Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Grzanie wody przy pomocy PV, offgrid czy ongrid?

kampol18 09 Sep 2021 13:41 1929 30
Helukabel
  • #1
    kampol18
    Level 8  
    Witam.
    Przymierzam się do grzania wody przy pomocy PV, układ paneli to 5x 445 W (2,2 kWp), panele będą montowane pod kątem 80 stopni, odchylenie od południa to 14 stopni. Zbiornik 220 l. Zanim zakupie inwerter offgrid postanowiłem rozeznać się w temacie, czytałem podobne posty jednak wolę się zapytać o swój konkretny przypadek niż potem żałować że nie dopytałem.

    Proszę o doradzenie dobrego inwertera cena/jakość do instalacji offgrid. Czy ten jest ok?
    http://www.el-car.auto.pl/?75,regulator-grzalek-mega-pwm-mppt-3000w



    Ewentualnie jaka różnica w cenie byłaby w przypadku instalacji ongrid i czy moją starą instalację z bezpiecznikami na korki trzeba wymienić na różnicowo - prądową aby przyłączyć się z PV do sieci?

    Słyszałem że niektóre falowniki mają z jakimiś dodatkami możliwość grzania ciepłej wody prądem z paneli, a jak ciepła woda jest zagrzana, to nadwyżkę oddają do sieci, czy ktoś zna takie rozwiązania? Czy jest sens się w to pchać?

    Mój operator sieci to PGE - z tego co rozumiem w przypadku instalacji offgrid oddaje 1 KWh i odbieram 0,8 KWh, czy są jeszcze jakieś dodatkowe koszty do rachunku, np. opłata stała za coś tam itp? Dodatkowo czy taki falownik ongrid będzie ekonomiczny w przypadku gdy ceny kupna/sprzedaży zmienią się z 1 do 0,8 na np. 1 do 0,25?

    Przepraszam za zasyp pytań, mam nadzieje że znajdzie się ktoś chętny na nie odpowiedzieć.
  • Helukabel
  • #2
    rokbok
    Level 31  
    kampol18 wrote:
    Słyszałem że niektóre falowniki mają z jakimiś dodatkami możliwość grzania ciepłej wody prądem z paneli, a jak ciepła woda jest zagrzana, to nadwyżkę oddają do sieci, czy ktoś zna takie rozwiązania ? Czy jest sens się w to pchać ?


    kampol18 wrote:
    przypadku instalacji offgrid oddaje 1KWh i odbieram 0,8 KWh, czy są jeszcze jakieś dodatkowe koszty do rachunku, np opłata stała za coś tam itp ?


    Mylisz pojęcia, przy instalacji OffGrid do sieci nic nie oddajesz, jedynie możesz pobierać jak nie starcza prądu z paneli, do tego musi być odpowiedni inwerter.

    Natomiast przy instalacji OnGrid nadwyżka wyprodukowanej energii z paneli jest przekazywana do sieci, możesz nadwyżkę odebrać w ilości pomniejszonej o 20% przy instalacji do 10 kW i o 30% przy instalacji powyżej 10 kW. Dla instalacji OnGrid też musi być odpowiedni do tego inwerter.
    Współczynnik ilościowy obowiązuje do końca tego roku, ale wszystko wskazuje że rządzący się nie wyrobią z przepisami i tak dokładnie nie wiadomo kiedy wprowadzą nowe zasady.
  • #3
    MichałS
    Level 29  
    kampol18 wrote:

    Słyszałem że niektóre falowniki mają z jakimiś dodatkami możliwość grzania ciepłej wody prądem z paneli, a jak ciepła woda jest zagrzana, to nadwyżkę oddają do sieci, czy ktoś zna takie rozwiązania ? Czy jest sens się w to pchać ?

    Tak są takie falowniki, ciekawe rozwiązanie. Jednak z Twoich danych wynika że ilość energii oddana do sieci będzie niewielka.

    Wspomniany na początku posta regulator niestety wygląda na PWM zatem deklarowaną efektywność uzyska się dobierając napięcie paneli do znamionowego napięcia grzałki.
  • Helukabel
  • #5
    anaba255
    Level 26  
    Moim zdaniem w Twoim przypadku lepszym rozwiązaniem będzie układ off-grid.
    Będzie taniej. Regulator do grzałki to koszt 700-1500 zł, falownik on-grid 2 kW od 2000 zł, zabezpieczeń więcej potrzeba, a to też kosztuje. Przy on-gridzie przydatny jest układ, który grzeje wodę, gdy jest produkcja, kolejny koszt. W off-gridzie, ile panele dadzą energii, o tyle ogrzeją wodę. Przy tak małej mocy i tak cała energia pójdzie do bojlera.
    Off-grid jest całkowicie autonomiczny, większość regulatorów zasila się z paneli, jak są zaniki w zasilaniu lub jest za wysokie napięcie w sieci cały czas pracują.
    Jeśli zdecydujesz się na on-grida, dołóż paneli do minimum 3 kW, wtedy to będzie miało sens ekonomiczny i praktyczny.
    Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że to się sprawdza. Mam 2 kW i bojler 350 l, od wiosny do jesieni woda z PV, w słoneczny dzień temp. dochodzi do 70°C.
  • #6
    Maverick73
    Level 27  
    anaba255 wrote:
    Regulator do grzałki to koszt 700-1500 zł


    Spalenie takiego regulatora to tylko czas, nie wiadomo jaki... To co zyskamy na grzaniu wody (jeśli zyskamy) a kupno nowego regulatora okaże się, że nic nie zaoszczędziliśmy, albo niewiele (co gorsza, że ciągle może będziemy do tyłu). To tak samo jak akumulatory w off-grid, to tylko czas...


    Czym prościej tym lepiej, bez dodatkowych komponentów.
    Wodę można grzać bez żadnych regulatorów, falowników innych cudów a wszystko kosztuje i nic nie jest na wieki.
  • #7
    kortyleski
    Level 43  
    Jeżeli grzanie wody to tylko off. Ja po wielu przemyśleniach kończę instalację. Tylko jeszcze pytanie czym ogrzewasz dom?

    U mnie w założeniu ma być ciepła woda z PV latem a z gazu zimą. Zasobnik 500 litrów. PV to pięć paneli po 400 Wp. Czyli 2 kWp. Tak duży zasobnik, bo w słoneczny dzień się nagrzeje a w trzy późniejsze pochmurnie wody starczy. Jeśli mój sterownik stwierdzi że jednak nie starczy to odpali kocioł gazowy by dogrzać wodę. Temperatura na zasobniku 60 stopni i na grzejnikach zima tak samo.

    Koszty, zasobnik z tysia w używce, panele ze dwa tysie. I regulator. Też z tysia. Dodać rurki i kształtki to w sumie piątka wyjdzie.

    Gdyby się trafiła nadwyżka produkcji to na razie skieruję w ogrzewanie piwnicy. Kiedyś może są akumulator.
    Na pewno nic nie oddam ZE. Moje panele, moje instalacje to moja energia, na zasilanie pralki i zmywarki w drugiej taryfie i drobiazgów typu tv czy oświetlenie zarobię.

    Do opodatkowania słońca spokojnie zjadę z kosztami na tyle nisko by mi się opłaciło. A jak już opodatkują słońce padające na mój dach z poszyciem ze szkła to poproszę obecnego na forum kolegę o Szybki import do Surinamu
  • #8
    anaba255
    Level 26  
    Maverick73 wrote:
    Wodę można grzać bez żadnych regulatorów, falowników innych cudów a wszystko kosztuje i nic nie jest na wieki.

    Proponuje eksperyment, podłącz pod swoją grzałkę 600 W, bezpośrednio 600 W w panelach i grzej 100 l bojler, zobaczysz efekty, zwłaszcza w pochmurny dzień.
    Akumulatory też można ładować bezpośrednio z PV, zamiast przez drogie i wadliwe regulatory MPPT, przecież to zaraz się popsuje, kupa dymu i trzeba kupować nowy.
  • #9
    kortyleski
    Level 43  
    anaba255 wrote:
    Proponuje eksperyment, podłącz pod swoją grzałkę 600 W, bezpośrednio 600 W w panelach i grzej 100 l bojler, zobaczysz efekty,

    Ależ będą. Średnio jakieś 80, może 100 W ładowane w grzałkę w dzień słoneczny. Czyli jakieś 800 Wh. W momencie gdy przy pracy paneli w mppt w ten sam dzień można by było liczyć na 3000 Wh...
  • #10
    Maverick73
    Level 27  
    anaba255 wrote:
    Proponuje eksperyment, podłącz pod swoją grzałkę 600 W, bezpośrednio 600 W w panelach i grzej 100 l bojler, zobaczysz efekty, zwłaszcza w pochmurny dzień.


    Chyba się nie rozumiemy... Jak ja mam bojler 100 L to po co większa grzałka niż 600 W. O 15 i tak mam ponad 70°C. Gdybym miał większy bojler dałbym sobie większą grzałkę co jest logiczne i bez problemu do wykonania... A co do niepogody, spadek mocy paneli nie oznacza, że grzałka nie grzeje. Nie wiem właśnie jak wtedy się zachowuje Twój kombajn... Bo mój pracuje, co już nie raz pokazywałem. Twój pracuje kolego? :)

    anaba255 wrote:
    Proponuje eksperyment, podłącz pod swoją grzałkę 600 W, bezpośrednio 600 W w panelach i grzej 100 l bojler, zobaczysz efekty, zwłaszcza w pochmurny dzień.


    Rozumiem, że jak Ty sobie podłączysz swoją 2 kW do 350 L bojlera w dzień pochmurny to masz inny efekt niż ja... To teraz ja Ci powiem na moim przykładzie, że Ty albo sobie dogrzejesz wodę grzałką z sieci albo się będziesz pluskał w zimnej. :) A w kilkudniowy dzień pochmurny to tylko polecisz na sieciowym a ja nie... To nie kozakuj Panie. :)

    Trafiają się dni pochmurne i słoneczne grzałka PV już ma za sobą prawie 500 kWh a w tym czasie z sieci tylko na grzanie wody poświeciłem 20 kWh. Coś chyba jest na rzeczy...
  • #11
    kampol18
    Level 8  
    Maverick73 wrote:
    Jeśli przymierzasz się "tylko" do grzania wody z tych paneli, to bym łączył bezpośrednio do grzałki DC.

    Patrząc na ceny regulatorów mam podobne odczucia - może dołożyć więcej paneli zamiast wydawać na regulator, jednak charakterystyka prądowo - napięciowa pokazuje, że w pochmurne dni będzie to grzało tyle co nic o ile dobrze to zrozumiałem.

    anaba255 wrote:
    Jeśli zdecydujesz się na on-grida, dołóż paneli do minimum 3 kW, wtedy to będzie miało sens ekonomiczny i praktyczny. Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że to się sprawdza. Mam 2 kW i bojler 350 l, od wiosny do jesieni woda z PV, w słoneczny dzień temp. dochodzi do 70°C.

    Czy w swojej instalacji używasz inwertera? Jeśli tak, to jakiego i czy jesteś z niego zadowolony? Jeśli nie można tak w poście to proszę o priv.

    kortyleski wrote:
    Jeżeli grzanie wody to tylko off. Ja po wielu przemyśleniach kończę instalację. Tylko jeszcze pytanie czym ogrzewasz dom?

    Dom ogrzewam kotłem na węgiel, jest połączony z bojlerem (cwu) do którego montuje fotowoltaikę. Napisałeś że nadwyżkę produkcji z fotowoltaiki możesz skierować do czegoś innego - czy możesz napisać o tym coś więcej? Czy to jakaś funkcja inwertera offgrid? Jeśli tak to jakiego?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Postawiłem na offgrid, wasze posty utwierdziły mnie w tym przekonaniu, na decyzji zaważyły:
    - większe koszty ongrid w stosunku do możliwych zysków, jeśli ceny skupu się zmienią to nawet może na tym stracę.
    - wymiana korków na róznicowo - prądówkę.
    - dodatkowe koszty robocizny - o ile offgrid zrobię sam, o tyle do ongridu nie mam wystarczająco wiedzy.

    Proszę o pomoc w doborze inwertera pomiędzy PV a grzałkę oraz dobór odpowiedniej grzałki do mocy oraz kątów instalacji (info w pierwszym poście). Przepraszam, że szukam wam roboty, ale bez wiedzy i doświadczenia ciężko coś wybrać...
    Poniżej niektóre z inwerterów nad którymi się zastanawiałem:
    https://ekopulsar.pl/news/sterownik-fotowoltaiczny-PulsarSimple
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-solarna-eco-solar-boost-mppt-3000-3kw-8937528588
    http://www.el-car.auto.pl/?75,regulator-grzalek-mega-pwm-mppt-3000w
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-solarna-eco-solar-boost-mppt-3000-pro-11098308951
  • #12
    Maverick73
    Level 27  
    kampol18 wrote:
    Patrząc na ceny regulatorów mam podobne odczucia - może dołożyć więcej paneli zamiast wydawać na regulator, jednak charakterystyka prądowo - napięciowa pokazuje, że w pochmurne dni będzie to grzało tyle co nic o ile dobrze to zrozumiałem.


    Oczywiście, że tak, to jest właśnie dobry kierunek rozumowania. Ja mam więcej paneli co powoduje, że pracuje grzałka jak i przetwornica co daje napięcie 230 V. Stwierdziłem, że jak moja rodzinka więcej jest w pracy niż w domu to dałem priorytet pracy grzałce. Zależy od pogody:

    - deszczowo - pracuje grzałka do momentu wyłączenia przez termostat. Po wyłączeniu cały prąd bierze przetwornica.
    - pochmurnie - tak samo jak deszczowo, ale często pracuje grzałka z przetwornicą.
    - słonecznie - pracuje grzałka i przetwornica.

    Steruje tym komparator. Zamiast kupować elektronikę to warto dołożyć paneli a jeszcze używane to dopiero opłacalny biznes. I jeszcze jeden ważny aspekt... Nie ma ograniczenia mocy pod grzałkę DC, co daje właśnie taki efekt, że w dzień deszczowy grzejesz wodę. Ale każdy wybiera jak mu lepiej...
  • #15
    anaba255
    Level 26  
    kampol18 wrote:
    Czy w swojej instalacji używasz inwertera? Jeśli tak to jakiego i czy jesteś z niego zadowolony? Jeśli nie można tak w poście to proszę o priv.

    Regulator mam robiony na zamówienie, kilka lat temu.
    Testowałem przetwornicę ECO Solar Boost MPPT-3000, działała całkiem dobrze, choć z czystym sumieniem polecić jej nie mogę. Zaletą tej przetwornicy, jest to, że na wyjściu daje prąd AC, można podłączać grzałki ze standardowymi termostatami.
    Z tego co znalazłem w sieci będziesz miał panele Longi 445 W? Jeśli tak, 5 paneli połączonych szeregowo da napięcie pracy ok. 200 V.
    Kup grzałkę 3000 W, 230 V. Do tego wyłącznik DC dedykowany do fotowoltaiki.
    Panele najlepiej ustawić pod kątem ok. 30-40 stopni.
  • #16
    kampol18
    Level 8  
    jurek.parus wrote:
    do grzania wody to są solary - sprawność 85-90% vs. 20-25% jaka ma fotowoltaika.

    Dziękuje za post, to co napisałeś jest jak najbardziej zasadne i prawdziwe, solary są zdecydowanie bardziej atrakcyjne ekonomicznie, oraz zajmują mniej miejsca, w większości przypadków sprawdzą się lepiej niż pv i sam jestem o tym przekonany. Jednak w moim przypadku PV ma przewagę na solarami.

    18 m - tyle rury na zasilanie i tyle samo na powrót potrzebowałbym przy solarach, straty ciepła musiałbym nadrobić dodatkową ilością solarów, w przypadku PV odległość to jest marginalna sprawa.

    1,7 k - tyle kosztowałby mnie nowy zasobnik cwu który posiada 2 wężownice, w przypadku solarów wpinam się grzałką do mojego 1 wężownicowego.
    Płatny montaż - z solarami sobie sam nie poradzę, jak ktoś mi to spartaczy to będzie dodatkowy koszt, niebezpieczeństwo i/lub słabo działająca instalacja, natomiast PV wraz z zabezpieczeniami po stronie dc i ac oraz uziemieniem podłącze sam.

    Pełna bezobsługowość - nie muszę się martwić o jakieś płyny, ciśnienie, czy pompka chodzi, co jak zabraknie prądu, czy coś nie skorodowało i płyn się nie wylewa, co jak wyjadę na kilka tyg itd.

    Z tym punktem to mogę się mylić, ale solary zimą praktycznie nie działają (w szczególności z moją długą rurką na zewnątrz), natomiast PV według PVGIS da mi 65 kWh, niby nic, ale zawsze coś.
  • #17
    jurek.parus
    Level 18  
    Maverick73 wrote:
    Miałem solary własnej roboty...

    No właśnie...
    kampol18 wrote:
    pełna bezobsługowość - nie muszę się martwić o jakieś płyny, ciśnienie, czy pompka chodzi

    A czemu ma nie chodzić? Pompka to pompka, nie jest nadmiernie skomplikowana, instalacja też sama z siebie nie przecieka. Na kablach też możesz mieć przebicie i regulator może się uszkodzić...
    kampol18 wrote:
    co jak zabraknie prądu,

    To akurat prawda. Trzeba mieć zasilanie awaryjne. Warto dla wielu innych instalacji - np. kotła gazowego.
    kampol18 wrote:
    co jak wyjadę na kilka tyg itd.

    Nic, dla solarów płaskich włączasz tryb wakacyjny - dla próżniowych to nieco bardziej skomplikowane
    kampol18 wrote:
    Z tym punktem to mogę się mylić, ale solary zimą praktycznie nie działają (w szczególności z moją długą rurką na zewnątrz), natomiast PV według PVGIS da mi 65 kWh, niby nic, ale zawsze coś.

    To nie tak. Rurka na zewnątrz nie ma wielkiego znaczenia, ale koncentracja energii już tak. Solar dostarczy tą samą ilość energii co odpowiadająca mu mocowo instalacja fotowoltaiczna (oczywiście fotowoltaika będzie znacznie, znacznie większa) - tyle, że solar lepiej pracuje przy niskiej temperaturze wody, więc dostarczy dużą ilość letniej wody (będzie wymagać dogrzania), a fotowoltaika dostarczy gorącą wodę - ale znacznie mniej. Moc musi się zgadzać.

    A najlepiej mieć i jedno i drugie, w lecie grzać solarami, w zimie dogrzewać (ewentualnie) prądem. Ja dogrzewam w zimie gazem bo taniej. To zawsze sprowadza się do bilansu ekonomicznego - cena vs. oszczędność.
  • #18
    kampol18
    Level 8  
    anaba255 wrote:
    Z tego co znalazłem w sieci będziesz miał panele Longi 445 W?
    Tak, poniżej ich dane.

    Grzanie wody przy pomocy PV, offgrid czy ongrid?

    Zostaje jeszcze kwestia inwertera, panelów więcej już nie dołożę, może jakiś inwerter wycisnął by trochę więcej mocy z instalacji niż podłączenie bezpośrednio pod grzałkę.
  • Helpful post
    #19
    MichałS
    Level 29  
    Rozważyłbym Elnix_off_grid. W przeciwieństwie do sterowników wklejonych kilka postów wyżej ten ustawia 230 V na wyjściu niezależnie od napięcia wejściowego. Wiele sterowników tego nie ma i napięcie paneli musi być dobrane ilością paneli do napięcia pracy grzałki a sterownik co najwyżej obniży napięcie. Do tego przydatny jest monitoring parametrów bezpośrednio na PVMonitor. Wtedy z dowolnej lokalizacji sprawdzisz czy i jak działa instalacja.
  • #20
    pawel1148
    Level 23  
    Panowie podpowiadający, żeby montować panele bezpośrednio do "grzałki DC" bez żadnego regulatora, orientują się na jakie moce i napięcia takowe grzałki są przystosowane?
    Proponuje poprzeglądać oferty producentów i znaleźć grzałkę, która będzie zapewniać te znamionowe 2,2 kW. Bo zakup kilku grzałek łącznie o takiej mocy, może być kilkakrotnie droższy, od zakupu normalnej grzałki + regulator. I jeszcze pewnie ten zbiornik będzie najeżony tymi grzałkami, o ile uda się znaleźć współpracujące z takim napięciem...
    Przy wysokim napięciu i prądzie DC, jest poważny problem z realizacją rozłączania obwodu, np. w momencie, gdy woda nagrzeje się do maksymalnej ustawionej temperatury. Grzałki AC wytrzymają prąd DC, termostat z takiej grzałki pierwszego rozłączenia nie wytrzyma, bo przy prądzie DC ciągnie łuk, jak w spawarce.
    Po to są te regulatory, czy też nawet "przerywacze elektroniczne" przy czym przy samym przerywaniu, to raczej nigdy nie będzie to wydajny proces. Ale nawet przy samym przerywaniu, pojawia się możliwość użycia grzałki na AC.

    Sam mam tego typu układ, niezbyt skomplikowany, ale realizuje założone działanie -> na grzałkę nie idzie prąd stały, termostat działa poprawnie i prąd się nie marnuje (w momencie gdy może grzać wodę).

    Faktycznie bez podnoszenia napięcia, przy tych panelach grzałka 230 V nie osiągnie na zwykłym inwerterze do grzałek pełnej mocy. Rozwiązaniem jest albo grzałka o wyższej mocy (która przy mniejszym napięciu osiągnie zakładaną moc), albo regulator, który podniesie to napięcie. Ja mam grzałkę 3000 W do 6 paneli o łącznej mocy 1650 W.
    Ciężko mi określić, na ile u Ciebie da się skutecznie zastosować większą grzałkę, bo pewnie w różnych regulatorach będzie różnica pomiędzy tym co dają na wyjściu przy danym napięciu (a grzałek AC też nie idzie dostać jednofazowych powyżej pewnej mocy).
    Z tym wyłącznikiem DC dedykowanym do fotowoltaiki się nie spotkałem. Może ktoś przesłać mi na priva link co to jest?
  • #21
    anaba255
    Level 26  
    pawel1148 wrote:
    Bo zakup kilku grzałek łącznie o takiej mocy, może być kilkakrotnie droższy, od zakupu normalnej grzałki+regulator. I jeszcze pewnie ten zbiornik będzie najeżony tymi grzałkami, o ile uda się znaleźć współpracujące z takim napięciem...

    Grzałka 2x1500 W połączona szeregowo da przy napięciu z paneli 200 V ok 2100 W. Do regulatora dobiera się grzałkę na 100-120% mocy paneli, 90% też będzie ok, bo panele rzadko osiągają pełną moc.
    Nie trzeba kilku grzałek, wystarczy jedna o trzech obwodach grzejnych, każdy o innej mocy.
    Miałem taką kaskadę 250/500/1000 W, w sumie 7 zakresów mocy 250/500/750/1000/1250/1500/1750 W, przełączana ręcznie (kilka lat temu regulatory na wyższe napięcia nie były tak łatwo dostępne). Kosztowała wtedy 200 zł.
    Działało to dobrze, lecz dopiero jak założyłem regulator zobaczyłem różnicę na plus i całkowita bezobsługowość układu.
    Do rozłączania prądu DC są przekaźniki SSR, używam taki tylko na AC, dobrze się sprawuje.
    Grzałce jest obojętne jakim prądem ją zasilisz, AC czy DC, tylko termostat nie wytrzyma prądu DC.
    Wiele regulatorów daje na wyjściu AC, problem z termostatem rozwiązuje się sam.
  • #22
    Maverick73
    Level 27  
    Są różne do wyboru napięcia jak i mocy... Wystarczy poszukać... Nie trzeba 10 grzałek w bojlerze... Taki mały przykład.

    https://pl.aliexpress.com/item/10050023702699...=%7B%22sku_id%22%3A%2212000020371193715%22%7D

    Na wszystko są proste sposoby jak masz głowę na karku. Przykładowo:

    https://pl.aliexpress.com/item/32834678072.ht..._ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2265073042393%22%7D

    anaba255 wrote:
    tylko termostat nie wytrzyma prądu DC


    U mnie za termostat DC służy Sonoff TH10, a steruje takim prostym przekaźnikiem 40 A, bo sam ma tylko 10 A. Nawet jak jestem w pracy, widzę na telefonie co się dzieje jak i mam możliwość zdalnego działania czy ustawiania pracy grzałki. Do tego tani.
    Działa, nie grzeje się, bez łuków i bez strachu... Powtórzę... Można, można.
  • #23
    kampol18
    Level 8  
    Inwerter zaproponowany przez MichałS wydaje się być wart zakupu
    Poprawcie mnie jeśli coś źle zrozumiałem, ale z tego co widzę przy tym inwerterze po stronie AC jest utrzymywane 230V niezależnie od punktu pracy paneli PV, czyli tak na chłopski rozum to nie ważne czy chmurki czy słońce i jaka pora dnia - grzałka zawsze pracuje optymalnie (o ile termostat jej nie wyłączy)

    Proszę jeszcze o pomoc w dobrze zabezpieczeń po stronie DC - im więcej o nich czytam tym mniej wiem czego mi potrzeba ...
    Po stronie AC myślałem nad róznicówką
  • #24
    MichałS
    Level 29  
    Dobór zabezpieczeń po stronie DC w dużej mierze zależy od lokalizacji paneli. Po stronie AC (grzałki) ochrona przepięciowa wydaje się zbędą powinno wystarczy zab. przeciwzwarciowe i uziemienie grzałki. Co do generowania 230VAC to oczywiście warunkiem jest zapas mocy. Żaden ze sterowników nie jest perpetuam mobile i nie odda na wyjściu więcej niż dostaje z paneli.
  • #25
    kampol18
    Level 8  
    Lokalizacja paneli to ściana budynku, budynek ma piorunochron, pręt piorunochrona przebiega w odległości 150 cm od samych paneli. Jest jakieś zabezpieczenie które ma szansę uchronić inwerter i panele w razie wyładowania ?
  • #26
    jurek.parus
    Level 18  
    kampol18 wrote:
    Inwerter zaproponowany przez MichałS wydaje się być wart zakupu
    Poprawcie mnie jeśli coś źle zrozumiałem, ale z tego co widzę przy tym inwerterze po stronie AC jest utrzymywane 230V niezależnie od punktu pracy paneli PV, czyli tak na chłopski rozum to nie ważne czy chmurki czy słońce i jaka pora dnia - grzałka zawsze pracuje optymalnie (o ile termostat jej nie wyłączy)

    Hmm... pomyślmy.
    Przy chmurkach panele dają 500 W mocy, grzałkę masz 2 kW i grzeje optymalnie to znaczy na pełną moc. Skąd bierze się 1,5 kW?
    Nie! Typowy falownik się po prostu wyłączy!! Dlatego do grzania wody nie należy stosować typowych falowników!
    Są do tego (jak już operacie się przy grzaniu wody fotowoltaiką) specjalne sterowniki które dopasowują parametry paneli do parametrów grzałki.
    Nie robią sinusa - bo to całkowicie zbędne, nawet tych prostokątów bardzo nie wygładzają bo i po co (tyle żeby nie siało po radiu), nie pilnują napięcia 230V bo to też niekonieczne. Jak spada moc z paneli to obniżą napięcie aby tylko wyssać z paneli ile się da.
  • #27
    kampol18
    Level 8  
    jurek.parus wrote:
    Hmm... pomyślmy.
    Przy chmurkach panele dają 500 W mocy, grzałkę masz 2 kW i grzeje optymalnie to znaczy na pełną moc. Skąd bierze się 1,5 kW?
    Nie! Typowy falownik się po prostu wyłączy!! Dlatego do grzania wody nie należy stosować typowych falowników!
    Są do tego (jak już operacie się przy grzaniu wody fotowoltaiką) specjalne sterowniki które dopasowują parametry paneli do parametrów grzałki.
    Nie robią sinusa - bo to całkowicie zbędne, nawet tych prostokątów bardzo nie wygładzają bo i po co (tyle żeby nie siało po radiu), nie pilnują napięcia 230V bo to też niekonieczne. Jak spada moc z paneli to obniżą napięcie aby tylko wyssać z paneli ile się da.

    MichałS wrote:
    Dobór zabezpieczeń po stronie DC w dużej mierze zależy od lokalizacji paneli. Po stronie AC (grzałki) ochrona przepięciowa wydaje się zbędą powinno wystarczy zab. przeciwzwarciowe i uziemienie grzałki. Co do generowania 230VAC to oczywiście warunkiem jest zapas mocy. Żaden ze sterowników nie jest perpetuam mobile i nie odda na wyjściu więcej niż dostaje z paneli.


    Mój błąd z skrótem myślowym, poprzez napisanie grzałka pracuje optymalnie miałem na myśli poniższy fragment wypowiedzi, a nie jakiś cudowną energię która ją zasili jak zasugerował jurek.parus
    MichałS wrote:
    Rozważyłbym Elnix_off_grid. W przeciwieństwie do sterowników wklejonych kilka postów wyżej ten ustawia 230 V na wyjściu niezależnie od napięcia wejściowego
  • #28
    Maverick73
    Level 27  
    Tak jak się czyta wypowiedzi to dochodzę do jednego wniosku całkiem słusznego... Nie ważne jak to będzie pracować a ważne aby było jak najprościej. Wiadomo, gotowa skrzynka (zakup portal czy sklep) tylko podłączyć panele,termostat i grzałkę co i tak jak czytam stanowi spore wyzwanie (to gdzie tu samodzielna instalacja DC). Nie prościej kogoś zaprosić do domu co się zna ... niż pisać 100 postów a rezultatu dalej nie ma... i co gorsza nie wiadomo jak lub czym się taki montaż skończy.
  • #29
    speco
    Level 17  
    Jak przyjdzie zima z mocno ujemnymi temperaturami, zalecam jakiś piec automatyczny z podajnikiem w razie W, np. na pellet.?
  • #30
    MichałS
    Level 29  
    kampol18 wrote:
    Lokalizacja paneli to ściana budynku, budynek ma piorunochron, pręt piorunochrona przebiega w odległości 150 cm od samych paneli. Jest jakieś zabezpieczenie które ma szansę uchronić inwerter i panele w razie wyładowania ?
    Czyli panele będą pod kątem 90stopni? Proponuję dodać uchwyty-trapezy i odchylić panele inaczej roczna utrata energii będzie znaczna.

    Co do zabezpieczeń to w takiej sytuacji ochronnik klasy 1+2. Separacja 1,5m jest wystarczająca (odpowiednie wzory są na necie i w podobnej lokalizacji separacja wychodziła 60cm)