Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

mako122 29 Aug 2021 16:46 1032 11
IGE-XAO
  • #1
    mako122
    Level 11  
    W tym temacie umieszczę wszystkie informacje i zdjęcie związane z naprawa zbiornika AdBlue w samochodzie PEUGEOT BOXER III.
    Mam nadzieję, że komuś z kolegów ten materiał będzie pomocny przy podobnej naprawie.

    UWAGA BARDZO WAŻNA INFORMACJA:
    Umieszczam tą informację tutaj aby Koledzy którzy będę próbować naprawić zbiornik nie popełnili takiego błędu jak ja.
    Po naprawie zbiornika uznałem, że błędy które miałem (były to komunikaty tekstowe na desce rozdzielczej:
    1) sprawdź system AdBlue, patrz instrukcja
    2) sprawdź silnik
    3) 300 km do unieruchomienia silnika
    4) zapalona na stałe pomarańczowa lampka silnika)
    Same znikną !!!! Niestety byłem w błędzie bo pomimo naprawionego systemu AdBlue komunikaty nadal się wyświetlały. Skasowanie wszystkich błędów za pomocą komputera serwisowego spowodowało, że system AdBlue nie zgłasza już żadnych błędów i obecnie przejechałem od czasu naprawy 500 km i wydaje się, że wszystko jest OK.


    Nie wszystkie informacje które zamieszczę są na 100% pewne dlatego proszę o poprawienie mnie jeśli ktoś dysponuje sprawdzoną wiedzą na ten temat.
    Poszukuje informacji serwisowej i schematu płytki elektronicznej sterującej pompą AdBlue.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER



    Poszukuje też informacji na temat procedury odpowietrzania zbiornika.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Przed naprawą zbiornika warto zobaczyć ten film: https://youtu.be/UmnpfIcHvlU

    Demontaż zbiornika z samochodu
    ==========================
    W celu naprawy zbiornika konieczny jest demontaż zbiornika z samochodu. W pierwszej kolejności odłączamy akumulator i rozłączamy kostkę zasilającą zbiornik zaznaczoną jako A.
    Zobacz zdjęcia poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Następnie musimy spuścić płyn AdBlue ze zbiornika. W tym celu należy odkręcić śrubę zabezpieczającą korek.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Przekręcić korek do pozycji pokazanej na zdjęciu poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    i ruchami lekko wahadłowymi wysunąć korek z gniazda.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Jeżeli chcemy przyśpieszyć wypływ płynu proszę odkręcić niebieski korek wlewu AdBlue!!!!!
    Następnie podstawiamy coś pod zbiornik żeby nam nie opadł za dużo i odkręcamy 4 śruby mocujące zbiornik kluczem 13

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Teraz odpinamy dwie rurki, jedną do wlewu i drugą odpowietrzającą (są koło siebie) Nie potrzeba do tego żadnych narzędzi, rurki są na szybkozłączki. Należy tylko nacisnąć placami w odpowiednim miejscu i rurka się wypnie.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Opuszamy zbiornik jedną stroną niżej aby mieć lepszy dostęp do rurki i złącza z drugiej strony zbiornika. Wypinamy rurkę i złącze i wyjmujemy zbiornik. Samochodem można jeździć ale po jakimś czasie pojawi się komunika o awarii systemu AdBlue i zacznie się odliczanie do unieruchomienia samochodu. Mamy jeszcze możliwość przejechania 400 km.

    Poniżej widok podwozia po wyjęciu zbiornika:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Zbiornik przykręcony jest do czarnej ramki zakończonej czterema szpilkami (czerwone punkty) za pomocą 4 śrub.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    A - szybkozłączka na przewodzie którym doprowadzany jest mocznik pod ciśnienie do wtryskiwacza. Obok kostka do zasilania obwodu grzejnego.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    B - rurka wlewu mocznika zakończona biegnie do góry do wlewu mocznika.
    E - szybkozłączka rurki B.
    C - szybkozłączka rurki odpowietrzającej zbiornik.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    D - przewód zasilający zbiornik zakończony wtyczką.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER





    Opis płytki elektronicznej:

    Elektronika umieszczona na płytce zarządzą pracą zbiornika oraz wysyła po szynie (magistrali) CAN informacje o stanie zbiornika do komputera centralnego samochodu. Odczytuje dane z dwóch czujników temperatury, jednego czujnika ciśnienia oraz z jednego czujnika poziomu płynu w zbiorniku. Steruje jedną pompą, jednym elektrozaworem, siedmioma obwodami podgrzewania mocznika.
    Płytka posiada 4 złącza do komunikacji z w/w elementami. Zobacz zdjęcie płytki ( złącza J1 i J2 i dwa złącza krawędziowe J3 i J4)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Opis wyprowadzeń złącza J1 w kolejności widocznej na zdjęciu od góry do dołu:

    1 - gruby czarny - zasilanie zbiornika - minus
    2 - cieńszy czarny - podgrzewanie rurki z mocznikiem między zbiornikiem a wtryskiwaczem (wtryskiem) mocznika - minus
    3 - cienki niebieski szyna CAN
    4 - cienki biały szyna CAN
    5 - zielony - podgrzewanie rurki z mocznikiem między zbiornikiem a wtryskiwaczem (wtryskiem) mocznika - plus
    6 - gruby czerwony - zasilanie zbiornika +12V

    Między zbiornikiem AdBlue (koło zbiornika paliwa) a wtryskiwaczem mocznika (w okolicy silnika) biegnie przewód z mocznikiem (zobacz rysunek na dole w załączniku - element oznaczony jak 26) który w zimie narażony jest na przymarzanie. Mocznik w temperaturze poniżej -11" C zamarza i dlatego na całej długości rurka z mocznikiem jest podgrzewana drutem oporowym wtopionym w rurkę. Wyprowadzenia 2 i 5 złącza J1 zasilają właśnie ten drut oporowy. Jest to jeden z siedmiu obwodów podgrzewania mocznika i jedyny zewnętrzny obwód pozostałe 6 obwodów podgrzewania mocznika znajduje się wewnątrz zbiornika AdBlue.

    UWAGA WAŻNE: zasilanie zbiornika + 12 V złącze J1 (6 - czerwony) pojawia się po przekręceniu kluczyka i zasila zbiornik. Komputer centralny samochodu czeka na odpowiedź po CAN ze zbiornika AdBlue. Jeśli odpowiedzi nie ma to to komputer samochodu odłącza zasilanie +12V zbiornika. Może to być mylnie odczytane przez naprawiającego samochód, że powodem problemów jest brak zasilania +12 na złączu J1. Reasumując jeżeli nie ma komunikacji między zbiornikiem a samochodem albo zbiornik jest odłączony i wymontowany to na złączy J1 na 6 (+12V) napięcie pojawi się tylko na kilka sekund i znika.

    Opis wyprowadzeń złącza J2 (zobacz zdjęcie)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    1) para żółty-zielony (zasilanie grzałki 100W) podgrzewanie mocznika w zbiorniku w okolicy filtra przez który pompa zasysa mocznik.
    Grzałka to płytka o rozmiarach 8X8 cm z układem ścieżek oporowych służy do odmrożenia miejscowego mocznika w zbiorniku w okolicy poboru mocznika przez pompę. W czasie silnego mrozu, mocznik w całym zbiornik (16l) może zamarznąć i ta płytka grzejna roztapia lokalnie lód w okolicy filtra żeby pompa mogła zassać mocznik. Grzałka jest umieszona w nierozbieralnej części zbiornika i bez rozcięcia zbiornika nie można się do niej dostać!!!!! Podobnie jak do czujnika poziomu i dwóch czujników temperatury!!!!
    Grzałka w postaci płytki to drugi element grzejny z siedmiu.
    2) para przewodów czarny (minus)- zielonożółty (plus) zasilanie silnika pompy.
    3) para szary-czerwony to zasilanie podgrzewania rurki między filtrem zanurzonym w moczniku a pompą (zobacz zdjęcie poniżej). To trzeci element grzejny z siedmiu.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Opis wyprowadzeń złącza J3 kolejności widocznej na zdjęciu od dołu do góry. Na dole jest nr 1!!!!!! (zobacz zdjęcie)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    styk nr 1 ( pierwszy od dołu!!!) czarny masa - sterowanie elektrozaworem.
    styk nr 2 czerwony plus - sterowanie elektrozaworem.

    kolejne styki to zasilanie czterech pozostałych z siedmiu obwodów grzewczych:
    - obwód biały - para 3 i 7 (przewody białe)
    - obwód niebieski - para 4 i 8 (przewody niebieski)
    - obwód zielony - para 5 i 9 (przewody zielone)
    - obwód żółty - para 6 i 10 (przewody żółte)
    Jak widać po układzie ścieżek cztery w/w układy grzejne są załączane razem tym samym sygnałem i zawsze pracują razem. Jeśli będzie zwarcie jednego będą zwarte pozostałe trzy!!!!

    Cztery w/w obwody grzewcze (biały, niebieski, zielony i żółty) podgrzewają 4 miejsca przepływu mocznika (zobacz zdjęcia poniżej)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    - obwód grzewczy biały podgrzewa mocznik w rurce (kolanku) na wyjściu ze zbiornika.
    - obwód grzewczy zielony podgrzewa pompę mocznika.
    - obwód grzewczy żółty podgrzewa miejsce w pobliżu elektrozawóru i czujnika ciśnienia.
    - obwód grzewczy niebieski podgrzewa akumulator mocznika ( mały zbiornik o pojemności kieliszka w którym mocznik znajduje się pod ciśnieniem około 5-6 barów)







    Opis wyprowadzeń złącza J4 w kolejności widocznej na zdjęciu od dołu do góry. Na dole jest nr 1!!!!!! (zobacz zdjęcie)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    styk nr 1 ( pierwszy od dołu!!!) czerwony zasilanie plus - czujnik ciśnienia mocznika.
    styk nr 2 czarny zasilanie minus - czujnik ciśnienia.
    styk nr 3 żółty sygnał (dane) z czujnika ciśnienia.
    Czujnik mierzy ciśnienie mocznika podawane na wtryskiwacz (powinno wynosić około 5-6 bar). Pompa tłoczy mocznik do małego zbiornika zwanego akumulatorem w którym mocznik jest pod ciśnieniem 5-6 bar. W dalszej części opiszę dokładnie zasadę działania.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    styk nr 4 brązowy - czujnik temperatury znajduje się w okolicy filtra i mierzy temperaturę mocznika w zbiorniku w miejscu jego pobierania przez pompę.
    styk nr 5 jasnobrązowy - czujnik temperatury - drugi koniec (para 4 i 5)
    Uwaga: Czujnik temperatury znajduje w dolej części zbiornika i nie ma do niego dostępu!!! Trzeba rozcinać zbiornik żeby się do niego dostać!!!!
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    styk nr 6 żółty - czujnik temperatury znajduje się w centralnej części płytki grzewczej (opisanej wyżej) i mierzy temperaturę samej płytki grzewczej. (mierzy temperaturę elementu grzewczego a nie temperaturę mocznika jak ten opisany wyżej!!!)
    styk nr 7 niebieski - czujnik temperatury - drugi koniec (para 6 i 7)
    Uwaga: jak wyżej - brak dostępu do czujnika trzeba rozcinać zbiornik!!!!
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    styk nr 8 sygnał (dane) - czujnik poziomu (hallotronowy współpracuje z pływakiem w którym jest magnes stały).
    styk nr 9 biały - nieużywany!!!
    styk nr 10 czarny zasilanie czujnika poziomu minus (masa)
    styk nr 11 czerwony zasilanie czujnika poziomu plus
    Uwaga: Czujnik poziomu znajduje się obok płytki grzewczej w dolej części zbiornika i nie ma do niego dostępu!!! Trzeba rozcinać zbiornik
    żeby się do niego dostać!!!!

    Poniżej zdjęcia czujników i płytki grzewczej. Do tych elementów nie ma dostępu!!! Trzeba rozciąć zbiornik oraz usunąć część obudowy aby uwidocznić czujniki ponieważ są szczelnie zamknięte w puszce plastikowej.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Płytka grzewcza 100W oraz zdjęcie czujnika temperatury umieszczonego bezpośredni na płytce grzewczej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    Czujnik temperatury który mierzy temperaturę płynu (mocznika) w okolicy filtra przez który pompa pobiera mocznik:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Na czerwono zaznaczono miejsce gdzie umiejscowiony jest czujnik temperatury mocznika. Jest to zewnętrzna strona pudełka z czujnikami która ma bezpośredni kontakt z mocznikiem. Czujnik mierzy temperaturę mocznika poprzez ścianę pudełka dlatego tu jest wybrzuszenie dla lepszego kontaktu z płynem.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Na zdjęciu widać też komorę pływaka czujnika poziomu mocznika.

    Czujnik poziomu mocznika składa się z komory w której umieszczony jest pływak z magnesem trwałym ( komora ma bezpośredni kontakt z mocznikiem oraz z płytki z czujnikiem Halla która zamknięta jest w szczelnej obudowie:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Pływak z widocznym wewnątrz magnesem trwałym:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Jak już pisałem wcześniej do w/w czujników nie mamy dostępu bez rozcięcia zbiornika. Możemy pomierzyć jednie 3 kostki połączeniowe na zakończeniu wiązki przewodów która wchodzi do komory umieszczonej w górnej części zbiornika gdzie znajduje się elektronika i pompa. Żółty element to króciec którym pompa pobiera AdBlue ze zbiornika, do tego krócica z drugiej strony podpięty jest filtr.
    Zobacz zdjęcie:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Zdjęcie wiązki z 3 kostkami:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Kostka biała - zasilanie płytki grzejnej
    Kostka czarna - czujnik poziomu płynu
    Kostka szara - dwa czujniki temperatury ( przewody żółte - czujnik temperatury na płytce grzejnej, przewody niebieskie - czujnik temperatury płynu AdBlue)

    TESTOWANIE elementów do których nie mamy dostępu bez rozcinania zbiornika.
    ================================================================
    Testujemy na w/w kostkach białej, czarnej i szarej

    Do kostki białej wchodzą dwa przewody nieco grubsze bezpośrednio z płytki podgrzewającej mocznik.
    Moc płytki 100 W
    Zasilanie 12 V
    Pomiar omomierzem powinien wskazać około 1.8 oma oczywiście w obie strony. Po drodze nie ma żadnych zabezpieczeń itp.

    Do kostki szarej wchodzą dwie pary przewodów:
    para żółta od czujnika temperatury umieszczonego na środku płytki grzewczej - około 11 kiloomów w temperaturze około 17 stopni C
    para niebieska czujnik temperatury mocznika - około 3 kiloomy w w/w temperaturze.

    Do kostki czarnej wchodzą trzy przewody od czujnika poziomu.
    czarny minus
    czerwony plus
    biały sygnał
    czujnik poziomu płynu jest czujnikiem hallotronowym. Zbudowany jest z kilku elementów. Możemy przetestować jedynie opory miedzy przewodami. W kierunku przewodzenia:
    czerwono-biały - około 900 omów
    czerwono-czarny - około 900 omów
    biało - czarny - około 800 omów
    w kierunku zaporowym duży opór.


    Zdjęcie komory z czujnikami widziane od góry (czujniki i płytka grzewcza są z drugiej strony):

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    A - komora w której znajduje się pływak.
    B - czujnik poziomu płynu umieszony po drugiej stronie.
    C - czujnik temperatury mocznika umieszony po spodem.
    D - zaznaczone miejsce gdzie po spodem jest płytka grzewcza.

    Komora przykryta jest białym talerzykiem ze sprężyną. Wewnątrz sprężyny umieszony jest filtr przez który pobierany jest mocznik przez pompę:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    Opis działania czujnika poziomu AdBlue.
    ===========================================
    Zbiornik ma pojemność około 16 litrów co pozwala na przejechanie bez tankowania mocznika około 6 tyś km.
    Czujnik poziomu jest umieszczony w zbiorniku mniej więcej w połowie wysokość zbiornika i pływak może poruszać się w swojej komorze około 6 cm góra - dół. Z tego powodu czujnik nie odczytuje poziomu płynu w zbiorniku od 0 do 16 litrów, a jedynie pracuje w pewnym określonym zakresie.
    Jeśli w zbiorniku jest 8 lub więcej litrów mocznika, pływak jest zawsze w maksymalnym górnym położeniu i nie jest możliwe odczytanie dokładnie ile jest mocznika w zbiorniku (np. może być 8 a może być 16 litrów!!!). W takim przypadku elektronika otrzymuje sygnał, że mocznika jest więcej niż 8 l (o ile więcej? tego nie wie!!) Uznaje jednie, że jest na pewno wszystko OK. Na tablicy rozdzielczej nie pojawi się żaden komunikat do czasu aż poziom mocznika nie spadnie poniżej 8 litrów!!
    Przy spadku poziomy mocznika poniżej 8 litrów zaczyna powoli opadać pływak i samochód otrzymuje informację że w zbiorniku pozostało mocznika na 2400 km to powoduje zapalenie na chwilę kontrolki od AdBlue i pojawienie się komunikatu, że możemy przejechać jeszcze 2400 km. W miarę jak pływak opada w dół pojawiają się kolejne komunikaty że możemy przejechać odpowiednio mniej kilometrów. Dzieje się tak do czasu, aż pływak osiągnie dolne położenie, wtedy pojawia się komunikat, że możemy jeszcze przejechać 600 km. W tym wypadku kontrolka od AdBlue już świeci się cały czas i co 50 km pojawi się komunikat o konieczności dolaniu AdBlue.
    Po przejechaniu 600 km pojawi się komunikat, że samochód został zablokowany. Trzeba dolać min 4 l płynu aby odblokować samochód.

    Opis działania układu hydraulicznego umieszonego w zbiorniku
    ================================================
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    W skład układu hydraulicznego wchodzi:
    1) filtr mocznika umieszony w nierozbieralnej części zbiornika.
    2) pompa napędzana małym silnikiem elektrycznym na prąd stały.
    3) elektrozawór.
    4) czujnik ciśnienia.
    5) akumulator mocznika (mały zbiornik wielkości kieliszka w którym mocznik jest pod ciśnieniem około 5-6 bar, którego jedną ścianę stanowi tłoczek na który wywiera nacisk ściśnięta wstępnie sprężyna). Akumulator mocznika swoją budową przypomina strzykawkę w której na tłoczek naciska wstępnie ściśnięta sprężyna. Podczas ładowania akumulatora tłoczek przesuwa się pod wpływem tłoczonego przez pompę płynu AdBlue pokonując nacisk wytworzony przez sprężynę. Dzięki sprężynie mocznik w akumulatorze pozostaje pod stałym ciśnieniem 6 bar. Takie rozwiązanie powoduje, że pompa elektryczna nie pracuje cały czas jedynie uruchamiana jest na chwilę żeby uzupełnić mocznik w akumulatorze.

    Zasada działania całego układu dozowania mocznika jest dość prosta. Mocznik pobierany jest ze zbiornika przez pompę i tłoczony do akumulatora. Pompa działa tak długo aż w akumulatorze wytworzy ciśnienie około 6 bar. Ciśnienie w akumulatorze kontrolowane jest przez czujnik ciśnienia. Aby zapobiec cofaniu się mocznika (który jest pod ciśnieniem) z akumulatora z powrotem do zbiornika między akumulatorem a pompą znajduje się elektrozawór.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Kliknij na obrazek.

    Pompa zębata nie jest pompą szczelną mam tu na myśli stan kiedy pompa nie pompuje to ciecz już przepompowana do akumulatora bez problemu może się przecisnąć miedzy kołami zębatymi i wrócić do zbiornika.
    Z tego powodu konieczny jest elektrozawór który w takim przypadku zapobiega cofaniu już przepompowanego do akumulatora mocznika.


    Wykonywany jest następujący cykl pracy:
    Czujnik ciśnienia stale monitoruje ciśnienie w akumulatorze. Podczas jazdy samochodem mocznik pod ciśnieniem podawany jest na wtryskiwacz mocznika, który wtryskuje w miarę potrzeby kolejne porcje co powoduje spadek ciśnienia mocznika w akumulatorze. Jeżeli ciśnienie spadnie do dolnej granicy elektrozawór się otwiera i pompa ponownie ładuje akumulator. Po naładowaniu akumulatora pompa zatrzymuje się a elektrozawór zamyka się. Taki stan trwa do czasu kolejnego spadku ciśnienia mocznika w akumulatorze i cykl się powtarza.



    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Opis zdjęcia:
    A+B - akumulator
    część A - okrągła puszka zawiera sprężynę zakończoną tłoczkiem.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    część B - mieści w środku komorę o objętość kieliszka wypełnioną mocznikiem. Jedną ścianę komory stanowi tłoczek.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Pomiędzy częścią A i B znajduje się metalowy pierścień łączący obie części a na tłoczek nałożony jest gumowy kapturek który pełni rolę uszczelnienia. Zapobiega przedostawaniu się mocznika do puszki ze sprężyną. Zobacz zdjęcia poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Na zdjęciach poniżej uszkodzony silnik (przez dłuższy czas był zalany mocznikiem i uległ korozji):

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Widoczna na zdjęciu dioda zabezpieczająca to TRANSIL DWUKIERUNKOWY P6KE

    Wikipedia:
    Transil (Transient Voltage Suppressor, TVS) – wyspecjalizowana dioda zabezpieczająca, chroniąca czułe elementy elektroniczne przed skutkami przepięć, stosowana często do tłumienia przepięć i impulsów o wysokim napięciu. Działa podobnie jak warystor, lecz jest od niego dużo szybsza. Po przekroczeniu napięcia progowego zaczyna gwałtownie przewodzić. Podstawową zaletą transila jest bardzo krótki czas reakcji - rzędu 1 pikosekundy. Popularna seria 1.5KE pozwala na wytracenie 1500 W mocy szczytowej przez krótki czas. Transil może być zarówno jedno jak i dwukierunkowy.

    Pompa:
    Jest to prosta pompa zębata. Jedna zębatka napędzana jest przez silnik (pokazany wyżej) a druga zębatka napędzana jest bezpośrednio przez pierwszą zębatkę. Zobacz https://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_z%C4%99bata

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER
    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Zewnętrzna ścianka pompy zawiera element grzejny (obwód zielony). Widoczne dwa otwory zabezpieczone oringami. Jednym zasysany jest mocznik do pompy a drugim mocznik tłoczony jest przez koła zębate pompy do akumulatora.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Korpus pompy w którym umieszczony jest silnik.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Komora pompy w której pracują dwa koła zębate. Uszczelnienie - fioletowy oring.

    Czujnik ciśnienia:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Gniazdo w którym umieszony jest czujnik ciśnienia:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Czujnik ma oring uszczelniający, na wcisk włożony jest w gniazdo i jest zabezpieczony dwoma śrubami.
    Jest problem z odkręceniem tych śrub ponieważ mają nietypowe łby.

    Elektrozawór:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Gniazdo elektrozaworu:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Podobny montaż jak czujnika ciśnienia i ten sam problem z odkręceniem przez nietypowe łby śrub!!!

    Wszystkie w/w elementy montowane są do korpusu wykonanego z tworzywa w którym znajdują się kanaliki przez które przypływa mocznik od pompy do akumulatora. Ze względu na dużo połączeń hydraulicznych (oringi i szybkozłączki) mogą pojawiać się przecieki mocznika który powoduje korozję. Rozebranie zbiornika jest proste nie wymaga narzędzi specjalistycznych. Wszystkie śruby mają łby na torx oprócz czterech o których pisałem wcześniej. Trzeba zachować dużą czystość montażu ponieważ jest dużo uszczelnień na oringi i nawet włos jak podejdzie pod oring może powodować przeciek.




    cdn..
  • IGE-XAO
  • #2
    melas
    Level 30  
    Witam
    Nie spotkałem się jeszcze z opisem lub dokładnym schematem modułów elektronicznych stosowanych w samochodach, jedynie szczątkowe informację na schematach serwisowych że np. Napięcie wychodzi z bloku elektronicznego lub z tranzysora ewentualnie z przekażnika. Reszta to schematy instalacji opisy kostek itd.
    Też reanimuje te systemy adblue niestety trzeba działać w oparciu o wlasne próby i doświadczenia. Działam głównie w grupie PSA dużo pomiarów trzeba sobie zapisywać głównie poziomy napięć z czujników dobrze pracujących aby mieć do porównania przy szukaniu tych uszkodzonych. Pompa, czujnik ciśnienia, grzałki wtrysk łatwe do sprawdzenia. Elektronika jeśli jest skorodowana od oparów mocznika to lepiej dać sobie spokój wiecznie coś. A to niestety ich wada. To chyba wszystko co mogę dodać.

    Dodano po 31 [sekundy]:

    Dodano po 8 [minuty]:

    A jeszcze dodam że sonda NOX jest wpięta w ten sam CAN i nieraz masz błąd komunikacji z systemem NOX to dotyczy on zarówno sondy jak i modułu a uszkodzone jest jedno np.
  • IGE-XAO
  • #3
    mako122
    Level 11  
    melas wrote:
    Witam
    Nie spotkałem się jeszcze z opisem lub dokładnym schematem modułów elektronicznych stosowanych w samochodach, jedynie szczątkowe informację na schematach serwisowych że np. Napięcie wychodzi z bloku elektronicznego lub z tranzysora ewentualnie z przekażnika. Reszta to schematy instalacji opisy kostek itd.
    Też reanimuje te systemy adblue niestety trzeba działać w oparciu o wlasne próby i doświadczenia. Działam głównie w grupie PSA dużo pomiarów trzeba sobie zapisywać głównie poziomy napięć z czujników dobrze pracujących aby mieć do porównania przy szukaniu tych uszkodzonych. Pompa, czujnik ciśnienia, grzałki wtrysk łatwe do sprawdzenia. Elektronika jeśli jest skorodowana od oparów mocznika to lepiej dać sobie spokój wiecznie coś. A to niestety ich wada. To chyba wszystko co mogę dodać.

    Dodano po 31 [sekundy]:


    Dziękuje za odpowiedź. Proszę śledzić to co pisze i ewentualnie jak coś jest źle to proszę o poprawienie, bo nie chcę wprowadzać czytających w błąd. Sam walczę z tym tematem od dość dawna i trochę rozpracowałem temat dlatego może się komuś przyda ta wiedza.
    Mam pytanie. Jeśli podmienię samą płytkę elektroniczną na inną z innego zbiornika czy jest konieczna adaptacja?
  • #4
    melas
    Level 30  
    Podmieniasz i nie ma żadnych adaptacji. Jedynie reset systemu NOX i napełnianie ukłądu po zmontowaniu.
  • #5
    mako122
    Level 11  
    W tym miejscu umieszczę wszystkie informacje jakie udało mi się zdobyć na temat płytki SCR UNIT, podzespołów użytych do jej budowy itp.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Schemat blokowy:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Selective Catalytic Reduction (SCR)

    Jak działa blok SCR
    Blok SCR steruje pompą, która pobiera AdBlue ze swojego zbiornika i wstrzykuje go zaworem dozującym, do gazów wydechowych diesla. Aby zoptymalizować zużycie paliwa, czujnik gazu znajduje się po procesie redukcji katalitycznej, a jego informacje są przesyłane do ECU silnika wysokoprężnego, który łączy te informacje ze stanem silnika i przekazuje do jednostki SCR dokładne informacje dotyczące odpowiedniej ilości płynu AdBlue do podania .

    1) control unit (na schemacie blokowym) na płytce oznaczony jako U300 to 16-bit Microcontrollers with R8C CPU Core o oznaczeniu R5F21368WKFP

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    2) pump driver (sterownik silnika pompy) - składa się z układu serującego i mostka H

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    układ sterujący (oznaczony jako U320) to L99H01 - Motor Bridge Driver For Automotive Applications
    schemat blokowy sterownika L99H01:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    mostek H to cztery MOSFET-y oznaczone jako Q321, Q322, Q323 i Q 324 to STD95N4F

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Mostek H umożliwia zmianę kierunku obrotów silnika kliknij na animację poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Nasuwa się pytanie w jakim celu zastosowano mostek H? Może ktoś z kolegów zna odpowiedź?
    Silnik zasilany jest dwoma przewodami zielono- żółtym i drugim czarnym.
    Jeśli na czarnym jest minus to pompa ładuje akumulator i wytwarza potrzebne ciśnienie.
    Przy odwróceniu biegunów zasilania pompa pracuje "do tyłu" czyli obniża ciśnienie i pompuje mocznik do zbiornika.
    Możliwe że po wyłączeniu silnika ma to zapobiegać utrzymywaniu wysokiego ciśnienie w akumulatorze i przewodzie zasilającym wtryskiwacz i samym wtryskiwaczu? Może ktoś z kolegów wie o co tu chodzi?

    3) valve driver - sterownik elektrozaworu oznaczony jako U340 to VN5E160A

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    schemat blokowy sterownika VN5E160A :

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    Podgrzewanie

    4) heaters driver - sterownik podgrzewania - składa się z dwóch układów. Jeden to sterownik płytki grzejnej 100W 12V oznaczony jako U200 jest nim układ VN5E010FH

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    drugi to układ służący do podgrzewania przewodu miedzy zbiornikiem a wtryskiwaczem długości około 2 m. Przewód biegnie pod podwoziem i jest narażony na zamarzanie dlatego na całej długości jest podgrzewany. Jest to jedyny obwód grzewczy który znajduje się poza zbiornikiem. Sterowanie tego obwodu wyprowadzone jest na zewnątrz zbiornika złączem J1 pin 2 i 5 (zobacz zdjęcie poniżej)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Za sterowanie tego obwodu odpowiedzialne są trzy elementy oznaczone na zdjęciu jako:
    U210 - VN5E010FN - układ już opisany wyżej oraz
    U211 i U212 - VND14NV04
    W skład tego obwodu wchodzi też bocznik prądowy R220 o wartości R010 który służy do pomiaru prądu pobieranego przez przewód grzejny a dokładnie do kontroli tego obwodu. Spadek napięcia jaki powstaje na R220 jest odczytywany przez mikrokontroler i na tej podstawie procesor kontroluje zwrotnie poprawność działania tego obwodu grzejnego, wykrywa przerwę lub uszkodzenie.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    5) tank pipes heaters - podgrzewanie rurek w zbiorniku - obwodami grzejnymi steruje układ U230 - VND7140AJ12

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Układ VND7140AJ12 to sterownik dwukanałowy (double channel high-side driver with CurrentSense analog
    feedback for automotive applications). Jeden kanał (ścieżka zaznaczona na czerwono) zasila przewód grzejny między zbiornikiem a pompą (czarna kostka połączeniowa na szarych przewodach) Zobacz zdjęcie poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Drugi kanał (ścieżka zaznaczona na niebiesko) zasila 4 obwody grzejne opisany wcześniej jako obwód grzejny biały, zielony, niebieski i żółty. Zobacz zdjęcie poniżej:

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Żółta ścieżka to minus wspólny dla 4 obwodów.

    6) CAN bus - na płytce układ o oznacznie U350 to TJA1057 (High-speed CAN transceiver)

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Obszar otoczony czerwonymi kropkami to elementy toru wejściowego CAN zakończony układem U350.
    CAN znajduje się na złączu J1 piny 3 i 4.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER


    ZASILANIE
    -------------------------------------------

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Cała płytka elektroniczna zasilana jest napięciem 12V na pinach 1 i 6 złącza J1. Można wyróżnić dwa główne obwody:
    jeden wysokoprądowy 12V i drugi niskoprądowy 5V stabilizowany który zasila mikrokontroler oraz układy bezpośrednio współpracujące z mikrokontrolerem (czujnik poziomu płynu, czujniki temperatury CAN itp.)
    Po przekręceniu kluczyka w stacyjce w pierwszej kolejności uruchomiony zostaje mikrokontroler który zasilany jest napięciem +5V. Źródłem tego napięcia jest układ U120 - L4993 to wysoce specjalizowany 5V stabilizator napięcia szczegółnie polecany do zasilania mikrokontrolerów ze względu na dodatkowe funkcje typu resetowanie i watchdog.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Na płytce powyżej układu U120 znajduje się drugi stabilizator +5V U130 jest to układ L5150 GJ

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    Obwód wysokoprądowy 12V jest sterowany przez mikrokontroler poprzez przekaźnik RL110 - OMRON G8NB - 1.
    Należy sądzić, że przekaźnik zasila obwód wysokoprądowy ( pompa, elektrozawór, obwody grzejne) tylko w pewnych okolicznościach a nie na stałe bo inaczej nie było by sensu umieszczać przekaźnika w obwodzie.

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER

    cdn..................

    Przygotowuje schemat blokowy i porady jak sprawdzić poszczególne części. Chwilowo mam na to mało czasu ale jeśli ktoś ma jakiś problem proszę pisać postaram się pomóc.
  • #6
    melas
    Level 30  
    Witam
    Szacun za opracowanie tematu.
    Nie zagłębiałem się nad tą elektroniką aż tak dogłębnie, moim zdaniem pompa raczej chodzi w jedną strone a ciśnienie reguluję elektrozawór, (regulator ciśnienia) który jest w układzie także nie ma sensu sterować pompą w dwie strony.
    Pozdrawiam Miras
  • #7
    mako122
    Level 11  
    melas wrote:
    Witam
    Szacun za opracowanie tematu.
    Nie zagłębiałem się nad tą elektroniką aż tak dogłębnie, moim zdaniem pompa raczej chodzi w jedną strone a ciśnienie reguluję elektrozawór, (regulator ciśnienia) który jest w układzie także nie ma sensu sterować pompą w dwie strony.
    Pozdrawiam Miras


    Dzięki za zainteresowanie tematem. Cała ta elektronika wydaje mi się grubo przesadzona w stosunku do tego co ma robić!!
    Nie przypuszczałem, że sterowanie tym silnikiem będzie aż tak skomplikowane. Wygląda na to że ma możliwość zmiany kierunku bo po co ten mostek H? A może ja o czymś nie wiem? Może taki mostek może pełnić jakąś inna funkcję? Wgląda na to, że mikroprocesor może też sterować liczbą obrotów silnika czyli wydajnością pompy co też wydaje mi się nie do końca jest potrzebne. Czekam na dalsze uwagi, może wspólnie uda się rozpracować temat. Pozdrawiam.
  • #8
    mako122
    Level 11  
    melas wrote:
    Podmieniasz i nie ma żadnych adaptacji. Jedynie reset systemu NOX i napełnianie ukłądu po zmontowaniu.


    Proszę o informacje czy reset system NOX jest konieczny? Czy jak nie zrobię resetu to układ nie "wystartuje" ?
    Co do odpowietrzania to u mnie było tak, że podczas jazdy pokazywał błędy ale w miarę pokonywania kolejnych kilometrów wszystko wróciło do normy. Tłumaczę to w ten sposób, że powietrze zostało z czasem usunięte przez wtryskiwacz i na miejsce powietrza wszedł mocznik. Czy to możliwe?
  • #9
    romano713
    Level 2  
    Witam, dziękuję za informację i wykonaną pracę. Mam podobny problem błąd niskie cisnienie mocznika (peugeot 508). Po krotkim rozłączeniu złącza przy zbiornku przez okolo 30 sek można wykonać test (diagbox) wydajność mocznika- słychać pracę pompy około 5,6 bar, sterowanie przekaznika wtryskiwacza- słychać tykanie . Po tych 30 sek słychać jak rozłącza się przekaznik RL 110 i ciśnienie spada do 4bar, temperatura mocznika do 0 C Ta płytka sterowania mocznikiem blokuje się. Proszę o poradę czy można podać napięcie na stałe na ten przekaźnik lub w jaki sposób odblokować?
    Pozdrawiam.
  • #10
    mako122
    Level 11  
    romano713 wrote:
    Witam, dziękuję za informację i wykonaną pracę. Mam podobny problem błąd niskie cisnienie mocznika (peugeot 508). Po krotkim rozłączeniu złącza przy zbiornku przez okolo 30 sek można wykonać test (diagbox) wydajność mocznika- słychać pracę pompy około 5,6 bar, sterowanie przekaznika wtryskiwacza- słychać tykanie . Po tych 30 sek słychać jak rozłącza się przekaznik RL 110 i ciśnienie spada do 4bar, temperatura mocznika do 0 C Ta płytka sterowania mocznikiem blokuje się. Proszę o poradę czy można podać napięcie na stałe na ten przekaźnik lub w jaki sposób odblokować?
    Pozdrawiam.


    Czy rozebrał Pan zbiornik? Jeśli nie to od tego trzeba zacząć. Konieczna jest choć wzrokowa inspekcja elektroniki. Bardzo często następuje zachlapanie płytki ponieważ występuje jakiś przeciek. Jak będzie Pan czekał i kombinował to popełni Pan taki błąd jak ja. Dojdzie do uszkodzeni płytki przez mocznik. Można bez problemu podać na stałe 12V na przekaźnik ale nic to nie da. Podejrzewam że jest jakiś przeciek który jak nie zostanie wykryty w porę zniszczy elektronikę. Podstawa to zdemontować zbiornik odkręcić 12 śrub i zajrzeć to tej komory gdzie jest pompa i elektronika.
    Sprawdź pod samochodem czy nie ma gdzieś wycieku mocznika koło wtryskiwacza albo na przewodzie miedzy zbiornikiem a wtryskiwaczem.
    Widać bardzo charakterystyczne białe kryształki mocznika.
    Jeszcze jedna uwaga jak ciśnienie spada do 4 bar to równie dobrze ciśnienie jest 0 bar ponieważ nigdy nie pokazuje poniżej 4 bar. Nawet gdyby pompy nie było też będziesz miał 4 !!!
    Druga uwaga pisałem o tym wyżej jak ze zbiornikiem jest coś nie tak albo zbiornik nie może się dogadać po CAN z komputerem centralnym samochodu, komputer centralny odcina zasilanie do zbiornika po dość krótkim czasie i zbiornik jest bez zasilania. Trzeba by sprawdzić u Ciebie czy po tych 30 s masz nadal napięcie na złączu J1

    Przekaźnik RL110 sterowany jest przez mikrokontroler, można przeciąć ścieżkę i podpiąć go na stałe do 12V ale jestem przekonany, że nic to nie da. Skoro mikrokontroler podejmuje decyzję o odłączeniu tego obwodu to zapewne podejmie jeszcze inne decyzje np. nie będzie sterował pompą bo po co skoro chwilę wcześniej pozbawił pompę zasilania!!!
  • #11
    romano713
    Level 2  
    Trzykrotnie rozbierałem zbiornik, żadnych przecieków nie widać , sprawdzałem zawór, pompę, drożność przrewodu i wtryskiwacz. Opróżniałem i nalelniałem zbiornik okolo 10l fizycznie i diagbox. Dolewałem Tunapa. Tak jak Pan sugeruję że sterownik mocznika nie może dogadać się z ECU samochodu. W parametrach denox 1 : Szacowane zestarzenie katalizatora cieplnego -100%. Może ECU jest zaprogramowane że trzeba wymienić zbiornik programowo w serwisie ? Też nie jestem pewien czy stan akumulatora ma znaczenie, bo ma około 60% szybko wchodzi w stan oszczędzania energii. W wolnej chwili jeszcze raz zdejmę zbiornik i miernikiem sprawdzę wszystkie parametry.
  • #12
    mako122
    Level 11  
    romano713 wrote:
    Może ECU jest zaprogramowane że trzeba wymienić zbiornik programowo w serwisie ?


    Moim zdaniem nie! Nawet podmiana płytki elektronicznej nie wymaga jakiś specjalnych działań. A czy próbowałeś resetować albo przeprowadzić procedurę odpowietrzania?
    W serwisie po wymianie zbiornika robią procedurę odpowietrzania. Ja nie robiłem i początkowo były błędy ale z czasem jak powietrze poprzez wtryskiwacz zostało usunięte wszystko błędy zniknęły same. Moim zdaniem nie trzeba robić żadnej adaptacji ale warto usunąć wszystkie błędy jakie są zapisane w ECU. Nie każdy fachowiec potrafi usunąć wszystkie błędy zapisane w ECU. Mam kontakt z fachowcem który się na tym doskonale zna ale to kawał drogi od Ciebie. Ja bym póki co nie demontował kolejny raz zbiornika a raczej skasował porządnie błędy. Ja kupiłem uszkodzony zbiornik na allegro który miał płytkę z elektroniką nie uszkodzoną i dokonałem podmiany i jest OK. Cała elektronika myślę że jest taka sama we wszystkich samochodach PSA ale sądzę, że nie można podmienić płytki z innego modelu samochody ponieważ jestem prawie na 100% pewny że fizycznie wygląda tak samo ale jest inaczej oprogramowana np. zbiorniki maja różną pojemność itp. i w oprogramowaniu chyba są z tego powodu inne wartości zapisane.

    Próbowałeś skasować błędy? Jeśli tak to czy wszystko wraca do normy, gasną kontrolki od AdBlue? Powinno wrócić wszystko do normy po skasowaniu a jeśli jest nadal coś uszkodzone to błędy wracają ale dopiero po przejechaniu powiedzmy 10 km a nie od razu. AdBlue zaczyna działać jak silnik się rozgrzeje.

    Jeszcze jedna ważna uwaga nie należy odpinać zbiornika bez uprzedniego odpięcia akumulatora!!! To może generować błędy a nawet powodować brak komunikacji po CAN !!! Dla pewności odepnij akumulator odczekaj kilka minut i podłącz ponownie akumulator.

    Dodano po 36 [minuty]:

    romano713 wrote:
    Też nie jestem pewien czy stan akumulatora ma znaczenie, bo ma około 60% szybko wchodzi w stan oszczędzania energii.


    Zobacz to:
    cytuję :
    Zacznij od sprawdzenia stanu akumulatora. Miałem taki sam problem. Błąd P20E8 niskie ciśnienie w układzie adblue. Błąd był spowodowany brakiem odpowiedniego napięcia na pompie. Problemem był słaby akumulator. Po wymianie akumulatora na nowy problem ustąpił. Dodam że samochód odpalał bez problemu dopiero po sprawdzeniu akumulatora miernikiem wyszło że jest już zużyty. Mój samochód peugeot 508 gt 2.0 180km 2015

    https://peugeot.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=283460