Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Piec CO, kondensacyjny, 1-funkcyjny do domu o powierzchni 120m2 (do 6-7 tys PLN)

Konradd159 07 Sep 2021 15:11 675 17
  • #1
    Konradd159
    Level 2  
    Witam serdecznie,

    Przymierzam się do wymiany pieca do centralnego ogrzewania domu. Aktualnie miałem piec na węgiel.
    Dom 1-piętrowy z piwnicą o powierzchni ok. 120m2. Instalacja postawiona na nowo, ok. 200mb
    rur pociągniętych do 13-14 grzejników. Na każde piętro (bez piwnicy) przypada 1 rozdzielacz do 6 kaloryferów.
    Dom jest ocieplony styropianem 10cm, dom z roku 1980. Wydaje mi się że przesiadka nastąpi na gazowy,
    kondensacyjny, 1-funkcyjny o mocy 26-28 kW. Do pieca planuję dokupić zasobnik 120 litrów. Jeśli kwota
    nie pozwoli na zakup zasobnika to będę się zastanawiać nad nim w przyszłości.
    Operujemy dość ograniczonym budżetem (6000-7000 PLN brutto). Rozglądałem się miedzy markami
    Termet, Beretta, Junkers, Vaillant, Ariston. Viessmann. Część z tych producentów niestety przewyższa budżet.
    Proszę o informację czy taka moc pieca wystarczy?
    Czy unikać niektórych ww. producentów?
    Poproszę o kilka przykładów pieców z zasobnikami nad którymi warto się zastanowić.
    Jeden instalator upiera się abym założył Beretta CIAO GREEN 25 R.S.I. 1-F lub SYLBER STYLE BASIC 25RS 1-F z zasobnikiem.
    Jestem z Poznania, jeśli jest ktoś zainteresowany sprzedażą pieca, instalacją jego (podłączeniem przyłączy),
    podbiciem książki i serwisem co sezon grzewczy to proszę o kontakt. Wszystko jest realizowane pod projekt z dofinansowania.
    Z góry dziękuje za poświęcony czas.
  • #2
    Wojewoda82
    Level 28  
    Ile spalałeś kg węgla w najmroźniejszy dzień roku? Ewentualnie ile ton na sezon?

    Te 26-28kW kocioł gazowy wygląda na mocno na wyrost...

    Jaki był poprzedni kocioł, zasypowy, ekogroszek? ile lat ma CO z obecnymi rurami i grzejnikami?


    podaj wynik:
    https://cieplo.app/start

    przykładowy wynik: https://cieplo.app/wynik/dfqz
  • #3
    Konradd159
    Level 2  
    Dziękuje za zainteresowanie tematem. W sezonie grzewczym schodziło nam ok. 3,5 tony koksu. Tamten kocioł miał sprawność ok. 73% jeśli to coś pomoże. Wstępnie nam wyliczyli z urzędu piec o mocy 24kW lecz jeden z instalatorów twierdził że taka moc nie wystarczy, stąd moje zainteresowanie 26-28 kW.

    Edit:
    W przyszłym tygodniu będą położone nowe rury oraz zakładane nowe grzejniki.
    Do tej pory był używany zwyczajny piec zasypowy (kotłospaw kocioł c.o. stalowy-waodny uks kl. 2 średniej) na koks o parametrach:
    Moc cieplna 12kW
    pow. grzewcza 1,5m2
    sprawność cieplna 73%
    dopuszczalne ciśnienie 1,0 bar
    max zużycie paliwa 2,3 kg/h
    Dodam że ciepłą wodę w kranach do tej pory podgrzewa bojler - zasobnik który jest podłączony do gazu. Cały czas
    podgrzewa wodę w zasobniku małym płomykiem. Chcemy go wymienić na zasobnik do nowego pieca gazowego.

    Wstępny wynik z linku powyżej:
    https://cieplo.app/wynik/in8s
  • #4
    Wojewoda82
    Level 28  
    Przy kotle zasypowym nie było zimno jak były duże mrozy? Bo 12kW kocioł, nawet zakładając palenie na 100% mocy cały czas, nawet koksem, to powinno na duże mrozy czasami brakować mocy, jeśli budynek faktycznie potrzebuje do 16kW ciepła.

    Ok wyszło Ci 16kW mocy na największe mrozy na CO, to zakładając, że dotychczas był kocioł 12kW i potrzebujesz jakąś rezerwę mocy na grzanie CWU w zasobniku, to nie trzeba ci większego kotła niż 20kW.

    Budynek to domyślam się tzw kostka PRL-owska.

    Instalator, który proponuje 26-28kW kocioł, żyje dalej w starej dacie, gdzie twój budynek byłby nieocieplony (usuń sobie z wyliczeń ocieplenie ściany (odznacz ptaszka) i zobaczysz jak drastycznie wzrośnie zapotrzebowanie).

    Im niższa moc max kotła gazowego, tym z dużym prawdopodobieństwem będzie też niższa moc minimalna, czyli taka, na której kocioł pracuje cały czas, bardzo powoli i ekonomicznie spalając gaz. Niska moc to tez większy komfort bo można ustawić sterowanie pogodowe i grzejniki będą cały czas ciepłe - letnie,wraz ze spadkami temperatury na zewnątrz.

    Więc, po pierwsze kieruj się moc max kotła do 20kW, w miarę niską mocą minimalną, 3-4kW to już będzie ok.
    i zastanów się nad sterownikiem pogodowym lub kotłem z wbudowanym sterowaniem pogodowym.

    Co do marki i modelu, kieruj się dostępnością serwisu, najpepiej kilku danej marki aby było w okolicy (zawsze któryś w razie problemów będzie łatwiej osiągalny, niż jeden, zapracowany na swoim rewirze). Popularne marki do Beretta, Immergas, Termet, Bosch, Valliant, De Dietrich, Ariston, Viessman, ACV, Junkers, Brotje.

    Co do zasobnika, patrz aby miał jak największa powierzchnię nagrzewnicy, 1m2 to akcetowalne minimum, 1,2m2 już jest bardzo ok.
  • #5
    anchilos
    Level 36  
    Spójrz na Saunier -Duval Niedźwiedź eCondens 18 kW (najmniejszy)

    Zobacz moje tematy na temat tego kociołka.
    Zainstalowałem u siebie.

    Pozdrawiam.

    Zważ, że kociołek to jest około połowa kosztów.
  • #6
    BUCKS
    Level 39  
    Konradd159 wrote:
    Wstępny wynik z linku powyżej:
    https://cieplo.app/wynik/in8s

    wychodzi, że potrzebujesz 17,3kW ale na mrozy -20.
    Średnio w sezonie będziesz potrzebował 7,7kW, więc kotłem 26-28kW to przesada.
    Jak pisał Wojewoda82 to wystarczy Ci kocioł 20kW, ewentualnie 24/25kW, większego nie ma sensu.
    Znaczenie ma moc minimalna kotła.
    Kotły o mocach 20-25kW mogą mieć moc minimalną w przedziale 3-4kW.
    Inne mogą mieć większą moc minimalną.
    Wspomniany Niedźwiedź 18kW ma moc minimalną na poziomie 5,8kW dla wody 50/30, jest gorzej ale z drugiej strony ten kocioł jest mniej wrażliwy na zanieczyszczenia w instalacji, więc lepiej pasuje jako kocioł modernizacyjny w miejsce kotła na paliwo stałe.
    Sam musisz ustalić co potrzebujesz, bo ile osób tyle może być zdań ;-)
  • #7
    anchilos
    Level 36  
    BUCKS wrote:
    Wspomniany Niedźwiedź 18kW ma moc minimalną na poziomie 5,8kW


    Ewentualnie będzie taktował, ale można zrobić wyrzut boczny spalin przez ścianę, przy wyższych mocach raczej tylko do komina -co podnosi koszty.

    Proszę mnie poprawić jeśli się mylę.

    Przy podłączeniu do komina może być konieczne rozwiercanie pod rurę fi 125.
  • #8
    BUCKS
    Level 39  
    Skoro średnio będzie potrzeba 7,7kW i będzie to wartość zgodna z rzeczywistością to z mocą 5,8kW będzie taktował w okresie przejściowym, będzie mocniej taktował niż kocioł z mocą 3-4kW ale i tak nie będzie tragedii w tym przypadku.
    Wyrzut boczny jest możliwy dla kotła o mocy maksymalnej do 21kW.
    Czyli każdy inny kocioł o mocy maksymalnej 20kW też załapie się na wyrzut boczny ale kocioł 24/25kW już nie.
  • #9
    ls_77
    Level 35  
    BUCKS wrote:
    Wyrzut boczny jest możliwy dla kotła o mocy maksymalnej do 21kW.
    Czyli każdy inny kocioł o mocy maksymalnej 20kW też załapie się na wyrzut boczny ale kocioł 24/25kW już nie.

    Tylko trzeba patrzeć też na moc na CWU, bo sporo jest kotłów które mają moc na CO ~18-19-20 kW, ale na CWU już 23-24-25kW.

    Ja bym polecił w kolejności:
    1. Saunier Duval Niedźwiedź 18kW - stojący
    2. Saunier Duval Thelia Condens 18kW - wiszący
  • #10
    sylba
    Level 19  
    Konradd159 wrote:
    Dom 1-piętrowy z piwnicą o powierzchni ok. 120m2. Instalacja postawiona na nowo, ok. 200mb
    rur pociągniętych do 13-14 grzejników. Na każde piętro (bez piwnicy) przypada 1 rozdzielacz do 6 kaloryferów.
    Dom jest ocieplony styropianem 10cm, dom z roku 1980. Wydaje mi się że przesiadka nastąpi na gazowy,
    kondensacyjny, 1-funkcyjny o mocy 26-28 kW. Do pieca planuję dokupić zasobnik 120 litrów. Jeśli kwota
    nie pozwoli na zakup zasobnika to będę się zastanawiać nad nim w przyszłości.

    To trochę mało danych by dobrać kocioł. Ilość grzejników i długość rur to na tym etapie zupełnie nieistotne dane.
    Na jakiej podstawie szacujesz moc kotła? Ile ciepła potrzeba do ogrzania budynku, jakie parametry wody grzewczej, ile ciepła do podgrzewania wody użytkowej, jakie grzejniki? Pytań jest wiele. Jeśli na tym etapie poprzestaniesz na zebraniu opinii na forum i instalatora, to jak będziesz miał szczęście trafisz w dziesiątkę lub dziewiątkę. Z dużym prawdopodobieństwem przestrzelisz.
  • #11
    BUCKS
    Level 39  
    ls_77 wrote:
    Tylko trzeba patrzeć też na moc na CWU, bo sporo jest kotłów które mają moc na CO ~18-19-20 kW, ale na CWU już 23-24-25kW.

    przykładem jest Silver 20kW, który na c.w.u. ma 25kW.
    Ale autor nie określił, czy potrzebuje taką opcję, więc jest to póki co tylko jako opcja do wyboru jeśli budżet się nie zepnie.

    ls_77 wrote:
    Ja bym polecił w kolejności:
    1. Saunier Duval Niedźwiedź 18kW - stojący
    2. Saunier Duval Thelia Condens 18kW - wiszący

    tylko w zasadzie skoro ma być nowa instalacja i nowe grzejniki to nie trzeba się martwić starymi osadami.

    sylba wrote:
    Na jakiej podstawie szacujesz moc kotła? Ile ciepła potrzeba do ogrzania budynku

    podał link do strony cieplowlasciwie, więc jest jakaś baza.

    sylba wrote:
    Jeśli na tym etapie poprzestaniesz na zebraniu opinii na forum i instalatora, to jak będziesz miał szczęście trafisz w dziesiątkę lub dziewiątkę. Z dużym prawdopodobieństwem przestrzelisz.

    A co proponujesz.
    Laik korzysta z usług fachowca i ma nadzieję, że będzie dobrze.
    Trzeba mieć odpowiednią wiedzę, by samodzielnie zweryfikować, czy fachowiec budujący instalację c.o. zasługuje na miano prawdziwego fachowca, czy może to kolejny zawodowy partacz jakich niestety wielu jest na rynku.
    Można zamówić projekt ale jak się ma ograniczony budżet to ważna jest minimalizacja kosztów, a wtedy tym bardziej jest się podatnym na tandetę.
    Może projekt będzie dobry, a wykonanie może być wątpliwej jakości, jest wiele miejsc, gdzie instalator może się wyłożyć.
  • #12
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Nie masz kasy, kup silvera 1F 20kW ( i nie większego- większy koszt, gorsza modulacja, wydatek bez sensu) Kup kocioł na który Cię stać , także na naprawy.
    Sprawdź sobie ceny części termeta i w/w "zachodnich" marek.
    Do tego niedrogi zasobnik stojący min 120l, ( nie podałeś liczby osób, bo może trzeba bedzie większy podgrzewacz CWU) i zamykasz szie w 5 tys.
    Nie widzę sensu za przepłacanie za marki, termet jest tani w zakupie, utrzymaniu i naprawach. reszta to rozrzutność jeśli mowa o prostej instalacji.
    Co do serwisu, to w Poznaniu naliczyłem 7 serwisantów autoryzowanych, więc zero stresu.
  • #13
    sylba
    Level 19  
    BUCKS wrote:
    sylba wrote:
    Na jakiej podstawie szacujesz moc kotła? Ile ciepła potrzeba do ogrzania budynku

    podał link do strony cieplowlasciwie, więc jest jakaś baza.

    Jest to jakiś szacunek podobnie jak obliczanie zapotrzebowania ciepła na podstawie zużytego węgla. Myślę, że to forum stać na bardziej zaawansowane podejście, niż forma teleporady u lekarza. Proponuję by zacząć po kolei: oszacować dokładniej ile ciepła na c.o., ile na c.w.u. Jakie parametry ma mieć woda grzewcza. Może jakiś szkic rozkładu pomieszczeń pomieszczeń i grzejników (ponoć już zakupione). Można sprawdzić czy moce grzejników odpowiadają potrzebom i przyjętym parametrom wody grzewczej.
    Wybór układu instalacji c.o. jak będzie pracowała przy minimalnym i maksymalnym zapotrzebowaniu na ciepło. Wybór układu przygotowania c.w.u.
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Do tego niedrogi zasobnik stojący min 120l, ( nie podałeś liczby osób, bo może trzeba bedzie większy podgrzewacz CWU)

    Taką instalację buduje się na lata więc warto sobie zadać trochę trudu by mieć święty spokój przez te lata.
  • #14
    BUCKS
    Level 39  
    sylba wrote:
    Myślę, że to forum stać na bardziej zaawansowane podejście, niż forma teleporady u lekarza. Proponuję by zacząć po kolei: oszacować dokładniej ile ciepła na c.o.,

    to masz pole do popisu, chętnie poczytam jak to robisz, skoro cieplowlasciwie jest dla Ciebie złym sposobem.
  • #15
    sylba
    Level 19  
    BUCKS wrote:
    chętnie poczytam jak to robisz, skoro cieplowlasciwie jest dla Ciebie złym sposobem

    Napisałem, że jest to sposób szacowania potrzeb cieplnych, a nie, że to zła metoda. Może być na początek, ale gdy będziesz chciał oszacować zapotrzebowanie ciepła dla każdego pomieszczenia to założenie, że będzie ono proporcjonalne do powierzchni pomieszczenia w stosunku do całkowitej powierzchni może być obarczone dużym błędem. Pomieszczenie o tej samej powierzchni z trzema ścianami zewnętrznymi będzie potrzebowało więcej ciepła niż pomieszczenie o takiej samej powierzchni, ale z jedną ścianą zewnętrzną, nie wspominając o oknach oraz pomieszczeniach na piętrze (poddaszu). Autor tematu nie wspomniał, w której strefie mieszka i jaką chce mieć temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach. Dopiero po określeniu zapotrzebowania można będzie dobrać grzejniki oraz określić wymagane parametry wody grzewczej tz/tp i m. A co z rurociągami ich średnicą, to pochodna mocy grzejników i parametrów wody grzewczej (w poście podana jest tylko długość rur - domyślam się, że zakupionych). Konradd159 napisał, że ma 14 grzejników, które będą zainstalowane w dwóch obwodach grzewczych - dla uproszczenia 7 grzejników w jednym obwodzie. Brak informacji lub wskazówek jak będzie regulowany przepływ - wiemy o dwóch rozdzielaczach. A jak będzie realizowany rozdział wody na poszczególne grzejniki w każdym z obwodów by wszystkie w miarę dobrze grzały? Jak będzie pracował kocioł i instalacja przy maksymalnym zapotrzebowaniu na ciepło oraz w okresach kiedy potrzeby będą małe? Jakie jest zapotrzebowanie na moc cieplną na potrzeby c.w.u., czy będzie zasobnik czy nie, a jeśli będzie to jakiej wielkości? Dopiero dysponując tymi wszystkimi danymi można rozsądnie dobierać kocioł. Może się okazać, że kocioł kondensacyjny będzie przez większą część sezonu pracował z kondensacją, ale może też tak być, że kondensacja będzie tylko w okresach małego zapotrzebowania na moc grzewczą.
  • #16
    Wojewoda82
    Level 28  
    Autor nie pyta o dobór grzejników, rur, tylko o dobór kotła i jego mocy. Nie wiem po co drążysz i przeciągasz temat. Podał przybliżone zapotrzebowanie ze strony.

    Już samo to że dotychczas miał kocioł 12kW świadczy, że nie ma kosmicznego zapotrzebowania na ciepło.

    Spalał ok 3,5 tony koksu na sezon co daje przy podanej sprawności kotła okolice 20 000KWh na cele grzewcze. To jest mniej więcej dwa razy więcej niż u mnie. Wychodziłaby moc ok 11kW na największe mrozy (u mnie przy zużyciu 1000m3 rocznie, z tego z 950 na CO nigdy kocioł 5,2 minimalnej nie pracuje 24h/dobę). Nawet jakby ze względu na łagodniejsze zimy byłoby to 2/3 normalnego spalania, dałoby to ok 16kW potrzebnej mocy na CO. Przy kotle 20kW jest dalej spory zapas na CWU.


    Dla mnie temat wyczerpany.
  • #17
    BUCKS
    Level 39  
    sylba wrote:
    Napisałem, że jest to sposób szacowania potrzeb cieplnych, a nie, że to zła metoda.

    napisałeś, że dotychczasowe porady na forum to były porady na poziomie teleporady u lekarza, czyli inaczej mówiąc kwestionujesz je uznając za kiepskie.
    Dodałeś, że forum zapewne stać na lepszej jakości porady.
    To teraz możesz zaoferować swoją poradę wysokiej jakości, która pozamiata dotychczasowe porady o jakości "teleporady u lekarza".

    Wojewoda82 słusznie przypomniał, że skoro autor miał dotychczas kocioł zasypowy 12kW i nie narzekał na brak ciepła to kocioł gazowy o mocy maksymalnej 20kW tym bardziej powinien być wystarczający.
    Dobór grzejników, średnic rur itp. nie wpłynie na wybór mocy maksymalnej kotła.
    Owszem właściwy dobór grzejników i rur ma potem wpływ na kulturę pracy kotła i instalacji c.o., więc warto by wymiana instalacji jeśli jest już robiona była zrobiona z głową i uwzględniała specyfikę kotła kondensacyjnego ale to nie jest sednem tego tematu i autor nie prosi o pomoc w tym zakresie, by na siłę to promować. Wystarczy o tym wzmianka, a rozwinąć możesz jak autor poprosi, bo uzna to za przydatne.
  • #18
    sylba
    Level 19  
    BUCKS wrote:
    napisałeś, że dotychczasowe porady na forum to były porady na poziomie teleporady u lekarza, czyli inaczej mówiąc kwestionujesz je uznając za kiepskie.
    Dodałeś, że forum zapewne stać na lepszej jakości porady.
    To teraz możesz zaoferować swoją poradę wysokiej jakości, która pozamiata dotychczasowe porady o jakości "teleporady u lekarza".

    Jeśli tak to odebrałeś, to mogę tylko wyjaśnić, że nie miałem zamiaru kogokolwiek krytykować lub dyskredytować jego wiedzę. Pisząc chciałem zwrócić uwagę, że forum stać na bardzie wnikliwe odpowiedzi, bo te które przeczytałem, w mojej ocenie, takie nie były i przypominały diagnozę stawianą przez lekarza na podstawie telefonicznej rozmowy z pacjentem.
    Nie jestem ekspertem w branży ogrzewania, ale chętnie wymię poglądy z innymi, którzy interesują się tym tematem. Uważam że forum mogłoby być miejscem wymiany poglądów popularnych - obiegowych z tymi popartymi wiedzą merytoryczną. Być może to co napisałem jest tylko czystą teorią, bo w praktyce domów jednorodzinnych mamy do dyspozycji właściwie ograniczony wybór modeli kotłów i odpowiedź była prosta. Zabrakło mi w odpowiedziach porównania różnych modeli i bardzie wnikliwego uzasadnienia przedstawionych propozycji.