Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nauka przewijania prostych silników

Tuning Marek 29 Aug 2021 17:51 681 21
  • #1
    Tuning Marek
    Level 21  
    Witam czy może ktoś ze znawców tematów prowadzić nauke przewijania od najprostszej teorii po naukę przewijania prostych silników sposobu nawijania i przeliczania tak praktycznie jak to na filmie np:https://www.youtube.com/watch?v=rJb6AV8KyWk
    https://www.youtube.com/watch?v=ps0vq-WaPO0 dziekuje.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Helpful post
    #2
    trojan 12
    Level 33  
    Do tego służy Poradnik przewijania silników indukcyjnych. Niebieska okładka B6.
    Poradnikiem nie pomogę bo pożyczyłem i nikt nie ma ochoty się przyznać.
    + Atlas uzwojeń. Czerwona okładka A4.
  • #3
    Tuning Marek
    Level 21  
    Ale mi chodzi o wyjaśnienie normalnie jako praktyka w szkole nauczyciel wiedział niewiele i dlatego fajnie by było opisać początki i jak przewijać krok po kroku . Jest wiele filmów w różnych językach , ale polskiego filmu nie ma , nie chodzi tu , że ktoś komuś robotę zabierze piszę tu czysto nauczająco dla niedouczonych .
  • Helpful post
    #4
    trojan 12
    Level 33  
    Zacznijmy od tego co wiesz.
    Czyli masz puste żłobki i co dalej. Trzeba spisać jakie było stare uzwojenie, ilość biegunów- to widać na tabliczce w oznaczeniu.
    Nie zaszkodzi zrobienie zdjęć- dużo więcej jak jedno bo może się to przydać.
    Jaki typ uzwojenia- 1 warstwowe, 2 warstwowe...
    Każde uzwojenie różni się długością cewek.
  • #5
    Tuning Marek
    Level 21  
    Zacznijmy od podstaw, ale nie lepiej by było filmik jako poradnik czyli te poskoki i dlaczego raz jest 5 biegunów raz więcej, czyli może najprostszy trójfazowy. I po co jedno warstwowe lub dwuwarstwowe, przecież nie można od razu jedno i więcej zwoi? Czyli za dużo to trudno się wsypuje? Ja przepraszam za brak wiedzy ponieważ zawsze mnie to nurtowało, ale w szkole nauczyciel po prostu czytał suchą teorie. Pamiętam, że są uzwojenia faliste i pętlicowe i na tym koniec. I dlaczego i kiedy się je stosuje, raz te, raz drugie po prostu tak jak praktyk by tłumaczył na warsztatach. Może jako film i powoli żeby większa społeczność nadążyła, byłby to super temat. Dziękuje.
  • #8
    Tuning Marek
    Level 21  
    Wiem, są książki, ale można wiele czytać, a jak ktoś tłumaczy po prostu, tak fachowo i z praktyki, to jest więcej jak poradnik. Dziękuje.


    https://www.youtube.com/watch?v=GDKZBBmvJiI jak ktoś dałby radę taki filmik zrobić i tłumaczyć dlaczego on zaznaczył sobie wycinek komutatora dlaczego w tym a nie innym złobku nawija i dlaczego do drugiego w tym miejscu nawija do wycinka komutatora myślę że jak się podstawy złapie to inaczej się juz patrzy na wirnik
  • #10
    Tuning Marek
    Level 21  
    No tak, to są proste sprawy, ale niech ktoś powie np. że trzeba nawijać w tę sama stronę uzwojenia? Czy nie? Takie praktyczne.
    Zawsze myślałem, że cewka powinna być nawinięta naprzeciw do drugiego nabiegunnika i tak samo podłączone, czyli z jednej strony początek cewki, a po drugiej stronie koniec, a oni nie przerywają drutu tylko przesuwa i dalej nawija i takich rzeczy nie rozumie.


    https://www.youtube.com/watch?v=_7evpEyw2RE coś takiego
  • #12
    Tuning Marek
    Level 21  
    No właśnie nie dlatego, że ok powiedzmy mam silnik trójfazowy, najprostszy klatkowy i rozumiem, że muszę mieć zawsze biegunów razy 3? Bo trzy fazy? A dlaczego są jednowarstwowe a dwuwarstwowe? Dlaczego nawija w tym miejscu a nie innym, takie praktyczne zdania które zostaną w pamięci.
    A gdzie silnik jednofazowy, gdzie są różne uzwojenia pomocnicze, a wirnik silnika komutatorowego? Fajnie jakby np. każdy filmik dotyczył innego silnika czyli komutatorowy, trójfazowy, jednofazowy klatkowy, silnik DC itp.
  • #14
    Tuning Marek
    Level 21  
    Wiem jak je pomierzyć i podłączyć, tylko po prostu kuźwa za przeproszeniem w szkole, jak ktoś nie umiał wytłumaczyć to tylko czas zmarnowany mieliśmy, bo głowa chłonna, ale samemu nie wolno rzeźbić, zawsze musi ktoś podstawy nauczyć, bo jak źle się nauczy, to już błędnie będzie robił.
    Dlatego wielu jest na pewno jak ja ciekawych i niedouczonych, czego się nie wstydzę napisać i powiedzieć.

    https://www.youtube.com/watch?v=4yAF3JZlBwE

    Dodano po 9 [minuty]:

    https://www.youtube.com/watch?v=rmKX5aDUm7w żeby ktoś umiał taki filmik nagrać po polsku.
  • Helpful post
    #15
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Tuning Marek wrote:
    A dlaczego są jednowarstwowe a dwuwarstwowe? Dlaczego nawija w tym miejscu a nie innym, takie praktyczne zdania które zostaną w pamięci.

    Tak na szybko, w uzwojeniach dwuwarstwowych przede wszystkim możemy skrócić poskok, co ma wpływ na pracę maszyny, na ilość drutu, możemy też zastosować więcej gałęzi równoległych ale z zasady są bardziej pracochłonne. Uzwojenia jednowarstwowe są proste w wykonaniu ale mają pewne ograniczenia względem dwuwarstwowych. Tyle, że te wszystkie informacje i wiele innych masz zawarte w materiałach, które już zostały zamieszczone. Wiedzy na tak rozległy temat nie podjął bym się przekazać tu na forum, czasu by mi brakło. Czytaj to co dostałeś i później pytaj czego nie rozumiesz. Najpierw zapoznaj się podziałem uzwojeń bo to podstawa, a później studiuj każde uzwojenie, miej przed sobą schemat i czytaj wszystko na jego temat. Zacznij od uzwojeń jednowarstwowych, nie zajmuj się wszystkimi na raz bo się pogubisz.
  • Helpful post
    #16
    trojan 12
    Level 33  
    Widzę, że musimy zacząć jeszcze wcześniej:
    Silniki elektryczne:
    1 - silniki komutatorowe - szeregowe,
    - bocznikowe - uzwojony stojan/magnesy,
    2 - silniki indukcyjne,
    - silniki klatkowe zwarte,
    - silniki pierścieniowe,
    - silniki jednofazowe,
    ----silniki z fazą rozruchową zwartą, np silniczek od pompki z pralki,
    ----silniki z rozruchem kondensatorowym - odmiana z odśrodkowym wyłącznikiem.
    Nie prowadziłem dalszego podziału ze względu na konstrukcję, sposoby chłodzenia, sposoby zwojenia, wykonywania cewek czy izolacji żłobkowej.
    Jak czegoś nie wiesz pytaj zanim przejdziemy dalej.
    Koledzy czy moderatorzy pomogą jak coś pominąłem lub zbytnio uprościłem. Normalnie bierze się silnik do danego zastosowania i nie musi się nad tym zastanawiać.
  • #17
    Tuning Marek
    Level 21  
    Tak, wiem i dziękuje kolegom za odpowiedzi, ponieważ jak się patrzy na schematy uzwojeń to jest oczopląs, dlatego musi być jak najprostszy silnik. I dlatego chodzi o to ułożenie w żłobkach odnośnie komutatora lub silnika klatkowego.
  • #18
    Elmont
    Level 24  
    Drogi kolego, czy chcesz teoretyzować, czy nabyć praktycznych umiejętności. Najpierw należałoby teorii nieco "liznąć' i mieć praktycznie do czynienia z konkretnym silnikiem by "załapać" o co w tym chodzi. Weź do ręki konkretny silnik, rozmontuj go, tylko by nie uszkodzić czegoś. Obejrzyj uzwojenia, sposób jego ułożenia w żłobkach, system połączenia poszczególnych cewek. Porównuj z dostępnym schematem lub sam narysuj schemat połączeń tego silnika. Przy okazji będziesz miał możliwość analizowania tego, czego się nauczyłeś w szkole. Łatwiej Ci będzie zrozumieć pewne zasady, które obowiązują w konstrukcji uzwojeń maszyn elektrycznych. Tylko jest pytanie... Czy ucząc się w szkole masz praktyki na warsztacie, by mieć możliwość przyjrzenia się różnego typu silnikom elektrycznym. Pewno masz w szkole taki przedmiot jak "Maszyny elektryczne", ale też i ćwiczenia na pracowni, bo inaczej nie rozumiem sensu wykładów bez ćwiczeń praktycznych.
  • #19
    Tuning Marek
    Level 21  
    Witam, ja mam 45 lat i przychodzi taki moment w życiu, że brakuje wiedzy jak się czegoś szuka gdy dzieci już dorosłe i jest więcej czasu i człowiek odczuwa braki w wykształceniu z powodu braku dobrego wytłumaczenia w szkole. W pracy zawodowej nie miałem okazji przewijać silników, tak, wiem zdarzyło mi się mieć popsute wirniki i silniki, ale nie chciałem sam rzeźbić, bo jak się źle nauczę to już z głowy, ciężko się przestawić na dobry tor. Dlatego poprosiłem na forum o naukę i nie tylko, zapewne dla mnie samego, grono fachowców przecież to nie wyścigi, tak dziękuję za materiały. Zapoznam się i będę dalej pisał, ale zapewne najbardziej celowe to takie filmy instruktażowe dla najprostszych silników.
  • #21
    pikarel
    Level 34  
    To tak, jakbym zapytał: jak się naprawia diesla, a jak benzyniaka? Jaka jest różnica? Tylko bez teorii, lepiej pokazać mi to na filmiku, bo takie tutki lepiej wchodzą do pamięci.
    Dokładnie tak widzę Twoje pytania.

    Pamiętam teorię silników (lubiłem wszystkie przedmioty techniczne), wiele czasu przesiedziałem przy koledze elektryku, przezwajającym silniki (tylko to robił), pomagając mu i słuchając jego tłumaczeń do tego, co akurat robi - ale pomimo tej całej posiadanej wiedzy nie podjąłbym się przezwojenia silnika; to trzeba zacząć, będąc młodym i robić to cały czas, nabierając doświadczenia, precyzji i rutyny "liczeniowej", o narzędziach nawet nie wspominam. Siąść i ot tak sobie naumieć się w dzień tego, czego nabywa się latami - nie da się.
    Tylko wcześniej poznana teoria i schematy pozwalają na zrozumienie, dlaczego to jest "z lewej na prawo", a nie odwrotnie.

    O nie rozumiejącym w ząb baca mówił tak:
    -pacys - panocku - przeca s ty i s ty, i widzis - a nie widzis
    :)
  • Helpful post
    #22
    nak71
    Level 16  
    Tuning Marek wrote:
    No właśnie nie dlatego, że ok powiedzmy mam silnik trójfazowy, najprostszy klatkowy i rozumiem, że muszę mieć zawsze biegunów razy 3? Bo trzy fazy? A dlaczego są jednowarstwowe a dwuwarstwowe? Dlaczego nawija w tym miejscu a nie innym, takie praktyczne zdania które zostaną w pamięci.
    A gdzie silnik jednofazowy, gdzie są różne uzwojenia pomocnicze, a wirnik silnika komutatorowego? Fajnie jakby np. każdy filmik dotyczył innego silnika czyli komutatorowy, trójfazowy, jednofazowy klatkowy, silnik DC itp.


    Witaj. Widać ze chcesz zabrać się za przezwajanie silników ale nie wiesz z której strony zacząć. Powiem w skrócie nauka praktyczna tego zawodu w prywatnym zakładzie trwała 3,5 roku a innych przedmiotów 3 lata, wiec to nie jest taki łatwy zawód. Skoro nie bardzo wiesz jak się do tego zabrać na początek proponuję analizę uzwojeń, wydrukuj sobie pierwszy schemat uzwojenia z Atlasu wytnij tak aby go złozyć w rulon i sklej aby napisy były na zewnątrz - tak właśnie wygląda przekrój uzwojeń w silniku i ich wyprowadzeń. Nie ma znaczenia w którym żłobku zaczniesz układanie uzwojenia, ważne aby były układane w jednym kierunku. np. połóż jakiś walec na stole i lekko go popchnij do przodu a w tym czasie prawą ręką symuluj obroty wedle wskazówek zegara - tak właśnie ułożone maja byc uzwojenia - jesli końcówkę wejscie bedzie z praw strony silnika (przyjmijmy że prawa strona silnika to ta gdzie jest wyjscie na przewody do puszki z kostka umieszczonej na obudowie silnika) to wyjście bedzie równiez z prawej strony ale kilka żłobków dalej a ile ? a to zależy juz od silnika, typu uzwojenia i ilości żłobków ... A jeśli chodzi o wirniki to jest to wyższa szkoła i do puki nie poznasz i nie poprobujesz na silnikach to radziłbym zrezygnować z przezwajania wirników. Dodatkowo wirniki musz byc po takjej naprawie wyważane ponieważ pracuja zazwyczaj z wyższymi prędkościami ponad 12ty. obrotów na minute niż zwykłe wirniki w silnikach jednofazowych i 3-fazowych które osiągają prędkości 2800 obrotw na minutę. Na początek proponuję zacząć naukę na starszych silnikach jednofazowych np. z pralki wirnikowej Frania - siilniki 150W i 180W (takie jak na fotkach). Silniki z pralek automatycznych to już wyższa technika ponieaż maja jedno uzwojenie rozruchowe i dwa pracujace (jedno wolno obrotowe a drugie na wyższe obroty) oraz jest robione trzy-warstwowo. Silniki małe silniki z pralki maja maja najprostrza budowę uzwojeń i najłatwiej będzie sie na nich nauczyć, posiadaja dwa rodzaje uzwojeń rozruchowe (rozruch - drut cienki i większa liczba zwojów i uzwojenie pracy - drut grubszy i mniejsza liczba zwojów). Najpierw daje sie uzwojenie pracy a na nie uzwojenie rozruchu (to wewnętrzne bliżej wirnika) dlaczego nie odwrotnie. Bo najczęściej przepala sie uzwojenie rozruchowe np. przez zaklinowanie i zatrzymanie się wirnika na pasku. W takim przypadku łatwiej jest wymienić tylko samo uzwojenie rozruchu niż wymieniać wszystkie, ale trzeba najpierw sprawdzić czy uzwojenie pracy jest nieuszkodzone. Do tego służy np. elektromagnes do sprawdzania uzwoienia czy nie ma przebicja między-zwojowego (prad skraca wtedy obwód i nie przepływa przez wszystkie uzwojenia) lub induktor do sprawdzania izolacji czy nie ma przebicia pradu z uzwojenia na obudowę silnika - przy tych uszkodzeniach należy również wymienić uzwojenie pracy.
    Chyba prościej się już nie da ..... Chyba że znajdziesz kogoś kto ci to pokarze w warsztacie i sam popróbujesz włożyć uzwojenie - niezła frajda na początku samemu spróbować nawinąć cewki , zrobić nową izolacje, włożyć uzwojenie, połaczyć końcówki i związać je a na koniec złożyć i uruchomić silnik ....