Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Alhambra 1,9 tdi 110kM 1999 problem ze sterownikiem silnika.

kompleks-rak 08 Sep 2021 23:46 1032 35
  • #1
    kompleks-rak
    Level 8  
    Witam ponownie.
    Nie wiem czy to auto będzie jeszcze jeździło ale nie lubię nie rozwiązanych problemów. Poprzednio pisałem, że mam uszkodzoną automatyczną skrzynię biegów. Niestety temat okazał się za trudny dla fachowców z forum. Po wizycie w warsztacie od automatów i za namową znajomego mechanika, zdecydowałem o zrobieniu przekładki na skrzynię manualną. Udało mi się kupić w bardzo dobrym stanie kompletny silnik ze skrzynią manualną. Przekładką miał się zająć wspomniany wcześniej mechanik. Niestety po przełożeniu pojawił się problem z połączeniem się ze sterownikiem silnika. Jest to konieczne do zamiany skrzyń w oprogramowaniu. Czy znajdzie się ktoś kto zna temat i może pomóc .
    Z góry dziękuję.
    Nie jestem fachowcem od motoryzacji ale za to znam się bardzo dobrze na tematyce remontów i wykończenia mieszkań i domów więc w tym temacie mogę się odwdzięczyć.
    Pozdrawiam serdecznie.

    Dot. https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19601576&highlight=#19601576
  • #2
    sigwa18
    Level 40  
    OBD nie działa VCDS powinien zmienić kodowanie w modułach. Całościowy skan pokaże które moduły się komunikują i jakie błędy występują.
  • #3
    piachu1994
    Level 38  
    Kodowanie sterownika silnika powinno wystarczyć.
    Czy silnik z dawcy siedzi w samochodzie, czy został stary?
    Sterownik silnika jest oryginalny z samochodu czy z nowego motoru?
  • #4
    kompleks-rak
    Level 8  
    Witajcie.
    Cieszę się, że ktoś w ogóle podjął temat.

    Komputer łączy się z interfejsem. Moduły komfortu, poduszek itp. też ale sterownik silnika niestety nie.

    Kompletny silnik razem ze skrzynią został przełożony do biorcy, komputer jest oryginalny, sterownik skrzyni automatycznej również jest podłączony. Dopóki nie ma połączenia z modułem silnika nie można przeprogramować skrzyni biegów. Wiem, że mechanik u którego stoi auto próbował przekładać sterownik ale dokładnie co i jak to robił tego nie wiem. Dzisiaj umówił jakiegoś elektryka i mają z tym robić.

    Ciągle zastanawiam się nad rozwiązaniem i wpadł mi do głowy pewien pomysł. Wciąż mam stary zestaw ( silnik ze skrzynią i lewarkiem) więc pomyślałem o podłączeniu skrzyni i lewarka i wykonaniu diagnostyki oraz jeśli sterownik silnika się pojawi przeprogramowaniu skrzyni.
    Auto jest cały czas rozbebeszone więc większego problemu z tym nie będzie.

    Co o tym myślicie i jakie ewentualnie macie pomysły.

    Pozdrawiam.
  • #5
    sigwa18
    Level 40  
    Nie bardzo rozumiem po co był swap silnika skoro można manuala spiąć ze starym silnikiem. Ale dobra. Oznaczenia kodowe silników i roczniki. Sam sterownik można diagnozować nawet na stole. Potrzeba tylko podać zasilanie i masę na sterownik plus podłączyć Linie K i L (przynajmniej tak było w starym sterowniku ,bo nie ma info na co swapujesz ale nawet CAN można podłączyć do diagnozy na stole).
  • #6
    kompleks-rak
    Level 8  
    Witam ponownie.

    Angielskiego nie znam ale z kontekstu wynika, że swap to zamiana. Przełożyłem cały komplet bo mój silnik miał przejechane ponad 300tys. i trochę zaczynał kopcić choć jest w bardzo dobrym stanie (ciśnienie, moc i brak poboru oleju) a ten który kupiłem ma nieco ponad 200tys. (moc, ciśnienie bardzo dobre) i ani śladu kopcenia (wiem bo przed kupieniem zrobiłem jazdę próbną autem z którego pochodzi) .
    Przed wymianą wszystko było w porządku. Auto jeździło i nie było żadnych błędów. Problem pojawił się po przekładce. Auto nie reaguje na start kluczykiem. Alarm nie blokuje, immo ok. .
  • #7
    sigwa18
    Level 40  
    Kody/oznaczenia silników rok produkcji. Wg mnie wtyczki do ECU pasują tylko mechanicznie ale przeznaczenie poszczególnych pinów na wtyczce zupełnie inne.
  • #9
    kompleks-rak
    Level 8  
    Silniki obydwa AFN 1,9 tdi 110 Km stary, czyli ten który był 1999r. nowy 1998r. Wiązka silnika pozostawiona ze starego.

    Który to jest przekaźnik od skrzyni.

    A tak na marginesie czy ktoś wie gdzie znaleźć schemat elektryczny tego samochodu.

    Dzięki. Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #10
    strucel
    Level 34  
    Przy automacie w tych silnikach jedyna zmiana po przekodowaniu automat/manual sterownika silnika, to minimalnie większe obroty biegu jałowego, więc spec coś kręci. Przekaźnik jest w skrzynce za akumulatorem.
  • #11
    kompleks-rak
    Level 8  
    Po zmostkowaniu przekaźnika silnik kręci z kluczyka. Co prawda, jak mechanik mi powiedział, odpalił, ale przy pomocy plaka, bo układ paliwowy jest zapowietrzony. Niestety jeszcze nie udało się przekodować skrzyni.
    Pozdrawiam.
  • #12
    strucel
    Level 34  
    Ważniejsza rzecz licznik przekodować bo na kodowaniu automatu w manualu strasznie przekłamuje no i ze swiatłem cofania trzeba powalczyć.
  • #13
    kompleks-rak
    Level 8  
    Cześć.
    Czy wiesz jak się to robi?.
  • #14
    strucel
    Level 34  
    STG 17 (Kombiinstrument) auswählen
    STG Codierung -> Funktion 07
    00?xx: Anti-Blockier-System
    0 - ohne Anti-Blockier-System
    1 - mit Anti-Blockier-System
    00x?x: Wegstrecken-Kennzahl
    1 - 3440 für Automatikgetriebe
    2 - 4815 für Schaltgetriebe
    00xx?: Zylinder-Anzahl
    4 - 4 Zylinder-Motor
    6 - 6 Zylinder-Motor

    Czyli przedostania cyfra w kodowaniu licznika będzie 1 trzeba zmienić na 2. Co do światła cofania to w automacie jest to załatwiane w najwyższym z przekaźników za akumulatorem. Najprościej się tam podpiąć - niestety robiłem to z 10 lat temu i szczegóły już uleciały z pamięci. Schematy elektryki są łatwo dostępne, a sama elektryka to poziom techniczny Golfa 3, bez żadnych canów i innych bzdur, więc w miarę łatwo to ogarnąć. Jak znajdę fragment schematu to wrzucę.
  • #15
    kompleks-rak
    Level 8  
    Dzięki serdeczne. Mam nadzieję, że się z tym uporam.
  • #16
    kompleks-rak
    Level 8  
    Witam ponownie.
    Byłem dzisiaj u swojego mechanika. Dalej nie ma połączenia ze sterownikiem silnika. Dowiedziałem się jednak nowych rzeczy. Układ paliwowy został odpowietrzony, silnik odpala tylko na plaku. Jak się okazało (sam sprawdziłem) ani po włączeniu kluczyka, ani przy rozruchu nie ma zasilania na świecach żarowych i zaworze odcinającym na pompie paliwa. Zauważyłem również, że przekaźnik 109 jest cały czas załączony, nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Mechanik poinformował mnie, że żeby rozrusznik kręcił ze stacyjki zwarł styki 6 i 8 na przekaźniku 175.
    Z auta został również usunięty komputer automatycznej skrzyni biegów.
    Czy ktoś wie jak zdiagnozować usterkę i gdzie znaleźć schematy elektryczne.
    Pozdrawiam.
  • #18
    kompleks-rak
    Level 8  
    Stokrotne dzięki.
  • #19
    kompleks-rak
    Level 8  
    Witam ponownie.
    Czy ktoś wie za co odpowiada przekaźnik 109 i jakie ma oznaczenie na schemacie?
    Próbuję to rozgryźć. Może ktoś ma opisy przekaźników z oznaczeniami na schematach.
    Pozdrawiam.
  • #21
    kompleks-rak
    Level 8  
    Cześć.
    I znów mnie ratujesz. Ale dalej nie wiem do czego służy ten przekaźnik (opis - książki o motoryzacji) i jaki ma nr na schemacie elektrycznym.

    Rozumiem, że opis znajdę w jakiejś książce. Może moje problemy wydają Wam się śmieszne, ale dopiero się uczę i nie wiem gdzie i jak szukać, dlatego proszę o pomoc.
    Co do przeróbek wiązek i połączeń elektrycznych po przeanalizowaniu schematów wydaje się, że jest to proste. Nie wiem jednak jak będzie z szukaniem tego wszystkiego w samochodzie. I co najgorsze nie wiem co zmajstrował mój mechanik, a że coś zmajstrował to pewne, sądząc choćby po stale wyzwolonym (mimo wyłączonego kluczyka) przekaźniku 109. Wcześniej nie było żadnych problemów z elektryką.
    Jeśli ktoś ma wiedzę na ten temat to proszę o pomoc.
  • #22
    strucel
    Level 34  
    Przecież masz "Relais für Spannungsversorgung" - przekażnik zasilania na schemacie silnika J317 - był umieszczany w różnych miejscach skrzynki w zależności od miesiąca produkcji.
  • #23
    kompleks-rak
    Level 8  
    Cześć.
    Nie wiem czy dobre wnioski wyciągam, ale ''jeśli'' przekaźnik nr 109 to J 317 na schemacie o którym piszesz i jest cały czas wyzwolony nawet po wyjęciu kluczyka (a jak twierdzi mechanik nie ma żadnych zwarć w wiązkach przewodów) to jest uszkodzony J 248 (Jednostka sterująca układu bezpośredniego wtrysku oleju napędowego, za panelem sterowania po lewej stronie).
    Czy mam rację?
  • #24
    strucel
    Level 34  
    Albo uszkodzona albo żle wysterowana, nie wiem czy ten przekażnik nie powinien być wysterowany po załączeniu stacyjki w pozycję zapłon. Rozumiem że jak wyjmiesz ten przekażnik to napięcie na jego wyjściu znika?
  • #25
    kompleks-rak
    Level 8  
    Napięcie na cewce jest stałe. Wyzwalany jest masą ze sterownika silnika. Stąd mój wniosek, że sterownik jest "uwalony"
  • #26
    strucel
    Level 34  
    Ale od czego, przecież auto przed swapem jeżdziło na tym sterowniku? Wszystko co potrzebujesz dało się zrobić modyfikując instalację przy przekażniku J226 "Relais für Anlaßsperre und Rückfahrlicht, im
    Motorraum links" do sterownika silnika za licznikiem nie trzeba by w ogóle zaglądać.
  • #27
    kompleks-rak
    Level 8  
    Teraz ja to wiem ale mój mechanik rozbebeszył wszystko i kombinował.
    Ze schematów wynika, że nie tylko przy przekaźniku są przeróbki, ale nie ma tego zbyt wiele.
  • #28
    kompleks-rak
    Level 8  
    Witam ponownie.

    dzisiaj dowiedziałem się, że istnieje możliwość przeprogramowania sterownika bez konieczności przeróbek w instalacji. Czy ktoś coś wie na ten temat?
    Pozdrawiam.
  • #29
    adam7009

    Level 40  
    Przecież przeprogramowanie sterownika silnika nie ma tu znaczenia przynajmniej na początek.Jak tak mocno zależy na przeprogramowaniu można go wyjąć i na stole podłączyć i przeprogramować.Nie możesz odpalić z innego powodu i tam szukaj usterki.
  • #30
    kompleks-rak
    Level 8  
    Czemu twierdzisz, że nie ma znaczenia? Jeśli skrzynia jest zamieniona i nie ma sterownika z automatu.
    To, że można sterownik przeprogramować na stole to już wiem. Ja się tym nie zajmuję. A zgodnie ze schematami żeby auto odpalało i pracowało jak należy na manualu to trzeba kilka przewodów pozamieniać.