zawiera element grzejny (obwód zielony). Widoczne dwa otwory zabezpieczone oringami. Jednym zasysany jest mocznik do pompy a drugim mocznik tłoczony jest przez koła zębate pompy do akumulatora.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Korpus pompy w którym umieszczony jest silnik.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Komora pompy w której pracują dwa koła zębate. Uszczelnienie - fioletowy oring.

    Czujnik ciśnienia:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Gniazdo w którym umieszony jest czujnik ciśnienia:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Czujnik ma oring uszczelniający, na wcisk włożony jest w gniazdo i jest zabezpieczony dwoma śrubami.
    Jest problem z odkręceniem tych śrub ponieważ mają nietypowe łby.

    Elektrozawór:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Gniazdo elektrozaworu:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Podobny montaż jak czujnika ciśnienia i ten sam problem z odkręceniem przez nietypowe łby śrub!!!

    Wszystkie w/w elementy montowane są do korpusu wykonanego z tworzywa w którym znajdują się kanaliki przez które przypływa mocznik od pompy do akumulatora. Ze względu na dużo połączeń hydraulicznych (oringi i szybkozłączki) mogą pojawiać się przecieki mocznika który powoduje korozję. Rozebranie zbiornika jest proste nie wymaga narzędzi specjalistycznych. Wszystkie śruby mają łby na torx oprócz czterech o których pisałem wcześniej. Trzeba zachować dużą czystość montażu ponieważ jest dużo uszczelnień na oringi i nawet włos jak podejdzie pod oring może powodować przeciek.

    Informacje zawarte w instrukcji obsługi samochodu. Warto się zapoznać.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Proszę uważnie przeczytać zwłaszcza tą część instrukcji samochodu:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    melas
    Level 31  
    Witam
    Nie spotkałem się jeszcze z opisem lub dokładnym schematem modułów elektronicznych stosowanych w samochodach, jedynie szczątkowe informację na schematach serwisowych że np. Napięcie wychodzi z bloku elektronicznego lub z tranzysora ewentualnie z przekażnika. Reszta to schematy instalacji opisy kostek itd.
    Też reanimuje te systemy adblue niestety trzeba działać w oparciu o wlasne próby i doświadczenia. Działam głównie w grupie PSA dużo pomiarów trzeba sobie zapisywać głównie poziomy napięć z czujników dobrze pracujących aby mieć do porównania przy szukaniu tych uszkodzonych. Pompa, czujnik ciśnienia, grzałki wtrysk łatwe do sprawdzenia. Elektronika jeśli jest skorodowana od oparów mocznika to lepiej dać sobie spokój wiecznie coś. A to niestety ich wada. To chyba wszystko co mogę dodać.

    Dodano po 31 [sekundy]:

    Dodano po 8 [minuty]:

    A jeszcze dodam że sonda NOX jest wpięta w ten sam CAN i nieraz masz błąd komunikacji z systemem NOX to dotyczy on zarówno sondy jak i modułu a uszkodzone jest jedno np.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #3
    mako122
    Level 11  
    melas wrote:
    Witam
    Nie spotkałem się jeszcze z opisem lub dokładnym schematem modułów elektronicznych stosowanych w samochodach, jedynie szczątkowe informację na schematach serwisowych że np. Napięcie wychodzi z bloku elektronicznego lub z tranzysora ewentualnie z przekażnika. Reszta to schematy instalacji opisy kostek itd.
    Też reanimuje te systemy adblue niestety trzeba działać w oparciu o wlasne próby i doświadczenia. Działam głównie w grupie PSA dużo pomiarów trzeba sobie zapisywać głównie poziomy napięć z czujników dobrze pracujących aby mieć do porównania przy szukaniu tych uszkodzonych. Pompa, czujnik ciśnienia, grzałki wtrysk łatwe do sprawdzenia. Elektronika jeśli jest skorodowana od oparów mocznika to lepiej dać sobie spokój wiecznie coś. A to niestety ich wada. To chyba wszystko co mogę dodać.

    Dodano po 31 [sekundy]:


    Dziękuje za odpowiedź. Proszę śledzić to co pisze i ewentualnie jak coś jest źle to proszę o poprawienie, bo nie chcę wprowadzać czytających w błąd. Sam walczę z tym tematem od dość dawna i trochę rozpracowałem temat dlatego może się komuś przyda ta wiedza.
    Mam pytanie. Jeśli podmienię samą płytkę elektroniczną na inną z innego zbiornika czy jest konieczna adaptacja?
  • #5
    mako122
    Level 11  
    W tym miejscu umieszczę wszystkie informacje jakie udało mi się zdobyć na temat płytki SCR UNIT, podzespołów użytych do jej budowy itp.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Schemat blokowy:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Selective Catalytic Reduction (SCR)

    Jak działa blok SCR
    Blok SCR steruje pompą, która pobiera AdBlue ze swojego zbiornika i wstrzykuje go zaworem dozującym, do gazów wydechowych diesla. Aby zoptymalizować zużycie paliwa, czujnik gazu znajduje się po procesie redukcji katalitycznej, a jego informacje są przesyłane do ECU silnika wysokoprężnego, który łączy te informacje ze stanem silnika i przekazuje do jednostki SCR dokładne informacje dotyczące odpowiedniej ilości płynu AdBlue do podania .

    1) control unit (na schemacie blokowym) na płytce oznaczony jako U300 to 16-bit Microcontrollers with R8C CPU Core o oznaczeniu R5F21368WKFP

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    2) pump driver (sterownik silnika pompy) - składa się z układu serującego i mostka H

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    układ sterujący (oznaczony jako U320) to L99H01 - Motor Bridge Driver For Automotive Applications
    schemat blokowy sterownika L99H01:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    mostek H to cztery MOSFET-y oznaczone jako Q321, Q322, Q323 i Q 324 to STD95N4F

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Mostek H umożliwia zmianę kierunku obrotów silnika kliknij na animację poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Nasuwa się pytanie w jakim celu zastosowano mostek H? Może ktoś z kolegów zna odpowiedź?
    Silnik zasilany jest dwoma przewodami zielono- żółtym i drugim czarnym.
    Jeśli na czarnym jest minus to pompa ładuje akumulator i wytwarza potrzebne ciśnienie.
    Przy odwróceniu biegunów zasilania pompa pracuje "do tyłu" czyli obniża ciśnienie i pompuje mocznik do zbiornika.
    Możliwe że po wyłączeniu silnika ma to zapobiegać utrzymywaniu wysokiego ciśnienie w akumulatorze i przewodzie zasilającym wtryskiwacz i samym wtryskiwaczu? Może ktoś z kolegów wie o co tu chodzi?

    3) valve driver - sterownik elektrozaworu oznaczony jako U340 to VN5E160A

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    schemat blokowy sterownika VN5E160A :

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    Podgrzewanie

    4) heaters driver - sterownik podgrzewania - składa się z dwóch układów. Jeden to sterownik płytki grzejnej 100W 12V oznaczony jako U200 jest nim układ VN5E010FH

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    drugi to układ służący do podgrzewania przewodu miedzy zbiornikiem a wtryskiwaczem długości około 2 m. Przewód biegnie pod podwoziem i jest narażony na zamarzanie dlatego na całej długości jest podgrzewany. Jest to jedyny obwód grzewczy który znajduje się poza zbiornikiem. Sterowanie tego obwodu wyprowadzone jest na zewnątrz zbiornika złączem J1 pin 2 i 5 (zobacz zdjęcie poniżej)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Za sterowanie tego obwodu odpowiedzialne są trzy elementy oznaczone na zdjęciu jako:
    U210 - VN5E010FN - układ już opisany wyżej oraz
    U211 i U212 - VND14NV04
    W skład tego obwodu wchodzi też bocznik prądowy R220 o wartości R010 który służy do pomiaru prądu pobieranego przez przewód grzejny a dokładnie do kontroli tego obwodu. Spadek napięcia jaki powstaje na R220 jest odczytywany przez mikrokontroler i na tej podstawie procesor kontroluje zwrotnie poprawność działania tego obwodu grzejnego, wykrywa przerwę lub uszkodzenie.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    5) tank pipes heaters - podgrzewanie rurek w zbiorniku - obwodami grzejnymi steruje układ U230 - VND7140AJ12

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Układ VND7140AJ12 to sterownik dwukanałowy (double channel high-side driver with CurrentSense analog
    feedback for automotive applications). Jeden kanał (ścieżka zaznaczona na czerwono) zasila przewód grzejny między zbiornikiem a pompą (czarna kostka połączeniowa na szarych przewodach) Zobacz zdjęcie poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Drugi kanał (ścieżka zaznaczona na niebiesko) zasila 4 obwody grzejne opisany wcześniej jako obwód grzejny biały, zielony, niebieski i żółty. Zobacz zdjęcie poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Żółta ścieżka to minus wspólny dla 4 obwodów.

    6) CAN bus - na płytce układ o oznacznie U350 to TJA1057 (High-speed CAN transceiver)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Obszar otoczony czerwonymi kropkami to elementy toru wejściowego CAN zakończony układem U350.
    CAN znajduje się na złączu J1 piny 3 i 4.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    ZASILANIE
    -------------------------------------------

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Cała płytka elektroniczna zasilana jest napięciem 12V na pinach 1 i 6 złącza J1. Można wyróżnić dwa główne obwody:
    jeden wysokoprądowy 12V i drugi niskoprądowy 5V stabilizowany który zasila mikrokontroler oraz układy bezpośrednio współpracujące z mikrokontrolerem (czujnik poziomu płynu, czujniki temperatury CAN itp.)
    Po przekręceniu kluczyka w stacyjce w pierwszej kolejności uruchomiony zostaje mikrokontroler który zasilany jest napięciem +5V. Źródłem tego napięcia jest układ U120 - L4993 to wysoce specjalizowany 5V stabilizator napięcia szczegółnie polecany do zasilania mikrokontrolerów ze względu na dodatkowe funkcje typu resetowanie i watchdog.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Na płytce powyżej układu U120 znajduje się drugi stabilizator +5V U130 jest to układ L5150 GJ

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Obwód wysokoprądowy 12V jest sterowany przez mikrokontroler poprzez przekaźnik RL110 - OMRON G8NB - 1.
    Należy sądzić, że przekaźnik zasila obwód wysokoprądowy ( pompa, elektrozawór, obwody grzejne) tylko w pewnych okolicznościach a nie na stałe bo inaczej nie było by sensu umieszczać przekaźnika w obwodzie.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    cdn..................

    Przygotowuje schemat blokowy i porady jak sprawdzić poszczególne części. Chwilowo mam na to mało czasu ale jeśli ktoś ma jakiś problem proszę pisać postaram się pomóc.
  • #7
    mako122
    Level 11  
    melas wrote:
    Witam
    Szacun za opracowanie tematu.
    Nie zagłębiałem się nad tą elektroniką aż tak dogłębnie, moim zdaniem pompa raczej chodzi w jedną strone a ciśnienie reguluję elektrozawór, (regulator ciśnienia) który jest w układzie także nie ma sensu sterować pompą w dwie strony.
    Pozdrawiam Miras


    Dzięki za zainteresowanie tematem. Cała ta elektronika wydaje mi się grubo przesadzona w stosunku do tego co ma robić!!
    Nie przypuszczałem, że sterowanie tym silnikiem będzie aż tak skomplikowane. Wygląda na to że ma możliwość zmiany kierunku bo po co ten mostek H? A może ja o czymś nie wiem? Może taki mostek może pełnić jakąś inna funkcję? Wgląda na to, że mikroprocesor może też sterować liczbą obrotów silnika czyli wydajnością pompy co też wydaje mi się nie do końca jest potrzebne. Czekam na dalsze uwagi, może wspólnie uda się rozpracować temat. Pozdrawiam.
  • #8
    mako122
    Level 11  
    melas wrote:
    Podmieniasz i nie ma żadnych adaptacji. Jedynie reset systemu NOX i napełnianie ukłądu po zmontowaniu.


    Proszę o informacje czy reset system NOX jest konieczny? Czy jak nie zrobię resetu to układ nie "wystartuje" ?
    Co do odpowietrzania to u mnie było tak, że podczas jazdy pokazywał błędy ale w miarę pokonywania kolejnych kilometrów wszystko wróciło do normy. Tłumaczę to w ten sposób, że powietrze zostało z czasem usunięte przez wtryskiwacz i na miejsce powietrza wszedł mocznik. Czy to możliwe?
  • #9
    romano713
    Level 2  
    Witam, dziękuję za informację i wykonaną pracę. Mam podobny problem błąd niskie cisnienie mocznika (peugeot 508). Po krotkim rozłączeniu złącza przy zbiornku przez okolo 30 sek można wykonać test (diagbox) wydajność mocznika- słychać pracę pompy około 5,6 bar, sterowanie przekaznika wtryskiwacza- słychać tykanie . Po tych 30 sek słychać jak rozłącza się przekaznik RL 110 i ciśnienie spada do 4bar, temperatura mocznika do 0 C Ta płytka sterowania mocznikiem blokuje się. Proszę o poradę czy można podać napięcie na stałe na ten przekaźnik lub w jaki sposób odblokować?
    Pozdrawiam.
  • #10
    mako122
    Level 11  
    romano713 wrote:
    Witam, dziękuję za informację i wykonaną pracę. Mam podobny problem błąd niskie cisnienie mocznika (peugeot 508). Po krotkim rozłączeniu złącza przy zbiornku przez okolo 30 sek można wykonać test (diagbox) wydajność mocznika- słychać pracę pompy około 5,6 bar, sterowanie przekaznika wtryskiwacza- słychać tykanie . Po tych 30 sek słychać jak rozłącza się przekaznik RL 110 i ciśnienie spada do 4bar, temperatura mocznika do 0 C Ta płytka sterowania mocznikiem blokuje się. Proszę o poradę czy można podać napięcie na stałe na ten przekaźnik lub w jaki sposób odblokować?
    Pozdrawiam.


    Czy rozebrał Pan zbiornik? Jeśli nie to od tego trzeba zacząć. Konieczna jest choć wzrokowa inspekcja elektroniki. Bardzo często następuje zachlapanie płytki ponieważ występuje jakiś przeciek. Jak będzie Pan czekał i kombinował to popełni Pan taki błąd jak ja. Dojdzie do uszkodzeni płytki przez mocznik. Można bez problemu podać na stałe 12V na przekaźnik ale nic to nie da. Podejrzewam że jest jakiś przeciek który jak nie zostanie wykryty w porę zniszczy elektronikę. Podstawa to zdemontować zbiornik odkręcić 12 śrub i zajrzeć to tej komory gdzie jest pompa i elektronika.
    Sprawdź pod samochodem czy nie ma gdzieś wycieku mocznika koło wtryskiwacza albo na przewodzie miedzy zbiornikiem a wtryskiwaczem.
    Widać bardzo charakterystyczne białe kryształki mocznika.
    Jeszcze jedna uwaga jak ciśnienie spada do 4 bar to równie dobrze ciśnienie jest 0 bar ponieważ nigdy nie pokazuje poniżej 4 bar. Nawet gdyby pompy nie było też będziesz miał 4 !!!
    Druga uwaga pisałem o tym wyżej jak ze zbiornikiem jest coś nie tak albo zbiornik nie może się dogadać po CAN z komputerem centralnym samochodu, komputer centralny odcina zasilanie do zbiornika po dość krótkim czasie i zbiornik jest bez zasilania. Trzeba by sprawdzić u Ciebie czy po tych 30 s masz nadal napięcie na złączu J1

    Przekaźnik RL110 sterowany jest przez mikrokontroler, można przeciąć ścieżkę i podpiąć go na stałe do 12V ale jestem przekonany, że nic to nie da. Skoro mikrokontroler podejmuje decyzję o odłączeniu tego obwodu to zapewne podejmie jeszcze inne decyzje np. nie będzie sterował pompą bo po co skoro chwilę wcześniej pozbawił pompę zasilania!!!
  • #11
    romano713
    Level 2  
    Trzykrotnie rozbierałem zbiornik, żadnych przecieków nie widać , sprawdzałem zawór, pompę, drożność przrewodu i wtryskiwacz. Opróżniałem i nalelniałem zbiornik okolo 10l fizycznie i diagbox. Dolewałem Tunapa. Tak jak Pan sugeruję że sterownik mocznika nie może dogadać się z ECU samochodu. W parametrach denox 1 : Szacowane zestarzenie katalizatora cieplnego -100%. Może ECU jest zaprogramowane że trzeba wymienić zbiornik programowo w serwisie ? Też nie jestem pewien czy stan akumulatora ma znaczenie, bo ma około 60% szybko wchodzi w stan oszczędzania energii. W wolnej chwili jeszcze raz zdejmę zbiornik i miernikiem sprawdzę wszystkie parametry.
  • #12
    mako122
    Level 11  
    romano713 wrote:
    Może ECU jest zaprogramowane że trzeba wymienić zbiornik programowo w serwisie ?


    Moim zdaniem nie! Nawet podmiana płytki elektronicznej nie wymaga jakiś specjalnych działań. A czy próbowałeś resetować albo przeprowadzić procedurę odpowietrzania?
    W serwisie po wymianie zbiornika robią procedurę odpowietrzania. Ja nie robiłem i początkowo były błędy ale z czasem jak powietrze poprzez wtryskiwacz zostało usunięte wszystko błędy zniknęły same. Moim zdaniem nie trzeba robić żadnej adaptacji ale warto usunąć wszystkie błędy jakie są zapisane w ECU. Nie każdy fachowiec potrafi usunąć wszystkie błędy zapisane w ECU. Mam kontakt z fachowcem który się na tym doskonale zna ale to kawał drogi od Ciebie. Ja bym póki co nie demontował kolejny raz zbiornika a raczej skasował porządnie błędy. Ja kupiłem uszkodzony zbiornik na allegro który miał płytkę z elektroniką nie uszkodzoną i dokonałem podmiany i jest OK. Cała elektronika myślę że jest taka sama we wszystkich samochodach PSA ale sądzę, że nie można podmienić płytki z innego modelu samochody ponieważ jestem prawie na 100% pewny że fizycznie wygląda tak samo ale jest inaczej oprogramowana np. zbiorniki maja różną pojemność itp. i w oprogramowaniu chyba są z tego powodu inne wartości zapisane.

    Próbowałeś skasować błędy? Jeśli tak to czy wszystko wraca do normy, gasną kontrolki od AdBlue? Powinno wrócić wszystko do normy po skasowaniu a jeśli jest nadal coś uszkodzone to błędy wracają ale dopiero po przejechaniu powiedzmy 10 km a nie od razu. AdBlue zaczyna działać jak silnik się rozgrzeje.

    Jeszcze jedna ważna uwaga nie należy odpinać zbiornika bez uprzedniego odpięcia akumulatora!!! To może generować błędy a nawet powodować brak komunikacji po CAN !!! Dla pewności odepnij akumulator odczekaj kilka minut i podłącz ponownie akumulator.

    Dodano po 36 [minuty]:

    romano713 wrote:
    Też nie jestem pewien czy stan akumulatora ma znaczenie, bo ma około 60% szybko wchodzi w stan oszczędzania energii.


    Zobacz to:
    cytuję :
    Zacznij od sprawdzenia stanu akumulatora. Miałem taki sam problem. Błąd P20E8 niskie ciśnienie w układzie adblue. Błąd był spowodowany brakiem odpowiedniego napięcia na pompie. Problemem był słaby akumulator. Po wymianie akumulatora na nowy problem ustąpił. Dodam że samochód odpalał bez problemu dopiero po sprawdzeniu akumulatora miernikiem wyszło że jest już zużyty. Mój samochód peugeot 508 gt 2.0 180km 2015

    https://peugeot.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=283460
  • #13
    085ata13
    Level 2  
    posiadam taki zbiornik z pompa i elektronika
    dobrze ze go nie pociolem bo juz mnie ciekawilo jak jest rozwiazane to wszystko w srodku
    posprawdzam i dam znac
    nastepne autko z bledem P20EE 00
    a jest tych autek coraz wiecej i to z przebiegami 60k

    Dodano po 15 [minuty]:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Dodano po 6 [minuty]:

    Tutaj mam jeszcze jeden taki zestaw ale już nie pamiętam co mu dolegało poprostu wrzuciłem do garażu i tak leży nie było czasu na to rozkręcenie
    Temat rozwojowy drugi zestaw leży już do rozkręcenia
  • #14
    Jean_Phi
    Level 2  
    romano713 wrote:
    Trzykrotnie rozbierałem zbiornik, żadnych przecieków nie widać , sprawdzałem zawór, pompę, drożność przrewodu i wtryskiwacz. Opróżniałem i nalelniałem zbiornik okolo 10l fizycznie i diagbox. Dolewałem Tunapa. Tak jak Pan sugeruję że sterownik mocznika nie może dogadać się z ECU samochodu. W parametrach denox 1 : Szacowane zestarzenie katalizatora cieplnego -100%. Może ECU jest zaprogramowane że trzeba wymienić zbiornik programowo w serwisie ? Też nie jestem pewien czy stan akumulatora ma znaczenie, bo ma około 60% szybko wchodzi w stan oszczędzania energii. W wolnej chwili jeszcze raz zdejmę zbiornik i miernikiem sprawdzę wszystkie parametry.


    Witaj Romano.
    Posiadam peugeota 308 T9 1.6 BlueHDI i mam dokładnie ten sam problem co ty. Po 30 sekundach otwiera się mały styk pompy adblue i nie widzę już temperatury na diagboxie. Znalazłeś rozwiązanie tego problemu?
    Dziękuję Ci !

    przepraszam za jakość francuskiego <> polskiego tłumaczenia
  • #15
    mako122
    Level 11  
    romano713 wrote:
    Trzykrotnie rozbierałem zbiornik, żadnych przecieków nie widać , sprawdzałem zawór, pompę, drożność przrewodu i wtryskiwacz. Opróżniałem i nalelniałem zbiornik okolo 10l fizycznie i diagbox. Dolewałem Tunapa. Tak jak Pan sugeruję że sterownik mocznika nie może dogadać się z ECU samochodu. W parametrach denox 1 : Szacowane zestarzenie katalizatora cieplnego -100%. Może ECU jest zaprogramowane że trzeba wymienić zbiornik programowo w serwisie ? Też nie jestem pewien czy stan akumulatora ma znaczenie, bo ma około 60% szybko wchodzi w stan oszczędzania energii. W wolnej chwili jeszcze raz zdejmę zbiornik i miernikiem sprawdzę wszystkie parametry.


    Szacowane zestarzenie katalizatora cieplnego -100%. nie jestem aż tak bardzo zorientowany ale ten komunikat to chyba nie mam nic wspólnego z zbiornikiem AdBlue. Ten komunikat sugeruje że katalizator wymaga regeneracji.
    Nie pisze Pan jakie błędy pojawiają się które sugerują, że uszkodzony jest zbiornik AdBlue? Może zbiornik jest dobry.
    Nie trzeba moim zdaniem wymieniać zbiornika programowo bo u mnie nic takiego nie robiłem! Nawet nie odpowietrzałem zbiornika programowo. Wystarczyło trochę pojeździć autem i zbiornik sam się odpowietrzył bo w mirę jak pracuje pompa to zasysany mocznik wypiera powietrze z instalacji i błędy same znikają. Co do Tunapa to moim zdaniem jak ktoś rozebrał zbiornik i wszystko wyczyścił to dolewanie Tunapa nie ma sensu, szkoda kasy!! Tunap ma zapobiegać krystalizacji mocznika ale jeśli wszystko było rozkręcone i wymyte to nie ma sensu tego dolewać. Ja też próbowałem samym Tunapem naprawić zbiornik ale to nic nie dało.
  • #16
    romano713
    Level 2  
    Witam ponownie, niestety nie rozwiązałem problemu. Kasuje błędy diagboxem lub ELM jak odliczanie (uruchomienie zabronione) dojdzie do około 300km. Przejechałem tak 5tys.km. Brzęczyk mam odłączony tylko te komunikaty wkurzają. Akamulator porządnie naładowałem ma więcej jak 85% działa jak dawniej, wykasowałem porządnie błędy. Nie ma zmian. Jak rozłącze i włączę wtyczkę J1 napięcie mam nadal 12V ale po 30sek sterownik blokuje się. Jeszcze podejrzewam że czujnik NOX jest uszkodzony. Nie poddaje się tylko mam mało szasu. Na rosyjskim forum też jest dobrze opisana metoda sprawdzania po kolei części tego zbiornika, jestem trochę za słaby w tych pomiarach. Chciałem wstawić link do tego forum,
    ale nie mogę bo mam za mało punktów.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Wyskakuje tylko ten Błąd P20E8 niskie ciśnienie w układzie adblue. Po nagrzaniu silnika do około 80 stopni. Wszyskie możliwości przy pomocy diagboxa już wyprobowałem.
  • #17
    Jean_Phi
    Level 2  
    Mój samochód ma dokładnie takie same problemy jak twój.
    Kiedy jest jej zimno. system adblue uruchamia się, a następnie wyłącza po 30 sekundach. co powoduje problem U029D 87 (utrata komunikacji Denox), a tym samym problem niskiego ciśnienia.
    z drugiej strony, gdy auto jest rozgrzane, jeśli wyłączę silnik i wyłączę zapłon na dłużej niż 30 sekund. po ponownym uruchomieniu wszystko działa. pompa adblue działa prawidłowo i wszystkie kontrolki są zgaszone.
    Mój ECU silnika to EDC17C60.
    Oczywiście problemem jest problem z magistralą CAN.
    Na tej magistrali CAN jest czujnik NOX i układ ADblue.
    Jeśli któryś z nich ma problem (np. woda lub lód na płytce drukowanej), może to oznaczać problem z komunikacją.

    Myślę, że płytka adblue odcina mini przekaźnik, ponieważ nie odebrał poprawnych informacji z magistrali CAN w ciągu 30 sekund.

    Chciałbym poświęcić więcej czasu na ten problem, ale u mnie w tej chwili jest za zimno.
    Moim kolejnym testem będzie odłączenie czujnika NOX i sprawdzenie czy ECU adblue nie rozłącza się.. co by oznaczało że mam problem z ECU czujnika NOX.
  • #18
    Kfz-Techniker
    Level 1  
    Witam,
    Posiadam samochód Citroen C 4 Picasso Sapacetourer z sinikiem 2.0 HDI 150 FAP( DW10FD) Blue_HDI.
    Problem to powracający kod błędu P20E8 (P20E8_00) Ciśnienie płynu mocznika za niskie.
    Szukam rozwiązania tego problemu.
    1. ASO tu uzyskałem informacje że jeżeli niema ciśnienia w układzie to zbiornik AdBlue/UREA do wymiany.
    2. Niezależny warsztat samochodowy przeprowadził pełną diagnostykę. Wtryskiwacz/Szczelność układu/Wycieki do modułu pompy itd.
    Wtryskiwacz sprawny uruchamia podczas testów.
    Spuszczenie i napełnienie zbiornika Fizyczne też nie pomogło.
    Wymiana zbiornika procedura ASO też nie pomogła programowa.
    Reset błędów systemu oczyszczania spalin NOx. Też nie pomogło.
    Wymiana zbiornika na drugi używany. Też nie pomogło.
    Rozcięcie zbiornika i weryfikacja elementów wewnątrz niema możliwości wskazania uszkodzonego elementu, wszystko jak nowe.
    Sprawdzenie pompy na krótko działa generuje ciśnienie.
    Prawdopodobnie problem leży po stronie oprogramowania modułu pompy Adblue.
    Drążąc temat aktualizacji oprogramowania pompy/zbiornika Adblue, uzyskałem informacje że były przeprowadzane akcje
    aktualizacji oprogramowania w ASO dla pojazdów objętych gwarancją i pomagało to na dwa rodzaje usterek:
    1. Ciśnienie płynu mocznika za niskie oraz
    2. Poziom mocznika za niski
    W przypadku kodu błędu P20EE Wydajność katalizatora SCR/NOx poniżej progu, do sprawdzenia/wymiany
    1. Wtryskiwacz Adblue
    2. Sonda NOx z modułem (9821120980)
    3. Katalizator SCR/NOx

    ASO posiada oddzielny interfejs służący do aktualizacji softu zbiornika który podłącza się bezpośrednio do zbiornika omijając sterownik silnika. Od pewnego czasu mają zabronione wykonywanie aktualizacji i funkcja jest zblokowana.
    Informacje dodatkowe: to po wymianie zbiornika na nowy konieczna jest aktualizacja sterownika silnika do najnowszej dostępnej wersji SW/HW.

    Dlatego szukam osoby która będzie wstanie zgrać oprogramowanie z fabrycznie nowego zbiornika i wgrać je do używanego sterownika pompy.
    Pozdrawiam
    Mariusz z Olsztyna
  • #19
    baczynskim6
    Level 2  
    romano713 wrote:
    Na rosyjskim forum też jest dobrze opisana metoda sprawdzania po kolei części tego zbiornika, jestem trochę za słaby w tych pomiarach. Chciałem wstawić link do tego forum,
    ale nie mogę bo mam za mało punktów.

    Podaj jakieś wskazówki do tego rosyjskiego forum, co mam wpisać w Google żeby je odnaleźć?
  • #20
    romano713
    Level 2  
    Dla rozwiązania problemu wspólnie proszę wpisać wyszukiwarce
    ADBLUE Автор Niks5388, 11 мая, 2021
    Z góry przepraszam jeżeli nie wolno podawać inne strony.
  • #21
    mako122
    Level 11  
    romano713 wrote:
    Dla rozwiązania problemu wspólnie proszę wpisać wyszukiwarce
    ADBLUE Автор Niks5388, 11 мая, 2021
    Z góry przepraszam jeżeli nie wolno podawać inne strony.



    https://carmasters.org/topic/45874-adblue/

    Dodano po 21 [minuty]:

    baczynskim6 wrote:
    romano713 wrote:
    Na rosyjskim forum też jest dobrze opisana metoda sprawdzania po kolei części tego zbiornika, jestem trochę za słaby w tych pomiarach. Chciałem wstawić link do tego forum,
    ale nie mogę bo mam za mało punktów.

    Podaj jakieś wskazówki do tego rosyjskiego forum, co mam wpisać w Google żeby je odnaleźć?


    https://carmasters.org/topic/45874-adblue/
  • #22
    lukas_sz
    Level 9  
    Jam pytanie do autora.

    Jako posiadacz 508 bluehdi.....

    Otrzymuje błąd P20E8 świadczący o niskim ciśnieniu mocznika.

    W testach diagbox mam:
    - test wydajności układu - niesprawność wtryskiwacza,
    test sterowania wtryskiwacza - brak defektu,
    - test ogrzewania czujnika nox - brak defektu,
    - test podgrzewania przewodu mocznika - niesprawność podgrzewania,
    - test podgrzewania zbiornika - niesprawność podgrzewania - która się zmieniła na sprawność bo kilkudniowym moczeniu zbiornika w wodzie demineralizowanej,
    - test sterowania przekaźnika systemu nox - brak defektu,
    - kontrola wytworzenia ciśnienia - wciśnięty pedał sprzęgła -[w automacie :)]

    Kolejna rzecz któa mi się rzuca w oczy to info w karcie DENOX 1 - moduł wskaźnika pompy mocznika wyłączony na pusto - o co chodzi????

    Raz podczas testu układu pojawił się błąd - Niesprawność modułu czujnik-pompa mocznika - znikł po naładowaniu akku.

    Teraz pytanie czy ciągle występujący błąd podgrzewania przewodu w teście może powodować brak startu pompy w efekcie mamy błąd ciśnienia?
    Czy aby na pewno problem z pompą?
    Jakieś wskazówki??
  • #23
    085ata13
    Level 2  
    Każdy błąd któregoś elementu w ukl mocznika
    Spowoduje że pompa się nie uruchomi
    Tu wyraźnie jest określone podgrzewanie przewodu
  • #24
    mako122
    Level 11  
    085ata13 wrote:
    Każdy błąd któregoś elementu w ukl mocznika
    Spowoduje że pompa się nie uruchomi
    Tu wyraźnie jest określone podgrzewanie przewodu


    Zdecydowanie trzeba sprawdzić ten obwód podgrzewania bo elektronika jest tak zaprojektowana (opisałem to dokładnie wyżej) że sterownik odczytuje czy dany obwód podgrzewania jest sprawny i decyduje czy pompa ma pracować ( jest bocznik prądowy wpięty w układ w celu pomiaru prądu jaki płynie przez element grzejny)
    Proszę sprawdzić kostki połączeniowe przy zbiorniku. Proszę dokładnie zapoznać się z opisem powyżej jest opisane na których pinach jest zasilanie tego obwodu.

    - test podgrzewania zbiornika - niesprawność podgrzewania - która się zmieniła na sprawność bo kilkudniowym moczeniu zbiornika w wodzie demineralizowanej, - proszę napisać dokładnie o co chodzi zupełnie nie wiem po co moczyć zbiornik w wodzie demineralizowanej? Cały zbiornik?




    Dodano po 1 [minuty]:

    lukas_sz wrote:
    Jam pytanie do autora.

    Jako posiadacz 508 bluehdi.....

    Otrzymuje błąd P20E8 świadczący o niskim ciśnieniu mocznika.

    W testach diagbox mam:
    - test wydajności układu - niesprawność wtryskiwacza,
    test sterowania wtryskiwacza - brak defektu,
    - test ogrzewania czujnika nox - brak defektu,
    - test podgrzewania przewodu mocznika - niesprawność podgrzewania,
    - test podgrzewania zbiornika - niesprawność podgrzewania - która się zmieniła na sprawność bo kilkudniowym moczeniu zbiornika w wodzie demineralizowanej,
    - test sterowania przekaźnika systemu nox - brak defektu,
    - kontrola wytworzenia ciśnienia - wciśnięty pedał sprzęgła -[w automacie :)]



    - test podgrzewania zbiornika - niesprawność podgrzewania - która się zmieniła na sprawność bo kilkudniowym moczeniu zbiornika w wodzie demineralizowanej, - proszę napisać dokładnie o co chodzi zupełnie nie wiem po co moczyć zbiornik w wodzie demineralizowanej? Cały zbiornik?
  • #25
    lukas_sz
    Level 9  
    Kolego już mówię, samochód kupiłem w marcu .... zbiornik wymieniany w 04.2020 r we Francji.
    Po zasięgnięciu języka i zasugerowaniu przez parę osób - padło że w zimie się skrystalizował mocznik i podpowiedzieli żeby spuścić i wypłukać zbiornik.
    Poszedłem dalej ... spuściłem adblue i zalałem wodą demineralizowaną żeby "odmoczyć" filtr.

    Przy testach wychodził błąd podgrzewania zbiornika i podgrzewania przewodu.
    Po moczeniu błąd zbiornika nie występuje - tak jakby się cudownie naprawiła.
    Podgrzewanie przewodu dalej jest sygnalizowane.
    W teście wydajności systemu oczyszczania spalin wyrzuca błąd wtryskiwacza ... wymieniłem ...

    Jutro będę prawdopodobnie na warsztacie to się zrzuci zbiornik i posprawdza.

    Aktualizacja.

    Zbiornik ściągnięty - przewód drożny, przewód oporowy ogrzewania ciągły nie przerwany.
    Nie przechodzi poprawnie testu: ogrzewanie przewodu, ogrzewanie zbiornika.
    Błędy: za małe ciśnienie układu P20E8 - dlatego nie startuje pewnie pompa.
    Elektronika nie uszkodzona mocznikiem - jak nówka.
    Jak uważacie co robić? kupować nowy zbiornik, reanimować elektronikę, wymieniać elektronikę?
  • #26
    085ata13
    Level 2  
    Dobrze by było mieć coś na podmianie
    Coś tam mam tyle że czy ten sam model
  • #27
    michal1226
    Level 2  
    romano713 wrote:
    Witam, dziękuję za informację i wykonaną pracę. Mam podobny problem błąd niskie cisnienie mocznika (peugeot 508). Po krotkim rozłączeniu złącza przy zbiornku przez okolo 30 sek można wykonać test (diagbox) wydajność mocznika- słychać pracę pompy około 5,6 bar, sterowanie przekaznika wtryskiwacza- słychać tykanie . Po tych 30 sek słychać jak rozłącza się przekaznik RL 110 i ciśnienie spada do 4bar, temperatura mocznika do 0 C Ta płytka sterowania mocznikiem blokuje się. Proszę o poradę czy można podać napięcie na stałe na ten przekaźnik lub w jaki sposób odblokować?
    Pozdrawiam.


    Powyższa sekwencja z wyłączaniem zasilania po 30 sek występuje u kilku osób. Ja mam dokładnie tak samo. Jak wyłącze auto to zaraz przy załączeniu zapłonu jest odczyt ciśnienia i odczyt temperatury adblue. Po 30 s nagle wartość ciśnienia zmienia się na 4 bary i temp mocznika na 0 stopni. Mogę uruchomić test przekaźnika i ponownie widzę odczyty ale tylko na 30s.

    Potwierdza to, że przekaźnik działa, czujnik ciśnienia i temperatury działa, komunikacja działa bo diagbox widzi wartości ale dlaczego tylko przez 30 sek?

    Czy komuś udało się rozwiązać problem?
  • #28
    mako122
    Level 11  
    michal1226 wrote:
    romano713 wrote:
    Witam, dziękuję za informację i wykonaną pracę. Mam podobny problem błąd niskie cisnienie mocznika (peugeot 508). Po krotkim rozłączeniu złącza przy zbiornku przez okolo 30 sek można wykonać test (diagbox) wydajność mocznika- słychać pracę pompy około 5,6 bar, sterowanie przekaznika wtryskiwacza- słychać tykanie . Po tych 30 sek słychać jak rozłącza się przekaznik RL 110 i ciśnienie spada do 4bar, temperatura mocznika do 0 C Ta płytka sterowania mocznikiem blokuje się. Proszę o poradę czy można podać napięcie na stałe na ten przekaźnik lub w jaki sposób odblokować?
    Pozdrawiam.


    Powyższa sekwencja z wyłączaniem zasilania po 30 sek występuje u kilku osób. Ja mam dokładnie tak samo. Jak wyłącze auto to zaraz przy załączeniu zapłonu jest odczyt ciśnienia i odczyt temperatury adblue. Po 30 s nagle wartość ciśnienia zmienia się na 4 bary i temp mocznika na 0 stopni. Mogę uruchomić test przekaźnika i ponownie widzę odczyty ale tylko na 30s.

    Potwierdza to, że przekaźnik działa, czujnik ciśnienia i temperatury działa, komunikacja działa bo diagbox widzi wartości ale dlaczego tylko przez 30 sek?

    Czy komuś udało się rozwiązać problem?


    Proszę zwrócić uwagę na opis elektroniki i jej działania na początku tego tematu:

    "UWAGA WAŻNE: zasilanie zbiornika + 12 V złącze J1 (6 - czerwony) pojawia się po przekręceniu kluczyka i zasila zbiornik. Komputer centralny samochodu czeka na odpowiedź po CAN ze zbiornika AdBlue. Jeśli odpowiedzi nie ma to to komputer samochodu odłącza zasilanie +12V zbiornika. Może to być mylnie odczytane przez naprawiającego samochód, że powodem problemów jest brak zasilania +12 na złączu J1. Reasumując jeżeli nie ma komunikacji między zbiornikiem a samochodem albo zbiornik jest odłączony i wymontowany to na złączy J1 na 6 (+12V) napięcie pojawi się tylko na kilka sekund i znika."

    Jeżeli nie ma odpowiedzi po CAN to komputer odłącza zasilanie od zbiornika i elektronika przestaje działać proszę sprawdzić na złączy J1 na pinie nr 6 (+12V) czy jest napięcie 12 V. Prawdopodobnie po 30 s komputer samochodu odcina to napięcie i dlatego są takie objawy.
    Po odcięciu tego napięcia to tak jakby zbiornika niebyło!!!! Samochód go "nie widzi", Każda ponowna próba odpalenia samochodu powoduje że napięcie pojawia się na 30s i jeśli po CAN zbiornik nie wyśle informacji do komputera centralnego auta to komputer samochodu blokuje zasilanie zbiornika do następnego odpalenia samochodu. Jeszcze jedna uwaga ciśnienie 4 bary oznacza że ciśnienie nie ma wcale!!!! pomiar zaczyna się od 4 barów w górę!! jeśli pompa stoi i nie wytwarza ciśnienie to odczyt jest też 4 bary to powoduje że ktoś myśli że ma sprawną pompę skoro odczyt jest 4 bary a to nie jest prawda. Ja miałem silnik w pompie zniszczony mocznikiem, zardzewiały i też miałem odczyt 4 bary.
  • #29
    michal1226
    Level 2  
    Mako122
    Dziekuje bardzo za odpowiedz i za wszystkie informacje jakie umieściłeś w tym temacie. Kawał dobrej roboty !!!

    W pełni się z tobą zgadzam i jest tak jak piszesz. Komputer zrzuca zasilanie z modułu Adblue.

    Sprawdziłem to i potwierdziłem. Nie rozumiem tylko:
    Jeżeli jest problem z komunikacja po CAN to dlaczego pierwsze 30s wszystkie informacje docierają przez złącze OBD do interfejsu diagnostycznego? Tego nie rozumiem. Ręcznie robię test przekaźnika tez zasilanie idzie i wartości ciśnienie, temperatury mocznika prawidłowo się pokazują. W tym czasie mogę wyzwolić tez test wydajności i pompa fizycznie pracuje.
    Wyglada wiec ze wszystkie elementy modułu adblue działają poprawnie tylko od strony sterowani samochodu zrzucane jest zasilanie po czasie.

    Dodam jeszcze ze po skasowaniu błędów pierwsze co wyskakuje to błąd ciśnienie ale dopiero po tym jak samochód rozgrzeje się >55c.
  • #30
    mako122
    Level 11  
    michal1226 wrote:
    Jeżeli jest problem z komunikacja po CAN to dlaczego pierwsze 30s wszystkie informacje docierają przez złącze OBD do interfejsu diagnostycznego?


    Może nie ma problemu z komunikacją tylko zbiornik po uruchomieniu samochodu sam się testuje i testu nie przechodzi!! Wtedy wysyła informację typu " Nie pracuje poprawnie, np. nie wykrywam obwodu podgrzewania mocznika takiego a takiego i proszę dla bezpieczeństwa wyłącz mnie!!!!! Niestety bez znajomości oprogramowania mikroprocesora w zbiorniku i jego logiki działania trudno coś sensownego powiedzieć. Jestem przekonany, że zbiornik dokonuje sprawdzenia swoich obwodów i wysyła komunikat do komputera centralnego samochodu.
    Jakie widzę rozwiązanie?
    Jeśli ktoś ma dostęp do sprawnego zbiornika to warto by wykonać takie testy wykluczające.
    Odpiąć od płytki wszystkie czujnik i grzałki itp. Samą gołą płytkę ale na 100% sprawną podłączyć do auta i zobaczyć czy po 30s zrzuci napięcie jeśli tak to podłączać kolejne peryferia i drogą dedukcji sprawdzić co powoduje zrzucanie napięcia. W każdym obwodzie podgrzewania mocznika jest bocznik po to aby informować komputer zbiornika czy obwód nie ma przerwy albo zwarcia. Czyli komputer zbiornika monitoruje nawet takie rzeczy. Wie czy dany obwód pracuje poprawnie czy nie. Wystarczy, że jeden obwód podgrzewania pobiera zbyt dużo prądu albo jest rozwarty i to już może być powodem, że zbiornik wysyła polecenie do komputera centralnego "wyłącz mnie" bo mam niesprawną grzałkę i nie mogę dalej pracować!!!