Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?

pawelstrzelecki1 20 Sep 2021 12:40 873 36
  • #1
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    Witam Grono ;)
    Może to banalne pytanie, lecz wolę spytać. Poprzednio miałem też piec na ekogroszek i trochę inne rozwiązanie. Tutaj mam panele solarne, podłogówkę, oraz bojler na wodę, który ma więcej podłączeń. Dzwoniłem do fachmana, ma być za ok 2 może 3 tyg. Potrzebuję tylko dowiedzieć się gdzie dopuścić wody do układu ( oczywiście na zimnym kotle ). Pytam ponieważ nie mogę odpowietrzyć grzejników, gdyż zasysają powietrze - to mój taki pierwszy przypadek... Odpowietrzanie robiłem oczywiście na wyłączonej pompie i zamkniętych zaworach na grzejnikach. Jedynie grzejnik najwyżej zawieszony w łazience da się normalnie odpowietrzyć, reszta zasysa powietrze. Pomyślałem, że to wina niskiego ciśnienia ( mam ok 2 bar ) , lub może źle ustawionego zaworu mieszającego, gdzie uprzednio nie wypchnął całego powietrza... sam nie wiem - macie pomysł ?
    Moim zdaniem tędy muszę dopuścić wodę do układu:
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242394121_...2309_n.jpg Download (113.88 kB)
    Jeśli potrzebne będzie jakieś dodatkowe foto to zaraz zrobię.
    A tutaj rzut na całość:
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242352487_...5560_n.jpg Download (63.76 kB)
    Przy okazji spytam, czy można montować zbiornik podciśnienia odwrotnie:
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242296987_...3558_n.jpg Download (40.39 kB)



    Jeśli jest ktoś tak uprzejmy, proszę o info w temacie, będę naprawdę wdzięczny ;)

    Zdrówka;)
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    pawelstrzelecki1 wrote:
    Pomyślałem, że to wina niskiego ciśnienia ( mam ok 2 bar )
    Jak przy ciśnieniu wyższym w instalacji , niż w domu, grzejniki mogą zasysać powietrze do środka? Uzupełnianie wody w układzie prawdopodobnie (bo nie bardzo widać gdzie jest podłączony zawór lewy na zdjęciu, a ta rura do ściany, to pewnie od CO)tym połączeniem.
  • #3
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    stanislaw1954 wrote:
    pawelstrzelecki1 wrote:
    Pomyślałem, że to wina niskiego ciśnienia ( mam ok 2 bar )
    Jak przy ciśnieniu wyższym w instalacji , niż w domu, grzejniki mogą zasysać powietrze do środka? Uzupełnianie wody w układzie prawdopodobnie (bo nie bardzo widać gdzie jest podłączony zawór lewy na zdjęciu, a ta rura do ściany, to pewnie od CO)tym połączeniem.


    To masz pomysł dlaczego zasysają powietrze ?
    Z tego co widzę, to faktycznie idzie do kotła.

    Tutaj dokładniejsze fotki:

    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242314691_...1516_n.jpg Download (39.07 kB)
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242299719_...4050_n.jpg Download (81.07 kB)
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242291751_...1640_n.jpg Download (69.75 kB)

    Dzięki za zainteresowanie ;)
  • #4
    stanislaw1954
    Level 43  
    A nie jest to podłogówka?bo te białe węże w podłogę...
  • #5
    Wojtermet25
    Level 29  
    Pexy w podłodze to wg mnie od lewej zimna, ciepła i cyrkulacja.
    Daj zdjecie tego manometru od CO, żeby bylo widać też dookoła coś więcej. Nie możliwe, żeby przy takim ciśnieniu nie szło odpowietrzyć grzejników. Te dwa zawory zaznaczone na pierwszym zdjęciu to na 99% uzupełnianie wody w CO.
  • #6
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    stanislaw1954 wrote:
    A nie jest to podłogówka?bo te białe węże w podłogę...


    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242279569_...4352_n.jpg Download (120 kB)

    1 - idzie z podłogi - to jest zimna, najprawdopodobniej właśnie do uzupełniania układu
    2 - wchodzi do bojlera od góry
    3 - idzie do bojlera jako mieszający, jest podpięta pompka mieszająca

    Więc raczej to nie podłogówka.
    A to ciśnienie nie jest zbyt wysokie ?

    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242298435_...9483_n.jpg Download (75.72 kB)

    Kolego masz pomysł dlaczego grzejniki zasysają powietrze ?
  • Helpful post
    #8
    stanislaw1954
    Level 43  
    Ten manometr na zdjęciu, pokazuje ciśnienie w instalacji zimnej wody- dopływ do bojlera, a nie ciśnienie panujące w CO.
  • #9
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    Wojtermet25 wrote:
    Pexy w podłodze to wg mnie od lewej zimna, ciepła i cyrkulacja.
    Daj zdjecie tego manometru od CO, żeby bylo widać też dookoła coś więcej. Nie możliwe, żeby przy takim ciśnieniu nie szło odpowietrzyć grzejników. Te dwa zawory zaznaczone na pierwszym zdjęciu to na 99% uzupełnianie wody w CO.


    Dzięki ;)

    Takie zdjęcie będzie ok:

    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242334213_...2830_n.jpg Download (64.75 kB)

    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242335011_...3930_n.jpg Download (57.11 kB)
  • #10
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    Wojtermet25 wrote:
    Tak czułem,to manometr wody sieciowej ,nie CO.
    Szukaj innego manometru. I czy jesteś pewien, że to układ zamknięty?
    Musiało by być jeszcze jedno naczynie przeponowe, czerwone prawdopodobnie.


    Dzięki za odpowiedź.
    Więc manometry mam tylko takie, nic więcej nie znalazłem:

    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242369249_...9553_n.jpg Download (57.63 kB)
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242308869_...0823_n.jpg Download (73.15 kB)

    Przy piecu nie ma żadnego.
    Natomiast byłem na strychu i faktycznie mam baniak, więc raczej to układ otwarty, nie zamknięty. Czy w takim wypadku też powinien być manometr na ciśnienie w układzie ?
    Ale nadal mnie dziwi dlaczego grzejniki zasysają powietrze...
  • Helpful post
    #11
    Wojtermet25
    Level 29  
    Jak jest naczynie przelewowe na strychu to manometr nie jest konieczny. Musi gdzieś być przelew z niego i jak będzie pełne to sie przeleje i powinno być słychać w kanalizacji.
    Dopuszczaj śmiało wody aż usłyszysz albo będzie widać że się przelało. Dopuszczaj powolnym strumieniem, żeby powietrze mogło uciec. Jeden zawór odkręcić na full a drugi tak troszkę, żeby było słychać że leci.
  • Helpful post
    #12
    stachu_l
    Level 32  
    pawelstrzelecki1 wrote:
    Jedynie grzejnik najwyżej zawieszony w łazience da się normalnie odpowietrzyć, reszta zasysa powietrze.

    Najwyżej czy najniżej?
    Ja najwyżej to raczej fizyce wbrew.
    Jak najniżej to znaczy, że poziom wody jest gdzieś troche powyżej tego grzejnika ale poniżej tych pozostałych i ja je odpowietrzasz to woda spływa do tego najniższego i rur.

    Te dwa "zegary" to manometr i termometr od obiegu solarnego który jest napełniony czymś opartym na glikolu (takie zielone Borygo do solarów). Tam nie dopuszczaj wody (nie widać takich zaworów)

    W układach otwartych nie stosowało się manometrów ale gdyby był to przy napełnionej instalacji pokaże wysokość słupa wody od manometru do tego zbiornika na strychu (tyle BAR ile wynosi 1/10 wysokości w m).
    Zbiornik na strychu powinien mieć jakiś przelew - czasem lokalnie - taka rurka z góry zbiornika ale bywały instalacje, że przelew wracał do piwnicy/kotłowni aby przy napełnianiu było widać, że już się przelewa.

    Ja bym otworzył wszystkie grzejniki na maksymalne grzanie i wtedy dopuszczał wody do instalacji.
    Pod przelew zbiornika cos trzeba podstawić (chyba, że wychodzi nad kratka ściekową albo jest podłączony do kanalizacji) i najlepiej w dwie osoby albo delikatnie odkręcić napełnianie i biegiem na strych a jak wiadro się zacznie napełniać to biegiem do kotłowni i zamykamy.
    Jak już zbiornik wyrównawczy będzie pełny to można odpowietrzać grzejniki od najniższych. Jeżeli dużo wody pobiorą grzejniki to może trzeba uzupełnić ponownie dolewając do pełnego zbiornika zanim odpowietrzymy następne - szczególnie te na samej górze.
    Potem warto rozgrzać obieg na max z wiadrem pod przelewem - woda osiągnie maksymalna objętość i cały nadmiar wyleje się ze zbiornika i już w sezonie nie powinno się nic wylewać.
    Jak masz przelew do kanalizacji to ostatnia operacja sama się wykona w czasie sezonu grzewczego.
  • #13
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    Wojtermet25 wrote:
    Dopuszczaj powolnym strumieniem, żeby powietrze mogło uciec. Jeden zawór odkręcić na full a drugi tak troszkę, żeby było słychać że leci.


    Dzięki za info i naprowadzenie ;)
    Tylko teraz chyba muszę wygasić piec i poczekać aż ostygnie. W poprzedniej instalacji miałem też układ otwarty i dokładnie było słychać w kratce ściekowej jak przelało się w naczyniu.
    Tam dopuszczałem na ciepły kocioł, ale naprawdę bardzo delikatnie. Tak mi doradził poprzedni fachman... w sumie nic się nie stało przez 5 lat ;)
    Czy można delikatnie dopuszczać, na piecu na razie mam ustawione 45 st.
  • #15
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    stachu_l wrote:
    pawelstrzelecki1 wrote:
    Jedynie grzejnik najwyżej zawieszony w łazience da się normalnie odpowietrzyć, reszta zasysa powietrze.

    Najwyżej czy najniżej?
    Ja najwyżej to raczej fizyce wbrew.
    Jak najniżej to znaczy, że poziom wody jest gdzieś troche powyżej tego grzejnika ale poniżej tych pozostałych i ja je odpowietrzasz to woda spływa do tego najniższego i rur.

    Te dwa "zegary" to manometr i termometr od obiegu solarnego który jest napełniony czymś opartym na glikolu (takie zielone Borygo do solarów). Tam nie dopuszczaj wody (nie widać takich zaworów)

    W układach otwartych nie stosowało się manometrów ale gdyby był to przy napełnionej instalacji pokaże wysokość słupa wody od manometru do tego zbiornika na strychu (tyle BAR ile wynosi 1/10 wysokości w m).
    Zbiornik na strychu powinien mieć jakiś przelew - czasem lokalnie - taka rurka z góry zbiornika ale bywały instalacje, że przelew wracał do piwnicy/kotłowni aby przy napełnianiu było widać, że już się przelewa.

    Ja bym otworzył wszystkie grzejniki na maksymalne grzanie i wtedy dopuszczał wody do instalacji.
    Pod przelew zbiornika cos trzeba podstawić (chyba, że wychodzi nad kratka ściekową albo jest podłączony do kanalizacji) i najlepiej w dwie osoby albo delikatnie odkręcić napełnianie i biegiem na strych a jak wiadro się zacznie napełniać to biegiem do kotłowni i zamykamy.
    Jak już zbiornik wyrównawczy będzie pełny to można odpowietrzać grzejniki od najniższych. Jeżeli dużo wody pobiorą grzejniki to może trzeba uzupełnić ponownie dolewając do pełnego zbiornika zanim odpowietrzymy następne - szczególnie te na samej górze.
    Potem warto rozgrzać obieg na max z wiadrem pod przelewem - woda osiągnie maksymalna objętość i cały nadmiar wyleje się ze zbiornika i już w sezonie nie powinno się nic wylewać.
    Jak masz przelew do kanalizacji to ostatnia operacja sama się wykona w czasie sezonu grzewczego.


    Piękne dzięki za taką odpowiedź ;) :spoko:

    Czyli jak napełnię cały układ to wtedy grzejniki nie powinny zasysać powietrza ?
    To, że do solarów mam glikol, wiem bo poprzedni właściciel mówił, że układ został uzupełniony i sprawdzony jakieś 3 miesiące temu.
    Więc teraz nic innego jak wygasić piec i przeprowadzić całą operację ;)

    A układ solarów ma osobne zasilanie glikolem rozumiem. Więc nie ma możliwości, że woda jakoś się zmiesza ? Może głupie pytanie, ale...

    Jeszcze raz dziękuję kolego ! Punkciki już poszły :spoko:

    p.s.
    Fajnie, że są jeszcze normalni ludzie, którzy chcą po prostu pomóc i podzielić się wiedzą... To również tyczy się reszty, która się odezwała :wink:
  • #17
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    Wojtermet25 wrote:
    Nie musisz wygaszać, taka temperatura spokojnie pozwala na uzupełnianie.
    Tylko trzymaj się wcześniejszych wskazówek.


    A ok. W takim razie będę próbował.
    Dzięki piękna za info !
  • Helpful post
    #19
    stachu_l
    Level 32  
    Rozumiem, że te rury wchodzące w ścianę to idą do pieca.
    Ta do której jest przyłączony zawór uzupełniający jest połączoną z powrotem z kaloryferów czy jest jakoś inaczej połączona z kotłem?
    Co jest przy piecu?
    Pompa obiegowa, zawór trójdrożny.
    Czy jest cos co pilnuje temperatury powrotu do pieca?
    Jaką temperaturę ma powrót z kaloryferów? Jak taka pokojowa może lekko letnia to powolne dopuszczanie wody niewiele zmieni i można to delikatnie zrobić. Z drugiej strony uzupełnianie wody lepiej było robić z wyłączoną pompa obiegową bo obieg grzejniki napełniały się przez powrót a zasilaniem uciekało powietrze do tego zbiornika wyrównawczego. Jak możesz przestawić kocioł na grzanie tylko boilera bez obiegu w kaloryferach to spróbuj tak napełniać układ - to jest możliwe, jeżeli przełączając na boiler odcinasz tylko jedna stronę (tylko powrót albo tylko zasilania) a przez drugą stronę jest ciągle połaszenie z obiegiem grzejników i oczywiście ze zbiornikiem z strychu (to musi być zawsze połączone z kotłem bo inaczej nie ma sensu i przy odcięciu może rozsadzić kocioł).
  • #20
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    Dzięki za zainteresowanie :spoko:

    stachu_l wrote:
    Rozumiem, że te rury wchodzące w ścianę to idą do pieca.


    Tak rura, która wchodzi w ścianę idzie z drugiej strony ściany do pieca i do zaworu mieszającego i rozgałęzia się też w prawo do podłogi:

    tutaj widok jak idzie również w prawo:
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242397104_...8220_n.jpg Download (73.97 kB)

    tutaj widok jak idzie w lewo do pieca:
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242363993_...1365_n.jpg Download (52.35 kB)
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242319432_...6440_n.jpg Download (51.63 kB)
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242322211_...3594_n.jpg Download (80.93 kB)

    a tak wygląda sprawa od góry:
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242420274_...6812_n.jpg Download (86.19 kB)

    stachu_l wrote:
    Czy jest cos co pilnuje temperatury powrotu do pieca?

    Raczej nie ma, bynajmniej ja nie widzę.

    stachu_l wrote:
    Jaką temperaturę ma powrót z kaloryferów? Jak taka pokojowa może lekko letnia to powolne dopuszczanie wody niewiele zmieni i można to delikatnie zrobić. Z drugiej strony uzupełnianie wody lepiej było robić z wyłączoną pompa obiegową bo obieg grzejniki napełniały się przez powrót a zasilaniem uciekało powietrze do tego zbiornika wyrównawczego.


    Na powrocie jest nie więcej jak ok 40 st. mam tylko termometr na powrocie z podłogówki. Ale rury organoleptycznie na powrocie nie mają więcej ;)

    stachu_l wrote:
    Jak możesz przestawić kocioł na grzanie tylko boilera bez obiegu w kaloryferach to spróbuj tak napełniać układ - to jest możliwe, jeżeli przełączając na boiler odcinasz tylko jedna stronę (tylko powrót albo tylko zasilania) a przez drugą stronę jest ciągle połaszenie z obiegiem grzejników i oczywiście ze zbiornikiem z strychu (to musi być zawsze połączone z kotłem bo inaczej nie ma sensu i przy odcięciu może rozsadzić kocioł).


    Mogę wyłączyć pompę na CO i zostawić CWU. Raczej będzie połączenie i nie będę zamykał żadnego zaworu ;)
    Czyli w taki sposób mogę przeprowadzić całą operację ?

    Dzięki jeszcze raz za zainteresowanie ! :wink:
  • Helpful post
    #21
    stachu_l
    Level 32  
    Wyłącz obieg CO i napełniaj spokojnie, nie na maksimum ale też nie jakoś po kropelce.
    Zgodnie z wcześniejszym opisem.
    Na koniec włącz obieg CO i po godzinie albo i dłużej przejdź i jeszcze raz odpowietrz grzejniki - pompa może wyrzucić powietrze z zakamarków rurociągu do grzejników.
    Jak wyleci więcej powietrza to na koniec dolej jeszcze raz wody aby przelać zbiornik.
    Pamiętaj aby sprawdzić gdzie woda przelewa się ze zbiornika aby nie zrobić powodzi.
  • #23
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    stachu_l wrote:
    Wyłącz obieg CO i napełniaj spokojnie, nie na maksimum ale też nie jakoś po kropelce.
    Zgodnie z wcześniejszym opisem.
    Na koniec włącz obieg CO i po godzinie albo i dłużej przejdź i jeszcze raz odpowietrz grzejniki - pompa może wyrzucić powietrze z zakamarków rurociągu do grzejników.
    Jak wyleci więcej powietrza to na koniec dolej jeszcze raz wody aby przelać zbiornik.
    Pamiętaj aby sprawdzić gdzie woda przelewa się ze zbiornika aby nie zrobić powodzi.


    Dzięki za radę - właśnie zrobiłem wg wszystkich wskazówek i ZADZIAŁAŁO !
    Grzejniki nie zaciągają już powietrza, odpowietrzyło się PIĘKNIE, jeszcze jakieś tam delikatne słychać powietrze, ale to jak mówisz po jakimś czasie powtórzę ;)

    Jeszcze raz dziękuję !

    Dodano po 4 [minuty]:

    Wojtermet25 wrote:
    pawelstrzelecki1 wrote:
    a tak wygląda sprawa od góry:
    242420274_...6812_n.jpg Download (86.19 kB)

    Prośba, zrób jeszcze zdjęcie tak żeby było widać ponad tym które wskazałem. Chodzi o to czy zbiornik na strychu jest podłączony prawidłowo.


    Rozumiem, że mam zrobić zdjęcie zbiornika na strychu ? Bo ponad tym zdjęciem o którym wspomniałeś już nic nie ma ;)
    Zrobię już jutro, ale z tego co widziałem to jest odpływ do kanalizacji a u góry jest takie otwarte kolanko, jakby do odpowietrzania.

    Dodano po 33 [minuty]:

    Chciałem Wam bardzo podziękować !

    Obyło się bez "fachowców". Fachowców to mamy tutaj !
    Jeszcze raz powtórzę, że w tych czasach nie ma już prawie ludzi, którzy chcą po prostu pomóc drugiemu człowiekowi... Lecz jak widać powyżej są jeszcze prawdziwi ludzie, a nie zombie nastawione tylko na kasę...
    Panowie DZIĘKUJĘ BARDZO ! :spoko: :wink:

    p.s.
    Jeszcze tylko dopytam - czy podłogówkę, którą mam na dole odcinać podczas dopuszczania wody do obiegu i odpowietrzania grzejników ( które mam na górze ), czy razem ma się układ napełniać ?
  • Helpful post
    #24
    stanislaw1954
    Level 43  
    Układ masz uzupełniać wspólnie, czyli tak podłogówka, jak grzejniki dopełnia się ( dopuszcza się wodę)razem.
  • #25
    stachu_l
    Level 32  
    Te niebieskie pompy koło kotła jedna to obieg CO a druga? Czy to jest podłogówka? Tak staram się w głowie poskładać te rury ale schemat by się przydał.
    Czy CWU jest zasilane z tej drugiej pompy?
    Ja bym napełniał razem i jak się da to zostawiła obieg w podłodze a wyłączał obieg CO na grzejniki.
    podłogówka jest płaska i powietrze zostanie wypchnięte przez przepływ wody. Podłogówka jest na dole więc generalnie ciężko spuścić z niej wodę i ciężko zapowietrzyć więc nie odcinaj jej.
    Czy to wyjście z kotła na drugą pompę ma inną temperature niż główne wyjście CO?
    Jak jest regulowana temperatura podłogówki - samego obiegu bo przeważnie nie zalecają temperatur większych niż 50°C na wejściu do podłogówki. Czy tam jest jakiś mieszacz termostatyczny? A może zawór mieszający sterowany z kontrolera.
    Grzejniki przeważnie potrzebują wyższej temperatury niż podłogówka.
    Czy jest tylko proste sterowanie start/stop pompy.
    Jeżeli pompa jest wspólna dla CWU i podłogówki to jak to jest sterowane?
    Może jest gdzies jeszcze jedna pompa od podłogówki?
  • #26
    Wojtermet25
    Level 29  
    Ze zdjęć wnioskuję, że ta dolna pompa to tylko dla CWU.
    Pytanie,czy zakreślona rurka na obu zdjęciach to ta sama tylko przechodzi przez ścianę?
    Czy wchodząc w sufit prowadzi do naczynia na strych?
    Czy w pomieszczeniu z bojlerem na tej rurce są jeszcze jakieś odgałęzienia pod sufitem? Bo zdjęcie jest ciemne i nie widać,bo być może reszta rur to od solarów.
    No i pytania kolegi odnośnie sposobu zasilania podlogowki również aktualne. Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ? Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?

    Dodano po 6 [minuty]:

    pawelstrzelecki1 wrote:
    Rozumiem, że mam zrobić zdjęcie zbiornika na strychu ? Bo ponad tym zdjęciem o którym wspomniałeś już nic nie ma

    Nie, chodziło mi o to czy w miejscu przejścia rurki z pionu w poziom jest jeszcze jakiś trójnik i rurka w górę lub dpowietrznik. Ale po analizie zdjęć widzę, że trójnik jest dalej i rurka wchodzi do ściany, reszta pytań na początku posta.
  • #27
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    stachu_l wrote:
    Te niebieskie pompy koło kotła jedna to obieg CO a druga? Czy to jest podłogówka? Tak staram się w głowie poskładać te rury ale schemat by się przydał.
    Czy CWU jest zasilane z tej drugiej pompy?
    Ja bym napełniał razem i jak się da to zostawiła obieg w podłodze a wyłączał obieg CO na grzejniki.
    podłogówka jest płaska i powietrze zostanie wypchnięte przez przepływ wody. Podłogówka jest na dole więc generalnie ciężko spuścić z niej wodę i ciężko zapowietrzyć więc nie odcinaj jej.
    Czy to wyjście z kotła na drugą pompę ma inną temperature niż główne wyjście CO?
    Jak jest regulowana temperatura podłogówki - samego obiegu bo przeważnie nie zalecają temperatur większych niż 50°C na wejściu do podłogówki. Czy tam jest jakiś mieszacz termostatyczny? A może zawór mieszający sterowany z kontrolera.
    Grzejniki przeważnie potrzebują wyższej temperatury niż podłogówka.
    Czy jest tylko proste sterowanie start/stop pompy.
    Jeżeli pompa jest wspólna dla CWU i podłogówki to jak to jest sterowane?
    Może jest gdzies jeszcze jedna pompa od podłogówki?


    Jedna to CO a druga CWU.
    Schematu właśnie nie mam, mam całą papierologię budowy domu ale akurat do instalacji pieca nic nie ma... Ogólnie miało być ogrzewanie gazowe w projekcie, lecz jeszcze nie doprowadzili gazu.
    Podłogówkę reguluję tak:

    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242516042_...2582_n.jpg Download (76.05 kB)

    Gdy na piecu jest temp ok 50 st to termometr podłogówki pokazuje ok 40 st.
    Brakuje mi tylko jednego korka do regulacji ciśnienia i nie wiem gdzie go kupić, szukałem w necie lecz bez rezultatu. No i 2 szkiełka z podziałką też nie działają prawidłowo, jakby się zacinały i w stosunku do innych mają bardzo mały przeskok.

    Dziękuję kolego za zainteresowanie :spoko:
  • #28
    pawelstrzelecki1
    Level 3  
    Wojtermet25 wrote:
    Ze zdjęć wnioskuję, że ta dolna pompa to tylko dla CWU.
    Pytanie,czy zakreślona rurka na obu zdjęciach to ta sama tylko przechodzi przez ścianę?
    Czy wchodząc w sufit prowadzi do naczynia na strych?
    Czy w pomieszczeniu z bojlerem na tej rurce są jeszcze jakieś odgałęzienia pod sufitem? Bo zdjęcie jest ciemne i nie widać,bo być może reszta rur to od solarów.
    No i pytania kolegi odnośnie sposobu zasilania podlogowki również aktualne. Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ? Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?

    Dodano po 6 [minuty]:

    pawelstrzelecki1 wrote:
    Rozumiem, że mam zrobić zdjęcie zbiornika na strychu ? Bo ponad tym zdjęciem o którym wspomniałeś już nic nie ma

    Nie, chodziło mi o to czy w miejscu przejścia rurki z pionu w poziom jest jeszcze jakiś trójnik i rurka w górę lub dpowietrznik. Ale po analizie zdjęć widzę, że trójnik jest dalej i rurka wchodzi do ściany, reszta pytań na początku posta.


    Tak dolna pompa to tylko CWU.
    Ta rura idzie do sufitu i najprawdopodobniej na strych ( baniak ma przelew do kanalizy, jak napełniałem to słychać jak się przelewa, wygodne jest to, że rura od kanalizy jest z prawej strony bojlera, więc nie muszę latać na strych i słuchać czy sie przelało ;) ).
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242367751_...7776_n.jpg Download (91.04 kB)

    Koledze odnośnie zasilania podłogówki też odpisałem, a wygląda tak:
    Którym zaworem dopuszczę wodę do układu ?242516042_...2582_n.jpg Download (76.05 kB)
    Brak korka i nie wiem gdzie taki dostanę, w internecie słabo...
  • #29
    Wojtermet25
    Level 29  
    Dzięki za odpowiedź. Instalacja w miarę ok,bo na początku nie widziałem tego trojnika co kieruje rurę na drugą stronę ściany i bałem się, że nie będzie możliwości odpowietrzania tej rury,ale jak idzie dalej do góry i naczynia na strychu to ok.
    Odnośnie podłogi,to te korki nie są potrzebne do regulacji,one podczas pracy mają być odkręcone na full. Reguluje się tylko i wyłącznie rotametrami.
    Jakie aktualnie masz przepływy w poszczególnych pętlach? I czy jesteś w stanie określić która pętla co ogrzewa.
    Jeżeli wszystkie podłogi są dogrzane to może jest wystarczający przepływ,albo te pętle są najdłuższe i stawiają większy opór.
    Jak rozeznasz, to będziemy myśleć dalej czy coś robić z tym.
  • #30
    stachu_l
    Level 32  
    Wojtermet25 wrote:
    Odnośnie podłogi,to te korki nie są potrzebne do regulacji,one podczas pracy mają być odkręcone na full. Reguluje się tylko i wyłącznie rotametrami.

    To chyba zależy od producenta. Np rozdzielacz Danfoss pokazuje rotametry bez pierścieni regulujących przepływ a na powrocie są wkładki ze wstępną nastawą przepływu (podobne albo takie same jak w grzejnikach z głowicą termostatyczną)
    Jeżeli nie ma regulacji na rotametrze to trzeba użyć tych zaworów na powrocie - tam powinien być gwint jak do głowic termostatycznych i taki kapturek z zaworu od grzejnika powinien pasować. Jak zawory sprzedawane są oddzielnie od głowic to często maja taki kapturek. Jak ktoś robił ostatnio instalacje i miał takie kapturki a założył głowice to może odda z dobre słowo.
    Generalnie te zawory na powrocie można wyposażyć w elektryczne głowice sterowane z automatyki i kontrolować oddzielnie przepływy każdej pętli (każdego pomieszczenia lub grupy pomieszczeń na danej pętli).