Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?

BlackJedi 15 Sep 2021 11:05 612 10
  • #1
    BlackJedi
    Level 3  
    Witam wszystkich użytkowników :)
    Chcialem założyć dodatkowe dwie pary lap roboczych led : dwie z przodu dwie z tyłu do ciagnika ursus c-330
    Po poszukiwaniach na forach:
    mam + z zacisku 15 na stacyjce /bezpiecznik/ włacznik przód, włącznik tył, woltomierz/kable z włączników do lamp. Masa dla lamp z kabiny
    Lampy nie świecą. Po podlaczeniu woltomierza (elektroniczny 4-30V) lub lamp bezpośrednio do akumlatora wszytsko działa. Po podłączeniu przez zacisk 15 stacyjki (zależało mi żeby zarówno woltomierz jak i świata robocze były dostepnie tylko po wciśnięciu kluczyka w stacyjce) lampy nie świecą. Prąd na aku 12,5V na zacisku 15 stacyjki 12,5 to samo.
    Na schematach są pomysły podłączenia z zacisku 30 (chciałbym mieć światła tylko na zapłonie) + przekaznik samochodowy. Przekaznik zamówiłem
    Co robie źle? Ogólnie podłączenie wydawało się proste bo na akumulatorze wszytsko śmiga. Chciałbym żeby wszytsko działało po podłączeniu kluczyka żeby np. Woltomierz nie rozładowywał akumlatora na samym plusie i żeby był odłączany. Pozdrawiam
  • Helpful post
    #2
    sigwa18
    Level 39  
    Lampy maję przeważnie polaryzację plus i minus (podłącz odwrotnie) jak masz miernik to sprawdź na przewodach do lamp czego brakuje + czy -.
  • #3
    eurotips
    Level 38  
    Jeśli to mają być reflektory robocze to zapomniałeś o jednej rzeczy albo nie wiedziałeś: właczenie świateł mijania ma wyłaczyć je. To takie zabezpieczenia na wypadek jak z pola wyjeżdżasz na drogę publiczną żebyś nie zapomniał o ich wyłączeniu.
    Pomiar woltomierzem jest mocno zawodny w instalcjach, prosty tester z żarówką o mocy minimum 12V/5W jest najlepszy.
  • #4
    BlackJedi
    Level 3  
    sigwa18 wrote:
    Lampy maję przeważnie polaryzację plus i minus (podłącz odwrotnie) jak masz miernik to sprawdź na przewodach do lamp czego brakuje + czy -.

    Cześć. Na lampach plus jest czerwony, minus czarny. Podłączyłem zgodnie z instrukcją - plus do plusa, minus do masy. Na kostce lampy miernik pokazuje +12,5V, a samalampa nie świeci chociaż prad jest. Moge mieć jakiś problem z masą?
  • Helpful post
    #5
    bambus94
    Level 28  
    Masz alternator czy oryginalną prądnice? Bo oryginalnie C330 wychodziła z plusem na obudowie, w przypadku przeróbki na alternator trzeba było zamienić zaciski na akumulatorze żeby był minus na obudowie.
  • Helpful post
    #6
    sigwa18
    Level 39  
    Na podłączonej lampie mierz. Potem plus z aku i masa w lampie ,następnie minus z aku i plus z lampy. Generalnie w C330 problem jest masą. Ja zrobiłem kilka instalacji co 330 i dołożenie dodatkowego przewodu masowego do odbiorników i zrobienie punktów masowych na silniku i skrzyni biegów rozwiązuje skutecznie większość problemów z elektryką w C330 -C360.
  • #7
    BlackJedi
    Level 3  
    bambus94 wrote:
    Masz alternator czy oryginalną prądnice? Bo oryginalnie C330 wychodziła z plusem na obudowie, w przypadku przeróbki na alternator trzeba było zamienić zaciski na akumulatorze żeby był minus na obudowie.

    Cześć - minus jest na obudowie, silniku. Rocznik 86 wiec juz po modernizacji. W ciągniku oryginalna prądnica
  • Helpful post
    #8
    BANANvanDYK
    Level 40  
    @eurotips Mógłbyś przytoczyć zapis prawny nakazujący wyłączenia świateł mijania/drogowych przy włączonych roboczych?
    Z tego co pamiętam, jest zapis że światła robocze mają być włączane niezależnie lub nie włączane razem ze światłami drogowymi. Problem w tym, że Ursusy i Zetory miały reflektor roboczy włączany przez światła pozycyjne.
    Natomiast np. w John Deere przełącznik świateł jest czteropołożeniowy: wył, pozycyjne, światła mijania/drogowe, światła robocze + światła mijania/drogowe.

    @blackjedi Rocznik 1986 to dopiero wprowadzenie do produkcji modelu ze zmodernizowaną skrzynią biegów. Instalacja elektryczna z minusem na masie była wprowadzona dopiero w 1987-1988 roku. Tak więc sprawdź jak masz podłączony akumulator, jaki masz typ prądnicy i regulatora napięcia.

    I jak pisali poprzednicy, lepiej zastosować osobny przewód masy przykręcony w dobrym punkcie, niż stosować komunistyczne uproszczenie w postaci „niebieski na masę” czyli ciągnięcia zasilania z obudowy.
  • #9
    eurotips
    Level 38  
    BANANvanDYK wrote:
    @eurotips Mógłbyś przytoczyć zapis prawny nakazujący wyłączenia świateł mijania/drogowych przy włączonych roboczych?

    A gdzie ja tak napisałem?

    eurotips wrote:
    Jeśli to mają być reflektory robocze to zapomniałeś o jednej rzeczy albo nie wiedziałeś: właczenie świateł mijania ma wyłaczyć je. To takie zabezpieczenia na wypadek jak z pola wyjeżdżasz na drogę publiczną żebyś nie zapomniał o ich wyłączeniu.

    Chyba jest różnica, prawda?

    BANANvanDYK wrote:
    Mógłbyś przytoczyć zapis prawny

    To wynika pośrednio z Ustawy PoRD, tam nie występuje pojęcie "światła robocze" więc nie można ich używać na drodze publicznej. W warunkach dodatkowych dla ciągnika (homologacja) jest zapis że jeśli takowy posiada dodatkowe oświetlenie to producent musi stosować zabezpieczenie aby tak oświetlony traktor nie wyjechał na drogę publiczną i dopuszcza się uzależnienie ich od świateł mijania, jak są zapalone to robocze muszą automatycznie być odłączone.
  • #10
    BlackJedi
    Level 3  
    Zwracam honor - przewód plusowy był na masie :)
    Mój miernik nie naprowadził mnie na trop - dziękuję za podpowiedzi. Wydawalo mi się że gdzies czytalem że mój 86 ma masę na obudowie jak w każdym normalnym pojeździe
    Wszystko działa - dodaje zdjęcia
    Purystów i specjalistów przepraszam, ale nie bawilem się ze stacyjką tylko dodałem dodatkowy włącznik z bezpiecznikiem na przewodach od akumlatora

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?
    Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?

    Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?

    Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?
  • #11
    BlackJedi
    Level 3  
    Zwracam honor - przewód plusowy był na masie :)
    Mój miernik nie naprowadził mnie na trop - dziękuję za podpowiedzi. Wydawalo mi się że gdzies czytalem że mój 86 ma masę na obudowie jak w każdym normalnym pojeździe
    Wszystko działa - dodaje zdjęcia
    Purystów i specjalistów przepraszam, ale nie bawilem się ze stacyjką tylko dodałem dodatkowy włącznik z bezpiecznikiem na przewodach od akumlatora

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?
    Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?

    Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?

    Dlaczego podłączone w ciągniku Ursus C-330 lampy LED nie świecą?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Po zamianie biegunów wszystko działa
    Uwaga w c330 przed 87 klema "+" jest na obudowie