Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Euroterm Nitromix P24 kocioł 2 funkcyjny - warto kupić?

hashwrc 06 Sep 2021 21:47 1026 25
  • #1
    hashwrc
    Level 11  
    Witam. Chciałbym się dowiedzieć jaki najlepiej kupić kocioł gazowy do mieszkania w bloku. Parter, piwnica nie ogrzewana. Blok ocieplony, mieszkanie szczytowe 72 m2. Blok ma ok 18 lat. Okna plastikowe / drewniane pół na pół. Grzejniki. Brak podłogówki. Szukam pieca 2 funkcyjnego najlepiej jakiegoś taniego. Obecnie mam starego junkersa ze świeczka. Chciałbym coś oszczędniejszego.
    Miejscowy instalator zakłada głównie Euroterm Nitromix P24. Czy taki piec nie będzie za mocny? Będzie oszczędny?
    Co powiecie o firmie Termet czy Ferroli? Nie znam się. Chciałbym mieć też serwis pod ręką dlatego pytam o tego "Euroterm Nitromix P24".
  • #2
    PchlaW81
    Level 22  
    to się dowiedz jak z serwisem na miejscu tylko nie "instalacyjnym" tylko z takim co Ci to naprawi jak się coś na gwarancji zepsuje, albo po gwarancji, bo zakładaczy jest sporo, ale serwisantów już mniej, zobacz co sprzedają w okolicy a później sprawdz u producentów jaki serwis do tych kotłow oferują w okolicy.
  • #3
    BUCKS
    Level 39  
    hashwrc wrote:
    Miejscowy instalator zakłada głównie Euroterm Nitromix P24. Czy taki piec nie będzie za mocny?

    ten kocioł ma moc minimalną 6,5kW dla wody kotłowej 50/30.
    Trochę za dużo jak na Twoje potrzeby, bo tyle to możesz potrzebować ale na mrozy -20.
    Przykładowo jako budżetowy to ja bym zakładał Termet Silver 20kW, ma moc minimalną 3kW, dla potrzeb c.w.u. oferuje 25kW.
    Pytanie, czy masz u siebie serwisanta Termet.
    Jeśli chodzi i kotły 2-funkcyjne to najmniejszy pułap mocy to właśnie ok. 3kW, więc najlepiej do mieszkania brać kocioł o mocy minimalnej 3-4kW dla wody kotłowej 50/30.
    Termet Silver 20kW spełnia ten warunek.
  • #4
    hashwrc
    Level 11  
    Jeden zakłada ferroli i Termet i je serwisuje. Drugi zakłada euroterm i ma do niego pełny serwis. Mieszkam na parterze. Piwnica nie grzana. 72 m w bloku to trochę jest. Wiem na pewno że muszę zmienić komin (dodać wkład). Nad moim mieszkaniem są jeszcze 2 piętra więc trochę tego wkładu jeszcze muszę dać. Jak cenowo stoją takie piece ? Czy za 4tys coś już się kupi ?
  • #5
    BUCKS
    Level 39  
    hashwrc wrote:
    72 m w bloku to trochę jest.

    punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, dla mnie to małe mieszkanie.
    Zresztą nie będziesz miał zapotrzebowania 100W/m2, a wtedy miałbyś obliczeniowo 7,2kW na mrozy -20.
    Nie zmienia to faktu, że dla Ciebie optymalny będzie kocioł z mocą minimalną 3-4kW, a nie 6,5kW.
    Ale zawsze możesz zrobić po swojemu, czy to co Ci wciśnie instalator.

    hashwrc wrote:
    Wiem na pewno że muszę zmienić komin (dodać wkład).

    wkład będziesz musiał mieć niezależnie od wybranego kotła, więc od tego nie uciekniesz, a to mogą być kolejne 2-3 tys. zł.

    hashwrc wrote:
    Jak cenowo stoją takie piece ?

    Termet Silver 20kW to cena na poziomie ok. 3300-3500zł za sam kocioł. Za ile Ci sprzeda instalator to musisz jego pytać.

    Dodam, że koniecznie montuj filtr magnetyczny. To dodatkowe 300-500zł ale taki odmulacz magnetyczny do kotła kondensacyjnego to wskazana rzecz i nawet jak instalator Ci tego nie proponuje to sam go proponuj to w przyszłości będziesz miał mniej niespodzianek z kotłem i instalacją.
  • #6
    PchlaW81
    Level 22  
    Cena kotła to nic, dochodzą inne "graty" takie jak choćby owy odmulacz, złączki, komin, przyłącz do szachtu a to nie jest po 5-10 zł tylko więcej i koszty rosną. Czasem kocioł jest droższy ale ma w zestawie różne "szpeje" inny tańszy, ale jest "goły", trzeba sprawdzać oferty.
  • #7
    hashwrc
    Level 11  
    Rozumiem. Możecie jeszcze wytłumaczyć co daje ten filtr magnetyczny ? Gdzieś czytałem że do instalacji dodaje się środek chemiczny co też kosztuje z 200-300 zł. Co to daje ? Czy ten Termet o którym mowa jest awaryjny ? Drogie części ?

    Rozumiem że ten kocioł z mocą minimalna 6,5 kW będzie mniej oszczędny jak ten z mocą minimalna 3-4 kW ?? Dobrze rozumiem ?
  • #8
    PchlaW81
    Level 22  
    Filtr magnetyczny wyłapuje różne drobinki metali na przykład. Jak jest nowa instalacja to tam pól biedy wystarczy filtr z magnesem taki mosięzny, ale jak starsza to trochę "szlamu" jest w rurach i grzejnikach, i na tym magnecie w odmulaczu potrafi się zebrać trochę tego, że aż ciężko ściągnąć z magnesu, przez to syf nie idzie na wężownicę w kotle. Dodają inhibitory korozji, czy wszyscy? raczej nie.
  • #9
    BUCKS
    Level 39  
    instalacja czasem zasyfia się, bo trwają tam procesy korozji, wytrąca się kamień itp.
    obowiązkowo montuje się filtr siatkowy ale on chroni tylko pompę obiegową przed dużymi kawałkami, które by mogły pompę uszkodzić.
    Syfów, które są rozpuszczone w wodzie i są mikroskopijne to filtr siatkowy nie wyłapie i tutaj z pomocą przychodzi filtr magnetyczny.
    Oczywiście wymaga to cyklicznego czyszczenia filtra magnetycznego, więc nie jest to urządzenie, którego nie ruszasz tylko przynajmniej raz do roku trzeba rozebrać i przeczyścić.
    Do instalacji dodaje się inhibitory korozji, które opóźniają procesy korozji w instalacji.

    Ogólnie czystsza instalacja to większa sprawność kotła i instalacji oraz mniej niespodzianek w przyszłości to inwestycja z prewencję, a nie w usuwanie skutków ;-)
  • #11
    BUCKS
    Level 39  
    kocioł 6,5kW będzie musiał mocniej taktować czyli częściej włączać i wyłączać palnik.
    Jeśli w okresie przejściowym będziesz potrzebował np. 1kW mocy, co w ciągu godziny oznacza zapotrzebowanie na 1kWh energii, a kocioł będzie grzał z mocą 6,5kW to w ciągu godziny taki kocioł wyprodukowałby 6,5kWh energii, czyli 6,5x więcej niż byś potrzebował.
    Inaczej mówiąc kocioł w ciągu 10 minut wyprodukuje energię na całą godzinę grzania ale Ty nie potrzebujesz tej energii tylko na 10 minut ale na całą godzinę.
    Ja mam mieszkanie w starym, nieocieplonym budynki i zbyt duża moc kotła oznacza odczuwalne wahania temperatury, bo grzejniki są ciepłe kiedy palnik pracuje, jak się palnik się wyłączy to grzejniki zaczynają stygnąć.
    Nie wiem jakie oszczędności daje lepiej dopasowany kocioł ale patrzę przez pryzmat komfortu.
    Z mojego punktu widzenia lepiej mieć możliwie stałe dostawy ciepła wedle potrzeb niż dozowane partiami z racji zbyt dużej mocy minimalnej kotła.
  • #12
    hashwrc
    Level 11  
    Dzisiaj rozmawiałem z instalatorem od kotła Euroterm. Mówił mi że kocioł z mocą minimalna 3kW to jest piec na 30 n2 czyli 1kW na 10m2. Czy faktycznie tak jest że muszę mieć piec z większą mocą dlatego poleca mi ten Euroterm Nitromix P24 ?
  • #13
    PchlaW81
    Level 22  
    Ja nie będe wyliczał ale mało jest "moralnych" sprzedawców, czy w kwestii kotła, czy lodówki, czy rowera będą wciskać to na co mają ochotę, nie koniecznie to co jest dla Ciebie dobre, o aptekach lepiej nie wspominac ....
  • #14
    BUCKS
    Level 39  
    hashwrc wrote:
    Mówił mi że kocioł z mocą minimalna 3kW to jest piec na 30 n2 czyli 1kW na 10m2.

    To by była prawda gdyby chodziło o moc maksymalną ale mówimy o mocy minimalnej.
    Np. Silver 20kW ma moc w zakresie 3-20kW, czyli byłby w stanie ogrzać spokojnie 3 takie mieszkania, a Ty piszesz jakieś bzdury, że taki kocioł nadaje się na 30m2.

    hashwrc wrote:
    Czy faktycznie tak jest że muszę mieć piec z większą mocą dlatego poleca mi ten Euroterm Nitromix P24 ?

    Moc maksymalna jest aż nadto, a dla Ciebie ważniejsza jest moc minimalna.
    Zmień fachowca, a tego więcej nie wpuszczaj do domu, bo gada bzdury.

    Każdy lokal wymaga określonej ilości ciepła.
    Przyjmuje się wartości obliczeniowe.
    Nowsze budynki mają certyfikaty energetyczne i one dają niby rzeczywiste dane, w innych zapotrzebowanie trzeba szacować na oko.

    Przyjmując przelicznik 100W/m2, co moim zdaniem będzie u Ciebie za dużo, bo ja mam gorsze warunki od Twoich i wychodzi mi mniej niż 100W/m2.
    Ale licząc owe 100W/m2 to dla Twoich 72m2 wychodzi 7,2kW.
    Ale ta moc obliczeniowa dotyczy mrozów -20 gdy grzejemy w pokoju do +20.
    Jeśli Twoje rzeczywiste zapotrzebowanie na moc będzie wynosiło mniej np. 80W/m2 to wtedy wychodzi zapotrzebowanie 5,76kW, zamiast 7,2kW.

    Możesz sobie szacować, że jeśli średnia temperatura w sezonie grzewczym jest na poziomie +2 to moc dla tej temperatury to będzie ok. 45% tego co Ci wyjdzie dla mrozu -20.
    45% z 7,2kW to 3,24kW
    45% z 5,76kW to 2,59kW
    Wynika z tego, że średnio będziesz potrzebował ok. 3kW, a jak temperatury na zewnątrz będą wyższe to zapotrzebowanie na moc będzie jeszcze mniejsze.
    W takim układzie jak Twój nie ma żadnego sensu kupowanie kotła z mocą minimalną 6,5kW?
    Taki kocioł oznacza dodatkowe kłopoty z uzyskaniem satysfakcjonującego komfortu cieplnego i niepotrzebnie będzie taktował bardziej niż kocioł o mocy minimalnej 3kW.
    Jeśli ktoś kwestionuje moc minimalną 3kW i mówi, że to starczy na 30m2 dlatego poleca kocioł z mocą minimalną 6,5kW to ewidentnie taka osoba działa na Twoją szkodę i należy jej unikać jak ognia.
    Jak dla mnie gościu poleca to czym handluje i na czym zarabia i dla niego ważne jest to by on zarobił, a nie byś Ty miał optymalne rozwiązanie.

    Rób jak uważasz, bo ja już chyba napisałem wszystko co miałem.
    A z drugiej strony to co sobie będziesz żałował, kup kocioł o mocy minimalnej 10kW, ten do dopiero będzie miał powera, przecież wszystko co mocniejsze to lepsze ;-)
  • #15
    PchlaW81
    Level 22  
    u mnie kilka lat temu też chcieli założyc kocioł węglowy 20kW, a czemu? a bo takie chaupy to trzeba piec "dwójke" dać ... no i co z kalkulatora internetowego mi wyszło 13kW ... no nie byłem aż taki odważny, wziąłem 15kW, jestem bardzo zadowolony, poprzednik był 17kW, i tak to jest z tym wszystkim ...
  • #16
    hashwrc
    Level 11  
    Dzięki wam wszystkim za odpowiedź. Już wiem więcej. Dzisiaj zadzwonię do drugiego instalatora który faktycznie zakłada piece Termet i ferroli. Zobaczę co on powie.
  • #17
    BUCKS
    Level 39  
    PchlaW81 wrote:
    no i co z kalkulatora internetowego mi wyszło 13kW ... no nie byłem aż taki odważny, wziąłem 15kW, jestem bardzo zadowolony, poprzednik był 17kW, i tak to jest z tym wszystkim ...

    Ja bym jeszcze zwrócił uwagę na to jaką maksymalną moc mają zamontowane grzejniki, bo to też wiele mówi.
    Jeśli dotychczas nikt nie narzekał na brak ciepła nawet przy dużych mrozach to znaczy się, że grzejniki nie mają niedoboru mocy.

    W przypadku kotłów gazowych przyjmuje się maksymalną temperaturę 80 stopni na zasilaniu.
    W takim układzie możemy liczyć moc dla wody 80/60 (75/65) jako maksa.
    Warto pamiętać, że moc grzejników będzie identyczna dla wody 80/60 i dla 75/65 ale wariant 80/60 wymaga 2x mniejszych przepływów niż wariant 75/65.
    Z tego powodu wariant 80/60 jest realny, a wariant 75/65 może okazać się tylko wariantem teoretycznym na papierze.

    Przykładowo grzejnik płytowy Brugman typ22 (VK Universal) o wymiarach 600x1000 mm ma moc ok. 1683W.
    Mając w domu takie grzejniki o wysokości 60cm wystarczy zsumować ich łączną długość.
    Jeśli będzie to razem np. 5m to wychodzi, że taka instalacja obliczeniowo dla wody 80/60 (75/65) uzyska moc 8,4kW.
    W takim układzie choć byśmy mieli kocioł o mocy 20kW to nic to nie da, bo grzejniki oferują niecałe 8,5kW.
    Trzeba by grzać wodę do wyższej temperatury ale jeśli 80 stopni to maks to większej mocy nie uzyskamy.
    Chcąc mieć większą maksymalną moc cieplną to nie musimy wymieniać kotła ale trzeba by założyć większe grzejniki i ewentualnie wymienić rury na większe średnice by zapewniły odpowiednio więcej wody i uzyskanie danej mocy było realne, a nie tylko możliwe obliczeniowo na papierze.

    Znam przypadek, gdy w obwodzie ostatni grzejnik to typ 33 600x1800, a więc "potwór", który na wody 80/60 oferuje moc ok. 4,2kW.
    Jednak instalator dobierał przepływy wody tak by powrót był możliwie chłodny, co z jednej strony poprawia sprawność kotła kondensacyjnego ale z drugiej strony instalator się pomylił w doborze zaworów i ostatni grzejnik choć jest otwarty na maksa to nie nagrzewa się należycie całą powierzchnią i grzeje zauważalnie słabiej niż mniejsze grzejniki w pokoju obok bliżej kotła.
    Prosi się o zwiększenie przepływu w tym ostatnim grzejniku ale zamontowany zawór nie ma tzw. regulacji wstępnej i jest o stałym przepływie. Także sam grzejnik ma olbrzymi zapas mocy ale zamontowany zawór nie daje pola manewru i nie oferuje żadnej regulacji.
    Nie ma innej opcji jak wymiana zaworu na inny o stałym ale większym przepływie, a moim zdaniem najlepiej jak są zawory z regulacją wstępną, bo dają możliwość regulacji w dużym zakresie wedle potrzeb, bez konieczności wymiany zaworów na inne.
  • #18
    sylba
    Level 19  
    BUCKS wrote:
    Przykładowo grzejnik płytowy Brugman typ22 (VK Universal) o wymiarach 600x1000 mm ma moc ok. 1683W.
    Mając w domu takie grzejniki o wysokości 60cm wystarczy zsumować ich łączną długość.
    Jeśli będzie to razem np. 5m to wychodzi, że taka instalacja obliczeniowo dla wody 80/60 (75/65) uzyska moc 8,4kW.
    W takim układzie choć byśmy mieli kocioł o mocy 20kW to nic to nie da, bo grzejniki oferują niecałe 8,5kW.

    Moglibyśmy uzyskać większą moc zwiększając przepływ ponad wartość odpowiadającą mocy znamionowej i znamionowym parametrom wody grzewczej. Zwiększenie przepływu to jednak, tak jak napisałeś, większe prędkości i większe opory przepływu oraz wyższa temperatura powrotu.
    Euroterm Nitromix P24 kocioł 2 funkcyjny - warto kupić?
    BUCKS wrote:
    Znam przypadek, gdy w obwodzie ostatni grzejnik to typ 33 600x1800, a więc "potwór", który na wody 80/60 oferuje moc ok. 4,2kW.
    Jednak instalator dobierał przepływy wody tak by powrót był możliwie chłodny, co z jednej strony poprawia sprawność kotła kondensacyjnego ale z drugiej strony instalator się pomylił w doborze zaworów i ostatni grzejnik choć jest otwarty na maksa to nie nagrzewa się należycie całą powierzchnią i grzeje zauważalnie słabiej niż mniejsze grzejniki w pokoju obok bliżej kotła.

    To typowy przypadek złego równoważenia przepływów, gdy przez pierwsze grzejniki przepływa więcej wody niż wynika to z mocy tych grzejników, a do ostatniego dopływa to co pozostanie - najczęściej za mało.
  • #19
    BUCKS
    Level 39  
    sylba wrote:
    To typowy przypadek złego równoważenia przepływów

    o tym mówiłem, że przepływ jest zbyt skręcony dla przykładowego grzejnika.

    sylba wrote:
    gdy przez pierwsze grzejniki przepływa więcej wody niż wynika to z mocy tych grzejników, a do ostatniego dopływa to co pozostanie - najczęściej za mało.

    w tym konkretnym przykładzie to nie ma opcji, że wcześniejsze grzejniki mają za duże przepływu ponad swoje moce, bo są dość skręcone ale brakuje wody dla ostatniego grzejnika, bo nawet jak te wcześniejsze zamkniesz to nie zwiększa to odpowiednio wydajności tego ostatniego.

    Instalacja miała być budżetowa to nie ma zaworów z regulacją wstępną i to powoduje, że nie ma opcji na skorygowanie błędu instalatora samodzielnie przez użytkownika. Być może większa średnica rury coś by też poprawiła ale moim zdaniem nie chodzi o jakiś drastyczny wzrost przepływu, więc zawór z regulacją jako najprostsza opcja powinien wystarczyć, choć ja osobiście ciągnąłbym też dłużej większą średnicę i zamiast kolan używałbym łuki.
    Założenie było proste fachowiec robi to się zna, a ja jestem tylko amatorem to nie mogę się równać z fachowcem, choć przed zrobieniem instalacji mówiłem na co powinni zwrócić uwagę ale jakbym gadał w próżnię.
    W tym przypadku wiara w fachowca okazała się problematyczna. Nie mój cyrk i nie moje małpy.
    Doradzałem by montować filtr magnetyczny i też moja rada została zignorowana. Pewnie przypomną sobie o niej za kilka lat ;-)
    Niektórzy najlepiej uczą się na błędach ale tylko na własnych, a ja wolę uczyć się również na cudzych błędach.
  • #20
    hashwrc
    Level 11  
    Witam. A moze mi ktoś powiedzieć który z tych piecy jest lepszy ?jakieś różnice? Lepsza modulacja, oszczędniejszy ? Wiem że hołd na pewno jest droższy. Szukam pieca dwufunkcyjnego do ok 72m2

    1. Termet EcoCondens Gold Plus 20 Dwufunkcyjny
    2. Termet Ecocondens Silver 20kW dwufunkcyjny

    Gdzieś wyczytałem że ten gold jest oszczędniejszy. Lepsza modulacja. Ale naprawdę się nie znam. Budżet ograniczony.
  • #21
    BUCKS
    Level 39  
    Gold ma 20kW dla c.o. oraz dla c.w.u., z kolei Silver ma 20kW dla c.o. ale już 25kW dla c.w.u.
    Moc minimalna jest jak kojarzę na podobnym poziomie. Choć coś się zmieniło w Goldzie i model 20kW jest inny niż wcześniejsze Goldy 20kW.
    Ale nie mam instrukcji serwisowej dla nowego Golda 20, więc nie wiem czym się ewentualnie różni od starego Golda pod kątem dostępnych opcji we wbudowanym sterowniku.

    Różnice między Gold, a Silver są w MENU i w możliwościach ustawień, które mogą się przydać zaawansowanemu użytkownikowi takiemu jak ja.
  • #22
    PchlaW81
    Level 22  
    hashwrc wrote:
    Witam. A moze mi ktoś powiedzieć który z tych piecy jest lepszy ?jakieś różnice? Lepsza modulacja, oszczędniejszy ? Wiem że hołd na pewno jest droższy. Szukam pieca dwufunkcyjnego do ok 72m2

    1. Termet EcoCondens Gold Plus 20 Dwufunkcyjny
    2. Termet Ecocondens Silver 20kW dwufunkcyjny

    Gdzieś wyczytałem że ten gold jest oszczędniejszy. Lepsza modulacja. Ale naprawdę się nie znam. Budżet ograniczony.


    Pamiętaj że sam kocioł to nie wszystko, nie wiem gdzie go będziesz montował ale dochodzą kształtki, przyłącz komina, jakiś sterownik, nie wiem co tam jest w zestawie a co nie, tak że kocioł kotłem a dodatki też musisz jakoś zliczyć i robota.
  • #23
    hashwrc
    Level 11  
    Wiem ale mnie interesuje póki co sam kocioł. Różnica tych dwóch. Kocioł będę montować w łazience w bloku.

    Sterownik najlepiej bezprzewodowy z możliwością połączenia się z telefonem żeby móc włączyć np przed przyjazdem do domu.
  • #24
    hashwrc
    Level 11  
    Obecny kocioł to Junkers. Parametry na zdjęciu. Nie jest on pierwszej młodości. Działa bez problemu ale przy dzisiejszych cenach gazu czas pomyśleć o czymś oszczędnym.
    Euroterm Nitromix P24 kocioł 2 funkcyjny - warto kupić?
  • #25
    sylba
    Level 19  
    hashwrc wrote:
    mnie interesuje póki co sam kocioł. Różnica tych dwóch. Kocioł będę montować w łazience w bloku.

    Sterownik najlepiej bezprzewodowy z możliwością połączenia się z telefonem żeby móc włączyć np przed przyjazdem do domu.

    Jeśli najbardziej interesuje cię możliwość sterowania, to ten kocioł pozwala na przyłączenie zewnętrznego sterownika
    Euroterm Nitromix P24 kocioł 2 funkcyjny - warto kupić?

    Euroterm Nitromix P24 kocioł 2 funkcyjny - warto kupić?
    Myślę, że zamiast sterownika Junkers można podłączyć sterownik innego producenta pozwalający na łączność online, np. któryś z oferty Salus:
    https://salus-controls.pl/produkty/Ogrzewanie%20grzejnikowe/System%20bezprzewodowy/
  • #26
    hashwrc
    Level 11  
    Ten piec co mam teraz Junkers chce właśnie zmienic na jakiś oszczędny i w miarę tani. Mam pod ręką serwis ferroli, Termet, euroterm.

    Dopiero jak zmienię piec chce mieć łączność bezprzewodową. Teraz nic nie będę zmieniać póki mam ten stary piec z otwartą komorą spalania.