Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmiana obrotów silnika lewo/prawo

Keksiu 31 Aug 2021 18:55 2022 71
IGE-XAO
  • #1
    Keksiu
    Level 3  
    Cześć, mam kolejne pytanko odnośnie moich poczynań elektronicznych.
    Mianowicie konstruuję mechanizm który będzie zmieniał obroty silnika raz w lewo raz w prawo. Ma to za zadanie napędzać rotomat a właściwie być rotomatem dla zegarka.

    Mam dwa switche od drukarki, od drzwiczek papieru i drzwiczek kardridzy z tuszami.
    Chciałem to jakość tak połączyć by zwarcie/włączenie jednego switcha powodowało obroty np. lewo, a drugiego w prawo.
    Zrobiłem też mechanizm który po obrocie będzie przesuwał drucik uruchamiający to raz jeden przełącznik a po obrocie w drugą stronę drugi.
    Zrobiłem małe rozeznanie i coś mi się wydaję że poszedłem z motyką na słońce.
    Zastanawiam się czy to w ogóle jest możliwe z tymi włącznikami. Mają tylko dwie nóżki każdy, przy aktywacji zwierają.
    Niżej dam zdjęcia jak to wygląda i malutki schemacik długopisem, wczoraj siedziałem nad tym z 2h i nie wymyśliłem nic ciekawego.
    Zmiana obrotów silnika lewo/prawo Zmiana obrotów silnika lewo/prawo Zmiana obrotów silnika lewo/prawo
    Może Wasze spojrzenie na to pomogłoby mi ? Wiem że ludzie robią takie rzeczy na jakichś przekaźnikach czy coś pewnie o wiele prościej, ale nie byłbym sobą jakbym sobie życia nie utrudnił.
    Edit: dałem cyfry przy nóżkach włączników by łatwiej było opisać co z czym.
    Pozdrawiam.
  • IGE-XAO
  • #3
    Keksiu
    Level 3  
    PPK wrote:
    Tego typu rozwiązanie jest możliwe ale wymaga skomplikowanego układu mechanicznego.


    A co to znaczy skomplikowane ? Tzn, z tego co jest tutaj nie jest możliwe zbudować taki przełącznik ?
    Chciałem by obrót wałka z kołem który będzie miał wypust sprawiał że będzie przerzucał ten drucik na drugą stronę i tym samym odwracał polaryzację, i po obrocie znów zahaczy i odwróci.

    Edit, jeśli jest to możliwe to chciałbym jednak spróbować zrobić to mechanicznie, a w przyszłości spróbuję na przekaźnikach na pewno :)
  • IGE-XAO
  • #4
    ble___
    Level 16  
    Najprostszy sposób mechaniczny to chyba coś takego.

    Zmiana obrotów silnika lewo/prawo

    symulacja

    Do naprawienia śrubokrętu elektrycznego kiedyś takich szukałem, nazywają się DPDT.
  • #5
    Keksiu
    Level 3  
    ble___ wrote:
    Najprostszy sposób mechaniczny to chyba coś takego.

    Zmiana obrotów silnika lewo/prawo

    symulacja


    Mmm a czy nie aby w tym schemacie obydwa przełączniki przełączają się ? tzn, w tym co ja zrobiłem raz jeden a raz drugi jest włączony/zwarty. W czasie gdy jeden zwiera, drugi jest rozłączony, prąd przez niego nie płynie.
  • #6
    ble___
    Level 16  
    Tak oba jednocześnie, na symulacji to widać.
    Mostek typu H też służy do takich rzeczy (to układ z tranzystorami).
  • #7
    Keksiu
    Level 3  
    ble___ wrote:
    Tak oba jednocześnie, na symulacji to widać.
    Mostek typu H też służy do takich rzeczy (to układ z tranzystorami).


    Obydwa switche są domyślnie rozłączone, i przeskok tej sprężynki na zdjęciu sprawia włączenie jednego z nich, drugi pozostaje wyłączony, dla tego nie rozumiem zbytnio jak to ma działać.
  • Helpful post
    #8
    ble___
    Level 16  
    Mi się wydaje że to co na fotkach bez jakichś dodatkowych, proponowanych wcześniej przekaźników lub półprzewodników nie wystarczy.
  • #9
    Keksiu
    Level 3  
    ble___ wrote:
    Mi się wydaje że to co na fotkach bez jakichś dodatkowych, proponowanych wcześniej przekaźników lub półprzewodników nie wystarczy.

    Kurcze, chyba masz rację, co można by wykombinować by to zadziałało tak jak powinno ?
    Czego użyć? Bardzo mi zależy by użyć tego co już wymyśliłem jako podstawy bo naprawdę sporo się napracowałem żeby to wymyślić i złożyć tak jak widać na zdjęciu, może nie wygląda ale jednak.
  • #10
    ble___
    Level 16  
    Pomysł z przekaźnikami wg. mnie kiepski z paru względów (np. włączanie jednego z przełączników na chwilę uruchamia silnik w nieodpowiednią stronę, możliwe że mój pomysł nienajlepszy) ale może sprawiać mniej problemów jak się słabo zna inne rozwiązania.
    Z mostkiem H trzeba by poczytać jaki wybrać do jakiego silnika/zasilania i taki żeby sie nim dało łatwo sterować tymi przełącznikami (i to mi się wydaje znacznie rozsądniejsze).
  • #11
    wodzu_1
    Level 25  
    Keksiu wrote:
    Bardzo mi zależy by użyć tego co już wymyśliłem jako podstawy bo naprawdę sporo się napracowałem żeby to wymyślić i złożyć tak jak widać na zdjęciu, może nie wygląda ale jednak.

    Bez obrazy.
    To co wymyśliłeś, nie oznacza,że będzie działać.
  • Helpful post
    #12
    Marian B
    Level 37  
    Przełączanie obrotów silnika za pomocą trzy pozycyjnego przełącznika.
    Zmiana obrotów silnika lewo/prawo
    Zamiast przełacznika można podłączyć dwa przyciski (nie stabilne), każdy przycisk załącza swój przekażnik do "+".
    Jednoczesne naciśnięcie przycisków niczym nie grozi, silnik nie będzie włączony, zwarcia nie będzie.
  • #13
    Keksiu
    Level 3  
    Marian B wrote:
    Przełączanie obrotów silnika za pomocą trzy pozycyjnego przełącznika.
    Zmiana obrotów silnika lewo/prawo
    Zamiast przełacznika można podłączyć dwa przyciski (nie stabilne), każdy przycisk załącza swój przekażnik do "+".
    Jednoczesne naciśnięcie przycisków niczym nie grozi, silnik nie będzie włączony, zwarcia nie będzie.


    Ok, a jakie miałyby być to przekaźniki, co musiałbym kupić ?
    Tzn. dla jasności, zamiast tego potrójnego przełącznika mógłbym użyć tego co już mam, co sam zrobiłem, chodzi mi o to czy musi być krótki sygnał z przycisku czy może być zwarta dźwigienka, dla czego? bo zależy mi by po obrocie, gdy silnik zrobi powiedzmy 300 stopni okręgu, przełączył drugi w tym przypadku przekaźnik i zaczął obracać się w przeciwną stronę,
  • #14
    Marian B
    Level 37  
    Jeżeli to będą dwa nie stabilne przyciski, silnik będzie włączony tylko w czasie naciskania jednego z przycisków (lewego lub prawego).
    Przekażniki mogą być dowolne, ze stykiem przełącznym.
    Oczywiście cewka powinna być na właściwe napięcie (nie podał Kolega wartości napiecia zasilającego silnik)
  • #15
    Keksiu
    Level 3  
    Marian B wrote:
    Jeżeli to będą dwa nie stabilne przyciski, silnik będzie włączony tylko w czasie naciskania jednego z przycisków (lewego lub prawego).

    Czyli wygląda na to że może być zaadaptowane to co jest.
    A przekaźniki, takie na 5V zwyczajne za parę złotych? Patrzyłem w internecie, mają chyba po 6 nóżek, przydałby się jakiś schemat.

    Edit: Jest to silniczek ze skanera drukarki, taki na 3-5V
    Znalazłem taki przekaźnik: Przekaźnik SONGLE SRD-12VDC-SL-C 12V styki 250VAC
    Czy taki się nada? na 5 wyprowadzeń, ale ma chyba 2 cewki ? dobrze rozumiem z opisu tego przekaźnika ?
  • #17
    Keksiu
    Level 3  
    PPK wrote:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3827710.html#19589898

    Ciekawy wątek. A mam jeszcze pytanie, co w przypadku przekaźnika który ma opis:
    Przekaźnik SONGLE SRD-12VDC-SL-C - 12V - styki 250VAC 10A
    1. Normal OPEN
    2. Normal CLOSE
    3. COIL 1
    4. COM
    5. COIL 2
    Czy to oznacza że przekaźnik ma dwie cewki ? jak nimi się steruje ?
    Do czego jest nóżka COM, czy to komunikacja ?
  • #18
    PPK
    Level 28  
    1. Styk zamykany przepływem prądu przez cewkę.
    2. Styk otwierany przepływem prądu przez cewkę.
    3. Cewka np. wejście (+12V)
    4. Styk wspólny dla 1 i 2.
    5. Cewka np. wyjście (-12V)
    p.s. Boże, daj cierpliwości... :)
  • #19
    stachu_l
    Level 31  
    Silnik na 5V a przekaźnik na 12V?
    Jak dasz zasilacz 5V to przekaźnik może nie działać, chyba, że sterowanie (przekaźnik) zasilasz z 12V a styki do silnika z 5V.
    To czy przekaźnik zadziała czy nie zależy od konkretnej konstrukcji i egzemplarza ale poniżej połowy napięcia zasilania raczej nie przyciągnie kotwicy choć może ją podtrzymać - taką przyciągniętą wyższym napięciem może trzymać przy 5V.
    Musisz zdecydować jakie napięcia zasilania i dobrać do tego przekaźnik. Większość występuje w wersjach 5V, 12V, 24V ale często także w wielu innych.
  • #20
    Keksiu
    Level 3  
    Keksiu wrote:
    p.s. Boże, daj cierpliwości... :)


    Dzięki za odpowiedź, nie denerwuj się że pytam, jestem całkowicie zielony, nie mam nic wspólnego z elektroniką i automatyką.
    Czegoś nie wiem to pytam. Jeśli jest to problem to zwyczajnie nie odpisujcie : )

    Dodano po 2 [minuty]:

    stachu_l wrote:
    Silnik na 5V a przekaźnik na 12V?
    Jak dasz zasilacz 5V to przekaźnik może nie działać, chyba, że sterowanie (przekaźnik) zasilasz z 12V a styki do silnika z 5V.
    To czy przekaźnik zadziała czy nie zależy od konkretnej konstrukcji i egzemplarza ale poniżej połowy napięcia zasilania raczej nie przyciągnie kotwicy choć może ją podtrzymać - taką przyciągniętą wyższym napięciem może trzymać przy 5V.
    Musisz zdecydować jakie napięcia zasilania i dobrać do tego przekaźnik. Większość występuje w wersjach 5V, 12V, 24V ale często także w wielu innych.


    Dzięki, za odpowiedź. Więc trochę z chrzaniłem sprawę, bo mam co prawda zasilasz regulowany do 14,4V, ale silniczek na chyba 5, jest to silniczek z przekładnią od skanera, to co jeździ, świeci i skanuje.
    A przekaźniki kupiłem na 12 V ; /, zobaczymy co z tego będzie.
    Tak sobie myślę, że może potencjometr który będzie regulował prędkość obrotów, wtedy mógłbym dać 12V na silnik i sterować, co ważne zależy mi raczej na niskich obrotach.
  • #21
    stachu_l
    Level 31  
    Keksiu wrote:
    Czegoś nie wiem to pytam.

    I tu jest błąd bo "jak nie wiem to szukam informacji a jak nie znajdę to pytam" inaczej na forum są dziesiątki odpowiedzi na to samo podstawowe pytanie. Nie dziw się temu westchnieniu o cierpliwość bo ostatnio jest kilka tematów gzie widać kompletny brak zrozumienia dla działania podstawowych aparatów elektrycznych.
    Wystarczy wpisać "jak dziala przekaznik" i dostajesz:
    https://www.google.com/search?q=jak+dziala+pr...2j0i22i30l7.9333j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    Przy okazji nawet jak jesteś zielony w elektryce a chcesz coś robić to warto nauczyć się "języka elektryków" czyli czytania schematów - symboli, na schematach. W tych powyżej są w zasadzie 4 symbole - styk (w wersji styk przekaźnika i wyłącznik krańcowy), cewka przekaźnika, silnik i zasilanie (bateria). Wszystko łączone kreską - przewodem. Tak na dziś potrzebujesz znać 4 słowa z "języka elektryków" aby jednoznacznie wyrażać swoje koncepcje.
    Podobnie tu wiedza jest dość powszechna:
    https://www.google.com/search?q=jak+czytac+sc...2j0i22i30l5.6562j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  • #22
    Keksiu
    Level 3  
    stachu_l wrote:
    I tu jest błąd bo "jak nie wiem to szukam informacji a jak nie znajdę to pytam"


    Masz rację, ale jak by ci to wyjaśnić, jeśli jesteś zielony w jakimś temacie, dajmy na to chcesz podłączyć sobie wodę w ogrodzie, to pytasz o konkrety które potrzebujesz by rozwiązać problem.
    Np. jak zgrzać łączenia rur, jaką rurę dać na dany przepływ, itp a nie czytasz setki stron technicznych zawiłości o fizyce płynów, o zagadnieniach bardzo skomplikowanych.
    W elektronice w mojej opinii jest to samo, chciałbym np. dobrać odpowiedni kondensator to pytam o to, bo jak zagłębie się w czeluści opisów i zacznę analizować wszystkie możliwości, czytać o każdym rodzaju kondensatora i ich pojemnościach co do czego to do przyszłych wakacji nie zdążę.
    Każdy ma jakieś info i każdy na inny temat. Wiem że dla ciebie te podstawy są tak oczywiste że jak mógł tego nie przeczytać w necie, ale postaraj się zrozumieć że chce coś konkretnego się dowiedzieć, na bardzo wąski temat, a nie od razu budować teslę od nowa :)
    Chciałbym zaznaczyć że pytanie o coś z mojej strony nie wynika z lenistwa, niechęci czytania o tym.

    Edit: to jak działa przekaźnik, bo na temat jego zadałem pytanie; znałem odpowiedź jak działa. Zadałem jednak pytanie jak działa ten konkretny i do czego są dane wyprowadzenia bo o ich oznaczeniach nie wiedziałem co z czym.
    Jeśli chciałbym teraz np. poprosić o wyjaśnienie mi danego schematu i jego oznaczeń to owszem, mógłbym spędzić pewnie z kilka h nad analizą i rozwikłaniem każdego z oznaczeń, ale można też zapytać, i ktoś mógłby jeśli ma ochotę wypunktować, co oszczędziłoby mi masy czasu, bo elektronikiem nie jestem. Tak samo ty dajmy na to możesz zapytać o zagadnienia wspomnianej hydrauliki i oszczędzić sobie 3 dni czytania i zrobić te wodę w jedno popołudnie.
  • #23
    stachu_l
    Level 31  
    Woda to jest świetna analogia - pytasz o zgrzewanie ale wiesz, ze jest gdzieś trójnik, potrzebne rury, zawór a jak podlewanie automatyczne to zawór sterowany elektrycznie czyli w elektryce wiesz, że są przewody(rury) styki - łączniki (zawory), przekaźniki - styki sterowane elektrycznie(zawory sterowane elektrycznie) a tylko pytasz jak lutować przewody.
    No i ja uważam, że tyle powinieneś wiedzieć o prądzie + jakieś zasady bezpieczeństwa np bezpieczne napięcia bo w ogrodzie nie montujesz hydrauliki siłowej na 200bar.
    Nie namawiam do liczenia siły przyciągania cewki przekaźnika bo to jego producent podaje jakie napięcie i jaki prąd są potrzebne do działania.
  • #24
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Wyprowadzenia Twojego przekaźnika tak wyglądają:
    Zmiana obrotów silnika lewo/prawo
    Narysowałem ( skopiowałem ) dwie sztuki.
    Cewka przekaźnika ma dwa końce, pozostałe trzy wyprowadzenia do styki przekaźnika.
    Masz pytania pisz.
  • #25
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Keksiu wrote:
    Mianowicie konstruuję mechanizm który będzie zmieniał obroty silnika raz w lewo raz w prawo. Ma to za zadanie napędzać rotomat a właściwie być rotomatem dla zegarka.


    Czyli ma się samo ruszać lewo/prawo bez ingerencji człowieka. Starczy jeden przekaźnik ze stykami DPDT. Do tego standardowy układ jak stosowany do podtrzymania stycznika, ale uwaga - jedna krańcówka musi być NC, druga NO.

    Keksiu wrote:
    jest to silniczek z przekładnią od skanera, to co jeździ, świeci i skanuje.


    Nie krokowy przypadkiem? W znanych mi skanerach nie było silników DC...
  • #26
    stachu_l
    Level 31  
    jdubowski wrote:
    Nie krokowy przypadkiem? W znanych mi skanerach nie było silników DC

    Kolega narysował silnik z dwoma wyprowadzeniami to raczej zwykły DC chyba, że to pomyłka.
    Skanerów nie rozbierałem ale w drukarce atramentowej HP do napędu wałka był zwykły silnik DC z przekładnią i tarcza z przeźroczystego tworzywa z naniesionymi promieniowo liniami oraz czujnikiem optycznym.
    Do czasu awarii nawet nie przyszło mi do głowy, że tam jest coś innego niż silnik krokowy - takie przeniesienie wyobrażenia z drukarek igłowych. Jak się tarcza odkleiła od osi to drukarka nagle wyrzucała kartki z maksymalną prędkością i nic nie drukowała. Po przyklejeniu tarczy wszystko wróciło do normy.
    Tak więc silnik DC + tarcza impulsowa + sterownik może dobrze symulować silnik krokowy. Pewno było to tańsze niż silnik krokowy.
  • #27
    Keksiu
    Level 3  
    sp3ots wrote:
    Wyprowadzenia Twojego przekaźnika tak wyglądają:

    Dzięki, fajnie to zobrazowałeś.
    jdubowski wrote:
    Nie krokowy przypadkiem? W znanych mi skanerach nie było silników DC...

    Tak jak kolega strachu_I napisał dokładnie taka przeźroczysta tarczka z czujnikiem była na drugim końcu silniczka.
    Od elektroniki silniczka odchodziły dwie taśmy, jedna chyba zasilanie a druga jakieś info i sterowanie.
    Zmiana obrotów silnika lewo/prawo
    Na tym białym elemencie na osi silnika była umieszczona miniaturowa przezroczysta tarczka z paskami.
    To pochylone pole na wprost osi, tam był czujnik.
    Nie mam tej tarczki, wystrzelił mi jeden z tych białych elementów na osi które trzymał tarczkę.

    Edit: przyszłą mi paczka z przekaźnikami, zaraz wychodzę do pracy, więc odbiorę wieczorem albo jutro, jeśli byście mieli chęć pomóc mi jeśli będę miał problem to będę się w to bawił w weekend.
  • #29
    Keksiu
    Level 3  
    jdubowski wrote:
    Keksiu wrote:
    jedna chyba zasilanie a druga jakieś info i sterowanie.


    I jak podasz zasilanie to ci się ten silnik kręci w prawo lub w lewo?


    Nie, sterowanie było z płyty, przysilniku są tylko czujnik a sterowanie z elektroniki drukarki

    Dodano po 5 [godziny] 16 [minuty]:

    sp3ots wrote:
    Witam !
    Wyprowadzenia Twojego przekaźnika tak wyglądają:


    Powiem Wam że chyba zrobiłem kolejny błąd na etapie dobierania przekaźnika.
    Już pomijam samo to że jest na 12V, zasilacz to obsłuży, sprawdzałem i faktycznie jak pisał stachu_I, przekaźnik reaguje dopiero przy napięciu około 6V ale to mnie nie martwi.
    Kupiłem chyba złe przekaźniki, bo to Przekaźnik SONGLE SRD-12VDC-SL-C - 12V - styki 250VAC 10A, ma 4 wyprowadzenia, dwa z nich to wejście/wyjście cewki, potem jest wejście i wyjście styku, i koniec.
    Przekaźnik nie posiada piątego styku tak jak to napisał
    ble___ wrote:
    Do naprawienia śrubokrętu elektrycznego kiedyś takich szukałem, nazywają się DPDT.

    Te przekaźniki pracują w sumie jak zwykły wyłącznik, są NO czyli bez napięcia rozwarte, tak samo jest z tymi switchami które pokazywałem na zdjęciach na samej górze posta.
    Czy ktoś ma jakiś pomysł. ?? Ehhh przyznam szczerze że zwyczajnie znowu nie zrobiłem rozeznania w temacie i z braku wiedzy popełniłem kolejny błąd.
  • #30
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Keksiu wrote:
    Nie, sterowanie było z płyty, przysilniku są tylko czujnik a sterowanie z elektroniki drukarki


    Próbę silnika z zasilaczem przeprowadziłeś?

    Keksiu wrote:
    Czy ktoś ma jakiś pomysł.


    Ma, projektowanie zaczyna się od kartki i ołówka. Najpierw narysuj schemat.